thth

مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین المللی فیلم زنان در سالن «ممتاز محل» شهر هرات برگزار شد. امروز دیگر فیلم‌های باقی مانده به نمایش در امد و سپس این جشنواره سه روزه با برگزاری محفل با شکوهی به پایان رسید. در این برنامه از مقامات عالی رتبه دولتی، نهادهای مدنی، نهادهای حقوق بشری، هنرمندان و هنر پروران، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها اشتراک کردند.

در آغاز برنامه آقای روح‌لامین امینی با خوش امد گویی برنامه را اغاز کرد. بعد از ایشان خانم رویا سادات از تمامی نهادها و ارگان های دولتی که این برنامه را حمایت کردند مخصوصا والی هرات و نهادهای که همکار بنیاد ارمان شهر و خانه  فیلم رویا بودند قدردانی کرد.

رویا سادات در ادامه گفت: «من واقعا خوشحالم که یکی از افراد در هیات داوران می گوید بهترین فیلم ها از افغان ها بود زیرا با کمترین امکانات و در شرایط سخت فیلم های قوی و پر محتوا ساخته اند. امیدواریم بتوانیم سال‌های سال و همچنان در سال آینده برنامه را پربارتر و بهتر از گذشته دایر کنیم». وی همچنین تشکری خاص از گیسو جهانگیری٬ رییس بنیاد آرمان‌شهر که نتوانست در این مراسم حضور به هم رساند ابراز داشت.

در ادامه فیلم کوتاهی را که توسط تیمی که در ورکشاپ اموزشی این برنامه اشتراک کرده و ساخته بودند٬ معرفی کرد و این فیلم به نمایش در امد. موضوع این فیلم مشکلات زنان در جامعه امروز بود. بعد از نمایش فیلم٬ تیم سازنده مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

در ادامه برنامه جوایز برگزیدگان این جشنواره از طرف هیات داوران بدین شرح اعلام شد:

از میان ۲۱ فیلم خارجی:

  1. بهترین فیلم مستند خارجی                   هند- فرانسه         “نام من نمک است” به کارگردانی فریدا پچا
  2. بهترین فیلم بلند داستانی خارجی           ایران                   “فصل فراموشی فریبا” به کارگردانی عباس رافعی
  3. فیلم داستانی کوتاه                             لبنان – امریکا     “من می گویم دوست” به کارگردانی دارینه هوتیت
  4. بهترین انمیشن خارجی                        ایران               “ماهی سرخ شده” به کارگردانی لیلا خلیل زاده
  5. تندیس هیأت داوران                             ایران               “آپارتمان مورچه ها” به کارگردانی توفیق امانی

از میان ۱۳ فیلم افغان:

  1. بهترین فیلم کوتاه مستند                                            “تنهایی” به کارگردانی صابره رضایی
  2. بهترین فیلم داستانی کوتاه                                          “در دایره” به کارگردانی معصومه ابراهیمی
  3. بهترین انمیشن                                                        “شیزوفرنی” به کارگردانی لاجورد حقیقی
  4. بهترین کارگردان                                                    “شکر آزاری” به کارگردانی خادم حسین بهنام
  5. بهترین بازیگر زن                                                    لینا علم برای بازی در فیلم قمر
  6. بهترین بازیگر زن                                                   مارینا گلبهاری برای بازی در فیلم دستکول گمشده
  7. تندیس هیأت داوران                                                   فیلم قمر به کارگردانی نیما لطیفی
  8. بهترین فیلمنامه                                                        مسعود اسلامی برای نوشتن فیلم نامه ماز

هیأت داوران به خاطر ایده ابتکاری فیلم “پرواز اجباری” از عزیزالله حیدری تقدیر کرد.

این جوایز توسط اشخاص و مقامات عالی رتبه به برندگان یا نماینده های آن‌ها داده شد. آقای محمدآصف رحیمی٬ والی هرات که یکی از اهدا کنندگان جایزه بود٬ ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره گفت که برنامه به نحو احسن اجرا شد و امید هست که سال های سال این افتخار نصیب هراتیان و این سرزمین باشد.

آقای ابراهیم عارفی ریس افغان فیلم نیز در زمان اهدای جایزه به فیلم های برتر، از نهادهای حامی و برگزار کننده سپاسگزاری کرد و تعهد داد که هر ساله این برنامه را حمایت خواهد کرد. وی همچنین افزود افغان فیلم تلاش خواهد کرد که در سال‌های آینده کمک‌های بیشتری را برای حمایت از این جشنواره انجام دهد.  وی همچنین افزود که وزارت اطلاعات فرهنگ نیز در آینده همکاری های بیشتری انجام خواهد داد و دولت مکلف است این برنامه را حمایت کند. او در ادامه از خانه فیلم رویا و بنیاد آرمان شهر و تمامی سینما گران و سینما دوستان به خاطر برگزاری این برنامه قدرانی کرد و افزود همچنان که سال های گذشته در کنار این تیم بوده در تیم داوران سال های آینده نیز سهم خود را ادا خواهد کرد.

اقای رئوفیان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات نیز ضمن خوش آمد گویی به مهمان خارجی و داخلی گفت: «برای ما جای بسی افتخار است که در برگزاری این جشنواره سهم گرفتیم و باید از هر دو نهادی که این برنامه را راه‌اندازی کردند قدردانی کنیم که تلاشی شبانه روزی داشتند. با توجه به مشکلات زیادی که وجود داشت و دارد؛ تلاش شد برنامه به نحو احسن انجام شود. مطمئن هستم که در سال های آینده برنامه های پر بارتری را دایر خواهیم کرد. برگزاری و ختم این جشنواره دست آورد بزرگی برای دولت افغانستان است که نباید نادیده گرفته شود».

ماریا بشیر نیز یکی از بانوانی بود که در اهدای جوایز سهم داشت. او به تیم برگزار کننده و تمام مردم هرات این دست آورد را تبریک گفت و افزود: «برگزاری این جشنواره در این زمان جواب دندان شکنی بود که ما به همه جنایات علیه زنان مخصوصا در کندز دادیم. همچنان حمایت خود را از قانون منع خشونت اعلام کردیم و این دست آوردها بسیار با ارزش است».

خانم سیمونا لانزونی از کشور ایتالیا و عضو هیات داوران ضمن اظهار سپاس از هر دو نهاد برگزار کننده٬ گفت: «من افتخار می کنم و خیلی خوشحالم که در  این جشنواره اشتراک کردم و همچنان برایم خیلی با ارزش است که هنرمندان و سینما گران افغان را می بینم که با کمترین امکانات و حتی نداشتن حامی٬ فیلم های بسیار قوی ساختند. این مساله برای من بسیار ارزشمند است. این خود می تواند توجه جامعه جهانی را نسبت به افغانستان جلب کند که در این شرایط نباید افغانستان را ترک کنند و باید در کنار افغان ها باشند».

اقای جوان شیر حیدری٬ رییس اتحادیه سینماگران افغانستان نیز گفت که نهادی که او رهبری می‌کند همواره همکار این جشنواره بوده و بعد  از این تعهد می دهد که بیشتر از گذشته سهم بگیرد.

لینا علم هنرپیشه و برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم قمر٬ ضمن تشکر از آرمان شهر و همه حامیان این جشنواره گفت: «قدرت خانم رویا سادات برای من باور نکردنی است. چرا این جشنواره و این جایزه برای من هم است؟ به خاطر اینکه  از زن برای زن است و نه از مرد به زن و این برای من خیلی اهمیت دارد. تشکری میکنم از والی صاحب و همه شما عزیزان  که فیلم قمر را دیدید و تشکر از همه کسانی که قضاوت کرده و فیلم را انتخاب کردند».

amini

ghgh

lina.h

roya

azzzz

roz

khal

zzz

jayez

yui

val

fi