international

arton18934

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ترکیه قتل وکیل سرشناس دادگستری طاهر الچی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ اعضای هیأت بین‌المللی فدراسیون که روز ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس جلسه داشتند، قتل وکیل سرشناس دادگستری طاهر الچی را در ترکیه به شدت محکوم کردند. طاهر الچی، رئیس کانون وکلای دادگستری در استان جنوب شرقی دیار بکر و عضو جامعه‌ی حقوق بشر (IHD)، سازمان عضو فدراسیون در ترکیه، در حمله‌ی مسلحانه‌ی مردان ناشناس در پی نشست خبری درباره‌ی درگیری‌ها در سور کشته شد. یک مأمور پلیس نیز به ضرب گلوله به قتل رسید. طاهر الچی مبارزی سرشناس در راه رعایتِ حقوق بشر ـ از جمله حقوق مردم کُرد ـ بود. روز ۱۹ اکتبر پس از این که او در رسانه‌ها اعلام کرد که حزب کارگران کردستان را نبایستی سازمانی تروریستی دانست، و در عین حال خشونت پ کا کا را تقبیح کرد، او را بازداشت کردند. او سپس در ۲۰ اکتبر به قید التزام آزاد شد و در انتظار محاکمه بود.

نهادهای دولتی
تونس سرکوب گسترده نشانه سوءاستفاده از اقدامات اضطراری است
۲ دسامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل اعلام کرد: نیروهای امنیتی در پی حمله انتحاری هفته گذشته در مرکز تونس، ده ها تن را دستگیر کرده‌اند که نشانه نگران کننده یی از توسل دولت‌مردان به اقدامات سرکوبگرانه است. باشندگان این منطقه گفتند نیروهای امنیتی صبح زود ۲۷ نوامبر با نقاب بر صورت و اسلحه به دست به خانه ها حمله و ساکنان از جمله زنان و کودکان و سالخوردگان را با اسلحه تهدید کردند و ده ها تن را دستگیر کردند.

آمریکا مردی ۱۳ سال به‌خاطر اشتباه در هویت در زندان گوانتانامو به سر برد
گاردین ۲ دسامبر ۲۰۱۵ مسؤولان آمریکایی دیروز پذیرفتند که مردی به‌خاطر اشتباه درباره‌ی هویت او ۱۳ سال در زندان گوانتانامو به سر برده است. مسؤولان در بازپرسی در این زندان تأیید کردند که برخلاف تصور قبلی، مصطفی العزیزی شمیری از اهالی یمن که اکنون ۳۷ ساله است، فقط سرباز ساده و سطح پایین اسلام‌گرا بود ولی پیک و مربی القاعده نبود. وزارت دفاع در سندی که ارائه کرد، اعلام کرد او در افغانستان جنگیده و با اعضای القاعده همراه بوده است. اما مسؤولان پذیرفتند که در تصور این که او نقش مهمتری داشته اشتباه کرده‌اند، زیرا او را با اشخاص دیگری که دارای نام مشابه بودند، اشتباه گرفته‌اند.
پاکستان اعدام چهار اسلامگرا
عربستان سعودی عفو بین‌الملل از احتمال ‘اعدام‌های گروهی’ در ابراز نگرانی کرد

ایران
اعدام یک شهروند ایرانی آمریکایی در زندان رجایی شهر کرج
مرگ تدریجی زندانیان بیمار در زندان‌های ایران
۱۰ درصد فعالان اینترنتی زندانی در کرمان کمتر از ۱۷ سال سن دارند
دستگیری یغما گلرویی شاعر و ترانه سرا بعد از انتشار موزیک ویدیو
اجرای ارکستر سمفونیک تهران به دلیل حضور نوازندگان زن لغو شد

عاملان غیردولتی
یمن گروه مسلح حوثی ها سازمان‌های غیردولتی و مدافعان حقوق بشر را سرکوب می‌کند
۱ دسامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل اعلام کرد: سازمان‌های غیردولتی و مدافعان حقوق بشر در بعضی از مناطق یمن که در کنترل گروه مسلح حوثی است زیر فشار شدید قرار گرفته اند. از زمانی که حوثی ها کنترل صنعا پایتخت را در دست گرفته‌اند، دست کم ۲۷ سازمان‌ غیردولتی مورد حمله قرار گرفته و بسته شده‌اند. مدافعان حقوق بشر می گویند آنها زیر فشار شدید  قرار دارند و حتا اعضای خانواده هایشان تهدید به مرگ شده‌اند.
سوریه داعش بیش از ۳۵۰۰ نفر را در سوریه اعدام کرده است

عدالت

آمریکا شکنجه به دست سیا، پرونده ناتمام
۱ دسامبر ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر کرد، گفت: ادعای دولت اباما که موانع قانونی از تحقیق درباره‌ی شکنجه به دست سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) جلوگیری می‌کنند، قانع کننده نیست و این خطر وجود دارد که میراث شکنجه را به‌عنوان گزینه سیاست گذاری باقی بگذارد. برای این که دادستان کل دستور تحقیق کیفری علیه مسؤولان ارشد ایالات متحد آمریکا و دیگران که در برنامه سیا برای شکنجه، تبانی برای شکنجه و جرایم دیگر بر اساس قوانین آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر شرکت داشتند مدارک کافی در دست است. گزارش «دیگر بهانه یی نیست: نقشه راه عدالت برای شکنجه سیا» مدارک اصلی در مورد اتهام های اصلی کیفری را علیه مسؤولان شکنجه مورد تأیید دولت ارایه می‌دهد و با ادعای ناممکن بودن قانونی پیگرد مقابله می‌کند. این گزارش همچنین تعهدات قانونی آمریکا برای عرضه غرامت به قربانیان شکنجه و اقدامات لازم برای آمریکا را خاطرنشان می سازد. در عین حال، اقدامات ضروری کشورهای دیگر برای پیگیری تحقیقات کیفری درباره‌ی شکنجه به دست سیا نیز مطرح شده است. دیده بان حقوق بشر با مشاور خود در امور امنیت ملی نیز مصاحبه کرده است. او با بازداشت شدگان بسیاری که به دست سیا مورد شکنجه قرار گرفتند، گفت‌وگو کرده است. گزارش خبری مرتبط: دیده‌بان حقوق بشر: از جورج بوش در مورد شکنجه تحقیق کنید

استقلال دادگاه بین‌المللی جزایی در مجمع سالانه در خطر است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ ائتلاف حمایت از دادگاه بین‌المللی جزایی امروز اعلام کرد: جامعه‌ی مدنی از دادگاه بین‌المللی جزایی در چهاردهمین مجمع کشورهای عضو دفاع می‌کند، اما کارزار سیاسی برای تأثیرگذاری بر محاکمه معاون رئیس جمهوری کنیا پیشینه خطرناکی ایجاد می‌کند. این مجمع دیروز با توافق دولت‌ها به این نتیجه رسید که در گزارش نهایی خود تفسیری از مقررات دادگاه را درباره‌ی استفاده از شهادت شاهدان در محاکمه معاون رئیس جمهوری کنیا بگنجاند. این کار هیچ تعهدی برای دولت‌های عضو دادگاه بین‌المللی جزایی ایجاد نمی کند و قضات استیناف دادگاه درباره‌ی اجرای مقررات تصمیم خواهند گرفت.

عربستان سعودی سازمان ملل حبس ۹ مدافع حقوق بشر را خودسرانه تشخیص داد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ دسامبر ۲۰۱۵ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از نظر گروه تحقیق سازمان ملل درباره‌ی حبس خودسرانه استقبال کرد. بنا به این نظر، ۹ مدافع حقوق بشر از جمله ولید ابوالخیر خودسرانه به زندان افتاده اند. سازمان ملل خواهان آزادی فوری آنها شد. برنامه نظارت و شش سازمان‌ دیگر در آپریل ۲۰۱۵ پرونده ابوالخیر را به این گروه تحقیق ارجاع کرده بودند. او مدافع حقوق بشر و بنیانگذار و رئیس «نظارت بر حقوق بشر در عربستان سعودی» است که وکالت مدافع حقوق بشر سرشناس رائف بدوی را به عهده داشته است. بدوی نیز یکی از ۹ مدافع حقوق بشری است که سازمان ملل خواهان آزادی شان شده است.

اوکرایین موضعگیری مشترک درباره‌ی مبارزه با معافیت از مجازات
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ نوامبر ۲۰۱۵ جو معافیت از مجازات در زمینه نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر طی رویدادهای میدان، در ادسا در مه ۲۰۱۴، در کریمه از نوامبر ۲۰۱۳ و در اوکرایین شرقی، هنوز حاکم است. در بعضی موارد معدود، تحقیقاتی انجام شده و به محاکمه رسیده است و در موارد نادری قربانیان غرامت دریافت کرده‌اند. اما دولت‌مردان اوکرایین هیچ روش سامان مندی نسبت به تحقیقات و پیگرد مرتکبان این موارد نقضِ فاحشِ حقوق بشر و غرامت برای قربانیان در پیش نگرفته اند.

میانمار معترضان معدن لتپادائونگ هنوز از عدالت محروم هستند
۲۷ نوامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: دولت میانمار با تداوم حبس فعالان و خودداری از تحقیق درباره‌ی استفاده از از فسفر سفید علیه معترضان مسالمت جو، در مظان اتهام ترجیح سود بر حقوق بشر قرار دارد. نیروهای امنیتی سه سال پیش در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ از فسفر سفید که ماده به شدت سمی و منفجره است درحمله عمدی به روستاییان و راهبان معترض به عوارض منفی معدن مس لتپادائونگ در شمال غربی میانکار استفاده کردند. ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن زخمی و بعضی از آنها دچار سوختگی شدید و ازکارافتادگی تمام عمر شدند.
ترکیه دادگاه اروپا: انسداد یوتیوب ناقض حقوق بشر است
عراق کشف سه گور دسته جمعی دیگر در شهر سنجار

ایران
پرستو فروهر: یک گزارش کوتاه از سفر به تهران و ممانعت از مراسم بزرگداشت
هاشم زینالی: در زندان سپاه گفتند سرنوشت پسر ناپدیدشده‌ات را پی گیری نکن

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه دو روزنامه‌نگار را آزاد و اتهامشان را لغو کنید
۲ دسامبر ۲۰۱۵ پن اینترنشنال به شدت از حبس چان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت و اردم گل، رئیس دفتر جمهوریت در آنکارا، که ۲۶ نوامبر دستگیر شدند، نگران است. آنها به جاسوسی و اتهام های دیگر مرتبط با امنیت ملی متهم شده‌اند. این اتهام ها در پی شکایت جون ۲۰۱۵ رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان مطرح شد که از آنها به‌خاطر گزارشی در مه ۲۰۱۵ و انتشار ویدیو و عکس های تحویل اسلحه از نهادهای اطلاعاتی ترکیه به گروه‌های اسلامی در سوریه شکایت کرده بود. بالاترین مجازات برای این اتهام حبس ابد است. پن اینترنشنال خواهان آزادی فوری و لغو اتهام های هر دو روزنامه نگار است.

تاجیکستان سرکوب جامعه‌ی مدنی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در پی اعزام هیأت حقیقت‌یابی به تاجیکستان، اعلام کرد: دولت‌مردان تاجیکستان باید به آزار حقوقی و اجرایی مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های غیردولتی در این کشور پایان دهند. دو مورد از دغدغه های اصلی برنامه نظارت به ناتوانی وکلای دادگستری از آزادی در انجام کارشان و محدودیت های شدید علیه سازمان‌های جامعه‌ی مدنی مربوط است. این هیأت در تاریخ ۲۱ـ۱۵ نوامبر ۲۰۱۵ در دیدار از تاجیکستان با نمایندگان جامعه‌ی مدنی در دوشنبه و خجند و نیز دیپلمات ها ملاقات کرد، اما با وجود درخواست های رسمی، دیدار با بازرس کل یا نمایندگان دولت‌مردان، به‌ویژه رئیس اداره تضمین های حقوق بشری ریاست جمهوری تاجیکستان، وزارت دادگستری و غیره امکان پذیر نشد.

ایران
وزارت ارشاد اسلامی: هنرمندانی که با شبکه‌های ماهواره‌ای همکاری می‌کنند مجازات می‌شوند
وزیر دادگستری: از هر ۱۰۰ هزار ایرانی ۲۶۹ نفر زندانی‌اند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

جهان روی برمی گرداند، پناه‌جویان هنوز در مدیترانه غرق می شوند
دیده بان حقوق بشر ۲۷ نوامبر ۲۰۱۵ آیلان سه ساله روز ۲ سپتامبر با مادر و برادر ۵ ساله اش غرق شد. عکسی از جنازه او در ساحل وجدان جهانیان را تکان داد. از آن پس، دست کم ۱۰۰ کودک دیگر، از جمله سنا چهار ساله روز ۱۸ نوامبر، در دریای اژه غرق شده اند. امسال، شمار بی سابقه ای از پناه‌جویان و مهاجران ـ بیش از ۷۱۲۰۰۰ تن در این هفته ـ از ترکیه به جزایر یونان اغلب در قایق های لاستیکی پرجمعیت عبور کرده‌اند. یک چهارم این عده کودک هستند. دست کم ۵۸۵ تن در دریای اژه غرق یا گم شده‌اند. جنگ، تعقیب و آزار، جغرافیای سیاسی، اقدامات خطرناک قاچاقچیان، هوا و غیره عواملی هستند که در افزایش پناه‌جویان و نیز مرگ و میر آنها نقش دارند. به برآورد کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل، ۶۰ درصد از کسانی که از طریق دریا به یونان می روند از سوریه و ۲۴ درصد از افغانستان هستند.
قطر عفو بین‌الملل: شرایط کارگران شاغل در پروژه‌های ساختمانی جام‌جهانی بهتر نشده
حقایقی تلخ درباره شرایط نامناسب کار کارگران خانگی
ایران گزارشی از وضعیت کارگران شاغل در چاپخانه‌ها؛ کارگرانی که ایستاده می‌میرند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست… & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

در بیست‌ویکمین کنفرانس جهانی تغییر آب‌وهوا چه مسایلی برای حقوق بشر مطرح است؟
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ بیست‌ویکمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تغییر آب و هوا (COP21) از ۳۰ نوامبر تا ۱۱ دسامبر ۲۰۱۵ در پاریس برگزار می‌شود. آینده‌ی جهان ما در دستان ۱۴۷ رئیس کشور و دولت است. آنها باید به توافقی الزامی برسند که گرم شدن جهانی زمین و تأثیر شدید آن را بر حقوق بشر محدود کند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با صدای بلند تکرار می‌کند: مشکلات در عین حال که محیط‌زیستی هستند، در وهله‌ی اول و پیش از هرچیز بشری هستند.
«زمین دیگری در کار نیست»؛ اعتراضات جهانی به تغییرات اقلیمی
یک مبارزه معاصر: حق برخورداری از آب

دفاع از حقوق بشر

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ی محافظت از مدافعان حقوق بشر را تصویب کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ «برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر» ز تصویب قطعنامه‌ی دیروز مجمع عمومی سازمان ملل مربوط به محافظت از مدافعان حقوق بشر در کمیته‌ی سوم تجلیل می‌کند. در شرایطِ سرکوب رو به رشد جامعه‌ی مدنی که مدافعان حقوق بشر در بسیاری از نقاط دنیا زیر فشار فزاینده هستند، این قطعنامه‌ بیش از همیشه اهمیت دارد. ۱۱۷ کشور عضو سازمان ملل به این قطعنامه‌ رأی موافق دادند. این قطعنامه‌ با عنوان «تشخیص نقش مدافعان حقوق بشر و ضرورت محافظت از آنها»، خواهان پاسخ‌گویی در مورد حمله به مدافعان حقوق بشر (و از جمله حمله به خانواده‌های آنها) شده و از دولت‌ها به اصرار می‌خواهد مدافعانی را که خودسرانه به‌خاطر استفاده از حقوق اساسی همچون آزادی بیان، آزادی گردهمایی مسالمت‌آمیز و آزادی تشکل زندانی شده‌اند، آزاد سازند. نروژ که بانی اصلی این قطعنامه‌ بود، در مرحله‌ی مذاکرات با بعضی از کشورها ـ به‌ویژه اعضای گروه آفریقا ـ با مشکلات زیادی روبرو بود که می‌خواستند متن قطعنامه‌ را ضعیفتر کنند. با وجود این، نروژ و حامیان قطعنامه‌ در مقابل فشار مقاومت و متن محکمی را ارایه کردند. با وجود این‌که این قطعنامه‌ به‌طور معمول بر اساس توافق عمومی تصویب می‌شود، امسال چین و روسیه خواهان رأی‌گیری درباره‌ی آن شدند. چهارده کشور به قطعنامه‌ رأی منفی دادند: چین، روسیه، سوریه، بروندی، کنیا، میانمار، نیجریه، عربستان سعودی، زیمبابوه، کره شمالی، آفریقای جنوبی، ایران، پاکستان و سودان.

آسیا و حقوق بشر: پرده برداری از افسانه‌ها
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ حقوق بشر نیرومندترین ابزاری است که می‌توان برای محکوم کردن بی عدالتی و بنا کردن جامعه‌ی بهتر به کار گرفت. شماری از رهبران در آسیا برای انکار جهان‌شمولی حقوق بشر و توجیه سرکوب، سوء استفاده از قدرت و سیستم سلطه، به‌اصطلاح ویژگی‌های فرهنگی را مورد استناد قرار داده اند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در گزارشی با عنوان «راززدایی از محافظت از حقوق بشر در آسیا»، ادعاهای این رهبران را مورد تحلیل قرار می‌دهد و از افسانه‌های مربوط به رابطه‌ی کشورهای آسیایی با حقوق بشر پرده برمی‌دارد.

بلاروس‌ سه ماه فرصت مانده
۱ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در بلاروس مرکز حقوق بشر ویاسنا در نامه یی سرگشاده اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا باید پیش از تصمیم گیری درباره‌ی تحریم ها در فوریه ۲۰۱۶، از بلاروس تعهدات حقوق بشری دریافت کند.

در پی تصمیم شورای اتحادیه‌ی اروپا به تعلیق موقت اقدامات محدودکننده علیه ۱۷۵ فرد و ۱۴ شخصیت حقوقی در بلاروس، فدراسیون و مرکز ویاسنا گفتند هیچ پیشرفت سامان مندی در وضعیت حقوق بشر در این کشور رخ نداده است.

عربستان سعودی گروه‌های حقوق بشر خواستار آزادی شاعر اشرف فیاض شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ نوامبر ۲۰۱۵ بیش از ۶۰ گروه حقوق بشر و آزادی بیان در نامه یی به وزیر دادگستری عربستان سعودی نگرانی شدید خود را از محکومیت اشرف فیاض به اعدام‌ ابراز کردند. فیاض، که شاعر و هنرمند است، با شکایت کمیته امر به معروف در آگوست ۲۰۱۳ به‌خاطر مجموعه اشعار خود «رهنمودهای درونی» بازداشت و سپس با وثیقه آزاد و دوباره در ژانویه ۲۰۱۴ شد. دادگاه در مه ۲۰۱۴ رأی داد که او مرتکب ارتداد شده اما توبه کرده است. با وجود این که اتهام ارتداد منتفی شد، او به‌خاطر چند اتهام مرتبط با کفرگویی به ۴ سال زندان و ۸۰۰ ضربه شلاق محکوم شد. در محاکمه دوباره در نوامبر ۲۰۱۵، قاضی حکم قبلی را تغییر داد و اعلام کرد توبه برای لغو اعدام کافی نیست. به اعتقاد ما، کلیه اتهام های فیاض باید لغو شود. او فقط به‌خاطر استفاده از از آزادی بیان و آزادی اعتقاد، به جرم ارتداد به اعدام محکوم شده است. پن اینترنشنال نیز اعلام کرد: بیش از ۲۰۰ نویسنده از سراسر جهان با امضای فراخوانی خواهان آزادی فوری او شدند.
تظاهرات کفش‌ها در پاریس ـ در کنفرانس تغییر آب و هوا

ایران
درخواست ۹۰ روزنامه‌نگار برای آزادی روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده
کانون نویسندگان سالگرد قتل پوینده و مختاری را برگزار می‌کند
پایان اعتصاب غذای پنج زندانی سیاسی رجایی‌شهر
به مناسبت وضعیت وخیم بیماری خانم نرگس محمدی ـ نامه پزشکان ایرانی ـ اتریشی

زنان

فاطمه مرنیسی، چهره برجسته فمینیسم جهان عرب درگذشت

ایران
تاثیر خصوصی سازی بر فرودستی زنان
اجازه‌ی همسر، آن روی سکه‌ی استقلال زنان
ابتلای زنان به ایدز در ایران ۱۰ برابر شده است
معاون وزیر آموزش و پرورش: ازدواج زودهنگام مانع از ادامه تحصیل دختران
ابراز نگرانی از افزایش “زنان سرپرست خانوار” در ایران
جمع‌آوری زنان معتاد و کارتن‌خواب تهران؛ ابعاد یک معضل عمیق اجتماعی

کودکان

سنگینی بار تغییر آب و هوا بر دوش کودکان است
یونیسف ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ در گزارشی که در آستانه کنفرانس تغییر آب و هوای سازمان ملل (COP21) منتشر شد، این سازمان اعلام کرد: بیش از نیم میلیارد کودک در مناطق سیل خیز و ۱۶۰ میلیون کودک نیز در مناطق دچار خشکسالی شدید زندگی می‌کنند و به شدت در معرض تأثیر تغییر در آب و هوا هستند. از میان ۵۳۰ میلیون کودک در مناطق سیل خیز، در حدود ۳۰۰ میلیون در کشورهایی هستند که بیش از نیمی از جمعیت فقیر است و با کمتر از سه دلار و ۱۰ سنت گذران زندگی می‌کند. ۵۰ میلیون از کودکان در مناطق دچار خشکسالی در کشورهایی هستند که بیش از نیمی از جمعیت فقیر است.

شمار کودک‌عروسان در آفریقا تا سال ۲۰۵۰ بیش از دوبرابر خواهد شد
یونیسف ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ در صورت تداوم آمار کنونی، تا سال ۲۰۵۰ جمع کل شمار کودک‌عروسان در آفریقا از ۱۲۵ میلیون به ۳۱۰ میلیون افزایش خواهد یافت. گزارش آماری یونیسف، «نمایی از ازدواج کودکان در آفریقا»، دلایل این افزایش را کندی میزان کاهش این رقم و افزایش سریع جمعیت می داند. روندهای کنونی کاهش و جمعیت در تمام مناطق دیگر حکایت از کاهش سالانه کودک‌عروسان دارد. تا سال ۲۰۵۰، آفریقا به‌عنوان منطقه یی با بیشترین شمار زنان ۲۴ـ۲۰ ساله که در کودکی ازدواج کرده‌اند، جنوب آسیا را پشت سر خواهد گذاشت.
تجارت سکس و استثمار جنسی کودکان
ایران ۱۰۰ هزار کودک در سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند

فرهنگ و اندیشه

پاریس، ۱۳ نوامبر، زمان جنگ و پس از آن…
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ سرمقاله‌ی مهمان در اُبز (به فرانسوی) به‌قلمِ آلکسی پولَن، رئیس اورآکتیو و دان وان رِمدُنک، دبیر کل فدراسیون: علاوه بر همدردی ضروری و کامل باید به یاد قربانیان احترام بگذاریم و از خانواده‌هایشان، دوستان نزدیکشان و همه‌ی کسانی که هدف بی رویه‌ی حمله‌های بزدلانه به دمکراسی و ارزش‌های آن واقع شدند، حمایت کنیم. باید بدون انعطاف در دفاع از ارزش‌هایمان و در مقابل رفتار غیرانسانی و نیز در واکنش به تنفرپراکنی فاشیست‌ها و پوپولیست‌های جویای بلاگردان بایستیم. باید متحد بمانیم، از آزادی، برابری، حقوق بشر دفاع کنیم بدون این که این حمله‌ها را به‌عنوان بهانه‌یی برای نقض این حقوق اساسی بپذیریم و بگذاریم جوامعمان در جنگی بی پایان خود را گم کنند. جنگ اکوسیستمی سیاسی، مالی و صنعتی است که به عاملان متعدد اجازه می‌دهد تا قدرت خود را با محدود کردن آزاداندیشی و آزادی‌های مدنی تحکیم کنند: دولت، صنعت و تجارت اسلحه و، سرانجام، نظام مالی.

ترکیه جنگ با داعش:‌ اباما از ترکیه خواست گذرگاه مرزی با سوریه را ببندد
ایندیپندنت ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ آمریکا از ترکیه خواسته است گذرگاه ۶۰ مایلی مرزی با سوریه را که تنها محل باقی مانده برای عبور جنگجویان داعش است، ببندد. بستن کامل گذرگاه های مرزی به طول ۵۵۰ مایل ضربه یی جدی به داعش خواهد بود که از طریق آنها ده ها هزار نفر را در سه سال گذشته وارد سوریه کرده است. واشنگتن مشخص کرده که نمی تواند ادعای ترکیه را بپذیرد که قادر به بستن نوار مرزی باقی مانده نیست. یکی از مسؤولان ارشد در دولت اباما به وال استریت جورنال گفت: «دیگر بس است. مرز باید بسته شود. این خطر بین‌المللی از سوریه و از طریق ترکیه می آید.» زمانی که داعش جنوب تل ابیض را در اختیار داشت، ترکیه مرز را باز نگه داشته بود، اما پس از این که نیروهای کرد آنجا را تسخیر کردند، دولت‌مردان ترکیه مرز را فوری بستند. اقدام آمریکا انتقاد بین‌المللی از ترکیه درباره‌ی رواداری بلند مدت و همدستی احتمالی با داعش و گروه‌های افراطی دیگر مثل القاعده را افزایش می‌دهد. نه‌تنها هزاران جنگجو از ترکیه عبور کرده‌ و به داعش پیوسته اند، بلکه نفت خام که داعش از میدان های نفتی در شمال شرقی سوریه به دست می آورد برای فروش به ترکیه منتقل می‌شود. گزارش های مرتبط: روسیه، اردوغان و خانواده‌اش را به ارتباط نفتی با داعش متهم کرد ؛ پوتین: ترکیه جت را برای محافظت از تجارت نفت با داعش سرنگون کرد‎؛ عملکرد ترکیه به شدت در پارلمان بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفت؛ نشست و برخاست با اردوغان یعنی تقویت داعش؛ و مطلب «دو روزنامه‌نگار را آزاد و اتهامشان را لغو کنید» در بخش «حقوق مدنی و سیاسی» در همین شماره از هفت‌روزنامه بین‌المللی.

عربستان سعودی آنچه در جنگ با داعش می کند و آنچه نمی کند
واشینگتن پُست ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵ اوجگیری داعش به افزایش شدیدی در انتقاد غرب از عربستان سعودی انجامیده است. اغلب این انتقادها فراتر از آن هستند که چرا این پادشاهی که یکی از مهمترین متحدان غرب در منطقه است، از مبارزه با داعش به اندازه کافی حمایت نمی کند. آنها می گویند اندیشه دینی عربستان همان تفکر تحریف آمیزی است که داعش برای انجام کارهای وحشتناک خود به کار می گیرد. آنها می گویند عربستان و داعش دشمن نیستند بلکه دو قدرت در هم تنیده هستند. رسوایی های حقوق بشری در عربستان سعودی مثل شلاق زنی در انظار عمومی، گردن زنی و مصلوب کردن بر این انتقادها افزوده است. کامل داوود، نویسنده الجزایری، پس از حمله‌های پاریس در مقاله یی برای نیویورک تایمز محکم چیزی را نوشت که بسیاری در فکرش بودند: «داعش مادری دارد: اشغال عراق. اما پدری هم دارد: عربستان سعودی و مجتمع دینی ـ صنعتی آن.»

چرا از بروز خشم درباره‌ی رسوایی دیوید کامرون در خلیج فارس خبری نیست؟
دیده بان حقوق بشر ۱ دسامبر ۲۰۱۵ چه «پول در مقابل سؤال» چه «خانه در مقابل رأی»، اغلب دلیل خوبی برای رسوایی در زندگی سیاسی بریتانیا در دست است.  بنابراین، باید پرسید چرا خشم عمومی درباره‌ی این گزارش مهم بروز نکرده است: معامله های پرسود اسلحه و نفت برای شرکت های بریتانیایی در مقابل کمک به کنترل فعالیت های اخوان المسلمین در بریتانیا به دیوید کامرون پیشنهاد شد. ایمیل هایی که گاردین به دست آورده، نشان می دهند که امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۲ سعی کرده با تداوم قراردادهای پرسود یا دادن قراردادهای تازه بر بریتانیا برای اقدام علیه اخوان المسلمین تأثیر بگذارد. این ایمیل ها نشان می دهند که امارات متحده عربی به شدت از امکانات خود برای تأثیرگذاری بر سیاست بریتانیا مطمئن است. بنابراین، این سوال پیش می آید که اولویت های بریتانیا در امارات متحده عربی و بقیه کشورهای خلیج چیست. در سال ۲۰۱۳، در تحقیق کمیسیون امور خارجی پارلمان درباره‌ی رابطه بریتانیا با عربستان سعودی و بحرین، نماینده مجلس روری استوارت سوالی منطقی پرسید: آیا مدرکی در دست است که نشان دهد بریتانیا می تواند تأثیر مثبتی بر متحدان خود در زمینه حاکمیت قانون بگذارد؟ رفتار بریتانیا نشان می‌دهد که سوال دقیقتر این است: آیا سیاست بریتانیا در خلیج سرکوب را تقویت و حاکمان مستبد را جسورتر می‌کند؟
ناتو، پیمانی که تاریخ مصرفش مدت هاست به سر رسیده
 ما و بحران سوریه: جهانی تیره در چشم‌انداز

ایران
آن چه در جمهوری اسلامی بر سر کتاب آمده: «هولناک‌تر از کتاب‌سوزان» ـ بیانیه کانون نویسندگان ایران
صادق هدایت هم طنز تلخ دارد هم شیرین

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، روز آنلاین، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی، واشینگتن پُست، یورو نیوز، یونیسف

بین المللی ۱۲۶

پیوست‌ها: