افغانستان

بازماندگان زلزله و تهدید سرما

download-(5)

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

در نبرد کندز ۲۱۰ غیر نظامی کشته شده اند
کلید ۲۸ میزان ۱۳۹۴ مقام های محلی ولایت کندز از کشته و زخمی شدن ۲۱۰ تن  غیر نظامیان دراین ولایت از زمان آغاز نبرد کندز تاکنون خبر میدهند. حمدالله دانشی، سرپرست ولایت کندز روزسه شنبه به کلید گفت: براساس گزارش های ابتدایی، ازآغاز سقوط شهر کندز تاکنون در پی نبرد میان نیرو های امنیتی افغان و طالبان ۷۰ غیر نظامی کشته و ۱۲۰ تن دیگر آنان زخمی شده اند.

غنی به هیات حقیقت‌یاب کندز: حتا نارسایی مسوولان را در گزارش خود بگنجانید
۸ صبح ۵ عقرب ۱۳۹۴ اشرف‌غنی رییس جمهور کشور، در دیداری با اعضای هیات حقیقت‌یاب کندز، از آنان خواسته تا نارسایی‌های مسوولان حکومتی را نیز در گزارش خود بگنجانند. دفتر ریاست جمهوری با انتشار اعلامیه‌ای به نقل از رییس جمهور غنی می‌نویسد گنجانیدن نارسایی مسوولان حکومتی در قبال حادثه کندز، به افزایش اعتماد به نهادهای دولتی کمک می‌کند. آقای غنی خطاب به اعضای هیات حقیقت‌یاب کندز گفته است: «تمام حقایق در رابطه به حادثه کندز را حتا نا رسایی مسولین هم در آن باشد، به منظور شفافیت و افزایش اعتماد مردم  به نهادهای دولتی، در گزارش خود بگنجانید.»

کشف شش جسد در کاخ ریاست جمهوری افغانستان
افغانستان رو ۴ عقرب ۱۳۹۴ در حالی که پیش از این گزارش شده بود که بقایای اجساد دو تن در کاخ ریاست جمهوری افغانستان یافت شده، اما؛ نتایج پزشکی قانونی نشان می دهد که این بقایا متعلق به شش نفر است. سید ظفر هاشمی، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان، تصریح کرد: گزارش پزشکی قانونی نشان می دهد که اجساد یافت شده مربوط به دو کودک، دو زن و دو مرد است. این افراد ۱۵ سال پیش فوت کرده اند که احتمال کشته شدن آنها وجود دارد.

داعش در ولایت ننگرهار، چهار زندان شخصی دارد
خبرگزاری جمهور ۵ عقرب ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلان کرده است که گروه تروریستی داعش در ولسوالی های اچین و نازیان ولایت ننگرهار چهار زندان شخصی دارد. این کمیسیون با نشر اعلامیه ای، از وقوع و گسترش نقض حقوق بشر درکشور به ویژه در درگیری‌های ناشی از اختلافات بین دو گروه طالبان و داعش در تعدادی از ولسوالی‌های ولایت ننگرهار، به شدت ابراز نگرانی و آن را محکوم کرده است.

طالبان: همۀ لیسه‌های دخترانۀ تخار را آتش خواهیم زد
سلام وطندار ۵ عقرب ۱۳۹۴ دو روز پیش، یک لیسۀ دخترانه در منطقه چشمۀ شیر آتش زده شد. سید حسام‌الدین نظری معاون ریاست معارف تخار، در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که این لیسه را طالبان آتش زده اند. لیسۀ چشمۀ شیر در سه کیلومتری شهر تالقان موقعیت دارد و از دو بخش پسرانه و دخترانه تشکیل شده است. آقای نظری می‌گوید، ساختمان دخترانه کاملاً در آتش سوخته اما به ساختمان پسرانه هیچ آسیبی نرسیده است.
سربازگیری طالبان از کودکان در شمال کشور
طالبان پنج داکتر را در ولایت فاریاب ربود
چهار عضو یک خانواده در ولایت نیمروز کشته و زخمی شدند

دو کارمند کمیسیون حقوق بشر افغانستان در ولایت ننگرهار کشته شدند
بی بی سی ۴ عقرب ۱۳۹۴ سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که به دلیل انفجار مین کنار جاده‌ای در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق این کشور، دو کارمند کمیسیون حقوق بشر افغانستان کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند. رفیع بیدار به بی‌بی‌سی گفت که مین زمانی که کارمندان این دفتر عازم محل کارشان بودند منفجر شد و افزود یک زن در میان زخمی شدگان این حادثه است.
سازمان عفو بین الملل حمله بر کارمندان حقوق بشر را محکوم کرد

اعتراف ناتو به کشته شدن غیرنظامیان
افغانستان رو ۳ عقرب ۱۳۹۴ بازرسان ائتلاف ناتو در گزارش خود به کشته شدن غیرنظامیان در جریان حمله هوایی جت‌های جنگنده آمریکایی به شفاخانه قندوز افغانستان در تاریخ سوم اکتبر گذشته اعتراف کردند. جنرال «ویلسون شوفنر» سخنگوی نیروهای موسوم به «پشتیبانی قاطع» در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که قربانیان غیرنظامی بمباران تایید شده است. با دولت افغانستان برای شناسایی قربانیان همکاری کاملی انجام می‌دهیم.

منازعه میان دو قوم در نورستان، تاکنون جان ۳۰۰ نفر را گرفته است
سلام وطندار ۳ عقرب ۱۳۹۴ نماینده‌گان شورای ولایتی نورستان می‌گویند که درگیری‌ها میان قوم‌های «کامدیش» و «کشتونز» در این ولایت، تاکنون ۳۰۰ کشته، ده‌ها معلول و ده‌ها منزل سوخته برجا گذاشته اند. باشند‌گان این ولایت نیز می‌گویند منازعه‌های قومی در نورستان روزبه‌روز در حال افزایش است؛ اما حکومت افغانستان توجهی این مسأله ندارد.

بیست شهروند افغانستان در ایران کشته شدند
یک  ۲۵ میزان ۱۳۹۴ گزارش‌ها از ایران حاکی است که دستکم بیست شهروندان افغانستان دریک رویداد ترافیکی در شهر قم ایران جان باخته اند. رسانه های ایرانی گزارش داده اند که این افراد به گونه غیرقانونی وارد ایران شده وازآنجا به ترکیه می رفتند. ده تن دیگر نیز دراین رویداد زخمی شده اند. گفته می شود این بس هفتاد سرنشین داشت که همه شهروندان افغانستان بوده اند.

زنان

تجاوز شماری از قاضی‌ها و دادستان‌های حوزۀ غرب بر بانوان بازداشت‌ شده
سلام وطندار ۳ عقرب ۱۳۹۴ «نهاد مدنی ـ حقوقی عدالت در افغانستان» با نشر گزارشی گفته است که شماری از قاضی‌ها و دادستان‌های حوزۀ غرب کشور از هر ۱۰ بانویی که بازداشت‌ بوده، بر سه تن آن‌ها تجاوز جنسی کرده اند. احمدتبریز جرأت، مسؤول این نهاد در حوزۀ غرب کشور امروز (یک‌شنبه) در نشستی خبری گفت، بر بنیاد تحقیق نهاد مدنی ـ حقوقی عدالت در افغانستان ۹ دادستان و ۶ قاضی در ولایت‌ هرات، ۶ دادستان و ۴ قاضی در بادغیس، ۵ دادستان و ۴ قاضی در غور، ۴ دادستان و ۳ قاضی در فراه و ۳ دادستان و ۲ قاضی در نیمروز بر زنان زندانی تجاوز کرده اند.

یک مکتب دخترانه در تخار به آتش کشیده شد
۸ صبح ۴ عقرب ۱۳۹۴ مکتب دخترانه ” چشمه شیر ” در شهرتالقان مرکز تخار شب دوشنبه توسط افراد مسلح ناشناس به آتش کشیده شده است. به گفته حسام الدین نظری معاون ریاست معارف تخار در این آتش سوزی بر علاوه صنوف درسی، تجهیزات لابراتواری و تمامی کتب و اسناد این مکتب حریق و ازبین رفته است. به گفته خلیل اسیر سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت تخار پیش از این هم در چنین رویداد های طالبان دست داشته اند و اینبار نیز کار طالبان خواهد بود.

جمیله؛ زنی که تجاوزگر جنسی‌اش را کشت
سلام وطندار ۵ عقرب ۱۳۹۴ شب، دو فرد ناشناس وارد خانۀ جمیله می‌شوند. پس از ده دقیقه، صدای شلیک دو گلوله از خانه شنیده می‌شود. محمد حسن نفس‌زنان و با پیراهنی پرخون از خانۀ جمیله بیرون می‌زند و در تاریکی کوچه گم می‌شود. فردای آن روز (دوشنبه) سلام‌وطندار از جمیله می‌خواهد تا روایت خود را از رویداد شب بگوید. جمیله با چشمانی مصمم به خبرنگار خیره می‌شود و می‌گوید، تازه به خواب رفته بودیم که دو مرد جوان وارد خانۀ ما شدند و یکی از آن‌ها دست و پای شوهر هشتادساله ام را گرفت و دیگری به قصد تجاوز، به من حمله کرد.

طالبان ‘دختری را به اتهام زنا سنگسار کردند’
بی بی سی ۴ عقرب ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت غور از سنگسار دختری جوان در این ولایت خبر دادند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور به بی‌بی‌سی گفت که مخالفان مسلح این دختر را روز گذشته در مربوطات غلمین این ولایت به اتهام “زنا” سنگسار کرده اند. به گفته وی، این دادگاه صحرایی در ۴۵ کیلومتری مرکز غور برگزار شده بود. او گفت که دختر و پسر متهم هر دو مجرد بوده اند.

وزیرامورداخله: آموزش پولیس زن دراولویت وزارت داخله قرار دارد
باختر ۴ عقرب ۱۳۹۴ نورالحق علومی وزیرامورداخله ، دریک نشست ویژه با مسوولین ریاست حقوق بشر، امورزنان واطفال وزارت امورداخله کارکرد آن ریاست را مورد ارزیابی قرارداد. به اساس معلومات دفترمطبوعاتی وزارت داخله به آژانس باختر، درین نشست ، نخست خانم مل پاسوال حکمت شاهی رئیس حقوق بشر، امورزنان واطفال وزارت امورداخله گزارش کاری خود را درجهت توسعه نقش زنان ، آموزش وارتقای ظرفیت های کاری پولیس زن دروزارت امورداخله ارایه داشته افزود که نقش پولیس زن درسطح قوماندانی های امنیه مرکزو ولایات کشورنسبت به زمان گذشته بهبود یافته ودر راستای ارتقای نقش پولیس زن وظرفیت سازی درین عرصه گام های موثربرداشته شده است.

کشته شدن یک کارمند زن سازمان ملل، ازسوی افراد مسلح ناشناس در کندهار
کلید ۲۰ میزان ۱۳۹۴ دفتر نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان ( یوناما) از کشته شدن یکی از کارمندانش در ولایت کندهار خبر میدهد. به نقل ازمنبع، یک کارمند زن افغان، در دفتر یوناما، در شهر کندهار صبح روز دوشنبه ازسوی افراد ناشناس به قتل رسیده. صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار در گفتگو با کلید تایید می کند که فرد کشته شده یک داکتر است؛ اما در مورد این رویداد جزییات بیشتر ارایه نمی کند.
در افغانستان از  هر هشت زن، یکی آن مصاب به سرطان سینه است
مشرانو جرگه، تجاوز جنسی بر شماری از زندانیان زن را محکوم کرد
ادیب: طالبان دروازه‌ی تمامی مکاتب ولسوالی وردوج بدخشان را بسته‌اند

حامیان و فعالان

آواره‌گان جنگ کندز: کندز دیگر مکانی امن برای‌مان نیست
سلام وطندار ۵ عقرب ۱۳۹۴ تصرف چند روزۀ کندز از سوی طالبان و ادامه درگیری‌ها در این ولایت سبب آواره‌شدن نزدیک به بیست‌هزار خانواده شده است. این بی‌جاشده‌گان می‌گویند که دیگر کندز مانند گذشته برای‌شان نیست. روبینه، بانویی‌ست که با شوهر معیوبش پس از حملۀ طالبان بر این ولایت خانه‌اش را رها کرده و به کابل آمده است. او یا شکایت از وضعیت بد اقتصادی گفت که حتا کرایۀ موتر برای فرار از ساحۀ جنگ را قرض گرفته است. روبینه می‌گوید که تا اکنون هیچ‌گونه کمکی از سوی دولت دریافت نکرده و نمی‌خواهد دوباره به کندز برگردد.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

آخرین آمار از تلفات و خسارات زلزله‌ در کشور
یک ۵ عقرب ۱۳۹۴ در تازه‌ترین آماری که از سوی اداره‌ی مبارزه با حوادث طبیعی منتشر شده آمده است که تا اکنون در نتیجه زمین لرزه‌ی دیروز، ۷۶ نفر کشته و دستکم ۳۱۳ نفر زخمی شده اند. ویس احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی گفته است که تا اکنون ۷۶ جسد و دستکم ۳۱۳ زخمی به مراکز صحی منتقل شده اند. به گفته‌ی او در میان شمار کشته، زخمی‌ها و خسارات ولایات تخار و کنر بیشترین قربانی را دارد.
یازده کشته و زخمی بر اثر زلزله امروز در پروان

عضویت افغانستان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل
افغانستان رو ۴ عقرب ۱۳۹۴ سخنگوی وزارت خارجه افغانستان از عضویت این کشور در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل خبر داد. «احمد شکیب مستغنی»، در یک کنفرانس خبری گفت: افغانستان در تاریخ ۲۱ اکتبر سال جای از طریق انتخابات به مدت سه سال به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل درآمد.

درخواست پناهندگی ۱۲۰ هزار افغان از اروپا
افغانستان رو ۴ عقرب ۱۳۹۴ یک صد و بیست هزار افغان در هشت ماه نخست سال جاری میلادی درخواست پناهندگی کرده اند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد در هشت ماه نخست سال جاری میلادی یک صد و بیست هزار مهاجر افغان از چهل و چهار کشور درخواست پناهندگی کرده اند.

قانون پاسپورت از سوی رییس جمهور توشیح شد
اطلاعات روز ۲۰ میزان ۱۳۹۴ رییس جمهور غنی در یک فرمان تقنینی، قانون پاسپورت را که گفته می‌شود تمام معیارهای جهانی در آن در نظر گرفته شده، را توشیح کرده است. به نقل از خبرگزاری جمهور،  دیروز یک شنبه، ۱۹ میزان، مسئولان ریاست پاسپورت اعلام کرده‎اند که در این قانون تمام تسهیلات برای شهروندان کشور در نظر گرفته شده است.

جنگ

امریکا هیچ راهبردی برای تامین ثبات در افغانستان ندارد
یک ۱ عقرب ۱۳۹۴ ویب سایت افشاگر ویکی لیکس در تازه ترین موج افشاگری هایش گفته است این ویب سایت پس از هک کردن نامه‌های جان برنان، رییس پیشین سازمان استخبارات مرکزی امریکا دریافته است که سیاست گران و تصمیم گیرنده گان امریکا، برای تامین ثبات در افغانستان و پاکستان راهبرد مشخص، همه جانبه و هماهنگ شده برای مبارزه با تهدید ها ندارند. بر بنیاد این یافته‌ها، حتا بحث حضور بیشتر سربازان تا محو کامل پایگاه‌های هراس افگنان در خاک پاکستان نیز منتفی دانسته شده است.

نظامیان افغان در دو ماه گذشته ۸۰۰ طالب را در هلمند کشته‌اند
یک ۳ عقرب ۱۳۹۴ مسوولان وزارت دفاع ملی اعلام کرده اند که نظامیان کشور در جریان دو ماه گذشته، موفق شده اند دستکم ۸۰۰ طالب مسلح را در مربوطات ولایت هلمند بکُشند. وزارت دفاع در اعلامیه‌یی گفته است که این افراد بیشتر در ولسوالی‌های موسی قلعه، کجکی، سنگین، گرشک و بخش‌های از شهر لشکرگاه، از سوی نظامیان کشور کشته شده اند.
غنی: حادثات غورماچ، موساقلعه و کندز تا مدتی همچنان تکرار می‌شود
وزارت دفاع: نزدیک به ۲۰۰ شورشی در نقاط مختلف افغانستان کشته شده اند
احمدزی: نهاد های بین المللی برای بهبود وضعیت حقوق بشر توجه کنند
والی کندز: ۶۷۰ طالب در جنگ کندز کشته شده اند

فرهنگ

اتحادیه چاپخانه‌های افغانستان ایجاد شد
بی بی سی ۴ عقرب ۱۳۹۴ صاحبان چاپخانه‌های افغاستان که شمار آنها به ۱۸۰ می رسد، امروز با تشکیل اتحادیه، رسما آغاز کار ‘اتحادیه مطابع افغانستان’ را اعلام کردند. هدف از ایجاد این اتحادیه حمایت از حقوق و فعالیت چاپخانه‌ها و ناشران افغانستان اعلام شده‌است. داد نورانی، رئیس چاپخانه دولتی آزادی به بی‌بی‌سی گفت که چاپ خانه‌های افغانستان به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه ارزان و نبود زیر ساختهای مناسب با مشکلات زیادی مواجه هستند که سبب شده این چاپخانه‌ها نتوانند با چاپخانه‌های کشورهای همسایه رقابت کنند.

یک نمایشگاه بزرگ کتاب در هرات برگزار شد
سلام وطندار ۴ عقرب ۱۳۹۴ چهارمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرات زیر نام «کتاب، مشعل هدایت» برگزار شد. مسؤولان محلی هرات می‌گویند که در این نمایشگاه ۳۵ هزار عنوان کتاب در بیش از ۵۰ هزار جلد به نمایش گذاشته شده اند. این نمایشگاه امروز (دوشنبه) از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ و انجمن ناشران و نویسندگان ولایت هرات برگزار شد.
امریکا پروژه‌ی حفظ  میراث‌های فرهنگی افغانستان را حمایت مالی می‌کند

 

آرمان‌شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، صدای امریکا، رادیو آزادی رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

پیوست‌ها: