زنان-690x259
به خاطر رخشانه

farkhondeh

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان رخشانه از ازدواج اجباری تا سنگسار
۸ صبح ۷ نوامبر ۲۰۱۵  یافته‌های تازه از زوایای زندگی رخشانه- دختری که به تازگی سنگسار آن در ولایت غور خبرساز شد- نشان می‌دهد که این دختر جوان قربانی زیبایی، زدوبندهای قومی و در نهایت طویانه گزافی شده که شماری از مردان حاضر بودند در قبال ازدواج با او به خانواده‌اش پرداخت کنند. رخشانه خواستگاران فراوانی داشته و دست‌کم دو بار در بدل پول هنگفت به ازدواج مردانی در آورده شده است که شخصا علاقه‌مند ازدواج با آن‌ها نبوده است.

افغانستان رخشانه؛ چهره خونین زنان افغان
ما زنان ۷نوامبر ۲۰۱۵ سوم آبان رخشانه، دختر جوان افغان در ولایت غور افغانستان سنگسار شد. یک هفته بعد، یک فیلم ویدئویی ۳۰ ثانیه‌ای از سنگسار او منتشر شد که او را در حال التماس برای زنده ماندن نشان می‌داد. روز جمعه ۱۵ آبان، ده‌ها نفر از فعالان مدنی افغان در کابل، در اعتراض به سنگسار او راهپیمایی کردند. ولایت غور، محل وقوع این جنایت، یکی از دو ولایتی است که والی زن دارد. سیما جوینده، والی این ولایت یکی از نخستین کسانی بود که وقوع این جنایت را تایید کرد.

افغانستان راهپیمایی کابل، در اعتراض به سنگسار در غور
بی بی سی فارسی ۶ نوامبر ۲۰۱۵ نواکابل صحنه اعتراضات به سنگسار یک زن جوان در غرب افغانستان بود. هفته پیش بود که خبر سنگسار رُخشانه در ولایت غور منتشر شد. فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان در یک راهپیمایی خواهان بازداشت و مجازات عاملان قتل رُخشانه شده اند.

افغانستان اعتراض فعالان مدنی در کابل به سنگسار یک دختر در غور
بی بی سی فارسی ۶ نوامبر ۲۰۱۵ ده‌ها نفر از فعالان مدنی افغان در کابل، روز جمعه ۱۵ عقرب (آبان)، در واکنش به سنگسار یک دختر جوان در ولایت غور در مرکز افغانستان، دست به راهپیمایی و تجمع اعتراض‌آمیز زدند. مقام‌های محلی در ولایت غور ده روز پیش، از سنگسار این دختر که رخشانه نام داشت، به دست مخالفان مسلح دولت افغانستان خبر دادند.

افغانستان در باره سنگسار یک دختر در غور تحقیق می کند
صدای آمریکا ۴ نوامبر ۲۰۱۵ محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هیاتی از نهادهای امنیتی و عدلی این کشور را موظف نموده تا در باره سنگسار یک دختر جوان در ولایت غور تحقیق کند. ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی ضمن تقبیح این رویداد آنرا مغایر با ارزش های اسلامی و یک جنایت شدید خوانده است.

افغانستان مقام‌ها: عاملان سنگسار رخشانه باید هرچه زودتر به جزای‌شان برسند
سلام و طندار ۴ نوامبر ۲۰۱۵ رییس جمهور کشور سنگسار «رخشانه»، دختر جوان غوری را غیرقانونی و غیرانسانی خواند و خواستار بررسی جدی این قضیه از سوی نهادهای مسؤول شد. رخشانۀ ۱۹ ساله در دادگاهی صحرایی به اتهام فرار از خانه با پسری که دوستش داشته، هفتۀ گذشته سنگسار شد. ویدیویی ۳۰ ثانیه‌یی از جریان سنگسار او این هفته در رسانه‌ها پخش گردید.

افغانستان مجلس، خواستار بازداشت عاملان سنگسار یک خانم در غور شد
پایگاه خبری افغان روی خط ۸ نوامبر ۲۰۱۵ اعضای مجلس نمایندگان، سنگسار خانم رخشانه را در ولایت غور، غیر انسانی و اسلامی دانستند و از نهادهای عدلی و قضایی خواستند که با عاملان این جنایت برخورد جدی کنند. عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان گفت: “سنگسار شدن خانم رخشانه در غور یک عمل غیر اسلامی و انسانی است؛‌ در این حادثه اجرای یک حد شرعی بدون اثبات جرم و به شکل بی رحمانه صورت گرفته است”.آقای ابراهیمی افزود: این حادثه برای مردم افغانستان یک صحنه تکاندهنده بود و از نهادهای امنیتی خواست که عاملان این حادثه را بازداشت کرده و به پنجه قانون بسپارند.

افغانستان تظاهرات در کابل و غور در اعتراض به سنگسار کردن رخشانه
خبرگزاری بخدی ۸ نوامبر ۲۰۱۵ شهرهای کابل و فیروزکوه مرکز ولایت غور امروز شاهد راه اندازی تظاهرات و نشست های اعتراضی به سنگسار کردن رخشانه دختر جوان ۱۹ ساله در ولایت غور بود. ده ها تن در کابل در یک تظاهرات شرکت کردند و سنگسار کردن این دختر خانم جوان را به شدت محکوم کردند ده ها تن در کابل در یک تظاهرات شرکت کردند و سنگسار کردن این دختر خانم جوان را به شدت محکوم کردند.خشم عمومی از سنگسار رخشانه در ولایت غور
رخشانه؛ چهره خونین زنان افغان

خودکشی دختر ۱۴ ساله متاهل
رادیو زمانه ۸ نوامبر ۲۰۱۵ دختر ۱۴ ساله‌ای که متأهل بود، در شهر اهواز خود را از پنجره به پایین پرتاب کرد و بعد از چند روز در بیمارستان جان سپرد.

افغانستان نظامیان اسرائیلی یک زن ۷۲ ساله فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند
رادیو فردا ۸ نوامبر ۲۰۱۵ نظامیان اسرائیلی روز جمعه ۱۵ آبان در ادامه درگیری‌های یک ماه و نیم اخیر، یک زن ۷۲ ساله فلسطینی را که به گفته آن‌ها با اتومبیل، شماری از سربازان اسرائیلی را زیر گرفت، با شلیک گلوله کشتند.  در این دور از بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها این نخستین بار است که یک زن سالخورده فلسطینی با دست زدن به چنین اقدامی، مورد حمله متقابل قرار می‌گیرد و کشته می‌شود.

اتحادیه آموزگاران آلمان به دختران هشدار داد از مردان مهاجر دور باشند
دویچه وله ۷ نوامبر ۲۰۱۵ یک اتحادیه معلمان در ایالت زاکسن انهالت آلمان پس از آنکه به دختران هشدار داد که باید از مردان مهاجر، مخصوصا مسلمانان دور باشند، با انتقادهای شدیدی روبر شده است. سیاستمداران این گروه را به ایجاد ترس متهم کرده اند. یک اتحادیه معلمان آلمان در گزارش اخیر خود گفته است: «تهاجم مهاجران به آلمان به بیش از حد رسیده است». این اتحادیه در این گزارش به دختران هشدار داده است که از “مردان حتی جذاب مسلمان” دوری کنند.

دفاع از حقوق بشر


رویدادهای نارنجی: ۱۶ روز اقدام برای مقابله با خشونت علیه زنان
مهر خانه ۴ نوامبر ۲۰۱۵ با توجه به تأکیدی که سال ۲۰۱۵، درخصوص اقدام برای پایا‌ دادن به خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان، مطرح است، کمپین پایان‌دادن به خشونت سازمان ملل متحد، هدف «نارنجی‌کردن جهان» را در برنامه عمل خود قرار داده است.  به گزارش مهرخانه، از روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان (۲۵ نوامبر) تا روز حقوق بشر (۱۰ دسامبر) که حدود ۱۶ روز است، به عنوان «رویدادهای نارنجی» یاد شده و بناست در این مدت زمان اقداماتی با هدف مقابله با خشونت علیه زنان انجام گیرد.

افغانستان دادستانی کل پروندۀ تجاوز بر زنان بازداشت شده را بررسی می‌کند
سلام وطندار ۲ نوامبر ۲۰۱۵ دادستانی کل کشور هیأتی را برای بررسی پروندۀ تجاوز شماری از قاضی‌ها و دادستان‌های حوزۀ غرب کشور بر زنان بازداشت شده به هرات فرستاد. «نهاد مدنی ـ حقوقی عدالت در افغانستان» روز یک‌شنبه هفتۀ پیش با نشر گزارشی گفت که شماری از قاضی‌ها و دادستان‌های حوزۀ غرب کشور از هر ۱۰ بانویی که بازداشت‌ بوده، بر سه تن آن‌ها تجاوز جنسی کرده اند. در این گزارش گزارش ادعا شده بود که ۹ دادستان و ۶ قاضی در ولایت‌ هرات، ۶ دادستان و ۴ قاضی در بادغیس، ۵ دادستان و ۴ قاضی در غور، ۴ دادستان و ۳ قاضی در فراه و ۳ دادستان و ۲ قاضی در نیمروز بر زنان بازداشت شده تجاوز کرده اند.

ایران مدافعان حقوق بشر زنان
بیدارزنی ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ مدافعان حقوق بشر، نقشی مهم در ارتقای مسئولیت‌پذیری و توجه به استانداردهای حقوق بشر بین‌المللی بازی می‌کنند.زنانی که در جهت ارتقا یا حفاظت از حقوق بشر یا حقوق زنان و یا در راستای برابری جنسیتی فعالیت می‌کنند که به‌عنوان مدافعان حقوق بشر زنان [۱]WHRDs شناخته می‌شوند[۲]؛ اغلب هدف شکل‌های خاصی از خشونت و مزاحمت قرار می‌گیرند. مدافعانی که در ارتباط با حقوق و سلامت جنسی و باروری کار می‌کنند، در بیشتر کشورها در معرض بالاترین خطرها قرار دارند. این مدافعان می‌توانند فعال مدنی، فعالان مردمی، وکلا، روزنامه‌نگاران، نمایندگان مجلس، اعضای دستگاه قضایی و خدمتگزارانی باشند که به مطالبه زنان برای احقاق حقوق خود کمک می‌کنند.

کودکان


افغانستان ٣۶٠ هزار کودک افغان بازهم از واکسین محروم ماندند
صدای آمریکا ۴ نوامبر ۲۰۱۵ آخرین کمپاین سرتاسری واکسین پولیو یا فلج اطفال در افغانستان، که به روز یکشنبه دهم عقرب آغاز شده بود، پایان یافته، اما این کمپاین در ولایت های کندهار و هلمند، کمی دیرتر، به روز سه شنبه آغاز یافت. در خلال سه روز اخیر، به بیش از ٩ میلیون طفل در سراسر افغانستان واکسین پولیو داده شد، اما این کمپاین با دشواری هایی نیز مواجه بود.

ایران قانونی مردانه برای مادران آینده
مدرسه فمینیستی ۷ نوامبر ۲۰۱۵ شهرزاد همتی: چهارشنبه‌ای که گذشت، کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به تصویب رسید. طرحی با ١۴۴ رأی موافق، ٢۵ رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع ١٩٨ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس که قرار است راهی برای افزایش جمعیت کشور و همچنین تقویت بنیان خانواده باشد. طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده دارای ۵۵ ماده است که پس از تصویب کلیات آن با اختیار هیأت‌رئیسه مجلس به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع شد تا با تشکیل کارگروهی در این کمیسیون، بررسی بیشتری روی آن صورت گیرد. در جریان بررسی این طرح، اکثر مخالفان معتقد بودند که این طرح دارای بار مالی است و شورای نگهبان از آن ایراد می‌گیرد.

حقوق مدنی سیاسی و اقتصادی


افغانستان سکینه یعقوبی جایزه تعلیمی “وایز” را به دست آورد
ودصم ۵ نوامبر۲۰۱۵ اسکینه یعقوبی، یک خانم افغان که در زمان حاکمیت طالبان از مکتب‌های مخفی برای دختران حمایت می‌کرد، روز چهار شنبه یک جایزه نشست ابتکار جهانی برای تعلیم و تربیه )وایز( را در بخش تعلیم و تربیه را به دست آورد.خانم یعقوبی هنگام دریافت این جایزه گفت: “این جایزه به ویژه به این دلیل مهم است که افغانستان در یک وقت وخیم قرار دارد. ما این جایزه را به انستیتوت آموزشی افغان و همه زنان، مردان و کودکانی اهدا می‌کنیم که به آن‌ها آموزش داده ایم.”

اولین آزمایش “لونا ۲۰۱۵” توسط فضانوردان زن با موفقیت انجام شد
دری نیوز ۶ نوامبر ۲۰۱۵ انستیتوت مشکلات طبی بیولوژی آکادمی علوم روسیه آمازیش غیر معمولی را تحت عنوان “لونا -۲۰۱۵” در تاریخ ۲۸ اکتبر آغاز کرد. شش زن فضانورد این انستیتوت به منظور بررسی چگونگی سازگاری بدن و ذهن زنان در سفر رفت و برگشت به کره ماه یک تجربه هشت روزه را در یک کپسول فضایی آغاز کرده‌اند. سفر به ماه، گردش به دور آن و بازگشت به زمین هشت روز طول کشیده ومدت زمان ماموریت این آزمایش برای شبیه سازی تمدید شده است.

افغانستان زنی که برای تأمین هزینه‌های تحصیل دخترش بولانی می‌فروشد
طلوع نیوز ۴ نوامبر ۲۰۱۵ افزایش فقر و تنگدستی در کشور بسیاری از مردان را خسته کرده است، اما زنانی در کشور هستند که با همتی بلند به تنهایی زنده‌گی خود را به پیش می‌برند. راحله یکی از این زنان است که به تنهایی بار زنده‌گی را بر دوش می‌کشد تا زمینه آموزش را برای یگانه دخترش روئینا فراهم می‌سازد. راحله هر روز در کنار جاده‌ای در پایتخت بولانی می‌فروشد، وی در آغاز بولانی‌ها را در خانه پخته می‌کرد، اما یکسال پیش یک نماینده مجلس یک کراچی برای او تهیه کرد. مشتریان راحله بیشتر دانشجویان هستند.

ایران چه عواملی مانع مشارکت زنان در طرح‌های توسعه شهری است؟
مهر خانه ۲ نوامبر ۲۰۱۵ موضوع مشارکت در شهرسازی از جمله نظریات و دیدگاه‌هایی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است. در این میان نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت شهروند عموماً به فراموشی سپرده شده و یا این‌که بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است.  به گزارش مهرخانه، گرچه در سال‌های اخیر موضوع مشارکت زنان در طرح‌های توسعه شهری در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف مطرح شده است، اما در اکثر مواقع با موانع و مشکلات زیادی مواجه بوده و از رسیدن به اهداف مشخص آن رویکرد بازمانده است. این پژوهش به دنبال شناسایی راه‌حلی برای جذب و تداوم فرآیند مشارکت زنان بوده و سپس به ارزیابی کمی میزان تأثیرگذاری مراحل مشارکت زنان در طرح‌های توسعه شهری پرداخته است.

سیاست


بانوی افغان تبار در کابینه جدید کانادا وزیر شد
صدای آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۱۵ یک بانوی افغان در کابینه دولت جدید کانادا به حیث وزیر مراسم تحلیفش را به جا آورد. مریم منصف از ایالت اونتاریو به حیث وزیر نهادهای دموکراتیک در فهرست ۳۱ عضو کابینه جاستین ترودو، صدر اعظم جدید کانادا قرار دارد. در کابینه جدید کانادا ۱۵ زن شامل است. آقای ترودو مراسم تحلیفش را چهارشنبه بجا آورد و به این ترتیب به حاکمیت ۱۰ ساله حزب محافظه کار آن کشور پایان داد.

بیوه زنان جنگ افغانستان
اطلاعات روز ۸ نوامبر ۲۰۱۵ در بهار سال ۲۰۱۳، شوهر فرشته در اردوی ملی ثبت نام کرد. او سه ماه بعد از اعزامش [در مأموریت] کشته شد. فرشته، مادر پنج فرزند، یادآوری کرد: «کوچک‌ترین دخترم ۴۰ روزه بود». پس از مرگ شوهرش، او ماهانه ۷۵۰۰ افغانی حقوق دریافت می‌کرد. اما یک سال بعد که این پول متوقف شد، او مجبور شد برای تغذیه کودکانش از برادرانش درخواست کمک کند.

۱۳ کشوری که زنانش عالی‌ترین سمت‌های دولتی را دارند
رادیو زمانه ۶ نوامبر ۲۰۱۵ نخست وزیر جدید کانادا جاستین ترودو در اقدامی تاریخی، اعلام کرد که نیمی از کابینه او را زنان تشکیل خواهند داد. این گفته ترودو چندان عجیب نبود چون او خود را فمینیست خوانده و وعده داده که برنامه‌هایی مترقی را در دولت خود اجرا خواهد کرد. البته کانادا کشوری نیست که بیشترین تعداد زنان را در قدرت داشته باشد اما کابینه ترودو، این کشور را وارد گروه کشورهایی کرد که دست کم تعداد ورزای زن و مردشان در کابینه مساوی است.

فرهنگ و جامعه


ملالی ذکریا بازیگر افغان بهترین بازیگر زن فلم های آسیایی شد
ودصم ۷ نوامبر ۲۰۱۵ ملالی ذکریا، بازیگر افغان که نقش جانان را در فلم “اتوپیا” در لس آنجلس بازی کرده بود، جایزه بهترین بازیگر زن را درجشنواره جهانی آسیا از آن خود کرد.در جشنواره فلم‌های آسیایی لس آنجلس که پنجاه کشور آسیایی حضور داشتند، مجموعه‌ای از بهترین فلم‌های سینمایی آسیا به نمایش گذاشته شد و هدف اصلی آن ایجاد پل ارتباطی میان فلم سازان آسیایی و صنعت فلم سازی هالیوود است.

افغانستان هنرمند زنی که آثارش را به نیروهای امنیتی اهدا کرد
سلام و طندار ۴ نوامبر ۲۰۱۵ یک بانوی جوان هنرمند چندین اثر هنری‌اش را که سربازان امنیتی را در حال اجرای وظیفه به تصویر کشیده، به نیروهای پولیس اهدا کرد. فروهر گلستانی، هنرمند جوانی که در شهر غزنی زنده‌گی می‌کند، دیروز (چهارشنبه) با حضور شماری از کودکان یک کودکستان، این آثارش را به پاس فداکاری‌های نیروهای امنیتی، به پولیس ولایت غزنی داد.

حضور عکاس زن ایرانی در نمایشگاه عکس دیجیتال میامی آمریکا
مهر خانه ۸ نوامبر ۲۰۱۵ پریناز آل آقا هنرمند عکاس ایرانی در آخرین نمایشگاه گروهی عکس seeme که نوامبر ٢٠١۵ در Scope Art Miami آمریکا (شهر میامی) برگزار می‌شود، حضور دارد. به نقل از مهر، آخرین نمایشگاه گروهی عکس seeme با مشارکت wix، نوامبر ٢٠١۵ در Scope Art Miami  آمریکا (شهر میامی) برگزار می‌شود که در میان هنرمندان عکاس نام پریناز آل آقا عکاسی از ایران به چشم می‌خورد.

گزارش٬ پژوهش و کتاب


افغانستان فرهنگ خشونت؛ جنسیت نمی‌شناسد!
جمهوری سکوت ۵ نوامبر۲۰۱۵ جان لاک فیلسوف انگلسی بیشر نظرش این بود که انسانها وقتی متولد می‌شود، خاصیت پارچه‌ی سفید را دارند. یعنی بعدهاست که از جامعه و فرهنگ چیزی را بعنوان توشه‌ی راه برمیدارد و تسلیم نسل های بعد از خودش می‌کند. ایشان خلاف آن دو نظر که انسانها نیک سرشت هستند و یا انسانها در ابتدا زشت و پست اند که تا “غسل” تعمید باید داد. خوب، حالا نیز من با الگو گیری از آن دید بدون سیاه و سفید که معتقد به یک جوهر صاف و بدور از گناه زاییده شده؛ باورمندم:

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 

منابع این شماره: ۸ صبح، ما زنان، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، سلام وطندار، پایگاه خبری افغان روی خط، خبرگزاری بخدی، رادیو آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا،دویچه وله، مهرخانه، سلام وطندار، بیدار زنی، مدرسه فمنیستی ، ودصم، دری نیوز، طلوع نیوز، اطلاعات روز، جمهوری سکوت.

 

پیوست‌ها: