زنان-690x259

طرح جلد مجله “روشن” – ایران

roshan

  موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

افغانستان وحیده پیکان: اگر زن نبودم، امروز قاضی بودم
بی بی سی فارسی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ فارغ التحصیل دانشکده حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه معتبر بلخ هستم. با بیش از ۹۳ درصد نمرات، مدرک لیسانس خود را دریافت کردم. در صنف (کلاس) ۶۰ نفری که بیشتر مردها بودند، من نفر دوم شدم. اتفاقا دانشجوی شماره اول ما هم یک دختر بود. نسبت به هر مرد دیگر، دقیق و زحمت‌کش بودیم. اما نه من و نه او قاضی نشدیم. نظام قضایی افغانستان به اعتراف خود مقامات از آلوده‌ترین نهادهای دولتی این کشور است. جایی که در آن فساد اداری و مالی بیداد می‌کند.. برای من به عنوان یک زن کار کردن در چنین شرایطی امکان‌ناپذیر بود.

“عامل عمدۀ تشدد خشونت جنسى علیه زنان عدم آگاهى از موارد اسلامى است”
بخدی ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ به منظور بررسى عوامل آزار و اذیت جنسى علیه زنان و تاثیرات آن بر روان و فکر آنان، نشستى میان عالمان دینى و مسوولین امور زنان، در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار گردید. در جلسۀ متذکره که به تاریخ ٢۵ عقرب دایر گردید، نمایندگان ریاست هاى امور زنان  ٩ ولایت شمال و علماى دینى اشتراک ورزیده بودند

  دفاع از حقوق بشر

آیا مردها واقعا می‌توانند فمینیست باشند؟
رادیو زمانه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ مردها می‌گویند که هر وقت خواسته‌اند بخشی از صدای فمینیسم باشند، سرکوب شده‌اند. آیا این امکان برای مردها وجود دارد که واقعا با جنبش برابری حقوق زن و مرد همراه باشند؟

اولین‌ آزار، زنانی که از نخستین تجربه‌ آزار جنسی خود می‌گویند
بی بی سی فارسی ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ دختران نوجوان از چه سنی “اولین بار” مورد آزار مردان قرار می گیرند؟ زنان برزیلی تجارب خود از دوران کودکی را به یاد می‌آوردند و حکایت‌های خود را از آن دوران در ابعاد وسیعی روی شبکه اینترنت منتشر می‌کنند.این موج گسترده با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر در مورد نسخه کودکان برنامه تلویزیونی “مستر شف” که رقابتی بین علاقمندان به آشپزی است، شروع شد.

۴۰ روزنامه نگار زن افغان خانه نشین شدند
بی بی سی ۱۷ نوامبر۲۰۱۵ درگیری های اخیر در شهر قندوز افغانستان، حدود چهل روزنامه نگار زن را خانه نشین کرده است. این زنان، در رسانه های محلی، مجری و یا خبرنگار بودند، اما پس از حمله طالبان به این شهر حالا با بیم و نگرانی زندگی می کنند. پیش از درگیری ها، هشت ایستگاه رادیویی و سه ایستگاه تلویزیونی در این شهر فعال بودند.

  کودکان

افغانستان وضعیت ۶ میلیون کودک در افغانستان نگران کننده است
خبرگزاری رشد ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ دیروز روز جهانی کودک بود، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از این روز در کابل تجلیل کرد مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی که در این برنامه شرکت کرده بودند از وضعیت کودکان در کشور ابراز نگرانی کردند. به گزارش رشد، عبدالله هاشمی رییس عمومی پرورشگاه‌های وزارت کار و امور اجتماعی در این برنامه  گفته است شش میلیون کودک در افغانستان در معرض خطر قرار دارند. به گفته او از این تعداد سه میلیون شان تحت مراقبت قرار گرفته اند.

افغانستان ۳۴۰هزار طفل در فاریاب واکسین پولیو میشوند
پژواک ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ داکتر محمد معروف ثمر سرپرست ریاست صحت عامه فاریاب میگوید که  کمپاین فلج اطفال، پس از شناسایی یک طفل دو ونیم ساله مصاب به پولیو در قریه زعفران ولسوالی قیصار، به شکل خاص  در این ولایت راه اندازی میشود.ثمر به آژانس خبرى پژواک گفت که این کمپاین، برای سه روز در تمام ساحات فاریاب به صورت فوق العاده راه اندازی میشود وطى آن ۳۴۰ طفل زیر سن، واکسین خواهند شد.

  حقوق مدنی٬ سیاسی و اقتصادی

زنان بازرگان: زن بودن در افغانستان چالش بزرگی است
سلام وطندار ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ شماری از زنان بازرگان با اشاره به چالش‌های فراراه کارشان، می‌گویند که زن بودن در افغانستان یک چالش بزرگ است.امروز (۱۹ نوامبر) روز جهانی زنان بازرگان بود. از این روز هم‌زمان در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله افغانستان، بزرگ‌داشت شد.مژگان وافق الکوزی، یکی از زنان بازرگان در مراسم بزرگ‌داشت از این روز در کابل گفت که زنان باید برای فایق آمدن بر چالش‌هایی که در برابرشان قرار دارند، با برنامه و درک درست از بازار کارشان در آینده پیش بروند.

افغانستان ۱۰۰ زن؛ آشپزخانه خانم سکینه در خانه بودا
بی بی سی فارسی ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ بامیان آیینه تمام نمای افغانستان نیست، اما گوشه‌ای از این کشور است که در سال‌های پس از طالبان صحنه خیلی از اتفاقات از جمله پیشرفت‎‌ها بوده است. حضور زنان برخلاف خیلی از نقاط مرکزی و اطراف، در این ولایت دور افتاده تقریبا در هر عرصه‌ای خودنمایی می‌کند، از کار و کاسبی در کوچه خیابان گرفته تا کشاوری، دام‌داری، تجارت و فرهنگ و هنر و از جمله اخیرا در رستوران داری.

  قوانین و لوایح

زنان تونس می‌توانند بدون اجازه پدر فرزندشان را به سفر ببرند
رادیو زمانه ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ این قانون تونس را در زمره معدود کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا قرار می‌دهد که قانون اساسی آنها الزام به ایجاد برابری جنسیتی می‌کند.

دخترها برای فرار از خانواده ازدواج می‌کنند و طلاق می‌گیرند
خبرآن لاین نوامبر ۲۰۱۵ دو جامعه شناس و یک وکیل دادگستری علت این که چرا دهه هفتادی ها به این راحتی زندگیشان را به هم می ریزند و طلاق می گیرند را با حضور در میزگرد خبرآنلاین بررسی کردند.امید کریمی، زهرا مهاجری: دهه هفتادی ها در دهه نود، به سن دانشگاه و ازدواج و ورود به بازار کار می رسند. نسل چهارمی هایی که خیلی از قواعدی که در بین دهه شصت و پنجاهی ها وجود داشت را رعایت نمی کنند و خیلی از معادلات و پیش بینی ها را به هم ریخته اند.

  سیاست

فرانسه دختر انتحارکننده سنت دنی هیچ علاقه ای به قرآن نداشته است
دری نیوز ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ رسانه ها حسنا آیه بوالحسن را نخستین زن بمبگذارانتحاری در غرب اروپا نامیدند. این دختر ۲۶ ساله کمربند انتحاری را به خود بسته و خود را در طول عملیات خاص پولیس در شمال پاریس که هدف اصلی آن الحمید آباعود پسر کاکایش بوده، منفجر کرد. به گزارش رادیو مایاک، به نقل از دوستان دوران نوجوانی این زن انتحارکننده، حسنا آیه بوالحسن در دوران نوجوانی عاشق نوشیدن، سیگار، رفتن به کلوپ های شبانه بوده و حتی با فروشندگان مواد مخدر صحبت و آشنایی داشته و هیچ علاقه ایی به قرآن نداشته است.

ایران جناح‌هایِ حکومتی و دشمنیِ آشتی‌ناپذیرشان با زنان
اخبار روز ۱۵ نوامبر۲۰۱۵ در دیدگاه نیروهای رژیم فعالیت زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی، خط قرمزی است که عبور از آن به معنی خروج از حاکمیت است. تجربه بیش از سه دهه فعالیت درخشان جنبش زنان نشان داده است که دستاورد نهادهای مدنی مستقل از حاکمیت تأثیرهایی به‌مراتب درخشان‌تر از رویکردهایی داشته است که در آن فعالان مدنی را به حمایت از این یا آن جناح حکومتی، در مقطع‌هایی خاص، تشویق می‌کند.

ایران نتایج خوبی در کاهش رفع تبعیض جنسیتی حوزه ورزش کسب نکرده‌ایم
خبرگزاری ایسنا۱ نوامبر ۲۰۱۵ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با وجود تاکیدی که رییس جمهور بر رفع تبعیض جنسیتی در ورزش دارد، به نظر می‌رسد هنوز در این زمینه نتوانستیم به نتایج خیلی خوبی دست پیدا کنیم و باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا در برنامه ششم توسعه بتوانیم جایگاه خوبی را برای زنان ورزشکار ایجاد کنیم .

  فرهنگ و جامعه

۱۰۰ زن؛ اندر مصائب بازی در سینما
بی بی سی فارسی ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ صنعت سینما نو بود و اعجاب‌آور و همزمان رعب‌آور. در اعجابش همین بس که انگار تئاتری بود با صحنه‌ای به بزرگی دنیا و ماورای آن و در رعبش باید گفت که انگار سینما آمده بود تا همه چیز را عوض کند، حرف‌هایی بزند که تا آن زمان راز مگو بود و چیزهایی را نشان دهد که نباید. روح‌انگیز سامی‌نژاد، نخستین هنرپیشه زن سینمای ایران، بعد از ظاهر شدن بی‌حجابش بر پرده سینما به شدت مورد انتقاد خانواده قرار گرفت. طرد شد و در انزوا مرد.

۱۰۰ زن؛ زنان ایرانی حالا مدال المپیک می‌خواهند
بی بی سی فارسی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۵ اگر پیش از آن هر شکستی به مسئله امکانات، تبعیض و فاصله کیفی با حریفان مرتبط بود، حالا بی آنکه تغییر محسوسی در شرایط ایجاد شده باشد، زنان ورزشکار ایرانی فاصله‌های فنی خود با رقبای آسیایی و حتی جهانی را کاهش می‌دهند. در برخی رشته‌ها از جمله تیراندازی و ورزش‌های رزمی که حجاب تاثیر کمتری روی عملکرد ورزشکار می‌گذارد، موفقیت‌های جهانی رقم خورده و حالا دیگر امیدواری برای کسب اولین مدال المپیک توسط دختران ایرانی، نه طنز است و نه خیال خام.

چرا بهداشت توالت یک موضوع زنانه است؟
رادیو زمامه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵ در حالی که روزانه ۸۰۰ میلیون زن در سراسر دنیا با سیکل ماهانه روبه‌رو هستند، زنی را تصور کنید که برای تعویض پد و شست‌وشوی خود دسترسی به توالتی بهداشتی و من ندارد. این در حالی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها زن حتی نباید راجع به سیکل ماهیانه خود حرف بزند، از آن شکایتی داشته باشد یا درد فیزیکی خود را عنوان کند.

  گزارش٬ پژوهش و کتاب

‘چه دختر خوبی’ از نگاه مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی
بی بی سی فارسی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۵ چه دختر خوبی’، اصطلاحی کلیشه‌ای که همیشه شنیده می‌شود اما در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف می‌تواند مفهومی کاملا متفاوت داشته باشد. در چارچوب برنامه ۱۰۰ زن بی‌بی‌سی از مخاطبان خود این سئوال را پرسیده‌ایم که از نظرشان دختر خوب چه ویژگی‎هایی باید داشته باشد. در زیر تعدادی از دیدگاه‌های مخاطبان را می‌خوانید که از طریق فیس‌بوک٬ تلگرام و ای‌میل برای‌مان فرستادند.

مادری؛ نقشی که بعضی دوستش ندارند
بی بی سی فارسی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۵ وقتی از دنیای مادری یا مادر بودن حرف می زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟ مادرشدن را یک امتیاز و یک ضرورت می‌دانید یا به نظرتان به هر دلیلی ضرورت محسوب نمی‌شود؟ وقتی در این مورد در فیلم‌ها و قصه‌ها و آثار هنری و غیر هنری می‌بینیم و می‌شنویم، عمدتا شاهد نگاه کمتر زنانه‌ای هستیم و در این مورد خاص صدای زنانی که معترضند و منتقد کمتر شنیده می‌شود.

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی ، بخدی ، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد، پژواک،سلام وطندار، خبر انلاین، دری نیوز،اخبار روز ، خبرگزای ایسنا

 

پیوست‌ها: