international

b 120

مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در آسیا: عملکرد غیرقانونی در سطح گسترده

عکس: سامانه اینترنتی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

  موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

ترکیه کشتار ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ طی گردهمایی کارگری، دمکراسی و صلح در آنکارا
جامعه حقوق بشر ترکیه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ گزارش اولیه ـ … روز ۱۰ اکتبر، کنفدراسیون اتحادیه های کارگران عمومی، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری مترقی، جامعه پزشکی ترکیه و اتحادیه مهندسان و معماران ترکیه دعوت به گردهمایی کرده بودند. تا زمان شروع تظاهرات در ساعت ۱۰ صبح، کمیته سازماندهی هیچ اطلاعی در باره احتمال خطر از نیروهای امنیتی دریافت نکرده بود…. بسیاری از اعضا و مسؤولان جامعه حقوق بشر ترکیه نیز در تظاهرات شرکت داشتند. در حدود ۱۰ دقیقه پس از آغاز تظاهرات، دو بمب به فاصله سه ثانیه منفجر شدند…. به گفته شاهدان عینی، انفجارها در میان جمعیت و به دست دو بمب گذار انتحاری صورت گرفت. چند آمبولانس ظرف ۲۰ـ۱۵ دقیقه وارد شدند، اما اکثر مجروحان در خودروهای شخصی به بیمارستان ها منتقل شدند. وقتی در حدود ساعت ۱۰:۳۰ آمبولانس های بیشتری آمدند، گروهی از پلیس های ضدشورش راه را بر ورود آنها بستند، اما با واکنش تظاهرکنندگان مجبور شدند راه را باز کنند… ضمنِ تحقیقات در محل، از اظهارات بعضی از شاهدان مشخص شد که صبح همان روز اطلاعاتی به مهمانخانه های نظامی ابلاغ شده بود و مهمانان اجازه ورود به این مهمانخانه ها را نیافته بودند… همچنین از صحبت های پلیس مشخص شد که اطلاعات عمومی در دست بوده و عملیات مختلفی همان روز انجام شده است. اما هیچ اقدام امنیتی در اطراف منطقه گردهمایی اجرا نشده بود… حتا اگر مسؤولان دولتی (ارتش، پلیس) نقشی در ایجاد این انفجار که به کشتن بیش از ۱۰۰ تن انجامید، نداشتند، دولت تعهدی دارد که باید انجام دهد. دولت در اجرای اقدام های امنیتی قصور کرده است. حتا اگر دولت اطلاعاتی داشته و برای جلوگیری به واحدهای مسؤول ابلاغ کرده، این واحدها از انجام وظایفشان قصور کرده اند… گزارش های خبری: تجمع صلح در آنکارا و پیشواز خونین انتخابات؛ ۹۵ کشته و ۲۴۶ زخمی آخرین بیلان رسمی سوءقصدهای تروریستی

نهادهای دولتی

مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در آسیا: عملکرد غیرقانونی در سطح گسترده
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ بنا به گزارشی که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام (WCADP)‌ امروز منتشر کردند، قاره‌ی آسیا بیشترین شمار اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر را دارد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که اجرای مجازات اعدام در کاستن از جرایم مربوط به مواد مخدر در آسیا مؤثر نبوده است.

این گزارش که در سیزدهمین روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام منتشر شده، اجرای مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر را در آسیا تحلیل می‌کند، رایجترین استدلال‌های مورد استفاده‌ی دولت‌ها را برای توجیه این اقدامِ غیرانسانی و غیرقانونی خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و از دلیل ناموجه بودن این استدلال‌ها پرده برمی‌دارد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام به‌ مناسبت انتشار این گزارش، نقشه‌ی حاوی بعضی از حقایق و آمار اصلی مجازات اعدام در آسیا در ۱۰ سال گذشته را نیز منتشر کردند.

اسراییل افزایش خشونت نبایستی بر جنبش برحقِ فلسطینیان برای حقوق اساسی خود سایه افکند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ اکتبر ۲۰۱۵ ظرف کمتر از دو هفته، ۳۰ فلسطینی، از جمله ۸ کودک، و ۷ اسراییلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کشته و بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی زخمی شده اند. در واکنش به این اوجگیری عمومی خشونت، دولت اسراییل باید فوری مسوؤلیت خود را در این خیزش تشخیص دهد و به آثار زیانبار سیاست های خود توجه کند. شورش جوانان فلسطینی در درگیری های خونین با ارتش و پلیس اسراییل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشانه عمیق نومیدی و بحرانی است که فلسطینیان در آن به سر می برند. فدراسیون، الحق، مرکز حقوق بشر فلسطین و کمیته عمومی ضد شکنجه در اسراییل از دادستان دادگاه بین المللی جزایی می خواهند به‌طورِ رسمی اعلام کند که بررسی مقدماتی وضعیت فلسطین تمام جنایت های ارتکابی در سرزمین فلسطین را در بر می گیرد و مرتکبان آنها باید پاسخ‌گو باشند. این سازمان‌ها از تمام کشورهایی که با اسراییل مبادله اقتصادی دارند می خواهند به رابطه اقتصادی و تجاری با شهرک های اسراییلی فوری خاتمه دهند و شرکت ها را از سرمایه گذاری و رابطه تجاری با این شهرک ها پرهیز دهند. دیده بان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای اسراییلی دستیار پژوهشگر این سازمان را در روز ۶ اکتبر ۲۰۱۵ به ضرب گلوله زخمی کردند. او تظاهراتی در خارج از رام الله را تماشا می کرد. عفو بین‌الملل در بیانیه خود گفت: «نیروهای اسراییلی در مقیاس گسترده از خشونت شدید استفاده کرده اند، محدودیت بر تحرک را گسترش داده اند و تهدید به افزایش مجازات های غیرقانونی مثل تخریب خانه ها کرده اند. اقدام های امنیتی باید به حقوق بین‌المللی احترام بگذارند. مجازات گروهی فلسطینیان را هرگز نمی توان توجیه کرد.»

یمن تلفات غم انگیز غیرنظامیان در حمله های هوایی
دیده بان حقوق بشر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ در اواخر سپتامبر، سازمان ملل ۲،۳۵۵ کشته غیرنظامی و ۴،۶۸۲ زخمی ثبت کرده بود که اکثر آنها نتیجه حمله های هوایی ائتلاف بود. ما در تحقیقات خود، نام بیش از ۳۰۰ تن، از جمله بسیاری از کودکان، را جمع آوری کرده ایم. در چند هفته اخیر، مسؤولان و فعالان محلی در یمن گزارش داده اند که هواپیماهای ائتلاف دو عروسی را بمباران کردند و ده ها نفر را کشتند. تحقیق جدی برای روشن کردن حقایق ضروری است، اما تحقیقات ما نشان می دهد که بسیاری از حمله های هوایی ائتلاف که به قتل غیرنظامیان انجامیده، حقوق جنگ را نقض کرده اند. یکی از دلایل تلفات زیاد غیرنظامی در یمن، استفاده طرف های جنگ از سلاح های انفجاری است که در مناطق پرجمعیت آثار گسترده ای دارد. به بیان دیگر، آنها از بمب ها و موشک های قوی در شهرها استفاده می کنند. ما حمله های موشکی آتشباری نیروهای حوثی را هم ثبت کرده ایم که غیرنظامیان را کشته یا زخمی کرده‌اند، گرچه شمار آنها بسیار کمتر بوده است. گزارش های خبری: بیش از ۵۰ کشته بر اثر حمله هوایی به یک عروسی در یمن؛ سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد حمله به مراسم عروسی در یمن شد

سوریه استفاده از مواد منفجره خوشه ای ساخت روسیه
۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: نوع پیشرفته ای از مواد منفجره خوشه ای در حمله هوایی روز ۴ اکتبر ۲۰۱۵ در جنوب غربی حلب به کار رفته است. استفاده از این مواد منفجره در نزدیکی روستای کفر حلب نگرانی شدیدی ایجاد کرده که یا روسیه از آنها در سوریه استفاده می کند یا در اختیار نیروی هوایی سوریه قرار می دهد. عکس ها و ویدیوهای تازه علاوه بر این مواد منفجره، حکایت از استفاده از راکت های مواد منفجره زمینی ساخت روسیه در تهاجم مشترک روسیه و سوریه در شمال دارند. اکثر کشورها استفاده از این مواد منفجره را ممنوع کرده اند، زیرا آنها زیان زیادی در زمان حمله به بار می آورند و نیز بعضی از مواد آنها منفجر نمی شود و تا زمان پاکسازی خطرناک هستند.

عربستان سعودی قطع دست راست یک خدمتکار هندی

ایران

اعدام دو متهم نوجوان ظرف چند روز، مضحکه نظام عدالت کیفری نوجوانان
۱۴ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل اعلام کرد: خبر از اعدام دومین متهم نوجوان در ایران ظرف چند روز دریافت شده است. با وجود ممنوعیت مطلق اعدام نوجوانان که ایران نیز متعهد به آن است، فاطمه سالبهی، ۲۳ ساله، دیروز به جرمی که در ۱۷ سالگی به ارتکاب آن متهم شده بود، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. فاطمه سالبهی در مه ۲۰۱۰ به اتهام قتل همسر ۳۰ ساله اش محکوم شده بود. او در سن ۱۶ سالگی مجبور به ازدواج شده بود. هشت روز پیش، متهم نوجوان دیگری به نام صمد ذهبی به اتهام کشتن همکار چوپان خود با گلوله در ۱۷ سالگی، مخفیانه در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد. گزارش خبری: فاطمه سالبهی، متهمی که در ۱۷ سالگی بازداشت شده بود، اعدام شد

اعدام ۷۹۱ نفر در ۹ ماه

در سه روز گذشته چندین نفر در ایران اعدام شده‌اند

شش سال حبس و دویست وبیست و سه ضربه شلاق، حکم فیلمساز ایرانی ‎

صدور حکم سنگین زندان و شلاق برای دو شاعر

بازداشت یک روزنامه‌نگار در مهاباد

بازداشت محمد کریمی، فعال مدنی در تهران

عاملان غیردولتی

سوریه عفو بین‌الملل شبه‌نظامیان کرد را متهم به جنایت جنگی کرد

  عدالت

گرجستان دادگاه بین المللی جزایی پس از انتظار طولانی می تواند درباره‌ی جنایت های ارتکابی تحقیق کند
۱۴ اکتبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و مرکز حقوق بشر در گرجستان از اقدام دادستان دادگاه بین المللی جزایی برای درخواست آغاز تحقیق درباره‌ی جنگ گرجستان و روسیه در سال ۲۰۰۸ استقبال می کنند. دادستان به این نتیجه رسیده است که دلایل کافی وجود دارد که در کارزار اخراج گرجستانی ها از اُستیای جنوبی و حمله نیروهای گرجستان و اُستیای جنوبی به نیروهای حافظ صلح، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت ارتکاب رخ داده است. هفت سال پس از درگیری ها، قربانیان جنایت‌ها در گرجستان هنوز در انتظار عدالت به سر می برند.

آلمان اقدام قضایی علیه شماری از حاضران در تجمع پگیدا در درسدن

  حقوق مدنی و سیاسی

آنگولا تداوم حبس خودسرانه ۱۴ فعال دمکراسی خواه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ به گزارش برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، ۱۴ فعال دمکراسی خواه هنوز در حبس خودسرانه به سر می برند. دادستانی روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵، اتهام «جرم تدارک برای شورش» و «برنامه ریزی علیه رئیس جمهوری و دیگر نهادهای حاکمیت» را علیه آنها اعلام کرد. این عده و دو متهم دیگر در نشست هایی در کلوب کتاب برای بحث درباره‌ی نقض حقوق بشر و حکومت داری در کشور شرکت می کردند.

امارات متحده عربی درباره‌ی اتهام شکنجه شهروندان خارجی تحقیق کنید
دیده بان حقوق بشر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ دولت‌مردان امارات متحده عربی بایستی فوری ادعاهای معتبری درباره‌ی شکنجه بازداشت شدگان به دست مأموران امنیت کشور را مورد تحقیق و مسؤولان این اقدام ها را مورد پیگرد قرار دهند. بازداشت شدگان از جمله شهروندان کانادا، لیبی و ایالات متحد آمریکا هستند. دیده بان حقوق بشر جداگانه با سه زندانی پیشین و یک عضو خانواده دو زندان کنونی که در آگوست و سپتامبر ۲۰۱۴ جزء گروهی از بازرگانان لیبایی یا مرتبط با این گروه بوده اند، صحبت کرده است. این عده گفتند بازجویان از آنها درباره‌ی ارتباط شان با اخوان المسلمین پرسیده اند که امارات متحده عربی سازمانی تروریستی می داند. آنها نقض حقوق بشر از جمله کتک، اجبار به ایستادن و تهدید به مرگ، تجاوز و برق گذاری را شرح داده اند. این توصیف ها با ادعاهای قبلی درباره‌ی شکنجه در امارات متحده عربی سازگار است.

آلمان

“آزادی بیان” شعار اصلی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۱۵

نمایش نماد آدم‌کشی در تظاهرات اسلام‌‌ستیزان درسدن و افزایش چشمگیر جرایم گروه‌های راستگرا

 

ترکیه

چرایی انتخابات زودهنگام پارلمانی

تاثیر انفجارهای اخیر بر آرایش سیاسی

 

ایران

اعدام اقلیت‌ها؛ همراهی فعال، سکوت و تردید

عفو بین‌الملل: گرفتن آزمایش بکارت از آتنا فرقدانی مصداق شکنجه است

  جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۸ راه برای حل بحران پناه‌جویان در جهان
اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل هشت راه حل به رهبران جهان ـ به‌ویژه ثروتمندترین کشورها ـ برای مقابله به همراه هم علیه این بحران عظیم انسانی پیشنهاد کرده است. ۱) راه های امن را برای پناه‌جویان باز کنید. ۲) اسکان دهی دوباره راه حلی اساسی برای این پناه‌جویان است. ۳) اولویت اول را باید به نجات انسان ها داد. طی دو سال از اکتبر ۲۰۱۳، در حدود ۷۰۰۰ تن در مدیترانه غرق شده اند. ۴) صرفنظر از محل فرار، باید به مردم اجازه داد از مرزها عبور کنند. ۵) همه کشورها باید علیه باندهای قاچاقچیان انسان تحقیق کنند و آنها را مورد پیگرد قرار دهند. ۶) دولت ها باید از مقصر دانستن پناه جویان و مهاجران به‌خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی پرهیز و با همه نوع خارجی‌هراسی و تبعیض نژادی مبارزه کنند. ۷) کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۵ نهادهای سازمان ملل را «ورشکسته مالی» توصیف کرد. کشورهای ثروتمند وعده های خود برای کمک مالی به آوارگان را اجرا نمی کنند. ۸) حافظه جهان کوتاه است. پس از جنگ دوم جهانی، اکثر کشورها توافق کردند از طریق کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱ از آوارگان محافظت کنند.

بحران جهانی پناه‌جویان با آمار
عفو بین‌الملل ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ در سراسر جهان ۱۹،۵ میلیون پناه‌جو وجود دارد: ۱۴،۴ میلیون در اختیار آژآنس آوارگان سازمان ملل (UNHCR) و ۵،۱ میلیون زیر اختیار آژانس امداد و کار سان برای آوارگان فلسطینی (UNRWA)؛ پناه‌جویان آسیب‌پذیر نیازمند اسکان دهی: ۱،۱۵ میلیون؛ درصد پناه‌جویان در کشورهای درحال توسعه: ۸۶%. ده کشور اصلی مبدأ پناه‌جویان: ۱) سوریه؛ ۲) افغانستان؛ ۳) سومالی؛ ۴) سودان؛ ۵) سودان جنوبی؛ ۶) جمهوری دمکراتیک کنگو؛ ۷) میانمار؛ ۸) جمهوری مرکزی آفریقا؛ ۹) عراق؛ ۱۰) اریتره.

مجارستان اعتراض عفو بین‌الملل برای بدرفتاری با پناهجویان

نوبل اقتصاد به پژوهشگر فقر و رفاه تعلق گرفت

ایران
جان در گرو نان؛ گزارشی در خصوص کشتار سیستماتیک کولبران و کاسبکاران کُرد

ایران جزو ۱۸ کشور «فلاکت‌زده» دنیا

  دفاع از حقوق بشر

جایزه صلح نوبل ۲۰۱۵: پاداش به انتخاب گفت‌وگو در تونس
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ اعطای جایزه‌ی صلح نوبل ۲۰۱۵ به «هیأت چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس» شناساییِ عزمِ جامعه‌ی مدنی تونس و مبارزه‌ی سرسختانه‌ی آن برای دمکراسی و حقوق بشر است. این جایزه، قدردانی از شجاعت زنان و مردانِ تونسی است که با وجود حمله‌های مداوم به آزادی‌های اساسی توانستند تمام فعالان جامعه را برای تحکیم دمکراسی جوان تونس متحد کنند. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «ما بسیار سربلندیم که جایزه‌ی صلح نوبل به سازمان تونسی عضو فدراسیون، جامعه‌ی حقوق بشر تونس (LTDH)، و همکاران‌مان کانون ملی وکلای دادگستری تونس و سندیکای عمومی کارگران (UGTT) اعطا شده است.» جامعه‌ی حقوق بشر تونس اولین سازمان تونسی بود که در سال ۱۹۷۷ به فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پیوست.

اروپا خط مشی کنکورد و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر درباره‌ی قانونگذاری بهتر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ با تصویب «مجموعه قانونگذاری بهتر» در مه ۲۰۱۵، کمیسیون اروپا تعهد کرده است که «مقررات و نتایج بهتری» ارایه کند و سیاست ها و قوانینی در اتحادیه اروپا تنظیم کند که با کمترین هزینه به هدف دست یابند. خط مشی حاضر، توصیه های کنکورد و فدراسیون را برای اطمینان از قانونگذاری بهتر، اولویت دادن به حقوق بشر و مبارزه با فقر و نابرابری در سیاست گذاری دربر می گیرند. توجه به سیاست گذاری بهتر و مجموعه قانونگذاری بهتر

هندوراس ائتلاف بین‌المللی زنان مدافعان حقوق بشر قتل مدافعان حقوق دگرباشان را محکوم کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ اکتبر ۲۰۱۵ ائتلاف بین‌المللی با اطلاع از قتل مدافعان حقوق دگرباشان در هندوراس از دولت این کشور خواست جو امن و مناسبی برای آنها فراهم کند. از ۲۳ جون ۲۰۱۵، پنج مدافعان حقوق دگرباشان کشته شده اند. آنها اعضای انجمنی بودند که برای برابری دگرباشان فعالیت می کردند.

ویتنام کمیسیون اروپا به تأثیر حقوق بشر بر توافق تجاری توجهی نکرد
۸ اکتبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن کمیته حقوق بشر ویتنام در آخرین گزارش خود به ناظر اتحادیه اروپا در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ دوباره خواستار اجرای ارزیابی تأثیر بر حقوق بشر و گنجاندن مواد و تضمین های لازم در توافقنامه اتحادیه اروپا با ویتنام درباره‌ی تجارت آزاد و سرمایه گذاری پیش از نهایی شدن آن شدند. این دو سازمان دلایل نقض اتحادیه اروپا در صورت نهایی شدن این توافقنامه بدون گنجاندن تضمین های حقوق بشری را مطرح کردند. آنها همچنین از نهادهای دیگر اتحادیه اروپا درخواست کردند خواهان رعایت کامل تعهدات اتحادیه اروپا شوند.

میانمار درحدود ۱۰۰ زندانی عقیدتی در زندان در پی تشدید سرکوب در آستانه انتخابات
۸ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز با آغاز کارزار تازه ای برای آزادی زندانیان عقیدتی اعلام کرد: دولت‌مردان میانمار ده ها فعال مسالمت‌جو را در سرکوبی شدید و گسترده مورد آزار قرار داده و به زندان انداخته اند. گزارش کوتاه «بازگشت به روش های پیشین» اوجگیری شدید سرکوب در دو سال گذشته را نشان می دهد که در تناقض شدید با ادعای رسمی نبودِ حتا یک زندانی به‌خاطر استفاده از مسالمت‌آمیز از حقوق قرار دارد. به گمان این سازمان، دست کم ۹۱ زندانی عقیدتی اکنون در میانمار در حبس هستند، گرچه تعداد واقعی ممکن است بیشتر باشد. این تعداد افزایش شدیدی نسبت به پایان ۲۰۱۳ نشان می دهد که بنا به اطلاع عفو بین‌الملل فقط دو زندانی عقیدتی در حبس بودند.

بریتانیا/عربستان سعودی رائف بدوی، وبلاگ‌نویس عربستان سعودی جایزه انجمن قلم را دریافت کرد

ایران
کانون نویسندگان ایران خواهان لغو احکام سنگین چهار هنرمند جوان شد

«جرم نیست»؛ کمپینی برای بهائیان و روزنامه نگاران زندانی

باز کردن گره مرگ از دارها: پرونده‌‌ای علیه اعدام

لغو مجازات اعدام و خواست اعزام احمد شهید به ایران

  زنان

سازمان ملل زمان آن رسیده که شورای امنیت برای زنان، صلح و امنیت اقدام کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ نظر به بحث آزاد این هفته درباره‌ی پانزدهمین سالگشتِ قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ شورای امنیت درباره‌ی زنان، صلح و امنیت، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر یادآوری می‌کند که پس از ۱۵ سال، کشورهای عضو سازمان ملل کاری برای محافظت از دختران و زنان در جنگ و تضمین مشارکت آنها در حل و فصل منازعه انجام نداده‌اند. تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی در بسیاری از درگیری‌های جهان به کار گرفته می‌شود ـ از سودان جنوبی تا جمهوری دمکراتیک کنگو، و داعش که به‌عنوان راهی برای جذب سربازانِ تازه آشکارا تجاوز را مورد تأیید قرار داده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در موضع‌گیری خود که امروز منتشر شد، از کشورهای عضو خواسته است اختلافِ فلج‌کننده بین تعهدات بلندپروازانه در قطعنامه‌ی ۱۳۲۵ و عملِ ضروری برای ایجاد تفاوت در زندگی دختران و زنان را از میان بردارند. حقوق زنان در افغانستان به‌ویژه با قدرت‌گیری رو به افزایشِ طالبان در بخش‌هایی از این کشور در خطر است. رئیس جمهوری اشرف غنی فقط «در زمان مناسب» به زنان «زحمت» شرکت در مذاکرات را می‌دهد. اما، جامعه بین‌المللی با اعلام این که زنان باید در هر گفت‌وگوی صلح حضور داشته باشند، باید پیام نیرومندتری برای افغانستان ارسال کند. حضور زنان تنها تضمینِ صلح باثبات و پایدار است.

سودان جنگ علیه دختران و زنان
دیده بان حقوق بشر ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ پانزده سال پیش در این ماه، جهان تصمیم گرفت نسبت به حقوق زنان گرفتار در جنگ جدیت نشان دهد و قطعنامه ۱۳۲۵ را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرد. این قطعنامه و قطعنامه های دیگر که طی سالیان بعد تصویب شدند، نقش محوری زنان را در تلاش های صلح و امنیت تشخیص می دهند. فردا، اعضای شورای امنیت یک بار دیگر این اصل را تأیید خواهند کرد. اما، در بیرون از سازمان ملل، قطعنامه ۱۳۲۵ بیشتر نقض می شود تا رعایت. برای نمونه، در سودان، بمباران ها و حمله های زمینی دولت و غارت اموال غیرنظامیان، هزاران تن ـ اغلب زنان و کودکان ـ را در دارفور و چاد به اردوگاه های آوارگان در سودان جنوبی و اتیوپی فرستاده است. نیروهای دولتی، شورشیان و دیگر مردان مسلح بدون نگرانی از پیامدها در چندین منطقه درگیری به دختران و زنان تجاوز کرده‌اند.

ایرلند تاکتیک های افترازنی به مراقبت پزشکی از زنان خواهان سقط جنین
عفو بین‌الملل ۹ اکتبر ۲۰۱۵ دست یافتن به سقط جنین قانونی در ایرلند نزدیک به غیرممکن است. باید در خطر مرگ بود تا از آن برخوردار شد. اما، دریافت اطلاعات درباره‌ی بهترین امکان این کار هم به همان اندازه سخت است. قانون تنظیم اطلاعات ایرلند دکترها و پرستاران را از گفت و گوی آزاد یا ارجاع بیماران برای سقط جنین منع می کند. مجازات تخلف، جریمه ای تا میزان ۴۰۰۰ یورو است.

عراق «صد‌ها» زن ایزدی در اسارت داعش خودکشی کرده اند

مریل استریپ و درخواست برابری حقوق زنان و مردان در سینما

 ایران
آیین چادرگذاری و نقض حقوق دختربچه‌ها

زنان روستایی، فعالان گمنام اقتصادی

  کودکان

از هر هفت کودک یکی در فقر نسبی زندگی می‌کند

ایران
راهکارهای عملی برای مبارزه با اعدام کودکان

خودکشی ۱۱۱ کودک در ایران

خرید و فروش کودکان در تهران برای گدایی

  فرهنگ و اندیشه

سوتلانا الکسیویچ برنده جایزه نوبل ادبی ۲۰۱۵ شد

مجازات اعدام– منشأ، تاریخ، قربانیان

اعدام به مثابه قتل عمد

نه، این یهودستیزی نیست: تفاوت‌های یهودستیزی با به چالش کشیدن اسرائیل

اسراییل شلومو ساند، مورخ اسرائیلی: آیا باید به گذشته افتخار کنیم؟

ترکیه اتحاد سیاسی و تروریستی اردوغان و داعش

سخنان «خوزه موخیکا» رئیس جمهور سابق اوروگوئه در فیلم مستند «بشر»

ایران
آیا اعدام‌ در ایران کم می‌شود؟

هشدار در مورد تقویت «نژادپرستی» در جامعه

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی بی سی فارسی، جامعه حقوق بشر ترکیه، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز

شماره ۱۲۰ هفت روزنامه بین المللی

 

پیوست‌ها: