افغانستان

تظاهرات

تظاهرات در برابر ارگ ریاست جمهوری در اعتراض به ناامنی و سربریدن گروگان‌ها/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

تظاهرات در برابر ارگ ریاست جمهوری در اعتراض به ناامنی و سربریدن گروگان‌ها
بی بی سی ۲۰ عقرب ۱۳۹۴ از صبح روز چهارشنبه ۲۰ عقرب هزاران شهروند کابل در اعتراض به ناامنی و کشته شدن هفت گروگان در ولایت زابل به خیابان‌های کابل ریخته‌اند. مقامات محلی ولایت زابل در جنوب افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند که نیروهای وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) هفت نفر از غیرنظامیان گروگان گرفته شده مربوط به قوم هزاره را سر بریده‌اند.

اجساد ۷ مسافر ربوده شده برای عدالت خواهی به کابل آورده شد
طلوع نیوز ۱۹  عقرب ۱۳۹۴ شمار بزرگی از باشنده‌گان غزنی پیکر مسافران سر بریده شده را در زابل به پایتخت انتقال ‌دادند. عابد جوینده خبرنگار طلوع نیوز می‌گوید که مردم زیادی برای استقبال از این اجساد به این محل آمده‌اند. باشند‌گان غزنی می‌گویند که آنان برای عدالت خواهی، پیکرهای این مسافران را برای دادخواهی به کابل آوردند. باشندگانی که اجساد این مسافران سربریده شده را همراهی می‌کنند؛ می‌گویند که پس از این سکوت نخواهند کرد.
در اعتراض به کشتار هفت تن در زابل، اجساد قربانیان به کابل منتقل می شود

گروکان رها شده افغان: در مدت ۹ ماه اسارت حق سخن گفتن نداشتیم
بی بی سی ۲۰ عقرب ۱۳۹۴ عزیز از ولایت بامیان یکی از گروگان‌هایی است که در چهارم حوت سال ۱۳۹۳ در ولسوالی شاه جوی ولایت زابل توسط افراد مسلح ربوده شدند. او که ۹ ما در اسارت بود در مصاحبه با بی‌بی‌سی از شرایط زندگی در اسارت سخن گفت. او می‌گوید که نمی‌داند اتوبوسی را که روز ۴ حوت با آن سفر می‌کرد در کجا متوقف شد فقط متوجه شد که افراد مسلح او و گروهی دیگر از سرنشینان را به ولسوالی خاک افغان ولایت زابل منتقل کردند.

امنیت ملی: هشت گروگان از چنگ داعش آزاد شدند
یک ۱۹  عقرب ۱۳۹۴ اداره‌ی عمومی امنیت ملی کشور اعلام کرده است که هشت نفر افرادی که در مدتی به اینسو در چنگ نیورهای داعش اسیر بوند، آزاد شدند. این اداره گفته است که این افراد در نتیجه‌ی عملیات اوپراتیفی امنیت ملی آزاد شده اند. در همین حال، ولسوالی جاغوری اعلام کرده است که این افراد در نتیجه درگیری که اخیراً میان طالبان و گروه داعش رخ داده بود، آزاد شده اند

داکتران بدون مرز: تصور اشتباه در حمله به شفاخانه کندز دشوار است
۸ صبح ۱۶ عقرب ۱۳۹۴ سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید تصور این‌که حمله ماه گذشته جنگنده‌های امریکایی به شفاخانه این سازمان در کندز اشتباه بوده باشد دشوار است. کریستوفر استوک که روز پنجشنبه ۵ نوامبر به مناسبت انتشار گزارش بررسی‌های داخلی سازمان داکتران بدون مرز در مورد این حمله در کابل صحبت می‌کرد گفت: «وقتی از داخل شفاخانه نگاه می‌کنیم، این حمله عمدی و به قصد کشتن و نابود کردن انجام شده است. اما نمی‌دانیم چرا. ما از آنچه در کابین جنگنده‌های امریکایی و زنجیره فرماندهی نظامیان افغانستان و امریکایی گذشته است، بی‌خبریم.»

ناروی: خیلی از مهاجران افغان با خطر اخراج مواجه اند
صدای آلمان ۱۹ عقرب ۱۳۹۴ مقامات اداره مهاجرت ناوری اعلام کردند که شمار پناهجویان افغان که از مرز روسیه وارد این کشور می شوند از سوریایی ها بیشتر شده است. این اداره گفت ممکن است شمار زیادی از آنان دوباره به کشورشان اخراج شوند. پس از جنگ جهانی دوم حالا اروپا مورد هجوم سیلی از مهاجران قرار گرفته است. این بزرگترین بحران این قاره از آن زمان به بعد خوانده می شود.
وزارت مهاجران: حل چالش‌های مهاجران، ۵۵۳ میلیون دالر هزینه دارد
سازمان ملل متحد بر اخراج مهاجران افغان از آلمان نظارت می کند

استقبال کمیسیون حقوق بشر از بازداشت یک متهم به جنایت جنگی در هالند
۸ صبح ۱۳ عقرب ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از بازداشت یک شهروند افغان در هالند به اتهام ارتکاب جرایم جنگی استقبال کرده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که بازداشت این متهم در راستای تامین عدالت و پایان دادن به فرهنگ معافیت جنایت‌کاران کمک می‌کند. اخیرا پولیس هالند اعلام کرد که یک شهروند افغان را که سی و پنج سال قبل مرتکب جنایت جنگی شده بود، در شمال این کشور بازداشت کرده است.

بیش از یک هزار غاصب زمین در ولایت لوگر شناسایی شده اند
کلید ۱۷ عقرب ۱۳۹۴ مقام های امنیتی در ولایت  لوگر از شناسایی بیش از یک هزار غاصب زمین در این ولایت خبر می دهند. دوود احمدی قوماندان امنیه ولایت لوگر امرو می گوید: بیش از ۱۷ درصد زمین های دولتی در ولایت لوگر غصب شده و تلاش برای تصرف دو باره آن از نزد زورمندان و مردم عام جریان دارد.

زنان

بیوه زنان جنگ افغانستان
اطلاعات روز ۱۷ عقرب ۱۳۹۴ در بهار سال ۲۰۱۳، شوهر فرشته در اردوی ملی ثبت نام کرد. او سه ماه بعد از اعزامش [در مأموریت] کشته شد. فرشته، مادر پنج فرزند، یادآوری کرد: «کوچک‌ترین دخترم ۴۰ روزه بود». پس از مرگ شوهرش، او ماهانه ۷۵۰۰ افغانی حقوق دریافت می‌کرد. اما یک سال بعد که این پول متوقف شد، او مجبور شد برای تغذیه کودکانش از برادرانش درخواست کمک کند.

هشدار گروه هماهنگی عدالت انتقالی به دولت در مورد سنگسار رخشانه
۸ صبح ۱۶ عقرب ۱۳۹۴ گروه هماهنگی عدالت انتقالی هشدار داده که هرگاه دولت افغانستان به قضیه سنگسار رخشانه، دختر نوزده‌ساله در ولایت غور و هم‌چنین پرونده قتل فرخنده در شهر کابل، نتواند به‌صورت عادلانه و جدی رسیدگی کند، مشروعیت این دولت مورد سوال قرار خواهد گرفت. گروه هماهنگی عدالت انتقالی که متشکل از چندین نهاد مدنی است، روز جمعه، ۱۵ عقرب، در واکنش به سنگسار رخشانه در ولایت غور، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که دلیل اصلی افزایش خشونت‌ها علیه زنان در کشور تداوم فرهنگ معافیت از مجازات و سوءاستفاده از احکام شرعی است.
راهپیمایی کابل، در اعتراض به سنگسار در غور

فعالان مدنی در کابل خواهان رد حکم دادگاه استیناف پرونده قتل فرخنده شدند
افغانستان ۲۰ عقرب ۱۳۹۴ فعالان مدنی افغانستان خواهان رد حکم دادگاه استیناف در مورد پرونده قتل فرخنده از سوی دادگاه عالی این کشور شدند. ده ها فعال مدنی دیروز در پارک شهرنو کابل جمع شدند و خواهان رسیدگی جدی به پرونده قتل فرخنده شدند. مظاهره کنندگان در اعلامیه خود گفته اند که در رسیدگی به پرونده قتل فرخنده از همان دادگاه ابتدایی تاکنون تخطی صورت گرفته است.

حامیان و فعالان

نگرانی نهادهای مدنی از افزایش تهدیدهای داعش در غزنی
۸ صبح  ۱۷ عقرب ۱۳۹۴ شماری از فعالان نهادهای مدنی ولایت غزنی، نسبت به افزایش تهدیدهای داعش در کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گویند در صورتی‌که گروه‌های تروریستی داعش و طالبان توسط حکومت مورد سرکوب جدی قرار نگیرند، این گروه‌ها به خطر بزرگی در کشور تبدیل خواهند شد. این فعالان مدنی روز گذشته در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کردند که ولسوالی خاک افغان در ولایت زابل از هشت سال به این سو در کنترول طالبان است و پناهگاه امنی برای تروریستان به شمار می‌رود.

نگرانی از افزایش تهدیدها علیه رسانه‌ها و خبرنگاران
سلام وطندار  ۱۷ عقرب ۱۳۹۴ شماری از نهادهای مدافع رسانه‌ها از افزایش تهدیدها و خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان نگران اند. این نهادها می‌گویند طالبان در ماه‌های اخیر چندین رسانۀ دیداری و شنیداری را تهدید کرده اند. رضا معینی، مسؤول سازمان گزارشگران بدون مرز در افغانستان امروز (یک‌شنبه) در نشستی که زیر نام «نشست امنیت رسانه‌ها و جایگاه بین‌المللی افغانستان از رهگذر آزادی رسانه‌ها» از سوی این نهاد و کمیتۀ مصونیت خبرنگاران برگزار شده بود، به گروه طالبان هشدار داد که در صورت ادامۀ این‌گونه تهدیدها، نماینده‌گان‌‌شان در خارج از افغانستان، به ویژه قطر، در قبال آن پاسخ‌گو خواهند بود.
نشرات چند رسانه در کاپیسا متوقف شده است

کمپاین اعتراضی «فرار» در کابل برگزار شد
سلام وطندار  ۱۶ عقرب ۱۳۹۴ کمپاین اعتراضی «فرار» برای جلوگیری از هجوم جوانان به کشورهای اروپایی امروز در کابل برگزار شد. اشتراک‌کننده‌گان این کمپاین از حکومت خواستار مساعدکردن زمینۀ کار و تأمین امنیت برای جلوگیری از فرار جوانان شدند. این کمپاین از سوی نهادهای توانمندسازی جوانان و مشارکت و عدالت راه اندازی شده است و قرار است که برای مدت یک ماه در نقاط مختلف شهر کابل ادامه داشته باشد.

تظاهرات مردم بغلان مرکزی برعلیه والی ولایت بغلان
خامه  ۱۶ عقرب ۱۳۹۴ صدها تن از باشندگان ولسوالی بغلان مرکزی در پی توزیع ۱۲ جریب زمین فابریکه اسپینزر این ولایت  برای دو تن از باشنده گان این ولسوالی  دست به تظاهرات زدند. این تظارات که روز گذشته براه اخته شده بودبرای دو ساعت ادامه داشته در آن  صد ها تن از باشندگان ولسوالی بغلان مرکزی اشتراک داشتند که شاهراه این ولایت نیز در نتیجه این اظاهرات برای مدت دو ساعت به روی ترافیک مسدود گردیده بود.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

۳۶ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی‌ می‌کنند
بی بی سی ۱۷ عقرب ۱۳۹۴ وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید ۳۶ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی‌ می‌کنند. بر اساس نظرسنجی وزارت اقتصاد افغانستان و بانک جهانی، با وصف ۶.۹ درصد رشد تولید ناخالص داخلی، بین سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲-۲۰۱۱، ۳۶ درصد افغان‌ها فقیر مانده و از هر سه افغان یکی توان خرید مواد خوراکی و تامین نیازمندی‌های ابتدایی خود را ندارد. عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد افغانستان دلیل اصلی فقر در افغانستان را جریان نامنظم سرمایه‌گذاری، عدم دسترسی به خدمات اجتماعی و آموزشی، فقدان امنیت، زندگی غیر شهری و متکی بودن مردم به کشت للمی می‌داند.

محاکم خودسرانه؛ شکاف میان دولت و ملت

اطلاعات روز ۱۸ عقرب ۱۳۹۴ دادگاه صحرایی نوع دادگاهی است که متهم به محض دست‌گیری بدون گذراندن مراحل بازجویی و تحقیق و اثبات،  محاکمه و مجازات می‌شود. افغانستان کانون انواع مختلف از این نوع مجازات و محکمه است. این نوع محکمه به‌صورت کل غیر رسمی و بدون هیچ ارتباط با نهادهای رسمی دولتی و به گونه‌ی کاملاً غیر قانونی اجرا می‌شود. افغانستان در سال‌های اخیر شاهد انواع مختلف از دایر کردن این نوع محاکم بوده است.

مردم قندوز و دشواری بازسازی خانه‌های ویران شده
بی بی سی ۱۶ عقرب ۱۳۹۴ با عقب راندن نیروهای طالبان از شهر قندوز در شمال‌شرق افغانستان، اکنون زندگی دوباره در شهر آغاز شده است. ولی این جنگ باعث تخریب خیلی از خانه‌ها و بی‌سرپناهی شماری از ساکنان این شهر شده‌ است؛ افرادی که نه پولی در بساط دارند و نه کمکی تاکنون برای بازسازی خانه‌های ویران‌شده خود دریافت کرده‌اند. گروه طالبان روز ۶ میزان (مهر) با تهاجمی گسترده شهر قندوز را تصرف کردند چند هفته بعد نیروهای امنیتی با عملیات نظامی دوباره کنترل این شهر را پس گرفتند.

ریاست جمهوری: چگونگی بستن پیمان با خلیل‌الله فروزی را بررسی می‌کنیم
طلوع نیوز ۱۸ عقرب ۱۳۹۴ معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید که چگونگی بستن پیمان با خلیل الله فروزی را بگونه ی جدی بررسی می کنیم و نتیجه‌ی این بررسی‌ها در روزهای نزدیک همگانی خواهد شد. سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور اظهارداشت: “موضوع مورد بررسی جدی قرار دارد و قرار است که اقدامات بعدی در روزهای آینده از طریق رسانه‌ها به نشر برسد.”

جنگ

نزدیک به پنجاه تروریست در عملیات‌های نظامی به قتل رسیدند. کشته‌شدن نزدیک به هشتاد شورشی در عملیات‌های نظامی. بیش از سی عضو داعش در ننگرهار به قتل رسیدند. نه طالب مسلح در تخار کشته و زخمی شدند. سه طالب مسلح در ولایت کنر کشته شدند.
١۵ طالب و دو سرباز اردوى ملى در فاریاب کشته شدند. ۳ جنگجو در عملیات نیروهای افغان در ولایت بغلان کشته شدند. زابل: در درگیری ها بین دو گروه طالبان حداقل ۷۰ نفر کشته شدند. طالبان ۴۸ سرباز ارتش را در هلمند کشته اند.

فرهنگ

دهمین کتابخانه عمومی در ولایت بامیان با ظرفیت دوهزار جلد کتاب گشایش یافت
کلید ۱۷ عقرب ۱۳۹۴ دهمین کتابخانه عمومی درمرکز ولایت بامیان با ظرفیت دو هزار جلد کتاب های مختلف نوع افتتاح و به بهره برداری سپرده شد. این کتابخانه توسط موسسه بین المللی هلپ بامیان ایجاد شده است که همه روزه محصلان، دانش آموزان  و فرهنگیان می توانند از این کتابخانه استفاده نمایند. سید ضیاء جعفری مسوول مرکز گردشگری موسسه هلپ، هدف از ایجاد این کتابخانه را توسعه اجتماعی، رفع مشکلات محصلان و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی  عنوان می کند.

بیلتون، آوازخوان معروف کشور درگذشت
۸ صبح ۱۹ عقرب ۱۳۹۴ مومن‌خان بیلتون لوگری، یکی از محلی‌‎خوانان معروف کشور، روز دوشنبه ۱۸ عقرب در کابل درگذشت. خانواده آقای بیلتون می‌گویند که او در اثر بیماری‌ که از چندی پیش دچارش شده بود، در شفاخانه‌یی در کابل درگذشت. بیلتون ۹۵ سال پیش در منطقه خورد‌کابل معروف به چکری، واقع جنوب شهر کابل به دنیا آمد و همانجا بزرگ شد. در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و خواهرش او را بزرگ کرد.

آبده‌های تاریخی غزنی در آستانۀ نابودی قرار دارند
سلام وطندار ۱۴ عقرب ۱۳۹۴ غزنی که در سال ۲۰۱۳ از سوی سازمان علمی فرهنگی کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت دوره‌یی تمدن این کشورها معرفی شد، اکنون به علت افزایش جنگ‌های اخیر و رویدادهای طبیعی با خطر از دست‌دادن آبدات تاریخی‌اش روبه‌رو است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، صدای امریکا، رادیو آزادی رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۱

پیوست‌ها: