گزارش بخش دوم جشنواره در روز افتتاحیه

bbc Capture

آرمان‌شهر: در بخش دوم فستیوال بین المللی فیلم زنان هرات که بعد از ظهر روز یکشنبه ۱۹ میزان ۱۳۹۴ برگزار شد فیلم های پرواز٬ گفتم دوست٬ داستان عشق واقعی٬ اسم من سلام٬ بذر گذشته و موهای زیبای من از کشورهای افغانستان٬ سنگاپور٬ آمریکا٬ هندوستان و لبنان به نمایش گذاشته شدند.

همزمان یک برنامه گفت‌وگو در مورد “قانون منع خشونت علیه زنان” نیز برگزار شد که در این بخش از برنامه حضور خانم ها چشم گیر بود و تعداد زیادی از آن‌ها در این دو برنامه اشتراک کردند. این مساله‌ نشان دهنده علاقه مندی مردم به برنامه های فرهنگی- هنری است.

در بین اشتراک کنندگان خانمی به نام فریضه محمدی گفت این برنامه برای ما بسیار خوشایند است زیرا ما میدانیم که خشونت علیه زنان وجود دارد، من روزها و ساعت ها در برنامه های گفت‌وگو و کنفرانس های متعددی اشتراک کرده ام اما گاهی چگونگی روایت خشونت هم بر تغییر افکار مردم تاثیر فراوانی دارد؛ همین که  برنامه ای متفاوت دایر می شود و مسایل زنان از دریچه هنر دیده می شود. به نظرم این  شیوه می تواند تاثیر مثبتی بر تغییر افکار مردم به نفع زنان داشته باشد. و همچنان زبان هنر گویا تر و پایدار تر است تا روایتی خشن، خشک و بی روح که گاهی بی نتیجه هم هستند.

دربخش “گفت‌وگو” نیز که در خصوص قانون منع خشونت بود، زنان زیادی اشتراک کرده بودند و در مورد اینکه این قانون می تواند پشتیبان خوبی برای کم شدن خشونت علیه زنان باشد، بحث کردند. در پنل گفت‌وگو خانم‌ها مسیحه فائز از نهاد زنان سازمان ملل٬ ماریا بشیر سارنوال پیشین ولایت هرات٬ حمیرا ثاقب فعال مدنی و سیما غنی عضو بورد انجمن راهنمای خانواده صحبت کردند.

abc

خانم ماریا بشیر سارنوال پیشین ولایت هرات گفت: «هرات یکی از شهرهایی است که بیشتر زمینه اجرای قانون منع خشونت را داشته و دارد و این باعث شده که ما بتوانیم زنان زیادی را تحت پوشش بگیریم و از انها حمایت کنیم».

خانم حمیرا ثاقب گفت: «این قانون یک پشتیبان قوی برای ما است. برای حمایت از زنان و برای حمایت  از این قانون باید تمام نهادها و فعالان بسیج شوند تا در پارلمان تصویب شود».

خانم سیما غنی، عضو بورد انجمن رهنمای خانواده افغان،  یکی دیگر از سخنرانان این برنامه افزود: «این قانون با تمامی قوتی که دارد همزمان، مشکلات زیادی نیز در متن قانون است که باز هم به زنان اسیب می زند، با  این همه، قانون منع خشونت علیه زنان  در نوع خود قانونی قوی است که بعد از تصویب واجرایی شدن ان زنان در پناه آن کم تر در مقابل خشونت ها اسیب خواهند دید».