زنان-690x259

“۱۶ روز زمان دارید که خانه، شهر، کشور و جهان خود را نارنجی کنید. این یک کارزار جهانی است برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران.”

EVAWOrangeGrid_675x317

  موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

افغانستان ۱۰۰ زن؛ زنان افغان در بریتانیا از خشونت خانوادگی در امان نیستند
بی بی سی فارسی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ خشونت علیه زنان در افغانستان پدیده تازه ای نیست. اما بی بی سی در یافته است که سالانه صد‌ها زن افغان در بریتانیا نیز با خشونت‌های گوناگون و سنت‌های سختگیرانه در میان خانواده‌هایشان مواجه اند.”اِکرو” (ikwro) یا سازمان حقوق زنان کُرد و ایرانی که برای زنان افغان نیز خدمات حقوقی و اجتماعی عرضه می‌کند، می‌‌گوید که این نهاد سالانه به صورت میانگین ۳۰۰ تا۴۰۰ مورد خشونت علیه زنان افغان در بریتانیا را ثبت میکند.

افغانستان روایت چند زن افغان از خشونت خانگی علیه زنان
بی بی سی فارسی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ در روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان، سازمان ملل متحد گفته در افغانستان، حدود ۹۰ درصد زنان قربانی خشونت هستند؛ بدرفتاری فیزیکی، روحی یا جنسی. بسیاری هم می‌گویند چاره ای ندارند جز اینکه پشت دیوارهای خانه‌ها بسوزند و بسازند. هارون نجفی‌زاده پای صحبتهای چند زن نشسته که نمی‌توانند طلاق بگیرند.

افغانستان ادعای یک دختر نوجوان در رابطه با تجاوز یک پولیس به او در توقیف‌گاه کابل
طلوع نیوز ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ دختری که در نتیجه‌ی خشونت‌های خانواده‌گی از خانه فرار کرده است، ادعا دارد که در توقیف‌گاه کابل یک سرباز پولیس بر وی تجاوز کرده است. درهمین حال پولیس کابل تجاوز بر این دختر در توقیف‌گاه کابل را رد می‌کند. این دختر که ۱۸ سال سن دارد و پس از تجربه این خشونت‌ها آسیب روانی دیده است؛ او می‌گوید هنگامی که خانواده‌اش مانع رفتن‌ او به مکتب شدند، وی از خانه فرار کرد به گفته این دختر یک پولیس و یک راننده نخستین کسانی بودند که بر وی تجاوز کردند.

افغانستان حلق آویز شدن یک زن در جوزجان
افغانستان رو ۲۷ نوامبر ۲۰۱۵ یک بانوی ۲۵ ساله که مادر دو کودک در ولسوالی منگجک جوزجان بود، خود را حلق آویز کرد. بانو مغفرت صمیمی مسوول سازمان حقوق بشر در جوزجان،سرپل و فاریاب اما مدعی است که در اغلب موارد خانواده ها مرگ خشونت آمیز و مجبور به خودکشی زنان را کتمان میکنند و به او برچسب بیمار روانی و خودکشی میزنند. به گفته او حکومت باید چنین قضایایی را بی طرفانه و دقیق بررسی کند. این درحالیست که کمپاین منع خشونت علیه زنان توسط ۱۵۰ زن در روستای مختلف این ولایت آغاز شده است.

افغانستان دوستم: اکثر عاملان خشونت بر زنان مجازات نشده اند.
پژواک ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ معاون اول رییس جمهور می گوید که به دلیل عملکرد ضعیف ادارات دولتی در قضایاى خشونت علیه زنان، اکثرعاملان خشونت بر زنان مجازات نشده اند.این مطلب در پیام عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور به مناسبت روز جهانی محو خشونت بر زنان، تذکریافته است .دوستم درپیامش که امروز درمحفلى به همین مناسبت توسط بابر فرهمند رئیس دفتر معاونت اول به خوانش گرفته شد، کارکرد ادارات دولتی را در ثبت خشونت ها در برابر زنان و رسیدگی به آنان خیلی ضعیف خواند .

افغانستان مبارزه با خشونت در برابر زنان از شعار تا عمل
سلام وطندار ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ شماری از زنان افغانستان می‌گویند که تجلیل از روز جهانی محو خشونت با زنان، گرهی از مشکلات زنان باز نمی‌کند و حکومت به جای عمل، فقط شعار می‌دهد.امروز (۲۵ نوامبر) روز جهانی محو خشونت با زنان است. دولت افغانستان از این روز با عنوان «از صلح در خانه تا صلح در جهان» تجلیل کرد.

افغانستان کمیسیون حقوق بشر: آمار خشونت با زنان افزایش یافته است.
سلام وطندار ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که آمار خشونت با زنان در شش ماه نخست سال روان، ۷٫۳۲ درصد افزایش یافته است.امروز (۲۵ نوامبر) روز جهانی محو خشونت با زنان است. نهادهای گوناگون دولتی از این روز تجلیل کردند.قدریه یزدان‌پرست، یکی از کمشنران این کمیسیون امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری در کابل گفت که در شش ماه نخست سال گذشتۀ خورشیدی ۲۴۰۳ مورد از انواع خشونت‌ها با زنان به ثبت رسیده بودند؛ اما امسال این آمار به ۲۵۷۹ مورد رسیده است.

ایران لایحه ای برای کاهش خشونت علیه زنان
مدرسه فمینیستی ۲۸ نوامبر۲۰۱۵ به بهانه روز جهانی منع خشونت علیه زنان بر آن شدم که از «لایحه تأمین امنیت برای زنان» یادی کنم؛ لایحه ای که برای اولین بار در حمایت از زنانی که در محیط اجتماع و یا خانواده تحت آزار و اذیت قرار می گیرند مطرح شد. این لایحه در ۵ فصل و ۸۱ ماده به منظور جلوگیری از بی عدالتی در روابط خانوادگی و ضرورت رفع ظلم و تعدی نسبت به زنان در عرصه خانواده، و نیز پیش بینی راهکارها و ضمانت های قانونی و جلوگیری از افراط و تفریط در این زمینه از طرف مرکز امور زنان و خانواده دولت دهم تدوین گردید.

ایران تاثیر رسانه در تولید و بازتولید خشونت علیه زنان
بیدارزنی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵خشونت علیه زنان در طول تاریخ به صور مختلف و در سطوح متفاوت توسط زنان تجربه ‌شده است. از تحقیر و توهین تا مرگ، زنان آگاهانه یا ناآگاهانه در معرض خشونت قرارگرفته‌اند. انواع خشونت‌هایی که به زنان تحمیل می‌شود، طبق دسته‌بندی‌های انجام‌شده توسط متخصصان شامل خشونت‌های روانی و کلامی، خشونت جنسی، خشونت جسمی و خشونت اقتصادی است.

تونس متجاوزان از راه فرار برخوردار شدند؛ قربانیان مقصر هستند و مجازات می‌شوند
عفو بین‌الملل ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ در گزارشی که به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان منتشر شد، راه های فرار قانونی برای مرتکبان تجاوز، خشونت جنسی و خشونت جسمانی و در عین حال مقصر قلمداد شدن و مجازات قربانیانی که جنایت آنها را گزارش می‌دهند، بررسی شده است. این گزارش با عنوان «قربانی و متهم: خشونت جنسی و خشونت جنسیتی در تونس» نشان می‌دهد که پنج سال پس از خیزش در تونس، این کشور عرب پیشرو به‌خاطر قوانین پرایراد و تبعیض های ریشه دار، در برابری جنسیتی هنوز در محافظت از زنان قربانی خشونت و اشخاص قربانی به‌خاطر هویت جنسیتی، گرایش جنسی یا فعالیت جنسی ناتوان مانده است.

ایران بهزیستی: امسال ۸۰۰ زن به علت خشونت خانگی به بهزیستی مراجعه کرده‌اند
بی بی سی فارسی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون “۸۰۰ زن در معرض آسیب و خشونت خانگی به بهزیستی” مراجعه کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری مهر. آقای مسعودی امروز (یک شنبه اول آذرماه) با تاکید بر اهمیت آگاهی رسانی و آموزش در زمینه مقابله با خشونت علیه زنان گفت: “حدود ۱۲۰۰ زن در معرض آسیب و خشونت خانگی از سال گذشته در خانه های امن نگهداری می شوند.

  دفاع از حقوق بشر

۱۶ روز فعالیت برای مبارزه با خشونت علیه زنان
نهاد زنان سازمان ملل ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ امسال روز بین‌المللی رفع خشونت علیه زنان در ۲۵ نوامبر و کمپین ۱۶ روزه «برای پایان دادن به خشونت علیه زنان متحد شویم» بر راهبردهای جلوگیری از خشونت علیه دختران و زنان متمرکز شده‌اند. از هر سه زن، یک تن در زندگی خود خشونت جنسی یا جسمانی را از سر گذرانده است. مرتکبان و حتا تمامی جوامع خشونت را در پیش می گیرند و می توانند آن را متوقف کنند. خشونت اجتناب ناپذیر نیست. می توان از آن جلوگیری کرد. اما این کار به سادگی مقابله با ویروس نیست. واکسن، دارو یا درمانی در کار نیست. بنابراین، راهبردهای جلوگیری باید کلی نگر باشد. جلوگیری موضوع روز بین‌المللی امسال است. در مراسم رسمی در مقر سازمان ملل در نیویورک، اولین چارچوب سازمان ملل برای جلوگیری از خشونت علیه زنان آغاز خواهد شد. این سند از همکاری هفت نهاد سازمان ملل تهیه شده است: نهاد زنان، سازمان بین‌المللی کار، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر، برنامه توسعه سازمان ملل، یونسکو، صندوق جمعیت سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت. هدف از  ۱۶ روز فعالیت علیه خشونت جنسیتی از ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر ـ روز حقوق بشر ـ بالابردن آگاهی و بسیج مردم همه جا برای ایجاد تغییر است. امسال کمپین «برای پایان دادن به خشونت علیه زنان متحد شویم» دبیر کل سازمان ملل از همه دعوت کرده «جهان را نارنجی» کنند. برای این کار باید فعالیت هایی را برای نارنجی کردن خیابان ها، مدرسه ها و ساختمان های بزرگ به راه انداخت. نوشته های آموزشی را بخوانید؛ پوستر را ملاحظه کنید. در مخالفت با خشونت علیه زنان، جهان نارنجی می‌شود .

افغانستان در جهت حمایت از زنان؛ حرکت همگانی “مردان حامی زنان” در هرات آغاز به کار کرد
طلوع نیوز ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ ده‌ها عالم دین و فعال جامعه مدنی با راه اندازی یک جنبش تازه به نام “مردان حامی زنان” می‌خواهند برای کاهش خشونت در برابر زنان تلاش کنند. نخستین پیش شرط عضویت این جنبش برای مردان داشتن تنها یک زن است و باید برای ازدواج دوم حتی فکر هم نکند.این جنبش از سوی ۱۸ مرد بنیاد گذاشته شده و قرار است برای کاهش خشونت در برابر زنان تلاش کند.

ایران پیامبران خشونت و جامعه مدنی
مدرسه فمینیستی ۲۳ نوامبر۲۰۱۵ در آستانه «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان»، یک بار دیگر مجالی برای تبادل نظر و گفتگو به منظور شناخت راهکارهای عملی مقابله با شکل‌های مختلف بروز خشونت به وجود آمده است. مردمان کشورهای منطقه به ویژه در شهرهای بزرگ و پُرجمعیت هر روزه شاهد یا گرفتار نوعی از انواع خشونت‌اند.

ایران تاثیر خصوصی سازی بر فرودستی زنان
بیدار زنی ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ روز شنبه هفتم آذرماه، نشست «نقد فمینیستی خصوصی سازی» توسط گروه بیدارزنی و  با همکاری موسسه رحمان در محل این موسسه برگزار شد. در ابتدا سمانه عابدینی، مجری برنامه به ارائه تاریخچه ای در ارتباط با بحث خصوصی سازی و ظهور آن در کشورهایی چون انگلستان و آمریکا پرداخت و در این باره گفت: خصوصی سازی در عرصه های مختلف، با  سیاست ها و برنامه های نئولیبرالی گره خورده است.

دکترها به دولت‌ها هشدار دادند: سقط جنین جرم نیست
عفو بین‌الملل ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ در نامه ای که امروز منتشر شد، دکترها و متخصصان پزشکی از تمام مناطق جهان حمایت خود را از فشار رو به رشد برای جرم زدایی از سقط جنین افزودند. ۸۳۸ متخصص از ۴۴ کشور نامه سرگشاده به دولت‌ها را امضا کرده‌اند. این نامه از دولت‌ها خواسته است از مداخله در کار متخصصان برای ارایه مراقبت پزشکی دست بردارند و هشدار داده اند که جرم انگاری سقط جنین جان دختران و زنان را به خطر می اندازد. در السالوادور، متخصصان پزشکی در صورت ارایه خدمات سقط جنین، با خطر شش تا ۱۲ سال زندان روبرو هستند. در ایرلند، این مجازات ۱۴ سال زندان است. در شیلی، نیز خطر زندان وجود دارد و متخصصان اغلب خود سقط جنین را به پلیس گزارش می‌دهند.

ایران کمپین …و بار دیگر کمپین
اخبار روز ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵  کمپین «تلاش برای تغییر چهره مردانه مجلس» با هدف ۵۰ یا ۳۰کرسی برای زنان در مجلس، شکل گرفته است. اولین مشکل آن در بوق وکرنا کردن این کمپین برای نیروهای داخل و خارج است طوری که گویی هیچ مخالف و معارضی اصلا وجود ندارد و یا زنان هیچ مشکل و مطالبه‌ای ندارند به جز وارد کردن ۳۰ زن به مجلس فرمایشی یا انتصابی! …

دعوت از زنان توانمند ایرانی برای حضور در کارزار رقابت های انتخاباتی مجلس دهم
خبرنامه گویا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ انتخاب خبر: حدود ۱۰۰ روز تا زمان انتخابات مجلس باقی مانده است و در این روزها کمیته من کاندیدا می شوم که از کمپین تغییر چهره مردانه مجلس جان گرفته است، دست به کار شده تا انتخاباتی پرشور برای کسب کرسی های مجلس توسط بانوان کشورمان برگزار شود.

افغانستان لیلا حیدری، خانم موفق در چندین عرصه
رادیو آزادی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ لیلا حیدری مسئول کمپ مادر و رستورانت تاج بیگم توسط شبکه متخصصان افغانستان ( ای پی ان ) جایزه “اسپایر” را به پاس کار ها و کمک هایش به معتادان مواد مخدر و مبارزه برای حقوق زن در افغانستان دریافت نمود.این شبکه که در بریتانیا، افغانستان و امریکا فعالیت می‌کند سالانه از زنان و مردان پیشتاز افغانستان تقدیر می‌کند.

  کودکان

افغانستان فرار یک طفل ازاموزشگاه انتحاری طالبان در فاریاب
صدای آمریکا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ مخالفان مسلح قبلآ نیز ازاطفال، مانند این طفل که توسط پولیس دستگیر گردیده است در حملات انتحاری استفاده کرده اند. مخالفان مسلح قبلآ نیز ازاطفال، مانند این طفل که توسط پولیس دستگیر گردیده است در حملات انتحاری استفاده کرده اند.یک پسر دوازده ساله در ولایت فاریاب که ازسوی طالبان برای انجام حمله انتحاری، خریداری شده بود، موفق به  فرار گردیده است.این پسر دوازده ساله که ذکریا نام دارد، باشنده ولسوالی قیصار ولایت فاریاب است، صبح امروز خودش را در مربوطات ولسوالی قیصار در منطقه بازار چهارشنبه به پولیس تسلیم کرد.

افغانستان روزگار بدِ کودکان خیابانی در هرات
سلام و طندار ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ بزرگ‌داشت از روز جهانی کودک در هرات. مسؤولان محلی در هرات با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان خیابانی در این ولایت، هشدار می‌دهند اگر حکومت برنامۀ فراگیری برای حمایت از این کودکان روی دست نگیرد، عواقب ناگواری در پی خواهد داشت. این مسؤولان می‌گویند، در حال حاضر بیشتر کودکان خیابانی و حتا آن‌هایی که در پرورشگاه‌ها نگهداری می‌شوند، دچار بیماری‌های روانی، بهداشتی و اعتیاد شده اند.

افغانستان امنیت ملی یک کودک را از چنگ آدم ربایان نجات داد
خبرگزاری بخدی ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ مسوولان ریاست امنیت ملی کشور اعلام کردند که ماموران این اداره یک کودک هشت ساله را از چنگ آدم ربایان آزاد کردند.کودک اختطاف شده بنام محمد ابراهیم ولد شیرین آقا می باشد کودک اختطاف شده بنام محمد ابراهیم ولد شیرین آقا می باشد.این اداره با پخش خبرنامۀ گفته است که این کودک هشت سال سن دارد، او از بیست روز پیش در شهر کابل از سوی آدم ربایان ربوده شده بود.در خبرنامۀ آمده است که این کودک طی یک عملیات خاص سربازان امنیت ملی آزاد شده است و در پیوند به این رویداد چند تن نیز دستگیر شده اند.

  حقوق مدنی سیاسی و اقتصادی

ایران ۱۰۰ زن؛ پاگرفتن نشریات زنان پس از انقلاب مشروطه
بی بی سی فارسی ۳۰ نوامبر روزنامه برخلاف رسانه های دیگر خیلی دیر به ایران راه پیدا کرد. سال های درازی از دوران شکوفایی آن در غرب می گذشت که تازه وقایع اتفاقیه منتشر شد. نشریات زنان اما باز هم با تاخیری ۷۵ ساله پس از وقایع اتفاقیه در ایران انتشار یافت.انقلاب مشروطه را سرآغاز بیداری ایرانیان می دانند. انقلابی که زنان خود در برپایی آن نقش به سزایی داشتند. چهار سالی پس از همین دوران بیداری بود که زنان نخستین نشریه زنان را منتشر کردند.

ایران خطر ثروتمند شدن زنان
مدرسه فمینیستی ۲۹ دسامبر۲۰۱۵ «آیت الله طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، پولدار شدن زنان را یکی از عوامل طلاق و عدم تمایل به ازدواج دانست و ابراز کرد: مهریه‌های زیاد یکی از علت‌های طلاق در جامعه است، روحیه زن و مرد بسیار متفاوت است، مهریه‌های بالا موجب گرایش زنان به طلاق خواهد شد.»(۱) یادداشت زیر، پاسخی است به گفته های ایشان.آقای طباطبایی! چگونه است که همیشه انگشت اتهام به سمت زنان است؟ طبق چه قانونی می شود نیمی از جمعیت را از حق درآمد و پولدار شدن محروم کرد تا ناگزیر شوند با هر شرایطی، به زندگی مشترک تن در دهند؟ آیا چنین رویکردی، توصیه به خشونت علیه زنان نیست و همین امر باعث روی آوردن زن آزرده.

  سیاست

شکریه بارکزی به عنوان سفیر افغانستان در ناروی تعیین شد
کلید گروپ ۲۳ نوامبر۲۰۱۵  شکریه بارکزی، عضو ولسی جرگه به عنوان سفیر افغانستان در ناروی تعیین شده است. منابع خبری در حکومت وحدت ملی ضمن تایید این خبر می گویند: بانو بارکزی، به زودی عازم ناروی خواهد شد و در این کشور از افغانستان نمایندگی خواهد کرد. به نقل از منبع، بانو بارکزی براساس حکم رییس جمهور محمد اشرف غنی در این پُست تعیین شده است.

ترکیه زنان بازندگانِ انتخابات
المُنیتور ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ هشتاد و پنج سال پس از تضمین مشارکت زنان در سیاست، آنها هنوز از سهم کمی در انتخابات برخوردارند. امسال پس از انتخابات جون که شمار زنان انتخاب شده در مجلس به بالاترین تعداد ۹۸ تن (از مجموع ۵۵۰) رسید، امید به تغییر بیشتر شد. گرچه این تعداد فقط ۱۸ درصد مجموع بود، گامی در جهت درست به شمار می رفت. پس از این که حزب عدالت و توسعه موفق به تشکیل دولت نشد، در انتخاباتی که در ۱ نوامبر برگزار شد، شمار زنان انتخاب شده به ۸۲ تن ـ یعنی ۱۴،۹ درصد ـ کاهش یافت. خدیجه کاپوسوز، فعال فمینیست و عضو جامعه حمایت از نامزدهای زن که این کاهش را پیش بینی کرده بود، گفت: «در انتخابات نوامبر، شمار نامزدهای زن در لیست ها کاهش یافت. احزاب چپ شمار نامزدهای زن را تغییر ندادند… اما حزب عدالت و توسعه شمار آنها را به شدت کاهش داد و فقط ۶۹ زن در لیست خود داشت که اغلب آنها در رده های پایین و در نتیجه از شانس کمی برای انتخاب برخوردار بودند. در حقیقت، در ۴۳ استان از ۸۱ استان، هیچ نماینده زنی به مجلس راه نیافت.»

غنا زنان در جنگ در کشوری که در صلح است
دمکراسی باز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ تحقیق جهانی درباره‌ی اجرای قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل تکرار کرده است که «مشارکت زنان در تمام سطوح راه اصلی کارآمدی عملیاتی، موفقیت و پایداری صلح و تلاش های دستیابی به صلح است.» تصویب قطعنامه ۱۳۲۵ و هفت قطعنامه بعدی درباره‌ی زنان، صلح و امنیت به ایجاد چارچوب قابل توجه بین‌المللی منجر شده که تعهد دولت‌ها و دیگران را به مبارزه با خشونت علیه زنان گسترش می‌دهد. تأثیر آن با وجود کاستی ها در اجرا، در تشخیص و توانمندسازی جنبش های صلح زنان در سراسر جهان بسیار زیاد بوده است. اما سوال باقی است: آیا در کشورهایی که در صلح هستند، زنان در صلح به سر می برند؟ غنا کشوری است که در صلح محسوب می‌شود. به این ترتیب، با وجود فقر شدید، نابرابری عمیق میان بخش های مختلف جامعه، از جمله زنان و مردان، خشونت و بی عدالتی گسترده، غنا به ندرت در عرصه جهانی مطرح می‌شود. واقعیت اکثریت بزرگی از زنان نشان می‌دهد که جنگی در پیش است. این واقعیت که جنگ به معنای متعارف آن در جریان نیست، به معنای صلح نیست. به نوشته کارول کٌهِن، «سلاح خشونت و تظاهر این سلاح از میان نهادهای درهم تنیده ـ اقتصادی، سیاسی، خانوادگی، فناوری و ایدیولوژیک ـ می گذرد.»

مصرتعداد زنان داعشی اروپایی چقدر است؟
خبرگزاری رشد ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ دیده بان دانشگاه الازهر مصر فاش کرد: ۵۵۰ دختر از اروپا به گروهک های تروریستی پیوسته اند. به گزارش رشد، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن به نقل از تحقیق به عمل آمده توسط کارشناسان دیده بان دانشگاه الازهر مصر افزود: داعش درصدد جذب پسران و دختران کم سن و سال و ماجراجو است تا آنها را زیر پرچم خود گردآورد.

افغانستان مشارکت سیاسی زنان و استراتژی های رفع خشونت علیه زنان
مدرسه فمینستی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ در حالی به روز جهانی منع خشونت علیه زنان نزدیک می شویم که همچنان بحران جنگ و رشد نیروهای افراطی در منطقه ی خاورمیانه رو به افزایش است. قدرت گرفتن نیروهای افراطی در منطقه ی خاورمیانه، و قربانی شدن میلیونها انسان بار دیگر اهمیت گسترش فعالیت های زنان به خصوص در کشورهای در حال توسعه در منطقه ی خاورمیانه را در شکل گیری جنبش های مسالمت آمیز و صلح آمیز روشن می سازد.

  فرهنگ و جامعه

تنها نماینده زن افغانستان در المپیک لندن برای المپیک ریو آماده می‌شود
بی بی سی فارسی ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵ تهمینه کوهستانی، تنها نماینده زن از افغانستان در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود.او فاصله صد متر را در ۱۴ و ۴۲ صدم ثانیه طی کرد و در میان نه ورزشکار نهم شد. اما در کشورش شبیه یک قهرمان از او استقبال شد و به تمریناتش ادامه داد.

روایت چهار زن عکاس از چالش‌های عکاسی در افغانستان
سلام وطندار ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵ زنان افغانستان در سطح اجتماع با سختی‌ها و مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ در این میان، زنان عکاس نیز از این قضیه مستثنا نیستند و با چالش‌های زیادی از جمله ناامنی و رفتارهای خشونت‌بار، چه از سوی مردم و چه از سوی نهادها و مقام‌های دولتی مواجه اند .آمنه حسینی از بانوانی است که دوربین عکاسی را از خردسالی به دست گرفته است. حسینی برای رسیدن به جایگاهی که اکنون در اختیار دارد، بسیار تلاش کرده و رنج کشیده است. او در رابطه با چالش‌های کاری‌اش می‌گوید که بارها با حرف‌های نادرست و الفاظ زشت و آزاردهندۀ مردان روبه‌رو شده است؛ واژه‌هایی چون ولگرد و علاف.

خواننده افغان برای مبارزه با فروش دختران می خواند
بی بی سی فارسی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ خواننده رپ افغان، سونیتا علیزاده ۱۷ سال بیشتر ندارد اما دوبار در زندگیش مهاجرت کرده. اول به ایران و بعد به آمریکا. در مدت زمان کوتاهی که به آنجا رفته در کمپین ها علیه ازدواج زودهنگام دختران فعال بوده. ترانه دخترفروشی سونیتا علیزاده سروصدای زیادی کرده. او مهمان برنامه صد زن بی بی سی بود. آناهیتا شمس پای حرفهایش نشست.

ایران گزارشی از رونمایی کتاب شعر هودیسه حسینی
بیدارزنی ۲۳ نوامبر۲۰۱۵  جلسه‌ی رونمایی کتاب «یقه‌های لجباز» با سخنرانی آقای مومنی و آقای دکتر زرین‌کمر در کافه کتاب مهرگان ساری برگزار شد.«یقه‌های لجباز» عنوان کتاب شعر هودیسه حسینی شاعر اهل شمال کشور است. او هشت سال است که به طور جدی شعر می‌گوید. شعرهای او  قبلا در مجله جوانان و در فضای مجازی منتشر شده است.  هودیسه حسینی پاییز امسال موفق به چاپ اولین کتاب شعرش توسط انتشارات فصل پنجم  که ناشر تخصصی شعر است،شد.

افغانستان دوچرخه سواری دختران بامیان در جاده ناهموار برابری حقوق زن و مرد
بی بی سی فارسی ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ در افغانستان، تساوی حقوق زنان با مردان هنوز راهی طولانی در پیش دارد. اما تدریجا زنان این جاده ناهموار را طی میکنند. از جمله در بامیان که حالا آنها یتوانند دوچرخه سواری کنند. در سری گزارشهای “صد زن بی بی سی فارسی” کاوون خموش با دختران دوچرخه سوار بامیان صحبت کرده است.

افغانستان ‘پول قرض کردم برای دخترانم دوچرخه خریدم’
بی بی سی فارسی ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵ در راسته دوچرخه‌ سازی‌های بامیان، دختربچه‌ای با سرعت آمد و دوچرخه ورزشی‌اش را پارک کرد و از دوچرخه ساز خواست نگاهی بیندازد. ترمز و تایرهای دوچرخه مشکل داشت و دخترک با دقت ناظر بود که همه نواقص دوچرخه رفع شود. با خود مقداری سیب‌زمینی/کچالو و پیاز داشت. وقتی پرسیدم که از کجا آمده و دوچرخه از کیست؟ با چهره خجالتی‌اش گفت که دوچرخه‌اش را برای ترمیم آورده است.

افغانستان نمایشگاه شقایق مرادیان‌نژاد در دانشگاه گوهرشاد کابل
قطره ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵ نمایشگاهی از عکس‌هاى شقایق مرادیان‌نژاد با عنوان «جغرافیاى نیلى» از ٧ آذر ۹۴ همزمان با هفته منع خشونت علیه زنان در گالرى دانشگاه گوهرشاد کابل به روى دیوار مى‌رود. در این نمایشگاه ١٢ عکس در ابعاد ۵٠×٧۵ سانتیمتر با موضوع منع خشونت علیه زنان و ١٨ عکس نیز در همین ابعاد با عنوان زندان زنان در پایتخت افغانستان به نمایش درخواهند آمد. عکاس در قسمتى از بیانیه نمایشگاه چنین مى‌گوید:

  گزارش٬ پژوهش و کتاب

افغانستان وضعیت خشونت علیه زنان خلاصه یافته ها پیرامون و رابطه ان با تطبیق قانون منع خشونت علیه زن
کمسیون مستقل حقوق بشر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ خشونت علیه زنان از جدی ترین معضلات حقوق بشر در افغانستان است. این خشونت ها به اشکال مختلف مانند خشونت های جسمی، جنسی، اقتصادی، لفظی و روانی و خشونت هایی که به نحوی از انحا با عرف و عنعنات ناپسند ارتباط دارد، بر علیه زنان اعمال میشود.

افغانستان از «حکمروایی» تا «سنگسار» سال پر‌افت‌و‌خیز زنان در غور
۸ صبح ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ ولایت غور در غرب افغانستان چند ماهی است که به‌دلیل خشونت‌های اعمال شده بر زنان، نامش بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، ولایتی دور‌افتاده، محروم و دارای جامعه‌ای به شدت سنتی. در ولایت غور سال گذشته ۶۰ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسید، اما امسال سالی به مراتب بدتر برای زنان در این ولایت بوده است تا جایی‌که حتا ۴ ماه مانده به ختم سال جاری آمار خشونت‌های صورت گرفته علیه زنان در این ولایت به مرز ۸۰ مورد رسیده است.

مراکش فاطمه مرنیسی نویسنده پیشگام در فمینیسم اسلامی درگذشت
بی بی سی فارسی ۱ دسامبر ۲۰۱۵ فاطمه مرنیسی نویسنده و جامعه‌شناس ممتاز مراکشی که به خاطر پیشگامی در خلق آثاری در زمینه فمینیسم اسلامی شناخته شده بود در سن ۷۵ سالگی درگذشته است.آثار او همچنین شامل مسائل حقوق بشر و دموکراسی در جهان عرب و اسلامی بود.مشهورترین کار او، “ورای حجاب”، اسلام را از نقطه نظری فمینیستی زیر ذره بین می گذارد و از تفاسیر سنتی و مردسالارانه انتقاد می کند.

ایران در قعر جدول ‘شکاف جنسیتی’ مجمع جهانی اقتصاد
بی بی سی ۱۹ فارسی نوامبر ۲۰۱۵ در گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد و ایرلند از حیث برابری جنسیتی بهترین وضعیت را در میان ۱۴۵ کشور بررسی شده دارند. آمریکا در جایگاه ۲۸، روسیه ۷۵، چین در رتبه ۹۱ و هند هم در رتبه ۱۰۸ قرار دارند. یمن، پاکستان، سوریه، چاد و ایران در قعر فهرست هستند و بدترین وضعیت را از نظر شکاف جنسیتی دارند. تاجیکستان رتبه ۹۵ را در این فهرست دارد و برخی کشورها، چون افغانستان، در این رتبه‌بندی بررسی نشده‌اند.

ایران نگاهی به اخبار خشونت علیه زنان در سال ۹۴
بیدارزنی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ خشونت علیه زنان به اشکال گوناگونی در ایران رخ می‌دهد؛ از آزارهای خیابانی و خشونت‌های خانوادگی گرفته تا شکل‌های قانونی و ساختاری‌تری از آن مانند گشت ارشاد. خشونت‌های خیابانی علیه زنان به‌شدت افزایش‌یافته است به‌طوری‌که مسئولان نیز بر این مسئله صحه گذاشته‌اند. از دیگر سو آمار رسمی‌ای از خشونت‌های خانوادگی علیه زنان وجود ندارد. تنها منابعی که در دسترس هستند گزارش‌هایی است که در رسانه‌ها منتشرشده و بسیاری از شکل‌های خشونت کلامی یا اقتصادی علیه زنان در خانواده مغفول مانده است. در ادامه گزارشی از وقایعی که در برخی جراید و سایت‌های خبری از خشونت‌های اعمال‌شده برزنان منتشر کرده اند، ارائه می شود

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی،طلوع نیوز،افغانستان، پژواک، سلام وطندار، مدرسه فمنیسیتی،بیدار زنی، عفو بین الملل، نهاد زنان سازمان ملل، طلوع نیوز، نهاد سازمان ملل، اخبار روز، خبرنامه گویا، رادیو آزادی، صدای آمریکا، خبرگذاری بخدی، کلید گروپ، المنیتور، دموکراسی باز،خبرگزاری رشد، کمسیون مستقل حقوق بشر، ۸ صبح، قطره.

 

پیوست‌ها: