افغانستان

New Picture
دومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم زنان؛ نمایش فیلم و گفت‌وگو با مردم/ منبع عکس؛ آرمان شهر

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

افزایش بیش از ۹ در صدی تلفات غیر نظامیان در افغانستان
صدای امریکا ۱۶ میزان ۱۳۹۴ تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال جاری تا نه اشاریه دو در صد افزایش یافته است. وزارت داخله افغانستان می گوید که این افزایش ربط مستقیمی با افزایش تحرکات مخالفین دارد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز مخالفین را مسؤول افزاش تلفات ملکی میداند.

جنگ در کندز روزانه سه میلیون دالر به اقتصاد این ولایت صدمه می‌زند
۸ صبح ۱۹ میزان ۱۳۹۴ اتاق‌های تجارت و صنایع اعلام کرده که سقوط شهر شمالی کندز و ادامه جنگ در آن، روزانه حدود ۳ میلیون دالر به اقتصاد این ولایت ضربه اقتصادی می‌زند. افراد وابسته به گروه تروریستی طالبان چهارده روز پیش، روز ۶ میزان، با تهاجم گسترده این شهر را به تصرف خود درآوردند. پس از آن هر چند مجبور به عقب‌نشینی شدند، اما هنوز هم در حومه شهر کندز به جنگ ادامه می‌دهند. سعدالله حقیار رییس دبیرخانه اتاق‌های تجارت و صنایع گفته که ۶ هزار و ۵۰۰ دوکان، ۵۰۰ شرکت کوچک و بزرگ، ۵۰ کارخانه تولیدی و چند بانک خصوصی در این ولایت فعالیت داشتند که به گفته او، زیان روزانه آن‌ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار دالر است.
ایالات متحده به قربانیان کندز غرامت می پردازد

جنگ کندز بیش از ۱۲ هزار خانواده را آواره کرده است
سلام وطندار ۱۷ میزان ۱۳۹۴ بر بنیاد آمارهای کمیسیون مبارزه با حوادث، جنگ اخیر ولایت کندز بیش از ۱۲ هزار خانواده را آواره کرده است. گفته می‌شود این آواره‌ها به ولایت‌های بغلان، تخار، بدخشان، سمنگان، کابل، پروان، کاپیسا و پنجشیر پناه برده اند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی در نشست دیروز (جمعه) کمیسیون مبارزه با حوادث گفت که رسیدگی به وضعیت آواره‌های کندز، اولویت اصلی حکومت است و به آن‌ها اطمینان داد که حکومت زمینۀ بازگشت‌شان را فراهم خواهد کرد.

طالبان ۱۸ تن از نیروهای امنیتی را در بدخشان سربریده اند
سلام وطندار ۱۶ میزان ۱۳۹۴ عبدالله ناجی نظری رییس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که طالبان این هژده سرباز را در جنگ وردوج اسیر کرده بودند و چند روز پس از جنگ، آن‌ها را به صورت دسته‌جمعی سر زدند. آقای نظری می‌گوید که سربازان قربانی، در نیروهای ارتش و پولیس نظم عامه خدمت می‌کردند. پیکر این سربازان دو روز پیش (سه‌شنبه) به نیروهای امنیتی تسلیم داده شد.

کشته شدن یک کارمند زن سازمان ملل، ازسوی افراد مسلح ناشناس در کندهار
کلید ۲۰ میزان ۱۳۹۴ دفتر نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان از کشته شدن یکی از کارمندانش در ولایت کندهار خبر می دهد. به نقل از منبع، یک کارمند زن افغان، در دفتر یوناما، در شهر کندهار صبح روز دوشنبه از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده است. صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار تایید می کند که فرد کشته شده یک داکتر است؛ اما در بارۀ این رویداد جزییات بیشتر ارایه نمی‏کند.

حمله مهاجمین انتحاری در کابل دو کشته برجای گذاشت
صدای امریکا ۱۷ میزان ۱۳۹۴ حمله دو مهاجم انتحاری مجهز به مهمات و سلاح سبک و سنگین به یک رستوران در کابل شام پنجشنبه دو کشته و سه زخمی برجای گذاشت. طبق خبرنامه ریاست امنیت ملی افغانستان، این دو مهاجم پس از داخل شدن به رستورانتی در ساحه حوزه سوم امنیتی کابل با اسلحه شان شروع به گلوله باری بر مشتریان رستوران کردند.
هفت نفر در حمله انتحاری در کابل مجروح شد

شماری از کودکان آوارۀ کندزی از شدت گرسنه‌گی جان داده اند
سلام وطندار ۱۴  میزان ۱۳۹۴ مقام‌ها در ولایت تخار می‌گویند که شماری از کودکان آوارۀ کندزی که به این ولایت پناه آورده، از شدت گرسنگی جان داده اند. هر چه از نخستین حملۀ طالبان بر شهر کندز در هفتۀ گذشته می‌گذرد، روایت‌های اندوه‌بار از پیامدهای این جنگ بیشتر می‌شوند.

طالبان دو شبکۀ تلویزیونی افغانستان را تهدید کردند
رادیو فرانسه ۲۰ میزان ۱۳۹۴ طالبان شبکه های تلویزیونی «طلوع» و «یک» را تهدید کرده و گفته اند که پس از این، این دو شبکه برای آنان، هدف نظامی تلقی می شوند. گزارش های رسانه های افغانستان، در قضایای کندز، مطابق میل طالبان نبوده است و اینکه بعضی از رسانه ها آنان را متهم به بدرفتاری با مردم و به خصوص تجاوز جنسی کرده اند، باعث شده است که این گروه دست به تهدید های بی سابقه بزند.

نیویارک تایمز: ملل متحد تهدیدهای امنیتی را در نصف افغانستان جدی خواند
رادیو آزادی ۲۰ میزان ۱۳۹۴ در دو هفتۀ که گذشت ادارات هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا (یوناما) از جملهء ۱۳ دفتر ولایتی چهار دفتر را آن در این کشور تخلیه کرده است. به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، این اقدام ادارهء یوناما روی دلایل امنیتی صورت گرفته است و براساس اطلاعاتی که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی گردآوری شده است، مقام های امنیتی سازمان ملل متحد تهدید های امنیتی را در حدود نصف افغانستان جدی خوانده اند.
آمریکا به خانواده قربانیان قندوز غرامت می پردازد

  زنان

برگزاری بزرگ‌ترین جشنواره فلم زنان منطقه در شهر بدون سینما
۸ صبح ۲۰ میزان ۱۳۹۴ سومین جشنواره بین‌المللی فلم زنان و یا به روایتی یکی از بزرگترین جشنواره های فلم در زمینه زنان در منطقه روز گذشته در هرات شهری که به «شهر بدون سینما» شهرت یافته است برگزار شد. این جشنواره با پیام رولا غنی همسر رییس جمهور غنی گشایش یافت. در این جشنواره که از سوی بنیاد آرمان شهر و رویا فلم برگزار شده است، ۳۰۰ فلم از فلم سازان گوناگون جهان آورده شده. برگزار کنندگان این جشنواره می گویند که این جشنواره سه روز به طول می انجامد و دستکم ۶۴ فلم در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

زنان در افغانستان بیشتر از مردان افسرده‌اند
۸ صبح ۲۱ میزان ۱۳۹۴ از روز جهانی صحت روانی با «شعار حرمت‌گزاری در صحت روانی» از سوی وزارت صحت عامه کشور در شفاخانه صحت روانی در کابل روز شنبه ۱۸ میزان گرامیداشت شد. از این روز در حالی در کشور تجلیل می شود که بر مبنای گزارش وزارت صحت عامه کشور در حدود ۵۰ درصد مردم کشور یا از مشکلات روانی رنج می‌برند و یا دچار بیماری‌های روانی هستند.

یک دختر افغان نامزد جایزه صلح کودکان هلند شد
بی بی سی ۲۱ میزان ۱۳۹۴ دختر نوجوان افغانستان که برای نخستین بار نامزد جایزه صلح کودکان هالند شده، می‌گوید که فعالیتش به منظور فراهم کردن فرصت‌های تحصیلی برای دختران کوچک و همچنین تهیه آب آشامیدنی بهداشتی برای ساکنان یک اردوگاه مهاجرین در شهر کابل، پایتخت افغانستان باعث شده که نامزد این جایزه شود.

  حامیان وفعالان

وزیر مهاجرین: برای ۲۰ هزار خانواده‌ بی‌جا شده‌ی قندوز بودجه نداریم
اطلاعات روز ۲۱ میزان ۱۳۹۴ وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که جنگ ۱۳ روزه کندز، شمار بی‌جاشدگان این ولایت را به ۲۰ هزار خانواده رسانده است و این وزارت هیچ‌گونه بودجه‌ای برای رسیدگی به مشکلات آنان ندارد. دیروز یک شنبه، ۱۹ میزان، سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان در یک نشست خبری در کابل گفت: «۲۰ هزار خانواده بی‌جاشده از جنگ در ولایت کندز تا اکنون در این وزارت ثبت و راجستر شده‌ است.»

اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها و تخلف‌های رسانه‌یی معرفی شدند
سلام وطندار ۱۹ میزان ۱۳۹۴ وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور اعضای کمیسیون رسید‌گی به شکایت‌ها و تخلف‌های رسانه‌ای را معرفی کرد. خدابخش محسنی، محمدداوود توفان، وحید غروال، حمیرا ثاقب، عبدالرحیم جامی، وحیدالدین ارغون، ضیا بومیا، صدیق‌الله توحیدی و برشنا عالمی امروز در نشست شورای عالی رسانه‌ای از سوی عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ به عنوان اعضای این کمیسیون معرفی شدند.

بلخی ها حمله بر خبرنگاران را محکوم کردند
جمهور ۲۱ میزان ۱۳۹۴ گروهی از خبرنگاران و رسانه های دیداری، شنیداری و چاپی بلخ حمله به جان خبرنگاران و مراکز خبر رسانی را محکوم نموده و ادامه این روند را باعث کمرنگ شدن حضور رسانه ها در کشور و نقض آزادی بیان می دانند. این گروه که تعدادشان به ده ها تن می رسید از طرفهای درگیر می خواهند که در هر شرایط از حمله بر خبرنگاران و آسیب رساندن به دفاتر و مراکز خبر رسانی پرهیز نموده و از دولت افغانستان خواستار پیگیری این قضایا و محاکمه عاملین آن شدند.

خبرنگاران و فعالان مدنی بامیان والى غزنى را مخالف آزادى بیان خواندند
پژواک ۲۰ میزان ۱۳۹۴ خبرنگاران و فعالان مدنی بامیان در یک حرکت نمادین، والى غزنى را متهم کردند که به معاون خود دستور داده است که به رسانه ها معلومات ندهد و با این کارش، می خواهد جلو آزادى بیان را بگیرد. در این حرکت سمبولیک که بعد از ظهر امروز در شهر بامیان اجراشد، خبرنگاران عکسى را کشیدند که یکدست، دهن شخصی را بسته است و تناب در امتداد دست وجود دارد خبرنگاران آن دست را به طرف خود کشیدند تا این دست از دهن آن شخص کنار زده شود.
پیرمردی که ۱۵۷ بار به نیروهای امنیتی خون داده است
روایت واقعی فاجعه بیمارستان قندوز چیست و چرا مسئولان آمریکائی و افغان آنرا فاش نمی‌کنند؟
افغان‌ها جزو سهمیه‌بندی پناهجویان نیستند

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

ابهام‌های گزارش وزارت صحت
۸ صبح ۲۱ میزان ۱۳۹۴ در هفته جاری وزیر صحت عامه به مناسبت ۱۰ اکتوبر روز جهانی صحت روانی، آماری را در زمینه میزان بیماران روانی در افغانستان اعلام کرد مبنی بر این‌که در حدود ۷۲ درصد از خانم‌ها در این کشور دچار افسردگی و ۶۰ درصد از مردان دچار بیماری  اضطراب هستند. وزیر صحت هم‌چنین اختلال استرس پس از سانحه را سومین اختلال شایع در افغانستان دانست. آمار اعلام ‌شده در مورد میزان شیوع افسردگی در زنان و اضطراب در بین مردان سوالاتی را در افکار عمومی ایجاد می‌کند.

راه اندازی پروژه سه میلیون دالری به منظور کاهش فقر درهرات
کلید ۲۰ میزان ۱۳۹۴ مقامات محلی در هرات از آغاز برنامه کاهش فقر در قریه جات چهار ولسوالی این ولایت خبر دادند. احسان الله حیات سخنگوی والی هرات می گوید: از طریق این برنامه پانزده هزار تن از اعضای یک هزار و پنجصد خانواده در بخش های زراعتی و مالداری از این کمک ها مستفید می شوند. این برنامه برای مدت سه سال خانواده های فقیر و بی بضاعت را در بخش های زراعت و مالداری، انکشاف دهات و تجارت های کوچک زیر پوشش قرار می دهد.

نگرانی حقوق بشر از وضعیت کودکان در افغانستان
افغانستان. رو ۱۹ میزان ۱۳۹۴ یازده اکتوبر مصادف است با روز جهانی “کودکان دختر” در حالی که شمار زیاد این کودکان در سراسر جهان به ویژه در کشورهای جنگ دیده چون افغانستان با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند. به گفته قاضی سیدمحمد سامع رییس کمیسیون حقوق بشر در شمال، آزار و اذیت های جنسی، ازدواج های اجباری و قتل‌های ناموسی از مشکلات عمده این کودکان است.

جنگ

وزارت دفاع: شبکه‌های گوناگون هراس‌افگن به افغانستان آمده‌اند
یک ۲۰ میزان ۱۳۹۴ معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع گفته است مخالفان مسلح دولت که قصد تصرف برخی از ساحات را داشتند دو باره عقب رانده شده اند. او همچنان از عملیات بزرگ نظامیان کشور در ولسوالی شورابک ولایت کندهار خبر داده و تاکید کرده که در این عملیات بیش از ۲۰۰ مخالف مسلح دولت کشته شده اند. سرپرست وزارت دفاع ملی همچنان از داخل شدن گروه‌های گوناگون هراس افگن به کشور خبر داده است.

وزارت داخله: ۵۶۳۵ طالب در شش ماه گذشته کشته شده‌اند
سلام وطندار ۲۰ میزان ۱۳۹۴ گزارش تازۀ وزارت‌ داخله از کارکرد شش ماهۀ پولیس کشور می‌رساند که ۵۶۳۵ طالب در عملیات‌های نیروهای امنیتی در شش ماه نخست سال جاری کشته، ۳۱۰۲ تن زخمی، ۵۳۹ تن اسیر و ۶۳۱ تن دیگر به اتهام فعالیت‌های تروریستی بازداشت شده اند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی این وزارت امروز (پنجشنبه) هنگام ارایۀ این گزارش گفت که تلفات و خسارات «دشمن» در مقایسه با سال گذشته، حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.
سه هزار طالب در حمله به شهر قندوز شرکت داشتند

تلفات
ملا ابراهیم شیوانی والی نام نهاد طالبان در فراه کشته شد. پانزده طالب در فراه کشته شدند. نظامیان شش داعش را در ننگرهار کُشتند و ۱۳ طالب را دستگیر کردند. شانزده طالب مسلح در غزنی کشته شدند.

فرهنگ

دومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم زنان؛ نمایش فیلم و گفت‌وگو با مردم
آرمان شهر ۲۰ میزان ۱۳۹۴ دومین روز از سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان با نمایش ۱۳ فیلم از کشورهای مختلف در تالار فرهنگی ابن‌سینای بلخی شهر باستانی هرات با حضور جمع کثیری از مردم این شهر برگزار شد. فیلم‌های فصل فراموشی٬ خویشاوند تصویرگر٬ یکی از این روزها٬ دختر جنگ٬ در این همسایگی٬ ترک شده و اجازه از کشورهای افغانستان٬ ایران و روسیه تعدادی از این فیلم‌ها هستند.
عکس‌هایی از سومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات

نقد کتاب افغانستان و دولت مدرن
۸ صبح ۲۱ میزان ۱۳۹۴ همایش نقد و بررسی و رونمایی کتاب ”افغانستان و دولت مدرن” اثر دکتر عبدالعلی محمدی، با حضور استادان دانشگاه، دانشجویان و سیاست‌مداران از سوی موسسه تساوی، خانه سفید، موسسه حمایت و انکشاف از زنان و کودکان افغان، انتشارات امیری، روزنامه‌ی ۸ صبح، خبرگزاری افق، موسسه جوانان افغان در عصر نوین و دانشگاه غرجستان برگزار شد.
رونمایی کتاب «عوامل اجتماعی و فرهنگی فساد اداری در افغانستان»
نمایشگاه سه روزه تجلیل از روز جهانی معلم در هرات

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت‌روزنامه حقوق بشر بین‌المللی

هفت‌روزنامه حقوق بشر زنان

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، صدای امریکا، رادیو آزادی رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۱۷

پیوست‌ها: