زنان-690x259  Z 112

زنان و کودکان قربانیان اصلی جنگ در یمن/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان طالبان یک زن و مرد را در سرپل سنگسار کردند
خبرگذاری بخدی ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ طالبان یک زن و مرد را به جرم ارتباط نامشروع در ولسوالی سوزمه قلعه جایی که بیشتر مناطق آن تحت حاکمیت شورشیان است، سنگسار کردند.در زمان طالبان مجازات شرعی از جمله سنگسار در ملاءعام، قطع اعضای بدن و شلاق به شکل گسترده اجرا می شد. عبدالجبار حقبین، سرپرست ولایت سرپل می گوید که این زن و مرد قرار بود روز جمعه پس از نماز جمعه سنگسار شوند، اما طالبان از ترس حمله هوایی، اجرای این حکم را به روز شنبه واگذار کردند.

 یک دختر ۱۶ ساله در ولسوالی شولگره ولایت بلخ خودکشی کرد
کلید گروپ ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ مقامات امنیتی در ولایت بلخ از خودکشی یک دختر جوان ۱۶ ساله در ولسوالی شولگره این ولایت خبر دادند. شیرجان درانی، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت بلخ با تایید این خبر به کلید گفت: این دختر زرین نام داشت که شب گذشته در ولسوالی شولگره ولایت بلخ با سلاح چره‌یی که در منزل موجود بوده، خود را کشته است. آقای درانی افزود: تا هنوز علت و انگیزه این رویداد مشخص نشده، اما تحقیقات در این رابطه آغاز شده است.

    دفاع از حقوق بشر

افغانستان تلاش یک زن افغان برای حفظ حقوق زنان/ ویدیو
بی بی سی ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ یک زن افغان با حمایت یک نهاد دفاع از حقوق زنان به ولایات افغانستان می‌رود و با روحانیون و امامان درباره حقوق زنان صحبت می‌کند. جمیله افغانی می‌گوید اگر این افراد برای ترویج مساوات فعالیت کنند، کیفیت زندگی زنان بهتر خواهد شد. گزارش تصویری ان را در لینک بالا ببینید.

۹ زن عصیان گری که جنبش زنان هند را شکل دادند
بیدارزنی ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ جنبش تضمین حقوق زنان در هند از زمان میراث «ساتی» و ازدواج کودکان، راهی طولانی پشت سر گذاشته است. اگرچه هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود، نمی‌توان از این واقعیت چشم پوشید که پیشرفت زیادی صورت گرفته است و جایگاه زنان در کشور در دهه اخیر به گونه‌ی چشمگیری ارتقا یافته است. این نوشته از تمام آن شخصیت‌های الهام‌بخش و مبارزی یاد می‌کند که با تلاش‌های بی‌پایان خود در عرصه‌ی مبارزه با نیروهای پدرسالاری، راه را برای شرایط کنونی هموار کرده‌اند.

 ایران آیا با فضاهای مخصوص زنان در شهرها موافقید؟
بی بی سی ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ شهرداری تهران می‌گوید با توسعه پارک‌های مخصوص زنان، زمینه گسترش حضور آنها در فضاهای شهری را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حاشیه افتتاح نمایشگاهی در تهران، با تاکید بر رعایت عدالت نسبت به زنان در فضاهای شهری گفته است: در گذشته بسیاری از امکاناتی که در شهر وجود داشت، بیشتر برای مردان بود. شهرداری تهران نیز در راستای رفع این مشکل و ایجاد عدالت، بوستان‌های مختص بانوان را احداث کرد.

کودکان
افغانستان
مسمومیت دانش آموزان دختر، اما این بار در ولایت بامیان
خبرگزاری رها ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ مقامات در ولسوالی پنجاب گفتند امروز ۲۵ دانش آموز دختر مکتب شهید نعمت الله در این ولسوالی به شفاخانه منتقل شده اند. رستم علی پناهی ولسوالی پنجاب می گوید زمانی که این دانش آموزان دختر وارد مکتب شدند ناگهان به تب و لرز، سردردی و ریزش اشک دچار شدند. باوجود اینکه این مکتب محافظت بیست و چهار ساعته می شود اما هنوز هم مشخص نیست علت این حادثه چیست.

 یک پسر ۱۵ ساله، سیاره ای جدید در کهکشان راه شیری کشف کرد
خبرگزاری رها ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ تام واگ -که هم اکنون ۱۷ سال سن دارد، دو سال پیش که به عنوان دستیار در دانشگاه کیل (Keele) در انگلیس فعالیت می کرد، با استفاده از نرم افزاری منحصر به فرد موسوم به (WASP) حجمی غیرعادی را در اطراف یک ستاره کشف کرد.وی با بررسی بیشتر به این نتیجه رسید که این حجم غیرعادی، در واقع یک سیاره است.

 حقوق مدنی و سیاسی

تصویر: زنان پیشگام در پرواز
دویچه وله ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ تنها مردان نیستند که موفق به پرواز شده اند. در تاریخ حمل و نقل هوایی همیشه زنان نیز نقش عمده بازی کرده اند. در این آلبوم عکس یک مرور کلی به زنان در کابین پیلوت داریم.

افغانستان رؤسای شفاخانه‌های مهم پایتخت مشخص شدند؛ هیچ بانویی در این فهرست نیست
۸ صبح ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده است که به دنبال معرفی سرپرستان شفاخانه‌ها، این‌بار سرپرستان ۱۳ شفاخانۀ مهم دولتی، از جمله شفاخانه‌های وزیر اکبرخان، استقلال و عاجل ابن‌سنا را تعیین کرده‌ است. بر اساس اعلامیۀ این وزارت، ۱۳ تن از سرپرستان هفتۀ گذشته معرفی شدند و به کارشان آغاز کردند و ۱۳ مسئول دیگر نیز بر اساس همین فرمان، از آغاز این هفته به کارشان آغاز می‌کنند. اما در فهرست مسئولان جدید وزارت صحت، هیچ خانمی دیده نمی‌شود.

حضورآنجلینا جولی و آنگ سان سوچی در تجمع زنان کارگر در میانمار
رادیو فارسی فرانسه ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ آنجلینا جولی، ستاره سینمای هالیوود که به دعوت آنگ سان سوچی، فعال حقوق بشر میانمارو زندانی سیاسی سابق به این کشور سفر کرده است به همراه وی در تجمع زنان کارگر اهل میانمار در یک کارخانه پارچه‌بافی شرکت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه آنجلینا جولی که به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل از روز چهارشنبه گذشته به میانمار سفر کرده؛ امروز، شنبه به همراه آنگ سان سوچی، به دیدار زنان کارخانه پارچه‌بافی در غرب برمه رفتند.

 مولاوردی: زنان شاغل به شدت تحت فشارند
ایسنا ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه گروه‌های مختلف زنان ایرانی نیاز به توجه دارند، گفت: توازن بین کار و زندگی زنان یک مطالبه جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، شهیندخت مولاوردی در شورای اداری استان کرمانشاه با اشاره به شرایط کشور قبل از برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ انتخاب یکی از دو گزینه ادامه وضع موجود یا تغییر آن وضعیت بود و در شرایطی که کشور در یک وضعیت نامناسب در حوزه‌های مختلف قرار داشت، مردم کشورمان یک آری بزرگ به شعارهای دکتر روحانی گفتند و دولت تدبیر و امید روی کار آمد.

«به ازای هر ۳۱. ۵ مرد تنها یک زن در بازار کار ایران حضور دارد»
رادیو زمانه ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ بازار کار در ایران به‌طور عمده مردانه است به گونه‌ای که در حال حاضر به ازای هر ۳۱. ۵ مرد که شاغل هستند، تنها یک زن شاغل است. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بر پایه آمارهای بهار سال ۱۳۹۴ گزارش داده که نسبت شاغلان در بخش‌های کشاورزی ۳. ۷ مرد به ازای یک زن، صنعت ۷. ۶ مرد به ازای یک زن و خدمات ۵.۰۳ مرد به ازای یک زن به کار اشتغال داشته‌اند.

  فرهنگ و جامعه

«آخرین رویا» ‌ی یک زن؛ از ایران و افغانستان تا لندن
رادیو فردا ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ «آخرین رویا» عنوان آخرین رمان چاپ شده «روح‌انگیز شریفیان» است که به تازگی در تهران توسط نشر آگه به بازار کتاب عرضه شده است. نویسنده‌ای که با اولین رمانش «چه کسی باور می‌کند رستم» در سال ۱۳۸۲ تحسین شد و جوایزی هم برنده شد.

 زنان ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت/تصویر

 ایران زن یا مرد بودن فیلم‌ساز چه تأثیری در نگاه او به مسایل زنان دارد؟
مهر خانه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر فیلم‌سازان زنی باشند که نسبت به شرایط کنونی زن در جامعه ما و نیاز به توسعه و رشد و اصلاح آن به خودآگاهی رسیده باشند، می‌توانند فیلم‌های مؤثری در این رابطه تولید کنند که بر جامعه مخاطب هم اثر بگذارد و بتواند در درازمدت نگرش ‌آن‌ها را نسبت به اصلاح و بهبود وضعیت زنان در جامعه تغییر دهد، اما تضمینی وجود ندارد که اگر فیلم‌ساز زن باشد، حتماً این اتفاق بیفتد.

ایران بررسی سه مجموعه‌ شعر از سارا محمدی اردهالی
مدرسه فمینیستی ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ خواندن قسمتی از نمایشنامه ی «ژاک و اربابش» اثر میلان کوندرا، که در واقع از رمان «ژاک قضا قدری و اربابش» نوشته‌ی دیدرو اقتباس شده است، باعث شکل گیری این پرسش شد که امروز شعرِ کدام شاعران جوان بیشتر خوانده می شوند؟ جامعه، در میان این خیل عظیم شاعران غزل‌سرا و سپیدسرای جوان، نوبت سرودن و در واقع، نوبت خوانده شدن را به چه کسی می‌دهد؟ در این میان انتخاب شاعران زن، به خاطر تعلقی که به پژوهش در حوزه زنان دارم برایم در اولویت قرار داشت و سارا محمدی اردهالی یکی از چند شاعر زن جوانی است که اشعارش در جامعه ی امروز ما از اقبال عمومی خوبی برخوردار است.

زنان مشهور و جذاب غرب در سال ۲۰۱۵
مرد روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ مجله « سلامت مردان» یکبار دیگر لیست ۱۰۰ زن زیبا در دنیای سرگرمی ها و ورزش را برای سال جدید تعیین کرده است. چه بخواهیم بپذیریم یا نه، به خاطر رسانه های فراگیر جهانی، این خوبرویان و سلیقه ای که غربی ها تبلیغ می کنند به بخشی از ارزش ها و پسندهای مردم جهان نیز تبدیل شده اند. البته نمی شود انکار کرد که به هر حال زیبا هم هستند. ما از میان لیست فوق ۱۰ نفرشان را معرفی می کنیم.

  سیاست

کنفرانس “وضعیت زنان افغانستان” در هامبورگ آلمان برگزار شد
دویچه وله ۲۷ اگو.ست ۲۰۱۵ شماری از فعالان حقوق زنان از افغانستان و کشورهای اروپایی روز شنبه در شهر هامبورگ آلمان گردهم آمدند تا در مورد وضعیت زنان در افغانستان گفتگو کنند. پیشرفت های زنان در بیش از یک دهه اخیر، چالش های فراروی پیشرفت زنان، رشد افراط گرایی و تروریسم، سهم زنان در حکومتداری و قانونگذاری در افغانستان از مسائل مهمی بودند که در این کنفرانس مطرح شد.

یک امدادگر ربوده شده هلندی در افغانستان آزاد شد
رادیو فارسی فرانسه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ یک امدادگر هلندی که در ماه ژوئن گذشته از سوی مردان مسلح در کابل، پایتخت افغانستان ربوده شده بود، روز پنجشنبه آزاد شد.وزارت امور خارجه هلند با انتشار خبرنامه ای گفت خانم “آنیا دی بیر” اکنون در سفارت هلند در کابل بسر می برد و توانسته است با خانواده خود و وزیر خارجه هلند صحبت کند. امدادگر آزاد شده در گفتگویی با یک شبکه تلویزیونی هلند گفت وضعیت جسمی خوبی دارد. او افزود نمیداند آدم ربایان، او را کجا نگهداری می کردند.

 خط مقدم فراموش‌شده: زنان در منطقه‏ ی جنگی: مورد نیجریه
بیدار زنی ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ «بوکوحرام» خیلی زود بعد از به کنترل درآوردن برخی شهرهای نیجریه، جمعیتی را گرد هم می‌آورد و قوانین جدیدی را با قیود و محدودیت‌هایی به‏ خصوص برای زنان اعلام می‌کنند. رنج، تجاوز، اجبار به ازدواج، داستان‌های دنباله‌دار زنانی است که توسط این گروه تروریستی شکنجه‌شده‌اند.

آمریکا دست به سر کردن زنان و دختران مورد تجاوز در جنگ
دیده بان حقوق بشر ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ آمریکا با طرح نگرانی ها در سطح بین المللی و برنامه های تمویل در کمک به بازماندگان خشونت جنسی، نقشی حیاتی در محافظت از حقوق بشر زنان و دختران جنگ زده دارد. اما ـ و این «اما»ی بزرگی است ـ اصلاحیه ۱۹۷۳ هلمز بر قانون کمک خارجی آمریکا بخش اعظم این فعالیت مهم را بی تاثیر می کند. دولت آمریکا دیروز، به جای این که این اصلاحیه را به روشی تفسیر کند که از حقوق زنان محافظت کند، گفت که به این قانون به شکل موجود پایبند خواهد بود. دولت های شرکت کننده در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تازگی این دغدغه را طی بررسی ادواری جهانی درباره کارنامه حقوق بشر آمریکا مطرح کردند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

زنان تاثیرگذار ایرانی: عفت تجارتچی
ایران وایر ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ پس از شروع انتشار سلسله مطالب زنان تاثیرگذار در «ایران‌وایر»، تعدادی از خوانندگان اسامی مختلفی را پیشنهاد کردند تا لیست نهایی کامل تر شود. بعضی از دوستان هم بیوگرافی برخی شخصیت های تاریخی و معاصر را برای ما فرستادند. «ایران‎وایر» بیوگرافی های رسیده را در طول روزهای آینده منتشر خواهد کرد تا اندک اندک به لیست کامل تری برسیم. انتشار این لیست، نافی این نکته مهم نیست که همه زنان ایران زمین نقشی در فراز و فرود تاریخی این سرزمین داشته اند و این لیست شامل نشانه های فراز و فرودها است.

 زن بودن در مسیر آوارگی
رادیو زمانه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ در میان افرادی که خانه و وطن خود را رها می‌کنند و آوارگی در پیش می‌گیرند، زنان٬ کودکان و افراد مسن با مخاطره‌ بالایی روبه‌رو هستند. از میان آنها، زنان آواره و پناهجو به دلیل جنسیت‌شان بیش از سایرین در معرض آسیب و خشونت قرار دارند. شرایط بیولوژیک آن‌ها هنگام بارداری یا در دوران عادت ماهیانه نیز بر مشکلات آن‌ها اضافه می‌کند.

زنان و کودکان مهاجر سوری/ تصاویر

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبر گزاری بخدی ، کلید گروپ، رادیو زمانه، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، خبرگزاری رها، دویچه وله، ۸ صبح، رادیو فارسی فرانسه، ایسنا، رادیو فردا، بیدار زنی، دیده بان حقوق بشر، مهرخانه، مدرسه فمینیستی، مرد روز، ایران وایر.

شماره ۱۱۲ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: