افغانستان

150928144009_afghan_kunduz_624x351_reuters

با ورود طالبان به شهر قندوز، برخی از ساکنان این شهر آواره شدند/ عکس از رویترز

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

مجلس سنا: قندوز در پی یک معامله سقوط کرد
اطلاعات روز ۸ میزان ۱۳۹۴ اعضای مجلس سنا مقام‌های محلی ولایت قندوز را به غفلت وظیفوی و معامله‌گری با طالبان در مورد سقوط این ولایت بدست جنگ‌جویان طالب متهم کرده و از حکومت خواسته‌اند که آنان را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کنند. آنان می‌گویند در قندوز فاجعه‌ی انسانی رخ داده و مسئول تمام اتفاق‌ها، مقام‌های محلی این ولایت هستند. به باور آنان قندوز سقوط نکرده است، بلکه بر اثر معامله مقام‌های محلی به طالبان تحویل داده شده است.
بازتاب عراق در سقوط قندوز

رکورد بالای تلفات ملکی از شروع کار حکومت وحدت ملی
صدای آلمان ۶ میزان ۱۳۹۴ تلفات ملکی در افغانستان در نیمه اول سال جاری میلادی به بالاترین رکورد خود رسید. رهبران حکومت وعده داده بودند که از مردم افغانستان حفاظت کنند. چه عواملی باعث شد که تلفات ملکی در ابتدای کار حکومت جدید به رکورد بالا برسد؟ در تازه ترین مورد شام گذشته یک حمله انتحاری در جریان بازی کریکیت در پکتیکا دست کم ۹ کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشت. همه کشته شدگان افراد ملکی اند. خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنامه وزارت داخله نوشته است که هدف مهاجم انتحاری مقامات محلی بودند که بازی را تماشا می کردند. در گذشته نیز حمله انتحاری در جریان بازی والیبال در همین ولایت دست کم ۵۰ غیرنظامی را کشت.

تلفات غیرنظامیان در شمال افزایش یافته است
صدای امریکا ۶ میزان ۱۳۹۴ مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان می گویند که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال روان در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته در ولایت های شمالی افغانستان ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد. بر اساس آمار ارایه شده، در شش ماه نخست سال روان شمار تلفات غیرنظامیان در شمال افغانستان به ۱۲۵ نفر می رسد، حالانکه این رقم در سال گذشته کمتر از ۹۰ نفر بود.

یوناما: در پکتیکا ۱۷ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شد
صدای امریکا ۵ میزان ۱۳۹۴ هیئت معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما با نشر خبرنامه یی گفته است که در حملۀ انتحاری روز گذشته در پکتیکا ۱۷ غیرنظامی به شمول ۱۵ کودک کشته شده و کم از کم ۶۰ غیرنظامی دیگر عمدتاً کودکان زخمی شده اند. پیشتر از آن وزارت داخلۀ افغانستان با نشر خبرنامۀ گفته بود که در این حمله ذریعۀ موتر بم گذاری شده در قریۀ سیگانۀ ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیکا ۹ نفر کشته و سس نفر دیگر زخمی شده است.

ارگ: ما از سوءاستفادۀ جنسی از کودکان آگاهیم
سلام وطندار ۱ میزان ۱۳۹۴ ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامه‌یی گفته است که دولت افغانستان از سوءاستفادۀ جنسی از کودکان در کشور آگاه است و اقدامات جدی‌یی را برای «جلوگیری از این عمل نادرست، غیرانسانی و غیردینی» روی دست گرفته است. روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز روز یک‌شنبه هفتۀ جاری در گزارشی نوشت که نیروهای امنیتی افغانستان از کودکان سوءاستفادۀ جنسی می‌کنند و سربازان آمریکایی نیز بنا به دستور فرماندهان‌شان، این کار آن‌ها نادیده گرفته اند.

یک کارمند ماین روبی در میدان وردک کشته و ۵ پنج تن دیگر آنها زخمی شدند
بخدی ۶ میزان ۱۳۹۴ اداره محلی ولایت میدان وردک در مرکز کشور از کشته و زخمی شدن شماری از کارمندان یک موسسه ماین روبی در این ولایت خبر داده است. دفتر مطبوعاتی میدان وردک با نشر خبرنامه ای گفته است که یک موتر نوع کاستر حامل کارمندان موسسه ماین روبی سترلینگ در منطقه دشت توپ از مربوطات ولسوالی سیدآباد این ولایت با ماین کنار جاده برخورد کرد.

در یک حمله انتحاری در ولایت پکتیکا ۶۰ تن کشته و زخمی شدند
طلوع نیوز ۵ میزان ۱۳۹۴ مقام های محلی این ولایت میگویند که حمله کننده انتحاری شام امروز موتر پر از مواد انفجاری اش را در یک میدان ورزشی منفجر ساخت که در نتیجه آن نه تن کشته و ۵۱ تن دیګر زخم برداشتند. در همین حال وزارت امور داخله این حمله را تایید کرده است. این سومین انفجار موتر حامل مواد انفجاری است که ابتدا در ماه جولای سال قبل میلادی صورت گرفت که انفجار یک موتر در بازار اورگون این ولایت ۸۹ کشته و نزدیک به ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

  زنان

دیده‌بان حقوق بشر: افغانستان نقش کامل زنان در گفتگوهای صلح را بپذیرد
۸ صبح ۷ میزان ۱۳۹۴ دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید حکومت افغانستان باید برای اطمینان از ایفای نقش کامل زنان در هر نوع گفتگویی بین دولت و طالبان و دیگر گروه‌های شورشی اقدام کند. به گفته این سازمان، ایستار فعلی در مذاکرات به علت افشای مرگ ملا عمر، رهبر طالبان و بدتر شدن روابط بین افغانستان و پاکستان، فرصتی را برای دولت به‌وجود آورده تا به وعده‌هایش برای شامل ساختن زنان در مذاکرات جامه عمل بپوشاند. سارا تیلور، مدافع زنان، صلح و امنیت در دیده بان حقوق بشر می‌گوید: «اشرف‌غنی، رییس‌جمهور افغانستان قول داده بود تا زنان را در گفتگوها با طالبان در «زمان مناسب» شامل سازد. اما برای مشارکت کامل و معنادار، هر مرحله‌ای از این روند، «زمان مناسبی» برای شامل ساختن زنان است.»

مرگ مرموز یک زن در ولایت دایکندی
خبرگزاری افق ۱ میزان ۱۳۹۴ مسوولان ولایت دایکندی می‌گویند یک زن دیروز در ولسوالی خدیر این ولایت به گونه مرموز به قتل رسیده و جسدش به گونه حلق آویز یافت شده است. رادمنش معاون ولایت دایکندی در گفتگوی تلفنی باخبرگزاری افق تایید کرده و گفت تیم بررسی برای بررسی قتل این خانم به محل رفته و هنوز از علت مرگ این زن جزئیات بیشتر در دست نیست.

یک مرد معتاد در بلخ زنش را کشت
افغانستان. رو ۱ میزان ۱۳۹۴ فرماندهی امنیه بلخ  اعلام کرد که یک مرد معتاد در شهر مزارشریف روز سوم عید خانمش را با شلیک تفنگچه به قتل رسانده است. به گفته عبدالرزاق قادری آمر امنیت فرمانده امنیه بلخ، این مرد برای خرید هیرویین از خانمش پول تقاضا کرده اما خانمش برای او پول نداده که این موضوع سبب عصانیت این مرد شده و با شلیگ گلوله خانمش را به قتل رسانده است.

زنان در حصار مردان؛ یکسالگی حکومت وحدت ملی
بی بی سی ۶ میزان ۱۳۹۴ سیما جوینده سومین والی زن در تاریخ معاصر افغانستان است. او والی غور است؛ یکی از دورافتاده‌ترین ولایت‌های افغانستان در منطقه مرکزی این کشور. خانم جوینده، به ولایتی رفته که هم ناامن است، هم فقیر و هم توسعه نیافته. مهمتر از همه آنکه حضور زنان در غور کمرنگ اما موارد خشونت علیه آنها زیاد است.

  حامیان وفعالان

نی: حکومت سد حق دانستن مردم می‌شود
۸ صبح ۷ میزان ۱۳۹۴  اداره «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، با گرامی‌داشت از روز جهانی «حق دانستن» می‌‌گوید که حکومت وحدت ملی در بیشتر موارد مانع حق دانستن مردم از موضوعات جاری در کشور می‌شود. روز جهانی حق دانستن در بیست و هشتم سپتامبر ۲۰۰۲ میلادی توسط نهادهای دادخواهی برای آزادی اطلاعات در شهر صوفیای بلغاریا پیشنهاد و مورد قبول قرار گرفت.

ساختمان یک رسانه در کندز به آتش کشیده شد
پژواک  ۶ میزان ۱۳۹۴  دفتر رادیو و تلویزیون غیر دولتی روشنی در شهر کندوز از سوی “طالبان” حریق شده است. مؤسسه نی، در خبرنامه‌ای که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته است که هراس افگنان طالبان پس از تصرف شهر دست به اقدامات وحشیانه و غیر مدنی زده و دفتر رادیو تلویزیون روشنی در کندز را به آتش کشیده‌اند. نی افزوده است که به آتش کشانیدن تاسیسات عام المنفعه به ویژه رسانه‌ها را عمل شیطانی و وحشیانه می‌داند و آن را به شدت محکوم می‌کند.

وزارت کار، امور اجتماعی شهدا و معلولین: ۵۰ هزار «معلول خیالی» شناسایی شده است
سلام وطندار ۵ میزان ۱۳۹۴ نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، به سلام‌وطندار می‌گوید که مسؤولان این وزارت توانسته اند ۵۰ هزار کارت جعلی که به معلولین خیالی در سرتاسر کشور توزیع شده بودند را شناسایی کنند. به گفتۀ خانم اوریاخیل، شماری از افراد با استفاده از این کارت‌ها هرماه از دولت معاش می‌گرفتند.

عفو بین‌الملل خواستار حفاظت از غیرنظامیان در کندز شد
طلوع نیوز ۶ میزان ۱۳۹۴ سازمان عفو بین‌الملل از تمامی گروه‌های درگیر در ولایت کندز خواست تا از غیرنظامیان با درنظرداشت قانون بین‌الملل حفاظت کنند. سازمان عفو بین الملل در خبرنامه ای گفت: “طالبان و نیروهای امنیتی باید اطمینان دهند که غیرنظامیان با در نظرداشت قانون بین المللی محفوظ اند و هیج کسی در اقدامات تلافی جویانه آماج قرار نمیگیرد.”

سازمان ملل: “دولت اسلامی” در افغانستان در حال رشد است
صدای آلمان ۴ میزان ۱۳۹۴ سازمان ملل متحد در مورد پیشرفت گروه تروریستی “دولت اسلامی” در افغانستان گزارش داد. به قول این سازمان شمار طرفدران “دولت اسلامی” در میان گروه طالبان رشد می یابد و این گروه در ۲۵ ولایت افغانستان در حال استخدام افراد است.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

هر روز دو هزار افغان به شکل غیرقانونی وارد ایران می‌شوند
اطلاعات روز ۷ میزان ۱۳۹۴ به دنبال افزایش مهاجرت و فرار هزاران جوان از کشور به‌صورت غیر قانونی، به تازگی مسئولان نمایندگی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان کشور در ایران اعلام کرده‌اند که هر روز حدود دو هزار مهاجر افغان به شکل غیرقانونی وارد ایران می‌شوند و این رقم در یک ماه قبل به ۶۰ هزار تن رسیده است. به نقل از خبرگزاری بخدی، محمد آصف درزابی، آمر نمایندگی‎های وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان مقیم ایران، با تایید این خبر گفته که روزانه تا ۲ هزار نفر از افغانستان به شکل غیرقانونی وارد ایران می‎شوند.

چه کسی مسئول نجات کودکان افغانستان از بردگی جنسی است؟
اطلاعات روز ۷ میزان ۱۳۹۴ در تاریخ ۲۰ سپتامبر، نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد مبنی بر این‌که سربازان آمریکایی، سوءاستفاده‌ی جنسی از پسران جوان در افغانستان را نادیده می‌گیرند. این گزارش باعث شد تا مسئله‌ی تجاوز و به‌بردگی گرفتن پسران جوان در افغانستان، که کم‌تر به آن پرداخته شده است، در مرکز توجه قرار گیرد. در سراسر این کشور، تقریبا ۲۰ درصد کودکان در محیط‌هایی وادار به کار و کسب درآمد می‌شوند که در آن‌ها، سوءتغذیه، ازدواج اجباری و سوءاستفاده‌ی جنسی، به‌تکرار رخ می‌دهند. تنها در کابل، ۵۰۰۰ کودک در حال کار در خیابان‌ها هستند: در مغازه‌ها، درحال گدایی یا واکس‌زدن کفش‌ها. اجتناب‌ناپذیر است که تعداد زیادی از این کودکان که بیشتر پسران هستند، درنهایت ناچار به کار برای افراد ثروت‌مند و قدرت‌مندی می‌شوند که اغلب آن‌ها را مورد سوءاستفاده‌های جنسی و روانی قرار می‌دهند.

انتخابات
شفاف‌سازی انتخابات، محکی برای اعتبار حکومت وحدت ملی؟
بی بی سی ۶ میزان ۱۳۹۴ اصلاح نظام انتخاباتی به منظور تامین شفافیت در انتخابات، یکی از تعهدات اساسی حکومت وحدت ملی افغانستان بود؛ اما حالا که یک سال از آغاز کار این حکومت می‌گذرد، اجرای این تعهد در نیمه راه است. جنجال‌های دامنه‌دار، ادعاهای تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳، دو نامزد دور دوم انتخابات را مجبور کرد که اعلامیه ۱۷ اسد و توافقنامه سیاسی ۲۹ سنبله ۱۳۹۳ را امضا کند و متعهد به تشکیل کمیسیون ویژه‌ای به منظور اصلاح نظام انتخاباتی شوند.

جنگ

تأکید اشرف‎غنی بر پایان جنگ اعلام ناشدۀ پاکستان علیه افغانستان
کلید ۴ میزان ۱۳۹۴ رییس‎جمهور اشرف‎غنی بار دیگر اعلام داشت که پاکستان مدت ۱۴ سال است در یک جنگ اعلام ناشده با افغانستان قرار دارد. او این مطلب را امروز در دیداری با علما و سران قومی مردم جنوب شرق و ولایات قندهار و ننگرهار بیان داشت. اشرف‎غنی حدود دو ماه پیش، پس حادثۀ تروریستی شاه شهید، هم گفته بود که پاکستان در جنگ اعلام ناشده با افغانستان قرار دارد.
وزارت داخله: بررسی‌های خود را در رابطه با سربازان خیالی آغاز کردیم

ریاست عمومی امنیت ملی: ۸۵ عضو گروه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار کشته شدند
کلید ۶ میزان ۱۳۹۴ ریاست عمومی امنیت ملی از کشته شدن بیش از هشتاد تن از افراد مسلح گروه داعش در مربوطات ولسوالی اچین ولایت ننگرهار خبر میدهد. در خبرنامه که روز گذشته  از سوی این ریاست در کابل پخش گردید آمده،  افراد مسلح گروه داعش روز یکشنبه بالای شماری از پوسته های نیروهای امنیتی در مربوطات این ولسوالی حمله نمودند که  با  مقاومت شدید نیروهای امنیتی  روبرو شدند. به نقل از خبرنامه،  درپی  حملات هوایی به تعداد ۶۰ تن از افراد مسلح  گروه داعش در منطقه عبدالخیل و به تعداد ۲۵ تن  دیگر شان  در منطقه شدل ولسوالی اچین کشته شدند.
مقامات امنیتی از راه‌اندازی عملیاتی بزرگ در ننگرهار بر علیه داعش خبر ‌دادند
سرپرست تخار: دولت مرکزی ما را در برابر طالبان تنها گذاشته است

رییس مجلس: والی کندز باطالبان هماهنگی دارد
۸صبح ۷ میزان ۱۳۹۴ رییس مجلس نمایندگان با انتقاد از مسوولان محلی ولایت کندز می‌گوید که والی این ولایت با طالبان هماهنگی دارد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان از بامداد روز دوشنبه تا ناوقت شام روز بخش‌هایی از شهر کندز را به کنترول خود در آورده‌اند. مقام‌های محلی و شاهدان می‌‌‌گویند که اداره امنیت ملی، شفاخانه دولتی و زندان ولایت کندز از جمله اداراتی‌اند که به تصرف طالبان در آمده‌اند.
چرا خط دفاعی کندز شکست؟
داعش جنگ با نیروهای امنیتی را آغاز کرد

تلفات
طالبان در حمله به شهر کندز ۲۰ کشته داد. ۵۵ شورشی در عملیات اردوی ملی کشته و زخمی شدند. در علمیات مشترک.  نیروهای امنیتی ۹۰ شورشی کشته شدند. ۴۰ نیروی داعش در درگیری با نیروهای امنیتی در ننگرهار کشته شدند. حمله انتحاری در فاریاب ۶ افسر پولیس محلی را زخمی کرد.

فرهنگ

رفع تبعیض شعار هفتمین فستیوال فلیم افغانستان در استکهلم
صدای آلمان ۵ میزان ۱۳۹۴ هفتمین جشنواره فیلم افغانستان با شعار “رفع انواع تبعیض” در استکهلم پاتخت سویدن برگزار گردید. در این جشنواره ۱۷ فیلم کوتاه، مستند و سینمایی از فیلمسازان افغان و خارجی به نمایش گذاشته شد. این جشنواره دو روزه، شام یکشنبه به پایان می رسد. همایون مروت، فیلمساز مشهور افغانستان و از برگزار کنندگان این جشنواره به دویچه وله گفت که این جشنواره به خاطر معرفی فعالیت های سینمایی و نمایش فرهنگ افغانستان در خارج از این کشور برگزار می شود و هر سال یک شعار خاص دارد.

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت‌روزنامه حقوق بشر بین‌المللی

هفت‌روزنامه حقوق بشر زنان

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک،  خبرگزاری رشد، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، خبرگزاری افق؛ آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۱۵

پیوست‌ها: