international

Stop-Violence-Against-Women

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن شهر تعز در محاصره؛ ۲۰۰۰۰۰ تن نیازمند آب و غذا هستند
مرکز خبر سازمان ملل ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ یکی از مسؤولان ارشد امداد سازمان ملل استفن اُ برایان امروز گفت: وضعیت در شهر تعز در مرکز یمن در اثر تشدید جنگ از سپتامبر به بعد بدتر شده است و ۲۰۰۰۰۰ غیرنظامی در محاصره و نیاز شدید به آب آشامیدنی، غذا، درمان پزشکی و امداد نجات بخش قرار دارند. مناطق غیرنظامی، تاسیسات پزشکی و تاسیسات دیگر در شهر پی در پی مورد گلوله باران قرار دارند و پست های ایست و بازرسی مانع از رفتن مردم به مناطق امن و دریافت امداد هستند.

مصر سال گذشته حدود ۶۰۰ تن به اعدام محکوم شدند
ریپریو ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ یافته های ما نشان می‌دهند که مصر از ژانویه ۲۰۱۴ دست کم ۵۸۸ تن را به اعدام محکوم کرده است و در حدود ۷۲ درصد این حکم ها به علت حضور در اعتراض های دمکراسی خواهی صادر شده است. گزارش ریپریو که امروز منتشر شد، نشان می‌دهد که اجرای حکم‌های اعدام نیز به شدت افزایش یافته است. در فاصله ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ تنها یک اعدام در مصر انجام شد، اما پس از ژانویه ۲۰۱۴، یعنی چند ماه پس از به قدرت رسیدن رئیس جمهوری سیسی، دست کم ۲۷ تن اعدام شده‌اند. بنا به این گزارش، از مارچ ۲۰۱۴، ۱۵ محاکمه دسته جمعی انجام شده است.

مصر نوجوان ایرلندی محکوم به اعدام ٬مصلوب کردن٬ و شوک برقی به زندانیان را شرح داد
ریپریو ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ ابراهیم حلاوا اهل دوبلین در سال ۲۰۱۳ در ۱۷ سالگی و پس از به قدرت رسیدن دولت السیسی و سرکوب معترضان دستگیر شد. او در زندان های مختلف در حبس بوده و در محاکمه ای دسته جمعی به همراه ۴۹۴ به اعدام محکوم شده است. یکی از همکاران ریپریو که به او کمک می‌کند طی دیداری در زندان از او شرح شکنجه زندانیان را شنیده است. بعضی از زندانیان را برهنه در حالت مصلوب در سالن های زندان نگه می دارند و به بعضی دیگر شوک برقی می‌دهند و با استفاده از آب درد آن را تشدید می‌کنند. ابراهیم گفت که او را مرتب با کابل لاستیکی می زنند.

عربستان سعودی/بریتانیا ائتلاف از موشک کروز بریتانیایی در حمله‌های غیرقانونی استفاده کرد
۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر امروز بر اساس تحقیق در محل و گفت‌وگو با شاهدان عینی، اعلام کردند: ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی روز ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ از موشک کروز بریتانیایی برای تخریب کارخانه سرامیک سازی در یمن که هدفی غیرنظامی است، استفاده کرده است. این حمله به کارخانه در استان صنعا که گویا فقط کالاهای غیرنظامی تولید می‌کند، به کشته شدن یک نفر انجامید و در نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق جنگ بود. این حمله با استفاده از موشکی بریتانیایی که در دهه ۱۹۹۰ صادر شده ادعای وزرا را باطل می‌کند که می گویند استفاده ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از تجهیزات نظامی بریتانیا با حقوق بین‌المللی بشردوستانه سازگار است و بریتانیا «با دقت زیاد» رعایت آن را زیر نظارت دارد.

عربستان سعودی دادگاه شاعر را به اعدام محکوم کرد
گاردین ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ شاعر فلسطینی و عضو سرشناس صحنه هنری عربستان سعودی به اتهام نفی اسلام به اعدام محکوم شده است. دادگاه روز ۱۸ نوامبر حکم‌ اعدام اشرف فیاض را که نمایش های هنری در جده و جشنواره‌ی دوسالانه ونیز را برگزار کرده است، صادر کرد. این شاعر گفت که از وکیل بی بهره بوده است و ۳۰ روز فرصت درخواست استیناف دارد. فیاض ابتدا به چهار سال زندان و ۸۰۰ ضربه شلاق در برابر دیدگان مردم محکوم شد. اما پس از این که اعتراض او رد شد، دوباره مورد محاکمه قرار گرفت و دادگاه به این نتیجه رسید که توبه او مانع از اعدام نیست. دوستان فیاض معتقد هستند که او به‌خاطر نشر ویدیویی درباره‌ی شلاق خوردن مردی در برابر دیدگان مردم مجازات می‌شود. گزارشی دیگر: عربستان سعودی یک هنرمند و شاعر فلسطینی را به اعدام محکوم کرد

اسراییل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین کلیه حمله‌های عمدی علیه غیرنظامیان زشت و ناموجه هستند 
۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل اعلام کرد: هیچ توجیهی برای حمله‌های مرگبار فلسطینی ها به غیرنظامیان در هفته های گذشته وجود ندارد. در آخرین حمله در روز ۱۹ نوامبر، فلسطینی های کرانه باختری اشغالی پنج نفر را کشتند: سه اسراییلی، یک آمریکایی ویک فلسطینی. عفو بین‌الملل همچنین قتل های غیرقانونی، از جمله اعدام‌های فراقضایی غیرنظامیان فلسطینی به دست نیروهای اسراییلی و حمله‌های کوچ نشینان اسراییلی به غیرنظامیان و خانه های فلسطینی را ثبت کرده است.

بحرین دیده بان حقوق بشر: شکنجه بازداشت‌شدگان ادامه دارد

بنگلادش دو نفر از رهبران مخالفان را اعدام کرد

اسراییل یک ایستگاه رادیویی فلسطینیان را در الخلیل تعطیل کرد؛  توقف فعالیت دومین رادیوی فلسطینی در الخلیل

ایران

متهم نوجوان سالار شادی زادی، دوباره در خطر اعدام
عفو بین‌الملل ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ تاریخ اعدام سالار شادی زادی، متهم نوجوان، ۲۸ نوامبر اعلام شده است. او که اکنون ۲۴ سال دارد در سال ۲۰۰۷ در ۱۵ سالگی به علت قتل دوست دوران کودکی خود با چاقو به اعدام محکوم شد. دیوان عالی کشور و سپس رئیس قوه‌ی قضاییه این اعدام را تأیید کرده اند. اعدام او بنا بود در ۱ آگوست انجام شود ولی در آخرین لحظه احتمالا به علت فشار بین‌المللی به تعویق افتاد. عفو بین‌الملل در بیانیه دیگری خواهان توقف اعدام مرد جوانی به نام علیرضا شاهی شد که در محاکمه ناعادلانه به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود و بنا بود در روز ۲۴ نوامبر اعدام شود. گزارش خبری: درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اعدام علیرضا شاهی

خبرنگار واشینگتن پُست رضائیان حکم زندان دارد، اما به او ابلاغ نشده است

مأموران امنیتی از برگزاری مراسم فروهرها ممانعت کردند

پرستو فروهر: در این جامعه هیچ حقوقی نداریم

بازداشت تعدادی از معترضان در مقابل زندان اوین

بی‌خبری از وضعیت سردبیر بازداشت شده‌ی هفته‌‌نامه‌ی ” ندای جامعه “

دور تازه بازداشت زنان به دلیل نوع پوشش در تهران آغاز شد

امام جمعه اصفهان: حق زن این نیست که کار کند

عاملان غیردولتی

گروه حکومت اسلامی یک شهروند چینی و یک نروژی را «اعدام کرد»

داعش ۱۲ دانشجو را در موصل به جرم تبلیغ علیه این گروه کشت

داعش مسئولیت حمله مرگبار به گارد ریاست جمهوری تونس را به عهده گرفت

عدالت

آمریکا نامه به دادستان کل:‌ شکایت قربانیان شکنجه سیا را رد نکنید
دیده بان حقوق بشر ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ شش گروه حقوق بشر در نامه ای به دادستان کل آمریکا لینچ نوشته اند: ما در حمایت از نامه ۵ نوامبر اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا از شما می خواهیم شکایت سه قربانی شکنجه را که در گزارش تحقیقی کمیسیون ویژه سنا مشخص شده‌اند به دلایل اسرار دولتی رد نکنید. وزارت دادگستری پیشتر از امکان اسرار دولتی برای جلوگیری از شکایت های قربانیان شکنجه های سیا استفاده کرده است. اما با این همه اطلاعات که اکنون درباره‌ی برنامه بازداشت و بازجویی سیا در اختیار عموم قرار دارد، محاسبه این وزارتخانه باید تغییر کند.

دولت‌ها بایستی از بحث درباره‌ی امور قضایی در مجمع کشورهای عضو اساسنامه‌ی رُم پرهیز کنند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ به‌مناسبت چهاردهمین مجمع کشورهای عضو اساسنامه‌ی رُم، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن در کنیا و سودان ـ کمیسیون حقوق بشر کنیا (KHRC) و مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا (ACJPS) ـ مایلند حمایت خود را از تلاش‌های دادگاه بین‌المللی جزایی برای تحقیق و اجرای عدالت درباره‌ی مسؤولان مهمترین جنایت‌های بین‌المللی در قاره‌ی آفریقا و خارج از آن، ابراز کنند. ما نقش حیاتی و الزامی دادگاه بین‌المللی جزایی را در مبارزه با معافیت از مجازات در مورد نقضِ فاحشِ حقوق بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه در مواردی که دولت‌ها ناتوان یا بی‌میل از تحقیق و پیگرد واقعی متهمان هستند، تشخیص می‌دهیم. به‌ویژه، ما نگران هستیم که نبودِ رویه‌های قضایی برای توجه به جنایت‌های جدی بین‌المللی در آفریقا باعث شده که بهره‌مندی مرتکبان این جنایت‌ها از معافیت از مجازات ادامه یابد و هزاران قربانی آفریقایی از حق دریافت پاسخ و عدالت محروم شوند. در این زمینه، سازمان‌های ما به‌شدت از پیشنهادهای دولت‌های کنیا و آفریقای جنوبی در باره رسیدگی دادگاه به پرونده‌های کنیا و البشیر نگران هستند. ما تأکید می‌کنیم که دولت‌ها بایستی طی مجمع کشورهای عضو اساسنامه‌ی رُم ـ که فقط مجمعی سیاسی است ـ از بحث درباره‌ی امور قضایی پرهیز کنند، زیرا این کار ممکن است به تلاش برای سیاسی کردن روال قضایی دادگاه و مداخله در استقلال قضایی و دادستانی آن بیانجامد.

بعضی از کشورها کوشیده اند اعتبار دادگاه بین‌المللی جزایی را تضعیف کنند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ شعوان جبارین نایب رئیس فدراسیون و رئیس الحق طی بحث عمومی در چهاردهمین نشست مجمع کشورهای عضو اساسنامه رُم (۲۶ـ۱۸ نوامبر ۲۰۱۵) به نمایندگی از دو سازمان، اظهارات شفاهی ارایه کرد: «بعضی از کشورها کوشیده اند با سیاسی کردن رویه های قضایی و اجرای اساسنامه، اعتبار دادگاه بین‌المللی جزایی را تضعیف کنند. به علاوه، بعضی از کشورها سعی می‌کنند به لحاظ مالی دست دادگاه را ببندند و در عمل آن را ناتوان کنند. ما کلیه کشورهای عضو را فرا می خوانیم در هر فرصتی از استقلال دادگاه و رویه های قضایی آن حمایت کنند. هدف این اظهارات ما نکاتی است که کنیا و آفریقای جنوبی پیشنهاد کرده‌اند. همچنین تأکید می کنیم که بعضی ها می کوشند در پیگیری راه حل سیاسی به درگیری های جاری، نقش دادگاه را کاهش دهند. یک نمونه از این دست فلسطین است که بعضی کشورها می کوشند اجرای عدالت را به‌خاطر ملاحظات سیاسی به تعویق بیاندازند. فدراسیون و الحق تأکید می‌کنند که فرایند صلح نباید درخواست به حق قربانیان برای پاسخ‌گویی و غرامت را کنار بزند.»

آمریکا مامور پلیس شیکاگو متهم به تیراندازی سابقه طولانی سوءرفتار دارد
واشینگتن پُست ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ مامور پلیس جیسون وان دایک ۱۷ بار به سوء رفتار از جمله ۱۰ بار استفاده خشونت آمیز از زور و اظهارات نژادپرستانه متهم شده بود ولی هیچ وقت تنبیه نشده بود. در ویدیویی که در سراسر کشور پخش شده، او اسلحه اش را به طرف لاکوان مک دونالد نشانه رفته است. مک دونالد چاقویی در دست دارد و از مامور پلیس دور می‌شود. وان دایک تیراندازی می‌کند، مک دونالد می چرخد و می افتد و پلیس ۱۶ گلوله به او شلیک می‌کند. این مامور پلیس روز ۲۴ نوامبر به قتل در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۴ متهم شد.

ایران گفت‌و‌گو با زندانی سیاسی ۴۴ ساله‌ای که ۲۲ سال است زندانی‌ست

حقوق مدنی و سیاسی

حل درگیری اسراییل ـ فلسطین به مهار تروریسم کمک می‌کند
مرکز خبر سازمان ملل ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ هماهنگ کننده ویژه فرایند صلح خاورمیانه به شورای امنیت گفت: حل درگیری اسراییل ـ فلسطین به مقابله با افراط گرایی در پسِ «حمله‌های نفرت انگیز پاریس»، بیروت و شبه جزیره سینا کمک خواهد کرد. این افراط گرایی در هرجا و هر زمان ممکن است ضربه بزند و خطری علیه صلح و امنیت بین‌المللی است. در چنین شرایطی نمی توانیم درگیری اسراییل ـ فلسطین را از این خطر جهانی جدا کنیم. ایجاد دولت فلسطینی و در عین حال توجه به دغدغه های امنیتی اسراییل نه‌تنها برای مردم اسراییل و فلسطین بلکه برای تمامی منطقه سود خواهد داشت.

نایب دبیر کل سازمان ملل خواهان اقدام برای پایان دادن به بن بست اسراییل ـ فلسطین شد
مرکز خبر سازمان ملل ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ نایب دبیر کل سازمان ملل الیاسون امروز گفت: در حدود ۱۲ ماه پس از آغاز سال بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین به قصد ایجاد مشارکت در زمینه «مساله فلسطین»، امنیت و امید در غزه و کرانه باختری اشغالی شامل بیت المقدس (اورشلیم) شرقی هنوز در «سطح بسیار پایینی» مانده است. امروز این منطقه هنوز شاهد فعالیت های غیرقانونی کوچ نشینی و خشونت مربوط به کوچ نشینان است؛ تخریب سازه های فلسطینی ها از جمله تخریب های تنبیهی ادامه یافته است.

بروندی جامعه‌ی بین‌المللی باید پیش از تشدید وخامت اوضاع به سرعت عمل کند
۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ابتکار بین‌المللی حقوق پناه‌جویان (ITEKA) قتل فرزند مدافع حقوق بشر پییر کلاور امبونیمپا را محکوم و از خطر گسترش خشونت به سراسر کشور ابراز نگرانی می‌کنند. اظهارات تهدیدآمیز و تحریک آمیز بعضی از مسؤولان ارشد بروندی و قتل های فراقضایی باشندگان بخش هایی از پایتخت را وادار به فرار کرده است. سازمان‌های ما از جامعه‌ی بین‌المللی می خواهند پیش از این که دیر شود، اقدام کند.

قزاقستان رئیس جمهوری لایحه سازمان‌های غیردولتی را امضا نکند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، دفتر بین‌المللی حقوق بشر و حاکمیت قانون قزاقستان و بنیاد بین‌المللی ابتکار حقوقی عمومی از رئیس جمهوری قزاقستان خواستند پیش نویس قانون مربوط به «ایجاد تغییرات و افزوده ها به بعضی قوانین جمهوری قزاقستان درباره‌ی فعالیت های سازمان‌های غیردولتی» را که مجلس سنا روز ۵ نوامبر ۲۰۱۵ تصویب کرده امضا نکند. در صورت اجرا، لایحه مذکور به شدت آزادی تشکل را محدود و تعهدات بین‌المللی حقوق بشری قزاقستان را تضعیف خواهد کرد.

روسیه سازمان‌های غیردولتی رسما «عامل خارجی» «ضد قانون اساسی» و «ضد روسی» اعلام شدند؛ گام بعدی چیست؟
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ «جنگ» علیه جنبش حقوق بشر در روسیه وارد مرحله تازه ای می‌شود. بیش از ۱۰۰ سازمان‌ غیردولتی از جون ۲۰۱۳ به بعد رسماً «عامل خارجی» اعلام شده‌اند و حالا هدف برچسب های «ضد قانون اساسی» و «ضد روسی» هستند که یادآور شعارپردازی های دوران شوروی است.  چند پیش نویس قانونی اخیر به دادگاه قانون اساسی اجازه می‌دهند آرای دادگاه های بین‌المللی را نقض و شهروندان روسیه را از ارایه اطلاعات به سازمان‌های بین‌المللی بدون اجازه دولت‌مردان ممنوع کنند و «بیان علنی رابطه جنسی غیرسنتی» را جرم تلقی نمایند. قانون مربوط به «عاملان خارجی» آزادی تشکل را به شدت محدود کرده است و برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نگران است که هدف از این تهاجم تازه قانونی نابودی تمامی جنبش حقوق بشر در روسیه باشد.

ایران حکم زندان مدیران جامعه بهایی به ۱۰ سال زندان کاهش یافت

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

معنای حمله‌های پاریس برای بحران پناه‌جویی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵  نگرانی ها با توجه به گفته مسؤولان فرانسوی افزایش یافته است. آنها گفته اند: بعضی از مهاجمان ممکن است با پنهان شدن در میان صدها هزار پناه‌جوی فراری از جنگ و فقر شدید وارد اروپا شده باشند. کشورهای اروپایی به تقویت کنترل های مرزی و همکاری اطلاعاتی پرداخته اند و سیاستمداران افراطی راستگرا از فرصت برای درخواست بستن مرزها به روی پناه‌جویان و مهاجران دیگر استفاده کرده‌اند. مقدونیه، صربستان، کرواسی و اسلوونی پذیرش پناه‌جویان از کشورهای غیرجنگزده مثل سوریه، افغانستان و عراق را متوقف کرده‌اند. دیمیتریس کریستوپولوس، نایب رئیس فدراسیون در گفت‌وگویی که روز ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ در هافینگتون پست منتشر شد، به بحث درباره‌ی تأثیر حمله‌های پاریس بر بحران پناه‌جویان در یونان و برخورد دولت یونان به موضوع پرداخت.

بحران پناهجویی و اروپا
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ بحران پناهجویان در اروپا نشانه ای از یک تناقض اساسی در بطن حقوق بشر نیست؟ بشر فاقد تابعیت چه حقوقی دارد؟ عکس های پناهجویان گاه دلخراشند و ممکن است شما را منقلب کنند. این عکس ها گاه الهام می دهند، بشر را در اوج امیدواری ناشی از رسیدن به ساحل نشان می دهند. گاه این عکس ها نشان می دهند که پناهجویی دیگر یک اقدام انفرادی نیست بلکه تبدیل به یک حرکت اجتماعی شده. اما در همه ی این عکس ها، چه در حضیض چه در اوج، بشر عریان است به این معنا که فاقد تابعیت است، بشری که دولتی خود را ملزم نمی بیند مدافعش باشد، بشر آسیب پذیر. گفت‌و‌گو در برنامه‌ی پرگار بی بی سی در باره‌ی واکنش اروپا به بحران پناهجویی با حضور عبدالکریم لاهیجی رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و افشین الیان استاد حقوق در دانشگاه هلند.

بحران پناه‌جویی: بستن مرزها در بالکان هزاران تن را سرگردان کرده است
۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: مقررات تازه مرزی که همزمان دولت‌های مقدونیه، صربستان و کرواسی به اجرا گذاشته اند به نقض شدید حقوق بشر از جمله اخراج دسته جمعی و تبعیض علیه مهاجران اقتصادی یا پناه‌جویان به‌خاطر ملیت آنها منجر شده است. این سازمان با نظارت بر اقدامات تازه در محل از تاریخ ۱۸ نوامبر، نفی دسترسی به امکان پناه‌جویی و سرگردان شدن هزاران تن را در شرایط وخیم در مرز یونان با مقدونیه مشاهده کرده است.

مهاجران و پناهندگان؛ قربانیان ناپیدای حملات پاریس

بیش از یک میلیارد نفر دسترسی به توالت ندارند

ایران ‘جای خوبی برای مردن نیست’

دفاع از حقوق بشر

سازمان ملل باید نقش مدافعان حقوق بشر و ضرورت محافظت از آنها را تأیید کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ در نامه‌یی به کشورهای عضو سازمان ملل، در حدود ۱۶۰ سازمان و گروه بین‌المللی، محلی و منطقه‌یی حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی از سراسر جهان، از جمله فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر اعلام کردند اصلاحیه‌های پیشنهادی گروه آفریقا، چین و ایران قطعنامه‌ی مربوط به محافظت از مدافعان حقوق بشر را تضعیف خواهد کرد. این سازمان‌ها از کلیه‎ی کشورهای عضو سازمان ملل خواستند روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ در کمیته‌ی سوم مجمع عمومی قطعنامه را بدون اصلاحیه‌ها، تصویب کنند.

در رویارویی با تروریسم، لازمه‌ی تضمین امنیت همگانی، رعایت کامل آزادی و سیاست‌های منسجم است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ در روزهای اخیر، اقدامات تاسف‌بار تروریستی در مصر، ترکیه، لبنان و فرانسه رخ داده‌اند که مردم غیرنظامی کشورهای مختلفی را قربانی کرده‌اند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن اندوه شدید خود را به این مناسبت اظهار، این اقدامات بزدلانه و وحشیانه را محکوم و تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز کرده‌اند. تجربه‌ی غم‌انگیز نشان می‌دهد که این مبارزه نباید در هیچ شرایطی از حاکمیت قانون و تضمین رعایت حقوق بشر در سازگاری با موازین بین‌المللی جدا شود. نامؤثر بودن سیاست‌های و قوانین فوق‌العاده‌ای که در گذشته در واکنش به اقدامات تروریستی در پیش گرفته شده‌اند به اثبات رسیده است. این سیاست‌ها همواره ـ و گاهی به روشی سامان‌مند ـ به نقض اصولی انجامیده که رژیم‌های درگیر به آنها بالیده‌اند و اغلب معافیت کامل از مجازات را در پی داشته‌اند: نژادپرستی و تبعیض بر اساس منشأ قومی یا ملیت، اقدامات خشونت‌بار، سست کردن پایه‌های عدالت، نقض حق محاکمه‌ی عادلانه، محدود کردن رسانه‌ها و جامعه‌ی مدنی، نقض جدی حق حریم خصوصی و آزادی بیان، تبعیض علیه زنان، حبس خودسرانه، شکنجه، ناپدید شدن قهری، اعدام‌های فراقضایی، آوارگی مردم و پناه‌جویان.

مکزیک در دفاع از زندگی ـ گزارش درباره‌ی وضع مدافعان حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ سازمان‌های ملی و بین‌المللی از جمله فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در چارچوب برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از ۹ تا ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴، هیأت نظارت مدنی به مکزیک اعزام کردند تا وضعیت مدافعان حقوق بشر در این کشور را تحلیل کنند. گزارش این هیأت با عنوان «در دفاع از زندگی» که اکنون منتشر شده نشان می‌دهد که مدافعان حقوق بشر در مکزیک با آزار، افترا، تعقیب و مراقبت، دزدی اطلاعاتی، محاکمه های ناعادلانه، تهدید مرگ، قتل و ناپدید شدن قهری روبرو هستند. این گزارش همچنان گستره مجرم پنداری مدافعان حقوق بشر و ناآگاهی از فعالیت آنها را مورد تأکید قرار می‌دهد. اعتراض های به حق و مسالمت آمیز اغلب نقض قانون و مدافعان حقوق بشر مجرم و تحریک کننده تلقی می‌شوند. ناظران ملاحظه کردند که شکایت های علیه مدافعان حقوق بشر با سرعت رسیدگی می‌شود، اما تحقیقات در مورد اقدامات علیه آنها کند است.

عربستان سعودی گروه تحقیق سازمان ملل از حبس فعالان مسالمت جو انتقاد کرد
۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: گروه تحقیق سازمان ملل به این نتیجه رسیده است که عربستان سعودی ۹ فعال مسالمت جو را خودسرانه حبس کرده که نقض آشکار حقوق بین‌المللی است. عفو بین‌الملل بارها خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این ۹ زندانی عقیدتی شده است. شش تن از این عده بنیانگذاران سازمان حقوق بشری «جامعه حقوق مدنی و سیاسی سعودی» هستند. سه تن دیگر رائف بدوی، وبلاگ نگار زندانی، وکیل او مدافع حقوق بشر ولید ابوالخیر و فاضل مناسیف، عضو مرکز عدالت حقوق بشر هستند.

فرانسه  اقدامات اضطراری باید از مردم بدون نقض حقوق بشر محافظت کند
۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز هشدار داد: اقدامات اضطراری که در پی حمله‌های وحشتناک پاریس به شتاب در پارلمان فرانسه تصویب شد، نباید ابزار دایمی امکانات ضد ترور در فرانسه شود. شرایط اضطراری ۱۲ روزه که در پی حمله‌های ۱۳ نوامبر اعلام شد اختیارات اضافی به پلیس داده است. لایحه دیروز وضعیت اضطراری را ۳ ماه تمدید می‌کند. این اختیارات شامل بازرسی از خانه ها و برقراری حبس خانگی بدون مجوز قضایی است. اختیار ممنوعیت دایمی تشکل ها تمدید شده و تظاهرات عمومی ممنوع شده است.

ایران

گزارش درباره‌ی قطعنامه‌ی کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ کمیته‌ی سوم هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ با تصویب قطعنامه‌ای، نگرانی عمیق خود را از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد. ۷۶ کشور به این قطعنامه رأی موافق، ۳۵ کشور رأی مخالف و ۶۸ کشور رأی ممتنع دادند. هر سال، قطعنامه پس از تصویب در کمیته‌ی سوم، به‌طورِ معمول، در مجمع عمومی نیز با همان شمار آرا تصویب می‌شود. کمیته‌ی سوم مجمع عمومی برابر با مجمع عمومی سازمان ملل ۱۹۳ عضو دارد. قطعنامه‌ی امسال در زمینه‌های مختلف از نقض حقوق بشر در ایران به دست انتقاد کرده است، از جمله سرکوب فعالان مدنی، روزنامه نگاران و مخالفان، افزایش شدید شمار اعدام‌ها و اعدام کسانی که به هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند، آزار، ارعاب و بازداشت‌های خودسرانه فعالان مدنی، روزنامه نگاران و مخالفان به دست حکومت از جمله قوه‌ی قضاییه و نیروهای امنیتی. خلاصه‌یی از این قطعنامه را بخوانید.

ظریف و طنز تلخ حقوق بشر

۸۰ فعال مدنی خواستار آزادی مدیرمسئول وب‌سایت روانگه شدند

زنان

۱۶ روز فعالیت برای مبارزه با خشونت علیه زنان
نهاد زنان سازمان ملل ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ امسال روز بین‌المللی رفع خشونت علیه زنان در ۲۵ نوامبر و کمپین ۱۶ روزه «برای پایان دادن به خشونت علیه زنان متحد شویم» بر راهبردهای جلوگیری از خشونت علیه دختران و زنان متمرکز شده‌اند. از هر سه زن، یک تن در زندگی خود خشونت جنسی یا جسمانی را از سر گذرانده است. مرتکبان و حتا تمامی جوامع خشونت را در پیش می گیرند و می توانند آن را متوقف کنند. خشونت اجتناب ناپذیر نیست. می توان از آن جلوگیری کرد. اما این کار به سادگی مقابله با ویروس نیست. واکسن، دارو یا درمانی در کار نیست. بنابراین، راهبردهای جلوگیری باید کلی نگر باشد. جلوگیری موضوع روز بین‌المللی امسال است. در مراسم رسمی در مقر سازمان ملل در نیویورک، اولین چارچوب سازمان ملل برای جلوگیری از خشونت علیه زنان آغاز خواهد شد. این سند از همکاری هفت نهاد سازمان ملل تهیه شده است: نهاد زنان، سازمان بین‌المللی کار، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر، برنامه توسعه سازمان ملل، یونسکو، صندوق جمعیت سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت. هدف از  ۱۶ روز فعالیت علیه خشونت جنسیتی از ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر ـ روز حقوق بشر ـ بالابردن آگاهی و بسیج مردم همه جا برای ایجاد تغییر است. امسال کمپین «برای پایان دادن به خشونت علیه زنان متحد شویم» دبیر کل سازمان ملل از همه دعوت کرده «جهان را نارنجی» کنند. برای این کار باید فعالیت هایی را برای نارنجی کردن خیابان ها، مدرسه ها و ساختمان های بزرگ به راه انداخت. نوشته های آموزشی را بخوانید؛ پوستر را ملاحظه کنید. در مخالفت با خشونت علیه زنان، جهان نارنجی می‌شود

مردها چطور می‌توانند با خشونت علیه زنان مبارزه کنند؟

ترکیه زنان بازندگانِ انتخابات
المُنیتور ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ هشتاد و پنج سال پس از تضمین مشارکت زنان در سیاست، آنها هنوز از سهم کمی در انتخابات برخوردارند. امسال پس از انتخابات جون که شمار زنان انتخاب شده در مجلس به بالاترین تعداد ۹۸ تن (از مجموع ۵۵۰) رسید، امید به تغییر بیشتر شد. گرچه این تعداد فقط ۱۸ درصد مجموع بود، گامی در جهت درست به شمار می رفت. پس از این که حزب عدالت و توسعه موفق به تشکیل دولت نشد، در انتخاباتی که در ۱ نوامبر برگزار شد، شمار زنان انتخاب شده به ۸۲ تن ـ یعنی ۱۴،۹ درصد ـ کاهش یافت. خدیجه کاپوسوز، فعال فمینیست و عضو جامعه حمایت از نامزدهای زن که این کاهش را پیش بینی کرده بود، گفت: «در انتخابات نوامبر، شمار نامزدهای زن در لیست ها کاهش یافت. احزاب چپ شمار نامزدهای زن را تغییر ندادند… اما حزب عدالت و توسعه شمار آنها را به شدت کاهش داد و فقط ۶۹ زن در لیست خود داشت که اغلب آنها در رده های پایین و در نتیجه از شانس کمی برای انتخاب برخوردار بودند. در حقیقت، در ۴۳ استان از ۸۱ استان، هیچ نماینده زنی به مجلس راه نیافت.»

ترکیه بانوی اردیبهشت: لیلا زانا

تونس متجاوزان از راه فرار برخوردار شدند؛ قربانیان مقصر هستند و مجازات می‌شوند
عفو بین‌الملل ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ در گزارشی که به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان منتشر شد، راه های فرار قانونی برای مرتکبان تجاوز، خشونت جنسی و خشونت جسمانی و در عین حال مقصر قلمداد شدن و مجازات قربانیانی که جنایت آنها را گزارش می‌دهند، بررسی شده است. این گزارش با عنوان «قربانی و متهم: خشونت جنسی و خشونت جنسیتی در تونس» نشان می‌دهد که پنج سال پس از خیزش در تونس، این کشور عرب پیشرو به‌خاطر قوانین پرایراد و تبعیض های ریشه دار، در برابری جنسیتی هنوز در محافظت از زنان قربانی خشونت و اشخاص قربانی به‌خاطر هویت جنسیتی، گرایش جنسی یا فعالیت جنسی ناتوان مانده است.

غنا زنان در جنگ در کشوری که در صلح است
دمکراسی باز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ تحقیق جهانی درباره‌ی اجرای قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل تکرار کرده است که «مشارکت زنان در تمام سطوح راه اصلی کارآمدی عملیاتی، موفقیت و پایداری صلح و تلاش های دستیابی به صلح است.» تصویب قطعنامه ۱۳۲۵ و هفت قطعنامه بعدی درباره‌ی زنان، صلح و امنیت به ایجاد چارچوب قابل توجه بین‌المللی منجر شده که تعهد دولت‌ها و دیگران را به مبارزه با خشونت علیه زنان گسترش می‌دهد. تأثیر آن با وجود کاستی ها در اجرا، در تشخیص و توانمندسازی جنبش های صلح زنان در سراسر جهان بسیار زیاد بوده است. اما سوال باقی است: آیا در کشورهایی که در صلح هستند، زنان در صلح به سر می برند؟ غنا کشوری است که در صلح محسوب می‌شود. به این ترتیب، با وجود فقر شدید، نابرابری عمیق میان بخش های مختلف جامعه، از جمله زنان و مردان، خشونت و بی عدالتی گسترده، غنا به ندرت در عرصه جهانی مطرح می‌شود. واقعیت اکثریت بزرگی از زنان نشان می‌دهد که جنگی در پیش است. این واقعیت که جنگ به معنای متعارف آن در جریان نیست، به معنای صلح نیست. به نوشته کارول کٌهِن، «سلاح خشونت و تظاهر این سلاح از میان نهادهای درهم تنیده ـ اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، فناوری و ایدیولوژیک ـ می گذرد.»

دکترها به دولت‌ها هشدار دادند: سقط جنین جرم نیست
عفو بین‌الملل ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ در نامه ای که امروز منتشر شد، دکترها و متخصصان پزشکی از تمام مناطق جهان حمایت خود را از فشار رو به رشد برای جرم زدایی از سقط جنین افزودند. ۸۳۸ متخصص از ۴۴ کشور نامه سرگشاده به دولت‌ها را امضا کرده‌اند. این نامه از دولت‌ها خواسته است از مداخله در کار متخصصان برای ارایه مراقبت پزشکی دست بردارند و هشدار داده اند که جرم انگاری سقط جنین جان دختران و زنان را به خطر می اندازد. در السالوادور، متخصصان پزشکی در صورت ارایه خدمات سقط جنین، با خطر شش تا ۱۲ سال زندان روبرو هستند. در ایرلند، این مجازات ۱۴ سال زندان است. در شیلی، نیز خطر زندان وجود دارد و متخصصان اغلب خود سقط جنین را به پلیس گزارش می‌دهند.

۱۰۰زن؛ حذف نابرابری دستمزد زنان شاید ۱۱۸ سال ‘طول بکشد’

تاثیر رسانه در تولید و بازتولید خشونت علیه زنان

ایران

ایران در قعر جدول ‘شکاف جنسیتی’ مجمع جهانی اقتصاد
بی بی سی ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ در گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد و ایرلند از حیث برابری جنسیتی بهترین وضعیت را در میان ۱۴۵ کشور بررسی شده دارند. آمریکا در جایگاه ۲۸، روسیه ۷۵، چین در رتبه ۹۱ و هند هم در رتبه ۱۰۸ قرار دارند. یمن، پاکستان، سوریه، چاد و ایران در قعر فهرست هستند و بدترین وضعیت را از نظر شکاف جنسیتی دارند. تاجیکستان رتبه ۹۵ را در این فهرست دارد و برخی کشورها، چون افغانستان، در این رتبه‌بندی بررسی نشده‌اند.

کمپین …و بار دیگر کمپین
اخبار روز ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵  کمپین «تلاش برای تغییر چهره مردانه مجلس» با هدف ۵۰ یا ۳۰کرسی برای زنان در مجلس، شکل گرفته است. اولین مشکل آن در بوق وکرنا کردن این کمپین برای نیروهای داخل و خارج است طوری که گویی هیچ مخالف و معارضی اصلا وجود ندارد و یا زنان هیچ مشکل و مطالبه‌ای ندارند به جز وارد کردن ۳۰ زن به مجلس فرمایشی یا انتصابی! …

دعوت از زنان توانمند ایرانی برای حضور در کارزار رقابت های انتخاباتی مجلس دهم

بهزیستی: امسال ۸۰۰ زن به علت خشونت خانگی به بهزیستی مراجعه کرده‌اند

نگاهی به اخبار خشونت علیه زنان در سال ۹۴

خشونت گشت ارشاد به زنان ایران؛ موضوعی ادامه‌دار

کودکان

سوریه جنگ و سرنوشت تلخ بیش از هشت میلیون کودک این کشور

فرهنگ و اندیشه

ترکیه چرا بعضی از مردم تروریسم داعش را تایید می‌کنند؟
المُنیتور ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ روز ۱۷ نوامبر در مسابقه دوستانه فوتبال بین ترکیه و یونان، گروهی از تماشاگران ۱ دقیقه سکوت به‌خاطر قربانیان حمله‌های داعش در پاریس را به هم زدند، سوت کشیدند و فریاد «الله اکبر» سر دادند. سه دلیل مهم نشان می‌دهد چرا این واقعه را نمی توان لات بازی معمولی دانست. اول، این نشان می‌دهد که بخشی از جامعه ترکیه از تروریسم داعش حمایت می‌کند. دوم، این حادثه نشانگر جدایی از قربانیان است. سوم، سوت ها و فریادها طی پخش سرود یونان ادامه یافت. بخش های بزرگی از جامعه ترکیه، ۱۳ سال است که زیر نفوذ شدید پروژه محافظه کاری اسلامی هستند که حزب عدالت و توسعه از طریق رهبری سیاسی خود، پلیس و قوه‌ی قضاییه، سیستم آموزشی، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و اداره های محلی پیش می برد. به گزارش روزنامه جمهوریت، اعضای شاخه جوانان این حزب که به رایگان بازی را تماشا می‌کردند، آغازگر به هم زدن مراسم سکوت بودند. به بیان دیگر، گزارش این روزنامه منبع اختلال را در دولت دنبال کرد. روز بعد، اردوغان فقط از هو کردن سرود یونان انتقاد کرد و بی احترامی به ۱ دقیقه سکوت را نادیده گرفت.

امپریالیسم شرکت‌ها
دیده بان اشتباهات بشر ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ پرفسور وانانا شیوا ـ اباما در مبارزه انتخاباتی خود اعلام کرده بود: «من فوری برچسب گذاری کشورهای مبدأ را برقرار می کنم چون آمریکایی ها باید بدانند غذایشان از کجا می آید و مردم مطلع شوند که غذایشان به لحاظ ژنتیکی اصلاح شده است یا خیر.» در وعده های انتخاباتی اباما به مردم اطمینان داد که در کنار مردم است. با نزدیک شدن پایان دور دوم ریاست جمهوری اباما، وعده او متحقق نشده است. چه اتفاقی در این بین افتاده است؟ اباما در حال حاضر می کوشد مشارکت فرای اقیانوس اطلس (TPP) را به مردم آمریکا بقبولاند. در پیامی شخصی او درباره‌ی این مشارکت چنین گفت: « TPPبه این معناست که آمریکا مقررات راه را در قرن ۲۱ خواهد نوشت. در مورد آسیا که پرشتاب تر از هر منطقه جهان در حال رشد است، مقررات آن را باید بقاپیم…» آسیا بعضی از کهن ترین و غنی ترین فرهنگ های جهان را در بر گرفته است. هیچ چیز در آسیا آماده «قاپیدن» نیست. آسیا را سازمان تجارت جهانی کشف نکرده است، اما دسترسی بدون مانع به منابع و نیروی کار جنوب را در اختیار شرکت های چند ملیتی قرار داده است. از طریق این سازمان، ساختارهای حقوقی سراسر بعضی از کشورها تضعیف و ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی بر آنها تحمیل شده است.

کلینتون: عربستان به جای یمن بر مقابله با داعش تمرکز کند

در برابر دو بربریت: توحش جهادگرایی و سلطه گری قدرت های بزرگ

چیستی و خاستگاه تفکر در «حیات ذهن» هانا آرنت

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، مرکز خبر سازمان ملل، نهاد زنان سازمان ملل، واشینگتن پُست، یورو نیوز

پیوست‌ها: