Screen Shot 2015-10-20 at 11.26.57
بیانیه‌ی مطبوعاتی گروپ کاری حفاظت از افراد ملکی

۲۳ میزان ۱۳۹۴ مطابق ۱۵ اکتوبر ۲۰۱۵

طرف‌های درگیر جنگ های مسلحانه باید اطمینان دهند که غیرنظامیان از هر گونه آسیبی مصئون می‌مانند. نهادهای ملی و بین‌المللی حقوق بشر باید درباره‌ی تخطی و نقض قانون بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر تحقیق نمایند.

کابل، افغانستان- دو هفته پس از سقوط شهر کندز به دست گروه طالبان و عملیات نیروهای امنیتی افغانستان به حمایت نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان برای بازپس‌گیری این شهر، وضعیت انسانی و امنیتی غیرنظامیان کندز همچنان نگران‌ کننده است.

درطی دوهفته جنگ مسلحانه در کندز، جنایات و تخطی‌های وسیع حقوق بشری در این ولایت به وقوع پیوسته‌اند‌ که، دست‌کم، در ۱۴ سال اخیر بی‌‌سابقه بوده‌‌اند. کشتار کورکورانه‌ی غیرنظامیان، به آتش کشیدن وغارت دارایی‌های شخصی، ویران‌کردن زیربناهای عامه، تهدید رسانه ها، حمله به خبرنگاران و به آتش‌کشیدن دفاتر رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشر، تجاوز جنسی به زنان و دختران، استفاده از غیرنظامیان به حیث سپرانسانی، شکنجه و کشتار فراقضایی از جمله‌ی جنایاتی‌اند که گفته می‌شود توسط طرف‌های درگیر و گروه‌های مسلح وابسته به آنها اتفاق افتاده است. برعلاوه، هزارها غیرنظامی به شمول کودکان و زنان از آغاز شعله‌ور‌شدن بحران در کندز، از این شهر بیجا و آواره شده‌اند و برای رفع نیازهای انسانی آنان کمک‌های لازم صورت نگرفته‌است.
حمله‌ی هوایی نیروهای بین‌المللی(حمایت قاطع)بر شفاخانه‌ی داکتران بدون مرز در شهر کندز نیازمند تحقیقات مستقلانه و اقدامات فوری می‌باشد تا از تکرار چنین رویداد ترا‍ژدیک جلوگیری گردد.

گروپ حفاظت از افراد ملکی به این باور است که مسئولیت اصلی حفاظت از غیرنظامیان متوجه دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد. اما غیرنظامیان در کندز در برابر حمله‌ها و تهاجم‌ طالبان بی‌دفاع گذاشته ‌شده‌اند.
گروپ حفاظت از افراد ملکی از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهد که برای حفاظت از زندگی و دارایی‌ها و احترام به کرامت انسانی غیرنظامیان اقدامات جدی و عملی روی‌دست  گیرند و بدین منظور، موارد آتی راپشنهاد مینماید.

به دولت جمهوری اسلامی افغانستان
•    حکومت افغانستان به عنوان مسئول اصلی حفظ امنیت و زندگی شهروندان، باید امنیت مردم کندز را از طریق افزایش گزمه‌های ارتش و پولیس تامین و از حمله‌های انتقام‌ جویانه توسط تمام طرف‌ها جلوگیری نماید.
•    حکومت افغانستان باید هرچه عاجل‌تر به نیازهای اولیه‌ی انسانی غیرنظامیان کندز رسیدگی کند و بازگشت نهادهای بشردوستانه به کندز را هماهنگ و تسهیل سازد.
•    حکومت افغانستان باید در مورد جرایم و جنایات گروه‌های مسلح،‌ حکومت و نیروهای امنیتی که دخیل در اقدامات غیرقانونی هستند، تحقیق کند.
•    دولت باید در باره‌ی تلفات غیرنظامیان و خسارات وارده بر دارائی‌های غیرنظامیان تحقیق و خسارات آنها را جبران نماید.

به نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان
•    گروپ حفاظت از افراد ملکی از پذیرفتن مسئولیت و انجام تحقیق و تعهد به جبران خساره‌‌ی غیرنظامیان آسیب‌دیده توسط نیروهای بین‌المللی را به خاطر حمله بر شفاخانه‌ی داکتران بدون مرز استقبال می‌کند. اما این گروه قویا از آنها می‌خواهد که یافته‌های تحقیق‌شان را با مردم افغانستان شریک سازند و افرادی را که از قانون تخطی کرده‌اند، پاسخگو قرار بدهند و باید اطمینان دهند که چنین عملی در آینده اتفاق نمی‌افتد.
به گروه طالبان
•    گروه طالبان باید تعریف افراد غیرنظامی را بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، قوانین عرفی و قوانین اسلامی بپذیرند و کسانی را که مستقیما درگیر جنگ مسلحانه نیستند افراد غیرنظامی دانسته و از هر گونه آسیب‌رساندن به آنان پرهیز کنند. هرگونه عدول از تعریف پذیرفته شده‌ی بین‌المللی افراد ملکی، تخطی از قانون جنگ به حساب می‌آید و قابل پیگرد قانونی می‌باشد.
•    گروه طالبان باید حقوق زخمی‌ها،اسیران، زنان، کودکان و بیجاشدگان را احترام و از آنان حفاظت کند.
•    گروه طالبان باید از بازداشت‌های خودسرانه، کشتارهای فراقضایی واستفاده از غیرنظامیان به حیث سپر انسانی جدآ پرهیز کنند.
•    گروه طالبان نباید اجازه دهند که در محلات و مناطق تحت کنترل‌شان توسط جنگجویان این گروه و گروه‌های مسلح غیرمسئول دیگر به غیرنظامیان آسیبی برسد و آنان مورد آزار و اذیت قرار گیرند. در صورت هر گونه آسیب‌ به غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل‌‌شان مسئولیت به دوش گروه طالبان خواهد بود.
•    گروه طالبان نباید مردم را با اجبار به جنگ بفرستد و یا آنان را به نیابت از خود در مخاصمات دخیل سازند و نباید زیربناهای عامه را ویران و دارایی‌های شخصی و حکومتی را تاراج کند.
•     گروه طالبان باید به افراد و نهادهای بشردوستانه اجازه دهند تا به مردم ملکی و بیجاشدگان کندز، کمک‌های فوری بشردوستانه صورت گیرد.

به یوناما و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان؛
•    بخش حقوق بشر مأموریت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان باید در مورد جنایاتی که در کندز اتفاق افتاده، تحقیق نمایند و یافته‌های‌شان را با مردم افغانستان شریک سازند.
•    کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و بخش حقوق بشر یوناما در صورت یافتن شواهد و اسناد وقوع جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در تحقیقات خود، آن را با محکمه‌ی بین‌المللی جزایی شریک سازند.
به سازمان‌های کمک‌رسانی بشردوستانه؛
•    سازمان‌های ملی و بین‌المللی بشردوستانه باید کمک‌های انسانی خود به مردم کندز را که از جنگ متأثر شده‌اند، سرعت ببخشند.

گروه حفاظت از افراد ملکی