international

یمن: ارسال اسلحه را متوقف کنید
عکس: سامانه اینترنتی عفو بین‌الملل

Yemen_war crimes

  موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

نهادهای دولتی

آمریکا حمله هوایی در قندوز: تحقیق مستقل باید انجام شود
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵ اکتبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی و بنیاد آرمان‌شهرOPEN ASIA/ به شدت حمله‌ی هوایی نیروهای ایالات متحد آمریکا را به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» (MSF) در قندوز/افغانستان در روز شنبه‌ی گذشته (۳ اکتبر ۲۰۱۵) محکوم می‌کنند. در این حمله ۱۲ تن از کارکنان و ۱۰ بیمار کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و انتظار می‌رود شمار تلفات افزایش یابد. فدراسیون از فراخوان «پزشکان بدون مرز» برای تحقیق مستقل درباره‌ی حمله به‌عنوان جنایت جنگی احتمالی حمایت می‌کند، و در صورت انجام نشدن تحقیق سریع و جدی، از دادگاه بین المللی جزایی می‌خواهد این حمله را در بررسی مقدماتی جاری خود درباره‌ی افغانستان در نظر بگیرد و مسؤولان آن را به‌خاطر نقض حقوق بین‌‌المللی بشردوستانه پاسخ‌گو سازد. گزارش های خبری: فراخوان «پزشکان بدون مرز» برای تحقیق مستقل؛ حمله به بیمارستان قندوز می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود؛ پزشکان بدون مرز: حمله به بیمارستان قندوز حمله به کنوانسیون ژنو است؛ سازمان ملل حمله به بیمارستان قندوز را محکوم کرد؛ اوباما: تحقیق می‌کنیم.

یمن فراخوان برای تعلیق ارسال اسلحه به ائتلاف و پاسخ‌گویی به‌خاطر جنایت‌های جنگی
۷ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل در گزارشی که امروز منتشر شد، شواهد کوبنده ای از جنایت‌های جنگیِ ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را ارائه کرد. در این گزارش، این سازمان نشان می دهد که کشورهای مختلف از جمله ایالات متحد آمریکا این ائتلاف را مسلح کرده اند و خواهان تحقیق موثر در یمن و تعلیق ارسال بعضی اسلحه ها شده است. گزارش ٬بمب ها روز و شب از آسمان فرو می ریزند٬: غیرنظامیان زیر آتش در شمال یمن ۱۳ حمله مرگبار ائتلاف را در صعده در شمال شرقی یمن بررسی کرده که به مرگ در حدود ۱۰۰ غیرنظامی از جمله ۵۹ کودک انجامیده است. شرح استفاده از بمب های خوشه ای که در سطح بین‌المللی ممنوع است نیز در گزارش آمده است. گزارش های خبری: عفو بین‌الملل: محدودیت تسلیحاتی علیه ائتلاف عربی اعمال شود ؛ گزارش‌هایی از کشته شدن «۳۰ غیرنظامی» در حملات ائتلاف عربی به یمن؛ عفو بین‌الملل: سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در یمن تحقیق کند.

ترکیه حمله‌ی پلیس به دفاتر «جامعه‌ی حقوق بشر» در سیرت و حبسِ خودسرانه‌ ۳ مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ اکتبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه‌ی حقوق بشر» (İHD) ترکیه از حمله‌ی پلیس به دفاتر شعبه‌ی این جامعه در سیرت و دستگیری خودسرانه‌ی رئیس شعبه آقای زانا آکسو و مدیران «جامعه‌ی حقوق بشر» آقایان آزاد تاش و میرزا اِکین مطلع شده است. پلیس در روز ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ علیه حزب‌های سیاسی کُرد و سازمان‌های غیردولتی در استان سیرت در جنوب شرقی ترکیه وارد عملیات شد. این عملیات به دستگیری دست‌کم ۱۰ تن، از جمله مدافعان حقوق بشر آقایان زانا آکسو، آزاد تاش و میرزا اِکین، روزنامه نگاران و نیز اعضای حزب سیاسی کُرد به نام حزب دمکراتیک مناطق (DBP) منجر شد. سه مدافع حقوق بشر بر اساس قانون ضدتروریسم (قانون ۳۱۷۳ آوریل ۱۹۹۱) دستگیر شدند و اکنون در شعبه‌ی دفتر مبارزه با ترور در اداره‌ی امنیت سیرت در بازداشت هستند. به علاوه، پلیس طی این حمله‌ی غیرقانونی، کتاب‌ها، گزارش‌ها و اسناد دیگر و کامپیوترهای متعلق به «جامعه‌ی حقوق بشر» را ضبط کرد. به گزارش برنامه نظارت در ۶ اکتبر ۲۰۱۵، آقایان زانا آکسو و آزاد تاش آزاد شده اند ولی میرزا اکین هنوز در بازداشت خودسرانه است.

بریتانیا اسناد نشان می دهند:‌ کمک بریتانیا به عربستان سعودی در داشتن نقش در شورای حقوق بشر با ٬معامله مخفی٬ تبادل آرا
ایندیپندنت ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ اسناد دیپلماتیک افشا شده نشان می دهند که گویا بریتانیا از طریق معامله ای مخفی برای تبادل آرا، به عربستان سعودی در انتخاب مورد مناقشه به شورای حقوق بشر سازمان ملل کمک کرده است. در میان ۶۱۰۰۰ سند که ویکی لیکس منتشر کرده، اسناد وزارت خارجه عربستان به گفتگوهایی با دیپلمات های بریتانیا پیش از رأی گیری نوامبر ۲۰۱۳ در نیویورک اشاره دارند. مکاتبه طبقه بندی شده که روزنامه استرالیا منتشر کرده، گویا نشان می دهد که بریتانیا با درخواست از عربستان سعودی برای حمایت، مذاکرات مخفی را آغاز کرده است. هر دو کشور بعد به شورای حقوق بشر انتخاب شدند که ۴۷ عضو دارد.

اسرائیل پلیس خانه‌های دو فلسطینی را ویران کرد

ایران

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره موارد نقض حقوق بشر
رادیو فردا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در این گزارش از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اجرای متعدد حکم اعدام و آنچه اعدام نوجوانان و محکومیت افراد قبل از سن مسئولیت کیفری عنوان شده، نقض آشکار حقوق زنان، وجود سانسور گسترده و محدودیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی، بازداشت فعالان و کنشگران حقوق بشر، همچون بازداشت و محکومیت نرگس محمدی، اعدام پیش چشم ناظران به ویژه کودکان… انتقاد شده است.

محاکمه برای رابطه نامشروع برای کاریکاتوریست زندانی و وکیل او به‌خاطر دست دادن مسخره است
۲ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل در آستانه محاکمه ای در دادگاه عمومی تهران، اعلام کرد: محاکمه کاریکاتوریست طنزپرداز آتنا فرقدانی و وکیل او به‌اتهام «رابطه جنسی نامشروع مادون زنا» در پی دست دادن آنها نه‌تنها مسخره بلکه با انگیزه سیاسی است. آتنا فرقدانی که از نظر عفو بین‌الملل زندانی عقیدتی است و وکیل او محمد مقیمی در صورت مجرمیت ممکن است به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شوند. این سازمان معتقد است که این فعال و کاریکاتوریست تنها به‌خاطر استفاده از آزادی بیان زندانی است. گزارش های خبری: از آتنا فرقدانی تست بکارت و بارداری گرفته شده است؛ اخبار متناقض درباره آتنا فرقدانی

سه فعال مدنی در تبریز به یک سال حبس محکوم شدند

رضا خندان: می خواهند من و نسرین ستوده، فلج اقتصادی شویم

بازداشت آرش زاد وبلاگ‌نویس حوزه تکنولوژی در بازگشت به کشور

سازمان اطلاعات سپاه جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن پست را عامل یک طرح ‘براندازی آمریکایی’ دانست

عاملان غیردولتی

عراق اقلیم کردستان: «حکومت اسلامی» علیه کردها از گاز خردل استفاده کرده

سوریه «حکومت اسلامی» یک بنای تاریخی دیگر را در پالمیرا «منفجر کرد»

  عدالت

کلمبیا توافق باید عدالت را برای میلیون ها قربانی درگیری مسلحانه تضمین کند
۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل گفت: توافق درباره‌ی عدالت در دوره‌ی گذار که دیروز بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا امضا شد، نور امیدی برای میلیون ها قربانی نقض حقوق بشر طی درگیری مسلحانه ۵۰ ساله کلمبیا به همراه دارد. اما، تعریف های مبهم و عفو احتمالی این نگرانی را ایجاد می کند که همه ناقضان حقوق بشر با عدالت روبرو نشوند. تنها راه رو به جلو برای کلمبیا از تاریخ پر مخاطره آن تضمین پاسخ‌گویی تمام مسؤولانِ شکنجه، قتل، ناپدید شدن های قهری، جنایت‌های خشونت جنسی یا آواره ساختن میلیون ها تن در سراسر کشور است.

سوریه ازسرگیری دیپلماسی نباید عدالت به‌خاطر جنایت‌های جنگی در سوریه را نادیده بگیرد
عفو بین‌الملل ۲ اکتبر ۲۰۱۵ با گزارش های مربوط به تلاش تازه در گفت و گوها برای پایان دادن درگیری در سوریه، ورود روسیه به جنگ و تأمل کشورهای غربی درباره‌ی آینده سوریه و بشار الاسد، به نظر می رسد هدفی بسیار مهم ـ پاسخ‌گویی برای جنایت‌های جنگی بی شمار و موارد دیگر نقض حقوق بشر که هر دو طرف در این درگیری مرتکب شده اند ـ از برنامه کنار می رود. با وجود اعتراض بین‌المللی به کشتار غیرنظامیان به دست دولت سوریه، در واقعیت بخش اعظم جهان ـ از جمله دولت‌های غربی ـ چشم بر رویدادهای این کشور بسته اند و کاملا در توافق درباره‌ی اقدامات موثر برای محافظت از غیرنظامیان در مقابل خشونت دولت سوریه شکست خورده اند. اولویت اصلی به ظاهر جنگ با گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی و دور نگه داشتن پناه‌جویان از مرزهاست. هر کوششی برای پاسخ‌گویی به‌خاطر جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت کنار رفته است.

مالی محاکمه ابو تراب در دادگاه بین المللی جزایی پیروزی است اما اتهام های بیشتری باید مطرح شود
۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه‌ی حقوق بشر مالی و ۱۶ سازمان حقوق بشر در مالی از انتقال سریع احمد المهدی الفقی از نیجر به دادگاه بین المللی جزایی در لاهه در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵ استقبال کردند. وی که به نام مستعار ابو تراب مشهور است، رئیس پلیس اسلامی در تیمبوکتو طی اشغال نیروهای «القاعده در مغرب اسلامی» و «انصار دین» بود و به‌خاطر تخریب آثار فرهنگی در تیمبوکتو در سال ۲۰۱۲ به جنایت‌های جنگی متهم است. سازمان‌های ما پس از مأموریت میدانی در شمال مالی، علیه او و ۱۴ تن دیگر متهم به ارتکاب جنایت‌های بین‌المللی شکایتی کیفری در نظام قضایی مالی طرح کردند. بر اساس اطلاعات موجود، ما اصرار داریم که دادستانی دادگاه بین المللی جزایی اتهام های معتبر دیگری را درمورد مسوؤلیت کیفری آقای فقی به‌خاطر جنایت‌های علیه غیرنظامیان از جمله تجاوز، بردگی جنسی و ازدواج اجباری مطرح کند. گزارش خبری:‌ محاکمه عامل تخریب فرهنگی تیمبوکتو در دادگاه بین‌المللی لاهه

سری‌لانکا شورای حقوق بشر نباید قربانیان را تنها بگذارد؛ از تشکیل دادگاه ترکیبی حمایت کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ شورای حقوق بشر باید با حمایت از تشکیل راه‌کار قضایی ترکیبی برای محاکمه اشخاص دارای بیشترین مسوؤلیت در ارتکاب جنایت‌ها در فاصله ۲۰۱۱ ـ ۲۰۰۲، از فرصت برای ادای سهمی تعیین کننده در عدالت و پاسخ‌گویی در سری لانکا استفاده کند. قصور از پذیرش این توصیه اصلی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در پی تحقیقات در سری لانکا معادل با قصور از توجه به قربانیان این جنایت‌ها است.

گینه به محاکمه کشتار ۲۰۰۹ اولویت دهید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵ شش سازمان بین‌المللی و ملی حقوق بشر از جمله فدراسیون و دیده بان حقوق بشر امروز در آستانه ششمین سالگشت کشتار معترضان در ورزشگاه کناکری در ۲۸ سپتامبر اعلام کردند: رهبران سیاسی گینه بایستی پایان دادن به معافیت از مجازات و تکمیل اصلاحات در نظام قضایی کشور را در مرکز اولویت هایشان قرار دهند. دولت باید پس از انتخابات ۱۱ اکتبر همه منابع لازم را برای محاکمه جنایت‌های ارتکابی در کشتار ورزشگاه را در اختیار نظام قضایی قرار دهد.

اندونزی میلیون ها قربانی و خانواده هایشان ۵۰ سال پس از کشتار هنوز تنها مانده اند
۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل در پنجاهمین سالگشت رویدادهایی که به فجایع نیروهای دولتی در ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ منجر شد، گفت: دولت‌مردان اندونزی میلیون ها قربانی و اعضای خانواده های آنها را که یکی از بدترین کشتارهای عمومی دوران مدرن را از سرگذرانده اند، تنها گذاشته اند. «در سراسر اندونزی، قربانیان رویدادهای ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ و اعضای خانواده هایشان به حال خود رها شده اند، در حالی که متهمان به مسوؤلیت کیفری آزادانه راه می روند. دولت‌مردان اندونزی باید به این بی عدالتی یک بار برای همیشه پایان دهند.»

فرانسه محاکمه وِنسِزلاز میونیِشیاکا منتفی شد؛ محاکمه حق قربانیان رواندا است
۶ اکتبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه تاسف عمیق خود را از اعلام لغو محاکمه وِنسِزلاز میونیِشیاکا در روز ۲ اکتبر ابراز کردند. او کشیش رواندایی است که از سال ۱۹۹۵ در دادگاه فرانسه به‌خاطر اتهام مشارکت در نسل کشی توتسی ها در رواندا مورد محاکمه قرار داشت. تحقیقات قضایی پس از شکایت قربانیان رواندایی پناهنده به فرانسه در جولای ۱۹۹۵ آغاز شد. آنها از حضور وِنسِزلاز میونیِشیاکا در نزدیکی پریواس مطلع شده بودند. وِنسِزلاز میونیِشیاکا به نسل کشی، جنایت‌های علیه بشریت و شکنجه و اقدامات وحشیانه متهم شده بود. دادگاه بین‌المللی کیفری رواندا در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت محاکمه را به دادگاه های فرانسه واگذار کند. دادستان دادگاه در دیداری از فرانسه به تازگی به فدراسیون گفت که در صورت لغو محاکمه، قصد دارد پرونده را به رواندا بازگرداند و وِنسِزلاز میونیِشیاکا را محاکمه کند.

سوریه درخواست بان کی‌مون برای ارجاع موضوع سوریه به دیوان لاهه

جریمه ۲۰ میلیارد دلاری بریتیش پترولیوم به خاطر نشت نفت در خلیج مکزیک

ایران تابستان ۶۷، داستان ناتمام مادران خاوران

  حقوق مدنی و سیاسی

پاکستان قانون سرکوبگر سازمان‌های غیردولتی را پس بگیرید
۶ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: دولت پاکستان بایستی فوری قانون تازه ای را که کار سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی را در این کشور به شدت محدود خواهد کرد، پس بگیرد. سیاست تنظیم سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی در پاکستان که روز ۱ اکتبر ۲۰۱۵ اعلام شد، شرایط رو به وخامت گروه های امداد بشردوستانه و حقوق بشر را بدتر خواهد کرد. مقررات تازه تمام این سازمان‌ها را پیش از هر فعالیتی در این کشور، ملزم به ثبت و دریافت اجازه از وزارت کشور و عملیات آنها را به موضوع های مشخص و مناطق خاص جغرافیایی محدود می کند. وزارت کشور دارای اختیارات وسیع برای لغو ثبت نام است. پیش از این، سازمان‌ها نزد کمیسیون اسناد و مبادله پاکستان ثبت نام می کردند که به وضعیت مالی آنها توجه داشت.

بر افراشتن پرچم فلسطین در مقر سازمان ملل متحد

ممنوعیت انتقال اطلاعات مشتریان شرکت‌های اروپایی به آمریکا

نارضایتی آمریکا از لغو قانون انتقال اطلاعات اینترنتی

ایران نامه مادر امید کوکبی به خامنه‌ای: فرزندم را در آغاز سال تحصیلی جدید آزاد کنید

  جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا دادگاه باید رأی کاهش شفافیت شرکت ها را لغو کند
۲ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل از دادگاهی در آمریکا می خواهد رأی حمایت از بزرگترین شرکت های جهان را مورد بازنگری قرار دهد. این شرکت ها قادر نیستند به مشتریان خود ثابت کنند که محصولات آنها به گروه‌های مسلح مشارکت کننده در درگیری در جمهوری دمکراتیک کنگو و کشورهای همسایه کمک نرسانده است. قانون سال ۲۰۱۰ اصلاحات وال استریت و محافظت از مصرف کنندگان شرکت ها را ملزم کرده که علنی بگویند آیا محصولاتشان حاوی آن دسته از مواد معدنی است که تجارتشان به افزایش خشونت در آفریقای مرکزی کمک می کند یا خیر. این سازمان امروز از دادگاه استیناف آمریکا در بخش کلمبیا خواست دو رأی آپریل ۲۰۱۴ و آگوست ۲۰۱۵ را مورد بازنگری قرار دهد. این دو رأی بر اساس نقض آزادی بیان در متمم اول، الزام شرکت ها را لغو کرده است.

کنیا دولت‌مردان باید به وعده جبران خسارت قربانی اخراج اجباری عمل کنند
۵ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز در روز جهانی زیستگاه اعلام کرد: اداره جاده های کنیا در چرخشی کامل پذیرفت که اخراج اجباری بیش از ۱۰۰ تن از مجموعه ای غیررسمی اشتباه بوده و قول جبران کامل به همه آنها داد. عفو بین‌الملل امروز گزارش اخراج اجباری به‌خاطر توسعه در مومباسا را در این زمینه منتشر کرده است که جزییات تأثیر گسترش جاده را بر دو مجتمع و قصور سه تمویل کننده این پروژه ـ بانک توسعه آفریقا، بانک سرمایه گذاری اروپا و بانک توسعه آلمان ـ را شرح می دهد.

اتحادیه اروپا: تغییر مسوؤلیت نسبت به آوارگان و پناه‌جویان
۷ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: نشست مهاجرت اتحادیه اروپا در روز ۸ اکتبر باز قصد دارد به تغییر مسوؤلیت دولت های اتحادیه اروپا درباره‌ی آوارگان و پناه‌جویان نسبت به همسایگانشان توجه کند. کنفرانس بلندپایه ۸ اکتبر درباره‌ی مسیر مدیترانه ـ کشورهای غرب بالکان وزرای کشور و خارجه اتحادیه اروپا، ترکیه، لبنان و اردن را گرد هم خواهد آورد. هدف اعلام شده این نشست «افزایش همبستگی با کشورهایی که بار جریان آوارگان از سوریه را تحمل می کنند و اداره منظم جریان آوارگان و مهاجران در این مسیر» است.

۱۰ پیش داوری در باره مهاجران را چگونه باید پاسخ داد! سازمان عفو بین الملل

آوارگان، تعارف، نزاکت، صراحت

  حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سرزمین‌های اشغالی فلسطین/ اسرائیل

هشدار عباس: فلسطینیان دیگر نمی‌توانند به قرارداد اسلو پایبند بمانند

۸ کشته، ۱۷۰ زخمی

  دفاع از حقوق بشر

موفقیتِ قدرت‌های نوپدیدار در تضعیف شورای حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ اکتبر ۲۰۱۵ معامله‌های پشت پرده‌ی حامی معافیت از مجازات، بر فرایندهای چندجانبه‌ی شفاف در شورای حقوق بشر غلبه ‌می‌کنند. قطعنامه‌ای پرایراد که چشم بر جنایت‌های ائتلافِ زیر رهبری عربستان سعودی در یمن بسته است، نمونه‌ی آشکاری از این مسأله است. قصور شورا از ادای سهمی‌تعیین کننده در توجه به بحران‌های حقوق بشری، مثل سودان، تأییدی بر پیروی آن از کشورهایی است که از نفوذ خود برای حمایت از متحدان خود و جلوگیری از انجام وظیفه‌ی شورا استفاده ‌می‌کنند.

موضع‌گیری فدراسیون درباره اصلاحات در عملیات صلح‌بانی سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵ نظر به اجلاس رهبران در موردِ عملیاتِ صلح‌بانی سازمان ملل در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵، فدراسیون از کشورهای عضو می‌خواهد به بهبود محافظت از غیرنظامیان در مأموریت‌های صلح‌بانی متعهد باشند. در این نشست سران، انتظار می‌رود رهبران جهان درباره‌ی اصلاحات لازم در عملیاتِ صلح‌بانی سازمان ملل برای اطمینان از هم‌گامی با مشکلات موجود به بحث بپردازند. انتظار می‌رود چندین کشور نیرو، تجهیزات و منابع اطلاعاتی بیشتری به مأموریت‌های صلح‌بانی سازمان ملل عرضه کنند. فدراسیون در موضع‌گیری خود درباره‌ی اصلاحات ضروری، خواهان آموزش صحیح و تجهیزِ نیروها با اراده‌ی سیاسی برای مقابله با خطرها به‌منظورِ دفاع از غیرنظامیان در برابرِ خطرِ خشونت فیزیکی شده است. فدراسیون همچنین از کشورهایی که نیرو اعزام می‌کنند، می‌خواهد موانع جدی رویاروی صلح‌بانان در محافظت از غیرنظامیان را برطرف کنند و از دبیرخانه‌ی سازمان ملل می‌خواهد بر عملکردِ نیروها نظارت کنند و در صورت قصور آنها از دفاع و محافظت از غیرنظامیان، از آنها پاسخ‌گویی بخواهد.

محدودکردن استفاده از وتو در جنایت‌های فجیع بزرگ
۵ اکتبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر حمایت خود را از این نظر که اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل بایستی داوطلبانه با پرهیز از حق استفاده از وتو درباره‌ی جنایت‌های فجیع بزرگ توافق کنند، اعلام کرد. دو ابتکار در واکنش به استفاده از مکرر حق وتو در بحران های بزرگ مورد بحث است تا به جامعه بین‌المللی یادآوری شود که از مسوؤلیت محافظت اشخاص مورد تهدید نسل کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت است و ۵ عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل مسوؤلیت دارند وقتی جهان به آنها نیاز دارد واکنش نشان دهند و دست به اقدام بزنند.

گردهمایی کمیسیون اروپا درباره‌ی حقوق اساسی: توصیه های جامعه مدنی برای گردهمایی هدف‌مند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ اکتبر ۲۰۱۵ شانزده سازمان‌ جامعه مدنی از جمله فدراسیون، عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، گروه های حقوق بشری مسلمان و یهودی و گروه های فعال در زمینه دین و نژادپرستی با استقبال از ابتکار نایب رئیس کمیسیون اروپا در برگزاری نخستین گردهمایی سالانه برای حقوق اساسی، توصیه های مشخصی برای نهادها و اعضای اتحادیه اروپا در زمینه موضوع های این گردهمایی ارائه کردند که موارد زیر را دربر می گیرد: خشونت، تنفر، تبعیض و نارواداری علیه مسلمانان و یهودیان، ضدیت با یهودیان، اسلام‌هراسی و اشکال دیگر نفرت پراکنی و تبعیض. این سازمان‌ها اعلام کردند که با این مشکلات باید به طور منسجم و با تضمین محافظت از قربانیان در مقابل شکل های چندگانه تبعیض برخورد شود.

قرقیزستان لحظه اساسی برای دمکراسی: مدافعان حقوق بشر زیر فشار فزاینده
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ «برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر» هشدار داد که شماری از قوانین در دست بررسی در پارلمان قرقیزستان، در صورت تصویب می توانند به شدت فعالیت های جامعه مدنی قرقیزستان را محدود کنند. برنامه نظارت همچنین افزایش فشار علیه جامعه مدنی ـ بازرسی غیرقانونی از دفاتر سازمان های غیردولتی، تعقیب و مراقبت و ارعاب به توسط نیروهای اطلاعاتی، تهدید به (سوء) استفاده از مقررات کیفری مربوط به مبارزه با تروریسم، کارزارهای افترازنی در رسانه ها و غیره ـ را در چند سال اخیر محکوم کرد. این دغدغه ها در پی مأموریت یک هفته ای هیأت تحقیق و دادخواهی در این کشور، در کنفرانس خبری در بیشکِک بیان شد. گزارش هیأت در ماه های آینده منتشر خواهد شد و نتیجه گیری ها و توصیه های مشروح به دولت قرقیزستان، عاملان غیردولتی، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سفارتخانه خارجی در قرقیزستان را ارائه خواهد کرد.

احمد منصور برگزیده جایزه مدافعان حقوق بشر مارتین انالز ۲۰۱۵
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ اکتبر ۲۰۱۵ ده سازمان بین‌المللی حقوق بشر احمد منصور مدافع حقوق بشر از امارات متحده عربی را به‌عنوان برنده جایزه مارتین انالز در سال ۲۰۱۵ برگزیدند. این جایزه به مدافعان حقوق بشری اعطا می شود که تعهد عمیقی نشان داده و با خطر شخصی بزرگ روبرو هستند. هدف از این جایزه محافظت مدافعان حقوق بشر از طریق بین‌المللی است. ۱۰ سازمان‌ عضو هیات داوران هستند: عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، انجمن کلیسای پروتستان آلمان، هیومن رایتز فرست، هوریداکس، سرویز بین‌المللی حقوق بشر، فرانت لاینز دیفندرز، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه.

جایزه نوبل آلترناتیو ۲۰۱۵ و حق معیشت اقلیت‌ها

ایران کانون مدافعان حقوق بشر: دولت زمینه فعالیت جامعه مدنی را فراهم کند

  زنان

شیلی حاصل قانون سخت ضدسقط جنین برای زنان: جو ترس و مراقبت زیراستاندارد بهداشتی برای زنان
۲ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل همزمان با بحثی برای اصلاح قانون در کنگره این کشور، گفت: قانون سختگیرانه ضد سقط جنین با زنان به‌عنوان شهروند درجه دو رفتار می کند و زندگی آنها را به خطر می اندازد. بر اساس قانون ۱۹۸۹ که در مراحل نهایی رژیم خشن آگوستو پینوشه تصویب شد، حتا در صورت خطر برای زندگی دختران و زنان یا در صورتی که حاملگی در اثر تجاوز باشد، سقط جنین غیرقانونی است. رئیس جمهوری باشله لایحه ای را به کنگره فرستاده تا استثناهایی را در حالت های بالا تصویب کند.

۷۰۰ هزار زندانی زن در جهان

شانتال آکرمن، فیلمساز فمینیست و آوانگارد بلژیکی درگذشت

ایران

ماجرای نیلوفر اردلان؛ راه اندازی کمپین مدنی علیه نقض حقوق زنان

مجلس با کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی مخالفت کرد

  کودکان

آمریکا تنها کشوری که کنوانسیون حقوق کودک را تصویب نکرده است
دیده بان حقوق بشر ۱ اکتبر ۲۰۱۵ امروز ایالات متحد آمریکا به طور رسمی تبدیل به باشگاهی با یک عضو شد، زیرا تنها کشور عضو سازمان ملل است که کنوانسیون حقوق کودک را تصویب نکرده است. تا امسال، سه کشور این کنوانسیون را تصویب نکرده بودند. اما سودان جنوبی که در سال ۲۰۱۱ مستقل شد، در ژانویه به کنوانسیون پیوست و امروز سومالی که سالها دولت رسمی نداشت، فرایند تصویب را تکمیل کرد.

کودکان و نوجوانان پناهجو در اروپا؛ تنها و بی‌‌سرپرست

  فرهنگ و اندیشه

سوریه جنگجویان تعلیم دیده آمریکا تجهیزات خود را به القاعده دادند
واشینگتن پست ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد: جنگجویان سوری که آمریکا تعلیم داده در اوایل هفته، دست کم یک چهارم از تجهیزات دریافتی از آمریکا را به سازمان وابسته به القاعده در سوریه داده اند. در بیانیه ای در تصحیح اظهارات قبلی درباره‌ی «دروغ» بودن گزارش ها و حقه تبلیغاتی، فرماندهی مرکزی تایید کرد که واحد سوریه بخشی از تجهیزات خود از جمله شش کامیون و بخشی از مهمات خود را به جبهه النصره داده است. این تایید آخرین گزارش یأس آور درباره‌ی برنامه ۵۰۰ میلیون دلاری آموزش و تجهیز است. رئیس فرماندهی مرکزی ژنرال لوید آستین سوم هفته پیش گفته بود فقط «چهار یا پنج» تن از جنگجویان آموزش دیده سوری در سوریه فعال هستند. ارتش می گوید پس از آن در حدود ۷۰ تن به آنها افزوده شده اند. پنتاگون پیشتر گزارش پیوستن گروهی از آموزش دیدگان را به القاعده تکذیب کرده بود. در اوایل هفته جاری، پس از بازگشت ۷۱ شورشی که آمریکا در ترکیه آموزش داده بود، یکی از فرماندهان این گروه با صدور بیانیه ای اعلام کرد جنگجویان با پنتاگون نیستند و به‌عنوان «جناح مستقل» عمل خواهند کرد. این بیانیه باعث این شایعه شد که این گروه به جبهه النصره پیوسته است. جبهه النصره عکس هایی را در شبکه های اجتماعی پخش کرد که سلاح های دریافتی از آموزش دیدگان پنتاگون را نشان می داد. ارتش آمریکا اعلام کرده بود مخالفان سوری تحت تعلیم نیروهای ایالات متحده، بخشی از تجهیزات و تسلیحاتی که در اختیار آنها قرار گرفته بود را با جبهه نصرت، متحد القاعده معامله کرده‌اند.

یوزف شومپیتر و مسئله نقش نخبگان در دموکراسی

ایران

عامل بی‌حجابی! کاریکاتوری از توکا نیستانی

گزارش زندگی روزمره یک زندان‌بان در اوین و رجایی شهر

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز، واشینگتن پُست، یورو نیوز.

 

پیوست‌ها: