kandooz

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی و بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA به شدت حمله‌ی هوایی نیروهای ایالات متحد آمریکا را به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» (MSF) در قندوز/افغانستان در روز شنبه‌ی گذشته (۳ اکتبر ۲۰۱۵) محکوم می‌کنند. در این حمله ۱۲ تن از کارکنان و ۱۰ بیمار کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و انتظار می‌رود شمار تلفات افزایش یابد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از فراخوان «پزشکان بدون مرز» برای تحقیق مستقل درباره‌ی حمله به‌عنوان جنایت جنگی احتمالی حمایت می‌کند، و در صورت انجام نشدن تحقیق سریع و جدی، از دادگاه بین المللی جزایی می‌خواهد این حمله را در بررسی مقدماتی جاری خود درباره‌ی افغانستان در نظر بگیرد و مسؤولان آن را به‌خاطر نقض حقوق بین‌‌المللی بشردوستانه پاسخ‌گو سازد.

 

«حقوقِ بین‌المللی حاکم بر درگیری مسلحانه، بیشترین محافظت را برای بیمارستان‌های محل درمان بیماران و زخمی‌ها و کارکنان امداد بشردوستانه قایل است. حمله‌ای به این شدت به بیمارستانی شناخته‌شده که محل آن بارها به نیروهای ائتلاف اعلام شده، به‌واقع عملی نفرت انگیز است. تحقیق فوری باید درباره‌ی مسؤولان این حمله انجام شود و آنها برای اقدامی که می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود و ناشی از نقضِ اصول اساسی در مورد تمایز و تناسب در حقوق بین المللی بشردوستانه است، باید پاسخ‌گو باشند.»
گیسو جهانگیری، رئیس بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA

 

با وجود این‌که دولتمردان افغانستان سعی کرده‌اند با ادعای حضور طالبان در بیمارستان، این حمله را توجیه کنند، سازمان‌های ما یادآوری می‌کنند که «پزشکان بدون مرز» سازمانی بشردوست است که بدون تمایز به همه خدمات ارائه می‌کند و هیچ توجیهی برای این حمله که می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود، وجود ندارد.
مسؤولیت اصلی تحقیق و پیگردِ افراد مسؤول ـ از جمله فرماندهانی که دستور حمله داده‌اند یا از آن غفلت کرده‌اند و نیز افرادی که حمله را انجام داده‌اند ـ و پرداخت غرامت به قربانیان، به عهده‌ی حمله‌کننده، ایالات متحد آمریکا، است.
جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت که در افغانستان رخ می‌دهد موضوع صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی است. دادگاه بین المللی جزایی پیش از این بررسی مقدماتیِ وضعیت افغانستان را آغاز کرده است و از سال ۲۰۰۷ صلاحیت خود را در مورد جنایت‌های ارتکابی، از جمله به‌دستِ طالبان ونیروهای آمریکایی را مدنظر قرار داده است.

 

«در صورتی که ایالات متحد آمریکا گام‌های سریع و شفافی برای تحقیق درباره‌ی این جنایت احتمالی و پاسخ‌گو ساختن مسؤولان اقدامات غیرقانونی برندارد، دادگاه بین المللی جزایی باید تحقیقات خود را درباره‌ی بمباران ویران‌گر بیمارستان قندوز در پیش بگیرد. جامعه‌ی بین‌المللی نمی‌تواند حمله علیه سرپناه‌ها در زمان درگیری را تحمل کند،»
کِیتی گالاهر، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و وکیل ارشد در مرکز حقوق اساسی

 

سازمان‌های ما به خانواده‌ها و عزیزانِ قربانیان و همکاران‌مان در «پزشکان بدون مرز» که در حین ارائه‌ی مراقبت پزشکی در افغانستان در حمله کشته شده‌اند، صمیمانه تسلیت می‌گویند.