international

b 121

آیا ترکیه درباره‌ی بمب‌گذاری در گردهمایی صلح اطلاعات غلط منتشر می کند؟

عکس: رویترز در سامانه اینترنتی المُنیتور

  موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

نهادهای دولتی
عربستان سعودی بیم رو به رشد درباره‌ی خطر اعدام سه فعال جوان
۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز پس از اطلاع از انتقال سه جوان به سلول انفرادی اعلام کرد: بیم از احتمال اعدام علی النمر و دو جوان دیگر شیعه در عربستان سعودی که در نوجوانی پس از شرکت در گردهمایی های ضد دولتی دستگیر شدند رو به افزایش است. این سازمان تایید کرد که علی النمر، داوود حسین المهرون و عبدالله حسن الظاهر در تاریخ ۵ اکتبر در زندانی در ریاض به سلول انفرادی منتقل شده اند. این سه در زمان های مختلفی در سال ۲۰۱۲ دستگیر شده اند، در آن زمان زیر ۱۸ سال داشته اند و در سال ۲۰۱۴ به اعدام محکوم شده اند. اوایل امسال دادگاه استیناف و دیوان عالی کشور هر سه حکم را تایید کرده اند. پس از این که خبر گردن زنی علی النمر به اعتراض بین‌المللی گسترده دامن زد، بنا به گزارش های طرفدار دولت ممکن است او مصلوب شود. درخواست از دولت‌مردان عربستان سعودی برای توقف علی النمر. درخواست مادر او از رئیس جمهوری اباما.

آمریکا کنگره باید فوری درباره‌ی استفاده از اباما از پهپادها تحقیق کند
۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز در پی انتشار پرونده ها و اسناد فاش کننده رازهای برنامه دیرینه قتل در جهان، اعلام کرد: کنگره آمریکا باید فوری درباره‌ی حمله های پهپادهای دولت اباما در خارج تحقیق کند. «اسناد پهپادها» که افشا کننده ای ناشناس به رسانه آنلاین «اینترسپت» داده، هزینه انسانی استفاده از پهپادهای مسلح را فاش و بر ایرادهای اساسی در فرایند تصمیم گیری حمله های انجام شده در چندین کشور انگشت می گذارد.

کردستان عراق نیروهای حزب حاکم به معترضان تیراندازی کردند
دیده بان حقوق بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ نیروهای حزب حاکم در روزهای ۹ و ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ در دو شهر کردستان عراق به معترضان تیراندازی کردند. در روزهای پس از آن، نیروهای امنیتی زیر فرمان حزب دمکرات کردستان رسانه های مخالف را تعطیل کرده و مانع ورود اعضای مخالف پارلمان به دفترشان شده اند. هزاران معترض در چندین شهر در سراسر استان سلیمانیه با درخواست کار، پرداخت مزدهای عقب افتاده و استعفای مسعود بارزانی، رئیس حکومت منطقه ای کردستان و رهبر حزب دمکرات کردستان، گرد آمده بودند. دو معترض و شخص سومی در روز ۹ اکتبر در شهر قلعه‌دزه و دو تن دیگر در روز ۱۰ اکتبر در شهر کلار کشته شدند.

اسراییل/فلسطین چهار فلسطینی در درگیری‌های کرانه باختری و نوار غزه کشته شدند

آمریکا مردی در تگزاس با تزریق سم اعدام شد

ایران
اظهارات سخنگوی دبیر کل سازمان ملل درباره‌ی اعدام‌ها در ایران
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت: «دبیر کل از خبر اعدام دو متهم نوجوان در ایران در هفته‌ی گذشته بسیار غمگین شده است. میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک ـ که ایران هر دو را تصویب کرده است ـ مجازات اعدام را برای جرایمی که اشخاص زیر ۱۸ سال مرتکب شده‌اند، ممنوع کرده است. دبیر کل بیم دارد که این اعدام‌ها بازتابِ روند نگران‌کننده‌ای در ایران هستند. بنا به گزارش‌ها، در سال جاری، بیش از ۷۰۰ اعدام در ایران ـ از جمله ۴۰ اعدام در برابر دیدگان مردم ـ انجام شده‌اند که بالاترین تعداد ثبت شده در ۱۲ سال گذشته است. اکثر این اعدام‌ها برای جرایم مربوط به مواد مخدر انجام شده‌اند و این جرایم در ردیفِ «مهمترین جرایم» که الزامِ حقوق بین‌المللی است، قرار نمی‌گیرند.» در تحولی دیگر، کارشناسان سازمان ملل اعدام متهمان نوجوان را در ایران محکوم کردند.

بی‌خبری از وضعیت امین انواری، دانشجوی زندانی دانشگاه امیرکبیر

بازداشت محمود عظیمی و فاطمه ضیایی آزاد در تهران

بازداشت و وضعیت نامعلوم پنج تن از فعالین مدنی و تجمع کنندگان تهران

«بازداشت» یک روزنامه‌نگار در مهاباد

دادگاه مطبوعات روزنامه روزان را به اتهام تبلیغ علیه نظام مجرم شناخت

ممنوعیت فعالیت ۲۴ خواننده؛ اظهارنظر متناقض مسئولان ارشاد

عاملان غیردولتی
اسراییل ماجرای کشته شدن جوان اریتره‌ای چه بود؟

نیجریه «ده‌ها نفر» در انفجارهای مسجدی کشته شدند

   عدالت

آفریقای جنوبی تعلیق رئیس پلیس، گامی مهم به سوی پاسخ‌گویی برای کشتار ماریکانا
۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل اعلام کرد: تعلیق رئیس پلیس کشور به دست رئیس جمهوری زوما گامی مثبت است که باید مدتها پیش انجام می شد و به قربانیان کشتار در ماریکانا امید می دهد که سرانجام ممکن است به عدالت دست یابند. رئیس پلیس در روز ۱۴ اکتبر ۲۰۱۵ به اتهام رفتار نادرست و بی کفایتی در مقام تعلیق شد و در انتظار بررسی هیأت تحقیق است. سه سال پس از کشتار معدنکاران اعتصابی به دست پلیس در ماریکانا، هنوز هیچ کس پاسخ‌گو نبوده است و رئیس پلیس اولین عضو نیروی پلیس آفریقای جنوبی است که تعلیق شده است.

اندونزی گزارش ایرادهای قضایی همه گیر بومی در پرونده های مجازات اعدام را آشکار کرد
۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز با انتشار گزارشی تازه اعلام کرد: زندانیان محکوم به اعدام در اندونزی پیوسته از دسترسی به وکیل محروم و در اثر ضرب و جرح شدید ناگزیر از «اعتراف» می شوند. شهروندان خارجی محکوم به اعدام نیز با نظامی قضایی سروکار دارند که چیزی از آن سر در نمی آورند. عدالت پرایراد آشکار می کند که دولت رئیس جمهوری جوکو ویدودو با اعدام ۱۴ تن از زمان رسیدن به قدرت، حقوق بین‌المللی را به تمسخر گرفته است و زندگی ده ها زندانی محکوم به اعدام دیگر نیز در خطر است.

هند از بشیر استقبال نکنید
دیده بان حقوق بشر ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ بیست و یک سازمان‌ غیردولتی بین‌المللی و آفریقایی امروز اعلام کردند: هند نبایستی از رئیس جمهوری سودان عمر البشیر استقبال کند. دادگاه بین المللی جزایی حکم جلب او را به اتهام جنایت‌های جنگی، جنایت‌های علیه بشریت و نسل کشی در دارفور صادر کرده است. هند از البشیر و دیگر روسای کشورهای آفریقایی برای شرکت در اجلاس سران هندـ‌آفریقا، ۲۹-۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ در دهلی نو دعوت کرده است.

روسیه محکومیت در دادگاه حقوق بشر اروپا برای رد درخواست پناهندگی سه سوری بدون رسیدگی دقیق

رومانی رئیس جمهوری پیشین به ارتکاب جنایت های علیه بشریت تحت پیگرد قانونی قرار گرفت

   حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل/فلسطین فلسطینی ها برای اعتراض به تبعیض به خیابان ریخته اند
المُنیتور ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ روز ۱۳ اکتبر، اعتصاب عمومی شهرهای مناطق فلسطینی را متوقف کرد. بخش های مختلف از جمله شهرداری ها و نهادهای عمومی آموزشی برای اعتراض به گسترش اسراییل در کرانه باختری و بیت المقدس از آغاز اکتبر ۲۰۱۵ به اعتصاب پیوستند. در حدود ۴۰۰۰۰ فلسطینی در پی دعوت کمیته پیگیری شهروندان عرب در شهر سخنین در حمایت از قیام در کرانه باختری و بیت المقدس، به خیابان آمدند. گرچه رویدادهای بیت المقدس و کرانه باختری دلیل اصلی اعتراض فلسطینی هاست، دلایل دیگری هم برای این اعتراض وجود دارد، از جمله کارزارهای مداوم دولت اسراییل برای تحریک تنفر و نژادپرستی. نویسنده و تحلیلگر سیاسی الف صباغ به المنیتور گفت: «رویدادها در مناطق سال ۱۹۴۸ خیزشی خودانگیخته و واکنشی علیه افزایش شهرک ها در بیت المقدس، کشتن مداوم فلسطینی ها و تلاش برای تبعیت آنها از حاکمیت نظامی برای تحمیل اراده شهرک نشینان بر مسجد الاقصی و تقسیم این مسجد بر اساس ملاحظات تاریخی و جغرافیایی است.»

بنگلادش پارلمان بایستی لایحه مقررات کمک مالی خارجی را کنار بگذارد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: لایحه مقررات کمک مالی خارجی در صورت تصویب فعالیت های به حق جامعه‌ی مدنی و مدافعان حقوق بشر را به شدت محدود خواهد کرد. این لایحه روز ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ به پارلمان ارایه شد و تصور می رود به زودی قانونی شود. بخش ۳ این لایحه، مقرر می کند که سازمان‌های غیردولتی اجازه ندارند پیش از دریافت اجازه از دفتر امور سازمان‌های غیردولتی که زیر نظر مستقیم نخست وزیری است، کمک مالی خارجی دریافت کنند. آنها باید نزد این دفتر ثبت شده باشند تا بتوانند فعالیت هایی را با کمک مالی خارجی انجام دهند.

قزاقستان حرکت به سوی مهار گروه‌های مستقل
۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: سنای قزاقستان لایحه ای را در دست بررسی دارد که محدودیت های جدی بر سازمان‌های غیردولتی اعمال خواهد کرد. محدودیت های پیشنهادی با احترام به آزادی تشکل و فعالیت به حق سازمان‌های مستقل از جمله گروه‌های حقوق بشر ناسازگار است. این لایحه روز ۸ اکتبر ۲۰۱۵ در شور اول تصویب شده است و باید پیش از ارسال برای امضای رئیس جمهوری در شور دوم تصویب شود. درحدود ۷۰ گروه در قزاقستان و چند نهاد سازمان ملل و بین‌المللی درباره‌ی این لایحه ابراز نگرانی کرده اند.

یمن شهر قدیمی صنعا در خطر
دیده بان حقوق بشر ۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ طرف های جنگ در درگیری مسلحانه یمن بایستی تمام اقدامات لازم برای محافظت از شهر قدیمی صنعا را که یونسکو میراث جهانی اعلام کرده است، به عمل آورند. حقوق بین‌المللی بشردوستانه از ساختمان ها و سازه هایی که بخشی از میراث فرهنگی بشریت هستند محافظت ویژه ای می کند. صنعا، پایتخت یمن، طی سال گذشته در اختیار نیروهای انصار الله که بیشتر به حوثی مشهور هستند، بوده است. در هفته های گذشته، نیروهای یمنی وفادار به دولت رئیس جمهوری عبدالرب هادی با حمایت سربازان امارات متحده عربی، مصر، بحرین، قطر و عربستان سعودی به سوی شهر معرب در ۱۷۰ کیلومتری شرق صنعا پیشروی کرده اند و ممکن است در تدارک حمله به صنعا باشند. از اواخر مارچ ۲۰۱۵، ائتلافی از نه کشور عربی به رهبری عربستان سعودی به شهرهای زیر کنترل حوثی ها حمله کرده اند و کشور را در محاصره اقتصادی قرار داده اند. ایالات متحد آمریکا حمایت اطلاعاتی و تدارکاتی به عمل می آورد. به گزارش سازمان ملل، زدوخورد به مرگ بیش از ۲۱۰۰ غیرنظامی انجامیده است. آتشباری حوثی ها علیه غیرنظامیان در شهر جنوبی: نیروهای حوثی و متحدان آنها که به رئیس جمهوری پیشین کشور وفادار هستند گلوله های خمپاره و توپخانه را بی رویه به سوی مناطق پرجمعیت در شهر جنوبی تعز شلیک کردند. این حمله ها حقوق جنگی را نقض می کنند. به علاوه، از اکتبر ۲۰۱۵، حوثی ها غیرقانونی مواد غذایی و دارویی را از غیرنظامیان شهر مصادره کرده اند.

برزیل صحنه در کنترل زندانیان
۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی امروز اعلام کرد: ایالت پِرنامبوکو در عمل اداره زندان های به شدت پرازدحام را به چند زندانی «کلیددار» دست چین شده سپرده است. زندان ها در این ایالت در شرایطی خطرناک، ناسالم و ناقض موازین منطقه ای و بین‌المللی، بیش از سه برابر ظرفیت رسمی خود زندانی دارند. گزارش «ایالت اختیار را به شّر سپرده است: بحران زندانها در ایالت پِرنامبوکو» بر اساس گفت‌وگوهای دیده بان حقوق بشر با زندانیان پیشین، اعضای خانواده های زندانیان و دو مسؤول ایالتی، نشان می دهد که مسؤولان زندان ها اختیار را به دست «کلیددارها» سپرده اند و این عده به زندانیان مواد مخدر و جای خواب می فروشند و «شبه نظامیان» خشن را برای برقرار کردن حاکمیت خود اعزام می کنند.

اسراییل در شرق اورشلیم بین عرب‌ها و یهودی‌ها دیوار بتنی کشید

ایران
مدیر تلگرام: ایران در پی جاسوسی از کاربران ماست

گزارش آخرین روز عمر یک زندانی محکوم به اعدام

   جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سی‌یرا لیون تداوم آزار اعضای اتحادیه مالکان و کاربران زمین در مالن
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خبر از آزار مداوم «اعضای اتحادیه مالکان و کاربران زمین در مالن» داد. در سه سال گذشته، این اتحادیه تاثیر منفی فعالیت های شرکت کشاورزیِ ساکفین سی‌یرا لیون را در منطقه مالن، به‌ویژه زمین خواری آن را ثبت کرده است. روز ۸ اکتبر ۲۰۱۵، دادگاه محاکمه سخنگوی اتحادیه و چند عضو آن را به اتهام «تخریب واحدهای کشاورزی»، «توطئه» و «تحریک» واحدهای روغن نخل متعلق به این شرکت آغاز کرد.

آسیای جنوب شرقی پناه‌جویان آزاردیده روهینجا از میانمار در معرض نقضِ فاحشِ حقوق بشر
عفو بین‌الملل ۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ زنان، مردان و کودکان قاچاق شده در شرایط جهنمی هستند، کتک می خورند، یا به‌خاطر پول کشته می شوند. بیم آن می رود که صدها نفر و شاید هزاران نفر بیش از برآوردهای اولیه در دریا جان باخته باشند. بحران «فصل کشتی رانی» در خلیج بنگال و دریای آندامان اوج می گیرد. عفو بین‌الملل در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: زنان، مردان و کودکانی که در اوایل امسال کوشیدند در قایق ها از آزار در میانمار فرار کنند، در صورت حاضر نشدن خانواده هایشان به پرداخت باج به دست قاچاقچیان انسان کشته شدند یا به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. گزارش سفرهای مرگبار: پناه‌جویان و بحران قاچاق در آسیای جنوب شرقی بر اساس گفت‌وگوهایی با بیش از ۱۰۰ پناه‌جوی روهینجا تهیه شده که اغلب قربانی قاچاق انسان و بسیاری از آنها کودک هستند و پس از فرار از میانمار یا بنگلادش از طریق دریای آندامان به اندونزی رسیده اند.

کرواسی/اسلوونی صدها پناه‌جو در شرایط وحشتناک در مرز آواره اند
۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: دولت‌مردان کرواسی و اسلوونی باید فوری راه حل های موثری پیدا کنند، زیرا به زودی هزاران پناه‌جوی دیگر به صدها پناه‌جو و آواره در مرزهای این دو کشور خواهند پیوست. یک تیم تحقیق عفو بین‌الملل در محل با شماری از پناه‌جویان گفت‌وگو کرده که توضیح دادند که پس از این که مسؤولان اسلوونی جلوی ورود قطاری را به خاک این کشور گرفتند، پلیس کرواسی در حدود ۱۸۰۰ تن را از ایستگاه قطار چاکووِک به مرز رساند. صدها کودک از جمله نوزادانی به سن یک ماه در این گروه بودند که پیاده یا در قطار می رفتند. آنها دو ساعت بعد به نقطه عبور در مرز رسیدند و در آنجا پلیس اسلوونی راهشان را بست. پلیس کرواسی فوری حصاری موقت را در پشت سر آنها برپا کرد و در عمل این عده را بین دو کشور بدون سرپناه یا کمک انسان دوستانه در تله انداخت.

ترکیه مرکل باید حذف نشدن حقوق پناه‌جویان را از توافق اتحادیه‌ی اروپا با ترکیه تضمین کند
۱۷ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل در آستانه سفر صدراعظم آلمان مرکل به استانبول اعلام کرد: رهبران اروپا در کوشش های یاس آور خود برای جذب ترکیه به دروازه بانی اروپا، قصور آشکار دولت‌مردان ترکیه در احترام به حقوق پناه جویان و مهاجران را نادیده می گیرند. گفت‌وگوهای بین مرکل و همتای او داوود اوغلو و رئیس جمهوری اردوغان مسایل مختلف و از جمله بحران پناه‌جویان را دربر خواهد گرفت.

یونان هشدار سازمان ملل درباره اوضاع بحرانی پناهجویان

سوریه یک میلیون آواره‌ جدید در پی حملات هوایی روسیه

ایران
تراژدی بی‌پایان بیکاری در ایران

«سالانه ۱۵۰ هزار نخبه علمی از ایران خارج می‌شوند»

«قراردادهای سفید امضا، بیشترین عامل اختلاف کارگر و کارفرما در ایران است»

 حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

 

تصویب فروش کشتی‌های جنگی پیشرفته به عربستان در دولت آمریکا

ایران
استاندار گیلان: تالاب انزلی در حال مرگ است

ایران مقام دوم تخریب تالاب‌ها در جهان را دارد

  دفاع از حقوق بشر

ترکیه وضع حقوق بشر در گفت‌وگو با عثمان ایشچی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ تظاهراتی صلح‌آمیز در خیابان‌های آنکارا در روز ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ پایانی فاجعه‌آمیز داشت که ده‌ها نفر کشته و زخمی و کشور را در تفرقه به جا گذاشت و جوّ ترس ناشی از آن بر انتخابات ماه نوامبر سایه افکند. در پی آن، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در بروکسل با عثمان ایشچی از اعضای سازمان عضو فدراسیون در ترکیه، «انسان حقلَری دِرنِگی» (جامعه‌ی حقوق بشر IHD)، به گفت‌وگو نشست. آقای ایشچی نظرات خود را درباره‌ی وضعیت به‌طورِ کلی، افزایش خشونت در سه ماه گذشته، آثار آن برای مدافعان حقوق بشر و تازه‌ترین قوانین جاری ضدتروریسم با ما در میان گذاشت.

دفتر مرکزی فدراسیون میزبان اولین نشست خبری هیأت چهارگانه‌ی تونس
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ هیأت چهارگانه‌ی تونس، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل ۲۰۱۵، ‌اولین نشست خبری خود را امروز در دفتر مرکزی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر برگزار کرد. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در این مناسبت گفت: «استقبال از هیأت چهارگانه‌ در دفتر مرکزی فدراسیون برای اولین نشست خبری طبیعی بود. اول، به این خاطر که جامعه‌ی حقوق بشر تونس عضو مهم و قدیمی فدراسیون است. و نیز به این دلیل که این جایزه پاداشی به کلیتِ جامعه‌ی تونس ـ که ما هم یک دهه است در کنارش بسیج شده‌ایم ـ برای شجاعت و هوشیاری آن است.»

آنگولا فعالان دمکراسی خواه بایستی آزاد شوند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و دو سازمان آنگولایی AJPD وOSISA-Angola در پی تسلیم شکایت به گروه تحقیق سازمان ملل درباره‌ی حبس های خودسرانه، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان دمکراسی خواه شدند. پس از نزدیک به ۴ ماه حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر دمکراسی خواه و بازداشت ۲۰ تن که در گردهمایی با خواست آزادی آنها شرکت کرده بودند.

بروندی خشونت ادامه دارد؛ ضرورت اقدام هماهنگ جامعه‌ی بین‌المللی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ نظر به تداوم خشونت در بروندی به‌ویژه علیه غیرنظامیان، فدراسیون، جامعه حقوق بشر بروندی (ITEKA) و جامعه حقوق بشر منطقه دریاچه ها (LDGL) از جامعه‌ی بین‌المللی خواستند گام های اساسی برای تضمین محافظت از غیرنظامیان بردارد. وخامت اوضاع اقدام هماهنگ برای ازسر گیری گفت‌وگوی سیاسی، تحقیق درباره‌ی جرایم ارتکابی در چند هفته اخیر، اطمینان از پیگرد و محکومیت مرتکبان جنایت ها و فعال کردن راه‌کارهای تحریم هدف‌مند را ضروری می سازد. روز ۳ اکتبر، خشونت دوباره در شمال پایتخت رخ داد. در مناطقی که مرکز مخالفت با دوره سوم ریاست جمهوری پییر نکورونزیزا، ۸ غیرنظامی یا شاید شمار بیشتری کشته شدند و دو خانه به آتش کشیده شد.

آذربایجان زمان عدالت در پرونده علیه لیلا و عارف یونس فرا رسیده است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ دادگاه استیناف لیلا و عارف یونس روز ۱۲ اکتبر آغاز شد. این دو در ۱۳ آگوست در محاکمه ای که موازین بین‌المللی محاکمه‌ی عادلانه و موازین قانونی را به شدت نادیده گرفت، به ۸،۵ و ۷ سال زندان محکوم شده بودند. با آغاز استیناف، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خواهان لغو این محکومیت های شرم آور شد. دادگاه تجدید نظر تنها پس از ۱۵ دقیقه به تعویق افتاد زیرا خانم یونس ترجمه برگه اتهام ها را در روز دادگاه دریافت کرده بود. خانم یونس به زبان آذری مسلط نیست و تمام اسناد دادگاه به روسی ترجمه می شوند.

ونزوئلا کارزار رو به رشد علیه مدافعان حقوق بشر باید متوقف شود
۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل اعلام کرد: با بررسی وضعیت ونزوئلا در کمیسیون حقوق بشر بین قاره ای آمریکا در روز ۱۹ اکتبر، ونزوئلا باید کارزار رو به رشد حمله و آزار علیه فعالان حقوق بشر را متوقف و به جای از فعالیت اساسی آنها حمایت کند. در هفته های اخیر، رئیس جمهوری ونزوئلا به‌طورِ رسمی فعالیت های سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر را محکوم کرده است. او در یک سخنرانی تلویزیونی در روز ۲۱ آگوست به مارینو آلوارادو، عضو گروه حقوق بشر محلی پِرویا، حمله کرد، سازمان او را دست راستی نامید و فعالیت های آن را مورد تردید قرار داد.

نامزدهای نهایی جایزه حقوق بشری ساخاروف معرفی شدند

راهپیمایی صدها فعال صلح اسراییلی و فلسطینی در بیت المقدس

به سوی کیفر دادن موسسه های فراملی به خاطر نقض حقوق بشر

ایران
رفتار ظالمانه و غیرانسانی با خانم نرگس محمدی باید پایان یابد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، رفتار ظالمانه و غیرانسانی با مدافع حقوق بشر خانم نرگس محمدی را که در حبس خودسرانه‌ی دولت‌مردان ایران به سر می‌برد، به شدت محکوم می‌کند. خانم نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، که از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ در حبس خودسرانه به سر می‌برد، از ۱۹ مهر ۱۳۹۴ به بیمارستان منتقل شده و در این مدت، دست و پای او را به تخت بسته‌اند. او طی این مدت، دست‌کم سه بار دچار تشنج شدید شده است. یک مأمور زن به‌صورت ۲۴ ساعته در کنار تخت او حضور دارد. دو مأمور نیز در بیرون اتاق از ملاقات‌ دوستان او با وی جلوگیری می‌کنند، اما بعضی از اعضای خانواده‌ی خانم محمدی امکان ملاقات محدود با او را یافته‌اند. خانم محمدی دچار بیماری ریوی و فلج عضلانی است و در روز ۱۴ مهر ۱۳۹۴ دچار حمله‌ی عصبی و در نتیجه‌ی آن بی‌حسی در بخشی از بدنش شد.

عفو بین‌الملل: اشتاین‌مایر در سفر به ایران حقوق بشر را مطرح کند

اعتراض انجمن جهانی قلم به حکم دادگاه انقلاب برای دو شاعر ایرانی

اعتراض نهادهای بین‌المللی به حکم «سنگین» قضایی برای دو شاعر

  زنان

کانادا وفای به عهد با دختران و زنان بومی
دیده بان حقوق بشر ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ دیشب حزب لیبرال کانادا در انتخابات کشور پیروز شد. حالا این حزب می تواند در جهت اجرای یکی از وعده های انتخاباتی خود حرکت کند و با سطح بالای خشونت علیه دختران و زنان بومی مقابله کند؛ دولت قبلی این موضوع را کنار گذاشته بود. شمار دختران و زنان بومی که در کانادا به قتل می رسند در حدود چهار برابر شمار دختران و زنان دیگر است. در سال ۲۰۱۴، پلیس سوار سلطنتی کانادا ۱۱۸۱ مورد قتل و ناپدید شدن دختران و زنان را در فاصله بین ۱۹۸۰ و ۲۰۱۲ مشخص کرد که دو برابر برآوردهای قبلی است. در سال ۲۰۱۳، دیده بان حقوق بشر گزارشی درباره‌ی رفتار پلیس با زنان در شمال کلمبیای بریتانیا منتشر کرد که نه‌تنها قصور پلیس در محافظت از زنان بومی در مقابل خشونت بلکه تعدی پلیس به این دختران و زنان را ثبت کرده بود. حزب لیبرال قول داده فوری تحقیقی عمومی درباره‌ی قتل ها و ناپدیدشدن ها را آغاز کند. دولت قبلی بارها این تحقیق را رد کرده بود.

خشونت جنسی پنهان در سازمان‌های بشردوستانه

فلسفه ی حقوق فمینیستی

جنبش فمینیستی و سیر تحول مشارکت سیاسی زنان در اروپا

ایران
نگرانی‌ آیت‌الله جنتی از برابری حقوق زن و مرد

افزایش خانواده‌های تک‌والد، تک‌نفره و زن‌سرپرست در ایران

«میانگین سن زنان کارگر جنسی در ایران ۳۸ سال است»

آمار تکان‌دهنده تن‌فروشان دارای تحصیلات تکمیلی

  کودکان

بنگلادش پس‌رفت درباره‌ی ازدواج کودکان
دیده بان حقوق بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ نخست وزیر بنگلادش شیخ حسینه، پانزده ماه پس از وعده پایان دادن به ازدواج کودکان در کشورش، مصمم است سن ازدواج در این کشور را کاهش دهد. شیخ حسینه در جولای ۲۰۱۵ در نشست سران درباره‌ی دختران در لندن برنامه ای را برای پایان دادن به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال در بنگلادش تا سال ۲۰۲۱ و ازدواج زیر ۱۸ سال تا سال ۲۰۴۱ اعلام کرد. با توجه به شمار زیاد ازدواج کودکان در بنگلادش، این تعهدات مورد استقبال قرار گرفتند. ۲۹ درصد دختران پیش از سن ۱۵ ازدواج می کنند که بالاترین میزان در جهان است. ۶۵ درصد دختران پیش از سن ۱۸ که زمان پایان دبیرستان است، ازدواج می کنند. میزان دخترانی که پیش از سن ۱۱ ازدواج می کنند ۲ درصد و وحشت آور است. زمانی که دیده بان حقوق بشر درباره‌ی ازدواج کودکان در بنگلادش تحقیق می کرد، جوانترین عروسی که با او مصاحبه کردیم ۱۰ سال داشت.

ایران
برای کودکان کار و خیابان چه باید کرد؟

  فرهنگ و اندیشه

جایزه ۲۰۱۵ فدراسیون، رقابت بین‌المللی فیلم، جشنواره‌ی آزادی ها
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ جشنواره‌ی آزادی ها در تاریخ ۳۱ـ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ در بروکسل برگزار می شود و موسیقی، فیلم و تئاتر را با هم همراه می سازد. در این جشنواره‌، آمیزشی از ایده ها، آزادی ها و فرهنگ ها بر اهمیت بحث و گفت‌وگوی درباره‌ی نابرابری ها در جهان تاکید می کنند. برای اطلاعات بیشتر به اینجا نگاه کنید. فدراسیون جایزه سالانه حقوق بشر خود را در بخش رقابتی فیلم ها به مستندی اعطا خواهد کرد که گوهرِ جنبش جهانی حقوق بشر را به بهترین وجهی ارایه کند. جایزه ۲۰۱۵ فدراسیون در جشنواره‌ی آزادی ها

“آگورا:‌ از دمکراسی تا بازار” در جشنواره‌ی آزادی های بروکسل ۲۰۱۵
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ نمایش فیلم در تئاتر ملی در بروکسل در روز شنبه ۲۴ اکتبر بخشی از رقابت بین‌المللی فیلم مستند در جشنواره‌ی آزادی های ۲۰۱۵ است. “آگورا:‌ از دمکراسی تا بازار” تحول بحران در یونان را به نمایش می گذارد و از نگاهی شخصی از صداپردازی برای کمک به درک تماشاگران از مشکلات داخلی کشور استفاده می کند.

تصویر جنگ در جشنواره فیلم لندن

مریل استریپ از مستند مربوط به تجاوز در هند دفاع کرد

ترکیه آیا آنکارا اطلاعات غلط درباره‌ی بمب‌گذاری در گردهمایی صلح منتشر می کند؟
المُنیتور ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ در تلاشی آشکار برای پنهان کردن اطلاعات درباره‌ی دو انفجار بمب در گردهمایی صلح آنکارا در روز ۱۰ اکتبر که به مرگ دست کم ۹۹ تن انجامید، دولت ترکیه ممنوعیت کاملی بر گزارش های رسانه ها اعلام کرده است. قصور دولت‌مردان ترکیه از جلوگیری از بمب گذاران که بنا به گزارش ها در لیست مراقبت سازمان اطلاعات ملی (MIT) قرار داشتند، اشاره به تقصیر جدی دولت دارد. علاوه بر بستن زبان رسانه ها، دولت دست به نشر اطلاعاتی با هدف گل آلود کردن آب زده است. نخست وزیر داود اوغلو در سناریوی گیج کننده ای، مظنونان همیشگی را مطرح کرده است: داعش، پ کا کا، گروه چپ افراطی زیرزمینی جبهه حزب آزادیبخش انقلابی خلق و رژیم رئیس جمهوری بشار اسد. داود اوغلو همچنین گفته است که تحقیق گران در پی یافتن ارتباط های احتمالی بین داعش و پ کا کا هستند. این ادعا را پی در پی در گوش روزنامه‌نگاران و صاحب نظران زمزمه می کنند. به نظر می رسد تلاش زیادی در جریان است تا به جای ارایه اطلاعات درباره‌ی حمله، مردم را سر درگم کنند. گزارش های دیگر: عاملان انفجارهای آنکارا برای سرویس های اطلاعاتی شناخته شده بودند ؛ قتل عام آنکارا و مسئولیت رجب طیب اردوغان

اسراییل/فلسطین
خوشه های خشم نوجوانان فلسطینی برای رهایی از اشغال

آنگلا مرکل برخلاف نتانیاهو، تنها آلمان نازی را مسئول هولوکاست برشمرد

نتانیاهو: یک روحانی فلسطینی هیتلر را به نابودی یهودیان تشویق کرده بود

ایران تک‌صدایی ایدئولوژیک در همهمه‌ی دانشکده‌های اقتصاد

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز

شماره ۱۲۱ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: