دومین روز از سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان با نمایش ۱۳ فیلم از کشورهای مختلف در تالار فرهنگی ابن‌سینای بلخی شهر باستانی هرات با حضور جمع کثیری از مردم این شهر برگزار شد. فیلم‌های فصل فراموشی٬ خویشاوند تصویرگر٬ یکی از این روزها٬ دختر جنگ٬ در این همسایگی٬ ترک شده و اجازه از کشورهای افغانستان٬ ایران و روسیه تعدادی از این فیلم‌ها هستند.

1

امروز حاضران در این جشنواره ضمن تماشای فیلم‌های مختلفی که به نمایش درآمد٬ در زمان مابین نمایش فیلم‌ها با علاقه‌مندی در جمع‌های کوچک و پویا به بحث و گفت‌وگو درخصوص فیلم‌ها پرداختند و نظرات خود را با یکدیگر در میان گذاشتند.

یکی از فیلم‌هایی که امروز در جشنواره به نمایش درآمد «در همین حوالی» نام دارد که فیلمی مستند به کارگردانی مهدی ماندگار است. این کارگردان پس از نمایش فیلم‌اش خطاب به حاضران گفت: «این‌گونه خانواده‌ها در حوالی زندگی ما فراوان هستند. خانواده‌هایی که اعتیاد دامن‌گیرشان کرده و هیچ‌کس به آن‌ها کمک و حمایت نمی‌کند».

وی در ادامه با تاکید بر این‌که اعتیاد «یک بیماری» است٬ خاطرنشان کرد: «نهادهای حامی معتادان بایستی در خصوص آن‌ها اقدامات لازم را انجام بدهند. خصوصا زمانی‌که یک زن در آن خانواده به اعتیاد گرفتار باشد. چنین شرایطی بدترین حالت را برای یک خانواده ایجاد می‌کند و کودکان قربانی اصلی در این خانواده‌ها هستند. من به سختی توانستم خانواده‌ای را که در فیلم دیدید راضی به فیلمبرداری کنم. ثبت این فیلم مدت زمان زیادی گرفت. پیام من با ساخت این فیلم این است که نهادهای بسیاری باید به این زنان و کودکان توجه کنند و راهی برای نجات خانواده‌های معتاد بیابند».

«در همین حوالی» مستندی ۵۰ دقیقه‌ای در حوزه کودکانی است که والدین‌شان به اعتیاد دچار هستند. این فیلم در سال جاری در افغانستان ساخته شده است. مهدی ماندگار نیز یکی از فیلم‌سازان جوان شهر باستانی هراست است که در بخش‌های بازیگری٬ صدابرداری٬ نورپردازی فعالیت دارد.

فرید حسینی یکی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره بود که در خصوص این فستیوال گفت: «من سه سال متواتر است که در این جشنواره بین‌المللی شرکت می‌کنم. سال اول مشکلات زیادی برای برگزاری این جشنواره وجود داشت اما با تمام سختی‌ها و موانع این کار بزرگ آغاز و گامی مثبت در عرصه هنر و سینما در افغانستان برداشته شد. خصوصا که جشنواره فیلم زنان عنوانی است که در هر دو بخشی که افغانستان دچار مشکل است فعالیت می‌کند. یعنی هم در بخش سینما و هنر و هم در بخش زنان که همواره با مشکلات زیادی درگیر هستند».

وی چنین ادامه داد: «هر ساله کوشش شده که با توجه به تجارت گذشته برنامه بهتر و بهتر برگزار شود و امسال نیز به نحو احسن برگزار شد و حضور چشم‌گیر مردم نیز نشان داد که مردم افغانستان تا چه اندازه به هنر علاقه‌مند هستند. شهر هرات یکی از شهرهایی است که سینما ندارد و تنها سینمای آن نیز در زمان طالبان از بین رفت. ولی اکنون این جشنواره می‌تواند زمینه‌سازی شود تا مردم و دولت دوباره به این هنر گران‌بها اهمیت داده و دوباره سینما و سینماگران در هرات جایگاه عالی داشته و ماندگار بمانند».

حسینی همچنین با اشاره به رسانه‌های اجتماعی گفت: «رسانه‌های اجتماعی که هنر سینما زیرمجموعه آن است می‌تواند تاثیر بسزایی بر تغییر اذهان عامه مخصوصا زنان داشته باشد. برگزاری جشنواره و حضور مردم نشان می‌دهد که این جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز چنین تغییری باشد. برگزاری این جشنواره‌ها علاوه بر تبادل تجارب و معرفی فرهنگ‌های مختلف می‌تواند تصویر واضح‌تری از افغانستان برای دیگر کشورها ارایه کند و فرهنگ مردم این سرزمین را به تمام دنیا معرفی کند. مخصوصا در بخش زنان که اگر خود آن‌ها سهم بگیرند یا مصائب به خوبی نشان داده شود می‌تواند توجه خیلی از نهادهای تاثیرگذار را برای حمایت از آن‌ها جلب کند».

وی در پایان به زنان افغانستانی پیام داد که «باید خود آن‌ها کوشش کنند که به خیلی از خشونت‌ها “نه” بگویند و تلاش کنند تا بسیاری از تابوها و مرزها را بشکنند. با وجود نهادهای زیادی که حامی حقوق زنان هستند ما هنوز تغییرات زیادی را در حوزه زنان مشاهده نکرده‌ایم و این نشان می‌دهد که خود زنان باید همت کرده و دست به کار شوند. زنان باید در بخش هنر تلاش کنند و از این راه برای اعاده خود دادخواهی کنند هرچند که در این بخش حامیان کمتری وجود دارد اما زنان با تکیه به حمایت‌های اندک تاکنون توانسته‌اند به خوبی بدرخشند. من امیدوارم که در همه عرصه‌های مربوط به زنان مخصوصا در بخش هنر و سینما شاهد دست‌آوردهای مثبت و بزرگ باشیم».

فردا بعدازظهر٬ ۱۳ اکتبر اختتامیه سومین فستیوال فیلم زنان برگزار خواهد شد.

aa

ab

ac

ad

abc

afd

2

6

8