زنان-690x259
بار جهان بر دوش زنان

06

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان ارگ: طالبان به زنان در قندوز تجاوز کرده و جرایم علیه بشریت مرتکب شده است
خبرگزاری بخدی ۵ اکتبر ۲۰۱۵ ارگ ریاست جمهوری می گوید که طالبان در شهر قندوز مرکز ولایت قندوز در شمال کشور، مرتکب جرایم ضد بشری شده و به زنان و عزت مردم تجاوز کرده است. در خبرنامه ای که ارگ امروز جمعه منتشر کرده آمده است: “طالبان بر نوامیس و عزت مردم تجاوز کردند، زندانیانی را از بند رها نمودند که اکثر آنها به قتل و تجاوز به مال و عزت مردم محکوم بودند.” ارگ ریاست جمهوری می گوید که این موارد در بررسی های ابتدایی یک کمیسیون ملکی که در باره جنایات انجام شده در قندوز و خسارات احتمالی به شهر تشکیل شده، بدست آمده است.

افغانستان مرگ مرموز یک زن در ولایت دایکندی
خبرگزاری افق ۲۳ سپتامبر۲۰۱۵ مسوولان ولایت دایکندی می‌گویند یک زن در ولسوالی خدیر این ولایت به گونه مرموز به قتل رسیده و جسدش به گونه حلق آویز یافت شده است. رادمنش معاون ولایت دایکندی در گفتگوی تلفنی باخبرگزاری افق تایید کرده و گفت تیم بررسی برای بررسی قتل این خانم به محل رفته و هنوز از علت مرگ این زن جزئیات بیشتر در دست نیست.

ایران از آتنا فرقدانی تست بکارت و بارداری گرفته شده است
رادیو زمانه ۴ اکتبر ۲۰۱۵ سازمان عدالت برای ایران روز ۱۱ مهر گزارشی منتشر کرده و در آن خبر داده که دادگاه آتنا فرقدانی، فعال مدنی و کاریکاتوریست زندانی و وکیلش، محمد مقیمی به شکل غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار شده است. این دو نفر به اتهام دست دادن با یکدیگر محاکمه شدند. پیش از این در ماه مرداد از این زندانی سیاسی تست بکارت و بارداری گرفته شده است.

افغانستان یک مرد معتاد در بلخ زنش را کشت
افغانستان رو ۲۳ سپتامبر۲۰۱۵ فرماندهی امنیه بلخ  اعلام کرد که یک مرد معتاد در شهر مزارشریف روز سوم عید خانمش را با شلیک تفنگچه به قتل رسانده است. به گفته عبدالرزاق قادری آمر امنیت فرمانده امنیه بلخ، این مرد برای خرید هیرویین از خانمش پول تقاضا کرده اما خانمش برای او پول نداده که این موضوع سبب عصانیت این مرد شده و با شلیگ گلوله خانمش را به قتل رسانده است.

دفاع از حقوق بشر

ایران بیانیه مشترک تعدادی از گروه های زنان و جامعه مدنی: به جای محاکمه نرگس محمدی در آستانه روز جهانی کودک، او را آزاد کنید
تریبون زمانه ۴ اکتبر ۲۰۱۵ تعدادی از نهادهای مدنی در داخل کشور، از جمله چهار نهاد زنان («کانون شهروندی زنان، «مدرسه فمینیستی»، «کانون زنان ایرانی» و «بیدارزنی») در آستانه برگزاری دادگاه نرگس محمدی، اقدام به صدور بیانیه ای مشترک کرده اند و در آن خواستار آزادی این فعال حقوق زنان و حقوق بشر شدند.

کودکان

اروپا هشدار یونیسف در مورد وضعیت نامساعد کودکان پناهنده و مهاجر در اروپا
مهر خانه ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ با توجه به نرخ بالای مهاجرت به برخی از کشورهای اروپایی، صندوق کودکان ملل متحد از وضعیت نامساعد کودکان افرادی که مبادرت به مهاجرت و یا درخواست پناهندگی از کشورهای اروپایی کرده‌اند، ابراز نگرانی کرده است. به گزارش مهرخانه، اورلاندو بلوم؛ بازیگر مشهور و سفیر حسن نیت صندوق کودکان ملل متحد، افزایش و ارتقای حمایت از هزاران کودک پناهنده و مهاجر در کشورهای اروپایی را درخواست کرده است.

اروپا عتیق، کودک ۱۲ ساله افغان در راه آلمان
دویچه وله ۲ اکتبر ۲۰۱۵ عتیق یکی از هزاران نوجوان و کودک خردسال است که کوشش می کند از راه بالقان خود را به آلمان برساند. بسیاری از این کودکان را والدینشان از افغانستان فرستاده اند. باربارا وسل، خبرنگار دویچه وله از بلگراد گزارش می دهد. ملاقات در یکی از پارک های نزدیک ایستگاه قطار بلگراد، پایتخت صربستان کار روزمره صدها پناهجو است. اینجا، نقطه توقف “راه بالقان” است. گروهی از نوجوانان و جوانان افغان مشغول توپ بازی روی چمن های پارک هستند. در میان آنها یک پسر کوچک با جمپر سرخ دیده می شود. او می خندد و سرخوشی می کند، طوری که گویا هیچ از دنیا خبر ندارد.

حقوق مدنی٬ سیاسی و اقتصادی

ایران چه کسی برای زنان ایران انتخاب می کند: زنان یا مردان؟
مدرسه فمینیستی ۲۲ سپتامبر۲۰۱۵ در ایران به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک می شویم. طبق سنت سال های اخیر بحث مشارکت یا عدم حضور زنان، اعم از انتخاب کننده و یا انتخاب شونده، موضوع مبتلا به نشست ها و نوشته ها در ایران شده است. در عین حال اتفاقی که برای خانم نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم فوتسال ایران، افتاد باعث شد که قلم به کاغذ ببرم تا با استفاده از این اتقاق ناخوشایند نقبی به مشکلات بنیادی زنان در کشورمان بزنم.

ایران نیلوفر اردلان و مردان مسلح به قانون
مدرسه فمینیستی ۳۰ سپتامبر۲۰۱۵  ماجرای «نیلوفر اردلان» فوتسالیست و کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران و مصادره پاسپورت ایشان توسط شوهرش که خود از زمره ورزش دوستان است نه تنها فعالان حقوق زنان را به شدت به خشم آورد بلکه برخی از مردان و زنانی را که تاکنون فکر می کردند مسئله خروج از کشور زنان بی اهمیت است و یا به آنها ربطی ندارد، به واکنش واداشت. در این میان نیز برخی به دلیل “منافع ملی” اظهار نظر کردند، و نظرشان بر این است که حکومت باید منافع ملی را به منافع فردی ترجیح می داد و همچون ماجرای سربازی پسران به طور اسثتناء برای خانم اردلان اجازه خروج صادر می کرد.

ایران مولاوردی: سن سالمندی زنان ایرانی کاهش یافت
صدای آمریکا ۵ اکتبر ۲۰۱۵ سن سالمندی زنان در ایران در سال های اخیر دو سال کاهش یافت و به ۵۸ سال رسیده است. شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان که در سازمان بهزیستی ایران برگزار شد، گفت در گذشته سن سالمندی زنان ۶۰ سال بود اما در حال حاضر این سن به ۵۸ سالگی رسیده است.

افغانستان راه اندازی استراتیژی ملی زنان در زراعت
ودصم ۳ اکتبر ۲۰۱۵ محفل “راه اندازی استراتیژی ملی زنان”، با حضور اسد الله ضمیر وزیر زراعت و مالداری، معاون سفیر کانادا مقیم کابل، تومیو شچری رئیس سازمان خوراک وزراعت ملل متحد در افغانستان، شماری از وکلای پارلمان و عده یی از مسوولین وزارت زراعت و سازمان خوراک و زراعت ملل متحد در افغانستان، در هوتل سرینا، برگذار گردید

سیاست

افغانستان زنان در حصار مردان؛ یکسالگی حکومت وحدت ملی
بی بی سی ۲۸ سپتامبر۲۰۱۵ سیما جوینده سومین والی زن در تاریخ معاصر افغانستان است. او والی غور است؛ یکی از دورافتاده‌ترین ولایت‌های افغانستان در منطقه مرکزی این کشور. خانم جوینده، به ولایتی رفته که هم ناامن است، هم فقیر و هم توسعه نیافته. مهمتر از همه آنکه حضور زنان در غور کمرنگ اما موارد خشونت علیه آنها زیاد است.

افغانستان بر جذب اناث در صفوف پولیس تاکید شد
پژواک ۴ اکتبر ۲۰۱۵ طى یک نشست در کابل، بر شمول اناث در تشکیل پولیس تاکید صورت گرفت  و وزارت امور داخله گفت که در حال حاضر در بخش ملکى پولیس به ٢٢٠٠ کارمند اناث نیاز است.این نشست که در مرکز ماموریت پولیس جامعۀ اروپا در افغانستان دایر شده بود، خانم رولا غنى و مسوولین وزارت امور داخله اشتراک ورزیده بودند.

افغانستان دیده‌بان حقوق بشر: افغانستان نقش کامل زنان در گفتگوهای صلح را بپذیرد
۸ صبح ۲۹ سپتامبر۲۰۱۵ دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید حکومت افغانستان باید برای اطمینان از ایفای نقش کامل زنان در هر نوع گفتگویی بین دولت و طالبان و دیگر گروه‌های شورشی اقدام کند. به گفته این سازمان، ایستار فعلی در مذاکرات به علت افشای مرگ ملا عمر، رهبر طالبان و بدتر شدن روابط بین افغانستان و پاکستان، فرصتی را برای دولت به‌وجود آورده تا به وعده‌هایش برای شامل ساختن زنان در مذاکرات جامه عمل بپوشاند. سارا تیلور، مدافع زنان، صلح و امنیت در دیده بان حقوق بشر می‌گوید: «اشرف‌غنی، رییس‌جمهور افغانستان قول داده بود تا زنان را در گفتگوها با طالبان در «زمان مناسب» شامل سازد. اما برای مشارکت کامل و معنادار، هر مرحله‌ای از این روند، «زمان مناسبی» برای شامل ساختن زنان است.

فرهنگ و جامعه

حضور زنان در استدیوم ورزشی در کابل و حسرت زنان در کشور همسایه
۸ صبح ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ حافظه تاریخی ما هنوز از یاد نبرده است و نیز هرگز از یاد نخواهد برد آن روزگاری را که در استدیوم بزرگ ورزشی در کابل، طالبان سیه دل و کوته‌نگر، زنان و مادران ما را به‌شکل بسیار بی‌رحمانه و وقیحانه به مسلسل می‌بستند و با این عمل وحشیانه‌شان آن هم در انظار عمومی، رعب و هراس را در جامعه تزریق می‌کردند. یک دهه پس از سقوط طالبان اما ورزشگاه‌های ما سبز شده‌اند و به جای کشتار، جوانان ما در آن به ورزش می‌پردازند و تماشاچیان نیز دیگر رگبار مسلسل را تماشا نمی‌کنند، بل هیجان در رخسار‌شان دیده می‌شود.

برگزاری نمایشگاه عکس “دختر افغان” در مسکو
افغانستان رو ۳ اکتبر ۲۰۱۵ نمایشگاه عکس موسوم به ” دختر افغان” که از اثار  استیو مک کاری عکس مشهور آمریکایی است  در  موزه آرمیتاژ مسکو برگزار شده است. مسئولان موزه آمریتاژ گفته اند که  در این  نمایشگاه بیش از هشاد اثر از جمله چهره معروف ” دختر افغانستان” به نمایش گذاشته شده است.

گزارش٬ پژوهش و کتاب

زنانه شدن فقر و انفعال جهانی در مقابله با آن
اخبار روز ۳ اکتبر ۲۰۱۵ اصطلاح «زنانه شدن فقر» الگوهای اجتماعی و اقتصادی ای را توضیح می دهد که به موجب آنان، زنان به شکل غیرمتوازنی در سراسر جهان فقیر شده اند. اگرچه این اصطلاح برای تمام زنان به کار می رود، اما لازم است توجه کنیم که زنانی که در نقطه تقاطع عوامل تبعیض قرار گرفته اند – مانند زنان رنگین پوست، زنان اقلیت جنسی، زنانی که تحصیلات بالا ندارد و … – وضعیت بدتری نه تنها نسبت به مردان، بلکه نسبت به زنانی دارند که تنها به دلیل جنسیت شان مورد تبعیض قرار می گیرند.

در باغ هوس ها و رنج های زنانه
رادیو فرانسه فارسی ۲ اکتبر ۲۰۱۵ “در باغ دیو”*، نخستین رُمان لیلی سلیمانی، نویسندۀ فرانسوی زبان مراکشی-الجزایری، ششمین “جایزۀ ادبی مأمونیه” در مراکش را دریافت کرد. دریافت جایزۀ ادبی مأمونیه (که به نویسندگان فرانسوی زبان اهدا می شود)، توسط لیلی سلیمانی از دو جهت دست کم حائز اهمیّت است: اول اینکه لیلی سلیمانی نخستین زنی است که “جایزۀ ادبی مأمونیه” را کسب می کند. دوم اینکه، جایزۀ ادبی مأمونیه، آنهم در کشوری مسلمان، اینبار به رُمانی اهدا شده که موضوع اش “نمفومانی” (nymphomanie) است که می توان آن را در اینجا با کمی اغماض به “مردخوارگی”، و نه صرفاً نوعی عطش سیری ناپذیر سکس در نزد زن، برگرداند.

صادق هدایت و شکنجه زنان
تریبون زمانه ۴ اکتبر ۲۰۱۵ موضوع محوری این گزارش که در سه قسمت عرضه می‌شود، به پرسش‌گرفتنِ تفسیر رایج در باره قصه «زنی که مردش را گم کرد» نوشته صادق هدایت است. زیرا این تفسیر مسلط – به طور قصدناشده – برداشتی خاص از قصه را در فضای ادبی ما جا انداخته که گویا زن قصه (زرین‌کلاه) از کتک‌ها و شکنجه‌های هر روزۀ شوهرش، «کیف می‌کند». برخی شارحان آثار هدایت که طی دهه‌های اخیر این تفسیر را مدام بازآفرینی و رواج داده‌اند حقیقتاً باور دارند که شکنجه‌خواهی زرین‌کلاه ناشی از ابتلا به نوع خاصی از بیماری‌های روان‌تنی – موسوم به مازوخیسم – است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 

منابع این شماره: خبرگزاری بخدی، خبرگزاری افق، افغانستان رو، رادیو زمانه، تریبیون زمانه، دویچه وله ، مهرخانه، رادیو فارسی فرانسه، مدرسه فمینیستی، صدای آمریکا، ودصم، بی بی سی فارسی، پژواک، ۸ صبح، افغانستان رو، اخبار روز، تربیون زمانه.

 

پیوست‌ها: