افغانستان

a 113افغانستان و مسیر پایان‌دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا/ منبع اطلاعات روز

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

انفجار بمب در قندوز سه کودک را کشت
بی بی سی ۱۸ سنبله ۱۳۹۴ انفجار بمب در ولایت قندوز در شمال افغانستان سه کودک را کشته و چهار غیرنظامی دیگر را زخمی کرده است. امام‌الدین قریشی ولسوال/فرماندار منطقه “امام صاحب” گفته که این بمب از سوی گروه طالبان در برابر خانه او کار گذاشته شده بود.

یک افسر امنیت ملی افغانستان در تیراندازی در کابل کشته شد

 در حمله طالبان بر محبس غزنی ۳۵۵ زندانی فرار کردند
۸ صبح ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که در نتیجه حمله مهاجمان مسلح طالبان بالای محبس ولایت غزنی، ۳۵۵ تن از زندانیان به شمول شماری از زندانیان طالب فرار کرده‌اند. محمدعلی احمدی، معاون والی غزنی، گفت که شماری از مهاجمان طالب ابتدا بر چند پوسته حمله کرده و درگیر شدند و در جریان آن یک موتر مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی دروازه زندان غزنی انفجار دادند. آقای احمدی افزود که پس از این انفجار، مهاجمان مسلح با راکت دروازه زندان را شکستانده و وارد آن شدند. معاون والی غزنی می‌گوید این حمله ساعت دوی شب دوشنبه، ۲۳ سنبله بالای محبس ولایت غزنی صورت گرفت.
نمایندگان مجلس: پولیس غزنی، قبلاً از حمله به زندان این ولایت با خبر بوده است

نقیب الله فایق: فاریاب فروخته شده و برخی مقام‌های بلندرتبه ارتش و پولیس، در جنگ فاریاب دخیل اند
اطلاعات روز ۲۰ سنبله ۱۳۹۴ نقیب الله فایق، نماینده مردم فاریاب در مجلس نمایندگان ادعا دارد که ولایت فاریاب فروخته شده و برخی از مسئولان در وزارت‌های دفاع و امور داخله نمی‌خواهند که امنیت در ولایت فاریاب و تمامی ولایت‌های کشور تأمین گردد. آقای فایق افزود که این مسئولان با طالبان همکاری می‌کنند. همزمان با ادعای آقای فایق، گزارش‌ها از ولایت فاریاب می‌رسند که دست کم ۲۰ روستا در این ولایت به دست شورشیان طالب سقوط کرده است.

مقام‌های نورستان: زورمندان ۳۷۱ معدن را به شکل خودسر استخراج می‌کنند
۸ صبح ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت نورستان می‌گویند که زورمندان و افراد مسلح غیرمسوول ۳۷۱ معدن سنگ‌های قیمتی به شمول معدن‌های یاقوت و زمرد را به شکل خودسر استخراج می‌کنند. نورستان از جمله ولایت‌های کوهستانی کشور به شمار می‌رود که بیشترین معادن آن در دامنه‌‌ی کوه‌ها موقعیت دارند. راه‌های دشوارگذر در برخی از ولسوالی‌های این ولایت، نبود حاکمیت قانون، فساد مالی و اداری در اداره‌های محلی و ناامنی‌ها باعث شده که زرومندان و قاچاقبران طی چند سال گذشته، بر برخی از معادن مهم این ولایت تسلط داشته باشند. براساس آمارهای ریاست معادن و پترولیم ولایت نورستان، حدود ۳۸۰ معدن در این ولایت تثبیت شده که از چند سال گذشته استخراج غیرقانونی در ۳۷۱ معدن این ولایت جریان دارد

     زنان

زنان؛ قربانی خود‌کشی در افغانستان
۸ صبح ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ وزارت صحت عامه با برگزاری مراسمی‌ به مناسبت گرامیداشت از روز جهانی وقایه از خودکشی‌ اعلام کرد که در افغانستان ۹۵ درصد اقدام به خودکشی از سوی زنان صورت می‌گیرد. ناجیه طارق، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه می‌گوید: «سروی که از سوی موسسه مدیکا مودیل در سال ۲۰۰۶ در سه ولایت کابل، وردگ و هرات انجام شده، نشان می‌دهد که سالانه حدود ۲۳۰۰ نفر دست به خودکشی می‌زنند که ۹۵ در‌صد آن را زنان تشکیل می‌دهند. این زنان بین سنین ۱۴ الی ۱۹ سال قرار دارند. معمولا دلیل خودکشی در میان خانم‌ها نقض حقوق انسانی مانند ازدواج‌های قبل از وقت، خشونت‌های مروج و متداوم خانوادگی، ازدواج‌های اجباری، بد و بدل و غیره می‌باشد.»

 عاقله آصفی یک زن افغان برندهء جایزه Nansen معرفی شد
رادیو آزادی ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ عاقله آصفی یک زن افغان از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران برندهء جایزه Nansen معرفی شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، او فعالیت های زیادی را در بخش آموزش دختران مهاجر افغان انجام داده است. این جایزه همراه با یکصد هزار دالر به خانم آصفی اعطا خواهد شد و از این پول در جهت اجرای فعالیت هایش در بخش آموزش به دختران استفاده می شود.

تلاش یک زن افغان برای حفظ حقوق زنان
بی بی سی ۲۰ سنبله ۱۳۹۴ یک زن افغان با حمایت یک نهاد دفاع از حقوق زنان به ولایات افغانستان می‌رود و با روحانیون و امامان درباره حقوق زنان صحبت می‌کند. جمیله افغانی می‌گوید اگر این افراد برای ترویج مساوات فعالیت کنند، کیفیت زندگی زنان بهتر خواهد شد.

شهروند هلندی ربوده شده در کابل پس از ۸۱ روز آزاد شد
بی بی سی ۲۰ سنبله ۱۳۹۴ وزارت خارجه هلند می‌گوید که یک شهروند زن این کشور که حدود سه ماه پیش در شهر کابل ربوده شده بود، رها شده است. افراد مسلح ناشناس آنا دی بیر را که گفته می‌شود در یک نهاد امدادرسانی غیردولتی سوئیسی در کابل کار می‌کرد، ۸۱ روز پیش از منطقه کلوله پشته کابل ربودند.

         حامیان و فعالان

نی: سانسور در رسانه‌های کشور بیداد می‌کند
اطلاعات روز ۲۵ سنبله ۱۳۹۴ حمایت کنده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در نظرسنجی تازه‌ی اعلام کرده است که براساس یافته‌های این نهاد، خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان به شدت با سانسور مواجه هستند. به گفته‌ی این نهاد، سانسور در رسانه‌های کشور بیداد می‌کند. براساس نظرسنجی نی، بیشترین سانسور، از سوی دولت بر رسانه‌ها و خبرنگاران اعمال می‌شود. سانسور از سوی زورمندان محلی در رده‌ی دوم، خود سانسوری در رده‌ی سوم و سانسور از سوی طالبان و دیگر گروه‌های هراس‌افگن در رده‌ی چهارم قرار دارد.
۲۳ کارمند رسانه یی افغانستان این کشور را به مقصد اروپا ترک کرده اند

فعالان مدنی بامیان: عاملان قتل مسافران سرپلی را مجازات کنید

بی بی سی ۱۹ سنبله ۱۳۹۴ ده‌ها نفر از فعالان مدنی و شهروندان ولایت بامیان در مرکز افغانستان در اعتراض به قتل ۱۳ غیرنظامی در ولایت شمالی سرپل نمایش خیابانی برگزار کردند. این نمایش اعتراضی در مرکز ولایت بامیان برگزار شد و در آن صحنه‌هایی از ربودن، تیرباران و سربریدن مسافران توسط گروه‌های مسلح بازسازی شد.

شماری از جوانان تحصیل‌کرده در کابل به دلیل بیکاری تحصن کردند
بی بی سی ۱۹ سنبله ۱۳۹۴ برای سه روز متوالی شماری از افراد تحصیل کرده به دلیل نبود کار در مقابل شورای ملی افغانستان دست به تحصن زده‌اند. این افراد از سیاست‌های دولت وحدت ملی افغانستان انتقاد کرده و مدعی شدند که جوانان افغان بعد از ختم دوره تحصیلات دانشگاهی شان قادر به یافتن کار نمی‌شوند و آنان مجبورند یا کشور را ترک کنند یا اینکه به اعتیاد رو آوردند.

راهپیمایی برای حل مشکل شناسنامه ها الکترونیکی در بلخ
افغانستان رو ۲۳ سنبله ۱۳۹۴ ده ها تن از باشندگان بلخ متشکل از اقوام مختلف صبح روز شنبه ۱۲ سپتمبر در شهر مزارشریف راهپیمایی کرده و در برابر دفتر شورای ولایتی بلخ اعلام کردند که درج هویت همه اقوام در شناسنامه های برقی باید مد نظر گرفته شود. معترضان تاکید کردند که حکومت درپیوند به شناسنامه های برقی سکوت خویش را بشکند و این پروسه ملی را هرچه زود تر آغاز نماید.

مجروح شدن سه مظاهره کننده در شاه شهید کابل
صدای امریکا ۲۳ سنبله ۱۳۹۴ این تظاهرات از سوی بازماندگان قربانیان حادثه شاه شهید شهر کابل به دلیل عدم کمک به آنها از سوی حکومت برگذار شده بود. مظاهره کنندگان می گفتند که با وجودیکه وعده های زیادی از سوی مقامهای حکومت برای کمک به آنها داده شده بوداما تا حال هیچ کمکی به آنها نشده است. اما بعد از لحظاتی این مظاهره به خشونت کشانیده شد و مظاهره کنندگان گفتند که سربازان اردوی ملی برای برهم زدن این تظاهرات نخست مردم را با مشت ولکد کوبیدند وبعد هم به آنها فیر کردند که درنتیجه آن سه تن از مظاهره کننده ها که آسیب دیدگان حادثه شاه شهید میباشند، زخمی شدند.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

هشدار رهبران افغانستان: موج مهاجرت از کشور نگران کننده شده
بی بی سی ۱۸ سنبله ۱۳۹۴ اوج مهاجرت از افغانستان نگرانی رهبران سیاسی و جهادی را برانگیخته. آنها که در مراسم چهاردهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود، فرمانده مقاومت علیه طالبان گردهم آمده بودند، از دولت خواستند با ایجاد امید در دل مردم، مانع مهاجرت‌های رو به افزایش شود. کاوون خموش از کابل گزارش می‌دهد.
افغانستان و بحران ۳۲ ساله پناهندگی

آغاز برنامه حکومت‌داری الکترونیک در افغانستان
بی بی سی ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ دولت افغانستان برنامه حکومت‌داری الکترونیک را در این کشور آغاز کرد و مقامات کابل اعلام کردند که هدف از این کار ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد اداری و عرضه خدمات بهتر در مدت زمان کمتر به شهروندان این کشور است. احمدضیا مسعود، نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در ‘امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب’ در مراسم آغاز این برنامه گفت که اداره‌های افغانستان اکنون به یک مشکل جدی مبدل شده و دلیل آن وجود فساد اداری و نیز نظام کهنه و سنتی اداره‌های دولتی است.

در ۶ ماه نخست سال جاری ۲۰ خودکشی در شفاخانه بلخ ثبت شده است
افغانستان رو ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ خواجه نورمحمد فیض سرطبیب شفاخانه ابوعلی سینای بلخ میگوید که در نزدیک به شش ماه سالجاری نزدیک به ۲۰ تن که اقدام به خودکشی کرده بودند به شفاخانه حوزه ای مزار انتقال یافته و ثبت اند. اکثر این افراد توسط داکتران نجات یافتند و به گفته مسئولان بیشترین خودکشی توسط خانم های ۱۵ تا ۳۵ سال صورت گرفته است.

گذار شتابزده افغانستان از رهبران سنتی به رهبران جوان
یورو نیوز ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ نتایج یک تحقیق، از گذار شتابزده افغانستان از رهبران سنتی به سمت رهبران جوان خبر می دهد. این تحقیق “مشارکت سیاسی جوانان و سیاست ورزی قومی” نام دارد و در دفتر ابتکارات صلح افغانستان انجام شده است. دکتر محمد قاسم وفایی زاده پژوهشگر این تحقیق، به یورونیوز می گوید: «تحلیل نتایج این تحقیق به همراه شواهد بدست آمده از گزینش های رهبری در یک دهه اخیر نشان داده که جوانان، مسئولیت های رهبری را در بخش های مختلف مدنی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برعهده گرفته اند و در گذار شتابزده، به دنبال تاثیرگذاری و مشارکت مستقیم در تصمیمهای کلان هستند، در حالی که نقش رهبران سنتی در حال کمرنگ تر شدن است.»

انتخابات
کمیسیون انتخابات: تا دو روز دیگر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص خواهد شد
آغاز به کار کمیته‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در هفته‌ی روان
فیفا: بسته پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی افغانستان نیاز به بازنگری جدی دارد

       جنگ

افغانستان و مسیر پایان‌دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا
اطلاعات روز ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ تصویر امیدبخش بود: رهبر یک افغانستان جنگ‌زده اما دوباره از جای برخاسته، در جلسه‌ی یک روزه‌ی مقامات ارشد بیش از ۶۰ کشور، گزارشی روشن و فراگیر از وضعیت ارایه می‌دهد. رییس‌جمهور اشرف غنی گفت: «حکومت وحدت ملی ما، به جامعه‌ی جهانی نشان خواهد داد که ما تبدیل به یک تیم، با یک چشم‌انداز مشترک شده‌ایم؛ برای ترمیم کشور آسیب‌دیده و ویران خود، و برای ساختن جهانی بهتر برای فرزندان‌مان… این سرزمین وطن‌پرستان است. ما از این کشور برای پنج هزار سال دفاع کرده‌ایم، و بگذارید به شما اطمینان دهم که ما برای پنج هزار سال آینده نیز از استقلال خود دفاع خواهیم کرد».

پلیس لوگر: کرزی دستور داده بود به مرکز آموزشی طالبان حمله نشود
بی بی سی ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ پلیس ولایت لوگر در جنوب کابل از انهدام یک مرکز بزرگ عملیاتی و آموزشی گروه طالبان خبر داده که به گفته آنها حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین این کشور، مانع انجام عملیات علیه این مرکز شده بود. ژنرال داوود احمدی، فرمانده پلیس لوگر در مصاحبه‌ای تلفنی به بی‌بی‌سی گفت که در این مرکز مربیان “پاکستانی و چچنی” به حدود ۲۰۰ عضو گروه طالبان عملیات انتحاری، تاکتیک جنگ چریکی و شیوه‌های تبلیغاتی را آموزش می‎دادند.
فیضی: خبر ممانعت کرزی از عملیات در لوگر بی‌اساس است


کرزی: داعش در افغانستان، شبه نظامیان پاکستانی اند
اطلاعات روز ۱۷ سنبله ۱۳۹۴ حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در تازه‌ترین اظهارات‌اش گفته است که گروه داعش در کشور شبه نظامیان پاکستانی هستند. او همچنان موجودیت القاعده را در افغانستان «افسانه» عنوان کرده است. حامد کرزی در یک گفت‌وگو با روزنامه گاردین مدعی شده که نیروهای داعش در افغانستان به طور حتمی شبه نظامیان پاکستانی هستند.

حمله سنگین طالبان به پاسگاه‌های پولیس محلی در لغمان
اطلاعات روز ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ در نتیجه درگیری میان پولیس محلی و جنگجویان طالب در ولسوالی الینگار ولایت لغمان سه پولیس محلی کشته و سه پاسگاه پولیس هم به دست مخالفان افتاده است. معاون والی لغمان می گوید در این درگیری که شام دیروز اغاز شد و تا ناوقت های شب ادامه داشت به مخالفان مسلح دولت نیز تلفات وارد شده اما شمار آن تاکنون مشخص نیست.
صلح دست نیافتنی در افغانستان پس از یازدهم سپتامبر

تلفات
۱۰۰ شورشی و ۱۲ سرباز اردوی ملی کشته شدند.
پکتیا: در عملیات ولسوالی دند پتان تا حالا ۸۵ طالب کشته شده اند
در نتیجه حمله مخالفان مسلح در دره غوربند پروان یک پولیس کشته شد

     فرهنگ

یک سینماگر در هرات آثار هنری‌اش را آتش زد
۸ صبح ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ عبدالرشید عظیمی کارگردان سریال معروف «فیس‌بوک دات‌کام» و سازنده چندین فلم سینمایی، تمامی آثار هنری‌اش را در اعتراض به عدم حمایت حکومت از هنر و هنرمندان به آتش کشید. آقای عظیمی که طی ۱۲ سال گذشته در عرصه سینما در هرات فعالیت می‌کرد، می‌گوید که دولت نسبت به هنر و هنرمندان طی چند سال اخیر بی‌تفاوت بوده است. او در این سال‌ها کارگردان و یا سازنده دستکم ۳۵ فلم هنری، ۵ فیلم کوتاه و دو سریال بوده که سریال طنزی «فیس‌بوک دات کام» در ماه رمضان امسال در شبکه‌های محلی هرات پخش شد و طرفداران زیادی را به خود جلب کرد.

نمایشگاه هفت روزۀ آثار هنرى در سمنگان افتتاح شد
پژواک ٢٣ سنبله ۱۳٩۴ ۶٣ قلم آثار هنرى نقاشى، رسامى و خطاطى هنرمندان ایبک مرکز ولایت سمنگان، امروز در لیسه اجانی ملکی این شهر، براى هفت روز به نمایش گذاشته شد. فتح الله وافی رئیس اطلاعات و فرهنگ سمنگان گفت که این نمایشگاه، از سوى این ریاست به همکارى ریاست معارف به هدف رشد هنرهاى نقاشى، رسامى و خطاطى در بین جوانان و تشویق هنرمندان راه اندازى شده است. وى گفت که آثار به نمایش گذاشته شده؛ شامل ۴۵ اثر رسامی، ١٢ اثر نقاشی و شش اثر خطاطى و مربوط ٢٢ تن ازهنرمندان ایبک و شاگردان مکاتب این شهر میباشد.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۱۳

پیوست‌ها: