افغانستانDF

هیچ کس نباید در برابر ناپدید شدن اجباری قرار گیرد/ ۲۹ آگست، روز بین المللی “ناپدید شدن‌های اجباری” منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ‘ به فکر استفاده از سلاح اتمی علیه طالبان بود’
بی بی سی ۷ سنبله ۱۳۹۴ مجله اشپیگل آلمان گزارش داده است که دولت آمریکا در پی حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک و واشنگتن امکان استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به افغانستان را بررسی کرده بود. مایکل اشتاینر، مشاور سیاسی گرهارد شرودر، صدراعظم وقت آلمان، به اشپیگل گفته‌ است که استفاده از سلاح اتمی یکی از گزینه‌های مورد بحث آمریکا در پی حملات ۱۱سپتامبر بود.

بالگردهای ارتش، در خدمت دشمنان ارتش
خبرگزاری رشد ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ حوالی ساعت یک و نیم شب یک‌شنبه، چهار بالگرد مربوط ارتش افغانستان، در منطقه‌ی مرز میان ولسوالی دند غوری و دهنه غوری دیده شده و دو بالگرد در منطقه‌ی قاضی کشته که تحت حاکمیت طالبان است نشست نموده و مردم منطقه دیده است که به طالبان مهمات و تسلیحات زیادی پایین کرده اند.» این دقیقاً حرفی است که جمعه خان یکتن از شاهدان عینی  از منطقه‌ی قاضی کشته در ولسوالی دندغوری ولایت بغلان، در مورد تسلیحات‌رسانی بالگردهای ارتش افغانستان به جبهات جنگ طالبان می‌گوید. او که خودش شاهد چرخیدن بالگردها در آسمان دندغوری بوده و نشست دو بالگرد نظامیان افغانستان را در منطقه‌ی طالب‌نشین شاهد بوده، می‌گوید که فردای همان شب، مردمان محل «قاضی کشته» و «قندهاری قشلاق» شاهد بودند که طالبان محموله‌های تسلیحات و مهمات نظامی را در قرارگاه شان جابجا می‌کردند.

کشته شدن ۲۱ غیرنظامی در فاریاب
افغانستان رو ۹ سنبله ۱۳۹۴ حملات طالبان در فاریاب در سه هفته گذشته پس از حضور جنرال دوستم معاون نخست ریاست جمهور از شدت خود کاسته بود. بخش های اعظم و مهم زیر کنترول طالبان در ۳ ولسوالی المار، قیصار و شیرین تگاب فاریاب به دست نیروهای امنیتی و وفادار به جنرال دوستم دوباره آزاد شدند. اما روز گذشته پس از سفر جنرال دوستم به ولایت سرپل جهت سرکوب طالبان در آن ولایت، یکی از خونین ترین حمله طالبان بر نیروهای خیزش مردمی دراین ولایت رقم خورد.

‘بی‌نظمی در ادارات محلی و نبود مهمات کافی موجب فاجعه جلریز شد’
بی بی سی ۷ سنبله ۱۳۹۴ هیات حقیقت یابی‌که حمله مرگبار طالبان بالای پاسگاه‌های پلیس محلی در ولایت میدان وردک افغانستان را بررسی کرده، نتیجه گزارش خود را امروز منتشر کرد. این هیات هفت نفری اعلام کرده است که بی‌نظمی در ادارات محلی سبب شد تا طالبان در ۳ جولای بر چندین پاسگاه پلیس محلی در ولسوالی جلریز حمله هماهنگ انجام دهند. یوسف پشتون رییس این کمیسیون گفت که با وجود امکانات کافی در مرکز ولایت و گزارش های مبنی بر حمله طالبان بر این پاسگاه‌ها، امکانات به آنها فرستاده نشد و به گزارش‌های امنیت ملی هم توجه صورت نگرفت.

دروازه ۱۷ مکتب در ننگرهار بسته شد
کلید گروپ ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ مسوولان ریاست معارف ولایت ننگرهار از بسته شدن ۱۷ مکتب در مربوطات ولسوالی اچین این ولایت از سوی گروه داعش خبر می‌دهند. محمد آصف شینواری، سخنگوی ریاست معارف ولایت ننگرهار امروز به کلید گفت: در حال حاضر ۱۷ باب مکتب در ولسوالی اچین از سوی گروه داعش به گونه رسمی بسته شده است. وی می‌افزاید: در پی مسدود شدن این مکاتب، نزدیک به ۴ هزار شاگرد که ۱۵۰۰ تن  آنان را دختران تشکیل می‌دهد، از آموزش باز مانده اند.

ممنوعیت آموزش یکی از مضمون‌های صنف‌ یازده در کندز
بی بی سی ۷ سنبله ۱۳۹۴ طالبان در ساحات تحت تصرف‌شان در ولایت کندز آموزش مضمون «حرفۀ» صنف‌های یازده را ممنوع قرار دادند. گفته می‌شود این مضمون به خاطر داشتن آموزش‌هایی دربارۀ «آلات موسیقی» منع قرار داده شده است. محمدظاهر نظم، رییس ریاست آموزش و پرورش کندز با تأیید این مطلب می‌گوید که به جز مکاتب پنج ولسوالی و مرکز این ولایت دیگر مکاتب در ساحات تحت تصرف طالبان قرار دارند. آقای نظم تعداد تمام مکتب‌های کندز را ۴۹۵ مکتب عنوان کرد و گفت که از این میان ۳۰۰ باب آن در ساحات تحت تصرف طالبان است.

انفجار ماین جان ۶ عضو یک خانواده را گرفت/ ناکامی طالبان در حمله طالبان ناهور غزنی
خبرگزاری رشد ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ مسوولان در ولایت غزنی از کشته و زخمی شدن ۹ غیر نظامی در پی انفجار یک ماین کنار جاده‌ای در مربوطات این ولایت خبر می‌دهند. شفیق ننگ، سخنگوی سرپرست ولایت غزنی می‌گوید: این رویداد ساعت هشت صبح امروز در منطقه رباط ولسوالی ده یک این ولایت زمانی رخ داد که نه عضو یک خانواده با استفاده از یک موتر نوع ریکشا به سوی شهر غزنی در حرکت بودند. به گفته او، در پی این رویداد شش تن به شمول دو زن و دو کودک کشته و سه کودک دیگر زخم برداشته اند.

رییس اطلاعات و فرهنگ قندهار زخمی شد
کلید گروپ ۹ سنبله ۱۳۹۴ مسوولان محلی در ولایت قندهار از زخمی شدن رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت خبر می‌دهند.  صمیم خپلواک، سخنگوی والی ولایت قندهار امروز به کلید گفت: حضرت ولی هوتک، رییس اطلاعات و فرهنگ قندهار صبح امروز در پی یک حمله مسلحانه  مهاجمان ناشناس زخمی شده است.
امنیت ملی در جستجوی کاربران یک صفحۀ فیسبوکی

رئیس دادستانی نظامی ولایت بغلان افغانستان کشته شد
بی بی سی ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ رییس دادستانی نظامی ولایت بغلان صبح امروز سه شنبه ۹ سنبله به دست مهاجمان ناشناس کشته شد. احمد جاوید بشارت سخنگوی پلیس ولایت بغلان می‌گوید سید منور آغا رئیس دادستانی نظامی این ولایت هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و در اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

     زنان

آغاز برنامه آموزش محلی در ۱۳ ولایت افغانستان
بی بی سی ۸ سنبله ۱۳۹۴ اداره برنامه توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) از آغاز برنامه ‘آموزش در سطح محلات ‘در ۱۳ ولایت محروم افغانستان خبر داده است. این اداره در خبرنامه‌ای که روز یکشنبه ۸ سنبله به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که این برنامه با همکاری وزارت آموزش و پرورش افغانستان و دفتر کودکان سازمان ملل (یونیسف) در این کشور راه‌اندازی شده است.

دختر و پسری که در ولایت غور به اتهام زنا دره زده شدند
خامه ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ دادگاه ابتدایی ولایت غور یک پسر و دختر جوان را به اتهام عمل نامشروع زنا مورد ضربات شلاق قرار داد. گزارش‌ها می‌رسانند که احمد و زرمینه یک‌ماه پیش به جرم عمل زنا بازداشت شده و روز  گذشته پس از فیصلۀ دادگاه ابتدایی هریک ۱۰۰ دره زده شده‌اند. آنان در محضر عام که علمای دینی، مسؤولان دادگاه و مردم حضور داشته‌اند دره زده شده‌اند. در همین حال دادگاه استیناف این ولایت به رسانه‌ها گفته‌است که از این موضوع آگاهی ندارند. رییس دادگاه ابتدایی ولایت غور گفته‌است که این دو تن هریک در حضور هیئت قضایی چهار بار اعتراف کرده‌اند که دست به چنین عملی زده‌اند.

یک دختر ۱۶ ساله در ولسوالی شولگره ولایت بلخ خودکشی کرد
 کلید گروپ ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ مقامات امنیتی در ولایت بلخ از خودکشی یک دختر جوان ۱۶ ساله در ولسوالی شولگره این ولایت خبر دادند. شیرجان درانی، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت بلخ با تایید این خبر به کلید گفت: این دختر زرین نام داشت که شب گذشته در ولسوالی شولگره ولایت بلخ با سلاح چره‌یی که در منزل موجود بوده، خود را کشته  است. آقای درانی افزود: تا هنوز علت و انگیزه این رویداد مشخص نشده، اما تحقیقات در این رابطه آغاز شده است.

ایجاد فضای امن برای زنده‌گی خواست زنان افغان از حکومت
طلوع نیوز ۱۱ سنبله ۱۳۹۴ زنان کشور از حکومت وحدت ملی می‌خواهند که برای آنان فضای امن زندگی در جامعه را فراهم کند. امروز در نشستی زیر نام “ارایه‌ی راهکارهای حقوقی برای منع آزار و اذیت جنسی بر زنان” که در کابل برگزار شد؛ حاضران از آزار و اذیت در نهادهای دولتی و غیردولتی شکایت کردند و از حکومت وحدت ملی ‌خواستند که راهکار ملی مبارزه در برابر آزار و اذیت زنان و دختران را ایجاد کند.

         حامیان و فعالان

روز بین المللی “ناپدید شدن‌های اجباری”
رادیو فرانسه ۶ سنبله ۱۳۹۴ روز ۲۹ آگست، روز بین المللی “ناپدید شدن‌های اجباری” است. ناپدید شدن اجباری بر پایۀ “اساسنامۀ دادگاه جنائی بین المللی” معروف به “اساسنامۀ رُم”، و نیز “کنوانسیون بین المللی حفاظت افراد از ناپدید شدن اجباری”، جنایت علیه بشر تلقی می شود. این کنوانسیون، که در ٢٠ دسامبر ٢٠٠۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید، تا کنون تنها توسط ۵٠ کشور جهان به امضاء رسیده است.

حقوق ابتدایی مردم افغانستان در معرض تهدیدهای جدی
اطلاعات روز ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ تمویل‌کنندگان افغانستان باید بر حساب‌دهی تأکید کنند. تعهد حکومت افغانستان به حمایت ابتدایی و رعایت حقوق زنان الزامی‌ست. دیدبان حقوق بشر در نامه‌ای به نمایندگان کشورهای تمویل‌کننده‌ی افغانستان گفته‌است که تمویل‌کنندگان خارجی در جریان نشست مقام‌های بلندپایه‌ی بین‌المللی در کابل باید بر حکومت افغانستان فشار وارد کنند که مشکلات دوام‌دار حقوق بشری در این کشور را رفع سازد. نمایندگان بیشتر از ده کشور به تاریخ ۵ ماه سپتامبر برای شرکت در نشست مقام‌های بلندپایه در کابل گردهم خواهند آمد. این مقام‌ها درباره‌ی تعهدات امنیتی و حقوق بشری‌شان نسبت به افغانستان بحث خواهند کرد. این نشست پیگیری‌ کنفرانس لندن در ماه دسمبر ۲۰۱۴ و کنفرانس توکیو در سال ۲۰۱۲ است.

تئاتر خیابانی کابل برای صلح و یادبود از قربانیان حملات انتحاری
بی بی سی ۷ سنبله ۱۳۹۴ شماری از فعالان مدنی و هنرمندان افغان با اجرای نمایش تئاتر خیابانی در کابل به روند جاری مذاکرات صلح با طالبان اعتراض کردند. شرکت کنندگان این برنامه خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح و پایان جنگ در افغانستان شدند. آنان با پاشیدن گل روی جاده منتهی به میدان هوایی، یاد قربانیان حملات انتحاری در این محل را گرامی داشتند.

بررسی بودجه‌ی قطعیه‌ی سال ۹۳ و صفر بودن مصرف بودجهی توسعهای برخی وزارت ها
طلوع نیوز ۱۱ سنبله ۱۳۹۴ بررسیهای شماری از اعضای جامعه مدنی و مجلس سنا درباره ی قطعیه ی سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی نشان می دهد که در این سال در بسیاری از پروژه های مهم توسعه ای با وجود تخصیص ها هیچ پولی مصرف نشده است. بربنیاد این بررسی ها وزارت های صحت عامه، زراعت، معارف، فواید عامه، انرژی وآب، تحصیلات عالی و ریاست ارگان های محل نهادهای دولتی هستند که مصرف بودجه توسعهایشان در شمار زیادی از پروژه ها صفر است.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

پنجاه دانش‌آموز دختر در غرب افغانستان ‘مسموم شدند’
بی بی سی ۹ سنبله ۱۳۹۴ پنجاه دانش آموز یک مکتب دخترانه خصوصی در شهر هرات ‘مسموم’ شده اند. مقام‌های محلی در هرات می‌گویند که وضعیت هیچ یک از این دانش آموزان نگران کننده نیست و اکثر آنان مداوا شده اند و به خانه‌های شان برگشته اند. این مکتب خصوصی دخترانه به نام “حبیب مصطفی” در شهرک جبرئیل در شمال‌غرب شهر هرات موقعیت دارد و اکثر مسموم شدگان، دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم بوده اند.

هشدار وزارت داخله به کابینه در مورد تاخیر در توزیع شناسنامه های الکترونیکی
خبرگزاری بخدی ۱۰ سنبله ۱۳۹۴ وزارت امور داخله کشور در مورد پیامد های شامل نشدن بحث روی تعیین تاریخ برای شروع مرحله آزمایشی توزیع شناسنامه های الکترونیکی در دو جلسه اخیر کابینه هشدار داده و گفته است که غفلت در این زمینه ”انعکاس‏های نهایت منفی‟ را در جامعه ایجاد خواهد کرد. این وزارت با ارسال مکتوبی به اداره امور ضمن یاد آوری از تاخیر افتادن پیهم در مورد شروع این برنامه، گفته است که این بحث را در آجندای نشست روز چهارشنبه هفته جاری کابینه در نظر بگیرد.
نهادهای مدنی: توزیع تذکره‌های الکترونیک آغاز شود

نگرانی از افزایش معتادین به مواد مخدر در ولایت قندوز
افغانستان رو ۹ سنبله ۱۳۹۴ رییس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت قندوز، با ابراز نگرانی از افزایش اعتیاد جوانان این ولایت به مواد مخدر می گوید که عدم دسترسی به خدمات صحی، نبود شفاخانه ترک اعتیاد در ولسوالی ها و کم بود شفاخانه در مرکز، سبب افزایش معتادین به بیش از سی هزار تن شده است.

 انتخابات
گفتگو با جانداد سپین غر رئیس شبکه ” اکسین” جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان
صدای آلمان ۹ سنبله ۱۳۹۴ کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی چند هفته قبل ایجاد شده است، اما آینده این کمیسیون چگونه خواهد بود؟ آیا ایجاد این کمیسیون منجر به اصلاحات در نظام انتخاباتی خواهد شد؟ در مورد از جانداد سپین غر رئیس شبکه ” اکسین ” می شنوید.

       جنگ

سفر جنگی دوستم به شمال، نارضایی از مدیریت جنگ؟
بی بی سی ۹ سنبله ۱۳۹۴ ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهوری افغانستان پس از طی کردن میدان‌های نبرد در ولایت‌های فاریاب و سر پل، به جوزجان بازگشته و به نظر می‌رسد که در آستانه پایان سفر جنگی خود قرار دارد. آقای دوستم روز ۲۵ سرطان و چهارده سال پس از ترک فعالیت‌های نظامی، به خطوط مقدم نبرد بازگشت تا نخستین معاون رییس جمهوری باشد که در دوره پساطالبان فرماندهی جنگ را در میدان نبرد به دست می‌گیرد. رسانه‌ها تصاویرش را در حالی نشان می‌دهند که سوار بر تانک است یا نقشه جنگی را به فرماندهان توضیح می‌دهد.
دوستم: دشمن افغانستان دوست و دوست افغانستان دشمن پاکستان است
کشته شدن ۱۸ طالب و کشف ۹ حلقه ماین در فاریاب،

     فرهنگ

تئاتر عروسکی سایه‌ای در کابل؛ نمایش افسانه‌های فراموش‌شده
بی بی سی ۷ سنبله ۱۳۹۴ در کابل پس از چند دهه، گروهی از هنرمندان تئاتر، نمایش عروسکی سایه‌ای راه انداخته‌اند. کاوه آیریک، کارگردان این تئاتر می‌گوید که آنها افسانه چهل دختران را که قهرمان آن دختری به نام شیرین است، به نمایش گذاشته‌اند.

کتابخانه ملی بریتانیا از آرشیو کردن مدارکی درباره طالبان اجتناب کرد
بی بی سی ۷ سنبله ۱۳۹۴ کتابخانه ملی بریتانیا در لندن تصمیم گرفته است تا یک مجموعه بزرگ از اسناد و مدارک مربوط به طالبان را برای دور نگهداشتن از دسترس مردم، در آرشیو خود ذخیره نکند. این کتابخانه دلیل آن را بیم از نقض قوانین ضد تروریسم بریتانیا عنوان کرده است. این مجموعه از اسناد و مدارک، که مرتبط به طالبان افغانستان است، شامل روزنامه‌ها و جراید رسمی، نقشه‌ها و برنامه‌های رادیویی است.

آثار نقاشی بامیان، در جنوب آسیا به نمایش گذاشته می شود
صدای امریکا ۹ سنبله ۱۳۹۴ مسئولین اداره محلی ولایت بامیان می گویند که درکمپ فرهنگی هنری سارک، در این ولایت پنجاه اثر هنری خلق شده است که به صورت دوره‏ای در کشورهای جنوب آسیا به نمایش گذاشته می شود. در این آثار نقاشی، داشته های فرهنگی و مناظر طبیعی بامیان به تصویر کشیده شده است. مسئولین در بامیان نمایش این آثار را برای معرفی ساحات باستانی و مناظر طبیعی این ولایت مهم و ارزنده می‏خوانند.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر
هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۱۱

پیوست‌ها: