افغانستان a 120

آلمان پناهجویان تازۀ افغان را اخراج می کند/ منبع عکس

 

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

آلمان پناهجویان تازۀ افغان را اخراج می کند
صدای امریکا ۶ عقرب ۱۳۹۴ وزارت داخلۀ آلمان ورود سیل مهاجران افغان را به آن کشور غیرقابل قبول خوانده و هشدار داده است که اکثر آنان دوباره به کشورشان عودت داده خواهند شد. آلمان برای رسیدگی و اسکان دوبارۀ صدها هزار مهاجری که در چند ماه گذشته وارد آن کشور شده اند، در تقلا است. بیشتر مهاجرانی که وارد آلمان شده اند، شهروندان سوریه اند که از جنگ داخلی در کشور شان فرار کرده اند. اما به گفتۀ تامس دی مایزری وزیر داخلۀ آلمان، افغانها دومین اکثریت پناهجو را در سال روان در آن کشور تشکیل می دهند.
افغانستان؛ بحران پناهندگی بعدی

نگرانی‌‌های امنیتی ده‌ها باب مکتب را در فراه به تعطیلی کشاند
۸ صبح ۹ عقرب ۱۳۹۴ مسوولان ریاست معارف ولایت فراه در غرب کشور می‌گویند که در کنار مسدود شدن همه‌ی مکاتب در ولسوالی‌های شیب کوه، پشت رود و قلعه‌‌کاه، در مرکز این ولایت نیز ۲۰ باب مکتب به دلیل نگرانی‌های امنیتی به روی شاگردان بسته شده‌اند. مکاتب در مناطق ناامن کشور همواره با مشکلات امنیتی مواجه بوده‌اند و این بار در ولایت فراه در سه ولسوالی و همچنین در پنج کیلومتری مرکز ولایت، مکاتب دخترانه و پسرانه به دلیل نگرانی‌های امنیتی مسدود شده‌اند.

استانکزی: ده‌ها گروه ترورسیتی در افغانستان فعالیت دارند
سلام وطندار ۱۱ عقرب ۱۳۹۴ معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع می‌گوید که ۲۰ تا ۳۰ گروه تروریستی خطرناک در بخش‌های مختلف برای ناامن‌کردن افغانستان و منطقه فعالیت دارند. آقای ستانکزی می‌گوید که این گروه‌ها می‌خواهند پناهگاه‌های امنی برای خود در افغانستان دست‌وپا کرده و با استفاده از خاک کشور کشورهای منطقه را تهدید کنند. به گفتۀ سرپرست وزارت دفاع این گروه‌ها از نهادهای مختلفی تمویل می‌شوند و برای رسیدن به اهداف خود با هم همکاری نیز دارند و از یکدیگر استفاده می‌کنند.
باشنده‌گان هلمند: اگر جنگ پایان نیابد درِ ولایت را می‌بندیم

با سرمای شدید شبانگاهی، کودکان زلزله‌زده در روستاهای صعب‌العبور افغانستان و پاکستان در خطر مرگ قرار دارند
رادیو فرانسه ۷ عقرب ۱۳۹۴ سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت زلزله‌زدگان، از فرارسیدن زمستان و ریزش برف در آینده نزدیک خبر می‌دهد که می‌توانند اوضاع را باز هم وخیم‌تر کنند. بازماندگان زلزله در پاکستان و افغانستان، خبر می‌دهند که در مناطق دورافتاده که امدادرسانی بسیار دشوار انجام میگیرد، وضعیت خانواده‌هائی که در ٣ شب گذشته در سرمای شدید بی‌سرپناه بخواب رفته‌اند، فاجعه بار شده است.

مسافران ربوده‌شده زنده اند؛ اما در انتظار مرگ
سلام وطندار ۱۲ عقرب ۱۳۹۴ «خواست‌های مجاهدین را برآورده کنید، حیات ما در خطر است. خون ما در کف دست ماست. از شما خواهشمندیم که با زنده‌گی ما بازی نکنید، آزادی ما با رهایی زن و فرزند مجاهدین بسته‌گی دارد». این، خواستۀ محمدیوسف، یکی از ۳۱ ربوده‌شدۀ سال گذشته در یک نوار صوتی منسوب به ۱۰ ربوده‌شدۀ باقی‌مانده در دام رباینده‌گان است.

ولایت درجه‌یک با تشکیل درجه‌سه
۸ صبح ۱۰ عقرب ۱۳۹۴ ولایت غزنی به مناسبت «غزنی ۲۰۱۳» به ولایت درجه‌یک ارتقا یافت. اما تشکلیل پولیس آن درجه سه باقی مانده است. این ولایت هرچند که به مناسبت جشن غزنی ۲۰۱۳ اندکی بازسازی شد، اما به وضعیت امنیتی آن کم‌تر توجه شد. ولایت غزنی در زمان حکومت آقای کرزی به آزمایشگاهی برای والیان بدل شده بود. هر سه ماه یک والی به غزنی می‌رفت. هنوز مراسم معارفه و تبریکی والی نخست خاتمه نمی‌یافت که والی بعدی وارد این شهر می‌شد.

زنان

زن افغان برنده جایزه جهانی نیم‌ میلیون دلاری ‘وایز’ برای حمایت از آموزش شد
صدای امریکا ۱۳ عقرب ۱۳۹۴ یک زن افغان برای فعالیتش در زمینه آموزش و پرورش زنان افغانستان، جایزه سالانه ‘وایز’ برای آموزش را به دست آورده است. سکینه یعقوبی که سال‌ها برای احیای آموزش در افغانستان پس از دهه‌ها جنگ تلاش زیادی انجام داده است، در قطر برنده این جایزه اعلام شد. انستیتوی آموزشی افغان، نهاد تحت مدیریت او، در زمان طالبان مدارس زیرزمینی را ایجاد و حمایت می‌کرد.

دولت افغانستان دستور پیگیری جدی قضیه سنگسار رخشانه را داد
بی بی سی ۱۳ عقرب ۱۳۹۴ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان سنگسار دختری به نام رخشانه را در ولایت مرکزی غور جنایت خواند. رخشانه ۱۹ ساله هفته پیش از سوی مخالفان مسلح به اتهام زنا سنگسار شد. ویدئویی از سنگسار او روز گذشته در رسانه‌ها پخش شد. در خبرنامه ارگ آمده که این دادگاه صحرایی خلاف قانون اساسی، تمام قوانین نافذه افغانستان و ارزش‌های اسلامی است.
خشم عمومی از سنگسار رخشانه در ولایت غور

زنی که برای تأمین هزینه‌های تحصیل دخترش بولانی می‌فروشد
طلوع نیوز ۱۳ عقرب ۱۳۹۴ افزایش فقر و تنگدستی در کشور بسیاری از مردان را خسته کرده است، اما زنانی در کشور هستند که با همتی بلند به تنهایی زنده‌گی خود را به پیش می‌برند. راحله یکی از این زنان است که به تنهایی بار زنده‌گی را بر دوش می‌کشد تا زمینه آموزش را برای یگانه دخترش روئینا فراهم می‌سازد. راحله هر روز در کنار جاده‌ای در پایتخت بولانی می‌فروشد، وی در آغاز بولانی‌ها را در خانه پخته می‌کرد، اما یکسال پیش یک نماینده مجلس یک کراچی برای او تهیه کرد. مشتریان راحله بیشتر دانشجویان هستند.

حامیان و فعالان

دادگاه جنایت کاران فراری افغان در هالند
صدای امریکا ۱۱ عقرب ۱۳۹۴ تیم تحقیقات جنایی پولیس هالند که به تاریخ ۲۷ ماه اکتوبر یک شهروند افغان را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان، در شهر روتردام در غرب هالند بازداشت کرده است از نظامیان و مامورین پیشین افغانستان تقاضا کرده تا در محکوم کردن این فرد کمک کنند. سارنوال ها در هالند می گویند صادق علمیار ۶۴ ساله، که در۳۱ حمل سال ۱۳۵۸ خورشیدی، منحیث قوماندان قطعه ۴۴ کوماندی اردوی افغانستان ماموریت داشت، در کشتار صدها مرد در قریه کرهاله ولایت کنر، دخیل بوده است.

عفو بین الملل: مخالف اخراج اجباری پناهجویان هستیم
صدای آلمان ۱۳ عقرب ۱۳۹۴ سازمان عفو بین الملل به احتمال اخراج مهاجران افغان از آلمان واکنش نشان داد. حوریه مصدق پژوهشگر این سازمان گفت که عفو بین الملل در برلین با مقامات آلمانی وارد گفتکو شده و تلاش می کند جلوی اخراج مهاجران افغان را بگیرد.

اتحادیه ملی ژورنالیستان: نهاد قانون گذار، قانون شکنی نکند
۸صبح ۱۲ عقرب ۱۳۹۴ اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، در پی ارسال مکتوبی از سوی کمیسیون امور دینی و فرهنگی مجلس نمایندگان مبنی‌بر حضور مدیر مسوولان روزنامه‌های ۸صبح، اطلاعات روز و جامعه باز در جلسه این کمیسیون و ارایه توضیحاتی در مورد محتوای برخی از مطالب خود، انتقاد کرده می‌گوید که این نهاد قانون‌گذار نباید قانون شکنی کند. اخیرا وزارت دولت در امور پارلمانی با ارسال مکتوبی به وزارت اطلاعات و فرهنگ، از این وزارت خواسته بود تا مدیر مسوولان این سه روزنامه را در جلسه کمیسیون دینی و فرهنگی مجلس نمایندگان حاضر کند.

تظاهرات داکتران بدون مرز در نیویارک در اعتراض به بمباران کندز
صدای آلمان ۱۲ عقرب ۱۳۹۴ سازمان خیریه “داکتران بدون مرز” یک ماه بعد از این که شفاخانه‌اش در کندز مورد بمباران نیروهای امریکایی قرار گرفت، با برگزاری تظاهراتی در نیویارک تقاضای خود به تحقیقات مستقل در ارتباط به این حادثه را تکرار کرده است. سازمان داکتران بدون مرز که در پاریس مستقر است، روز سه شنبه یک گردهمایی و لحظه‌ای سکوت برای قربانیان این حمله در میدان وحدت شهر نیویارک برگزار کرد.

فرهاد دریا سفیر اداره حمایت از کودکان در افغانستان شد
صدای امریکا ۱۳ عقرب ۱۳۹۴ فرهاد دریا آواز خوان مشهور افغانستان، امروز به عنوان سفیر اداره حمایت از کودکان در افغانستان معرفی شد. فرهاد دریا پیش از این عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد را هم در افغانستان به دست آورده بود. آقای دریا می‌گوید قرار است به عنوان پلی میان سازمان حمایت از کودکان در افغانستان و کودکان آسیب پذیر کار کند.

استادان دانشگاه کابل : تا حقوق‌مان پرداخت نشود به درس‌های شبانه باز نمی‌گردیم
سلام وطندار ۱۱ عقرب ۱۳۹۴ شماری از استادان دانشگاه کابل به دلیل پرداخت‌نشدن حقوق ماهانۀ‌شان دست به تحصن زدند. این آموزگاران می‌گویند، نزدیک به شش ماه می‌شود که حقوق‌شان را دریافت نکرده اند. این استادان که مربوط دانشکده‌های روان‌شناسی، ژورنالیزم، ادبیات، حقوق، علوم اجتماعی، اسلامیات، زمین‌شناسی و زراعت هستند، در نامه‌یی به ریاست دانشگاه کابل تأکید کرده اند، تا زمانی که حقوق‌ شش ماهۀ‌شان پرداخت نشود در کلاس‌های درسی حضور نمی‌یابند.

جوانان خواهان کار درِ وزارت کار و امور اجتماعی را بستند
سلام وطندار ۱۰ عقرب ۱۳۹۴ ده‌ها تن از جوانان با سردادن شعارهایی چون «نه پشتون، نه تاجیک ما همه بی‌کاریم» در اعتراض به بیکاری، درِ وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین کشور را بستند. آنان می‌گویند که افزایش بی‌کاری در کشور سبب شده تا هزاران جوان با پذیرفتن مشکلات فراوان و در رویای زنده‌گی‌یی مرفه عازم کشورهای اروپایی شوند و یا هم معتاد شده و دست به جرم‌های گوناگون بزنند.
معترضان به کارمندان وزارت کار اجازه ورود ندادند

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

کاهش ۲۶ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در افغانستان
۸ صبح ۱۰ عقرب ۱۳۹۴ اداره حمایت از سرمایه‌گذاری، آیسا، اعلام‌ کرده که بررسی این نهاد نشان می‌دهد که در ۹ ماه گذشته سال جاری میلادی میزان سرمایه‌گذاری نسبت به ۹ ماه اول سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۶ درصد کاهش یافته‌ است. قربان حقجو رییس این اداره، روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت که در ۹ ماه سال گذشته ۶۱۱ میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری شده بود ولی امسال این میزان به ۴۴۸ میلیون دالر کاهش یافته‌ است.

۵۰ درصد ساحات زلزله زده در کشور تا حال کمک دریافت نکرده اند
کلید گروپ ۱۲ عقرب ۱۳۹۴ اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی می گوید که به دلیل نا امنی و صعب العبور بودن راه ها، به ۵۰ در صد ساحات زلزله زده، به آسیب دیدگان کمک نرسیده است. ویس احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت: قرار است تا دو الی سه روز آینده به مناطق نا امن و دور دست از طریق هوا به متضررین کمک‌های غذایی و غیر غذایی انتقال یابد.

زندانیان فراری که داوطلبانه به زندان برگشتند
بی بی سی ۱۳ عقرب ۱۳۹۴ در یک ماه گذشته از شهر قندوز پیوسته گزارش‌های جنگ و خشونت مخابره شده است، اما در این شهر اتفاقی هم افتاده که نظیرش در دنیا کمتر دیده شده است. طالبان پس از حمله بر این شهر بیش از شش صد زندانی را آزاد کردند، حالا دوازده نفر از همین زندانی‌ها خود به زندان باز گشته اند و تعداد دیگر هم در تماس با مسئولان زندان گفته‌اند که می‌خواهند باز گردند.

افغانستان: کاهش ۲۶ درصدی سرمایه‌گذاری بدلیل عدم ثبات سیاسی و امنیتی
رادیو فرانسه ۹ عقرب ۱۳۹۴ اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان “آیسا” از کاهش سرمایه‌گذاری در این کشور، طی ٩ ماه گذشته سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داد. قربان حق‌جو، ریاست اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان ضمن تاکید بر کاهش ۲۶ درصدی سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: این کاهش سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش‌های ساختمانی، صنعت، زراعت و خدمات رسانی صورت گرفته است.

تلاش برای یافتن مناطق امن در افغانستان
اطلاعات روز ۱۰ عقرب ۱۳۹۴ ممکن است تعدادی از پناه‌جویان افغانستان زمانی که گزارش‌های خبری در مورد عزم رو به رشد آلمان در اخراج افغان‌هایی که درخواست‌های آن‌ها رد شده است را می‌خوانند، نفس نفس بزنند. تاکنون، قضیه این نبوده است، چون به حدود ۷۲۰۰ تن از شهروندان افغانستان اجازه داده شده است که حتا بدون یک مجوز رسمی اقامت در آلمان بمانند. اما این وضع به زودی تغییر خواهد کرد، به این معنا که سختی‌هایی را که این مهاجران کشیده‌اند؛ مهاجرانی که اکثریت آن‌ها خانواده‌های شان را جای شان گذاشته‌اند، بیهوده خواهد شد.

جنگ

جنگ افغانستان پیچیده‌تر شده است
اطلاعات روز ۱۱ عقرب ۱۳۹۴ رژیم کابل به‌خاطر تهاجم کنونی طالبان که باعث شده است یک شهر کلان برای اولین‌بار پس از ۲۰۰۲ به دست آن‌ها سقوط کند، مراکز ده‌ها ولسوالی به تصرف آن‌ها درآید و این گروه دست‌آوردهای ارضی گسترده‌ای در سراسر کشور داشته باشد، شوریده حال است. این وضع جریان خروج جوانان افغان [از کشورشان] را تسریع کرده است و باعث شده است جوانان افغان بیشتری به پناه‌جویانی بپیوندند که برای رسیدن به آلمان هجوم برده‌اند.

احمدضیامسعود: جنگ در افغانستان، جنگِ پاکستان است
یک ۹ عقرب ۱۳۹۴ احمدضیامسعود گفته است جنگ روان در افغانستان، جنگِ پاکستان است؛ نه جنگ افغاستان با طالبان. نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور اصلاحات گفته است طالبان، گماشته شده‌های پاکستانی‌ها استند که به نیابت از اسلام‌آباد بر ضد حکومت افغانستان می‌جنگند. آقای مسعود صلح با طالبان را نیز بی معنا دانسته است.
اتمر: ۸۰ درصد جنگجویان داعش در ننگرهار، پاکستانی هستند

ولسوال نام نهاد طالبان در دشت‌ارچی کشته شد. سی طالب در حمله به ولسوالی برگ‌متال نورستان کشته و زخمی شدند. نه مخالف مسلح در غزنی کشته شدند. ۴۶ شورشی در عملیات‌های نظامی به قتل رسیدند. غالب: ۲۸ تن از اعضای گروه داعش در ولسوالی اچین کشته شدند. غالب: ۲۸ تن از اعضای گروه داعش در ولسوالی اچین کشته شدند.

فرهنگ

ساختمان تیاتر هرات ویران شد
سلام وطندار ۱۱ عقرب ۱۳۹۴شهرداری هرات امروز (دوشنبه) ساختمان تیاتر این ولایت را ویران کرد. فرهاد نیایش، شهردار این ولایت در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که برپایۀ برنامۀ شهری هرات، جادۀ اصلی شهر که از فرقۀ سابق شروع و تا چوک گل‌ها ادامه دارد، باید بزرگ شود و ساختمان تیاتر یکی از مکان‌هایی بود که باید ویران می‌شدند. گفته می‌شود بخشی از ساختمان تیاتر هرات مربوط به جادۀ شهر و بخش دیگر آن تبدیل به مکان تجاری می‌شود. به دنبال ویران شدن ساختمان تیاتر هرات از سوی شهرداری، هنرمندان و بازیگران تیاتر این ولایت در برابر این ساختمان ویرانه گردهم آمدند و در نمایشی، برای مرگ هنر تیاتر در این ولایت، اشک ریختند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، صدای امریکا، رادیو آزادی رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۰

پیوست‌ها: