افغانستان

ترک منطقه جنگی؛ در جست‌وجوی اروپا/ منبع اطلاعات روز

afghanistan

 

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

مرزبانان ایران هشت پناهجوی افغان را کشتند
صدای آلمان ۲۸ سنبله ۱۳۹۴ پولیس افغانستان می گوید جسد هشت پناهجوی افغان به ولسوالی کلفگان ولایت تخار منتقل شده که شش تن در شلیک مرزبانان ایرانی و دو تن در رویداد ترافیکی کشته شده اند. آنها به خاطر یافتن کار مرز را غیرقانونی عبور کرده بودند. قبل از این نیز رویدادهای مشابهی در مرز ایران و افغانستان رخ داده است. بیکاری، فقر و جنگ شمار زیادی از افغان ها را مجبور به ترک وطن شان کرده است. موجی بزرگی از مردم افغانستان در راه مهاجرت هستند. برخی از آنان که قصد رفتن به اروپا را دارند نیز در مرز ایران و ترکیه و در مرزهای خطرناک دیگر کشورها کشته می شوند.

انفجار خونین در ولسوالی پغمان ولایت کابل
یک  ۲۵ سنبله ۱۳۹۴ ظهر امروز مهاجم انتحاری مواد همراهش را در مقابل دروازۀ ساختمان ولسوالی پغمان ولایت کابل منفجر کرد. جنرال فریدون، رییس تحقیقات جنایی قوماندان امنیه ولایت کابل با تایید این رویداد گفت که در این حمله مدیر جنایی ولسوالی پغمان زخمی شده است. برخی منابع اما گفته اند که در این رویداد مشمول مدیر جنایی ولسوالی پغمان دو تن دیگر کشته بیش از پانزده نفر دیگر زخمی شدند.

۴غیرنظامی در انفجار کابل جان باختند
طلوع نیوز ۲۹ سنبله ۱۳۹۴ مقام های محلی می‌گویند که در یک انفجار در ولسوالی خاک جبار در ولایت کابل، چهار غیرنظامی کشته شدند. در این انفجار هفت غیرنظامی دیگر زخم برداشته اند. قاری محمد ورا آمر امنیت فرماندهی پولیس لوگر این رویداد را تأیید کرد و گفت که این غیرنظامیان باشنده‌گان ولسوالی ازری ولایت لوگر بودند و جمعه شب به کابل می رفتند که در ولسوالی خاک جبار ولایت کابل موترشان با یک ماین جاسازی شده در کنار جاده برخورد کرد.

۵ غیرنظامی در سمنگان زخم برداشتند
رشد ۲۹ سنبله ۱۳۹۴ مقام ‌های محلی ولایت سمنگان می ‌گویند که پنج غیرنظامی در یک انفجار در این ولایت زخم برداشته‌اند. به گزارش رشد؛ سمونوال محمد باقر مسعود فرمانده پولیس سمنگان می‌گوید که این رویداد در حوالی ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه پیش از چاشت یکشنبه در شهر ایبک مرکز این ولایت هنگامی رخ داد که یک ماین که در یک موتر سایکل جابجا شده بود، منفجر گردید. وی افزوده است که یک زن و آمر مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخابات ولایت سمنگان نیز مشمول زخمیان این رویداد هستند. معاملۀ یک سرباز با طالبان در جوزجان به کشتن ١٠ سرباز اردوى ملى انجامید

بازداشت یک مقام قضایی پیشین سمنگان به اتهام تجاوز به دختر اندرش
بخدی ۳۱ سنبله ۱۳۹۴ مقام های محلی در ولایت سمنگان در شمال کشور می گویند که ماموران پولیس قاضی تورگل، رییس پیشین دادگاه این ولایت را بازداشت کرده است. محمدناصر، مدیر جنایی قوماندانی امنیه ولایت سمنگان به خبرگزاری بخدی گفت: “قاضی تورگل پس از ظهر روز یکشنبه ۲۹ سنبله به اتهام تجاوز به دختر اندرش از سوی پولیس بازداشت شده است.”
جنرال احمدزی: پولیس محلی بچه بازی نمی کند
«بچه بازی» نیروهای امنیتی افغان، چالشی برای نیروهای آمریکایی
یک زن پس از سنگسار توسط طالبان جان به سلامت برد

  زنان

“افزایش خشونت‌ها، حضور طالبان و دشواری زندگی زنان”
یک ۲۹ سنبله ۱۳۹۴ سفیر اتحادیه‌ی اروپا در کابل گفته است قربانی اصلی جنگ در افغانستان زنان اند و افزایش خشونت‌ها سبب درد و رنج برای زنان شده است. این گفته‌ها در نشست نمایندگان دولت افغانستان و جامعه‌ی برای بررسی عملی سازی برنامه‌ ملی افغانستان برای زنان ابراز شد. حکومت افغانستان برای عملی سازی قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد که زندگی زنان را بهبود می‌بخشد، خواهان همکاری جامعه‌ی جهانی شده است.

راه‌اندازی کمپاینی به منظور تساوی جنسیتی در بامیان
۸ صبح ۳۰ سنبله ۱۳۹۴ مسوولان دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گویند که زنان درطی یک دهه اخیر پیشرفت‌های مثبتی داشته‌اند اما این پیشرفت‌ها کافی نبوده و زنان در افغانستان هنوز هم نیاز به همکاری ودادخواهی ازحقوق‌شان دارند. منیره آخوند‌زاده مسوول بخش زنان در دفترسازمان ملل متحد، در مراسم آغاز کمپاین تساوی جنسیتی در بامیان گفت که اکنون زنان افغان همگام با مردان در پارلمان حضور دارند وصدها زن در نهادهای کوچک مدنی ایفای وظیفه می‌کنند.

سفیر اتحادیه اروپا در کابل: زنان قربانیان اصلی جنگ در افغانستان هستند
طلع نیوز ۲۹ سنبله ۱۳۹۴ فرانز میشل میلیبند سفیر اتحادیه اروپا در کابل میگوید که طالبان جنگ را از یک بخش کوچک آغاز میکنند؛ اما به ساده‌گی آن را فراگیر می‌سازند؛ در این جنگ‌ها تلفات سنگین مالی و جانی بیشتر برای زنان وارد می‌شود. وی از اقای میلیبند از حکومت افغانستان می‌خواهد که این مسئله را جدی بگیرد و برای عملی ساختن قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد گامهایی عملی را بردارد.

زن افغان برنده جایزه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل
یورونیوز ۲۴ سنبله ۱۳۹۴ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد عقیله آصفی، زن افغان را به عنوان برنده جایزه “نانسن” سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی کرد. او این جایزه را به دلیل خدمات و فعالیتهایش در بخش آموزش دختران مهاجر افغان انجام داده است. مراسم اعطای این جایزه روز هشتم اکتبر در مقر سازمان ملل در شهر ژنو برگزار می شود.

  حامیان وفعالان

افغانستان: اروپا در پذیرش پناهجویان یکسان برخورد کند
دویچوله ۲۹ سنبله ۱۳۹۴ پس از باز شدن موقتی مرزهای اروپا مهاجرت از افغانستان به شکل “سرسام آوری” افزایش یافت. وزیر مهاجرین افغانستان در ژنیو از دولت های اروپایی خواست در پذیرش پناهجویان افغان انسانی و یکسان برخورد کنند. رسانه ها گزارش داده اند که وزیر مهاجرین افغانستان در ژنیو همچنان گفته است که برخی دولت های اروپایی با مهاجران افغان با تبعیض برخورد می کنند. اسلام الدین جرئت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به دویچه وله گفت وزیر مهاجرین افغانستان از کمیسار عالی ملل متحد در امور پناهندگان خواسته به دولت های اروپایی یادآوری کند که در پذیرش مهاجران یکسان برخورد کنند. “آلمان از هر سه مهاجر افغان، درخواست یک افغان را بررسی می‌کند”

قربانیان جنگ از گروه‌های درگیر خواستند تا به جنگ پایان بخشند
طلوع نیوز ۳۰ سنبله ۱۳۹۴ یک روز برای صلح، روزی که همه گان از تمامی گروه‌های درگیر جنگ می طلبند تا از جنگ دست بکشند. نهادهای ماین روبی افغانستان از تمامی گروه‌های درگیر جنگ می خواهند تا از ماین گذاری ها دست بکشند. این نهادها با شماری از کودکان از روز جهانی صلح بزرگداشت کردند و می گویند که هر ماه به گونه میانگین صد تن به شمول کودکان در نتیجه انفجار ماین‌ها اعضای بدن شان را از دست می دهند.

تمرکز ویژه به مهاجرین افغانستان در اجلاس «اکسکام»
۸صبح  ۲۶ سنبله ۱۳۹۴ هیات‌های دولت‌های افغانستان، پاکستان، ایران و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در یک نشست چهار جانبه در مورد ترتیب آجندای اجلاس سالانه کمیته اجرایی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان «اکسکام»، توافق کرده‌اند تا در این اجلاس روی حل مشکلات مهاجرین افغان تمرکز ویژه صورت گیرد و همچنین یک روز این اجلاس روی همین موضوع متمرکز باشد. اجلاس سالانه کمیته اجرایی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، «اکسکام» قرار است از تاریخ پنجم تا نهم ماه اکتوبر سال جاری در شهر جینوا برگزار شود. ناامنی، رکود و بیکاری مثلث مهاجرت در افغانستان

فعالان مدنی بلخ: صلح، آرزوی گم شده مردم افغانستان است
افغانستان. رو  ۲۶ سنبله ۱۳۹۴ دهها تن از هنرمندان، فرهنگیان، روشنفکران و فعالان مدنی بلخ با گردهمایی در دفتر میدیوتیک این ولایت و با به نمایش گذاشتن فلم، اجرای موسیقی و تیاتر و هچنین تابلوهای نقاشی از روز جهانی صلح گرامی داشت به عمل آورده و برای مردم و کشورشان آرزوی صلح و امنیت نمودند.

نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان در روز جهانی صلح
سلام وطندار  ۳۰ سنبله ۱۳۹۴ اعضای نهادهای جامعۀ مدنی و شهروندان کشور در گرامی‌داشت از ۲۱ سپتامبر، روز جهانی صلح، نسبت به ادامۀ جنگ و افزایش تلفات غیرنظامیان در کشور ابراز نگرانی کردند. از روز جهانی صلح امروز (۲۱ سپتامبر برابر با ۳۰ سنبله/شهریور) در شهرهای کابل، هرات، بلخ، کندز و خوست تجلیل شد.

سازمان ملل: افغانستان به حمایت دوامدار جامعه جهانی نیاز دارد
 ۸صبح ۲۸ سنبله ۱۳۹۴ نیکلاس‌هیسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، با ارایه گزارشی از وضعیت افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد به حمایت دوامدار جامعه جهانی از افغانستان تاکید کرده است. آقای هیسم در گزارش خود که روز پنجشنبه به شورای امنیت ارایه کرد، با «غیرشفاف» توصیف کردن آینده افغانستان گفته است که ثبات در این کشور مسلم نیست.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

افغانستان: اروپا در پذیرش پناهجویان یکسان برخورد کند
دویچه وله ۲۹۰ سنبله ۱۳۹۴ پس از باز شدن موقتی مرزهای اروپا مهاجرت از افغانستان به شکل “سرسام آوری” افزایش یافت. وزیر مهاجرین افغانستان در ژنیو از دولت های اروپایی خواست در پذیرش پناهجویان افغان انسانی و یکسان برخورد کنند. رسانه ها گزارش داده اند که وزیر مهاجرین افغانستان در ژنیو همچنان گفته است که برخی دولت های اروپایی با مهاجران افغان با تبعیض برخورد می کنند. اسلام الدین جرئت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به دویچه وله گفت وزیر مهاجرین افغانستان از کمیسار عالی ملل متحد در امور پناهندگان خواسته به دولت های اروپایی یادآوری کند که در پذیرش مهاجران یکسان برخورد کنند.
پناه‌جویان افغان در آلمان با چه چالش‌هایی مواجه اند؟

سیزده اداره در میدان وردک ساختمان ندارد
۸ صبح ۲۹ سنبله ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت میدان وردک گفته‌اند که از پنجاه اداره سیزده اداره این ولایت ساختمان ندارند و همچنین ساختمان‌های تعدادی از ادارات دیگر در حال تخریب شدن است. حیات‌الله حیات والی میدان وردک، در جلسه‌ای با حضور شمار دیگری از مسوولان محلی با اظهار این مطلب گفته است زمانی‌که یک اداره ساختمانی برای کار نداشته باشد، مسوولیت‌های خود را به پیش برده نمی‌تواند.

تنها یک چهارم کودکان افغان بدون مدرک در مکاتب ایران ثبت‌نام شده‌اند
دویچه وله ۳۰ سنبله ۱۳۹۴ آغاز سال تحصیلی جدید قرار است نقطه عطفی در زندگی هزاران کودک افغان فاقد مدرک در ایران باشد که حال اجازه دارند به مکتب بروند. آمار و ارقام اما نشان می‌د‌هد که تنها یک‌ چهارم این کودکان موفق به ثبت ‌نام در مکاتب شده‌اند. وزیر معارف دولت حسن روحانی در ماه جدی سال گذشته اعلام کرد سیاست جدید ایران این است که هیچ‌ دانش آموز افغان ساکن ایران از تحصیل بازنماند. این سیاست جدید با دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه : “همه کودکان افغان باید در مکاتب دولتی ثبت ‌نام شوند”، در آستانه سال تحصیلی ۹۵- ۱۳۹۴ وارد مرحله اجرایی شد.

ترک منطقه جنگی در جست‌وجوی اروپا
اطلاعات روز ۳۱ سنبله ۱۳۹۴ نجیم رحیم می‌گوید که وقتی اکنون اطرافم را در شهر شمالی قندوز می‌بینم، «احساس تنهایی می‌کنم». احمد علومی، دوست او که در یک دُکان عکاسی کار می‌کرد، تحصیلات عکاسی‌اش را رها کرد و با پنج عضو خانواده‌اش کشور را ترک کرد و از طریق دشت‌های ایران راهی اروپا شد. خالد غزنوی، مالک دوکان، که استاد علومی بود تصمیم گرفت با هشت عضو خانواده‌اش دنبال او را بگیرند و دکان را به فروش گذاشت.

انتخابات

“کمیسیون‌های انتخاباتی به زودی مُلغا می‌شوند”
یک ۲۵ سنبله ۱۳۹۴ قرار است رییس جمهور غنی کمیسیون‌های انتخاباتی را مُلغا خواهد کرد و با صدور فرمانی، کمیسیون‌های تازه‌یی را ایجاد خواهد کرد. بربنیاد این تصمیم رییس جمهور، صلاحیت برگزاری انتخابات پارلمانی به کمیسیون های جدید که به زودی تشکیل خواهند شد، واگذار می‌شود.

جنگ

کشته شدن نزدیک به پنجاه شورشی در عملیات‌های نظامی
۸ صبح ۳۱ سنبله ۱۳۹۴ وزارت‌های دفاع و امور داخله اعلام کرده که در نتیجه عملیات‌های نیروهای امنیتی داخلی در جریان یک شبانه روز گذشته نزدیک به پنجاه تن از شورشیان مسلح مخالف دولت به قتل رسیده‌اند.

کشته و زخمی شدن ۶۸ شورشی در نتیجه عملیات‌های قول اردوی ۲۰۵ اتل
۸ صبح ۳۰ سنبله ۱۳۹۴ در نتیجه عملیات‌ نیروهای قول اردوی ۲۰۵ اتل در جنوب کشور، شصت و هشت تن از شورشیان مسلح مخالف دولت کشته و زخمی شده‌‌اند. دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۵ اتل می‌گوید که این عملیات‌ها که تحت نام «طوفان» در ولایت‌های ارزگان، قندهار، زابل و دایکندی راه‌اندازی شده بود، در آن سی و شش شورشی مسلح کشته و سی و دو تن دیگر زخمی شده‌اند. براساس این اعلامیه، عملیات طوفان همچنان ادامه دارد و در جریان آن تاکنون پنج‌صد حلقه ماین نیز کشف و خنثا شده است.

تلفات

۱۲ پولیس و یک خبرنگار افغان کشته شدند. چهار پولیس محلی در ولایت بلخ زخمی شدند. پنج عضو داعش در ننگرهار کشته شدند. انفجار انتحاری در غرب کابل. کشته و زخمی شدن ۶۸ شورشی در نتیجه عملیات‌های قول اردوی ۲۰۵ اتل

فرهنگ

آرمان شهر افغانستان در راه اسکار
۸صبح ۳۱ سنبله ۱۳۹۴  قرار است فیلم اتوپیا (UTOPIA) یا «آرمان شهر» ساخته یکی از هنرمندان افغان برای رقابت در جشنواره سالانه اسکار به نمایش گذاشته شود. این فیلم نود دقیقه‌یی از داستان زنی به نام “جانان” حکایت می‌‌کند که شوهرش فلج است اما می‌‌خواهد از طریق القاح مصنوعی صاحب فرزند شود. ملالی زکریا کارگردان آرمان شهر، می‌‌گوید که او در فلمش به گذشته جانان نپرداخته اما تنها به تلاش این خانم برای باردار شدن از طریق القاح مصنوعی به منظور تضمین آینده‌اش تمرکز کرده است. خانم زکریا گفت که آرمان شهر در کشورهای افغانستان، هند و اسکاتلند فلم‌برداری شده است.

هشدار از مبدل شدن مدرسه‌های دینی به تهدید جدی در آینده
یک ۳۰ سنبله ۱۳۹۴ انستیتوت مطالعات راهبردی افغانستان هشدار داده که اگر حکومت مدرسه‌های غیررسمی دینی را نظارت و کنترول نکند، این مدرسه‌ها در آینده به یک تهدید جدی در کشور مبدل خواهند شد. انستیتیوت مطالعات راهبردی افغانستان به تاز‌گی پژوهشی را در باره جریان افراط‌گرایی در مدرسه‌های غیررسمی دینی کشور انجام داده است.

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت‌روزنامه حقوق بشر بین‌المللی

هفت‌روزنامه حقوق بشر زنان

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

 

 

پیوست‌ها: