افغانستان

af 122

تظاهرات بزرگ افغان‌ها علیه افراط‌گرایی/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

یوناما: سربریدن هفت غیرنظامی در زابل جنایت جنگی محسوب می‌شود
۸ صبح ۲۰ عقرب ۱۳۹۴ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان،‌ یوناما، سربریدن هفت گروگان در ولایت زابل توسط تروریستان را شدیدا محکوم کرده می‌گوید که ممکن این قتل جنایت جنگی محسوب شود. نیکلاس هیسم نماینده خاص سرمنشی سازمان متحدر افغانستان، با محکوم کردن این جنایت، گفته است: «قتل عمدی گروگانهای غیر نظامی از جمله زنان و کودک بیم‌‌ناک است. این قتل‌های بی‌منطق ممکن است جرایم جنگی محسوب شوند و عاملان آن باید پاسخگو باشند.»
افغانستان: ٨ تن در تظاهرات کابل زخمی شدند

کشتار غیرنظامیان و تجاوز بر زنان از سوی پولیس محلی در اندر غزنی
سلام وطندار ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ باشند‌گان اندر ولایت غزنی پولیس محلی و قیام‌کننده‌ها علیه طالبان را به تجاوز جنسی، کشتار غیر نظامیان و اخاذی از مردم این ولسوالی متهم کردند. ده‌ها باشندۀ این ولسوالی که امروز با انتقال جسد یک مرد کشاورز که از سوی پولیس محلی به قتل رسیده، در برابر ساختمان این ولایت تجمع کردند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این نیروها برای اخاذی از مردم، غیرنظامیان را از مسیر راه‌ها می‌ربایند و تا زمانی که پول نپردازند، آن‌ها را در زندان‌های‌شان نگهداری می‌کنند.
رئیس جمهور غنی، حملات در فرانسه را هولناک خواند
صدای امریکا ۲۳ عقرب ۱۳۹۴ محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان حمله تروریستی شب گذشته در شهر پاریس پایتخت فرانسه را محکوم کرده و آن را جنایت هولناک خوانده‌ است. بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی گفته است که تروریسم بین‌المللی با جنایات نابخشودنی به کشتار بی‌رحمانه و بزدلانه مردم بی‌ گناه در سراسر کشورهای جهان ادامه می‌دهند.

طالبان هفت مسافر را از جلریز میدان‌وردک ربودند
سلام وطندار ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت میدان‌وردک می‌گویند که طالبان بامداد امروز هفت مسافر را از مسیر شاهراه کابل ـ بامیان در ولسوالی جلریز این ولایت ربوده اند. نقیب‌الله حیدری، ولسوال جلریز به سلام‌وطندار می‌گوید که طالبان در منطقۀ اسماعیل‌خیل جلریز پاسگاه ایجاد کرده و این مسافران را در همین پاسگاه از موتر پیاده و با خود برده اند.

روایت گروگان‌های افغان از روز‌های اسارت
بی بی سی ۲۴ عقرب ۱۳۹۴ سه تن از گروگانهایی که اخیرا رها شده‌اند می‌گویند که زمانی‌که گروه طالبان نیروهای داعش را در زابل شکست داد، گروگان‌ها را نیز از بند رها کردند. محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه ۲۰ عقرب خطاب به تظاهرکنندگان گفت که او موضوع گروگان‌گیری‎ها را بسیار جدی گرفته است.

مسوولان امنیتی تخار در اختطاف و قتل‌ ها دست دارند
افغانستان. رو  ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ قدرت‌الله ذکی؛ نماینده مردم تخار در مجلس نمایندگان در یک کنفرانس مطبوعاتی به افشاگری پرداخته و مدعی شد که مسوولان ادارات دولتی در اختطاف‌ها و قتل‌های زنجیره‏ای در این ولایت دست دارند. این نماینده مدعی شده است که اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مدیر جنایی ولایت تخار بسیاری از اختطاف‌ها و قتل‌ها را در این ولایت مدیریت می کند.

شوهر و محافظان والی دایکندی دو تن ازاعضای شورای ولایتی و یک فعال مدنی را لت وکوب کردند

کلید گروپ  ۲۳ عقرب ۱۳۹۴ شوهر و محافظان والی دایکندی دو تن از اعضای شورای ولایتی و یک فعال مدنی را لت وکوب کردند. شهروندان این ولایت و نهادهای مدنی این اقدام والی دایکندی را محکوم کرده، خواستار رسیدگی عاجل به این  رویداد شدند. سمیه محمدی و شیما رستمیان دو تن از اعضای شورای ولایتی و سخی سعادت فعال مدنی در ولایت دایکندی،  افراد اند که روز گذشته در جریان برپایی یک مراسم در شهر نیلی مرکز این ولایت، از سوی شوهر و محافظان والی  این ولایت لت وکوب شدند.

نیمی از مکتب‌های دخترانۀ لوگر بسته شده اند
سلام وطندار ۲۴ عقرب ۱۳۹۴ محمدحلیم فدایی، والی لوگر می‌گوید که ۲۵ مکتب دخترانه و سه مدرسۀ دینی در پل علم و ولسوالی‌های بره‌کی برک، خوشی و چرخ این ولایت به دلیل نا امنی‌های اخبر بسته شده اند. آقای فدایی در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار به نقل از مسؤولان آموزش و پرورش لوگر می‌گوید که طالبان هشدار داده اند، اگر مکتب‌های دخترانه بسته نشوند، این مکتب‌ها را می‌سوزانند.

یک کشته و بیش از ۱۰ زخمی در حمله انتحاری در هلمند
یک ۲۴ عقرب ۱۳۹۴ شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند عصر امروز گواه یک حمله انتحاری بود. این حمله نزدیک ساعت چهار عصر صورت گرفت و یک کشته بر جا گذاشت. به گفته عمر زواک، سخنگوی والی هلمند در این حمله ۱۲تن دیگر هم زخمی شده‌اند. آقای زواک افزوده که همه قربانیان این رویداد افراد ملکی استند.

یک فرمانده پولیس به اعدام و سنگسار شهروندان اعتراف کرد
سلام وطندار ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ فرمانده پولیس ولسوالی خواجه‌بهاوالدین ولایت تخار برای اعتراف اعمالی چون اعدام، سنگسار و بریدن دست شهروندان این ولسوالی امروز نشست خبری دایر کرد. قاری عبدالقهار، فرمانده پولیس خواجه‌بهاوالدین در این نشست گفت که به خاطر تطبیق شریعت، شماری را به دار آویخته، شماری را دست بریده و زمینۀ سنگسار برخی را مهیا کرده است. او در مورد شمار قربانیان چیزی نگفت. اما در ادامۀ صحبت‌هایش افزود که یک پولیس است و هرگز از راه حرام امرار معاش نکرده است.

زنان

حضور گسترده‌ی زنان در واپسین راهپیمایی‌ها در افغانستان
اطلاعات روز ۲۴ عقرب ۱۳۹۴ بریدن گلوی هفت تن از باشندگان ولسوالی جاغوری ولایت غزنی توسط طالبان در ولایت زابل گسترده‌ترین تظاهرات عدالت‌خواهی تاریخ افغانستان را در پی داشت که یکی از وجوه بارز آن مشارکت گسترده‌ی زنان و بانوان در این تظاهرات بود. در تظاهرات کابل به روز چهار شنبه هفته گذشته، بانوان حضور گسترده‌ی شان را به نمایش گذاشتند.

۴۰ روزنامه نگار زن افغان خانه نشین شدند

بی بی سی ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ درگیری های اخیر در شهر قندوز افغانستان، حدود چهل روزنامه نگار زن را خانه نشین کرده است. این زنان، در رسانه های محلی، مجری و یا خبرنگار بودند، اما پس از حمله طالبان به این شهر حالا با بیم و نگرانی زندگی می کنند. پیش از درگیری ها، هشت ایستگاه رادیویی و سه ایستگاه تلویزیونی در این شهر فعال بودند.

فعالان مدنی: حکم دادگاه استیناف پرونده قتل فرخنده رد شود
۸ صبح ۲۰ عقرب ۱۳۹۴ شماری از فعالان مدنی در یک گردهمایی در کابل خواهان رد حکم دادگاه استیناف در مورد پرونده قتل فرخنده از سوی دادگاه عالی کشور شدند. این فعال مدنی روز سه‌شنبه در کابل خواهان رسیدگی جدی به پرونده قتل فرخنده شدند. اعتراض ‌کنندگان در اعلامیه خود گفته‌اند که در رسیدگی به پرونده قتل فرخنده از همان دادگاه ابتدایی تاکنون تخطی صورت گرفته است. آنها از دولت خواهان بررسی همه جانبه و محاکمه عادلانه متهمان پرونده شدند.

“عامل عمدۀ تشدد خشونت جنسى علیه زنان عدم آگاهى از موارد اسلامى است”
بخدی ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ به منظور بررسى عوامل آزار و اذیت جنسى علیه زنان و تاثیرات آن بر روان و فکر آنان، نشستى میان عالمان دینى و مسوولین امور زنان، در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار گردید. در جلسۀ متذکره که به تاریخ ٢۵ عقرب دایر گردید، نمایندگان ریاست هاى امور زنان  ٩ ولایت شمال و علماى دینى اشتراک ورزیده بودند.

حامیان و فعالان

راهپیمایی مردم افغانستان علیه تروریسم به ‌نفع نظام سیاسی و تضمین‌کننده‌ی آینده
اطلاعات روز ۲۳ عقرب ۱۳۹۴ کابل پایتخت افغانستان، روز چهارشنبه شاهد یک اعتراض تاریخی بود. ده‌ها هزار نفر از مردم به سوی ارگ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کردند. این بزرگ‌ترین تظاهرات در تاریخ افغانستان مدرن به‌حساب می‌آید. تظاهر‌کنندگان تابوت و عکس‌های هفت انسان بی‌گناه –از جمله دو زن و یک دختر نه ساله- را با خود داشتند که اجساد آن‌ها روز شنبه پیدا شده بود.
تظاهرات بزرگ افغان‌ها علیه افراط‌گرایی

در حمایت از تظاهرات کابل، ده‌ها افغان در بریتانیا و استرالیا تظاهرات کردند
رادیو فرانسه ۲۲ عقرب ۱۳۹۴ در ادامه تظاهرات اعتراضی علیه قتل گروگان‌های زابل و حمایت از تظاهرات کابل، صدها تن از افغان‌های مقیم بریتانیا امروز جمعه ۲۲ عقرب در تظاهراتی در جلو سفارت افغانستان در لندن شرکت کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات، از دولت افغانستان بخاطر بی توجهی به سرنوشت گروگان‌ها انتقاد کردند و علیه رهبران ومقام‌های دولتی شعار دادند.

شمارپناهندگان افغان در اروپا به ۱۴۶ هزار نفر رسید
۸ صبح ۲۶ عقرب ۱۳۹۴ وزیر امور خارجه اعلام کرده که براساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل، در سال جاری ۱۴۶ هزار مهاجر افغان وارد اروپا شده‌اند. از این میان ۸۰ هزار در کشور آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند. صلاح الدین ربانی که برای جواب به سوال نمایندگان به مجلس فراخوانده شده بود، گفت: «در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۳ درصد از مهاجرین افغان که در کشور آلمان درخواست داده بودند، پذیرفته شده‌اند. پرونده ۵۷ درصد باقی مانده نیز در حال بررسی‌است.»
بانوی اول به منظور حل مشکلات مهاجرین به اروپا رفت

استادان دانشگاه پزشکی کابل درِ این دانشگاه را بستند
سلام وطندار ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ استادان دانشگاه پزشکی کابل در اعتراض به انتقال مالکیت شفاخانۀ قلبی این دانشگاه به وزارت صحت، دست به تحصن درسی زده اند. شیرین‌آقا ظریف، رییس دانشگاه پزشکی کابل این اعتراض استادان را یک حرکت مدنی خوانده و می‌گوید که تصمیم انتقال مالکیت دانشکدۀ قلبی این دانشگاه بر بنیاد توافق شفاهی رییس جمهور گرفته شده است.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

وزارت صحت: هشت درصد مردم شکر دارند
۸ صبح ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که موارد دیابت یا بیماری شکر در میان شهروندان افغانستان به‌دلیل رو آوردن بیشتر مردم به زندگی شهری، کاهش فعالیت‌های فزیکی، استفاده از غذاهای ناسالم و چاقی، روبه افزایش گذاشته و بر اساس تخمین‌ها احتمالا حدود هشت درصد جمعیت افغانستان به این بیماری مبتلا می‌باشند.
قانون شکنی و بی‌عدالتی در وزارت صحت عامه بیداد می‌کند

افغانستان؛ مهاجران اخراج شده در تلاش مهاجرت دوباره به اروپا اند
اطلاعات روز ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ حمید رستمی جوان ۲۸ ساله افغان، پس از بی نتیجه ماندن تلاش های چندین ساله اش برای قبولی در اروپا، از دنمارک اخراج گردید. او در حال حاضر دور از خانواده در کابل به این فکر می کند که چگونه دوباره عازم اروپا شود.

دولت پناهجویان که به اجبار به افغانستان برگردانده شوند را نمی پذیرد’
بخدی ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان کشور اعلام کرده است که دولت افغانستان از پذیرش اجباری پناهجویان افغان به ویژه از کشورهای اروپایی خودداری می کند. آقای عالمی بلخی گفت که کشورهای اروپایی بدون تفاهم با حکومت افغانستان نمی توانند به شکل اجبار پناهجویان افغان را به افغانستان باز گردانند.
وزرا خارجه وعودت مهاجرین استجواب شدند

جنگ

مافیای طالبان
اطلاعات روز ۱۹ عقرب ۱۳۹۴ انتخابات اخیر یکی از گروه‌های انشعابی طالبان برای انتخاب رهبر جدیدشان، ملا محمد رسول آخوند، در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۵، بار دیگر درگیری‌های همیشگی و درحال افزایش در افغانستان را برجسته کرد. جنبش لگام‌گسیخته‌ی طالبان، نشانه‌ای از تغییرات دینامیک اقتصادی و سیاسی در داخل افغانستان است. طالبان که زمانی در طول حاکمیت کوتاه خود در سال‌های ۱۹۹۶-۲۰۰۱، به‌عنوان هویتی یک‌پارچه دیده می‌شدند، پس از انتشار خبر مرگ ملا عمر در دو سال قبل، آغاز به از هم ‌پاشیدن و تبدیل‌شدن به جناح‌های مختلف متخاصم کردند.
داعش درحال‌حاضر نمی‌تواند جایگاه محکمی در افغانستان داشته باشد

ملا منصور دادالله یکی از رهبران گروه انشعابی طالبان در ولایت زابل کشته شد

کلید ۲۳ عقرب ۱۳۹۴ ملا منصور دادالله یکی از رهبران گروه طالبان که اخیرا  علیه ملا اختر محمد منصور رهبر این گروه اعلام مخالفت کرده بود، کشته شد. مسولان امنیتی در ولایت زابل با بیان این مطلب می گویند: ملا منصور دادالله  شب گذشته از سوی افراد مسلح وابسته به ملا اختر محمد منصور در ولسوالی خاک افغان این ولایت کشته شده است.

تلفات
بازداشت سه تروریست در لوگر و قتل سه‌تن دیگر در کنر. نزدیک به دو صد جنگجوی داعش در ننگرهار کشته و زخمی شدند. پانزده عضو داعش در ننگرهار کشته شدند. چهار مرد و دو زن از جنگنجویان ازبکستانی در خوست کشته شدند. ۶۰ جنگجوی طالب در سرپل کشته و زخمی شدند. ۱۳ مخالف مسلح دولت به شمول دو شهروند خارجی در ولایت بغلان کشته شدند. ۱۳ طالب در حملۀ هواپیمای بی سرنشین نیروهای خارجی در ننگرهار کشته شدند. دوازده‌تن از سربازان اردوی ملی به شهادت رسیدند.

 

فرهنگ

روند توزیع بیش از دو میلیون جلد کتاب درسی آغاز شد
۸ صبح ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ وزارت معارف اعلام کرده که روند توزیع ۲٫۲ میلیون جلد کتاب درسی که در مطابع داخلی به چاپ رسیده‌اند، آغاز شده است. این روند که روز یکشنبه آغاز شد، قرار است برای دوره‌های ابتدایی و ثانوی مکاتب ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر، لغمان، کنر، لوگر، کندهار، زابل، پکتیا، میدان وردک، بلخ و کابل توزیع شود.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، صدای امریکا، رادیو آزادی رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۲-

پیوست‌ها: