international

b 122

کشته شدن پسر ۱۳ ساله فلسطینی به دست نیروهای اسراییلی در نزدیکی رام الله
عکس: سامانه اینترنتی الجزیره

  موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

نهادهای دولتی

اسراییل نیروهای امنیتی باید روال قتل های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را خاتمه دهند
۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز بر اساس یافته های تحقیقی جاری در کرانه باختری شامل اورشلیم شرقی اعلام کرد: نیروهای اسراییلی بدون توجیه شماری از فلسطینی ها را به‌طورِ غیرقانونی با استفاده از خشونت عمدی مرگبار کشته اند. عفو بین‌الملل دست کم چهار مورد را ثبت کرده است که در آنها فلسطینی ها در اعدام های فراقضایی به عمد هدف گلوله نیروهای اسراییلی قرار گرفتند با وجود این که خطر جانی برای کسی به شمار نمی رفتند. در بعضی موارد، شخص زخمی روی زمین رها شده تا از خونریزی بمیرد و در مغایرت با ممنوعیت شکنجه و بدرفتاری های دیگر هیچ امداد پزشکی به آنها عرضه نشده است. از ۱ اکتبر تاکنون، نیروهای اسراییلی بیش از ۳۰ فلسطینی را پس از دست زدن به حمله با چاقو یا ادعای این نیروها در مورد قصد حمله با چاقو در کرانه باختری و اسراییل کشته اند. گزارش خبری: افزایش آمار کشته‌ها با ادامه بحران امنیتی در اسرائیل

یمن بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز ممکن است جنایت جنگی محسوب شود
۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز گفت: حمله عمدی و تخریب بیمارستان مورد حمایت پزشکان بدون مرز (MSF) در شمال یمن ممکن است جنایت جنگی باشد و باید فوری مورد تحقیق مستقل و کامل قرار بگیرد. به گزارش منابع مستقل، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ساعت ۱۱:۳۰ شب ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ شش حمله هوایی پی در پی به بیمارستانی واقع در استان صعده انجام دادند. بیش از ۲۰ تن از جمله سه بیمار و کارکنان پزشکی و غیره در بیمارستان بودند. ۷ تن از کارکنان زخمی شدند، ولی به علت ترس از حمله های هوایی بیشتر، تا صبح امکان بردن آنها به بیمارستانی دیگر نبود. دیده بان حقوق بشر نیز گزارش داد که دو بیمار در حمله ها به این بیمارستان که تنها تاسیسات پزشکی شهر حیدان است، زخمی شده‌اند. خبرهای بیشتر در این زمینه: سازمان ملل حمله عربستان به بیمارستانی در یمن را محکوم کرد. به علاوه، ۴۰‌ تن در حمله نیروی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به دو جزیره کشته شدند.

ترکیه

بستن راهِ گزارشگری انتقادی
دیده بان حقوق بشر ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ درست چند روز پیش از انتخابات عمومی ۱ نوامبر، دولت ترکیه به ریاست اردوغان دست به اقدامات استثنایی برای ساکت کردن رسانه های منتقد و سرکوب مخالفان زده است. چنین اقداماتی برای جلوگیری از نظارت بر دولت از زمان کودتای نظامی ۱۹۸۰ تاکنون سابقه نداشته است. امروز، پلیس به ساختمان تلویزیون های بوگون و کانال ترک متعلق به گروه رسانه ای ایپک حمله کرد. تلویزیون بوگون صبح روز ۲۸ اکتبر، صحنه هایی را پخش کرد که نشان می داد پلیس ضد شورش با استفاده از گاز اشک آور و شلنگ های آب علیه مردم در بیرون ساختمان راهشان را باز می کرد و آتش نشانی را برای بریدن دروازه های آهنی بیرون ساختمان به کار گرفته بود. گزارش خبری: حمله پلیس ترکیه به یک کنسرن رسانه‌ای مخالف دولت در استانبول

دادگاه ۲۴۴ معترض مخالف دولت را به زندان محکوم کرد

بازداشت دانش‌آموزی ۱۴ ساله به خاطر “توهین به اردوغان”

مصر حمله مسلحانه به سازمان‌ غیردولتی خبری نشان دیگری از تهاجم به رسانه های مستقل
عفو بین‌الملل ۲۱ اکتبر ۲۰۱۵ حمله مسلحانه امروز به یک سازمان‌ غیردولتی خبری در قاهره نشان از گسترش نگران کننده سرکوب آزادی بیان و تشکل دارد. اعضای نیروهای امنیتی با اسلحه و نقاب به صورت به دفتر بنیاد معدا برای توسعه رسانه ها حمله کردند و تمام کارکنان را دستگیر کردند. دلیل حمله روشن نیست، اما، نیروهای امنیتی، در مغایرت با قانون، حکم دستگیری از دادستانی نداشتند.

استرالیا مدارک کوبنده درباره‌ی مشارکت مسؤولان در جنایت فراملی افشا شد
۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل مدارک تازه ای گردآورده است که نشان می دهند عملیات مرزی استرالیا در دریا طرحی بی قانون و فعالیت کیفری، به همراه رشوه دهی به خدمه قایق ها و رفتار تعدی آمیز با زنان، مردان و کودکان پناه‌جو است. گزارش تازه با عنوان «به هر وسیله» در پی مصاحبه با پناه‌جویان، خدمه یک قایق و پلیس اندونزی، نشان می‌دهد که مسؤولان استرالیایی شاغل در عملیات مرزهای مستقل به ۶ خدمه یک قایق که ۶۵ پناه‌جو را به نیوزیلند می بردند، ۳۲ هزار دلار پرداخته اند تا آنها را به اندونزی ببرند.

ایران

گزارش احمد شهید: سرانه اعدام در ایران از هر کشوری بالاتر است
بی بی سی فارسی ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران از افزایش شمار اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که در هفت ماه ابتدای سال جاری میلادی هم دست کم ۶۹۴ نفر، از جمله ۱۰ زن و یک نوجوان در ایران اعدام شده اند و دست کم ۳۳ مورد اعدام در ملاءعام اجرا شده است.

یک زندانی در تبریز اعدام شد

چهار نوجوان در زندان سنندج در انتظار اعدام هستند

اجرای حکم شش سال زندان برای جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری

مشاور مهدی کروبی به پنج سال حبس محکوم شد

مهتاب محمدی، نوکیش مسیحی در تهران بازداشت شد

روزنامه وطن امروز و مجله‌های ۹ دی و چشم انداز ایران دادگاهی شدند

حسین زمان خطاب به وزیر ارشاد: من از فعالیت هنری ممنوع شده‌ام

عربستان سعودی

حکم اعدام روحانی شیعه ‘تایید شده است’

یک شهروند پاکستانی گردن زده شد

عاملان غیردولتی

فیلیپین اعدام به دست شورشیان نقض حقوق بین‌المللی است
۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: ارتش نوین خلق در فیلیپین روز ۱۹ اکتبر شهردار شهری کوچک و پسر او را در مغایرت با حقوق بین‌المللی بشردوستانه اعدام کرد. این گروه شورشی ظرف چهار دهه بارها افرادی را که در به اصطلاح دادگاه خلق «مقصر» شناخته می‌شوند، اعدام کرده است. این دادگاه ها موازین اساسی محاکمه‌ی عادلانه را رعایت نمی‌کنند.

بنگلادش داعش، ‘مسئولیت انفجار بمب در مراسم عاشورا را پذیرفت’

سوریه داعش سه نفر را با ‘منفجر کردن’ ستون‌های پالمیرا کشت

عراق داعش ۱۳ روزنامه‌نگار را در موصل کشته است

عربستان سعودی انفجار در مسجدی چند کشته و زخمی برجای گذاشت

نیجریه حملات انتحاری ده ها زخمی و کشته بر جا گذاشت

   عدالت

اوکرایین پایانی بر معافیت از مجازات: گزارش تازه ضرورت آغاز تحقیقات دادگاه بین المللی جزایی را آشکار می‌سازد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ گزارش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و مرکز آزادی‌های مدنی (CCL، اوکرایین) فجایع شدیدی را که گروه‌های مسلح مختلف در اوکرایین شرقی علیه مردم غیرنظامی مرتکب شده‌اند افشا کرده است. این موارد ثبت شده‌ی نقض حقوق بشر می‌توانند جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت محسوب شوند و باید فوری مورد تحقیق دادگاه بین المللی جزایی قرار گیرند. فدراسیون و مرکز آزادی‌های مدنی این گزارش را روز جمعه ۲۳ اکتبر در کیف ارایه و توصیه‌هایی در زمینه‌ی تضمین تحقیقات کامل و غیرجانبدار در مورد جنایت‌های ارتکابی در اوکرایین از زمان آغاز درگیری مطرح کردند.

بنگلادش دو رهبر مخالف در خطر اعدام در پی ایراد در دادگاه استیناف باید دوباره محاکمه شوند
۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: دو رهبر مخالف به‌خاطر جنایت‌های ارتکابی در جنگ استقلال ۱۹۷۱ در پی ایرادهای جدی در محاکمه و فرایند استیناف در خطر اعدام هستند. این دو در سال ۲۰۱۳ در دادگاه جنایت‌های بین‌المللی این کشور به اتهام جنایت‌های جنگی و نسل کشی به اعدام محکوم شدند. به گفته سازمان ملل این دادگاه موازین محاکمه‌ی عادلانه را رعایت نمی کند.

   حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل/فلسطین اشغال بی انتها، با مرگ ده ها تن به ضرب چاقو و گلوله به مقاومت دامن می زند
دمکراسی اکنون ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ شمار کشته ها در اثر خشونت در اسراییل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین با چاقو زدن های فلسطینی ها و افزایش سرکوب اسراییلی ها رو به رشد است. روز یکشنبه ۱۸ اکتبر، عربِ شهروند اسراییلی ۲۱ ساله ای با چاقو سربازی اسراییلی را کشت و سپس به سوی ایستگاه اتوبوسی تیراندازی و ۱۰ تن را زخمی کرد. او کشته شد. سپس سربازان و عابران در واکنشی که آشکار نژادپرستانه بود، به اشتباه تصور کردند مردی اریتره ای ضارب دوم است و او را به ضرب گلوله کشتند. اسراییل با محاصره بیت المقدس شرقی در هفته گذشته، سرکوب باشندگان عرب را گسترش داده و به عملیات نظامی در کرانه باختری و غزه ادامه می‌دهد. سازمان ملل می گوید در ۱۰ سال گذشته، هفته پیش مرگبارترین زمان برای فلسطینی ها در کرانه باختری و غزه بوده است و نگرانی از «استفاده از افراطی از خشونت و نقض حق زندگی و امنیت افراد» را افزایش داده است.

آذربایجان نامه سرگشاده مشترک به اعضای هیأت نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا بر انتخابات قانونگذاری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ در نامه ای به امضای رئیس فدراسیون، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و دبیر کل کمیته هلسینکی نروژ اعلام شد: در روز ۱ نوامبر ۲۰۱۵، در حدود ۵ میلیون شهروند آذربایجان در انتخابات قانونگذاری رأی خواهند داد. مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) هیأتی را برای نظارت بر انتخابات به آذربایجان اعزام خواهد کرد. ما مایلیم نگرانی شدید خود را از شرایط انتخابات ابراز کنیم. این شرایط مقررات «اعلامیه اصول نظارت بین‌المللی بر انتخابات» که مورد تأیید PACE و شماری از سازمان‌های بین‌المللی دیگر است، برآورده نمی کند. «تهدید علیه نامزدهای مخالف»، «آزادی بیان»، «زندانی شدن مدافعان مستقل حقوق بشر» ، «کمیسیون های انتخاباتی»، و «واکنش های دیگر نهادهای بین‌المللی» در این نامه به شرح رسیده است.

مکزیک افزایش در گزارش های شکنجه بحران رو به گسترش حقوق بشری را به نمایش می گذارد
عفو بین‌الملل ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ در حالی که رئیس جمهوری مکزیک امروز لایحه ای تازه درباره‌ی شکنجه به کنگره تقدیم می‌کند، این سازمان در گزارشی تازه که امروز منتشر کرد، گفت: با گزارش های مربوط به خفه کردن، تجاوز و تعدی های دیگر جنسی، شوک برقی و کتک که در سال گذشته بیش از دو برابر شده، شکنجه در مکزیک به سطح فاجعه باری رسیده است. به گزارش دادستانی، شمار شکایت های مربوط به شکنجه در سطح فدرال در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بیش از دو برابر شده است: از ۱۱۶۵ به ۲۴۰۳ مورد. با وجود افزایش شدید در شمار این گزارش ها، شمار قربانیان احتمالی که کارشناسان پزشکی قانونی معاینه کرده‌اند، در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.

سری لانکا ما در ترس دایم زندگی می کنیم
۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر گزارشی تحقیقی درباره‌ی ادعاهای مربوط به شکنجه به دست پلیس و دیگر موارد نقض حقوق بشر علیه مظنونان به جنایت را در بخش های مختلف کشور منتشر کرده است. یافته ها نشان می‌دهند که پلیس اغلب از شکنجه برای دریافت اعتراف و از کتک و شکنجه های دیگر برای تنبیه متهمان استفاده می کند. یافته های ما گزارش های مدافعان حقوق بشر داخلی را تأیید می کند: استفاده از شکنجه و بدرفتاری های دیگر حتا در مورد جرایم جزیی رایج است.

اندونزی قانون محلی نفرت انگیز شلاق برای رابطه جنسی توافقی را لغو کنید
عفو بین‌الملل ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ مسؤولان در منطقه آسه اندونزی باید فوری قانون جدل انگیزی را لغو کنند که برای رابطه جنسی توافقی در بعضی موارد شلاق مقرر کرده و ممکن است فرار تجاوزگران از عدالت را آسانتر کند. قانون کیفری اسلامی («قانون جنایت») که امروز به اجرا درآمد برای رابطه جنسی خارج از ازدواج تا ۳۰ ضربه و برای رابطه همجنس گرایانه تا ۱۰۰ ضربه شلاق مقرر کرده است. این قانون همچنین با تجویز مجازات برای اشخاصی که ممکن است ادعای دروغ کنند، موانع غیرقابل قبولی برای اعلام تجاوز قرار داده است.

برمه ارایه گزارش فدراسیون در نشست خبری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ در روز ۸ نوامبر انتخابات قانونگذاری در برمه برگزار می شود. به این مناسبت، فدراسیون اولین بررسی از مواضع احزاب سیاسی را نسبت به مسایل حقوق بشر انجام داده است: چه اقداماتی برای بهبود آزادی بیان انجام خواهند داد؟ آیا مجازات اعدام را ملغا خواهند کرد؟ آیا حقوق اقلیت ها را تضمین می کنند؟ گزارشی در تحلیل این بررسی باعنوان «نیمه‌ی خالی: احزاب سیاسی برمه و تعهدات حقوق بشری آنها» در ۳ نوامبر در نشستی خبری در رانگون عرضه خواهد شد.

مالزی از جرم انگاری انتقاد دست بردارید
۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر کرد، اعلام کرد: فضای مباحثه عمومی و آزادی بیان در مالزی به سرعت کاهش می یابد و دولت به قوانین کیفری برای خاموش کردن منتقدان و نارضایتی عمومی دست می زند. روز ۱۸ نوامبر ۲۰۱۵ که رئیس جمهوری اباما و دیگر رهبران جهان در کوالا لامپور گرد هم می آیند، فرصتی برای مطرح کردن خواست اصلاح در قوانین سخت گیرانه و سانسور است. گزارش «ایجاد فرهنگ ترس: جرم انگاری بیان صلح آمیز در مالزی» استفاده و سوء استفاده دولت از قوانین مبهم را برای جرم انگاری بیان صلح آمیز، از جمله بحث های مربوط به منافع عمومی، را نشان می‌دهد. این گزارش روند نگران کننده ای از سوء استفاده از فرایندهای حقوقی، از جمله دستگیری های شبانه و بازداشت توجیه ناپذیر و پیگرد گزینشی را نشان می‌دهد.

عربستان سعودی زندان های طولانی مدت برای فعالان
دیده بان حقوق بشر ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ دادگاهی در عربستان سعودی در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ سه مرد را به‌خاطر فعالیت صلح آمیز به زندان های طولانی مدت محکوم کرده است. دو تن از این سه نفر از بنیانگذاران گروهی ممنوع به نام «جامعه حقوق مدنی و سیاسی عربستان» و نفر سوم منتقدی مستقل است. این سه به زندان از ۸ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند. اتهام های این سه نفر، همچون موارد دیگر مواردی مثل «خروج از بیعت با حاکم» و «تشکیل سازمان غیرمجاز» و نیز مقررات مبهمی از قانون فضای مجازی ۲۰۰۷ است.

ایران ویدیوی محاکمه‌ی اعضای محفل ملی بهائیان

   جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

حضور فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در نایروبی برای بحث درباره‌ی پاسخ‌گویی شرکت‌ها
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ هیأت فدراسیون برای سازمان‌دهی و مشارکت در سه نشست مربوط به پاسخ‌گویی شرکت‌ها (۲۸ـ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵) در نایروبی/کنیا به سر می‌برد. هیأت فدراسیون در سازمان‌دهی سه نشست راه‌بُردی مربوط به پاسخ‌گویی شرکت‌ها مشارکت دارد: دومین مشورت منطقه‌ای درباره‌ی ابتکار عهدنامه، آموزش راه‌بُردی درباره‌ی توسل به راه‌کارهای مربوط به نقض حقوق بشر به دست شرکت‌ها ومجمع مردم درباره‌ی حقوق بشر و اقتصاد. در این هیأت، بعضی از اعضای هیأت مدیره‌ی فدراسیون و سازمان‌های عضو آن از بوتسوانا، ساحل عاج، برمه، فلسطین، کنیا، تانزانیا، ایالات متحد آمریکا و آفریقای جنوبی شرکت دارند.

هند مرگبارترین اپیدمی
دیپلمات ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ از زمان تصمیم هند به پیوستن بخش کشاورزی به بازار آزاد در دهه ۱۹۹۰، خودکشی مرگبارترین اپیدمی این کشور شده است. بنا به آمار رسمی ـ که به گفته بسیاری از سازمان‌های غیردولتی مشکل را کوچکتر نشان می‌دهند ـ از سال ۱۹۹۵ تاکنون بیش از ۳۰۰۰۰۰ کشاورز خود را کشته اند. گرچه اقتصاد هند در عصر طلایی خود به سر می برد، سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی مرتب کاهش می یابد. این سهم در حال حاضر ۱۳ درصد است، در حالی که بیش از ۵۰ درصد نیروی کار در این بخش شاغل هستند. ۲۰۱۵ بدترین سال در دو دهه گذشته بوده است. رئیس بخش بهداشت در شهر لالیتپور می گوید: شمار خودکشی در بیشتر شهرهای این ایالت دو برابر شده است. بعضی از کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که امسال این تعداد بیش از ۲۰۰۰۰ باشد.

ترکمنستان تصویرهای ماهواره ای تخلیه اجباری گسترده مردم را در آستانه بازی های آسیایی نشان می دهند
۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز با انتشار تصویرهای ماهواره ای و نمایش تخریب گسترده، افشا کرد که در اقدامی برای «زیبا سازی» پایتخت ترکمنستان پیش از بازی های داخل سالن و ورزش های رزمی آسیا در سال ۲۰۱۷، در حدود ۵۰۰۰۰ تن به زور از خانه هایشان اخراج شده‌اند. گزارش «محروم از خانه، محروم از حقوق: افشای اخراج های گسترده و تخریب خانه ها در ترکمنستان» تصویرهای ماهواره ای را در مورد تخریب ۵۰۰۰ خانه که هر یک به‌طورِ متوسط مسکن پنج نفر است، در منطقه چغانلی در عشق آباد، از مارچ ۲۰۱۴ تا آپریل ۲۰۱۵، تحلیل می‌کند. بنا به اطلاع، از آن پس، تمام منطقه شامل بیش از ۱۰۰۰۰ خانه تا پیش از سپتامبر به‌طورِ کامل تخریب شده و تخریب های بیشتری در مناطق دیگر پایتخت در جریان است و خانواده های بیشتری را بی خانمان خواهد کرد.

آفریقای جنوبی پلیس باید در واکنش به اعتراض های دانشجویی خودداری نشان دهد
۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل گفت: پلیس آفریقای جنوبی باید در واکنش به اعتراض های دانشجویی سراسری خودداری نشان دهد. پلیس از گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و نارنجک های گیج کننده علیه دانشجویان در کیپ تاون و پورت الیزابت استفاده کرده است. دانشجویان به افزایش شهریه ها در سال ۲۰۱۶ معترض هستند.

سازمان ملل متحد: ۷۰۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۵ به اروپا رسیده‌اند

هشدار مسئول حقوق بشر سازمان ملل نسبت به «زبان موهن» سیاستمداران درباره پناهجویان

چند ملیتی ها برندگان اصلی مبادله آزادند

ایران

۴۰ میلیون نفر در ایران “بدون شغل” روزگار می​گذرانند

مطالبات معلمان و گوش‌هایی که نمی‌خواهند بشنوند ‌

رییس‌دانا: کمبود تقاضا ناشی از فقر توده‌هاست

گسترش حاشیه‌نشینی

 حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

آلمان به قطر تانک فروخته است

  دفاع از حقوق بشر

به سرکوب جهانی مدافعان حقوق بشر پایان دهید و قوانین حمایت از آنها را تصویب کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ اکتبر ۲۰۱۵ هیأتی از کارشناسان امروز در سازمان ملل اعلام کردند: فعالیت مدافعان حقوق بشر بسیار پرخطر است و شمار رو به افزایشی از کشورها این فعالیتها را جرم می‌انگارند. اعضای این هیأت ـ که در نشستی با پشتیبانی مشترک عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سرویس بین‌المللی حقوق بشر سخن می‌گفتند ـ اظهار کردند که امروزه ما در دوران «سرکوب جهانی» مدافعان حقوق بشر هستیم: قوانین برای سرکوب دگراندیشی مورد استفاده و سوء استفاده قرار می‌گیرند، استقلال و منابع سازمان‌های غیردولتی را محدود می‌کنند، اعتراض جرم می‌شود و مدافعان حقوق بشر در مغایرت با موازین بین‌المللی به زندان می‌افتند. گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل برای مدافعان حقوق بشر، مایکل فُورست، گفت: «دولت‌ها در سراسر جهان، از ضروریات توسعه‌ی اقتصادی و نیاز به مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌بار برای توجیه یا به‌عنوان دست‌آویزی برای تصویب قوانین و سیاست‌هایی استفاده می‌کنند که بی‌جهت و بی‌تناسب آزادی بیان، آزادی تشکل و گردهمایی را محدود می‌کنند.»

آذربایجان تحولات تازه درباره‌ی درخواست استیناف لیلا یونس و عارف یونس اف
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دادگاه استیناف باکو روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ تصمیم گرفت پرونده لیلا یونس، رئیس موسسه صلح و دمکراسی، و عارف یونس اف، همسر او و رئیس بخش منازعه شناسی این موسسه، را به دادگاه جرایم بزرگ باکو برگرداند. دادگاه این رأی را در پی اعتراض وکیل این دو به اشتباهات در صورت جلسه محاکمه در دادگاه صادر کرد. لیلا یونس و عارف یونس اف در دادگاه در قفسی شیشه ای در محاصره ۲۵ ضابط دادگاه و مأمور بودند و نمی‌توانستند چیزی ببینند یا بشنوند. به علاوه، محاکمه مقدماتی رئوف میرقادراف به اتهام خیانت به کشور برای روز ۴ نوامبر تعیین شده است. او به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شده است.

محدود کردنِ حق وتو در مورد جنایت‌های فجیعِ گسترده
۵ اکتبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از این نظر که اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل بایستی داوطلبانه در مورد پرهیز از حق وتوی خود در مواردِ مربوط به جنایت‌های فجیعِ گسترده توافق کنند، حمایت کرد. در واکنش به استفاده‌ی مکرر از حق وتو در بحران‌های مهم و برای یادآوری مسوؤلیت جامعه‌ی بین‌المللی در محافظت از اشخاصی که در خطر نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت هستند و مسوؤلیت پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل در خودداری از وتو در شرایطی که جهان برای اقدام به آنها نیاز دارد، دو ابتکار اکنون در دست بررسی است.

سازمان ملل در هفتاد سالگی! مخاطرات و مشکلات رویاروی حقوق بشر کدامند؟
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ درست ۷۰ سال پیش، در روز ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵، منشور سازمان ملل به اجرا درآمد. چند هفته پس از پایان جنگ دوم جهانی، سازمان ملل به واقعیت پیوست. حقوق بشر به‌عنوان یکی از اهداف این سازمان تعریف شد. ۷۰ سال پس از آن، با افزایش اعضای این سازمان از ۵۳ کشور به ۱۹۳ کشور، سازمان ملل چگونه وظایف خود را برای تضمین حقوق بشر جهانشمول و احترام مؤثر به آن انجام می‌دهد؟ عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، نیز در گفت‌وگویی با دویچه وله به مناسبت ۷۰ سالگی سازمان ملل گفت:‌ «سازمان ملل سازمان دول است.» خلاصه‌ی گزارش دویچه وله درباره‌ی این گفت‌وگو را در اینجا بخوانید و گفت‌وگوی کامل را در اینجا بشنوید.

کامبوج/فرانسه نامه سرگشاده به رئیس جمهوری فرانسه پیش از دیدار نخست وزیر هون سن
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ به مناسبت دیدار نخست وزیر کامبوج از فرانسه، فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در فرانسه و کامبوج ـ جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج، جامعه ترویج و دفاع از حقوق بشر در کامبوج و جامعه حقوق بشر فرانسه ـ نگرانی خود را از موارد اخیر نقض حقوق بشر در کامبوج ابراز کردند. «از ماه جولای، دولت‌مردان چهار مدافع زیست محیطی حقوق بشر، ۱۴ عضو و پشتیبان حزب نجات ملی کامبوج، یک سناتور از حزب مخالف سام رینسی، دو راهب بودایی و یک دانشجو را دستگیر کرده‌اند. ۱۱ تن از ۱۴ عضو و پشتیبان حزب نجات ملی کامبوج به‌خاطر مشارکت در تظاهرات با خواست رعایت آزادی گردهمایی به اتهام قیام به زندان از هفت تا ۲۰ سال محکوم شدند.»

ترکیه قصد تقلب در انتخابات دارید؟‌ دوباره فکر کنید
المُنیتور ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ چند روز به انتخابات عمومی ۱ نوامبر ۲۰۱۵ در ترکیه مانده و نگرانی از تقلب در آرا افزایش یافته است. جنبش مدنی توجه برانگیزی به نام «رأی و بعد از آن» که در صف اول جلوگیری از تقلب است در مدت کوتاهی گسترش پیدا کرده است. گروهی ۸ نفره از داوطلبان که در دسامبر ۲۰۱۳ به راه افتاد در آپریل ۲۰۱۴ به یک انجمن تبدیل شد. از آن پس، این گروه در ۸۱ منطقه ترکیه سازماندهی کرده و آماده نظارت بر صندوق های رأی است. انتظار می‌رود شمار داوطلبان تا روز انتخابات به ۱۰۰۰۰۰ تن برسد. اعضای گروه میل ندارند در معرض تماشا قرار بگیرند و مصاحبه کنند. این جنبش داوطلبان را آموزش می‌دهد و نرم افزار خود را برای کنترل شمارش آرا تهیه کرده است. یکی از نمایندگان این گروه گفت: شمار داوطلبان تاکنون از ۴۶۰۰۰ نفر گذشته است.«ما در حال حاضر در ۴۳ منطقه ترکیه حضور داریم.»

کوبا آزار قضایی و حبس خودسرانه اعضای اتحادیه میهن پرستی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ اکتبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خبر از تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه چندین عضو اتحادیه میهن پرستی کوبا داد. این عده و عده ای دیگر از فعالان روز ۲۰ سپتامبر پس از تلاش به تماس با پاپ فرانسیس در هاوانا دستگیر شدند و نیروهای امنیتی آنها را به میدان انقلاب هاوانا کشاندند. آنها قصد اطلاع رسانی درباره‌ی نقض حقوق بشر و سرکوب رو به رشد گروه های مختلف در کوبا را داشتند.

آمریکا وتو گامی در راه بستن گوانتانامو است
۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: وتوی رئیس جمهوری اباما علیه لایحه هزینه دفاعی در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ تلاش تازه ای برای بستن بازداشتگاه گوانتانامو را نشان می‌دهد. لایحه مجوز دفاع ملی که سنا در روز ۷ اکتبر تصویب کرد، حاوی مقرراتی بود که بستن این زندان را برای رئیس جمهوری مشکل می‌کرد.

هند اعتراض نویسنده‌ها به قتل متفکران و محدویت آزادی بیان

ایران

تعلل در درمان زندانی‌های بیمار موجب تشدید بیماری و حتی مرگ آنان شده است

مصاحبه با احمد شهید درباره گزارش وضع حقوق بشر ایران

انتظارات از حکومت جمهوری اسلامی در مسایل حقوق بشری: گفتگوی رادیو بین‌المللی فرانسه با عبدالکریم لاهیجی

  زنان

سودان مسوؤلیت سازمان ملل در مورد قربانیان تجاوز در دارفور
دیده بان حقوق بشر ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ شاهد ما از دارفور می گفت، یک سال پیش، در اواخر اکتبر، نیروهای ارتش سودان وارد شهر او تابیت در شمال دارفور شدند، او را از خانه بیرون کشیدند و به قصد کشت زدند. سربازان به سه دختر او، همگی زیر ۱۵ سال، تجاوز کردند. سربازان ظرف ۳۶ ساعت، به دست کم ۲۲۱ دختر و زن در شهر تابیت تجاوز کردند. چند ماه بعد، پژوهشگر ما با زن جوانی از شهر گولو مصاحبه کرد و او گفت سربازان نیروهای حمایت سریع دولت در ژانویه پس از کشتن پدرش به او و دو خواهرش تجاوز کردند. نیروهای حمایت سریع سه هفته درگولو اموال مردم را غارت کردند، زنان و مردان را مورد تجاوز قرار دادند و کسانی را که حاضر به همکاری نبودند اعدام کردند. پس از این که مسؤولان نظامی به مردم گفتند که بیمارستانی در نزدیکی امن است، صدها غیرنظامی در آنجا پناه گرفتند، اما در فوریه، نیروهای حمایت سریع به بیمارستان حمله کردند، زنان را از مردان جدا کردند و دست کم ۶۰ زن و دختر را مورد تجاوز قرار دادند. عده ای را هم زنده زنده سوزاندند. شورای امنیت سازمان ملل با وجود برنامه نیرومند زنان، صلح و امنیت خود، تاکنون فقط یک پیام رسانه ای درباره‌ی تابیت و گزارش کوتاه ویژه ای از نماینده سازمان ملل درباره‌ی خشونت جنسی صادر کرده است.

سکسیم چیست و سکسیست کیست؛ بخش دوم

جنبش فمینیستی و سیر تحول مشارکت سیاسی زنان در اروپا

اولین رییس جمهور زن در تاریخ نپال انتخاب شد

ایران

زنان تن فروش با فقر می جنگند؛ واکاوی یک گزارش نگران کننده

گواهی پزشکی قانونی؛ یک مدرک مهم برای اثبات خشونت فیزیکی

آغاز فعالیت “کمپین تغییر چهره مردانه مجلس”

گفت‌وگو با رویا تیموریان درباره جایگاه زنان در سینما

  فرهنگ و اندیشه

اسراییل/فلسطین مروان برغوثی: «تا اشغال پایان نگیرد، در فلسطین صلحی برقرار نخواهد شد»
عصر نو ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ چهل سال پیش، برای کسب استقلال فلسطین به مبارزه پیوستم و برای نخستین بار در ۱۵ سالگی به زندان افتادم. این‌ها، مرا از پشتیبانی از صلحی متکی بر حقوق بین‌المللی و قطع نامه‌های سازمان ملل متحد بازنداشته است. اما، شاهد بودم که اسرائیل به طور منظم، و هر سال بیش از پیش، این چشم انداز را نابود می‌کند. من بیست سال از زندگی خود را در سیاهچال‌های اسرائیل گذرانده‌ام و از جمله سیزده سال گذشته را و این سال‌ها اعتقاد مرا به این حقیقت تغییرناپذیر مستحکم‌تر کرده است: آخرین روز اشغال، مترادف با نخستین روز صلح خواهد بود. گزارش های بیشتر: جوانان فلسطینی و جنگ تن به تن با اسرائیل با سلاح سرد

سوریه بحرانی دامنه‌دار، با پرسش‌هایی بی‌پاسخ

بریتانیا نخست وزیر پیشین تونی بلر به تاثیر حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ در پیدایش داعش اذعان و عذرخواهی کرد

چرائی عروج فاشیسم در کشورهای دربند پیرامونی ( جنوب ) : داعش

 

ایران

فاطمه معتمدآریا نامزد جایزه بهترین بازیگر جشنواره آسیا پاسیفیک شد

خلاصه قوانین جمهوری اسلامی! طنز تصویری

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، دمکراسی اکنون، دویچه وله، دیپلمات، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گویا نیوز، یورو نیوز

 

شمار ۱۲۲ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: