زنان-690x259

زنان صلح را می‌سرایند

women_world_tree

موارد نقض فاحش حقوق بشر

 هند تجاوز دیپلمات سعودی به دو زن
خبر گزاری دری ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ دولت هند اعلام کرد دیپلمات سعودی که به تجاوز و آزار جنسی دو خدمتکار زن در خانه‌اش نزدیک دهلی نو متهم شده٬ تحت پوشش مصونیت دیپلماتیک این کشور را ترک کرده است. روزنامه “Ynet ” می‌نویسد: “اطلاعات مربوط به تجاوز این دیپلمات سعودی به دلیل مصونیت دیپلماتیک برای مدت طولانی مخفی نگه داشته شده است.”

افغانستان مردی در هرات همسرش و پدر وی را کشت
خبرگزاری رشد  ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ طبق گزارش‌های رسیده به این خبرگزاری٬ صبح روز چهارشنبه٬ ۲۵ شهریور ماه مردی در شهر هرات همسرش و پدر وی را کشت. این مرد با چاقو به همسرش و پدر و مادر آن‌ها حمله کرده و دو تن از آن‌ها را کشته اما مادر همسر وی زخمی شده است. این اتفاق در منطقه جاده ابریشم٬ ناحیه هفتم هرات رخ داده است.

ایران نرگس محمدی: ارتباطم را با فرزندان و همسرم کاملاً قطع کرده‌اند
رادیو زمانه ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی در ایران، در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نسبت به ممنوعیت تماس تلفنی‌اش با فرزندان و همسرش اعتراض کرد. به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی ضمن تشریح وضعیت خانواده خود پس از خروج همسرش، تقی رحمانی، از ایران و برعهده گرفتن سرپرستی علی و کیانا، دو کودک هشت‌ونیم ساله‌اش، و سپس دستگیری‌اش و ملحق شدن فرزندانش به پدرشان؛ گفته است: «از آن زمان تاکنون که دو ماه می‌شود، اجازه هیچ‌گونه تماس تلفنی و صحبت کردن با فرزندانم به من داده نشده است.»

افغانستان ۸۰  درصد از دختران نورستان از آموزش محروم‌اند
خبرگزاری جمهور  ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵  مقام‌های محلی ولایت نورستان می‌گویند که هشتاد درصد از دختران در این ولایت از نعمت آموزش وپرورش محروم‌اند. به گزارش رشد؛ مسوولان ریاست امور زنان وریاست معارف نورستان می‌گویند که به علت نا‌امنی‌ها وحاکم بودن فرهنگ‌های ناپسند اکثریت قاطع ازدختران این ولایت ازرفتن به مکتب‌ها ودیگر مراکز آموزشی محروم شده‌اند.

ایران آزار کلامی آتنا فرقدانی در اوین
کمپین بین‌المللی حقوق بشر ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ مادر آتنا فرقدانی، زندانی عقیدتی با اظهار این‌که فرزندش در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی مسولان زندان اوین سه روز در اعتصاب غذای خشک بوده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «یکشنبه ۲۲ شهریور ماه ملاقات حضوری با آتنا داشتیم اما او با حال خیلی بد آمد، به سختی راه می‌رفت و نم‌ توانست روی پا بایستد. آن‌جا متوجه شدیم او سه روز در اعتصاب غذای خشک بوده که پس از افت شدید فشار خون هم‌بندی‌هایش او را روی ملافه به بهداری می‌برند.»

افغانستان دوسیه فرخنده در سیستم قضایی گیر مانده است
صدای آمریکا ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ رئیس کمیتۀ وکلای مدافع پرونده قتل فرخنده می‌گوید که رئیس ستره محکمه از تطبیق عدالت در این قضیه اطمینان داده است. نجلا راحیل که در راس کمیتۀ پنج عضوی وکلای مدافع قضیۀ فرخنده قرار دارد به صدای امریکا گفت که یوسف حلیم، قاضی القضات افغانستان اعتراضات کمیتۀ وکلای مدافع را در پیوند با فیصله‌های محاکم ابتدایی و استیناف موجه دانسته است.

ایران خشونت خانگی و زنان مهاجر
خانه امن ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ حداقل پنجاه درصد از جمعیت مهاجرین جهان را زنان تشکیل می‌دهند. زنان نیز مانند مردان به دلیل نقض حقوق بشر از جمله بیکاری، فقر، گرسنگی، جنگ، شکنجه، فقدان آموزش، مراقبت‌های پزشکی، عوامل ناشی از تخریب محیط زیست و غیره  تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. اما دلایل مهاجرت زنان در بسیاری مواقع به همین موضوعات ختم نمی‌شود و مواردی از جمله سنگسار، تجاوز، مثله‌ کردن جنسی، اجبار به رابطه‌جنسی، سقط جنین اجباری یا جلوگیری از آن، ازدواج اجباری و مواردی از این دست نیز از دلایل دیگر مهاجرت زنان است.

ایران حکایت بند زنان اوین از زبان زنی زندانی
روزآنلاین ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ ندا مستقیمی از وضعیت بند زنان می گوید «تلفن خیلی مهم است، پسر خانم شهریاری پایش را عمل کرده بود نمی توانست بیاید ملاقات و می خواست تلفن کند اما اجازه نمی دادند. این یعنی بدترین ضربه برای یک مادر. بهناز ذاکری، دخترش زایمان کرده بود و نمی دانید این مادر چه حس و حالی داشت و حتی یکبار هم اجازه تلفن ندادند. نرگس (رحمانی) را چی بگویم؟ همیشه حال و روزش جلوی چشمانم است. کافی بود چشم های این مادر را می دیدید همه چیز را حس می کردید. من هر شب می نشستم با نرگس گریه می کردم می گفتم دیگر طاقت ندارم می گفت خدا بزرگ است طاقت داشته باش. یا مادری بچه هایش خارج از کشور هستند احتیاج به تلفن دارد واقعا. به بازجویم می گویم تو خودت بچه داری. برو از خانمت بپرس بگو دو روز بچه ات را جدا کنند چه حس و حالی داری؟ آخر یک تلفن به کجا بر میخورد؟ فقط هفته ای ۲۰ دقیقه ملاقات کابینی است و تمام. آخر این چه وضعش است, اصلا بند زنان نسوان اوین شده بند گم شده ها، واقعا بند گمشده ها، هفته ای ۲۰ دقیقه کابینی آن هم با آن وضعیت».

دفاع از حقوق بشر

افغانستان انجمن بانوان معلول در بلخ آغاز به کار کرد
خبرگزاری افق ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵ زنان معلول از قشرهای آسیب‌پذیر در افغانستان است که همواره به معلولیت‌شان با زندگی دشوار و پررنجی روبه‌رو هستند. بانوان معلول در ولایت بلخ برای رفع نیازمندی‌‌های‌شان و برداشتن موانع از سر راه زندگی‌شان انجمن بانوان معلول را ایجاد کردند.

کودکان

افغانستان بیش از ۶۰ کودک با مادران زندانی شان در محبس کابل
صدای آمریکا ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر، نگهداری اطفال با مادران‌شان در زندان را خلاف قوانین بشری دانسته و می‌گویند که طی پانزده سال گذشته هیچ راه‌حلی در قوانین برای این مشکل بشری پیش‌بینی نشده است. بر اساس ارقامی که مسوولان زندان زنانه “بادام باغ” ارایه کرد‌ه‌اند. هم‌اکنون بیش از ۶۰ طفل با مادران‌شان که به خاطر جرایم مختلف به زندان افتاده‌اند در محبس بسر می‌برند.

نیجریه بیش از یک میلیون کودک آواره
خبرگزاری افق ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ یونیسف در گزارش اخیر خود هشدار داده است که شبه‌نظامیان مسلمان بوکوحرام حدود ۴/ ۱ میلیون کودک را در غرب آفریقا آواره کرده‌اند. بوکوحرام کودکان آفریقایی را می‌رباید و آنها را به زور به خدمت خود در می‌آورد. شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی بوکوحرام در نایجریا، کودکی صدها هزار پسر و دختر نوجوان را می‌ربایند. حدود ۴/ ۱ میلیون کودک از ترس این اسلام‌گرایان افراطی گریخته و به مناطق دیگر پناهنده شده‌اند.

جهان کودکان پناهجو در اروپا؛ ‘بچه یعنی کاسبی’
بی‌بی‌سی فارسی ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵  بنا به آمار یونیسف، در شش ماهه اول سال جاری میلادی ۱۰۶ هزار کودک به اروپا پناهنده شده‌اند. در شرایطی که رهبران اروپا در کشمکش آن هستند که با این خیل پناهجویان و مهاجران چه کنند؛ بسیاری از بچه‌های بی‌کس‌ این روزها به اروپا می‌رسند. شمار بچه‌هایی که از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی می‌کنند نزدیک ۷۴ درصد بیشتر شده است.

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

پاکستان زن مهاجر افغان برنده جایزه ملل متحد شد
صدای آمریکا ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ یک مهاجر افغان مقیم پاکستان برندۀ جایزۀ امسال کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران (یو ان اچ سی آر) شد. عاقله آصفی که در روستایی در پاکستان به اطفال مهاجر تدریس می‌کند، جایزه ۲۰۱۵ ا نـَنسِن را گرفت. این بانوی ۴۹ ساله علی الرغم امکانات محدود و مشکلات فراوان توانسته بیش از ۱۰۰۰ دختر مهاجر افغان را در مکتبی در ایالت پنجاب پاکستان آموزش دهد.

ایران وزیر صنعت: ۳۰ درصد زنان تحصیل‌کرده بیکارند
رادیو زمانه ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت آمار بیکاری زنان دو برابر متوسط نرخ بیکاری کشور است. محمدرضا نعمت‌زاده گفت: «فقط ۱۲ درصد رقم ۲۳ میلیونی جمعیت فعال کشور را زنان تشکیل می‌دهند؛ ۳۰ درصد زنان تحصیل‌کرده بیکارند که این رقم سه برابر نرخ بیکاری کشور است». دولت یازدهم در ایران و دو برابر شدن نرخ بیکاری زنان

افغانستان شبکه زنان خواستار حضور گسترده زنان در دور دوم مذاکرات صلح شد
خبرگزاری رشد ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵ در حالی که دور دوم مذاکرات صلح با طالبان به تعویق افتاده و هنوز معلوم نیست که این مذاکرات چی زمانی و در کجا برگزار خواهد شد، شبکه زنان خواستار حضور گسترده زنان در دور دوم مذاکرات صلح شد. به گزارش خبرگزاری رشد، اعضای این شبکه روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفتند، مطابق قوانین نافذه کشور و اصول دموکراسی زنان حق دارند که در تصمیم‌های سرنوشت‌‌ساز کشور سهم بگیرند.

ایران زنان خانه‌دار، کارگران بی‌مزد
رادیو زمانه ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵ شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری، اعلام کرده که یکی از خواسته‌های حوزه زنان، ارزش‌گذاری کار خانگی است. او در بازدید از هفتمین نمایشگاه زنان و تولید ملی که از ۱۸ تا ۲۷ شهریور در تهران برپاست، گفته: «طبق برآوردهای غیر رسمی، ارزش کار اقتصادی و خانگی چندین برابر درآمد نفتی است.» با این حال به گفته او هنوز میزان سهم زنان در تولید ناخالص کشور محاسبه نشده است.

قوانین٬ لوایح و مجازات

ایران جریمه بدحجابی ۹۰۰ هزار تومان شد
رادیو زمانه ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ دو زن که به «بدحجابی» متهم شده بودند از سوی دادگاه به پرداخت ۹۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند. مرداد امسال کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی مجلس ایران خبر داده بود طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن زنانی که در خودرو «کشف حجاب» کنند به پرداخت جریمه ۱۰۰ هزار تومانی محکوم می‌شوند. ۹ ایراد مهم طرح جریمه نقدی برای بدحجابی و بی‌حجابی

ایران قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان باید تغییر یابند
روزآنلاین ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵  محرومیت نیلوفر اردلان از همراهی تیم ملی فوتبال زنان ایران در نخستین دوره مسابقات جام ملت های آسیا بار دیگر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان را به چالش کشیده است، قوانینی که صدور یا تمدید گذرنامه و خروج از کشور برای زنان شوهردار را به موافقت کتبی شوهر موکول می‌کند. نیلوفر اردلان٬ کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران است که همسرش با حضور وی در این دور از مسابقات موافقت نکرده و با عدم تمدید پاسپورت وی٬ مانع خروج او از کشور شده است. طبق قوانین جاری در ایران زنان برای خروج از کشور بایستی رضایت همسرشان را به همراه داشته باشند. این قانون مساله‌ای ناشی از قانون «تمکین» در ایران است.

ایران  اجازه شوهر برای خروج از کشور مبنای قانونی دارد؟
خبرآن لاین ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵  یک وکیل دادگستری می‌گوید: اگرچه رضایت شوهر برای خروج از کشور در قانون تصریح شده،‌ اما این موضوع با روح جامعه‌ای که زنانش در حال پیشرفت‌های تحصیلی و شغلی هستند، در تعارض است. فهیمه حسن‌میری: بعد از اعلام این که نیلوفر اردلان، عضو تیم ملی فوتبال بانوان ایران از همراهی با تیمش برای بازی‌های آسیایی تیم فوتسال در مالزی جا ماند چون رضایت همسرش را برای خروج از کشور ندارد، دوباره این موضوع مطرح می‌شود که نگاه قانون به اجازه شوهر برای خروج از کشور چیست و چقدر می‌تواند مطالبات زنان را در جامعه امروز پاسخ‌گو باشد. موضوع بازماندن این ورزشکار از همراهی تیمش اگرچه به خودی خود مهم محسوب می‌شود، اما مهمتر این است که یادآوری می‌کند چه مسائلی بر سر راه زنان توانمند ایرانی وجود دارد و شاید بتوان با چاره‌اندیشی مناسب درباره چنین موضوعاتی از سوی مسئولان امور زنان، از بی‌انگیزگی دختران جوان برای فعالیت در عرصه‌های مختلف جلوگیری کرد و از هراس آنها درباره ازدواج نیز کاست.

ایران در صورت سکونت در مسکن نامناسب، زن می تواند تمکین نکند
خانه امن ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی ایران: «اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن علی حده اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.»  بنابراین دو ضمانت اجرا در این مورد وجود دارد یکی مراجعه به دادگاه و الزام شوهر و دومی عدم تمکین.

سیاست

افغانستان زن ارزگانی یک تروریست را کشت
سلام وطندار ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ یک زن ارزگانی در ترینکوت مرکز این ولایت، یک مهاجم مسلح را با تفنگ دست‌داشته‌اش کشت. این فرد مسلح سعی داشت تا شماری از نمازگزاران یک مسجد را به قتل رساند. رحیم‌الله آمر امنیت ارزگان به سلام‌وطندار گفت که این رویداد هنگامی رخ داد که عبدالغنی یکی از متنفذان قومی، هنگام ادای نماز توسط فردی مسلح، هدف حمله قرار گرفت و زخمی شد.

فرهنگ و جامعه

افغانستان حضور پررنگ زنان در محل بازی‌های لیگ برتر فوتبال افغانستان
بی‌بی‌سی فارسی ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ چهارمین دوره بازی‌های لیگ برتر فوتبال افغانستان در کابل فرصت تازه‌ای را برای دوستداران فوتبال و خانواده‌ها فراهم کرده تا دقایقی به دور از نگرانی‌های روزمره افغانستان، شاد باشند. این روزها که این بازی‌ها در حال برگزاری است، حضور زنان در میان تماشاچیان در ورزشگاه محل برگزاری این بازی‌ها پررنگ است.

افغانستان۲۰  بانوی ورزشکار از بلخ تا حیرتان دوچرخه سواری کردند
افغانستان رو ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ مسابقه دوچرخه‌سواری از سوی فدراسیون این رشته در شهر مزار شریف به هدف رشد ورزش دوچرخه سواری و نمایش امنیت و ثبات بلخ به روز ۲ شنبه ۱۴ سپتمبر راه‌اندازی شد. فقیر قریشی مسوول فدراسیون دو چرخه‌سواری بلخ گفت در این مسابقه به شمول ۵ بانون ۲۰ تن اشتراک داشتند که مسافت هشتاد پنج کیلومتر از شهر مزارشریف الی شهرک بندری حیرتان را طی کردند.

گزارش٬ پژوهش و کتاب

افغانستان زنان؛ قربانی خود‌کشی در افغانستان
۸ صبح ۱۵  سپتامبر ۲۰۱۵ وزارت صحت عامه با برگزاری مراسمی‌ به مناسبت گرامیداشت از روز جهانی وقایه از خودکشی‌ اعلام کرد که در افغانستان ۹۵ درصد اقدام به خودکشی از سوی زنان صورت می‌گیرد. ناجیه طارق، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه می‌گوید: «سروی که از سوی موسسه مدیکا مودیل در سال ۲۰۰۶ در سه ولایت کابل، وردگ و هرات انجام شده، نشان می‌دهد که سالانه حدود ۲۳۰۰ نفر دست به خودکشی می‌زنند که ۹۵ در‌صد آن را زنان تشکیل می‌دهند. این زنان بین سنین ۱۴ الی ۱۹ سال قرار دارند. معمولا دلیل خودکشی در میان خانم‌ها نقض حقوق انسانی مانند ازدواج‌های قبل از وقت، خشونت‌های مروج و متداوم خانوادگی، ازدواج‌های اجباری، بد و بدل و غیره است.

افغانستان افزایش فرار دختران به قصد ازدواج در دایکندی
صدای آمریکا ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ مسئولان اداره امورزنان وکمیسیون مستقل حقوق بشر دایکندی می‌گویند که فرار دختران از منزل به قصد ازدواج دراین ولایت، اکنون به یک عرف تبدیل شده وکمتر جوانی را می‌توان یافت که بصورت نورمال، ازدواج کند. آنان با اظهار نگرانی می‌گویند که این مساله سبب افزایش خشونت‌ها علیه زنان، باج گیری وحتی محبوس شدن دختران فراری شده است.

جهان آزار جنسی کودکان دختر
پل‌هایی برای زنان – نوال السعداوی  همه کودکانی که سالم و طبیعی به دنیا می آیند، خود را موجودی انسانی و کامل حس می کنند. اما در مورد کودکان دختر این اتفاق نمی‌افتد. از لحظه‌ای که دختری متولد می‌شود، حتی پیش از آنکه بتواند حرف بزند، نگاه آدم‌ها به او ، چیزی که در چشمان‌شان هست و حتی اشاراتشان به او می‌گوید که «کامل نیست» یا «چیزی کم دارد». از روز تولد تا لحظه مرگ، این سوال هر لحظه دامن‌گیر اوست که «چرا؟» چرا برتری همیشه به برادرش داده می شود، به رغم این واقعیت که آن‌ها مثل هم هستند، یا حتی در بسیاری موارد یا دست کم در برخی جنبه‌ها برتری با اوست؟

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری بخدی، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، رادیو زمانه، کمپین بین‌المللی حقوق بشر، خانه امن، خبرگزاری افق، بی‌بی‌سی فارسی، روز آنلاین، سلام وطندار، افغانستان رو، مدرسه فمینیستی، ۸ صبح، پل‌هایی برای زنان،.خبرگزاری آن‌لاین.

 

پیوست‌ها: