افغانستانkodak

کودک ۱۲ ساله‌یی که برای انتحار نذر شده است/ منبع

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

کودک ۱۲ ساله‌یی که برای انتحار نذر شده است
سلام وطندار ۷  قوس ۱۳۹۴ پدرم مرا به طالبان به نذر داد تا واسکت انتحاری بپوشم و یکی از مقام‌های حکومتی را ترور کنم. طالبان به من گفتند، «برو انتحاری کن، به جنت خواهی رفت، پاداش جوانان انتحاری جنت است.» زکریای ۱۲ ساله روز گذشته از نزد طالبان فرار کرده و به نیروهای مستقر در ولسوالی قیصار فاریاب پناه برده است. محمدشاه، پدر زکریا یکی از افراد مهم طالبان در ولایت فاریاب است.

یک قبر دسته جمعى در ولایت بلخ کشف شد
پژواک ۹ قوس ۱۳۹۴ مسوولین ولایت بلخ میگویند که یک قبر دسته جمعى در قریۀ تازه امید ولسوالى شورتپۀ این ولایت، کشف شده است. به گفتۀ آنها، از این قبر هنوز استخوانهاى بدن ١٣ تن به دست آمده و از نشانه هاى آن معلوم میشود که دستهاى شان با دستار بسته شده و لباس هاى سادۀ ملى به تن دارند. شیرجان درانى سخنگوى قوماندانى امنیه بلخ، امروز کشف این قبر دسته جمعى را به آژانس خبرى پژواک تایید کرد.

بیست و یک مهاجر افغان در میان مهاجران خفه شده در یک لاری
۸صبح ۷ قوس ۱۳۹۴ پولیس اتریش گفته است اجساد ده‌ها مهاجری که در ماه آگست گذشته در داخل یک موتر لاری بر اثر خفگی جان داده بودند، تشخیص هویت شده است که از این میان۲۱  مهاجر افغان به شمول شش عضو یک خانواده افغان نیز در میان این قربانیان هستند. پولیس اتریش در ماه آگست امسال جسد ده‌ها مهاجر را در داخل یک موتر لاری در یکی از شاهراه‌های این کشور کشف کرد.

آمریکا: بمباران بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در کندوز بدلیل «خطای انسانی» صورت گرفته است
رادیو فرانسه ۴  قوس ۱۳۹۴ ژنرال جان کامپبل، فرماندۀ آمریکایی نیروهای ناتو در افغانستان گفت که «این حادثه فاجعه‌بار اما غیرقابل اجتناب، بر اثر اشتباه کسانی که خواستار بمباران شده و کسانی که بدون بررسی لازم این خواست را پذیرفته اند» صورت گرفته است؛ وی گفت ارتش آمریکا کسانی را که در این زمینه مرتکب خطا شده اند مجازات خواهد کرد.

تیر اندازی بالای غیر نظامیان در ولایت بدخشان، یک کشته و سه زخمی بر جاگذاشت
کلید ۹  قوس ۱۳۹۴ مسولان محلی در  ولایت بدخشان می گویند: در مورد کشته شدن یک غیر نظامی  و لت وکوب یک خبرنگار محلی در این ولایت تحقیق می کنند. براساس گزارش ها، روز گذشته هنگام توزیع مواد کمکی امارات متحده عربی برای نیازمندان در شهر فیض آباد مرکز این ولایت، بین هیئت توزیع و نیازمندان درگیری به میان آمد که یکتن از این غیر نظامیان در پی شلیک گلوله کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

 زنان

سازمان ملل: درگیری‌های نُه ماه اخیر دست‌رسی بیش از ۲۰هزار دختر را به مکتب به شدت محدود کرده است
اطلاعات روز ۴  قوس ۱۳۹۴ سازمان ملل متحد اعلام کرده است، درگیری‌های جاری در افغانستان دست‌رسی زنان و دختران را به آموزش به شدت محدود نموده و در نُه ماه سال جاری میلادی حدود ۲۱۰ مکتب در اثر درگیری بسته شده و بیش از ۲۰۵۰۰ دانش‌آموز دختر از آن متأثر گردیده‌ است. این نهاد در یک اطلاعیه‌ به مناسبت ۲۵ نوامبر، روز جهانی محو خشونت علیه زنان، فرستاده، نوشته است که تهدیدهای مستقیم توسط گروه‌های مخالف مسلح در برابر مکتب رفتن دختران دست‌رسی به آموزش حدود ۱۷۰۰۰ متعلم دختر را متأثر ساخته است که منطقه شرقی افغانستان بیشتر تحث تأثیر این تهدیدات قرار گرفته و در آن حداقل ۱۳۰۰۰ دختر به دلیل تهدید، تعطیلی و حملات مستقیم دیگر به مکتب نمی‌روند.

افزایش هفت درصدی خشونت علیه زنان در افغانستان
صدای آلمان ۴  قوس ۱۳۹۴ گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از خشونت علیه زنان نشان می‌دهد که میزان خشونت علیه زنان در شش ماه اول سال جاری افزایش یافته است. براساس این گزارش در این مدت ۲۵۷۹ مورد خشونت ثبت شده است. این گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در روز جهانی محو خشونت علیه زنان، یعنی ۲۵ نوامبر، نشر شد.

جنرال دوستم: از سنگسار یک دختر جوان در جوزجان جلوگیری کردم
۸صبح ۱۰  قوس ۱۳۹۴ جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری، می‌گوید که او با تهدید فرماندهان محلی گروه طالبان در ولایت جوزجان، از سنگسار یک دختران جوان توسط جنگجویان این گروه تروریستی در ولسوالی درزاب این ولایت جلوگیری کرده است. آقای دوستم در پیامی در کنفرانس یک روزه‌ای که توسط کمیسیون امور زنان و جامعه مدنی مجلس سنا به‌منظور بحث روی دست‌آوردها و چگونگی فعالیت حکومت وحدت ملی طی یک‌سال گذشته در راستای محو خشونت علیه زنان تدویر یافته بود، گفت که این دختر جوان که آصفه نام دارد، گودالی برای سنگسار کردنش حفر شده بود.

جسد زن افغان که در مرز ترکیه و ایران کشته شده بود؛ هنوز به خانواده‌اش نرسیده است
طلوع نیوز ۹ قوس ۱۳۹۴ محمد ظریف همسر این زن می‌گوید که جسد همسرم توسط سربازان ایرانی به افغانستان فرستاده شده است اما چند روز است تلاش می‌کنم و تاکنون نتوانسته‌ام جسد همسرم را پیدا کنم. وی که پدر سه کودک است و می‌خواست با همسر و فرزندانش از مرزهای ایران با هدف سفر به سوی اروپا وارد ترکیه شوند. اما سربازان ایرانی بر او و خانواده‌اش شلیک کردند و همسرش در برابر چشمان او و کودکانش جان داد.

حامیان و فعالان

نهادهای جامعه مدنی: دولت باید در دکتورین امنیتی و دفاعی خویش تجدید نظر نماید
اطلاعات روز ۶  قوس ۱۳۹۴ نهادهای شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر به روز پنج‌شنبه، در نشست خبری، ضمن این‌که گفت دولت در تأمین امنیت شهروندان ناتوان است و از دولت خواستند که در دکتورین امنیتی و دفاعی‌اش تجدید نظر نماید. در اعلامیه‌ی این نهادها آمده است که گسترش ناامنی‌ها، گروگان‌گیری شهروندان در مسیر شاهراه‌ها و ترور شهروندان در پایتخت باعث نگرانی روز افزون شهروندان و فعالان مدنی گردیده است.

معترضان: ستون پنجم در پی خفه‌کردن آزادی بیان است
سلام وطندار ۷ قوس ۱۳۹۴ ده‌ها تن از معترضان در برابر ساختمان مجلس نماینده‌گان جمع شده و شماری را در ساختار دولت متهم به سوء قصد به جان احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی کردند. این معترضان می‌گویند که «ستون پنجم» در پی خفه‌کردن آزادی بیان در کشور است. احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی و سفیر پیشین افغانستان مقیم پاکستان دوشنبۀ هفتۀ گذشته در یک سوء قصد افراد مسلح ناشناس در منطقۀ شهر نو کابل زخمی شد.

یک خبرنگار کشته و یک خبرنگار دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفت
اطلاعات روز ۹  قوس ۱۳۹۴ امان الله عطایی، صاحب تلویزیون محلی آسیا در ولایت هرات، یک‌شنبه شب، در کابل به قتل رسید. در خبرنامه‌ی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانسان آمده که این حادثه، در مربوطات حوزه هشتم امنیتی کابل، اتفاق افتاده است. به نقل از خبرنامه، مسئولان پولیس کابل گفته‌اند که در پیوند به قتل آقای عطایی، دو تن را بازداشت کرده‌اند. ظاهراً، بازداشت شدگان، از بستگان و خویشاوندان آقای عطایی هستند.

اعتراض تاجیک های بامیان از پاکسازی قومی در این ولایت
خبرگزاری بخدی ۱۰ قوس ۱۳۹۴ شماری از تاجیک های بامیان در کابل راهیپمایی به نام عدالت محلی راه اندازی کرده و حکومت محلی این ولایت را به پاکسازی قومی متهم کردند. معترضان می گویند که باشندگان تاجیک تبار بامیان در ولسوالی های کهمرد، سیغان، شیبر و مرکز این ولایت مورد “ستم های سازمان یافته محلی برای پاکسازی قومی قرار گرفته اند، که حتی مجبور به کوچ اجباری دسته جمعی شده اند” افراد که در راهپیمایی شرکت کرده می گویند، حکومت باید به دادخواهی آنها پاسخ دهد و به نقض مکرر حقوق شهروندی در بامیان پایان داده شود.

ده ها تن به خاطر زمین های شان در پروان اعتراض کردند
خبرگزاری بخدی ۱۰  قوس ۱۳۹۴ دها تن از باشندگان ولسوالی بگرام  ولایت پروان در شمال کشور در اعتراض به این که زمین های آنان تحت پوشش توسعه میدان هوایی بگرام قرار گرفته، اعتراض کردند. معترضان می گویند دولت وعده داده بود که برای هر جریب زمینی که برای گسترش میدان هوایی استملاک می شود، دوباره به صاحب آن زمین داده می شود اما تا هنوز این کار صورت نگرفته است.

لت و کوب مدیر مسؤول تلویزیون محلی بدخشان
خبرگزاری بخدی ۹ قوس ۱۳۹۴ اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان اعلام کرده است که عبدالمنیر حمیدی، مدیر مسؤول تلویزیون محلی مهر در بدخشان، از سوی افراد وابسته به یک عضو شورای ولایتی و ماموران پولیس این ولایت لت و کوب شده است. آقای حمیدی به این اتحادیه گفته است که زمانی که او برای پوشش دادن یک رویداد به محل رفته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

فعالان مدنی در تلاش نهادینه‌ساختن فرهنگ رضاکاری
۸صبح ۹  قوس ۱۳۹۴ همزمان با فرارسیدن بیست‌و‌نهم نوامبر، روز جهانی رضا‌کار، شماری از فعالان جامعه مدنی تلاش دارند تا فرهنگ رضا‌کاری را در افغانستان نیز نهادینه سازند. این فعالان مدنی با چاپ برگه‌های تبلیغاتی و توزیع آن در میان شهروندان، در نظر دارند تا مردم را به کارهای داوطلبانه و رضاکارانه تشویق کنند.

باشنده‌گان کنر: ملیشه‌پروری کشور را با خطر سقوط روبه‌رو می‌کند
سلام وطندار ۷ قوس ۱۳۹۴ شماری از باشندگان ولایت کنر می‌گویند که مخالف ملیشه‌سازی اند و هر شخصی که خواهان مبارزه با طالبان و دیگر گروه‌ها است می‌تواند به صف نیروهای امنیتی بپیوندد. آنان می‌گویند که تشکیل گروه‌های مسلح غیرمسؤول نظام را با خطر فروپاشی روبه‌رو می‌کند.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

معاون رئیس جمهوری افغانستان: هر سه قوه قانون اساسی را نقض می‌کنند
اطلاعات روز ۹ قوس ۱۳۹۴ سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان اعلام‌ کرد که سه قوه قانون‌گذار، اجرائی و قضائی افغانستان تاکنون در مواردی مرتکب نقض قانون اساسی این کشور شده‌اند. او که امروز در صحن علنی مجلس نمایندگان افغانستان صحبت می‌کرد، افزود که نقض قانون اساسی توسط توده‌های مردم و افراد عادی جامعه صورت نمی‌گیرد، بلکه توسط دولت، دولتمردان و قوای سه‌گانه انجام می‌شود.
شش عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی به مجلس نمایندگان معرفی شد

بستۀ پیشنهادی دوم کمیسیون اصلاحات انتخاباتى تا ٢٠ روز دیگر به حکومت سپرده میشود
خبرگزاری پژواک ۹ قوس ۱۳۹۴ کمیسیون اصلاحات انتخاباتى میگوید که در بستۀ پیشنهادی دوم که قرار است تا سه هفتۀ دیگر به حکومت سپرده شود، نظام موازى “مختلط” و نظام انتخاباتى نمایندگى چند بُعدى را پیشنهاد خواهدکرد.

روزنه امید برای معلولان افغان در بازار کار
بی بی سی ۹ قوس ۱۳۹۴ در افغانستان در کنار تلاش های انفرادی برای توان دهی به معلولان، کارخانه ای شروع به کار کرده که برای ده ها نفر از افراد کم توان، زمینه اشتغال فراهم کرده. افغانستان نزدیک به ۸۰۰ هزار معلول دارد که بیش از ۱۰۰ هزار نفرشان در جنگ اعضای بدنشان را از دست داده اند. کاوون خموش در کابل می گوید بخش کوچکی از آنها شانس کاریابی یافته اند.

  نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

شرکت غنی در کنفرانس پاریس
۸صبح ۱۰ قوس ۱۳۹۴ اشرف‌غنی رییس جمهور کشور، در راس یک هیات عالی رتبه دولتی به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم به پاریس رفته است. این کنفرانس که به ابتکار سازمان ملل متحد در پایتخت فرانسه برگزار می‌شود، قرار است با حضور رهبران جهان امروز آغاز به کار کند.دفتر ریاست جمهوری می‌گوید که اشرف‌غنی قرار است در این کنفرانس سخنرانی داشته باشد. هم‌چنین آقای غنی در حاشیه این کنفرانس با رهبران برخی از کشورها به ویژه کشورهای منطقه نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

جنگ

جنگ‌ میلیون‌ها دالر به جاده‌های هلمند آسیب زده است
سلام وطندار ۵ قوس ۱۳۹۴ مقام‌های ریاست فواید عامۀ هلمند می‌گویند که جنگ‌های جاری میان نیروهای امنیتی و طالبان میلیون‌ها دالر به جاده‌های این ولایت آسیب رسانده اند. اهل‌الله عبیدی، رییس فواید عامۀ هلمند در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که گروه طالبان در این اواخر ده‌ها پلچک را در مناطق زیر ادارۀ‌شان با بمب‌ منفجر کرده و هم‌چنان جاده‌های پخته را به وسیلۀ تراکتور تخریب کرده اند.

سفارت آمریکا در کابل نسبت به احتمال حملات “قریب ا لوقوع” در این شهر هشدار داد

رادیو فرانسه ۹ قوس ۱۳۹۴ در حالیکه اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای شرکت در نشست آب و هوا در پاریس بسر می برد، سفارت آمریکا در کابل امروز دوشنبه نسبت به احتمال حملات “قریب الوقوع “تروریستی در کابل پایتخت افغانستان هشدار داده است.  بگزارش خبرگزاری فرانسه، سایت انترنتی سفارت امریکا در کابل نوشته است این سفارت اطلاعاتی را مبنی بر احتمال حملات قریب الوقوع در ۴٨ ساعت آینده در کابل دریافت کرده است.

تلفات
۱۴ شورشی در چندین عملیات پاک‌سازی کشته شدند. ۱۳ تروریست در ولایت ننگرهار بازداشت شدند. عضو ارشد کمیسیون انتخابات هدف حمله انتحاری قرار گرفت. انفجار دربغلان سه کشته و ١۵ مجروح برجا گذاشت. قتل شانزده تروریست در عملیات‌های نظامی. ۱۳ شورشی از سوی ریاست عمومی امنیت ملی در ولایت ننگرهار بازداشت شدند.

فرهنگ

پیکر اسماعیل اکبر به خاک سپرده شد
اطلاعات روز ۹ قوس ۱۳۹۴ پیکر محمد اسماعیل اکبر، از نویسندگان و روزنامه‌نگار پیش‌کسوت کشور به روز دوشنبه در شهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد. اسماعیل اکبر، نویسنده، روزنامه‌نگار و از پیش‌کسوتان صاحب‌نام سیاسی و فرهنگی کشور روز یک‌شنبه در سن ۶۴ سالگی در کابل درگذشت. مرگ آقای اکبر، بسیاری از فرهنگیان و فعلان رسانه‌ای را که یاد و خاطره‌ای از او داشتند، غمگین کرد.

گفتگو با احمد ناصر سرمست، رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان
صدای آلمان ۷ قوس ۱۳۹۴ استاد احمد ناصر سرمست: “جایزه ون هویی همه ساله برای ابتکارات آموزشی از جانب یونسکو اعطا می‏گردد. در میان شمار زیاد کشورهای جنوب آسیا و اقیانوسیه که همچنان خود را برای این جایزه کاندید کرده بودند، امسال انستیتوت ملی موسیقی افغانستان جایزه اول از دو جایزه این سازمان را دریافت کرده است.

بیش از ۱۶۰۰ اثر باستانی لوگر به کابل منتقل شده است
سلام وطندار ۵ قوس ۱۳۹۴ مسؤولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت لوگر می‌گویند که در جریان پنج سال گذشته نزدیک یه ۱۶۰۰ آثار عتیقه و باستانی از ساحۀ معدن مس عینک این ولایت کشف شده است. به گفتۀ این مسؤولان این آثار با همکاری وزارت معادن و پترولیم کشف شده و برای نگه‌داری بهتر به کابل منتقل شده اند. محمدشفیق پوپل، رییس اطلاعات و فرهنگ لوگر می‌گوید که از این میان تا حال ۶۰۰ اثر ثبت شده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، خبرگزاری جمهور، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر
هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۴

پیوست‌ها: