زنان-690x259

تظاهرات مردمی در کابل

9999

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان دختر مظاهره کننده: عکسم برایم دردسرساز شد
صدای آمریکا ۲۵ عقربت ۲۰۱۵ شهبا شاهرخی می گوید که برخی مردم می خواهند فعالان و حرکتهای مدنی را بدنام کنند. شهبا شاهرخی می گوید که برخی مردم می خواهند فعالان و حرکتهای مدنی را بدنام کنند. شهبا شاهرخی فعال مدنی افغان که عکس وی از جریان مظاهرات شهر کابل در رسانه های اجتماعی نشر شد، اکنون مدعی است که زندگی اش با خطر روبرو شده است. در این عکس این دختر جوان در میان مظاهره کنندگان دیده می شود و در عقب وی به فاصلۀ بسیار نزدیک مردی ایستاده است که به گفتۀ خانم شاهرخی تنظیم کنندۀ مظاهره بوده است.

افغانستان خشونت علیه زنان افزایش یافته است
رشد ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ وزارت امور زنان از وضعیت و خشونت علیه زنان گزارش داده و گفته است آمار خشونت علیه زنان از سال گذشته کرده، بیشتر شده است. به گزارش رشد، براساس ارزیابی این وزارت، در شش ماه اول سال جاری ۸۵۰ مورد خشونت علیه زنان در این وزارت به ثبت رسیده است، درحالی در سال گذشته ۷۶۴ مورد بوده است.  آماری موردی که این وزارت از خشونت علیه زنان به ثبت رسانده شامل ۳۶ قتل،۲۱ خودکشی،۲۳ تجاوزجنسی، ۳۹۰ مورد لت وکوب ۴۷ طلاق و ۳۶ مورد ازدواج اجباری می‌باشد.

افغانستان آمار تازه قوه قضائیه؛افزایش ۳۰۰ درصدی تجاوز به عنف،ثبت ۱۴۲ هزار مزاحمت برای زنان
ایران وایر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ استان وایر: حسین قنبرنژاد یک مقام  قوه قضائیه با اشاره به ثبت دستکم ۱۴۲ هزار مورد مزاحمت برای زنان طی سال ۹۳، از افزایش مزاحمت برای زنان و دختران خبر داده و گفته است: “براساس آمار نیروی انتظامی افزایش ۹۸ درصدی مزاحمت زنان و دختران در سال گذشته را شاهد بوده ایم.”

ایران سولماز ایکدر به سه سال حبس تعزیری محکوم شد
بیدار زنی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار ایرانی، به اتهام‌هایی چون «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. مادر خانم ایکدر در گفت‌وگو با رادیو فردا حکم صادره برای فرزندش را تایید کرد.  حکم یاد شده از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه صادر شده است. سولماز ایکدر روز ٢١خرداد، در حالی که برای ادامه تحصیل قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه ممنوع الخروج شد.

عراق کشف گور دسته‌جمعی زنان ایزدی در سنجار
رادیو آزادی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ یک روز پس از بازپس‌گیری شهر سنجار(شنگال) توسط نیروهای اقلیم کردستان عراق از گروه دولت اسلامی(داعش)، اکنون مقامات کردستان عراق از کشف گور دسته جمعی زنان ایزدی در این شهر خبر دادند. به گزارش مقام‌های اقلیم کردستان عراق این گور دسته‎‌جمعی توسط نیروهای پیشمرگه و در حومه شهر کشف شده و پیکر ۷۶ زن که غالباً زنان جوان را شامل می‌شود در این گور یافت شده است. نیروهای داعش زنان جوان ایزدی را به بردگی می‌گیرد.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان مهلت یک ماهه‌ی کمیسیون زنان مجلس برای بازداشت عاملان سنگسار رخشانه
طلوع نیوز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ اعضای کمیسیون امور زنان مجلس نماینده‌گان از نهادهای امنیتی می‌خواهند که تا یک ماه آینده باید تمامی سنگسار کننده‌گان رخشانه را به پنجه قانون بسپارند.اعضای کمیسیون امور زنان مجلس نماینده‌گان سنگسار رخشانه را در ولایت غور سخت نکوهش می‌کنند و از نهادهای امنیتی می‌خواهند تا هر چه زودتر این سنگسار را کننده‌گان را شناسایی و به نهادهای عدلی و قضایی بسپارند.

افغانستان رولا غنی: زنان در خط نخست خشونت‌ها قرار دارند
روزنامه افغانستان ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ خست بانوی کشور در دومین نشست رهنمود مسلکی در جهت اولویت دهی فعالیت شوراهای پولیس زن در کابل با اشاره به رویداد کندز می‌گوید که زنان کشور بیشتر آسیب پذیر هستند و از پولیس زن می‌خواهم که در تأمین امنیت و مصونیت زنان کشور بگونه جدی تلاش کنند. رولا غنی بانوی اول کشور اظهارداشت: “رویداد کندز ثابت کرد که زنان در خط اول خشونت قرار دارند و از این لحاظ توجه ویژه‌ی شما را نیاز دارند”.

افغانستان حضور گسترده‌ی زنان در واپسین راهپیمایی‌ها در افغانستان
اطاعات روز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ بریدن گلوی هفت تن از باشندگان ولسوالی جاغوری ولایت غزنی توسط طالبان در ولایت زابل گسترده‌ترین تظاهرات عدالت‌خواهی تاریخ افغانستان را در پی داشت که یکی از وجوه بارز آن مشارکت گسترده‌ی زنان و بانوان در این تظاهرات بود. در تظاهرات کابل به روز چهار شنبه هفته گذشته، بانوان حضور گسترده‌ی شان را به نمایش گذاشتند. آنان در هوای سرد، جاده‌های خیس و با پای پیاده، پیکرهای قربانیان را از مصلی «بابه مزاری» در دشت ‏برچی تا ارگ ریاست جمهوری در چهارراهی پشتونستان بر شانه‌های شان حمل کردند، در رسانه‌ها ظاهر شدند، مصاحبه کردند، شعار دادند، نقد نمودند، حرف زدند، به یاد قربانیان شمع افروختند و به تظاهرات شان در کنار دیگر مظاهره‌کنندگان تا نیمه‌ی شب ادامه دادند.  هزاران زن افغان در راهپیمایی دیروز کابل شرکت کردند

ایران دو پیشنهاد قانونی برای کسب حضانت فرزند برای زنان
رادیو زمانه ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ آمارها می‌گویند در ایران در هر ساعت ۱۹ طلاق در حال وقوع است. بسیاری از دعاوی طلاق دعوای حضانت را نیز به همراه دارد. پدر و مادر هر کدام خود را مستحق نگهداری از فرزند می‌دانند و می‌خواهند در مسابقه حضانت برنده شوند. فرزندان اما بیشترین آسیب را در این میان می‌بینند.

فعالان مدنی در کابل خواهان رد حکم دادگاه استیناف پرونده قتل فرخنده شدند
افغانستان ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ فعالان مدنی افغانستان خواهان رد حکم دادگاه استیناف در مورد پرونده قتل فرخنده از سوی دادگاه عالی این کشور شدند. ده ها فعال مدنی دیروز در پارک شهرنو کابل جمع شدند و خواهان رسیدگی جدی به پرونده قتل فرخنده شدند. مظاهره کنندگان در اعلامیه خود گفته اند که در رسیدگی به پرونده قتل فرخنده از همان دادگاه ابتدایی تاکنون تخطی صورت گرفته است. آنها از دولت خواهان بررسی همه جانبه و محاکمه عادلانه متهمان پرونده شدند.

کودکان

بحران خرید و فروش نوزادان در ایران
بیدار زنی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ این تنها یک خبر نیست. ماجرای فروش نوزادان در اطراف بیمارستان‌های شهرهای ایران. نوزادان چند روزه‌ای که به جای آنکه از بیمارستان راهی خانه‌ای شوند که انتظار ورودشان را می‌کشد، در ازای مبالغی ناچیز فروخته می‌شوند تا سرنوشت بازی تلخ جدیدی برایشان رقم بزند. این کودکان غالباً از مادرانی متولد می‌شوند که حتی برای ترخیص از بیمارستان پولی در جیب ندارند. کارتن‌خوابند، ازدواج نکرده‌اند، شناسنامه ندارند، معتادند و درد خماری‌شان را از پول فروش طفل چندروزه‌شان فراهم می‌کنند.

ایران کارتن‌خوابی و مادری
بیدار زنی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ وقتی فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، در دویست و سومین جلسه این شورا از عملکرد سازمان بهزیستی درباره واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی انتقاد کرد و گفت که این اقدام بهزیستی و سخت‌گیری‌اش باعث رونق فروش کودک در شهر شده است، موضوع خرید و فروش کودکان و مساله کنترل بارداری یا عقیم‌سازی زنان معتاد و کارتن‌خواب یک بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفت.

ایران ۹۰ درصد کودکان کانون اصلاح و تربیت، کودکان طلاق هستند
رادیو زمانه ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ سید حسن موسوری چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت «محیط، جامعه، خانواده و خود فرد» عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری بزه در کودکان است، «به طوری که حدود ۹۰ درصد از کودکان کانون اصلاح و تربیت، کودکان طلاق هستند.»

حقوق مدنی و سیاسی

ایران سرمایه‌داری و ستم بر زنان
نقد اقتصاد سیاسی ۷ نوامبر ۲۰۱۵ چکیده: برای شناختن الف) شرایط ساختاری سرمایه‌داری و همچنین فرایندهای کلانی که بنیاد‌های نابرابری زن و مرد در جوامع سرمایه‌داری هستند؛ و ب) محدوده‌های تغییرات سیاسی و قانونی برای پایان بخشیدن به نابرابری جنسیتی، روش‌شناسی مارکس حیاتی است.

ایران در جستجوی راهی برای رهایی
اخبار ۸ نوامبر ۲۰۱۵ بیدار زنی سر باز زدن از پذیرفتن وضع موجود به‌عنوان امری همیشگی و معمول و اندیشیدن به امکانی غیر ازآنچه هست همواره سرآغاز تغییر در طول تاریخ بشری بوده است. به همین طریق زنان از زمانی که موقعیت فرودست خود را مورد پرسش قراردادند، پای درراه تغییر آن نهادند و هنوز هم پرسش‌های پاسخ نیافته‌ی بسیاری پیش روی آنان قرار دارد.

ایران بحران زنانه کار
اخبار روز ۴ نوامبر ۲۰۱۵ شاهد تبعیض‌های شدید در استخدام‌های دولتی علیه زنان هستیم. در آزمون استخدامی بزرگ ۱۳ دستگاه دولت یازدهم، از میان ۲ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی تنها ۱۶ فرصت – کمتر از ۶/۰ درصد – صرفاً به زنان تخصیص داده شده و ۲ هزار و ۲۸۴ فرصت‌ صرفاً به مردها تعلق یافته است. این در حالی است که دولت یازدهم پیش از انتخاب و در کارزار رقابت، رفع تبعیض جنسیتی و تساوی حقوق زن و مرد را از جمله مهمترین اهدافش معرفی کرده بود.

سیاست

۱۳ کشوری که زنانش عالی‌ترین سمت‌های دولتی را دارند
رادیو زمانه ۸ نوامبر ۲۰۱۵  نخست وزیر جدید کانادا جاستین ترودو در اقدامی تاریخی، اعلام کرد که نیمی از کابینه او را زنان تشکیل خواهند داد. این گفته ترودو چندان عجیب نبود چون او خود را فمینیست خوانده و وعده داده که برنامه‌هایی مترقی را در دولت خود اجرا خواهد کرد. البته کانادا کشوری نیست که بیشترین تعداد زنان را در قدرت داشته باشد اما کابینه ترودو، این کشور را وارد گروه کشورهایی کرد که دست کم تعداد ورزای زن و مردشان در کابینه مساوی است.

ایران خانه نشینی خاموش زنان: نگاهی به طرح جامع جمعیت
رادیو زمانه ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ کانون شهروندی زنان: در خردادماه ۱۳۹۲ پس از مطرح شدن سیاست افزایش جمعیت و تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای این هدف و ابلاغ آن به دولت، نمایندگان مجلس نیز طرحی به نام «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» بر مبنای این مصوبه با ۵۵ ماده و امضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس تقدیم مجلس کردند که پس از بررسی در کمیسیون بهداشت و فرهنگ و حذف چند ماده از آن از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس در قالب ۵۰ ماده برای تصویب به صحن علنی مجلس آورده شد.

بیوه زنان جنگ افغانستان
اطلاعات روز ۸ نوامبر ۲۰۱۵  در بهار سال ۲۰۱۳، شوهر فرشته در اردوی ملی ثبت نام کرد. او سه ماه بعد از اعزامش [در مأموریت] کشته شد. فرشته، مادر پنج فرزند، یادآوری کرد: «کوچک‌ترین دخترم ۴۰ روزه بود». پس از مرگ شوهرش، او ماهانه ۷۵۰۰ افغانی حقوق دریافت می‌کرد. اما یک سال بعد که این پول متوقف شد، او مجبور شد برای تغذیه کودکانش از برادرانش درخواست کمک کند.

افغانستان همسر رئیس جمهوری برای حل مشکل پناهجویان به اروپا رفته‌است
روزنامه افغانستان ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ مقامات افغان می‌گویند که برای حل مشکل ده‌ها هزار مهاجر افغان که در یک سال گذشته به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند، اکنون رولا غنی، زن رئیس جمهوری افغانستان برای متقاعد کردن این کشورها به پذیرش مهاجرین افغان به آلمان رفته‌است. عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین به بی‌بی‌سی گفت که دولت افغانستان بارها از کشورهای اروپایی خواسته که به دلیل ناامنی و بحرانی بودن افغانستان، در مورد پذیرش مهاجرین افغان سخاوتمندانه عمل کنند.او گفت که در این راستا خانم غنی اکنون در آلمان به سر می‌برد تا مقامات آلمان و سایر کشورهای اروپایی را متقاعد کند نسبت به پذیرش مهاجرین افغانستان از خود نرمش نشان دهند.

فرهنگ و جامعه

پنج دختر’ برنده جایزه عکاسی تیلور وسینگ شد
بی بی سی فارسی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ دیوید استوارت برای عکسی از دخترش که در کنار چهار تن از دوستان نزدیکش نشسته برنده جایزه پرتره تیلور وسینگ شد.استوارت برای عکس “پنج دختر” که درست پس از فارغ التحصیلی‌شان از دانشگاه گرفته، برنده جایزه ۱۲ هزار پوندی شده است.استوارت هفت سال پیش هم عکسی از این دوستان در دوران دبیرستانشان هم گرفته بود.

«بازگشتی در کار نیست»
گویا نیوز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵ رمان «بازگشتی در کار نیست» از جمله آثار مطرح ضد فاشیست در ایتالیای معاصر است و ماجرای گرد هم‌آمدن هشت زن با خاستگاه‌های فرهنگی گوناگون در پانسیونی به نام «گریمالدی» در شهر«رم» را روایت می‌کند. ساختمانی با معماری «سنتی» و تحت نظارت خواهران راهبه، محلی شده است برای گریز زنانی به تنگ‌آمده از سیاستهای ضد زن موسولینی. زنانی که راه رهایی از محدودیت‌های برساخته‌ از سنت و سیاست را می‌جویند و طالب استقلال و آزادی رای‌‌اند.

زاها حدید، معمار عراقی‌تبار؛ اولین زن برنده مدال سلطنتی معماری
بی بی سی فارسی ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ زاها حدید روز ۲۴ سپتامبر برنده این جایزه اعلام شد و در ماه فوریه، مدال خود را از ملکه بریتانیا دریافت خواهد کرد.زاها حدید، معمار عراقی‌- بریتانیایی، اولین زنی است که برندۀ یکی از معتبرترین جوایز معماری در بریتانیا شده است. موسسه سلطنتی معماران بریتانیا از سال ۱۸۴۸ تا امروز، هر سال “مدال سلطنتی معماری” را به یک معمار برجسته معاصر، که دستاوردهایش در ترویج پیشرفت معماری تاثیر عمده گذاشته است، اهدا می­ کند.

گزارش٬ پژوهش و کتاب

ایران تأثیر «تغییر چهره مردانه» بر زندگی زنان
مدرسه فمینیستی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵  وقتی به دنیا آمدم، همه آنچه می دیدم و می شنیدم به من پیام می داد که تو دختری و «غیر از چهاردیواری خانه» جایی در این جهان مردانه نداری. از تلویزیون، کلاس درس، و روزنامه هایی که خانواده می خرید، تا عکس ها و پوسترها و نقاشی ها بر دیوارهای شهر و… همگی از تصاویر مردانی انباشته شده بود که رئیس جمهور، وزیر، نمایندۀ پارلمان، مسئول مملکت، فرمانده، و دولتمرد بودند.

حاشیه ای بر رمان «ائویم»، نوشته رقیه کبیری
مدرسه فمینیستی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ رمان ائویم، به قلم رقیه کبیری، نویسنده و شاعر آذربایجانی است. در نوشته زیر، یاشین زنوزلو با تأکید بر ابعاد جنسیتی و روح زنانه این رمان ترکی، به بررسی آن پرداخته است: زندان ائوین اکنون خانه دختری بیست و چند ساله شده است که واسطه‌اش با دنیای بیرون چشم‌هایی است که از پنجره‌ی بالایی در بازداشتگاهی که معلوم نیست چه مدتی را در آن سپری خواهد کرد به او نگاه می‌کند. دنیایی که بیشتر شبیه گفتگوی درونی و مرور اتفاقاتی است که انگیزه‌اش را تا حد خوردن غذایی که در آن استفراغ کرده بالا می‌برد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 

منابع این شماره: صدای آمریکا، رشد ، بیدار زنی ، ایران وایر، طلوع نیوز، خبرنامه افغانستان، اطلاعات روز، رادیو زمانه، نقد اقتصاد سیاسی، اخبار روز، بی بی سی فارسی، گویا نیوز، مدرسه فمنیستی .

 

پیوست‌ها: