افغانستان112127824

رهبران افغانستان سعی در توقف مهاجرت‌ها دارند، اما با وعده‌های توخالی/ منبع

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

در مسیر سرپل- جوزجان در یک سال ٢٩ نفر اختطاف شده‌اند
سلام وطندار ۲۸ عقرب ۱۳۹۴ زارش‌ها می‌رسانند که از ماه ثور سال جاری تاکنون در مسیر سرپل- جوزجان ۲۹ نفر به‌شمول چهار قاضی، شش معلم، یک کارمند دولتی، یک مدیر مکتب، دو سرباز نیروهای امنیتی و چندین فرد عادی از سوی افراد مسلح ربوده شده‌اند. به نقل از خبرگزاری پژواک، از این جمله، دو سرباز و دو فرد ملکى کشته شده، چهار قاضى در قید طالبان مسلح می‌باشند و از یک کارمند کار و امور اجتماعى و راننده او هنوز خبرى نیست و متباقى افراد ربوده شده رها شده‌اند.

زازی میدان؛ ولسوالی‌یی با ۱۶۰۰ کشته در صفوف ارتش
سلام وطندار ۲۸ عقرب ۱۳۹۴ زازَی میدان یگانه ولسوالی ولایت خوست است که هیچ طالبی ندارد؛ اما در ۱۴ سال گذشته ۱۶۰۰ جوانش را در صفوف ارتش از دست داده است. باشنده‌گان زازی میدان می‌گویند که بیشتر زنان این ولسوالی که پسر، شوهر یا برادرشان را از دست داده اند، اکنون از مشکلات روانی رنج می‌برند و تاکنون کسی برای درمان آن‌ها کاری نکرده است. مادری که نمی‌خواهد نامش گرفته شود، می‌گوید که چندی پیش پسر ۲۲ ساله‌اش در جریان جنگ نیروهای امنیتی با طالبان کشته شده و به این دلیل، اکنون به بیماری روانی و عصبی دچار شده است.

افراد مسلح ناشناس ۱۴ مسافر هزاره را در افغانستان ربودند
رادیو فرانسه ۳۰ عقرب ۱۳۹۴ پلیس ولایت زابل درافغانستان اعلام کرد که افراد مسلح ناشناس امروز شنبه ۲۱ نوامبر/ سی‌ام آبان دست‌کم ۱۴ مسافر هزاره را در مسیر ولایت قندهار به غزنی ربوده‌اند. میرویس نورزی، رئیس پلیس ولایت زابل اعلام کرده که ربایندگان سه اتوبوس حامل این مسافران را در منطقه زابل در جنوب افغانستان و منتهی به قندهار متوقف کرده و آنها را گروگان گرفته‌اند. به گفته وی این ربایندگان “کارت‌های شناسایی مسافران را بررسی کرده وفقط هزاره‌ها را با خود برده‌اند.” برخی رسانه‌ها تعداد ربوده شدگان را ۳۰ نفر اعلام کرده‌اند.

ابراهیمی: گروگان گیری در افغانستان باعث جنگ های مذهبی و قومی خواهد شد
بخدی ۲۸ عقرب ۱۳۹۴ آقای ابراهیمی می گوید گروگان گیری به صورت گروهی آن هم از یک قوم خاصی در کشور انگیزه های گوناگون را به وجود می آورد و این کار باعث تفرقه افگنی در افغانستان خواهد شد. روز شنبه ۳۰ عقرب، مردان مسلح ناشناس دستکم ۲۰ تن از مسافران را که گفته می شود تماما مربوط به قوم هزاره هستند، در منطقه ناورک ولایت زابل به گروگان گرفتند. وزارت داخله کشور دیروز اعلام کرده که ۹ تن این گروگان ها آزاد شدند، اما هنوز هم ۷ تن آنها در قید گروگانگیرها به سر می برند. رییس مجلس نمایندگان می گوید گروگان گیری در کشور مغایر به تمامی قوانین افغانستان است، او همزمان گفت که این پدیده در هیچ دین و آیئنی توجیه پذیر نیست.
آغازعملیات نظامی برای رهایی ۱۷ گروگان درزابل

دو رویداد ترور در شهر کابل؛ حاجی نوروز کشته و احمد سعیدی زخمی شد
اطلاعات روز ۴ قوس ۱۳۹۴ حاجی نوروز حمزه عطایی، یکی از تاجران کشور دوشنبه شب در منزلش توسط افراد ناشناس با ضرب گلوله کشته شد. گفته می‌شود که افراد ناشناس حدود ساعت ۱ شب، به خانه‌ی وی می‌روند و او را به قتل می‌رسانند. در رویداد دومی بعد از ظهر روز سه شنبه احمد سعیدی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی در منطقه چهارراهی حاجی یعقوب هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و زخمی شد.

 زنان

یک پولیس زن بیش از۳۰ مرد متهم را بازداشت کرده است
طلوع نیوز ۲ قوس ۱۳۹۴ یک افسر پلیس زن در شمال کشور توانسته است که بیش از ۳۰ مرد متهم به جرمهای جنایی را بازداشت کند. افغان گل که چهار سال است که در نیروهای پولیس خدمت می کند؛ حضور زنان در صفوف پولیس را برای تأمین امنیت و شناسایی مجرمان یک ضرورت می‌داند و از زنان کشور می‌خواهد که به صفوف پلیس بپیوندند.

۸۷ درصد زنان افغانستان خشونت را تجربه کرده اند
سلام وطندار ۲ قوس ۱۳۹۴ نتیجۀ بررسی‌های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ۸۷ درصد بانوان افغانستان یکی از گونه‌های خشونت را تجربه کرده و ۶۲ درصد آن‌ها با چندین گونۀ خشونت روبه‌رو هستند. شریف‌الله حقمل، نمایندۀ سازمان جهانی بهداشت در افغانستان امروز در کارگاه یک روزۀ آگاهی‌دهی خبرنگاران دربارۀ خشونت جنسی در برابر زنان گفت که میزان خشونت جنسی در یک ولایت نسبت به ولایت دیگر فرق می‌کند. به گفتۀ آقای حقمل، تفاوت این خشونت‌ها به اجتماعی که فرد در آن زنده‌گی می‌کند، ربط دارد.

ادعای یک دختر نوجوان در رابطه با تجاوز یک پولیس به او در توقیف‌گاه کابل
طلوع نیوز ۲ قوس ۱۳۹۴ دختری که در نتیجه‌ی خشونت‌های خانواده‌گی از خانه فرار کرده است، ادعا دارد که در توقیف‌گاه کابل یک سرباز پولیس بر وی تجاوز کرده است. درهمین حال پولیس کابل تجاوز بر این دختر در توقیف‌گاه کابل را رد می‌کند. این دختر که ۱۸ سال سن دارد و پس از تجربه این خشونت‌ها آسیب روانی دیده است؛ او می‌گوید هنگامی که خانواده‌اش مانع رفتن‌ او به مکتب شدند، وی از خانه فرار کرد به گفته این دختر یک پولیس و یک راننده نخستین کسانی بودند که بر وی تجاوز کردند.

دوچرخه سواری دختران بامیان در جاده ناهموار برابری حقوق زن و مرد
بی بی سی۲۹ عقرب ۱۳۹۴ در افغانستان، تساوی حقوق زنان با مردان هنوز راهی طولانی در پیش دارد. اما تدریجا زنان این جاده ناهموار را طی میکنند. از جمله در بامیان که حالا آنها یتوانند دوچرخه سواری کنند. در سری گزارشهای “صد زن بی بی سی فارسی” کاوون خموش با دختران دوچرخه سوار بامیان صحبت کرده است.

‘پول قرض کردم برای دخترانم دوچرخه خریدم’
بی بی سی۲ قوس ۱۳۹۴ در راسته دوچرخه‌ سازی‌های بامیان، دختربچه‌ای با سرعت آمد و دوچرخه ورزشی‌اش را پارک کرد و از دوچرخه ساز خواست نگاهی بیندازد. ترمز و تایرهای دوچرخه مشکل داشت و دخترک با دقت ناظر بود که همه نواقص دوچرخه رفع شود. با خود مقداری سیب‌زمینی/کچالو و پیاز داشت. وقتی پرسیدم که از کجا آمده و دوچرخه از کیست؟ با چهره خجالتی‌اش گفت که دوچرخه‌اش را برای ترمیم آورده است.

از «حکمروایی» تا «سنگسار» سال پر‌افت‌و‌خیز زنان در غور
۸ صبح ۳ قوس ۱۳۹۴ ولایت غور در غرب افغانستان چند ماهی است که به‌دلیل خشونت‌های اعمال شده بر زنان، نامش بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، ولایتی دور‌افتاده، محروم و دارای جامعه‌ای به شدت سنتی. در ولایت غور سال گذشته ۶۰ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسید، اما امسال سالی به مراتب بدتر برای زنان در این ولایت بوده است تا جایی‌که حتا ۴ ماه مانده به ختم سال جاری آمار خشونت‌های صورت گرفته علیه زنان در این ولایت به مرز ۸۰ مورد رسیده است.

شکریه بارکزی به عنوان سفیر افغانستان در ناروی تعیین شد
کلید گروپ ۲ قوس ۱۳۹۴ شکریه بارکزی، عضو ولسی جرگه به عنوان سفیر افغانستان در ناروی تعیین شده است. منابع خبری در حکومت وحدت ملی ضمن تایید این خبر می گویند: بانو بارکزی، به زودی عازم ناروی خواهد شد و در این کشور از افغانستان نمایندگی خواهد کرد. به نقل از منبع، بانو بارکزی براساس حکم رییس جمهور محمد اشرف غنی در این پُست تعیین شده است.

 

حامیان و فعالان

هشدار فعالان مدنی در کندز از احتمال خطر سقوط دوباره ی این ولایت
کلید ۲ قوس ۱۳۹۴ شماری از فعالان مدنی در ولایت کندز می گویند اگر وضعیت امنیتی در این ولایت به همین منوال ادامه پیدا کند احتمال دارد که این ولایت دو باره به دست گروه های مخالف مسلح دولت سقوط کند. این فعالان مدنی ضمن برگذاری یک نشست به منظور تقدیر از نیروهای امنیتی افغان مستقر در این ولایت می گویند: مخالفان مسلح دولت در حال حاضر در شماری از مناطق کندز آزادانه فعالیت دارند آنان هشدار می دهند که اگر دولت در این زمینه توجه نکند، کندز دو باره با خطر سقوط مواجه خواهد شد .

دانشجویان بامیان: بیش از این تحقیرمان نکنید!
۸ صبح ۲ قوس ۱۳۹۴ از روز دانشجو در حالی تجلیل می‌شود که صدها تن از دانشجویان دانشگاه بامیان از نداشتن خوابگاه در این ولایت، نبود امکانات درسی و برخورد سلیقه‌ای بعضی استادان رنج می‌برند. دانشجویان دانشگاه بامیان می‌گویند بیشتر آنان به اثر بی‌توجهی وزارت تحصیلات عالی و مقامات مسوول اداره محلی بامیان تا هنوز هم در دکان‌های متروک و نمناک پس‌کوچه‌های محلات تجاری و مزدحم شهر زندگی می‌کنند که فاقد هرگونه امکانات رهایشی می‌باشد.

خانواده پناهجوی افغان: به وضع بلاتکلیف ما پایان دهید
صدای آلمان ۳ قوس ۱۳۹۴ افزایش شمار مهاجران در آلمان باعث شده است که تعداد زیادی از خانواده ها و مجردها در یک ساختمان زندگی کنند. برای مهاجرانی که از کشورهای مختلف می آیند، زندگی مشترک و آن هم به صورت مختلط یک مشکل است. فاطمه امانی، خانم افغان با شوهر و دو طفل خود در یکی از اردوگاه های مهاجرین در شهر بن آلمان زندگی می کند. کمبود امکانات بهداشتی، زندگی مختلط با پناهجویان کشورهای دیگر، آشپزخانه و حمام های مشترک با ده ها پناهجوی دیگر، روان این خانواده را تحت تاثیر قرار داده است.

دانشجویان افغان در ترکمنستان: با تنگ‌دستی و فکر پریشان درس خوانده نمی‌شود
اطلاعات روز ۴ قوس ۱۳۹۴ دانشجویان افغانستان که در ترکمنستان در رشته‌های مختلف از طریق دولت بورسیه گرفته‌اند اکنون به وزارت تحصیلات عالی افغانستان و دیگر نهاد‌های مسئول هشدار می‌دهند که در صورت عدم پرداخت مددمعاش یک ساله‌ی آنان و نیز بی‌توجهی به آن، دست به اعتصاب درسی و غذایی می‌زنند. ۷۰ دانشجوی افغان که در رشته‌های انجنیری، زراعت، ادبیات و تعلیم و تربیه مصروف تحصیل هستند، می‌گویند که چند سال می‌شود که مدد معاش شان را دریافت نکرده‌ و هم‌چنان با مشکل نداشتن بیمه صحی روبه‌رو هستند.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

جنجال تازه کابل بانک؛ چگونه دولت افغانستان با محکوم کابل‌بانک قرارداد بست
بی بی سی۱ قوس ۱۳۹۴ ادامه جنجال “کابل‌بانک”، بزرگ‌ترین پرونده فساد اداری و مالی تاریخ افغانستان، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری کشور را در آزمون بزرگی قرار داده و او را به فکر خانه‌تکانی در درون ارگ انداخته است. بازگشایی پرونده کابل‌بانک در همان روزهای نخست کاری، نمادی از عزم و اراده رئیس جمهوری غنی به مبارزه با فساد اداری و مالی قلمداد شد که در تار و پود نظام سیاسی افغانستان ریشه دوانده است.

برنامۀ ملی ایجاد کار در افغانستان آغاز شد
صدای امریکا ۳ قوس ۱۳۹۴ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز برنامۀ ملی ایجاد کار و اشتغال زایی را در ۴۷۰۰ روستای افغانستان آغاز کرد و قرار است این برنامه تا بهار سال آیندۀ خورشیدی به ۱۵۰۰۰ روستا گسترش یابد. آقای غنی در مراسم گشایش این برنامه گفت که تنها ادامه جنگ و درگیری ها مشکل افغانستان نیست، بلکه به گفتۀ وی مشکلات اقتصادی و بیکاری نیز از چالش های بزرگ افغان ها به ویژه جوانان این کشور به شمار می رود.

آدم ربایی در افغانستان و نگرانی از اختلافات قومی
بی بی سی ۳۰ عقرب ۱۳۹۴ در جنوب افغانستان، مهاجمان حدود ۲۰ مسافر یک اتوبوس را ربوده اند. آنها از اقلیت هزاره هستند و در جاده کابل قندهار در حرکت بودند که افراد مسلح خودرو را متوقف کردند. حدود دو هفته پیش بود که جسد هفت هزاره از جمله یک دختر ۹ ساله در زابل پیدا شد و به موجی از اعتراضات علیه دولت دامن زد.

روزگار بدِ کودکان خیابانی در هرات
سلام وطندار ۲ قوس ۱۳۹۴ سؤولان محلی در هرات با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان خیابانی در این ولایت، هشدار می‌دهند اگر حکومت برنامۀ فراگیری برای حمایت از این کودکان روی دست نگیرد، عواقب ناگواری در پی خواهد داشت. این مسؤولان می‌گویند، در حال حاضر بیشتر کودکان خیابانی و حتا آن‌هایی که در پرورشگاه‌ها نگهداری می‌شوند، دچار بیماری‌های روانی، بهداشتی و اعتیاد شده اند.

پلان استراتژیک پنج ساله برای جوانان ولایت ننگرهار
اطلاعات روز ۴ قوس ۱۳۹۴ مقام‌ها در معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که برای جوانان ولایت ننگرهار، پلان استراتژیک پنج ساله ساخته می‌شود. به نقل از رادیو کلید، کمال سادات، معین امور جوانان در این وزارت که به ولایت ننگرهار رفته است، در دیدارش با سلیم قندزی، والی این ولایت، گفته: «تلاش‌ها برای رفع مشکلات جوانان ولایت ننگرهار در بخش‌های مختلف به‌شمول فراهم ساختن زمینه کار و تحصیل جریان دارد.»

رهبران افغانستان سعی در توقف مهاجرت‌ها دارند، اما با وعده‌های توخالی
اطلاعات روز ۴ قوس ۱۳۹۴ رییس‌جمهور اشرف غنی در هفته‌ی گذشته از جوانان خواست تا علی‌رغم افزایش ناامنی و مشکلات اقتصادی، به موج بزرگ مهاجرت از افغانستان ملحق نشوند. آقای غنی گفت که دروازه‌های کشورهای غربی به روی ما بسته هستند و «عزت و احترام ما در افغانستان است». هرچند این حرف برای بسیاری از افغان‌ها، حرف بی‌مفهومی است.

  نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

 نشست مشورتی اداره ملی حفاظت محیط‌زیست با نهادهای جامعه مدنی
۸ صبح ۱ قوس ۱۳۹۴ این نشست جهت شامل کردن شرکای ذیدخل در برنامه‌های محیط‌زیست جهانی روز یک‌شنبه ۲۴ عقرب در کابل برگزار گردید. در این نشست روی موضوعات میراث‌های طبیعی، تنوع حیات، ساحات حفاظت شده، فهرست انواع زباله‌ها و مدیریت آن‌ها، شهر‌نشینی و نقش جامعه مدنی در حفاظت و نظارت و آگاهی‌رسانی صحبت شد. جلال‌الدین ناصری، سرپرست بخش میراث‌های طبیعی اداره ملی حفاظت محیط‌زیست در معلوماتی که روی اسلاید ارایه کرد، گفت بیشتر خطرهای بزرگی که طبیعت و محیط‌زیست انسان‌ها را تهدید می‌کند، در کنترول انسان‌ها نیست. آتش‌سوزی‌های بزرگ و سیلاب‌ها و طوفا‌ن‌ها خطرهایی هستند که در صورت وقوع خسارات زیادی را به طبیعت و محیط‌زیست انسان‌ها وارد می‌کنند. اما جدای از این خطرهای بزرگ، راه‌های زیادی برای استفاده بهتر و حفاظت از طبیعت وجود دارد.

جنگ

مخالفت ریاست جمهوری افغانستان با شبه‌‌نظامی سازی
بی بی سی ۲ قوس ۱۳۹۴ ریاست جمهوری افغانستان مخالفت شدید خود را با مسلح ساختن شبه نظامیان در این کشور اعلام‌ کرد. در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری که امروز، دوشنبه ۲ قوس نشر شد، آمده که دولت افغانستان به این دلیل از حمایت شبه نظامیان خودداری می‌کند که مردم افغانستان با آن مخالفت دارند.

تلفات سنگین طالبان در گرشک هلمند
۸ صبح ۲ قوس ۱۳۹۴ وزارت دفاع اعلام کرده که در نتیجه عملیات‌های مشترک نیروهای امنیتی در ولسوالی گرشک ولایت هلمند، بیست و هفت تن از افراد مسلح گروه تروریستی طالبان به قتل رسیده‌اند. همچنین وزارت امور داخله نیز از قتل هشت شورشی مسلح در نتیجه عملیات‌های نظامی خبر داده است.|
تلفات سنگین طالبان در ولسوالی سنگین هلمند

‘۲۰۰ دانشجو در ننگرهار با داعش، طالبان و حزب اسلامی ارتباط دارند’
بی بی سی ۲ قوس ۱۳۹۴ مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان گفت که حدود ۲۰۰ دانشجویی که در راهپیمایی خیابانی پرچم‌های داعش، طالبان و حزب اسلامی را حمل کرده بودند، با این گروه‌ها ارتباط داشتند. چندی پیش این دانشجویان دانشگاه ننگرهار زیر عنوان اعتراض به نپرداختن حقوق خود، با پرچم‌های گروه دولت اسلامی (داعش)، طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در خیابان‌های شهر جلال‌آباد راهپیمایی کردند.
رییس اجرایی: حزب‌التحریر شاخه ملکی گروه‌های تروریستی است

داعش در افغانستان حضور دارد، اما آن‌ها درحقیقت چه کسانی هستند؟
اطلاعات روز ۴ قوس ۱۳۹۴ تنها یک و نیم سال از زمانی می‌گذرد که گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و سوریه، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای عراق را به تصرف خود درآورده و در قلمرو تحت تسلط خود در هر دو کشور، اعلام خلافت کردند. پس از آن، جنگ‌جویان خارجی دسته‌دسته به این جنگ و رهبر داعش، ابوبکر البغدادی، پیوستند. این باعث شد که شورشیان مشتاق و جدایی‌طلبان از گروه‌های ستیزه‌جو در کشورهایی مانند مصر، یمن و لیبیا، و هم‌چنین گروه‌های تثبیت‌شده‌ای مانند بوکوحرام نیجریه، به این گروه اعلام وفاداری کنند.
تلفات
در ۲ عملیات در ولایت هلمند ۷۲ شورشی طالب کشته شدند. دوازده عضو داعش در ننگرهار کشته شدند. در نتیجه حمله، پنج انتحاری و یک سرباز اردو ملی کشته شده اند. دو رویداد انفجاری در حوزه‌های پنجم و سیزدهم کابل ۸ کشته برجای گذاشت. امنیت ملی: ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی ده سبز کابل کشته شد.

 

فرهنگ

قاچاق ۸۰ هزار اثر باستانی افغانستان
افغانستان. رو ۲ قوس ۱۳۹۴ مقام اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث افغانستان با اشاره به اینکه اکثر ولایت‌های افغانستان در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب‌پذیر هستند، گفت: برای بازگشت ۷۰ الی ۸۰ هزار اثر باستانی غارت رفته، برنامه ویژه‌ای داریم. بهمن یوسفی رئیس منابع بشری اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث افغانستان به موضوعاتی از قبیل مناطق زلزله‌خیز افغانستان، چگونگی کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی، آمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌شدگان زلزله اخیر و آثار باستانی غارت شده از کشور پرداخته است.

کوشش های تازه برای ترمیم مجسمه صلصال
صدای امریکا ۲۵ عقرب ۱۳۹۴ مسئولین دفتر یونسکو درافغانستان می گویند که در اولین سمپوزیم بین المللی حفظ آبده های تاریخی معروض به خطر بامیان، نظر سنجی می شود تا روی چگونگی بازسازی مجسمه ۵۵ متره صلصال دراین ولایت تصمیم گرفته شود. این مسئولین می گویند که قرار است این سمپوزیم بین المللی درسال آینده دریکی از کشورهای خارجی دایر گردد تا کارشناسان امور، متخصصان ورسانه ها، درآن سمپوزیم روی ترمیم، حفاظت وبازسازی بودای صلصال وانتقال آثارجهانی معروض به خطر این ولایت، درلیست دایمی میراث جهانی بحث نمایند.

یونسکو؛ بزرگترین رقابت عکاسی افغانستان را راه اندازی کرد
طلوع نیوز ۲ قوس ۱۳۹۴ “افغانستانی را که به آن افتخار می‌کنید؛ به ما نشان دهید” عنوان بزرگترین رقابت عکاسی در کشور است که از سوی «یونسکو» و وزارت اطلاعات و فرهنگ راه‌اندازی شده است. به گفته برگزار کننده‌گان این رقابت برای برنده‌گان آن از ۲ تا پنج هزار دالر امریکایی جایزه در نظر گرفته شده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۳

پیوست‌ها: