haft

 

 

b 117

بحران انسانی پناه‌جویان
عکس: بهرآکیس/رویترز، در سامانه اینترنتی انگلیسی زبان دویچه وله

 

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی نگرانی از احتمال «به صلیب کشیدن» زندانی نوجوان
ریپریو ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ عربستان سعودی درخواست فرجام یک زندانی را که در کودکی به اعدام محکوم شد رد کرده است و بیم اعدام او در روزهای آینده می رود. علی محمد النیمر در ۱۷ سالگی دستگیر شد و ابتدا در بازداشتگاه متهمان نوجوان زندانی شد. مدارکی درباره شکنجه و اجبار او به امضای سند اعتراف وجود دارد که اساس پرونده او را تشکیل می دهد. خانواده او هفته گذشته مطلع شدند که درخواست فرجام او مخفیانه رسیدگی و رد شده است. بنابراین، هیچ مانعی بر سر راه «اعدام به وسیله صلیب» باقی نمانده است. این حکم نخستین بار در ۲۷ مه ۲۰۱۴ صادر شده است. به گزارش عفو بین الملل، این نوجوان پس از محکومیت به اتهام مربوط به شورش اقلیت شیعه در استان شرقی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ به اعدام محکوم شد.

انتقام جویی از یاری دهندگان به تحقیقات مربوط به حقوق بشر افزایش یافته است
نیویورک تایمز ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی تازه روز ۱۵ سپتامبر اعلام کرد: انتقام جویی از کسانی که به پژوهشگران حقوق بشر سازمان ملل مدارک می دهند رو به رشد است. این گزارش از ۲۰ کشور نام برد که در سال گذشته علیه مدافعان و فعالان حقوق بشر اقدام کرده اند. از جمله موارد ارعاب و انتقام جویی علیه کمیسیون های تحقیق شورا درباره اریتره و جنگ ۲۰۱۴ در غزه و نیز کسانی بود که با پژوهشگران سازمان ملل و کارکنان نظارت بر تحولات حقوق بشری همکاری می کنند.

برزیل قتل یکی از رهبران مردم بومی گوارانی ـ کایووا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از قتل آقای سِمیائو فرناندِز ویلهالوا، یکی از رهبران مردم بومی گوارانی ـ کایووا در برزیل مطلع شده است. او در تلاش های مربوط به شناسایی سرزمین های بومی و زمین های این قوم فعالانه مشارکت کرده بود. بنا به اطلاعات دریافتی، روز ۲۹ آگوست ۲۰۱۵ زمانی که او در جستجوی پسرش بود، با شلیک گلوله به صورتش کشته شد.

کویت احکام اعدام را برای بمب گذاری در مسجد ملغا کنید
عفو بین الملل ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ هفت حکم اعدام که دادگاه شهر کویت امروز صادر کرد واکنشی غلط به بمب گذاری در مسجد صادق در ماه جون امسال است و باید ملغا شود. گروه مسلح موسوم به داعش مسوؤلیت بمب گذاری در مسجد شیعه را پذیرفت. در این حادثه، مردی اهل عربستان سعودی با منفجر کردن خود طی نماز جمعه، ۲۶ تن از نمازگزاران را کشت و ۲۲۷ تن را زخمی کرد. این اقدام بدترین عمل خشونت آمیز از زمان اشغال کویت به دست عراق در سال ۱۹۹۱ بود. دولتمردان کویت اعلام کردند، ۲۹ تن را در اوایل آگوست در ارتباط با این بمب گذاری دستگیر کرده اند. گزارش خبری:‌ کویت هفت نفر را به جرم حمله به مسجد شیعیان به اعدام محکوم کرد

کامرون بوکو حرام صدها تن را قتل عام کرده و نیروهای امنیتی به مردم تعدی کرده اند
عفو بین الملل ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ بوکو حرام در حدود ۴۰۰ غیرنظامی را در شمال کامرون قتل عام کرده و در عین حال، واکنش نیروهای امنیتی و شرایط غیرانسانی زندان به مرگ ده ها تن دیگر منجر شده است. گزارش حقوق بشر زیر آتش: حمله ها و نقض حقوق بشر در مبارزه کامرون با بوکو حرام قتل ۳۸۰ تن را به دست بوکو حرام از ژانویه ۲۰۱۴ ثبت کرده است. نیروهای امنیتی کامرون نیز در واکنش به روستاها حمله کرده و غیرنظامیان را کشته و بیش از ۱۰۰۰ تن را بازداشت کرده اند که بعضی از آنها حتا ۵ ساله هستند. دست کم ۲۵ تن در زندان مرده اند. بیش از ۱۳۰ تن ناپدید شده اند.

سوریه شواهدی از ۶۰ مورد استفاده از سلاح شیمیایی در دو سال اخیر

مجارستان نیروها راه پناه‌جویان را بسته اند؛ قوانین اعلام جرم می کنند
عفو بین الملل ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ مجارستان با بستن مرز خود بر پناه‌جویان و قرار دادن سیم خاردار، ارتش و قوانین سخت تازه برای مقابله با کسانی که از جنگ و آزار فرار می کنند، چهره زشت واکنش آشفته اروپا را به بحران رو به رشد پناه‌جویان نشان می دهد. بر اساس قوانینی که امروز به اجرا در می آید، پناه‌جویانی که سعی کنند وارد کشور شوند ممکن است تا سه سال به زندان بیافتند. گزارش های خبری: پلیس با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور پناهجویان را متفرق کرد؛ بازداشت بیش از پنج هزار پناهجو طی دو روز؛

حمله پلیس به پناهجویان و ورود صدها پناهجو به کرواسی

ایران

اعدام ۸ زندانی در زندانهای ارومیه و سنندج

محمدرضا کریمی فعال کارگری بازداشت شد

نامه یک زندانی سیاسی: آقای احمد شهید آرزوی مرگ دارم

علی جنتی: نیروی انتظامی با تئاترهای زیرزمینی برخورد کند

۹ بازیگر زن به خاطر «بدحجابی» ممنوع الفعالیت شده اند

آزار و اذیت مأموران باعث اعتصاب غذای آتنا فرقدانی شد

بستن معلولان به زنجیر و طناب در آسایشگاهی در کرج محرز شد

بیش از ۱۲ سال زندان برای علی شریعتی، فعال اصلاح‌طلب

سرپرست گروه رقص «قایا» در تبریز بازداشت شد

گزارش قتل یک فعال سیاسی چپ توسط سپاه پاسداران کرمان

جمهوری اسلامی هر سه سال­ فاجعه ای به ابعاد کشتار ۶۷ می آفریند

       عدالت

سری لانکا کمسیر حقوق بشر سازمان ملل خواستار تشکیل دادگاه ویژه ترکیبی شد
مرکز خبر سازمان ملل ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ گزارش سازمان ملل که امروز منتشر شد نقض فاحش حقوق بشر را در سری لانکا بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ مشخص کرده و حاکی است که هر دو طرف درگیری به احتمال زیاد مرتکب جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت شده اند. این گزارش تشکیل دادگاه ویژه ترکیبی با قضات، دادستان ها، وکلا، و ماموران تحقیق بین المللی را به عنوان گامی اساسی در جهت عدالت توصیه کرد. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل زید گفت: «بنا بر تحقیقات ما… گلوله باران بی رویه، قتل های فراقضایی، ناپدیدشدن های قهری، شکنجه و خشونت جنسی، سربازگیری کودکان و جنایت های فاحش دیگر رخ داده است.»

یمن زمان پاسخ‌گویی فرارسیده است
دیده بان حقوق بشر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵ جنگ در یمن در سال گذشته به طور تصورناکردنی بد بوده، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به اعلام دفتر حقوق بشر سازمان ملل، از مارچ ۲۰۱۵ دست کم ۲۰۰۰ غیرنظامی و اکثر آنها در حمله های هوایی ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی کشته شده اند. تحقیقات این سازمان در محل، نقض جدی حقوق بین المللی بشردوستانه ـ حقوق جنگ ـ به دست همه طرف های درگیری را نشان می دهد و بسیاری از این موارد جنایت های جنگی محسوب می شوند. حمله های هوایی ائتلاف بارها ساختمان ها را کوبیده اند و در جاهایی که هیچ شواهدی از اهداف نظامی نبوده، غیرنظامیان را کشته اند. نیروهای ائتلاف، از مهمات خوشه ای استفاده کرده اند که معاهده بین المللی ممنوع کرده است. نیروهای حوثی به سوی مناطق پرجمعیت در یمن و آن سوی مرز در عربستان سعودی، بی رویه موشک شلیک کرده اند. آنها همچنین در اطراف عدن، ابیان و لهی مین ضدِ نفر کار گذاشته اند. نیروهای جنوبی در عدن افراد مظنون به حوثی بودن را اعدام کرده اند. مسؤولان حوثی عضو حزب مخالف اصلاح را که در تاریخ ۴ آپریل دستگیر شد «ناپدید» کرده اند.

        حقوق مدنی و سیاسی

مصر چرا فعالان جوان ناپدید می شوند؟
اشپیگل آنلاین اینترنشنال ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵ خورشیدی کاغذی بر دیوار آویزان است و میز آرایش پر از شیشه های لاک ناخن به رنگ های مختلف است. زنی که در این اتاق زندگی می کرد و سه ماه است در چنگ دولت است، گویا کفشدوزک ها را دوست دارد. خواهرش می گوید، دوستانش او را «کفشدوزکِ انقلاب» می نامیدند. او ناپدید شده است. بیش از ۴ سال پس از انقلاب مصر، دولت به ریاست عبدالفتاح السیسی روزنامه نگاران نامطلوب، انقلابیون پیشین و بیشتر از همه اسلام گرایان را سرکوب می کند. قوانینی به نام مبارزه با ترور به اجرا در می آیند که آزادی بیان و مطبوعات را محدود می کنند. در بعضی موارد، نیروهای دولتی قوانین کشور را زیر پا می گذارند و گاهی احساس می شود کارزار انتقام جویی علیه همان باورمندانی به دمکراسی به راه انداخته اند که دیکتاتور پیشین حسنی مبارک را بیرون راندند. جوانان را در خیابان، سرِ کار و خانه بازداشت می کنند. بدون حکم جلب یا امکان دسترسی به وکیل از آنها بازجویی می کنند. این گونه موارد در حاکمیت مبارک گاهی رخ می داد. اما از مارچ امسال، پلیس ده ها تن، به ویژه اعضا و هوادارانِ اخوان المسلمین را ناپدید کرده است. فعالان حقوق بشر معتقدند در حدود ۸۰۰ تن تا به امروز ناپدید شده اند.

ونزوئلا حکم صادره علیه رهبر مخالف فقدان کامل استقلال قضایی را نشان می دهد
عفو بین الملل ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵ صدور حکم ۱۳ سال و نه ماه زندان علیه یکی از رهبران مخالف بدون مدرک معتبر فقدان کامل استقلال قضایی را نشان می دهد. رئیس بخش قاره آمریکای این سازمان گفت: «حکم زندان با انگیزه سیاسی صادر شده و تنها “گناه” او این است که رهبر حزبی مخالف است.»

گینه به آزادی گردهمایی صلح آمیز طی انتخابات احترام بگذارید
۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آغاز مبارزه انتخاباتی اعلام کرد: گینه باید به آزادی گردهمایی صلح آمیز احترام کامل بگذارد و از عدم استفاده خشونت افراطی علیه معترضان و شهروندان دیگر طی انتخابات و پس از آن اطمینان پیدا کند.

اسراییل حکم «انتقامی» علیه وانونو او را در حبس خانگی نگه می دارد
عفو بین الملل ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ رأی امروز دادگاه برای حبس خانگی مُردخای وانونو، افشاگر هسته ای اسراییلی، به خاطر مصاحبه با کانال ۲ اسراییل در روز ۴ سپتامبر انتقام جویانه است. دادگاه بیت المقدس اعتراض او را علیه یک هفته حبس خانگی که دیروز صادر شد، رد کرد. این حکم او را از استفاده از اینترنت و گفتگو با روزنامه نگاران ممنوع کرده است. وانونو به خاطر افشای جزئیات زرادخانه هسته ای اسراییل در روزنامه ساندی تایمز بریتانیا در سال ۱۹۸۶، پیشتر ۱۸ سال را در زندان گذرانده است، از جمله ۱۱ سال در سلول انفرادی. در پی آن افشاگری، سازمان امنیت اسراییل موساد او را در ایتالیا ربود ومدت طولانی در حبس مخفی نگه داشت. با وجود این که مردخای وانونو پس از گذراندن حکم خود در سال ۲۰۰۴ آزاد شد، گرفتاری او هنوز ادامه دارد، از جمله دستورهای نظامی که محدودیت های تنبیهی شامل ممنوعیت از سفر به خارج یا رفتن به سفارتخانه های خارجی، استفاده از اینترنت و تماس با خارجی ها بر او تحمیل می کنند.

اسراییل علیه مدارس مسیحی تبعیض قائل می شود؟
المُنیتور ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ هزاران تن از پدران و مادران، معلمان و دانش آموزان مدارس مسیحی در سراسر اسراییل روز ۶ سپتامبر در مقابل دفتر نخست وزیر تظاهرات کردند. آنها با خود نوشته هایی حمل می کردند که دستاوردهای این شبکهء یگانهء آموزشی و خطرهای کنونی علیه آن بر روی آنها به چشم می خورد: «۸۷ درصد کارکنان فناوری سطح بالای [اسراییلی ـ مسیحی] دانش آموختگان مدارس ما هستند» و «مدارس ریشه های ما هستند.» یکی از نوشته ها مستقیم وزیر آموزش را خطاب قرار داده بود: «بِنِت، تو گفتی وزیر همه خواهی بود. منظورت ما هم بود؟» مدارس مسیحی در اسراییل امسال هنوز سال تحصیلی را آغاز نکرده اند و مدعی هستند علیه آنها تبعیض می شود و بودجه بسیار کمتری از مدارس یهودی دریافت می کنند. رئیس دفتر مدارس مسیحی در اسراییل به المُنیتور گفت که کاهش بودجه ها شش سال پیش، در زمان وزارت گیدئون سار از حزب لیکود شروع شد و سهم وزارت آموزش در بودجه مدارس از ۷۵ درصد به ۲۹ درصد رسید.

تاجیکستان تصمیم به بستن حزب سیاسی را لغو کنید
۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر، کمیته هلسینکی نروژ و انجمن حقوق بشر در آسیای مرکزی امروز اعلام کردند: دولت تاجیکستان باید تصمیم به بستن حزب احیای اسلامی تاجیکستان را لغو کند. دولتمردان تاجیکستان باید کارزار آزار علیه حزب و اعضای آن را متوقف کنند و به احزاب مستقل سیاسی اجازه دهند آزادانه در این کشور فعالیت کنند. معاون اول حزب نهضت اسلامی بازداشت شد

فلسطین سازمان ملل به برافراشته شدن پرچم فلسطین در مقر سازمان رای داد

ترکیه
جلوگیری از ورود نمایندگان کرد پارلمان به شهر محاصره شده «جیزره»

ساکنان شهر از کمبود مواد غذایی و آب در جیزره خبر داده‌اند

اعلام حکومت نظامی در شهر کردنشین دیاربکر

ایران
فعال سندیکایی شاهرخ زمانی «در زندان درگذشت»
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ شاهرخ زمانی امروز در زندان رجایی شهر درگذشت. او عضو هیات مدیره «کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری» و هیات بازگشایی سندیکای کارگران ساختمان و نقاشان بود و پنجمین سال از محکومیت ۱۱ ساله زندان خود را به خاطر فعالیت های سندیکایی و تلاش برای تشکیل سازمان های مستقل سندیکایی می گذراند… شرایط و دلیل یا دلایل درگذشت او روشن نیست. گفته می شود این زندانی ۵۱ ساله سالم بوده و بیماری خاصی نداشته است. در برخی خبرها گویا به نقل از ادعای مسوؤلان زندان رجایی شهر اعلام شده شاهرخ زمانی سکته مغزی کرده ولی در برخی خبرها سکته قلبی اعلام کرده اند. کمیته حمایت از شاهرخ زمانی نوشته است: «دستان و دهان او خونی بوده و سرش متورم شده است. فعالین کارگری و تشکل ها و دوستان شاهرخ می خواهند کالبد شکافی شود. تا علت یا علل مرگ شاهرخ مشخص شود ولی نزدیکان او به هر دلیلی شاید بر اثر تهدیدها نمی خواهند کالبد شکافی صورت به‌گیرد.» گزارش های خبری: مرگ شاهرخ زمانی؛ روایتی از درون زندان رجایی شهر؛ درگذشت ناگهانی یک زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر/ خانواده شاهرخ زمانی: شکایت می‌کنیم کالبدشکافی کنید

کمیته حقوق بشر سازمان ملل به درخواست برای آزادی خبرنگار زندانی واشینگتن پست گوش فرا داد
واشینگتن پست ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ برادر خبرنگار زندانی واشینگتن پست در ایران، جیسون رضائیان، در نشست کمیته حقوق بشر سازمان ملل از این کمیته درخواست کرد به آزادی او که در انتظار صدور حکم پس از محاکمه به اتهام هایی از جمله جاسوسی است، کمک کند. علی رضائیان گفت: ایران تعهدات بین المللی و قوانین خود را با بازداشت برادرش در حدود ۱۴ ماه و محاکمه او در پشت درهای بسته دادگاه انقلاب اسلامی نقض کرده است.

یاشار دارالشفاء، زندانی سیاسی برای اولین بار به مرخصی آمد

گفت‌و‌گو با یک دانشجوی محروم از تحصیل بهایی: دستور از بالاست

“ادامه نقض مستمر حقوق خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه۶۰”

»دفن اعدام‌شدگان ۶۷ در گورهای جمعی خاوران ‘پیش از حمله مجاهدین آغاز شده بود’

          جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اروپا نماینده چه چیزهایی است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵ عبدالکریم لاهیجی رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مقاله ای برای موضع‌گیری درباره واکنش اروپا به بحران پناهجویان برای سامانه اینترنتی انگلیسی زبان دویچه وله نوشته است. روز ۱۴ سپتامبر، وزرای کشور اتحادیه اروپا برای بحث درباره راه حل اروپا برای جدی ترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم نشستی فوق العاده برگزار می کنند. اروپا بارها در نشان دادن جسارت و مسوؤلیت نسبت به این مسأله که بزرگترین مشکل منطقه است، ناموفق مانده است. اگر اروپا روز دوشنبه باز هم در رسیدن به واکنشی متحد و بلندپروازانه شکست بخورد، نه تنها هزاران غیرنظامی بی‌گناه را با سرنوشتشان تنها رها می کند بلکه هسته اساسی ارزش های اروپایی را نیز کنار می گذارد… زمان آن فرا رسیده که اروپا رهبری سیاسی و اخلاقی خویش را به نمایش بگذارد و یک بار برای همیشه ارزش های خود را تأیید کند: دمکراسی، کرامت انسانی و بالاتر از همه احترام به حقوق بشر.

ننگ اروپا: نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در رسیدگی به بحرانِ پناه‌جویان شکست خورد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در بروکسل دیروز موفق نشد به ضرورت های فوری بحران پناه‌جویان پاسخ دهد. آنها نتوانستند بر سرِ جابجایی ۱۲۰۰۰۰ پناه‌جو از یونان، ایتالیا و مجارستان به توافق برسند و به توافقی در ماه جون بر سرِ راهکار موقت و استثنایی در مورد جابجایی ۴۰۰۰۰ نفر ظرف دو سال بازگشتند. نبودِ جسارت سیاسی حیرت انگیز و شرم آور است. اروپا، با جمعیت ۵۰۰ میلیون از ظرفیت ارائه حمایت به نیازمندانِ کمک برخوردار است و این کار را در گذشته نه چندان دور انجام داده است. ۲۰ کشور غربی در اواخر دهه ۱۹۷۰، ۶۲۳۰۰۰ پناه‌جوی فراری از ویتنام را پذیرفتند. در سال ۱۹۹۲، اتحادیه اروپا با ۱۵ کشور عضو به ۶۷۰۰۰۰ درخواست پناهندگی رسیدگی کرد که شمار قابل مقایسه با آن، رسیدگی به ۶۲۰۰۰۰ درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا با ۲۸ کشور عضو در سال ۲۰۱۴ است. با وجود این، امروز که ۴ میلیون تن از سوریه در کشورهای همسایه آن پناه می جویند، جنازه ها به سواحل اروپا می رسند و خانواده های مستأصل که زندگی شان را برای رسیدن به امنیت به خطر انداخته اند امدادِ اولیه درخواست می کنند، این کشورها فلج شده اند و فقط تماشا می کنند. نگاه کنید: طرح تابوت با عنوان: تنها اقدام شورای اروپا؟ گزارش خبری: اتحادیه اروپا در مورد جابجایی مهاجران به موضع واحد نرسید

فرانسه نامه سرگشاده به رئیس جمهوری درباره پذیرش پناه جویان و مهاجران در فرانسه و اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵ در نامه ای که ده ها سازمان فرانسوی سندیکایی، حقوق بشری، مهاجر و نیز فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه امضا کرده اند، آمده است: در مصاحبه مطبوعاتی دوشنبه پیش درباره مهاجرت و پناهندگی اظهاراتی کردید که موضع فرانسه را درباره نشست آتی وزرای کشور اتحادیه اروپا در روز ۱۴ سپتامبر در بروکسل تعیین کرد. ما ملاحظه کردیم که لحن و محتوای سخنرانی شما به شدت با موضع فرانسه در تابستان پیش متفاوت بود. وقایع غم انگیزی که رخ داده اند، سرانجام باعث بیداری دیرهنگامی شده تا کسانی که مایل هستند برای دریافت محافظت یا زندگی بهتر وارد اروپا شوند به عنوان انسان های شایسته همبستگی و همدردی ما دیده شوند و مورد سوءظن و در مقابل دیوارها، سیم خاردار و سرکوب پلیس قرار نگیرند. با وجود این که اظهارات شما دست و دلبازتر از موضع پیش از تابستان است، کمتر از آن چیزی است که برای مقابله با مشکلات ضروری است.

صربستان/مجارستان پناه‌جویان در شرایط تاسف بار انسانی در «ناکجاآباد» در مرز گیر کرده اند
عفو بین الملل ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰۰ تن از جمله خانواده هایی که از جنگ در سوریه، افغانستان و عراق فرار کرده اند، پس از بستن مرزهای مجارستان دیروز، در شرایط بد و به سرعت رو به وخامت در کنار بزرگراهی در صربستان به سر می برند. سازمان های بشردوستانه، از جمله نهاد پناه‌جویان سازمان ملل، تاکنون تقریبا غایب بوده اند و مسؤولان صربستان فقط چند پلیس را به منطقه مرزی فرستاده اند. صدها پناه‌جو در شرایط سخت در کنار بزرگراه می خوابند، از داوطلبان امداد موقت دریافت می کنند و از امکانات بسیار کم غذا، آب آشامیدنی یا دستشویی برخوردارند.

مقام ارشد سازمان ملل: یک میلیون سوری تا پایان زمستان «آواره» می‌شوند

بحران پناهجویان، تهدید یا فرصت؟

ایران

پناهجویان افغان در فکر فرار به اروپا

۵۰ درصد کل کارگران حداقل دستمزد می‌گیرند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کمپین‌های محیط زیستی؛ عصای جادویی یا ابزار جلب مشارکت؟

بحران آب در جهان؛ چشم‌انداز ۲۵ سال بعد

جنگل‌خواری و «ساخت و ساز دولتی‌ها» در روستایی در گرگان

   دفاع از حقوق بشر

بریتانیا صدهزار شهروند بریتانیا خواستار دستگیری نتانیاهو در جریان سفر به لندن شدند
بی بی سی ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون بیش از صدهزار شهروند بریتانیا با امضای طوماری اینترنتی خواستار دستگیری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جریان سفر وی به لندن، به خاطر ارتکاب “جنایت جنگی” در غزه در تابستان ۲۰۱۴ شده اند.

اصلاحات در برنامه صلح بانان سازمان ملل در مورد تعدی جنسی ساکت است
عفو بین الملل ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ اصلاحات در برنامه صلح بانان سازمان ملل فقط در صورتی اعتبار آن را بازخواهد گرداند که کسانی که به افراد مورد محافظت تجاوز کرده و از آنها استثمار جنسی کرده اند به دست عدالت سپرده شوند. گزارش امروز دبیر کل سازمان ملل درباره توصیه های هیأت بلندپایه مستقل در مورد عملیات صلح پیشنهادهای مهمی برای جلوگیری از رسوایی های سوءاستفاده جنسی بیشتر دربر دارد. این توصیه ها شامل تشکیل تیم های واکنش سریع، راه‌کارهایی برای شکایت جوامع محلی و محاکمه های داخل کشور است. اما، گزارش در مورد درخواست برقراری بازدارنده مهم ساکت است و از دبیر کل می خواهد در گزارش سالانه خود جزئیات موارد از جمله محاکمه و حکم ها را بگنجاند.

جمهوری دمکراتیک کنگو شورای حقوق بشر باید مراقب اوضاع بماند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ در جریان حرکت به سوی انتخابات در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، دولت جمهوری دمکراتیک کنگو کوشیده آزادی بیان را سرکوب و مخالفان را ساکت کند. اصلاحات پیشنهادی در مقررات انتخابات به رئیس جمهوری جوزف کابیلا اجازه می دهد بیش از دو دوره قانونی پی در پی در مقام خود بماند. مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، مخالفان سیاسی، معترضان مسالمت جو و دیگر منتقدان مستقل که از این اصلاحات پیشنهادی انتقاد کرده اند با آزار، ارعاب، دستگیری های گسترده، حبس خودسرانه، خشونت و استفاده افراطی از خشونت روبرو شده اند. دولتمردان کنگو درباره مرتکبان این وقایع تحقیقات یا پیگردی انجام نداده اند. به علاوه، اقدامات قانونگذاری و نهادی برای رسیدگی به معافیت از مجازات برای مجرمان نقض حقوق بشر در دو دهه گذشته نیز لازم است. بعضی از این موارد نقض جنایت های جنگی محسوب می شوند.

امارات متحده عربی ممنوعیت سفر نامزد جایزه مارتین انالز را لغو کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ ده سازمان حقوق بشری عضو هیأت منصفه جایزه مارتین انالز، امروز از دولتمردان امارات متحده عربی خواستند ممنوعیت سفر احمد منصور، یکی از سه نامزد مرحله نهایی این جایزه را در سال ۲۰۱۵ لغو و برای او گذرنامه صادر کنند. احمد منصور به طور منظم دغدغه های مربوط به حبس های خودسرانه، شکنجه و رفتار تحقیرآمیز و قصور از رعایت موازین بین المللی محاکمه عادلانه را مطرح می کند و به دیگر موارد نقض حقوق بشر از جمله علیه کارگران مهاجر جلب توجه می کند. ۱۰ سازمان از این قرار هستند: عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، حقوق بشر اول، هوریدوکس، سرویس بین المللی حقوق بشر، سازمان پروتستانی دیاکونی و توسعه ـ آلمان، فرانت لاین دیفندرز، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه.

نپال حمله فیزیکی نیروهای امنیتی به ۶ مدافع حقوق بشر از سازمان های مختلف
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: نیروهای امنیتی از پلیس نپال، نیروی مسلح پلیس و پلیس ضدشورش علیه گروه شش نفری مدافعان حقوق بشر از سازمان های مختلف که بر تظاهراتی در بخش دانوشا در جاناکپور نظارت می کردند حمله کردند.

لائوس هزار روز از ناپدیدشدن قهری سومبات و نقض آشکار تعهدات بین المللی دولت می گذرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ یازده سازمان اعلام کردند: امروز ۱۰۰۰ روز از «ناپدیدشدن» سومبات سومفون در پست بازرسی پلیس در خیابانی شلوغ در وینتیان می گذرد. ما درخواست خود از دولت را برای افزایش تلاش های مربوط به تحقیقات مستقل و سریع و موثر درباره ناپدیدشدن قهری او، مشخص کردن محل نگهداری او و اجرای عدالت درباره مسؤولان این کار تکرار می کنیم. فدراسیون، کمیسیون بین المللی حقوقدانان و چند سازمان ملی این نامه را امضا کرده اند.

ایران

کمیسر عالی سازمان ملل خواستار بهبود وضعیت حقوق‌بشر شد

مائده سلطانی: پدرم را غیرقانونی در زندان نگاه داشته اند

    زنان

​نه مرز، نه ملیت، نه جنسیت!

ایران

ندا مستقیمی: بند زنان اوین، بند گمشده هاست/ حکایت بند زنان از زبان کسی که ۲ سال از حق شهروندی محروم شده

وزیر صنعت ایران: ۳۰ درصد زنان تحصیل‌کرده بیکارند

دولت یازدهم و دوبرابر شدن نرخ بیکاری زنان

۹ ایراد مهم طرح جریمه نقدی برای بدحجابی و بی حجابی

جریمه «بدحجابی» ۹۰۰ هزار تومان شد

خروج فوتبالیست زن از کشور تنها با اجازه شوهر

خط خوردن فوتبالیست زن به دلیل مخالفت همسرش ـ برای نیلوفر اردلان ۲ کاریکاتور

    فرهنگ و اندیشه

ترکیه می تواند از آستانه جنگ داخلی عقب بکشد؟
المُنیتور ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ «ترکیه در آستانه جنگ داخلی است.» صلاح الدین دمیرتاش، یکی از دو رئیس حزب دمکراسی خلقها، طرفدار کُردها در پارلمان ترکیه، با این اظهارات خشونت رو به اوج در ترکیه پس از دو سال آتش بس بین شورشیان حزب کارگران کردستان (پ کا کا) و ارتش ترکیه را توصیف کرد. هر طرف دیگری را در پایان یافتن امیدبخشترین تلاش برای خاتمه درگیری ۳۱ ساله مقصر می دانند. خبرهایی که از جنوب شرقی کُردنشین ترکیه می رسد نشان می دهد که شعارهای دمیرتاش زیاد اغراق آمیز نیستند. سفیر پیشین آمریکا در ترکیه نیز در مصاحبه ای با المُنیتور پیش بینی کرد که ترکیه ممکن است «در پرتگاه اطراف عراق و سوریه فروافتد،» مگر این که دینامیسم سیاسی حاکم تغییر کند. در شهر جیزره در جنوب شرقی که ۱۲۰۰۰۰ باشنده دارد و ملی گرایی کُردی قوی است، به گفته وزارت کشور پس از ورود ارتش با تانک و سلاح های سنگین برای بیرون راندن جوانان رادیکال طرفدار پ کا کا موسوم به جنبش جوانان میهنپرست انقلابی، ۳۰ نفر در درگیری ها با نیروهای امنیتی کشته شده اند. وزارت کشور گفت، یک نفر غیرنظامی بوده است. اما قانون گذاران حزب دمکراسی خلقها می گویند، حداقل ۲۱ تن غیرنظامی بودند، از جمله یک نوزاد ۳۵ روزه و یک دختر ۱۰ ساله. عکس های صورت خونین زنی جوان که کشته شده و نوزاد زخمی او در میان عکس های دیگر در توییتر دیده می شود.

ده مرحله نسل‌کشی
رادیو زمانه ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ نسل‌کشی، روندی است که در ده مرحله شکل می‌گیرد: طبقه‌بندی > نمادسازی > تبعیض‌ > انسانیت‌زدایی > سازمان‌دهی > قطبی‌سازی > آماده‌سازی > آزاردهی > نابودسازی > انکار.

تصویری: فرشته عدالت در ایران و دیگر کشورهای جهان
گویا نیوز ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵ گوندوز آقایف، کارتونیست اهل کشور آذربایجان، در ادامه‌ی مجموعه‌ کارهای حقوق بشری خود، این بار نگاه طنزآلودش را به فرشته عدالت در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران، ترکیه، روسیه، سوریه، کره شمالی، امریکا و چین معطوف کرده است.

پدیده جرمی کوربین در بریتانیا و روند تحولات احزاب سیاسی اروپا

نگاهی به فهرست ۱۰۰ رمان برتر به زبان انگلیسی در گاردین

نامزدهای جایزه ادبی بوکر معرفی شدند

نامزدهای جایزه بوکر: رمان هایی با مضامین سیاه

آهنگی ضدنازی در آلمان پرفروش‌ترین آهنگ شد

ایران

لغو دو کنسرت و عدم صدور مجوز برای کنسرتی دیگر در ایران

سرگردنی‌های یک پناهنده در پاریس؛ گفت‌وگو با مانا نیستانی

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، اشپیگل آنلاین اینترنشنال، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، روز آنلاین، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز، مرکز خبر سازمان ملل، نیویورک تایمز، واشینگتن پست

شماره ۱۱۷ هفت روزنامه بین المللی

 

پیوست‌ها: