unnamed

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان می‌گوید “عاملان جنایات جنگی در قندوز” باید محاکمه شوند. این گروه از حکومت افغانستان خواسته تا دادگاه خاصی را برای رسیدگی به جرایم جنگی ایجاد کند.

اعضای این گروه امروز در یک نشست خبری گفتند که در یک هفته‌ای که از حمله گروه طالبان به شهر قندوز می‌گذرد، جنایات ضد بشری زیادی در این شهر از سوی طرف‌ها درگیر در جنگ اتفاق افتاده است.

استفاده از غیرنظامیان و خانه‌های اهالی شهر به عنوان سپر دفاعی، غارت اموال و دارایی مردم، تجاوز جنسی به زنان و کودکان، آواره شدن هزاران خانواده و بمباران شفاخانه پزشکان بدون مرز از جمله مواردی است که این نهاد به استناد گزارش‌های منتشر شده از نقل شاهدان عینی، به آنها اشاره می‌کند.

عبدالبصیر فیضی، یکی از اعضای این نهاد می‌گوید حکومت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی به خصوص سازمان ملل باید این “جرایم جنگی” را مستند ساخته و عاملان آن را محاکمه کنند.

آقای فیضی گفت: “دولت، جنایتکاران جنگی طالبان را به هیچ صورت به بهانه تقویت روند صلح رها نکند.”

به گفته او “معافیت از مجازات و نبود قوانین و دادگاه‌های خاص جرایم جنگی یکی از عوامل تکرار جنایات بشری” در افغانستان است.

warafghanistan
حمله هوایی به بیمارستان دکتران بدون مرز در قندوز نوزده کشته به جا گذاشت

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان همچنان از سازمان ملل و دادگاه بین المللی جرایم خواست تا با استفاده از صلاحیت‌های خود در قسمت مستند سازی جرایم جنگی در قندوز و محاکمه عاملان آن اقدام کنند.

آقای فیضی همچنان می‌گوید آنها از حکومت افغانستان می‌خواهند عاملان اصلی سقوط قندوز را شناسایی کرده و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان رویدادهای پیوسته با سقوط قندوز را یک فاجعه بشری خوانده که در چهار دهه اخیر در افغانستان بی‌سابقه بوده است.

پیش از این، دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته بود که بررسی های اولیه در قندوز نشان داده که گروه طالبان و متحدانش با ایجاد ترس و وحشت میان مردم، به کشتار خودسرانه و شکنجه افراد غیرنظامی و نظامی پرداخته و اقدام به اذیت و آزار مردم کرده اند.

سازمان عفو بین الملل نیز در گزارشی که در مورد جنگ در قندوز منتشر کرده، به نقل از شاهدان عینی و غیرنظامیانی که از این شهر فرار کرده بودند، نوشته است: “کشتار دسته‌جمعی، تجاوز گروهی و جستجوی خانه‌به‌خانه جوخه مرگ طالبان، تنها بخشی از وحشتی است که از زبان غیرنظامیانی که قندوز را ترک کرده‌اند، شنیده می‌شود.”

گروه طالبان این ادعاها را رد کرده است.

منبع: بی‌بی‌سی