زنان-690x259

تیم فوتبال زنان ایران قهرمان آسیا شد

iran

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک دختر ۱۲ ساله در کاپیسا به قتل رسید
خبرگزاری رشد ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ یک دختر خردسال در ولایت کاپیسا به گونه‌ای مرموز به قتل رسید. مسوولان دولتی ولسوالی حصه اول کوهستان ولایت کاپیسا می گویند: شب گذشته یک دختر۱۲ساله بنام “صدف” باشنده روستای محمود خیل ولسوالی حصه اول کوهستان این ولایت، با فیر تفنگ شکاری باانگیزه ای نامعلوم به قتل رسیده است.

ایران قتل خواهر به دلیل سوءظن
بیدار زنی ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ مردی که به‌دلیل سوءظن به خواهرش او را به قتل رسانده و جسدش را دفن کرده‌ بود، با رضایت اولیای ‌دم از قصاص نجات پیدا کرد و به حبس محکوم شد. به گزارش شرق، زنی یک سال قبل به مأموران خبر داد دخترش به دست دامادش به قتل رسیده و در خانه‌اش دفن شده‌ است. وقتی مأموران تحقیقات را از این زن شروع کردند، او مدعی‌ شد دامادش به دلیل اینکه سال‌ها با دخترش اختلاف داشته او را کشته و بعد از اینکه جسدش را در خانه دفن کرده از کشور خارج شده و او به تازگی متوجه این مسئله شده ‌است.

افغانستان  یک قاضی پیشین، به اتهام تجاوز جنسی بالای دختر اندر اش بازداشت شد
خبرگزاری رشد ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ مسولان قوماندانی امنیه ولایت سمنگان از بازداشت یک مقام پیشین قضایی، به اتهام تجاوز جنسی بالای دختر اندرش خبر میدهند. به گزارش رشد؛ عبدالمنیر رحیمی، سخنگوی این  قوماندانی  می گوید: این فرد که سید نور گل نام دارد، هفت سال پیش به عنوان قاضی ایفای وظیفه می کرده؛ اما در حال حاضر هیچ گونه مقام دولتی ندارد.

افغانستان کشته شدن یک زن و کودک براثر انفجار ماین در ولایت نیمرزو
خبرگزاری افق  ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵ یک زن با یک کودک چهار ساله‌اش براثر انفجار ماین در ولایت نیمروز کشته وشوهرش با کودک دیگر زخمی گردیده است. سمونیار محمدغوث فرمانده امنیه ولایت نیمروز وقوع این حادثه را تایید کرده و گفته است این حادثه در روزهای عید هنگامی که این زن با شوهر و فرزندانش برای بازدید از دوستانش می‌رفته اند موترشان با ماین برخورد کرده و این خانم با کودک چهارساله‌اش کشته و شوهرش با کودک شش ساله دیگرش زخمی گردیده است که اکنون آنها برای تداوی در شفاخانه انتقال یافته اند.

افغانستان عروسی که پس از تیزاب پاشی هم مصوون نیست
صدای امریکا ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ چند مرد مسلح در سال ۲۰۱۱ بر بدن ممتاز تیزاب پاشیدند. تیزاب تقریباً تمام بدن این بانوی جوان را سوزانده بود، اما موسسۀ زنان برای زنان زمینۀ درمان ممتاز را به بیرون از افغانستان مساعد ساخت. ممتاز می گوید که پس از این همه مشقت، فردی که بر بدن وی تیزاب پاشیده بود، هنوز هم از زندان زنگ زده و او و اعضای خانواده اش را تهدید می کند.

فلسطین دختر فلسطینی مجروح رها شد تا بمیرد
بیدار زنی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵ آژانس خبری پال مدیا ویدیویی منتشر کرده که در آن یک دختر جوان فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی در کرانه‌ی باختری رود اردن در شهر الخلیل زخمی و کنار خیابان رها شده است.به نظر می‌رسد که او به جای دریافت کمک‌های فوری پزشکی در حالی که خون‌ریزی شدیدی داشته به حال خود رها شده است. در این تصاویر مشاهده می‌شود که او با خشونت در حالی که که سرش روی زمین کشیده می‌شود توسط نیروهای امنیتی از کادر دوربین خارج می‌شود.

هشدار نهاد زنان ملل متحد نسبت به افزایش خشونت سایبری علیه زنان/ چند نکته مغفول‌مانده
مهر خانه ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود خواستار اقدام فوری برای مبارزه با خشونت سایبری علیه زنان و دختران شد. به گزارش مهرخانه، اخیراً گزارشی توسط کمیسیون «Broadband» سازمان ملل متحد منتشر شده است که مطابق آن حدود یک‌سوم زنان به صورت آنلاین در معرض برخی از اشکال خشونت سایبری اعلام شده‌اند و به این ترتیب دولت‌ها و بخش صنعتی ملزم به اقدام مؤثر و بیشتر برای حمایت از زنان و دختران در مقابل تهدیدات و اذیت و آزارهای سایبری شده‌اند.

 در دفاع از حقوق بشر

راه‌اندازی کمپاینی به منظور تساوی جنسیتی در بامیان
۸ صبح ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵  مسوولان دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گویند که زنان درطی یک دهه اخیر پیشرفت‌های مثبتی داشته‌اند اما این پیشرفت‌ها کافی نبوده و زنان در افغانستان هنوز هم نیاز به همکاری ودادخواهی ازحقوق‌شان دارند. منیره آخوند‌زاده مسوول بخش زنان در دفترسازمان ملل متحد، در مراسم آغاز کمپاین تساوی جنسیتی در بامیان گفت که اکنون زنان افغان همگام با مردان در پارلمان حضور دارند وصدها زن در نهادهای کوچک مدنی ایفای وظیفه می‌کنند.

آمریکا دستگیری یک شاهزاده عربستان به جرم تجاوز جنسی در امریکا
خبرگزاری افق ۳  میزان ۲۰۱۵ یک شاهزاده  عربستان به اتهام  تجاوز جنسی به یک خدمتکار زن در بورلی هیلز یکی از مناظق اعیان نشین در غرب لس آنجلس دستگیر شد. به گزارش افق به نقل از لس آنجلس تایمز٬ پلیس لس آنجلس٬ شاهزاده ماجد عبدالعزیز آل سعود ۲۸ ساله را به اتهام تلاش برای تجاوز به یک زن دستگیر کرده است.

ایران ۶۵۰۰ امضا برای درخواست تغییر قانون خروج زنان متاهل از کشور
رادیو زمانه ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ جمع‌آوری امضا در اعتراض به قانون اجازه شوهر برای خروج زنان متاهل از کشور ادامه دارد. کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده که از حق خروج از کشور زنان حمایت می‌کند.

 کودکان

افغانستان امریکا بچه بازی در صفوف نیروهای افغان را نادیده نمی گیرد
صدای آمریکا ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ قصر سفید از موجودیت بچه بازی در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان شدیداٌ نگران است و با مقام ها و نهادهای افغان برای جلوگیری آن تلاش می ورزد. جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید،عصر دوشنبه گفت که «این نوع بهره کشی جنسی متناقض قوانین و تعهدات بین المللی افغانستان است. به طور عمومی، حفاظت حقوق بشر به شمول جلوگیری از بهره کشی اطفال یک اولویت مهم حکومت امریکا است.»

افغانستان ارگ: ما از سوءاستفادۀ جنسی از کودکان آگاهیم
سلام وطندار ۱ میزان ۲۰۱۵ ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامه‌یی گفته است که دولت افغانستان از سوءاستفادۀ جنسی از کودکان در کشور آگاه است و اقدامات جدی‌یی را برای «جلوگیری از این عمل نادرست، غیرانسانی و غیردینی» روی دست گرفته است. روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز روز یک‌شنبه هفتۀ جاری در گزارشی نوشت که نیروهای امنیتی افغانستان از کودکان سوءاستفادۀ جنسی می‌کنند و سربازان آمریکایی نیز بنا به دستور فرماندهان‌شان، این کار آن‌ها نادیده گرفته اند. از بهره کشی جنسی نیرو های امنیتی از کودکان نگرانیم

افغانستان تنها یک چهارم کودکان افغان بدون مدرک در مکاتب ایران ثبت‌نام شده‌اند
دویچه وله ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ وزیر معارف دولت حسن روحانی در ماه جدی سال گذشته اعلام کرد سیاست جدید ایران این است که هیچ‌ دانش آموز افغان ساکن ایران از تحصیل بازنماند. این سیاست جدید با دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه : “همه کودکان افغان باید در مکاتب دولتی ثبت ‌نام شوند”، در آستانه سال تحصیلی ۹۵- ۱۳۹۴ وارد مرحله اجرایی شد. با این دستور، اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت داخله ایران در ماه اسد به مدت پنج روز برای کودکان افغان فاقد مدرک، معرفی‌ نامه تحصیلی صادر کرد.

 حقوق مدنی٬ سیاسی و اقتصادی

تلاش ناموفق برای به تاخیر انداختن بررسی طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی
بی‌بی‌سی فارسی ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در مجلس ایران دو فوریتی باقی ماند. به گزارش خبرگزاری مجلس ایران، خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موضوع برداشتن یک فوریت از دو فوریت این طرح مخالفت کردند. به این ترتیب بر اساس آیین نامه داخلی مجلس ایران، بررسی این طرح باید در دستور کار جلسه بعدی مجلس قرار گیرد.نمایندگان مجلس با ۹۸ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع با سلب یک فوریت از دو فوریت این طرح مخالفت کردند و خواستار بررسی این طرح در قالب دو فوریت شدند.

ایران چه کسی برای زنان ایران انتخاب می کند: زنان یا مردان؟
مدرسه فمینیستی ۲۱ سپتامبر  ۲۰۱۵ در ایران به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک می شویم. طبق سنت سال های اخیر بحث مشارکت یا عدم حضور زنان، اعم از انتخاب کننده و یا انتخاب شونده، موضوع مبتلا به نشست ها و نوشته ها در ایران شده است. در عین حال اتفاقی که برای خانم نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم فوتسال ایران، افتاد باعث شد که قلم به کاغذ ببرم تا با استفاده از این اتقاق ناخوشایند نقبی به مشکلات بنیادی زنان در کشورمان بزنم.

ایران بازی کردن با کارت منافع ملی برای اثبات حقوق زنان کافی است؟
مدرسه فمینیستی  ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ در اخبار شنیدیم و خواندیم که خانم اردلان از رفتن به خارج برای مسابقات آسیایی بازماند، آنهم نه برای اینکه میخواست برود سفر و یا اینکه بخواهد خانه و خانواده را رها و بی امان بگذارد، قرار بود برود که برای ملت افتخار بیافریند. وای اگر قرار بود زنی به خاطر دل خود میرفت، یا اگر برای تفریح میرفت، بی شک بودند مردان و زنانی که گریبان چاک میکردند و چنین زنی را متهم به سهل انگاری، بی مبالاتی، عدم درک وظیفه و خلاصه هر تنگ نظری که باشد بر وی روا میداشتند و اساسا حق او را در این میدانستند که پایش را از حدش دارازتر نکند.

زنان نامریی و اقتصاد فمینیستی
کانون زنان ایرانی ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ آلیشا گیرون رئیس خودمانی و دوست داشتنی سازمان بین المللی اقتصاد زنان (IAFFE) است، کمیته ای متشکل از فعالان، سیاست گزاران و متخصصانی از سراسر دنیا که مسیر اصلی اقتصاد را به چالش می‌کشند و تعاریف تازه جنسیت-آگاهانه ای از روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ارائه می‌دهند. اقتصاددانان در مسیر اصلی از دست‌های نامرئی سخن می گویند، اما این متفکرین به زنان نامرئی – زنانی که کار بی جیره و مواجبشان، با وجود نقش حیاتی‌اش در جامعه، معمولاً نادیده گرفته می‌شود، اهمیت می‌دهند. گیرون نشان می‌دهد که چگونه آسیب تعصبات در مسیر اصلی اقتصاد و سیاست‌های ریاضت اقتصادی منحصراً متوجه زنان و خانواده‌ها می‌شود.

 قوانین و لوایح

افغانستان قانون ثبت احوال نفوس و پارادوکس هویت زنان
۸ صبح ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ از توشیح قانون ثبت احوال نفوس حدود یک سال می‌گذرد. توشیح این قانون از نخستین کار‌های مهم رییس‌جمهور غنی، پس از ادای سوگند ریاست‌جمهوری است. این قانون برای رسیدن به مرحله‌ی توشیح و امضای رییس‌جمهور غنی از مجلسین شورای ملی (هیات مختلط مجلسین به تاسی از ماده صدم قانون اساسی) گذشته است. لیکن از هنگام طرح تا اکنون رسانه‌ها و جامعه مدنی کم‌تر به موضوعات مهم این قانون پرداخته‌اند. قانون ثبت احوال نفوس در روشنی احکام مندرج ماده چهارم قانون اساسی افغانستان وضع گردیده است و داخل هفت فصل و ۳۹ ماده می‌باشد.

افغانستان رییس جمهور غنی: حقوق و و جایب زنان در فصل دوم قانون اساسی قطعا قابل معامله نیست
کلید گروپ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور تاکید بر حمایت از حقوق زنان نموده می گوید: حقوق و وجایب که در فصل دوم قانون اساسی به زنان  در نظر گرفته شده، قطعا  قابل معامله نخواهد بود. رییس جمهور غنی که امروز در کاخ ریاست جمهوری با شمار از زنان کشور دیدار داشت، گفت: وی به رییس ستره محکمه دستور داده که باید در نظام قضایی کشور به زنان سهم مناسب را در نظر بگیرد.  

سیاست

افغانستان رییس جمهوری اختیارات زنان در ادارات دولتی را افزایش می دهد
خبرگزاری بخدی ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور می گوید که شمار زنان در سطوح بلند دولتی کم است و باید حضور آنها در معینیت های وزارت خانه ها و ادارات بیشتر شود. آقای غنی در دیدار با جمعی از نمایندگان نهادهای مختلف زنان که سیما سمر، رییس مستقل حقوق بشر افغانستان و شماری از اعضای مجلس زن نیز شامل بودند، گفت که اختیارات بیشتر به زنان در دولت داده می شود آقای غنی در دیدار با جمعی از نمایندگان نهادهای مختلف زنان که سیما سمر، رییس مستقل حقوق بشر افغانستان و شماری از اعضای مجلس زن نیز شامل بودند، گفت که اختیارات بیشتر به زنان در دولت داده می شود.

 فرهنگ و جامعه

ایران فوتبال زنان ایران قهرمان آسیا شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵ تیم ملی ایران با شکست ژاپن در فینال مسابقات فوتسال زنان آسیا در مالزی، قهرمان این رقابت‌ها شد. ایران با گل فرشته کریمی در نیمه اول مسابقه با نتیجه یک بر صفر ژاپن را شکست داد و به مقام قهرمانی اولین دوره مسابقات فوتسال (فوتبال داخل سالن) زنان آسیا رسید.

افغانستان آغاز دومین تورنمنت فوتبال زنان افغانستان در حاشیه لیگ برتر
بی‌بی‌سی فارسی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵ از سال گذشته مقامات فدراسیون فوتبال افغانستان تصمیم به برگزاری تورنمنت فوتبال زنان در حاشیه لیگ برتر فوتبال افغانستان گرفتند. سال گذشته این لیگ با حضور چهار تیم از ولایات کابل، هرات، بلخ و بامیان راه اندازی شد که با قهرمانی تیم کابل به پایان رسید. دومین فصل این تورنمنت نیز با حضور همین چهار تیم با حضور مسولان فدراسیون فوتبال افغانستان، لیگ برتر فوتبال افغانستان، کرن پریس سفیر بریتانیا در افغانستان، نمایندگان زن در مجلس افغانستان و خانواده‌های بازیکنان از امروز آغاز شد. تیم فوتبال بانوان کابل دختران بامیانی را با گل باران کرد

 گزارش٬ پژوهش و کتاب

‘بیش از ۷۰۰ هزار زن در جهان زندانی هستند’
بی بی سی فارسی ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ یک تحقیق خاطرنشان می‌کند که بیش از هفتصد هزار زن و دختر در سراسر جهان زندانی هستند. این تحقیق که توسط موسسه تحقیقات سیاست‌های کیفری مستقر در لندن انجام شده، می‌گوید تعداد زنان زندانی در جهان، از سال ۲۰۰۰ به این سو پنجاه درصد افزایش داشته است. تنها سه کشور ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه نیمی از جمعیت زنان زندانی دنیا را در خود جای داده‌اند. محققان این تحقیق می‌گویند که یافته‌های آنها باید موجب “نگرانی عمیق” دولت‌ها در سراسر جهان باشد.

«ختنه زنان»، ریشه‌ای جز جهل و بی‌سوادی ندارد
رادیو  زمانه  ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ مدرسه فمینیستی: در شرایطی که انجام پژوهش‌های اجتماعی بخصوص در حوزه مسائل زنان، دشوار و کم طرفدار به نظر می‌رسد، ورق زدن کتاب «تیغ و سنت» به قلم خانم رایحه مظفریان که چاپ دوم آن توسط انتشارات تخت جمشید شیراز منتشر شده، نویدبخش انجام پژوهش‌های اجتماعی لازم و مفید به حال زنان ایران است.

 آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 

منابع این شماره:  بی بی سی فارسی ، بیدار زنی ، خبرگزاری رشد، صدای آمریکا، مهر خانه، ۸ صبح، خبرگزاری افق، رادیو زمانه، سلام وطندار، دویچه وله، مدرسه فمینیستی، کانون زنان ایرانی، کلید گروپ، خبرگزاری بخدی. 

لینک پی‌دی‌اف هفت‌روزنامه زنان – شماره ۱۱۴

پیوست‌ها: