international

 

12241281_1003681226344695_1574473025706897731_n[1]
بیروت، عراق، پاریس، سوریه
ما همه فرانسه هستیم. چرا لبنان یا سوریه یا عراق نیستیم؟
عکس: هافینگتون پست

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا فروش بمب به عربستان سعودی
دیده بان حقوق بشر ۱۸ نوامبر ۲۰۱۵ دولت اباما نبایستی بدون تحقیق جدی درباره‌ی نقض حقوق جنگ در یمن، بمب های هوایی به عربستان سعودی بفروشد. وزارت دفاع آمریکا روز ۱۷ نوامبر اعلام کرد که وزارت خارجه فروش سلاح های هوا به زمین از جمله بمب های دارای هدایت لیزری و بمب های «معمولی» با سیستم هدایت شونده به ارزش ۱،۲۹ بیلیون دلار را تأیید کرده است. در این بیانیه اعلام شد: «این خرید سلاح های نیروی هوایی عربستان سعودی را جایگزین می کند که به علت سرعت زیاد در عملیات ضدتروریستی رو به کاهش است.» ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از اواخر مارچ علیه نیروهای حوثی و متحدان آنها در یمن به عملیات نظامی پرداخته است. سازمان ملل اعلام کرده است که در جنگ در یمن، بیش از ۲۵۰۰ غیرنظامی و بیشتر آنها در حمله های هوایی ائتلاف کشته شده اند. دیده بان حقوق بشر حمله‌های زیادی را ثبت کرده که به‌طورِ غیرقانونی بین غیرنظامیان و جنگندگان در محل هایی مثل بازارهای شلوغ تمایزی قایل نشده اند و باعث صدها تلفات غیرنظامی شده‌اند. مسؤولان نظامی آمریکا می گویند که آمریکا نقش مستقیمی در هماهنگ کردن عملیات هوایی ائتلاف ایفا کرده است. مشارکت نیروهای آمریکایی در حمله‌های مشخص ممکن است باعث ایجاد مسوؤلیت برای آنها در نقض حقوق جنگ شود. بریتانیا و فرانسه نیز به تازگی سلاح به عربستان سعودی فروخته اند. گزارش خبری: آمریکا ۱,۳ میلیارد دلار بمب به عربستان سعودی می‌فروشد

یمن استفاده حوثی ها از مین های زمینی
۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار مدارکی اعلام کرد: نیروهای حوثی در یمن از مین های زمینی ضد نفر که ممنوع است استفاده می‌کنند و باعث تلفات غیرنظامی تازه ای شده‌اند. حوثی ها که به انصار الله نیز مشهور هستند باید از استفاده از این سلاح ها خودداری کنند. از سپتامبر ۲۰۱۵، مین های زمینی ۱۲ نفر را کشته و بیش از ۹ نفر را زخمی کرده‌اند. مین های ضد خودرو نیز به مرگ ۹ نفر و زخمی شدن ۵ تن انجامیده اند، گرچه گزارش ها زیاد بین ضد نفر یا ضد خودرو بودن مین ها تمایز قایل نمی شوند. دیده بان حقوق بشر گمان می‌کند که شمار واقعی قربانیان مین در یمن از سپتامبر به بعد ممکن است بسیار بیشتر باشد.

پاکستان اعدام بیش از ۳۰۰ نفر در ۱۱ ماه
ریپریو ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ یکی از مسؤولان وزارت کشور دیروز در اظهاراتی بی سابقه گفت از دسامبر ۲۰۱۴ که پاکستان اعدام را از سر گرفته، شمار اعدام شدگان به ۳۱۱ تن رسیده است. با کنار گذاشتن روزهای تعطیل، مسؤولان روزانه یک نفر را اعدام کرده‌اند. دو هفته پیش دولت پاکستان شمار محکومان به اعدام را ۶۰۰۰ تن اعلام کرد. اما وزارت کشور در آغاز سال رقم ۸۰۰۰ تن را اعلام کرده بود.

عربستان سعودی مسؤولان هر دو روز یک نفر را اعدام می‌کنند
ریپریو ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ بنا به گزارش ها، دولت عربستان شمار اعدام ها را دو برابر کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که مسؤولان عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ دست کم ۱۵۱ تن را اعدام کرده‌اند. تحقیقات ریپریو در ماه گذشته نشان داد که ۷۲ درصد اعدام شدگان به جرم های غیرخشونت بار از جمله حضور در اعتراض های سیاسی متهم بودند.

سوریه پرونده حقایق درباره‌ی ناپدیدشدن ها
عفو بین‌الملل ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ ناپدیدشدن قهری یعنی مسؤولان یا افرادی با اجازه، حمایت یا رضایت آنها شخصی را دستگیر، بازداشت می‌کنند یا می ربایند. سپس اشخاص مسؤول زندانی بودن آن فرد را انکار می‌کنند یا وضعیت یا جایش را پنهان نگاه می دارند. در سوریه، هزاران نفر از افراد مظنون به مخالفت با دولت خودسرانه دستگیر و بسیاری از آنها قربانی ناپدیدشدن قهری شده اند. بعضی هنوز پیدا نشده اند یا خانواده شان از وضعیت یا مکان نگهداری آنها اطلاع ندارند. اشخاص دیگری که در معرض ناپدیدشدن قهری قرار داشته اند و بالاخره پس از ماه ها حبس مخفی آزاد شده‌اند، درباره‌ی شکنجه یا بدرفتاری های دیگر با آنها به عفو بین‌الملل اطلاع داده اند.

اسراییل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین درباره‌ی اعدام فراقضایی در بیمارستان الخلیل تحقیق کنید
۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: قتل مرد ۲۸ ساله فلسطینی به دست نیروهای اسراییلی در جریان حمله به بیمارستان الاهلی در الخلیل (هبرون) در ساعات اولیه صبح پنج شنبه ممکن است اعدام فراقضایی محسوب شود. به گزارش شاهدان عینی، شمار زیادی از سربازان و پلیس های اسراییلی در لباس غیرنظامیان فلسطینی که بعضی از آنها چفیه به سر و ریش مصنوعی داشتند و یک مأمور دیگر را به شکل زنی حامله در صندلی چرخدار هل می دادند، در ساعت ۲:۴۳ صبح وارد بیمارستان شدند. دو تن از شاهدان عینی به عفو بین‌الملل گفتند که این نیروها به اتاقی در طبقه سوم رفتند تا عزام عزمی شلالده ۲۰ ساله را به اتهام چاقو زدن به یک غیرنظامی اسراییلی در روز ۲۵ اکتبر دستگیر کنند. با ورود به اتاق که بیمار در آن بستری بود، آنها فوری پسرعموی او عبدالله عزام الشلالده را دست کم سه بار با گلوله زدند. گزارش خبری: یک فلسطینی در یورش لباس‌ شخصی‌های اسراییلی به یک بیمارستان کشته شد
ترکیه پلیس ۱۱ معترض به نشست جی‌۲۰ را دستگیر کرد

ایران
رئیس جمهور روحانی ادعا کرد که اعدام دسته جمعی به اروپا کمک می‌کند؛ الغای مجازات اعدام خطرناک است
ریپریو ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ رئیس جمهوری روحانی، در اظهاراتی نادر از زمان انتخاب خود در جون ۲۰۱۳، ادعا کرد که ایران صدها متهم به جرایم مواد مخدر را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به اروپا اعدام کرده است. در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی کوریره دل سرا پیش از سفر به اروپا، او گفت: «بیشتر اعدام ها مربوط به قاچاق غیرقانونی مواد مخدر است و اگر مجازات اعدام را ملغا کنیم، قاچاق مواد مخدر به کشورهای اروپایی افزایش می یابد و برای شما خطرناک است.»

حقایق درباره‌ی مجازات اعدام
عفو بین‌الملل ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ چند نفر در سال در ایران اعدام می‌شوند؟ دولت‌مردان ایران بیش از ۷۰۰ تن را تا این تاریخ در ۲۰۱۵ اعدام کرده‌اند، یعنی برابر با سه نفر در روز. اگر آنها همین آهنگ اعدام را حفظ کنند، تا آخر سال احتمالا از شمار ۱۰۰۰ خواهند گذشت. این تعداد بسیار بیش از شمار ۷۴۳ اعدام ثبت شده در سال ۲۰۱۴ است. دولت‌مردان ایران شمار رسمی اعدام ها یا محکومان به اعدام را منتشر نمی کنند. اما بر اساس فعالیت نظارتی عفو بین‌الملل و سازمان‌های حقوق بشری دیگر، چندین هزار تن محکوم به اعدام هستند.
چهار نفر در کرج اعدام شدند
دستگیری بهاییان و پلمپ مغازه‌های آنها در چند شهرپ
هادی حیدری، روزنامه‌نگار و کارتونیست بازداشت شد
ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار ایرانی به حبس محکوم شد
نامه نرگس محمدی به دادستان: به رفتارهای غیر شرعی و غیر قانونی اعتراض دارم
ممانعت از درمان سراج الدین میردامادی
بازداشت‌ دست‌کم ۱۸ تن از فعالان مدنی در شهر اهر
دستور روحانی برای جلوگیری از برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی
وزیر ارشاد: ضد انقلاب اجازه کار ندارند

عاملان غیردولتی
لبنان ۳۷ نفر در ‘بمبگذاری داعش’ در منطقه حزب‌الله در بیروت کشته شدند
عراق حمله انتحاری به مسجد شیعیان در بغداد بیش از ده کشته بر جای گذاشت
ایران گروه‌های فشار مانع از نمایش فیلم کیانوش عیاری شدند

عدالت

اسپانیا صدور حکم جلب برای نتانیاهو و چند مقام دیگر اسراییل
اندونزی دادگاه یک قتل عام فراموش شده؛ کشتار نیم میلیونی
عراق  کشف ۹ گور دسته‌جمعی با ۱۳۰ جنازه در سنجار
ایران اطلاعیه خانواده‌های دوانی، حاجی‌زاده، شریف، فروهر، مختاری، پوینده به‌مناسبت ۱۷امین سالگرد قتل‌های سیاسی ۱۳۷۷

حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل تخریب تنبیهی خانه های فلسطینی ها نقض حقوق بین‌المللی است
مرکز خبر سازمان ملل ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ یک مقام ارشد امداد در سازمان ملل ضمن تشخیص «مشکلات امنیتی جدی» اسراییل، تخریب تنبیهی خانه های فلسطینی های متهم به حمله را «در اساس ناعادلانه» و ناقض حقوق بین‌المللی دانست. او گفت، ۲۰ فلسطینی که هشت تن از آنها کودک هستند در سه روز گذشته بی خانمان شده‌اند. از ۱۴ نوامبر، نیروهای امنیتی اسراییل در عملیات «بازداشتنِ دیگران»، خانه های خانوادگی پنج متهم به حمله به اسراییلی ها را تخریب کرده‌اند. دست کم ۹ آپارتمان همسایگان نیز صدمه دیده و ناامن شده‌اند. آخرین عملیات صبح امروز در اردوگاه آوارگان قلندیه، به مرگ و زخمی شدن چند تن انجامید.

پاکستان پلیس حقوق افغان ها را نقض می‌کند
۱۸ نوامبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارش ٬اینجا چه می کنید؟٬: نقض حقوق بشر افغان ها به دست پلیس در پاکستان اعلام کرد: دولت پاکستان بایستی کلیه اقدامات لازم برای پایان دادن به آزار، تهدید و خشونت پلیس علیه افغان های ساکن پاکستان را به عمل آورد. این موارد نقض حقوق بشر از زمان حمله طالبان پاکستانی به مدرسه ای در پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴ به شدت افزایش یافته و بسیاری از افغان ها را مجبور به بازگشت به افغانستان جنگ زده و شاید تلاش به پناه جستن در اروپا می‌کند. این گزارش موارد بزرگ نقض حقوق بشر افغان ها را از دسامبر ۲۰۱۴ به بعد ثبت کرده است. دولت پاکستان باید تضمین کند که نیروهای اجرای قانون و مسؤولان دیگر دولتی با افغان های ساکن در این کشور با عزت و احترام به حقوق بشر آنها در سازگاری با حقوق بین‌المللی و حقوق داخلی رفتار کنند. این اولین گام برای دست یافتن به چارچوبی حقوقی برای اداره امور افغان ها در پاکستان است. دیده بان حقوق بشر با ۵۰ افغان که پس از سالها زندگی در پاکستان به افغانستان بازگشته اند، ۴۶ افغان ساکن پاکستان، مسؤولان دولتی پاکستان و افغانستان، کارکنان سازمان‌های غیردولتی و محلی، مسؤولان نهاد آوارگان سازمان ملل، دیپلمات ها، روزنامه‌نگاران و کارشناسان دیگر مصاحبه کرده است.
چین سازمان عفو بین‌الملل چین را به اعمال شکنجه‌های قرون وسطایی متهم کرد
ترکیه هیولاهای کهن در قالب چهره های جدید

ایران
نفرت پراکنی قومی، مذهبی و رژه “مقدسات”
جوان ایرانی پس از انتشار عکس‌هایی با زنان جوان در تلگرام بازداشت شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برچسب‌گذاری اتحادیه‌ی اروپا بر محصولات کوچ‌نشین‌های اسراییلی: گامی در جهت درست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ کمیسیون اروپا روز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ مصوبه‌ای تفسیری درباره‌ی منشأ کالاها از سرزمین‌های اشغالی به دست اسراییل پس از ژوئن ۱۹۶۷ ـ یعنی کرانه‌ی باختری شامل بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی، غزه و بلندی‌های جولان ـ به تصویب رسانید. فدراسیون، سازمان‌های عضو آن الحق، مرکز حقوق بشر فلسطین، جامعه‌ی حقوق بشر (فرانسه)، جامعه‌ی حقوق بشر (بلژیک) و سازمان‌ همکار آن در جولان اشغالی سوریه از این تصمیم به‌عنوان گامی در جهت درست استقبال می‌کنند. با وجود این، ما از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهیم اقدامات بیشتری را، در سازگاری با تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر، برای پایان دادن به استعمار و اشغال سرزمین‌های اشغالی در پیش بگیرد.

آمریکا فرمانداران ایالت ها پناه‌جویان سوری را قربانی می‌کنند
دیده بان حقوق بشر ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ طرحی که بیش از نیمی از فرمانداران ایالت های آمریکا برای جلوگیری از ورود پناه‌جویان سوری پذیرفته شده در آمریکا اعلام کرده‌اند، شهرت این کشور به‌عنوان محلی امن برای پناه‌جویان را خدشه دار می‌کند. اختیار پذیرش پناه‌جویان با دولت فدرال است نه با ایالت ها، گرچه ایالت ها می توانند فرایند پذیرش را سخت تر کنند. رئیس جمهوری اباما در سپتامبر ۲۰۱۵ تعهد کرد ۱۰۰۰۰ پناه‌جوی سوری دیگر را در سال ۲۰۱۶ بپذیرد که ۱۳۰۰ تن بیش از سال ۲۰۱۵ است. بیش از ۴ میلیون سوری از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ از این کشور گریخته اند. گزارش خبری: فرمانداران ۲۴ ایالت‌ آمریکا: دیگر پناهجوی سوری نمی‌پذیریم

آلمان درها را به روی دسته دسته افغان پناه‌جو می بندد
شبکه اطلاعات منطقه ای IRIN) 10)نوامبر ۲۰۱۵ شمار افغان هایی که به اروپا سفر می‌کنند در سال گذشته بسیار افزایش یافته است. اما این سفر پر خطر است. گزارش‌هایی درباره‌ی حمله خشن راهزنان به مهاجران در حین گذر از ایران منتشر شده است. مسؤولان امور بهداشتی به نیمروز گفتند که اشخاصی را که پلیس مرزی ایران با شلیک گلوله زخمی کرده بود درمان کرده‌اند. اگر این مهاجران به اروپا برسند استقبال سردی در انتظارشان است، حتا در آلمان که بیش از همه از آنها استقبال کرده است. وزیر کشور آلمان هفته پیش اعلام کرد که آلمان سیاست رسیدگی به درخواست پناهندگی از افغان ها را سخت تر خواهد کرد. او گفت بسیاری از پناه‌جویان از طبقه متوسط افغانستان هستند و باید بمانند و کشورشان را بازسازی کنند. شمار کسانی که از کشور فرار می‌کنند با افزایش خشونت بیشتر شده است. به گفته نهاد آوارگان سازمان ملل، افغانستان پس از سوریه بیشترین شمار پناه‌جویانی را دارد که از طریق دریای مدیترانه وارد اروپا می‌شوند. افغان ها ۱۹ درصد از ۸۰۰۰۰۰ پناه جویان و مهاجران ورودی امسال اروپا از طریق دریا را تشکیل می‌دهند، یعنی ۱۵۰،۶۴۸ نفر.

در اثر اتکای اتحادیه‌ی اروپا به نرده ها و مرزبانان، خطر و مرگ پناه‌جویان را تهدید می‌کند
۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز در گزارشی تازه اعلام کرد: در پی حمله‌های فجیع جمعه گذشته در پاریس، اتحادیه‌ی اروپا باید در مقابل وسوسه بستن بیشتر مرزهای خود مقاومت کند. بستن مرزها به نقض حقوق بشر تداوم می بخشد و هیچ نقشی در تقویت امنیت یا جلوگیری از هجوم پناه‌جویان مستاصل بازی نمی کند. این سازمان خواهان ایجاد مسیرهای امن و قانونی عبور به اروپا و برقراری فرایندهای رسیدگی عادلانه، کارآمد و دقیقی شد که به نیاز پناه‌جویان به محافظت در اروپا و ضرورت شناسایی خطرهای امنیتی توجه کند. این گزارش، ترس و نرده: رهیافت اروپا به دور نگه داشتن پناه‌جویان، نشان می‌دهد که اقدامات نرده کشی در مرزها و جلب حمایت کشورهای همسایه مثل ترکیه و مراکش به‌عنوان مرزبان چگونه مانع دسترسی پناه‌جویان به محل پناه می‌شود و پناه جویان و مهاجران را در معرض بدرفتاری قرار می‌دهد و آنها را به سوی سفرهای خطرناک دریایی سوق می‌دهد.

نیجریه نسل جدید در مبارزه برای آینده بدون آلودگی
عفو بین‌الملل ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ در سالگشت اعدام فعال محیط زیست سارو ویوا، با یکی از جوانان نیجریه که با شل برای پاکسازی آلودگی گسترده نفتی در خلیج نیجر مبارزه می کند، دیدار کردیم. او می گوید: «خیلی ها درباره‌ی آلودگی حرف می زنند، اما آن را ندیده اند. من آن را حس کرده ام. آب آلوده نوشیده ام. تمام عمرم را در محیط آلوده زندگی کرده ام.» این زندگی در آلودگی او را به جنبشی هدایت کرد که به‌خاطر فعال دیگری مشهور شده است: کن سارو ویوا، نویسنده مبارز حقوق بشر و عدالت محیط زیستی در نیجریه.
فرانسه موقعیت خود را تنها با استثمار مستعمرات سابق حفظ می کند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ما همه فرانسه هستیم. چرا لبنان یا سوریه یا عراق نیستیم؟
اقدام از پایین ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰۰۰ نفر فراخوانی را در مخالفت با تلاش برای «دامن زدن به جنگ» در واکنش به کشتار پاریس امضا کرده‌اند. بسیاری از این عده، نظریات جالبی نیز ابراز کرده‌اند. در این فراخوان، آمده است: «مایلیم تسلیت خود را به همه کسانی که در نتیجه خشونت مرگبار سازمان یافته در رنج و سوگواری هستند، از پاریس و بیروت تا سوریه و عراق، ابراز کنیم. بشریت تقسیم ناپذیر است. کلیه تلاش های رهبران سیاسی را برای بهره برداری از این رویدادهای غم انگیز برای دامن زدن به جنگ رد می‌کنیم. در این زمان سوگواری، دلمان با مردم فرانسه، و نیز مردم سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهایی است که از خشونت مرگبار آسیب دیده اند، مردم تمام نژادها، دین ها و ملیت ها.» اقدام از پایین از حمایت اشخاصی چون باربارا اهرنرایش، دانیل الزبرگ، نائومی کلاین، لارا فلاندرز، سناتور پیشین آمریکایی جیمز ابورِزک، فیل داناهیو و بسیاری دیگر برخوردار است.
ایران انباشت پسماند و فقدان بازیافت در ایران

دفاع از حقوق بشر

فرانسه ما همه با هم هستیم
۱۴ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در فرانسه، «جامعه‌ی حقوق بشر و شهروندان» (LDH)، قاطعانه و با صراحت حمله‌های تروریستی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس و سان دنی را محکوم می‌کنند. ما تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز و همبستگی و آرزوی خود برای بهبود مجروحان پرشمار را بیان می‌کنیم. ما گواهی می‌دهیم که بسیاری از سازمان‌های عضو ما و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان در چند ساعت اخیر همبستگی خود را ابراز کرده‌اند. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، نیز گفت: «فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در سراسر جهان این حمله‌های مرگبار و بی‌سابقه‌ی تروریستی علیه غیرنظامیان بی‌گناه در پاریس را به شدیدترین وجهی محکوم می‌کنند. این عملیات بی‌معنی، تکان دهنده، و بزدلانه‌ی ترور نه‌تنها حمله‌ای به پاریس بلکه به تمامی جهان آزاد و ارزش‌هایی است که جوامع باز نماینده‌ی آنها هستند. جنبش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر تسلیت خود را به کلیه‌‌ی قربانیان و خانواده‌های آنها ابراز می‌کند و در این شرایط سخت در کنار مردم فرانسه ایستاده است.»

فرانسه «ما متحد هستیم» فقط شعار نیست، واقعیت است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ پس از حمله‌های غم‌انگیز جمعه، سازمان‌های عضو و همکار ما در سراسر جهان پیام‌های همبستگی ارسال می‌کنند. از فلسطین تا ترکیه، جمهوری دمکراتیک کنگو، اسپانیا و چین، پیام‌های زیادی با احساس عمیق همدردی دریافت کرده‌ایم. بخش‌هایی از بعضی از آنها را با شما در میان می‌گذاریم. این گفته‌ها خطاب به تمام قربانیان تروریسم کور در فرانسه، لبنان، ترکیه، مصر، روسیه و جاهای دیگر است.

میانمار (برمه) با توجه به نقضِ فاحشِ حقوق بشر قطعنامه سازمان ملل هنوز ضروری است
۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و عفو بین‌الملل از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند ضرورت تصویب قطعنامه درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در میانمار را تشخیص بدهند. با وجود این که انتخابات ۸ نوامبر به میزان زیادی صلح آمیز بود، هنوز وضعیت عمومی حقوق بشر نگران‌کننده است. دولت‌مردان در انجام اصلاحات حقوق بشر و اجرای اکثر توصیه های قطعنامه های قبلی قصور کردند. به‌ویژه نقض آزادی از تبعیض، آزادی از حبس خودسرانه و آزادی بیان، تشکل و گردهمایی مسالمت آمیز ادامه یافته است.

میانمار ستایش از انتخابات «تاریخی» در ضمن نگرانی از نقض حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ انتخابات عمومی ۸ نوامبر برمه دستاوردی تاریخی است که می تواند نقطه عطفی در گذار این کشور به دمکراسی باشد. نمایندگان فدراسیون از ۱۰ـ۳ نوامبر با احزاب مختلف سیاسی، مسؤولان کمیسیون انتخابات، ناظران انتخاباتی، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و کارکنان رسانه ها در رانگون دیدار داشتند. اصلاحیه ۲۰۱۴ در قانون ثبت احزاب سیاسی به حذف درحدود ۸۰۰۰۰۰ـ۷۰۰۰۰۰ تن به‌ویژه از مسلمانان روهینجا در ایالت آراکان انجامیده که از حقوق کامل شهروندی بی بهره هستند. به علاوه، فدراسیون متاسف است که با وجود فراخوان های سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و کمیسیون ملی حقوق بشر، رئیس جمهوری از عفو زندانیان سیاسی به مناسبت انتخابات سر باز زد. در حدود ۱۰۰ زندانی سیاسی هنوز در زندان های برمه به سر می برند.

کارزار «از مدافعان حقوق بشر دفاع کنید» آغاز شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ شبکه حقوق بشر و دمکراسی (HRDN) که فدراسیون نیز عضو آن است، کارزاری یک ساله را آغاز می‌کند: «از مدافعان حقوق بشر دفاع کنید». HRDN گروهی غیررسمی از ۴۸ سازمان‌ غیردولتی است که در سطح اتحادیه‌ی اروپا در زمینه های حقوق بشر، دمکراسی و صلح سازی فعالیت می‌کند. امروزه، دولت‌های بسیاری در سراسر جهان تلاش و منابع زیادی به خرج می‌دهند تا مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی مستقل و منتقد سیاست های دولتی را از کار بیاندازند، به سکوت بکشانند و بی اعتبار سازند. مدافعان حقوق بشری که در خطر هستند نیاز به واکنش منسجم تر و معتبرتر سیاسی از دولت‌های فعال درزمینه دفاع از دمکراسی و حقوق بشر هستند. با وجود تعهداتی که در چارچوب استراتژیک دمکراسی و حقوق بشر اتحادیه‌ی اروپا وجود دارد، هنوز این اتحادیه‌ به وعده خود در «حمایت کامل از مدافعان آزادی، دمکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان» عمل نکرده است.

جایزه گزارش‌گران بدون مرز برای آزادی اطلاع رسانی ٢٠١۵: روزنامه جمهوریت از ترکیه، زینت ارحیم، روزنامه‌نگار سوری، منطقه ٩، وبلاگ جمعی وبلاگ‌نویسان اتیوپیایی، برندگان بیست و چهارمین جایزه گزارش‌گران بدون مرز شدند.
آمریکا اعتراض به نابرابری نژادی به دانشگاه‌های بیشتری گسترش یافت

ایران
روحانی در فرانسه: گفت‌وگو درباره‌ی سوریه نباید باعث انحراف از توجه به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران شود
۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه، کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: حقوق بشر در ایران باید در رأسِ گفت‌وگوهای روحانی و اولاند در دیدار روز سه‌شنبه ۱۷ نوامبر آنها قرار گیرد. شمار موارد نقض حقوق بشر از زمان انتخاب رئیس جمهوری کنونی در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است و گفت‌وگو درباره‌ی سوریه نباید بر این موارد نقض حقوق بشر سایه افکند. فدراسیون و سازمان‌های آن گفتند: «دولت‌های دمکراتیک سال‌هاست که در پناه گفت‌وگوهای هسته‌ای پنهان شده‌اند تا از طرح موضوع حقوق بشر در بحث با ایران پرهیز کنند. حالا سوریه مطرح است.» رئیس جمهور فرانسه بایستی از فرصتِ موجود در این دیدار، استفاده کند و خواهان تضمین برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و شفاف ـ در سازگاری با میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران تصویب کرده است ـ در فوریه ۲۰۱۶ شود.

نامه مشترک سازمان‌های غیردولتی در حمایت از قطعنامه ۲۰۱۵ مجمع عمومی سازمان ملل
عفو بین‌الملل ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ ۳۶ سازمان و گروه جامعه‌ی مدنی در نامه سرگشاده ای از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند روز ۱۹ نوامبر به قطعنامه ای درباره‌ی ترویج و حمایت از حقوق بشر در ایران رأی مثبت دهند. این قطعنامه فرصتی اساسی برای جامعه‌ی بین‌المللی برای ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران فراهم می‌کند. قطعنامه ضمن استقبال از تعهدهای مثبت اخیر توجه را به نقض جاری حقوق بشر جلب می‌کند. عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، سرویس بین‌المللی حقوق بشر، ائتلاف جهانی مبارزه با اعدام و کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران از جمله سازمان‌های بین‌المللی امضا کننده این نامه هستند.
درخواست چامسکی و دیگر فعالان برای آزادی رضاییان
اعتراض به احکام سنگین سه شاعر و هنرمند در ایران

زنان

کشورهای دارای بالاترین نسبت برابری جنسیتی
ایندیپندنت ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ تفاوت در برابری جنسیتی هنوز در بخش بزرگی از جهان زیاد است. در تحقیقی این زمینه در ۲۴ کشور از مردم درباره‌ی برابری جنسیتی ۱۴ سوال پرسیده شده است و پاسخ دهندگان باید با آری یا خیر جواب می دادند. بعضی از این سوال ها از این قرار بودند: «آیا برای زنان بد است درباره‌ی موضوعی با قاطعیت نظر بدهند؟»، «آیا نقش اول یک زن مراقبت از شوهرش است؟»، «ایجاد فرصت های بیشتر برای زنان باید یکی از مسایل اصلی در جهان باشد؟»، «آیا جای زن در خانه است؟» کشورهای شمال اروپا مترقی ترین نظریات را در این باره دارند. سوئد بالاترین رتبه را در جهان دارد و هیچ تفاوتی بین نظریات زنان و مردان دیده نمی شود. کشورهای خاورمیانه محافظه کارترین نظریات را ابراز کردند و در نتیجه تفاوت بین میانگین در خاورمیانه با میانگین در جهان، ۶۰ امتیاز بود. این یافته ها با اطلاعات مندرج در شاخص مجمع اقتصادی جهان درباره‌ی شکاف جنسیتی سازگار است که نابرابری جنسیتی را بر اساس بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست اندازه می گیرد. کشورهای شمال اروپا از بالاترین سطح برابری برخوردارند.
خشونت علیه زنان یک مساله فراگیر و یک موضوع سیاسی
۱۰۰ زن ـ صفحه ویژه بی بی سی
برزیل اولین‌ آزار، زنانی که از نخستین تجربه‌ آزار جنسی خود می‌گویند

ایران
آزارهای جنسی خیابانی به روایت مخاطبان ایران وایر
جناح‌هایِ حکومتی و دشمنیِ آشتی‌ناپذیرشان با زنان
مقایسه سهم زنان از قدرت در کشورهای منطقه ـ ما در کجای جهان ایستاده‌ایم

فرهنگ و اندیشه

بیروت و پاریس: قصه دو حمله تروریستی
دیده بان اشتباهات بشر ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵ بِلن فرناندِز: با انتشار اخبار حمله‌های پاریس که بیش از ۱۲۰ تن کشته به جا گذاشت، رئیس جمهوری اباما وضعیت را «دلخراش» و حمله به «کلیت بشریت» توصیف کرد. روز پیش از آن و پس از حمله‌هایی در بیروت که ۴۰ تن کشته شدند، فقدان ابراز همدردی رئیس جمهور بسیار بارز بود. قابل پیش بینی بود که رسانه های غربی و رسانه های اجتماعی درباره‌ی قتل عام در لبنان خیلی کمتر سروصدا کردند. با وجود این که بسیاری از ما از تفاوت ارزش گذاری بر زندگی انسان ها بر اساس ملیت و عوامل دیگر آگاهیم، کشتارهای پی در پی در بیروت و پاریس بدون تردید نشان دادند که «کلیت بشریت» در سر بزنگاه الزاما بشر محسوب نمی شود. در غرب، این تصور وجود دارد که لبنان یکی از جاهایی است که بمب، انفجار و کشتن اتفاق می افتد. همین طور در جاهایی مثل عراق. و این یکی از دلایلی است که نمی شنویم اباما هر بار که خبری از بغداد را می خواند برای حمله به کلیت بشریت سوگواری کند. آشکار است که وضعیت در عراق پیچیده تر است. از افغانستان، یمن و جاهای دیگری که در معرض فجایع ارتکابی ارتش آمریکا هستند اسمی نمی بریم. چرا دستور حمله با پهپادها و دیگر مانورهای زندگی برانداز دل رئیس جمهور را نمی شکند؟ منبع مقاله: تله‌زور

در زمانه بی رحمی به سر می بریم
دمکراسی باز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ ویجای پراشاد ـ یک هفته کشتار وحشتناک: انفجار بمب در بیروت و بغداد و بعد قتل عام در پاریس. تنها درد و رنج است که برای قربانیان می ماند و بعد رنج بیشتری در پی می آید: قدرتمندان در پس سیاست های کلیشه ای پناه می گیرند و باز چرخ خشونت را می گردانند. ما برای کشتگان سوگواریم: والدین جوان حیدر مصطفی سه ساله در بیروت که او را در آغوش گرفتند و از انفجار نجات دادند ولی خود تکه تکه شدند؛ در پاریس، تروریست ها جمیله حود را کشتند که برای ایزابل ماران در کافه کار می کرد. برای کسانی که در غرب زندگی می‌کنند، انفجارهای بغداد و بیروت وقت زیادی نمی برد، چون رسانه های غربی می گویند انفجار در آن جا مساله ای روزمره و تقریبا طبیعی است. در ماه اکتبر، ۷۱۴ عراقی در اقدامات خشن ترور کشته شدند. اگر به عقب برگردیم و تا سال ۲۰۰۳ برویم که آمریکا عراق را اشغال کرد، همان ارقام را می بینیم. یازده سال، شمار عظیمی در عراق کشته شده‌اند. این مهاجمان داعش از کجا آمدند؟ فراموشی در دستور روز است. نباید به «اتحادیه جهانی مسلمانان» با حمایت غرب و عربستان سعودی توجه نشان داد که در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ کارش درهم کوبیدن ملی گرایی سکولار و کمونیسم سکولار در جهان عرب بود. همه زیر تیغ شمشیر رفتند تا از امیرنشین های عرب و پادشاهی سعودی و نیز منافع غرب در نفت و قدرت حمایت شود. نباید حرفی از پیدایش مجاهدین زد که القاعده از میانشان در آمد. وقتی کسی خشونت غرب را در بمباران های هوایی لیبی در ۱۹۱۱ تا بمباران لیبی در ۲۰۱۱ یادآوری می کند، ناباوری در میان است. کمتر کسی به قتل عام صدها معترض طرفدار الجزایر به دست دولت فرانسه در پاریس در اکتبر ۱۹۶۱ توجه نشان می دهد. هر حمله تروریستی ساعت را در غرب به ساعتِ صفر برمی گرداند.

پس از حمله‌های پاریس، فراخوانی برای عدالت بدون انتقام
نِیشِن ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵ فرانسه در سوگواری و بهت است. هنوز اطلاعات زیادی نداریم. اما ندایی در سراسر فرانسه برمی خیزد: «این بار جنگ تمام عیار است.» چند روز پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ما که در موسسه مطالعات سیاست گذاری (آمریکا) کار می کردیم و بعضی از متحدانمان بیانیه ای عمومی صادر کردیم که ترس درونی ما را نشان می داد بر این اساس که صرفنظر از وحشتناک بودن آن حمله‌ها، اظهارات جرج بوش ـ «جنگ علیه ترور» ـ در واکنش به آنها تهدیدی برای جهان به شمار می رفت. حالا می دانیم آن روش نتیجه خوبی در پی نداشت. اکنون فراخوان مسؤولان و مفسران فرانسوی نسخه دیگری از همان گفته بوش است: «یا با ما هستید یا با تروریست ها.» انتقام چیزی برای فرانسه به بار نخواهد آورد همچنان که برای آمریکا به بار نیاورد. اما، قوانینی که در «دمکراسی، عدالت، حقوق بشر و احترام به زندگی» ریشه داشتند در هم کوبیده شدند: از طریق شکنجه در بگرام و ابو غریب و گوانتانامو؛ از طریق حمله‌های هوایی و حمله با پهپادها که ده ها نفر را در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی یا غیرنظامیان دیگر را کشت. قوانین را با تأکید بر منشأ نژادی و دستگیری مسلمانان و عرب ها و آمریکایی های عرب تبار کنار گذاشتند، با جاسوسی گسترده سازمان ملی امنیت نقض کردند و با تأمین مالی نامحدود در کنگره برای رئیس جمهوری و جنگ های یک جانبه آن قوانین را نادیده گرفتند.
سوریه در باره‌ اپوزیسیون دمکراتیک و انقلابی
یک عمر نظریه ی انتقادی: گفتگو با یورگن هابرماس درباره ی مأموریت فلسفه

ایران
جنبش‌های اجتماعی: ویرانگر یا سازنده ـ معرفی ونقد کتاب «مردم در سیاست ایران»
حاشیه ای بر رمان «ائویم»، نوشته رقیه کبیری

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.
«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، مرکز خبر سازمان ملل، نِیشِن،
هفت روزنامه بین المللی ۱۲۴

پیوست‌ها: