آرمان‌شهر: سومین جشنواره بین المللی فیلم زنان-هرات در قلعه اختیارالدین هرات با حضور جمع کثیری از فرهنگیان و مقامات عالی رتبه هرات و با حضور مهمانان خارجی و داخلی روز یکشنبه ۱۹ میزان ۱۳۹۴ برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ همزمان با “روز جهانی دختران”  افتتاح شد.

در این برنامه از بزرگان هنر و ادبیات همچنان بزرگان در عرصه سینما حضور داشتند. اقایان استاد رهنورد زریاب، جوانشیر حیدری و خانم لینا علم،  همچنان مقامات عالی رتبه هرات اقای محمد اصف رحیمی والی ولایت هرات، خانم ماریا بشیر اولین سارنوال زن در افغانستان، ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، اقای رئوفیان و از نهادهای خارجی سفارت خانه ها، فعالین حقوق بشر، فعالین حقوق زن اساتید دانشگاه، محصلین و جمع کثیری از زنان در این برنامه اشتراک داشتند.  قرار است در این جشنواره که از ۱۱ اکتبر تا ۱۳ اکتبر ادامه دارد،  ازمیان ۳۰۰ فیلمی که از سراسر جهان به این جشنواره ارسال شده است،  ۶۴ فیلم منتخب به نمایش گذاشته شود.
این جشنواره با سخنرانی والی ولایت هرات، اقای محمد اصف رحیمی افتتاح شد. وی ضمن سپاسگزاری از برگزارکننده گان این برنامه افزود در شرایط بحرانی و نا امن افعانستان و با حمایت نیروهای انتظامی مخصوصا در شهر هرات دایر کردن این برنامه نشان دهنده این است که ما خواهان جایگزین کردن هنرو صلح به جای جنگ و خونریزی هستیم. ما می خواهیم از همین ادرس از نیروهای مسلح تشکری کنیم که با ما در برگزاری چنین برنامه های همکاری می کنند. برگزاری چنین برنامه هایی می تواند بر فرهنگ وزندگی مردم تاثیر بسزایی داشته باشد. هنر تاثیر مستقیم بر رفتار و و زندگی اجتماعی مردم داشته و دارد و این جشنواره می تواند پیام اور صلح باشد. ما به هنرمندان خود احترام داریم و مردم نیز دست اندرکاران هنر را دوست دارند و برایشان احترام قایل‏اند. هنر و به نمایش گذاشتن هنر دراین شرایط می تواند زمینه صلح را فراهم سازد و به جنگ “نه” بگوید.
خانم محبوبه جمشیدی ریس ریاست امور زنان ولایت هرات، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این برنامه پیام خانم دلبر نظری، وزیر امور زنان افغاستان را به خوانش گرفتند. وزیر امور زنان با تشکر از نهادهای خلاق در عرصه سینما و برگزارککندگان جشنواره ، برگزاری فیستوال فیلم مخصوص زنان را کاری ارزنده ودر خور ستایش دانستند. در ادامه پیام ایشان امده بود فیلم و سینمای افغاستان با قامتی زخمی وتیر خورده هنوز هویت مردانه دارد و گاهگاهی هنوز هم مردان سیمای سینمایی و تیاتری زنان را تمثیل می کنند. این جشنواره موقعیت مناسبی را برای زنان مسجل می کند. جامعه ما نیازمند تغییر، تحول و تجدد فکری است و ما به ترویج  رابطه های سازنده ضرورت داریم و خشونت در تمام اشکال ان مردود و مطرود است.
درادامه اقای رعوفیان، رییس ریاست اطلاعات وفرهنگ ولایت هرات سخنرانی کرده و گفتند برگزاری این جشنواره برای مردم هرات افتخار بزرگی است که در این ولایت میزبان جشنواره بین المللی هرات هستند.

متاسفانه هنر در افغانستان هنوز عقب مانده است چون حمایتی وجود ندارد، اگر کوچکترین فرصت و زمینه برای مردم ما فراهم شود خود را به قله های بلند موفقیت می رسانند. جنگ و پول هر دو عامل عقب ماندگی هنر در افغانستان هستند. در بسیاری از کشورها، اکثر موفقعیت ها بعد از دوره های جنگی به دست امده است، اما هنر در افغانستان از هیج ارگانی حمایت نمی شود مخصوصا از طرف دولت و حکومت. سینما و هنر رابطه مستقیمی با حمایتهای مالی دارند اما متاسفانه در افغانستان هیج حمایتی از هنر و سینما وجود ندارد. میلیون ها دالر به این کشور واریز شد اما بودجه ای برای سینمای افغانستان در نظر گرفته نشد. وی در پایان گفت: پیام ما از این جشنواره این است که دولت و نهادهای بین الملی به بخش هنر و سینما توجه جدی انجام دهند.
در ادامه اقای امینی، معاون آرمان شهر و از بنیانگذاران این جشنواره،  با خوش آمدید به اشتراک کننده ها و سپاسگذاری از همه نهادها وارگان های که این برنامه را حمایت کردند خاطر نشان کردند، در چنین شرایط امنیتی نامساعد، بدون حمایتهای صورت گرفته امکان برگزاری چنین جشنواره ای برای ما فراهم نبود.
رویا سادات، رییس خانه فیلم رویا و از بنیانگذاران این جشنواره نیز در مراسم افتتاحیه گفت: ما در شرایط بد امنیتی و با سختی ها و مشکلات فراوان این جشنواره را راه اندازی کردیم. با وجودی که می دانیم تهدیدات جدی امنیتی وجود دارد اما با حمایت والی هرات و همراهی فعالین برجسته حقوق زن در هرات ما این برنامه را راه اندازی کردیم.  با وجودی که در اکثر ولایات افغانستان عملا جنگ وجود دارد و نمونه ان ولایت کندز است می خواهم بگویم هیج کسی نمی تواند این کشور را بسازد به غیر از اینکه خودمان بخواهیم. فقط خود ما هستیم که می توانیم این کشور را بسازیم.

درادامه زنان برجسته هرات از فرهاد دریا به عنوان  هنرمندی که برای زنان سروده و خوانده، از او قردانی کردند و تندیس جشنواره را به ایشان اهدا کردند. فرهاد دریا بعد از دریافت تندیس گفت: من افتخار می کنم که یک مرد فمنییست هستم و تنها حامیان اصلی من مادر و همسر من بودند که من را حمایت کردند تا من به موفقیت های بزرگی دست یابم.
درادامه فرهاد دریا اهنگ مادرم را تقدیم به زنان افغانستان کردند و بعد از ان هم با اجرای ترانه “این غم بی حیا مرا رها نمی کند” آن را تقدیدم قربانیان جنگ در افغانستان مخصوصا مردم درد کشیده کندز کرد.

این جشنواره پس از اجرای فرهاد دریا، و نمایش تصویری پیام خانم رولا غنی همسر ریس جمهوری و بانوی اول افغانستان رسما افتتاح شد. خانم غنی در این پیام ویدیویی از نهادهای که این برنامه را برگزار کرده بودند تشکری کرده و گفته بودند: این جشنواره با ابتکار خشونت و جنگ را با هنر تحت الشعاع قرار داده است، ما می‏اموزیم که می خواهیم با صلح و صفا زندگی کنیم، مردم ما می خواهند که در صلح و ارامش زندگی کنند. مطمینا پیام این جشنواره هم نه گفتن به جنگ و خشونت و پیام صلح و همدلی است.
در بخش افتتاحیه این جشنواره، دو فلیم ۱۷ دقیقه ای به نام “قمر” به کارگردانی نیما لطیفی و با بازی لینا علم به نمایش در آمد. ازدواج اجباری و زیر سن در بدل پول موضوع برجسته این فیلم کوتاه بود و بعد از ان انیمیشن “ماهی سرخ شده” به کارگردانی لیلا خلیل زاده از ایران به نمایش در آمد.

IMG_0169

IMG_0170

IMG_0171

 

IMG_0168

IMG_0173

IMG_0174

IMG_0178