haft

 

b 118

خشونت رو به افزایش و نقض حقوق بشر در ترکیه
عکس: در صفحه توییتر فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
ترکیه گروه‌های حقوق بشری خشونت رو به افزایش و نقض حقوق بشر در عملیات ضدتروریستی را به‌شدت محکوم کردند
۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه، جامعه‌ی حقوق بشر (İHD) ترکیه، بنیاد حقوق بشر ترکیه (HRFT) و مجمع شهروندان هلسینکی از دولت ترکیه خواستند فوری خشونت را متوقف کند و از رعایت کامل تعهدات این کشور براساس حقوق بین‌المللی در اقدامات امنیتی اطمینان یابد. سازمان‌های ما به‌شدت از وضعیت روبه‌وخامت در ترکیه نگران هستند. تهاجم شدید امنیتی که دولت در دو ماه گذشته به بهانه‌ی مقابله با تروریسم آغاز کرده، به نقض فاحش حق زندگی، محدودیت‌های شدید بر آزادی گردهمایی و آزادی بیان، سرکوب رسانه‌های مستقل و اقدامات سرکوبگرانه علیه سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر انجامیده است. بنا به گزارش‌ها، از تاریخ ۲۱ جولای در حدود ۵۰ غیرنظامی، بیش از ۱۲۱ مأمور پلیس، سرباز و پاسدارِ روستایی و ۵۷ مبارزِ نیروهای دفاع خلق/پ کا کا (HPG/PKK) کشته شده‌اند. عملیات دستگیری گسترده، اغلب با اتهام‌های ناروشن، نیز صورت گرفته است. ادعاهایی درباره‌ی بدرفتاری و تعدی در بازداشت، از جمله بازداشت پیش از محاکمه، نیز گزارش شده و چندین تن از بازداشت شدگان ادعا کرده‌اند که در حبس از درمان پزشکی محروم بوده‌اند.

عربستان سعودی خطر «به صلیب کشیدن» نوجوان
ریپریو ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ گروهی از کارشناسان سازمان ملل از دولت عربستان سعودی خواستند برنامه «به صلیب کشیدن» معترضی را که در سن ۱۷ سالگی دستگیر شده متوقف کند. کریستُف هاینز، گزارشگر ویژه اعدام های فراقضایی، فوری یا خودسرانه؛ خوان مِندِز، گزارشگر ویژه شکنجه و بنیام مِزمور، رئیس کمیته حقوق کودک سازمان ملل از عربستان سعودی خواستند علی محمد النیمر را اعلام کردند نکند. علی در سال ۲۰۱۲ در سن ۱۷ سالگی در اعتراض هایی در شرق کشور دستگیر و زیر شکنجه «اعتراف» اجباری را امضا کرد که از آن برای محکوم کردن او در دادگاه مخفی ویژه کیفری استفاده شد.

ایران
موج تازه سرکوب معلمان در آستانه بازگشایی مدارس در ایران

رسول بداقی عضو کانون صنفی معلمان به سه سال حبس دیگر محکوم شد

سعید رضوی فقیه، زندانی سیاسی مجدداً به سه سال و نیم حبس محکوم شد

سعید شیرزاد، فعال مدنی، به ۵ سال زندان محکوم شد

سهیل بابادی؛ بیش از چهل ماه بلاتکلیف و عدم دسترسی به درمان

هجوم مأموران امنیتی به منزل شاپور رشنو در اندیمشک به «سقط جنین همسرش» انجامید

بی خبری از وضعیت فعالان مدنی بازداشت شده در اندیمشک

بازداشت محمدرضا کریمی، فعال کارگری در بندرلنگه

نرگس محمدی: ارتباطم را با فرزندان و همسرم کاملاً قطع کرده‌اند

حمله‌ نیروهای امنیتی به خانه‌های دانشجویی و بازداشت شماری از دانشجویان

عاملان غیردولتی
آلمان یک مرکز اسکان پناهجویان به آتش کشیده شد

سوریه شبه نظامیان اسلام گرا ۵۶ عضو ارتش را اعدام کردند

 

       عدالت

پرو فرصت برای عدالت در مبارزه با معافیت از مجازات به خاطر جرایم خشونت جنسی در درگیری مسلحانه
۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن در آرژانتین (CAJ و CELS)، شیلی (CODEPU) و گواتمالا (CALDH) به عنوان مشاور دادگاه گزارشی در محاکمه موسوم به «چومبی‌ویلکاس» (منطقه ای در پرو) به دادگاه ملی کیفری لیما در پرو تقدیم کردند. دادگاه این گزارش را دیروز برای بررسی پذیرفت. این پرونده نمادین است: اولین محاکمه تجاوز به زنان بومی به توسط ارتش طی درگیری مسلحانه داخلی پرو در سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ است. سازمان های امضا کننده، در این گزارش تحول در حقوق کیفری بین المللی و آرژانتین را توضیح داده اند که در آن، تجاوز جنایتی مشخص تلقی می شود که ممکن است جنایت علیه بشریت باشد و نه تنها پیگرد مرتکبان مستقیم بلکه پیگرد آمران فکری این جنایت ها نیز امکانپذیر است. اعضای ارتش پرو طی گشت در تاریخ ۱۹ تا ۳۱ آپریل ۱۹۹۰، دو زن را که در بلندی های چومبی‌ویلکاس زندگی می کنند مورد تجاوز قرار دادند. این ماموران در پایگاه نظامی آنتابامبا مستقر بودند. قضات پرویی از این امکان برخوردارند که خشونت جنسی علیه زنان بومی را بی مجازات نگذارند. نظام عدالت پرو تمام استدلال های حقوقی را برای تحلیل مسوؤلیت کیفری آمران فکری این جنایت ها را که ارتکاب آنها و نیز معافیت از مجازات مرتکبان مستقیم را ممکن ساختند، در اختیار دارد.

مکزیک تحقیقات بی دقت درباره ناپدیدشدن ها پنهانکاری دولت را افشا کردند
۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: رفتار بی کفایت مسؤولان مکزیکی در تحقیقات بی دقت درباره ناپدیدشدن های قهری ۴۳ دانشجو از مدرسه معلمی آیوتزیناپا در ایگوالا، یک سال پیش، پنهانکاری رسوایی آمیزی را به هماهنگی بالاترین سطوح دولتی را آشکار می کند. در یک سال گذشته، بقایای یکی از دانشجویان شناسایی شده است.

فرانسه راه‌آهن به پرداخت ۱۵۰ میلیون یورو غرامت به کارگران مراکشی محکوم شد

        حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا خشم و انفعال نسبت به گزارش تجاوز به پسرانِ افغان
نیویورک تایمز ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ گزارشی درباره بی توجهی نیروهای آمریکایی به تجاوز قدرتمداران افغان به پسران و معافیت آنها از مجازات باعث صدور اعلامیه های خشمگین در واشینگتن شد، اما مسؤولان گفتند این مشکل در نهایت به افغانستان مربوط می شود. پنتاگون اصرار کرد که هرگز به سربازان دستور نداده نقض حقوق بشر را نادیده بگیرند. اما بسیاری از نیروها و غیرنظامیان آمریکایی که در افغانستان خدمت کرده اند، می دانند که بسیاری از افغان های ثروتمند و سرشناس به پسران تجاوز می کنند و اغلب آنها را وادار می کنند لباس زنانه بپوشند و در مجالسی برقصند که در آنها مورد تجاوز قرار می گیرند؛ و مسؤولان غربی از ترس بدشدن رابطه با متحدان خود، چشم بر این رویه بسته اند. روز دوشنبه (۲۱ سپتامبر)، جو تسلیم و انفعال در میان مسؤولان آمریکایی آشکار بود. به نظر می رسید که این را فقط یکی از مشکلات در افغانستان می دانند… در بسیاری از موارد، به ویژه در زمینه قاچاق مواد مخدر، واکنش مسؤولان آمریکایی اغلب این است که مردم عادی در افغانستان مشکلات را به شیوه غربی ها نمی بینند و سعی در پاکیزه کردن دولت افغانستان، آن را از بین خواهد برد. بسیاری از افغان ها می گویند آنها نیز این رویه ها را ننگین و غلط می دانند. گزارش های خبری در این زمینه: ناتو اتهام چشم‌پوشی نیروهایش از سوء استفاده جنسی پسران افغان را رد کرد ؛ کمیته‌ تحقیق در مورد سوء استفاده جنسی از کودکان در افغانستان تشکیل می‌شود ؛ افغانستان گزارش نیویورک تایمز در مورد سواستفاده جنسی پلیس محلی از کودکان را ‘کهنه’ خواند

آمریکا شرکت های فناوری نباید در سرکوب اینترنت در چین همدستی کنند
۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه دیدار رئیس جمهوری چین با شرکت های مهم فناوری آمریکا اعلام کرد: شرکت های فناوری نباید به قصد دسترسی به بازار داخلی چین چشم بر تخلف های شدید حقوق بشری در زمینه اینترنت در چین همدستی کنند. مسؤولان ارشد اپل، گوگل، فیسبوک، آی بی ام و مایکروسافت قرار است در اولین دیدار رئیس جمهوری چین در مجمع اینترنت چین در سیاتل حضور یابند. دولتمردان چین هنوز به استفاده از قوانین کیفری برای محدود کردن آزادی بیان و حق حریم خصوصی ادامه می دهند و فعالان را به خاطر نگارش مطالب آنلاین برخلاف نظر سانسورگران دولتی، بازداشت و زندانی می کنند. پیش نویس قانون امنیت فضای مجازی مراقبت و سانسور بر اینترنت را در چین تشدید خواهد کرد. این قانون از شرکت های عرضه کننده خدمات اینترنتی می خواهد تمام اطلاعات شخصی را در چین ضبط کنند و به دولت بدهند. به گزارش نیویورک تایمز، مسؤولان چین به تازگی در نامه به شرکت های فناوری آمریکا از آنها خواستند تعهد خود به این رویه ها را اعلام کنند.

آمریکا نامه به دولت درباره لغو محرمانه بودن رفتار با زندانیان
اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ سازمان های امضاکننده با ابراز نگرانی از دولت خواستند تصمیم اخیر هیأت بررسی امتیاز در گوانتانامو را در مورد منع افشای اطلاعات درباره برنامه بازداشت و بازجویی سیا را مورد بازنگری قرار دهد. روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵، رسانه ها خبر دادند که وکلای زندانی گوانتانامو ابو زبیده از اجازه افشای اطلاعات درباره رفتار با موکلشان در زمان بازداشت نزد سیا ممنوع شده اند. اوایل امسال، دولت اعلام کرده بود که در مورد برخی پرونده های کمیسیون نظامی، این اطلاعات دیگر طبقه بندی محسوب نمی شود. رفع طبقه بندی از رفتار سیا و شرایط بازداشت، حقایقی به نفع عموم را آشکارتر می سازد که دولت مدت طولانی مخفی نگه داشته است. این نامه را علاوه بر اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، دکتران حقوق بشر، و چند سازمان دیگر امضا کرده اند.

لهستان صدها قربانی جرم های نفرت پراکنی تنها مانده اند
عفو بین الملل ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵ در گزارشی که امروز در فاصله دو ماه به انتخابات عمومی منتشر شد، این سازمان اعلام کرد: نظام حقوقی لهستان از محافظت از دگرباشان جنسی و دیگر گروه های اقلیت در مقابل جرایم نفرت پراکنی فاصله زیادی دارد. گزارش قربانی نفرت، فراموشی در قانون نشان می دهد که دولت چگونه گروه های کاملی از جمله بی خانمان ها و معلولان و دگرباشان جنسی را از قوانین مربوط به نفرت پراکنی کنار گذاشته است.

عراق پیامد ویرانگرانه
دیده بان حقوق بشر ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵ در مارچ و آپریل ۲۰۱۵، دولت عراق به پیروزی مهمی علیه داعش دست یافت و نیروهای آن این گروه افراطی مسلح را از شهر تکریت و استان صلاح الدین در شمال شرقی بغداد بیرون راندند. نیروهای فعال در این عملیات ارتش عراق، پلیس فدرال، شبه نظامیان پشتیبان دولت بودند که از حمایت هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برخوردار بودند. در پی درگیری، نیروهای شبه نظامی، در مغایرت با حقوق جنگ، صدها خانه ها و ساختمان های غیرنظامی را در تکریت و شهرهای همجوار الدور، البوعجیل و العلم در کنار دجله غارت و تخریب و منفجر کردند. آنها به طور غیرقانونی در حدود ۲۰۰ مرد و پسر بازداشت کردند که از ۱۶۰ تن آنها هنوز خبری نیست و بیم آن می رود که به طور قهری ناپدید شده اند. این روال تخریب مشابه همان است که همان شبه نظامیان در دوره ای سه ماهه از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۴ پس از درهم شکستن محاصره داعش در اطراف شهر آمرلی در استان صلاح الدین انجام داده بودند.

پاکستان مرد فلج اعدام نمی‌شود

مصر صد خبرنگار و کنشگر سیاسی زندانی از جمله دو خبرنگار الجزیره در مصر آزاد شدند

ترکیه کاهش حمایت از حزب عدالت و توسعه در هفته‌های منتهی به انتخابات

ایران
معلمان را با آغاز سال تحصیلی آزاد کنید
دیده بان حقوق بشر ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ دولتمردان باید فوری هفت معلم را که گویا به خاطر فعالیت های مسالمت جویانه سندیکایی بازداشت شده اند، آزاد کنند. از آپریل ۲۰۱۵، نیروهای امنیتی پنج عضو برجسته کانون صنفی معلمان و دبیر کل سازمان معلمان ایران را دستگیر کرده اند و اتهام های تازه ای علیه فعال دیگری مطرح کرده اند که حکم شش سال زندان را در ارتباط با فعالیت های سندیکایی به پایان رسانده است. در همه این موارد، دولتمردان برای توجیه بازداشت ها به «مسایل امنیتی» استناد کرده اند.

دخالت وزارت اطلاعات در پرونده های سیاسی، تخلفی آشکار اما رایج!

نامه محمدرضا پورشجری از زندان به احمد شهید؛ مرا تبعید می کنند، جانم در خطر است

دگرباشان جنسی مانند انسان‌های دیگر حقوق انسانی و شهروندی برابر دارند، گفت‌وگو با فرید حائری‌نژاد

پلمپ دفتر کار رضا خندان همسر نسرین ستوده در تهران

          جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اجلاس سران اتحادیه اروپا:‌ پناه‌جویان به عبور امن و محافظت نیاز دارند نه به موانع بیشتر
عفو بین الملل ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ در آستانه دور دیگری از نشست های بلندپایه در بروکسل درباره بحران پناه‌جویان و در میان درگیری های نگران کننده مرزی در اروپای مرکزی، این سازمان اعلام کرد: به جای بستن مرزها و اعزام پلیس ضدشورش، کشورهای خط اول اتحادیه اروپا باید امکان عبور امن را در اختیار مردم نیازمند به محافظت قرار دهند. در نشست های ۲۲ و ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵، کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است به جابجایی پناه‌جویان در سراسر اتحادیه اروپا بپردازند. در پی تصمیم دولت ها به بستن مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا، آشفتگی، ناآمادگی و اغتشاش در این مرزها در جریان است. عفو بین الملل وضعیت مردان، زنان و کودکانی را ثبت کرده که در وضعیت بد می خوابند و با محدودیت غذایی، آب جاری یا توالت در مرز صربستان با مجارستان روبرو هستند.

بحران دیگر پناه‌جویان، از آمریکای مرکزی به ایالات متحد آمریکا
دیده بان حقوق بشر ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ خبرها مملو از گزارش هایی درباره بحران پناه جویان و مهاجران است که می کوشند از خاورمیانه، آفریقا و آسیا به اروپا بروند، اما مصیبت مردم آمریکای مرکزی که می کوشند از خشونت و فقر به ایالات متحد آمریکا فرار کنند، قصه کم‌گفته مانده است. پناه‌جویان در اروپا اغلب با شرایط نامناسب پذیرش و سیستم درهم شکسته درخواست پناهندگی روبرو می شوند. و بعضی از کشورهای اروپایی، مثل مجارستان، پیش از ارزیابی ادعاها، از رویه های پرسرعت برای بیرون راندن آنها از مرزهایشان استفاده می کنند. اما ایالات متحد آمریکا یک دهه است که از نوعی از این رویه های پرسرعت استفاده می کند. بسیاری از پناه‌جویان که از مرز جنوبی می گذرند به سرعت بدون امکان گفتن سرگذشت خود و درخواست محافظت، به مبدأ بازگردانده می شوند. با این کار، کسانی که برای نجات جان خود دست به فرار می زنند، در خطر جدی قرار می گیرند.

نیجریه با هجوم بولدوزرها به شهرک های غیررسمی صدها تن در خطر اخراج قهری هستند
۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان لاگوس برای محافظت از صدها خانواده در شهرک غیررسمی بادیا که در خطر اخراج قهری هستند، باید فوری اقدام کنند. امروز عصر پس از این که پلیس از باشندگان خواست شهرک را ترک کنند، تخریب شهرک آغاز شد. بولدوزرها در ساعات اولیه جمعه صبح وارد شدند. باشندگان شهرک یک روز مهلت داشتند و تا به امروز هیچ مسکن جایگزینی به آنها عرضه نشده و رئیس بخش محلی با ساکنان هیچ مشورتی انجام نداده است.

مصر هزاران تن پس از تخریب ها در صحرای سینا از خانه هایشان اخراج شدند
۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی امروز اعلام کرد: برنامه ارتش مصر برای تخریب و اخراج اجباری در حدود ۳۲۰۰ خانواده در صحرای سینا در دو سال گذشته حقوق بین المللی را نقض کرده است. گزارش «به دنبال موطن دیگری بگردید» قصور دولت را از تامین محل مناسب برای باشندگان شمال صحرای سینا طی اخراج ها و پس از آن ثبت کرده است. از جولای ۲۰۱۳، ارتش به طور آشکار به قصد حذف خطر تونل های مورد استفاده در قاچاق، به طور خودسرانه هزاران خانه را در منطقه حایل مرزی با نوار غزه که پیشتر پرجمعیت بود با خاک یکسان کرده و محله ها و صدها هکتار زمین کشاورزی را نابود کرده است.

اسراییل هزاران بازمانده فراری از هولوکاست در فقر و تنهایی گرفتار هستند
المُنیتور ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ در آپریل ۲۰۱۳، سه ماه پس از انتخابات و تشکیل دولت تازه، بحث داغی در کمیسیون رفاه اجتماعی درگرفت که در خاطرِ اسراییلی ها باقی مانده است. این بحث درباره نتایج تحقیق بنیاد مزایای بازماندگان هولوکاست بود که یافته های آن نشان می داد که ۶۷ درصد از بازماندگان از روش دولت برای رسیدگی به نیازهای مشخص آنها ناراضی هستند. در حدود ۲۲ درصد از مشارکت کنندگان در نظرخواهی حتا گفتند که رسیدگی دولت بدتر شده است. به جز این آمار ناخوشایند، موضوع دیگری که فراموش کردن این بحث را مشکل کرد، فریادهای دُرا رات، یکی از بازماندگان هولوکاست بود که خیلی ساده می پرسید: «با پول ها چه کردید؟! دیدن بازمانده هولوکاست که پول برای غذا یا گرما ندارد ننگی برای شماست، ننگ این پارلمان است!» در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵، شب سال نوی یهودی، المُنیتور ارقامِ مربوط به بازماندگان موضوع مطالعه بنیاد مزایای بازماندگان هولوکاست را بررسی کرد. بر اساس اطلاعات این بنیاد، در سپتامبر ۲۰۱۵، در حدود ۱۸۹۰۰۰ بازمانده هولوکاست در اسراییل ساکن هستند که ۲۵ درصد آنها زیر خط فقر زندگی می کند. بر اساس همین آمار، متوسط سن بازماندگان ۸۴ سال است. در حدود یک سوم آنها تنها زندگی می کنند.

دبیر کل سازمان ملل: از رفتار پلیس مجارستان با پناهجویان شوکه شدم

موافقت اعضای اتحادیه اروپا با تقسیم ۱۲۰ هزار پناهجو؛ باوجود مخالفت چهار عضو

ایران
چهره دردناک شب‌های تهران؛ دنیای معتادان و کارتن‌خواب‌ها

از بغض‌های فرو خورده فعالان کارگری در ایران ـ گزارش میدانی به مناسبت درگذشت شاهرخ زمانی

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ایران
عکس‌خبر؛ اعتراض متفاوت به ‘آلوده کردن خلیج فارس’

نماینده زابل در مجلس ایران: منطقه در حال مدفون شدن زیر شن‌های روان است

تخریب زیستگاه دشت ارژن برای ساخت هتل

سخنگوی کمسیون اصل ۹۰ مجلس: تهران بیشترین آمار زمین‌خواری را دارد

   دفاع از حقوق بشر

سوریه شورای حقوق بشر سازمان ملل بایستی اقدامات خود برای آزادی زندانیان و ناپدیدشدگان افزایش دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ از زمان آغاز درگیری که به قیمت جان ۲۳۰۰۰۰ تن و آوارگی بیش از نیمی از جمعیت سوریه انجامیده، شورای حقوق بشر ۱۷ قطعنامه درباره‌ی سوریه تصویب کرده است. طی این سالها، کمیسیون مستقل بین المللی این شورا نقش مهمی در جلب توجه به وضعیت انسانی و حقوق بشر در این کشور و ثبت نقض فاحش، گسترده و سامان‌مندِ حقوق بین المللی بشردوستانه و حقوق بین المللی حقوق بشر ایفا کرده است. کمیسیون مستقل بین المللی همچنین با خاطرنشان کردن راه های پاسخ‌گویی مرتکبان جنایت های بین المللی در پیشبردِ تعیین مسوؤلیت سهم داشته است. با وجود این، با کمتر و کمتر شدن کشورهایی که در باره‌ی این کشور اظهارات شفاهی مطرح می کنند، «خستگی از سوریه» در شورا دیده می شود.

سودان در سالگرد کشتار معترضان، جامعه بین المللی باید موضع شدیدتری علیه معافیت از مجازات بگیرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ دولت سودان به قصور از تضمین پاسخ‌گویی مسؤولان جنایت های بین المللی و نقض جدی حقوق بشر، به ویژه در مورد مسوؤلیت نیروها و گروه های زیر فرمان خود، ادامه می دهد. در دومین سالگشت کشتار دست کم ۱۸۵ معترض مسالمت جو به دست نیروهای امنیتی سودان، دولت این کشور هیچ اقدام آشکاری برای تضمین پاسخ‌گویی یا ارائه جبران موثر به قربانیان و خانواده آنها انجام نداده است. نقض جدی حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه هنوز در مناطق جنگی و سراسر کشور با معافیت از مجازات کامل رخ می دهد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا و ناظر حقوق بشر سودان با تکرار فراخوان خود از جامعه بین المللی می خواهند نقض جدی حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه در سودان را محکوم کند و خواهان اصلاح قوانین سودان که ارتکاب جنایت های جدی را امکانپذیر می سازند و تضمین ایجاد راه‌کارهای پاسخ‌گویی برای عدالت و غرامت به قربانیان شود.

تایلند کشورهای عضو سازمان ملل باید از رسیدگی ادواری برای درخواست تعهدات حقوق بشری استفاده کنند
۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن اتحادیه آزادی مدنی، و سازمان همکار فدراسیون «گفتگو برای اصلاح قانون اینترنتی» امروز اعلام کردند: کشورهای عضو سازمان ملل باید از رسیدگی ادواری عمومی بعدی به کارنامه تایلند در سازمان ملل برای درخواست تعهدات حقوق بشری از دولت استفاده کنند. این درخواست در دو گزارش به دومین رسیدگی ادواری عمومی تایلند اعلام شد که در آپریل ۲۰۱۶ برگزار می شود. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «کشورهای عضو سازمان ملل باید از تایلند بخواهند قوانین سرکوبگرانه اش را با تعهدات بین المللی در زمینه آزادی بیان، عقیده و گردهمایی مسالمت آمیز سازگار کند و گام های مشخص به سوی الغای مجازات اعدام بردارد.» در یکی از گزارش ها، جزییات بدترشدن وضعیت آزادی بیان، عقیده و گردهمایی مسالمت آمیز تشریح شده است.

سی‌امین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵ آخرین اطلاعات درباره سی‌امین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل #HRC30 از چشم‌انداز فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشرو اطلاعات به‌روز به طور منظم ارایه می‌شود.

بلاروس امور کیفری با انگیزه سیاسی باید پایان یابد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ با وجود آزادی شش زندانی سیاسی در ۲۲ آگوست ۲۰۱۵ با فرمان عفو رئیس جمهوری، پنج شهروند بلاروس هنوز در معرض آزار قضایی با انگیزه سیاسی هستند. مدافعان حقوق بشر از آزادی شش زندانی سیاسی به عنوان گامی مهم برای بهبود روابط بلاروس و اتحادیه اروپا و تغییر کیفی در وضع حقوق بشر در این کشور استقبال کردند. اتحادیه اروپا بارها اهمیت اساسی آزادی زندانیان سیاسی و بازگردانی کامل حقوق مدنی و سیاسی آنها را برای بهبود روابط با بلاروس تایید کرده است. در مورد پنج پرونده کیفری با انگیزه سیاسی یعنی تداوم آزار زندانیان سیاسی پیشین و جامعه مدنی به طور کلّی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و مرکز حقوق بشر ویاسنا معتقدند که اقدامات عینی مد نظر اتحادیه اروپا هنوز انجام نشده است.

کوبا حقوق بشر در یک نگاه
عفو بین الملل ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵ معترضان مسالمت جو و فعالان حقوق بشر به‌طور منظم به خاطر استفاده از آزادی بیان، تشکل، گردهمایی و تحرک بازداشت می شوند. فعالان را اغلب بازداشت می کنند تا از حضور آنها در تظاهرات عمومی یا جلسه های خصوصی جلوگیری کنند. روزنامه نگاران مستقل که درباره این بازداشت ها گزارش می دهند مورد آزار قرار می گیرند یا به زندان می افتند. بنا به اعلام کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا، ۷۶۸ بازداشت با «انگیزه سیاسی» در آگوست ۲۰۱۵ رخ داد که در مقایسه با ۶۷۴ بازداشت در جولای افزایش داشت. دولتمردان کوبا اغلب از بعضی قوانین برای آزار و زندانی کردن فعالان سوء استفاده می کنند. ماده ۹۱ آئین کیفری برای «کسانی که به نفع یک دولت خارجی اقدامی با هدف ضرر زدن به استقلال یا یکپارچگی کشور کوبا انجام دهند» از ۱۰ سال تا ۲۰ سال زندان تعیین کرده است.

آلمان/عربستان سعودی انتقاد از «پیشنهاد» عربستان برای ساخت مسجد در آلمان برای پناهجویان
رادیو فردا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، همزمان با ورود هزاران پناهجوی سوری به آلمان در هفته‌های اخیر، ظاهرا حکومت عربستان پیشنهاد داده که به ازای هر صد نفر پناهجویی که وارد آلمان شود برای آن‌ها یک مسجد بسازد. سیاستمداران آلمانی این پیشنهاد را برخوردی «تلخ» و «طعنه‌آ‌میز» توصیف کرده و از آن انتقاد کردند. دبیرکل حزب دمکرات مسیحی در ایالت جنوبی بایرن گفت: «اینکه اخوان المسلمین نیست. حس همبستگی در جهان عرب کجا رفته است؟» یک سیاستمدار دیگر این حزب گفت: «آلمان به پول برای ساختن مسجد نیاز ندارد. چیزی که کمبود آن مشهود است احساس همبستگی با پناهجویان است.»

ایران
بیش از ۳۰ چهره نامدار دانشگاهی خواهان آزادی بهاره هدایت شدند

درخواست یک اتحادیه کارگری از خامنه‌ای برای آزادی کارگران زندانی

    زنان

‘بیش از ۷۰۰ هزار زن در جهان زندانی هستند’

«ختنه زنان»، ریشه‌ای جز جهل و بی‌سوادی ندارد

ایران
“حق سفر”؛ حقی گره خورده با “قیمومیت مرد بر زن”

تلاش ناموفق برای به تاخیر انداختن بررسی طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

کودکان
سوریه هشدار یونیسف درباره سوء تغذیه شدید کودکان

    فرهنگ و اندیشه

ایران
جعفر پناهی: راه‌حل کودکان ایران را برای کودکان سوری تصویر می‌کنم

نقاشی‌های دیواری نیویورک درباره حقوق بشر در ایران

کافه نادری تهران، پاتوق جان های تشنه عصر تجدد

«آخرین رویا» ‌ی یک زن؛ از ایران و افغانستان تا لندن ـ رمان

آمریکا حاصل برنامه ۵۰۰ میلیون دلاری برای تقویت مخالفان سوری ٬چهار یا پنج٬ جنگنده است
واشینگتن پست ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ دولت اباما پس از پذیرش شکست در رهیافت کنونی، در جستجوی راه های تازه ای برای کمک به شورشیان سوریه است. ژنرال لوید آستین، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا، در اظهاراتی که بسیاری از افراد فعال در سیاست گذاری مربوط به سوریه در قسمت های مختلف را حیرت زده کرد، به کنگره گفت که فقط «چهار یا پنج» کارآموز برنامه ۵۰۰ میلیون دلاری که در دسامبر برای آماده سازی ۵۴۰۰ جنگجو آغاز شد، در داخل سوریه «در جنگ» مانده اند. گزارش در رسانه های فارسی: پنتاگون نیم میلیارد دلار برای «هیچ‌و‌پوچ» در سوریه خرج کرده است

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست، یورو نیوز

شماره ۱۱۸ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: