افغانستان

151003074841_msf_kunduz_640x360_msf_nocredit
طالبان و نیروهای امریکایی در کندز متهم به جنایت جنگی و ضد بشری شده اند/ عکس از بی بی سی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: طالبان در کندز مرتکب جنایت جنگی شده‌اند
۸ صبح ۹ میزان ۱۳۹۴  کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با ابراز نگرانی شدید از وضعیت شهروندان شهر کندز، می‌گوید که اعمالی را که جنگجویان طالبان در حمله به این شهر انجام داده‌اند، جنایت جنگی و نقض شدید حقوق بشر محسوب می‌شود. این کمیسیون در اعلامیه‌ای می‌گوید که جنگجویان طالبان با حمله به شهر کندز، باعث آواره شدن هزاران خانواده شده و همچنین برعلاوه تاراج گسترده برخی از تاسیسات دولتی و غیردولتی را تخریب و به آتش کشیده‌اند.
ریاست جمهوری: طالبان در قندوز مرتکب جنایت ضد بشری شده است

سازمان ملل : حمله به بیمارستان قندوز می تواند جنایت جنگی محسوب گردد
رادیو بین المللی فرانسه ۱۲ میزان ۱۳۹۴ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل حمله هوایی به بیمارستان ” پزشکان بدون مرز” در ولایت قندوز افغانستان را «غیرقابل بخشایش» خوانده و گفته است این حمله میتواند «جنایت جنگی» محسوب گردد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفته است تحقیقات کامل و همه جانبه در باره این حمله آغاز شده است.
ام‌‌اس‌اف: حمله به شفاخانه کندز توسط نیروهای ایتلاف صورت گرفته است

روایت غم انگیز یک پرستار شفاخانه پزشکان بدون مرز کندز از شب بمباران
طلوع نیوز ۱۲ میزان ۱۳۹۴ “لاجوس زولتان جیکس” یک پرستار مجارستانی است که در شفاخانه پزشکان بدون مرز در کندز کار می‌کرد او روایت دردناکی از شب بمباران این شفاخانه دارد.لاجوس در این باره اظهارداشت: “من هیچ چیزی برای گفتن ندارم؛ این یک چیز ناگفتنی است”. وی ادامه داد: “ساعت دو شب بود؛ زمانی که من خواب بودم و صدای وحشتناک انفجار را در نزدیکی خود شنیدم؛ در ابتدا من فکر نمی‌کردم که این انفجار در نزدیکی من اتفاق افتاده است، چون در یک هفته اخیر ما شاهد انفجارهای زیادی بودیم اما متوجه شدم که این واقعا یک انفجار در نزدیکی ما است.
۴۵ زخمی از جنگ قندوز برای درمان به بلخ منتقل شدند

جنایات وحشتناک طالبان در ولایت کندز
یک  ۱۰ میزان ۱۳۹۴ سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به جنایات وحشتناک بشری در ولایت کندز، به شدت اقدامات این گروه در چند روز گذشته را محکوم کرده است. این سازمان در خبرنامه‌یی نگاشته است که این جنگجویان زنان و کودکان را نیز کشته شده اند. در خبرنامه آمده است که طالبان بر بسیاری از پزشکان زن در بیمارستان‌ها تجاوز گروهی کرده و سپس از میان برده اند. به گفته این سازمان حتا در یک مورد، طالبان یک زن را در برابر چشم شوهر و کودکان با گلوله کشته است.

کارمند یک رسانه محلی در کندز به قتل رسید
۸ صبح ۱۳ میزان ۱۳۹۴ اداره «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، اعلام کرده که گرداننده یک رادیوی محلی در شهر کندز شب یکشنبه به قتل رسیده‌ است. دفتر «نی» در اعلامیه‌ای می‌گوید که ذبیح‌الله پشتونیار گرداننده برنامه‌های تفریحی رادیوی محلی کیهان، در نتیجه حمله هوایی نیروهای امنیتی بالای شفاخانه داکتران بدون مرز در شهر کندز به قتل رسیده‌ است. «نی» می‌افزاید که آقای پشتونیار در کنار کار با رادیو کهیان، در شفاخانه داکتران بدون مرز نیز نگهبانی می‌کرد. اداره «نی» این قتل را محکوم کرده و از دولت خواسته در این زمینه تحقیق کند.
نی: یک خبرنگار در قندوز کشته و دفتر ۴ رسانه تخریب شده است

توافقنامه دند غوری بحث‌های داغی را دامن زده است
صدای آلمان ۱۲ میزان ۱۳۹۴ امضای یک موافقتنامه بین وزیر اقوام و قبایل و مقام‌های محلی بغلان با موسفیدان ولسوالی دند غوری، منجر به کشمکش‌هایی در داخل پارلمان شد و نمایندگان در جلسه عمومی روز شنبه برخورد فزیکی کردند. حکومت افغانستان پس از آن هیاتی را به منظور حل مشکل امنیتی ساکنان دند غوری به بغلان فرستاد که ساکنان این ولسوالی دو هفته پیش از ناامنی و جنگ در این ولسوالی به رئیس جمهور غنی شکایت کردند.

عفو بین الملل در مورد فعالیت گروه های مسلح غیر مسوول در بدخشان نگران است
رادیو آزادی ۱۳ میزان ۱۳۹۴ سازمان عفو بین المللی یا امنستی انترنشنل نگرانی اش را در مورد فعالیت های خودسرانهء گروه های مسلح غیر مسوول در ولایت بدخشان ابراز داشته است.  بخش افغانستان سازمان عفو بین الملل یا امنستی انترنشل می گوید: آنها نیز گزارش هایی را در مورد شرکت گروه های مسلح غیر مسوول در نبرد علیه طالبان در ولایت بدخشان به دست آورده اند.

  زنان

بر جذب اناث در صفوف پولیس تاکید شد
پژواک ۱۲ میزان ۱۳۹۴ طی یک نشست در کابل، بر شمول اناث در تشکیل پولیس تاکید صورت گرفت  و وزارت امور داخله گفت که در حال حاضر در بخش ملکى پولیس به ٢٢٠٠ کارمند اناث نیاز است.  این نشست که در مرکز ماموریت پولیس جامعۀ اروپا (EUPOL-AFGHANISTAN) در افغانستان دایر شده بود، خانم رولا غنى و مسوولین وزارت امور داخله اشتراک ورزیده بودند. رولا غنى افزایش طبقۀ اناث در صفوف پولیس را در تامین امنیت ضرورى دانست و گفت: “همیشه در جریان جنگها  و مشکلات در هر جا اناث بیشتر متضرر شده اند، نیاز است تا براى رفع مشکلات پولیس اناث نیرومند داشته باشیم.”

برگزاری نمایشگاه عکس “دختر افغان” در مسکو
افغانستان رو ۱۲ میزان ۱۳۹۴ نمایشگاه عکس موسوم به ” دختر افغان” که از اثار  استیو مک کاری عکس مشهور آمریکایی است  در  موزه آرمیتاژ مسکو برگزار شده است. مسئولان موزه آمریتاژ گفته اند که  در این  نمایشگاه بیش از هشاد اثر از جمله چهره معروف ” دختر افغانستان” به نمایش گذاشته شده است.

  حامیان وفعالان

گروه عدالت انتقالی افغانستان خواهان ایجاد دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی شد
بی بی سی ۱۲ میزان ۱۳۹۴ گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان می‌گوید “عاملان جنایات جنگی در قندوز” باید محاکمه شوند. این گروه از حکومت افغانستان خواسته تا دادگاه خاصی را برای رسیدگی به جرایم جنگی ایجاد کند. اعضای این گروه امروز در یک نشست خبری گفتند که در یک هفته‌ای که از حمله گروه طالبان به شهر قندوز می‌گذرد، جنایات ضد بشری زیادی در این شهر از سوی طرف‌ها درگیر در جنگ اتفاق افتاده است.

کمیسیون حقوق بشر خواهان بررسی جدی ناقضان حقوق بشر در کندز شد
طلوع نیوز ۱۲ میزان ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از مسئولان کشورمی‌خواهد که نقض حقوق بشر را در کندز بگونه‌ی جدی بررسی کنند. رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که مخالفان مسلح در کندز تخطی‌های بسیار جدی انجام داده‌اند و عاملان این جنایت‌ها باید شناسایی و به کیفر برسند.

پزشکان بدون مرز: یک هیات بی‌طرف بین المللی حمله به بیمارستان قندوز را بررسی کند

بی بی سی ۱۳ میزان ۱۳۹۴ یک روز پس از حمله هوایی نیروهای ناتو به یک بیمارستان متعلق به سازمان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز، این سازمان خواهان تحقیق یک هیات بی‌طرف بین‌المللی در مورد این حادثه شده است. خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۴ اکتبر از قول یکی از مقامات رسمی سازمان پزشکان بدون مرز نوشته است که آنها نمی‌توانند به تحقیقی که تنها به وسیله ارتش آمریکا انجام شود، اعتماد کنند.

کودکان بلخ خواهان عدالت برای قربانیان جنگ کندز شدند
سلام وطندار ۱۲ میزان ۱۳۹۴ شماری از کودکان بلخ در دفتر شورای عالی صلح این ولایت گردهم آمدند و خواهان عدالت برای آواره‌گان و قربانیان جنگ کندز، به ویژه کودکانِ قربانی این جنگ، شدند. این کودکان که دانش‌آموزان مکتب‌های گوناگون ولایت بلخ هستند، امروز (یک‌شنبه) از طالبان خواستند که در حمله‌های‌شان کودکان را هدف قرار ندهند و هم‌چنان از آن‌ها به عنوان سپر استفاده نکنند.

مظاهره باشندگان کابل در اعتراض به سقوط کندوز
یک  ۹ میزان ۱۳۹۴ صدها تن از باشنده‌های کابل امروز در اعتراض به ناامنی‌های اخیر در کشور به ویژه کندز امروز دست به راهپیمایی زدند. راهپیمایان کاخ ریاست‌جمهوری را عامل سقوط کندز دانسته و خواهان شناسایی و حذف ستون پنجم در داخل حکومت استند. آنان سقوط کندز را فاجعه دانسته و خواستار توجه حکومت به امنیت شهرهای دیگر کشور شدند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

پنج هزار بیجا شده در کندز، در انتظار کمک‌های مردمی
یک ۱۳ میزان ۱۳۹۴ مسوولان وزارت عودت و مهاجران اعلام کرده اند که تمام نهادهای کمک کننده امروز (دوشنبه) کمک‌های بشردوستانه‌ی خود را به ولایت کندز ارسال خواهند کرد. این وزارت اعلام کرده که تا اکنون بیش از پنج هزار بیجاشده در ولایت کندز ثبت شده و کمک رسانی در ساحات مختلف این ولایت همچنان جریان دارد. جنگ چهار روزه در شهر و شماری از ساحات کندز سبب شد تا هزاران خانواده مجبور به ترک مناطق مسکونی شوند و به کوه و دشت پناه ببرند.
یوناما: جنگ کندز هزاران نفر را بیجا کرده است

رقابت صدها تن برای ورود به آموزشگاه های سواد آموزی
افغانستان. رو ۱۱ میزان ۱۳۹۴ در شهر مزارشریف به روز ۵ شنبه ۱ اکتوبر بیش از ۴ صد جوان در آزمونی اشتراک نمودند که از سوی آمریت کورس های سواد آموزی راه اندازی شده است. به تعداد ۱۲۰ اشتراک کننده میتوانند پس از کامیاب شدن در کورس های سواد آموزی شهر مزارشریف تدریس کنند.

وزارت داخله وظایف هزار تن از کارمندان اداره توزیع تذکره‌های برقی را به حالت تعلیق درآورد
اطلاعات روز ۱۱ میزان ۱۳۹۴ وزارت داخله طی مکتوبی وظایف شماری زیاد کارمندان اداره توزیع تذکره‌های برقی را به حالت تعلیق درآورده است. این مکتوب که امروز سه شنبه، ۷ میزان صادر شده، وزارت داخله در آن به کارمندان اداره توزیع تذکره‌های برقی گفته که بنا به نبود بودجه و وضعیت خاص برنامه تذکره‌های برقی، قرارداد شما سر از امروز به حالت تعلیق درمی‌آید.

جنگ

رحمت الله نبیل از مردم افغانستان عذرخواهی کرد
یک ۸ میزان ۱۳۹۴ رحمت الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی به دلیل این که سربازانش نتوانسته از ورود طالبان به شهر کندز جلوگیری کنند، از مردم و پارلمان افغانستان عذرخواهی کرد. او که امروز برای استجواب به جلسه عمومی مجلس فراخوانده شده بود گفت که تلاش‌ها برای شناسایی، کشف و ردیابی چهره‌های رهبری کننده نیروهای طالبان در کندز جریان دارد.
پاکستان مسبب حملات اخیر در افغانستان است

والی لوگر: ۴۳۵ طالب در لوگر کشته شده اند
سلام وطندار ۹ میزان ۱۳۹۴ محمدحلیم فدایی، والی لوگر می‌گوید که در سه ماه گذشته ۴۳۵ طالب در جریان عملیات‌های نیروهای امنیتی در این ولایت کشته و صدها تن زخمی شده اند. آقای فدایی امروز (پنج‌شنبه) در نشستی خبری در لوگر گفت که ولسوالی‌های بره‌کی برک، خوشی و محمدآغه این ولایت از وجود طالبان پاک شده اند. والی لوگر افزود که در عملیات‌های نیروهای امنیتی در این سه ماه، سه پایگاه قوی در مناطق دوشنبه، کنداب و زرغون‌شهر به گونۀ کامل نابود شده اند.
باشنده‌گان فاریاب و بغلان علیه طالبان سلاح برداشتند

۳۰۰ جنگجوی طالب به شمول هراس‌افگنان خارجی در نبرد کندز کشته شدند
طلوع نیوز ۱۰ میزان ۱۳۹۴ مقام های محلی کندز میگویند که دست کم ۳۰۰ تن از شورشیان طالب به شمول هراس افگنان خارجی در نبرد کندز از سوی نیروهای امنیتی کشور کشته شدند. گفته میشود که در سقوط شهر کندز جنگجویان عرب، چچنی به ویژه جنگجویان پاکستانی نقش رهبری را داشته اند.

بیش از دو صد عضو گروه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار کشته و زخمی شدند
کلید ۸ میزان ۱۳۹۴ مسولان امنیتی از کشته و زخمی شدن بیش از دوصد فرد مسلح وابسته به گروه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار خبر میدهند. به گفته آنان، این افراد در پی درگیری افراد مسلح داعش با  نیروهای امنیتی  افغان کشته و زخمی شده اند. حضرت حسین مشرقیوال سخنگوی قوماندانی امنیه ی ولایت ننگرهار صبح روز چهار شنبه به کلید گفت: این  درگیری روز گذشته در منطقه عبدالخیل  ولسوالی اچین پس از آن به وقوع پیوست که صد ها تن از افراد مسلح داعش بالای پوسته های امنیتی نیروهای پولیس ملی و سرحدی حمله گروهی نمودند.

علومی: پاکستان در تلاش فرستادن لشکر تازه به افغانستان است
رادیو آزادی ۱۲ میزان ۱۳۹۴ در موجی از نا امنی ها و سقوط برخی از شهرها و ولسوالی ها به دست طالبان در یک ماه اخیر، وزیرداخله از توطئه هایی در برابر افغانستان پرده بر می دارد که از سوی پاکستان و برخی کشور های دیگر همسایه در حال عملی شدن است. نورالحق علومی وزیر امور داخله که در مجلس استجوابیه مشرانو جرگه سخن می زد علت سقوط برخی از شهرها و ولسوالی ها به دست مخالفان مسلح دولت را توطئه های تازه پاکستان خواند.

تلفات
۴۰ طالب به شمول قاری فصیح‌الدین در حمله هوایی نیروهای افغان کشته شدند. کشته شدن نزدیک به دوصد طالب در عملیات‌های نظامی. کشته شدن هفتاد و هفت شورشی در عملیات‌های نظامی. کماندوهای ارتش هجده طالب را در ارزگان کُشتند. والی نام نهاد طالبان در ولایت کندز با ۱۵ طالب مسلح دیگر کشته شدند. یکصدوپنجاه طالب مسلح کشته شدند.

فرهنگ

از هشت صد و هشتمین سال زاد مولانا جلال الدین محمدبلخی در بلخ تجلیل شد
افغانستان رو  ۱۱ میزان ۱۳۹۴ فرهنگیان نویسنده گان و مقامات محلی بلخ از هشت صدو هشتمین سالزاد مولاناجلال الدین محمد بلخی در شهر مزارشریف تجلیل کردند. برگزار کننده گان  این همایش از جمله مهدی نیازی می گویند به دلیل اینکه زاد گاه مولانا بلخ است آنان تلاش میکنند تا از چنین مناسبت ها برای ارج گذاری به مولانای بلخ گرامی داشت نمایند.

“یاد عاصی در جلگه‌ی خاطرات سبز است”
یک ۷ میزان ۱۳۹۴ امروز (دوشنبه ۶ میزان) برابر است با بیست و یکمین سالروز کشته شدن عبدالقهارعاصی. شاید چندان اغراق آمیز نباشد، اگر بگوییم قهار عاصی یکی از پرآوازه‌ترین و شاخص‌ترین شاعران پارسی‌سرای معاصر افغانستان بشمار می‌رود. عاصی از آوان زندگی، نه از گزندگی واقعیت گریخت و نه گذاشت که واقعیت دامنه افق پرواز تخیل او را محدود کند.

دومین جشنواره بین المللی مهرگان امروز درکابل آغاز شد
خبرگزاری باختر  ۱۲ میزان ۱۳۹۴ دومین جشنواره بین المللی مهرگان امروز درکابل آغاز یافت. دراین جشنواره  ۱۹۰ اثر سیمنایی ملی وبین المللی شامل بخش های  مختلف هنرسینما به نمایش گذاشته می شود. این  جشنواره از چهارده میزان تا شانزده هم میزان  ادامه می یابد وفلم ها توسط هئیت داوری ارزیابی وبه بهترین فلم ها جایز داده می شود.

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت‌روزنامه حقوق بشر بین‌المللی

هفت‌روزنامه حقوق بشر زنان

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، صدای امریکا، رادیو آزادی رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۱۶

پیوست‌ها: