افغانستاناعتراض

شمع افروزی برای یادبود از شهدای سیدآباد میدان وردک در کابل/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

هشت کودک در جریان نبرد در میدان وردک جان خود را از دست دادند
بی بی سی ۱۴ قوس ۱۳۹۴ هشت غیرنظامی در پی درگیری نیروهای ارتش ملی با طالبان در میدان وردگ کشته شدند. این درگیری در ساحه وطنی ولسوالی سید آبادِ میدان وردگ، روی داده است. باشنده‌های محل مدعی اند که قربانیان این درگیری، کودکانی اند که در یک مسجد درس می‌خواندند. جنرال خلیل اندرابی، فرمانده پولیس میدان وردگ می‌گوید که بررسی‌ها در باره این رویداد آغاز شده است.
ریاست جمهوری: عاملان حادثه میدان وردک مجازات خواهند شد

شمار قربانیان انفجار انتحاری در شرق افغانستان به ۲۲ نفر رسید
بی بی سی ۱۶قوس ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در شرق افغانستان گفته‌اند که شمار زخمیان انفجار انتحاری در منطقه سرخ‌رود در ولایت ننگرهار به ۲۲ نفر رسیده است. عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به بی‌بی‌سی گفته که این انفجار حوالی ساعت شش صبح (۱۶ قوس/آذر) به وقت محلی در نزدیک فرماندهی پلیس ولسوالی سرخ‌رود در جنوب غرب شهر جلال‌آباد، مرکز این ولایت، رخ داد. سخنگوی والی ننگرهار افزود که در این انفجار فرد بمب‌گذار موتر/خودرو مملو از مواد منفجره حامل خود را در این محل منفجر کرد.

اعتصاب استادان پوهنتونهاى چهارگانۀ کابل وارد چهارمین روز شد

 پژواک ۱۶قوس ۱۳۹۴ بخاطر آوردن تغییرات در مسودۀ قانون تحصیلات عالی، اعتصاب استادان پوهنتون هاى چهارگانه کابل، به روز چهارم رسید. این استادان می گویند تا زمانیکه وزارت تحصیلات عالی و حکومت وحدت ملی، قانون جدید تحصیلات عالی را که طی یک فرمان تقنینی از سوی رئیس جمهور پاس و مرعی الاجرا شده است، رد نکند؛ آنان به اعتصاب کاری شان ادامه می دهند.

جنگ کندز ۱۰۰ میلیون افغانی به شیرخان بندر ضرر زده است
سلام وطندار ۱۷قوس ۱۳۹۴ سقوط کندز به دست طالبان و حضور افراد وابسته به این گروه در اطراف کندز و در حاشیۀ شاهراه‌های عمومی، بازرگانان را زمین‌گیر کرده است. شهاب‌الدین بارور رییس گمرک شیرخان بندر می‌گوید که درآمد این بندر در دو ماه اخیر کاهش بی‌سابقه‌یی داشته و به ۱۶۰ میلیون افغانی رسیده است.

گروه شبه‌نظامی مورد حمایت امنیت ملی، به نقض حقوق بشر متهم شد
یک ۱۳ قوس ۱۳۹۴ یک گروه شبه نظامی زیر حمایت استخبارات افغانستان، به نقض گسترده حقوق بشر در ولایت خوست متهم شده است. خبرگزاری سپوتنیک روسیه، به نقل از شماری از باشنده‌های خوست نگاشته که، گروه معروف به نیروی محافظت از خوست که به گونه رسمی زیر اداره امنیت ملی افغانستان است، مردم را بدون علت بازداشت می‌کنند. این گروه، شماری از غیرنظامیان را بی هیچ جرمی کشته اند و برخورد سخت نامناسب با مردم دارند.ض آباد مرکز این ولایت، بین هیئت توزیع و نیازمندان درگیری به میان آمد که یکتن از این غیر نظامیان در پی شلیک گلوله کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

 زنان

صدها پلیس زن فعالیت خود را در ساختار پلیس ملی افغانستان آغاز کردند
بی بی سی ۱۶ قوس ۱۳۹۴ ۳۸۹ افسر جوان پلیس زن بعد از فراگیری یک دوره آموزشی شش ماهه در ترکیه به افغانستان بازگشتند و امروز رسما فعالیت خود را در ساختار پلیس ملی این کشور آغاز کردند. وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که این افراد در بخش‌های پلیس مرزی، پلیس جنایی و بخش اداری در کابل و ولایت‌های افغانستان به کار گرفته شده‌اند. نورالحق علومی، وزیر داخله افغانستان در این مراسم گفت که این وزارت تاکنون توانسته حدود سه هزار زن را در ساختار پلیس ملی افغانستان جلب کنند.

ریاست زنان فاریاب ۵۱۶ مورد خشونت علیه زن را در سال روان ثبت کردند
پژواک ۱۶قوس ۱۳۹۴ ریاست امور زنان ولایت فاریاب میگوید که این نهاد در سال روان ۵۱۶ مورد خشونت علیه زن را ثبت کردند که نسبت به سال گذشته ۱۲۳ مورد افزایش را نشان می دهد.

عکس: حضور گسترده دختران در آزمون سراسری کنکور در ولایت دور افتاده دایکندی
بی بی سی ۱۵ قوس ۱۳۹۴ وزارت تحصیلات (آموزش) عالی افغانستان آزمون کنکور سراسری را در ولایت‌های دور افتاده افغانستان از جمله دایکندی و غور در مرکز افغانستان برگزار کرده‌است. دیروز امتحان کنکور در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان برگزارشد و در این امتحان ۳۸۲۰ نفر شرکت کردند. از جمله این شرکت کنندگان ۱۳۵۳ نفر دختر بودند.

“تامین صلح در کشور، بر بنیاد دفاع از حقوق زنان”
یک ۱۵ قوس ۱۳۹۴ رییس‌جمهور غنی می‌گوید صلح  در کشور بر بنیاد دفاع از حقوق زنان تامین خواهد شد. آقای غنی در دیدار با ۴۰۰ پولیس زن که به تازگی پس از پایان دوره آموزشی در ترکیه به کشور بازگشته‌اند تاکید کرد که نقش بانوان پولیس در تامین صلح بسیار مهم است. رییس‌جمهور غنی با برجسته ساختن نقش زنان در تامین صلح، از تلاش‌های آنان قدردانی کرد.

عبدالله : مبارزه با خشونت علیه زنان نیاز به وقت بیشتر دارد
کلید ۱۶ قوس ۱۳۹۴ رییس اجراییه حکومت وحدت ملی می گوید: به منظور محو خشونت  علیه زنان باید در کشور کار دوامدار صورت گیرد. عبدالله عبدالله روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت: “مبارزه با خشونت علیه علیه زنان کار کمپیاین چند روزه نیست؛ بلکه ایجاب می کند در این بخش به گونه ی دراز مدت کار شود.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

درِ۵۰ درصد از مکاتب ولایت بادغیس هیچگاه باز نبوده است
سلام وطندار ۱۵ قوس ۱۳۹۴ به گفتۀ شماری از شهروندان، نماینده‌گان مجلس و اعضای شورای ولایتی بادغیس، از۴۶۰ باب مکتب در این ولایت، دروازۀ نیمی از آن‌ها به دلیل تهدیدهای امنیتی بسته است. قاضی عبدالرحیم رهین، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که در ولسوالی‌های بالامرغاب، مقر، جوند و غورماچ به دلیل حضور گستردۀ طالبان هیچ مکتبی وجود ندارد و نام مکاتب صرفاً بر روی کاغذ درج شده است. آقای رهین می‌افزاید که این مکاتب صرفاً به دلیل بی‌توجهی حکومت بر روی دانش‌آموزان بسته شده است.

شش کودک مهاجر افغان در ساحل ترکیه غرق شدند
سپوتیک ۱۷ قوس ۱۳۹۴ شش طفل مهاجر افغان که با یک تعذاذ مهاجرین سعی می ورزیدند توسط قایق بادی با عبور از آبهای ساحلی ترکیه به جزیره حیوس شنا کنند، در نواحی شهر چشمه در غرب ترکیه غرق شدند. قضیه طوری است که در جریان شنا قایق آنها از اثر امواج آب بحیره واژگون شد. گفته میشود که یکی آنها طفل شیرخور میباشد. محافظین سرحدی توانستند ۵ مهاجر را از غرق شدن نجات دهند و دو تن مهاجر دیگر تا کنون مفقودالاثر میباشند.

حکومت ادارۀ توزیع شناس‌نامۀ الکترونیکی را تعطیل می‌کند
سلام وطندار ۱۵ قوس ۱۳۹۴ سلام‌وطندار به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهند که حکومت در پی تعطیل کردن ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی است. صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید که آغاز روند توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی برای حکومت مهم است؛ اما ناگزیرند به دلیل نبود بودجه و قطع کمک‌های جهانی، کارمندان این اداره را برکنار کنند.

فیفا: حکومت به اختلافات در کمیته گزینش دامن می‌زد
۸صبح  ۱۵ قوس ۱۳۹۴ مسوولان موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا، می‌گویند که نهادهای جامعه مدنی در مورد معرفی نماینده خود برای عضویت در کمیته گزینش اختلاف ندارند اما حکومت به این موضوع دامن زده و آن را کلان می‌سازد. یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا، روز دوشنبه، ۱۶ قوس، در نشستی که از سوی این نهاد به منظور بحث بالای چگونگی برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی تدویر یافته بود، گفت: «اختلافات در بحث جامعه مدنی بیشتر شکل داده می‌شود و این از طرف حکومت کلان‌تر می‌شود.

خواب؛ راه گریز از فشارهای روحی برای پناهجویان افغان
صدای آلمان ۱۶ قوس ۱۳۹۴ پناهجویان افغان در آلمان مجبورند زیاد بخوابند و آن را مرگ تدریجی می دانند. برخی از آنان می گویند در افغانستان درآمدهای بسیار بالایی داشته اند؛ اما حالا باید یک ماه انتظار بکشند تا کمک اجتماعی دولت آلمان را دریافت کنند. این همه انتظار برای به دست آوردن ۳۲۰ یورو از اداره کمک های اجتماعی آلمان است. این افراد بر اقدامات جدی برای بررسی پرونده های شان از سوی دولت آلمان تاکید می کنند.

ادامه‌ی حمایت ناتو و موضوع پناهجویان افغان؛ محور نشست خبری امروز وزیر خارجه
طلوع نیوز  ۱۵ قوس ۱۳۹۴ صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه که امروز در یک نشست خبری سخن می‌گفت با بیان اینکه رئیس جمهور در سفر اروپا درباره‌ی وضعیت پناهجویان افغان با مقام‌های خارجی گفت‌وگو کرده است گفت که ناتو در دراز مدت از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت خواهند کرد.
غنی: هیچ سندی را برای سلب حقوق پناهندگان افغان با کشورهای اروپایی امضا نکرده‌ام

  نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

نمایندگان پارلمان: هوای آلوده بیشتر از تروریسم قربانی می‌گیرد
صدای آلمان ۱۴ قوس ۱۳۹۴ انبار شدن بیش از حد کثافات در شهر کابل و هوای دودآلود پایتخت و شهرهای بزرگ دیگر افغانستان سبب شد تا مسوولان نهادهای مرتبط به حفظ محیط زیست به پارلمان استجواب شوند. نمایندگان پارلمان گفتند که آلودگی محیط زیست به مراتب بیشتر از تروریسم از افغان‌ها قربانی می‌گیرد. این در حالیست که اداره حفظ محیط زیست افغانستان می‌گوید ذرات مضر در فضای کابل صدها بار بیشتر از حد قابل پیش‌بینی است. این در حالیست که نهادهای حکومتی هیچ راه حل کوتاه مدت برای مهار آلودگی هوا ندارند.

پیامدهای نشست تغییرات اقلیمی پاریس برای افغانستان
بی بی سی ۱۶ قوس ۱۳۹۴ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به همراه ۲۶ نفر متخصص به عنوان نمایندگان مردم افغانستان در اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس شرکت کردند. مصطفی ظاهر، رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان، نیز گروه متخصصان افغان در این نشست را همراهی می‌کند. معاون سیاستگذاری این اداره در رسانه‌ها اعلام کرد که افغانستان در تغییر اقلیم هوا و آلودگی‌های گازهای گلخانه‌ای نقش بسیار کمی دارد، اما بیشتر از دیگر کشورها از این ناحیه متضرر می‌شود.

خطرهای آلودگی هوا
اطلاعات روز ۱۷ قوس ۱۳۹۴ هوا و زمین شهر کابل غرق در آلودگی است. آسمان غلیظ و دودی پایتخت‌ از یک‌ سو، خیابان‌ها و کوچه‌های مملو از زباله از سوی دیگر، سلامت مردم را با خطرهای جدی بهداشتی روبه‌رو کرده است. اما هوای کابل همیشه آلوده است؛ با آغاز فصل سرما این آلودگی شدت پیدا می‌کند. در زمستان و تابستان‌ این آلودگی تا حدی شدت پیدا می‌کند که به جای هوا، مردم دود و گرد و خاک تنفس می‌کنند. این وضعیت آن‌قدر بحرانی می‌شود که فضای شهر را لایه‌ای ضخیمی از دود می‌پوشاند.

جنگ

شصت سرباز اسیر طالبان در هلمند آزاد شدند
سلام وطندار ۱۳ قوس ۱۳۹۴ شصت تن از نیروهای امنیتی که چند هفته پیش توسط طالبان در هلمند اسیر شده بودند، در جریان عملیاتی از چنگ این گروه آزاد شدند. به گفتۀ مقام‌های امنیتی حالت روانی این سربازان خوب نیست. احمدشکیل تسل، معاون دفتر ارتباطی قول اردوی میوند در این ولایت به سلام‌وطندار گفت که این سربازان شب گذشته (پنج‌شنبه شب) در جریان عملیات مشترک نیروهای ویژه و ارتش در ولسوالی نوزاد رها شده اند.

درگیری میان گروهی طالبان در هرات، ۶۵ کشته و زخمی برجاگذشت
کلید ۱۷ قوس ۱۳۹۴ درگیری میان گروهی طالبان در ولسوالی شیندند هرات ۳۰ کشته و ۳۵ زخمی برجای گذاشته است. مقام های محلی در ولسوالی شیندند هرات به کلید می گویند:”  این درگیری از صبح دیروز میان ملاصمد و ملا ننگیالی دو تن از قوماندانان محلی طالبان در قریه زیرکوه شیندند آغاز شد که تا به  کنون دامه دارد”. عبدالاحمد فضل ولسوال شیندند هرات می گوید:”  در این درگیری تا کنون ۳۰ تن از دو طرف کشته و ۳۵ تن دیگر مجروح گردیدند”.
یک مقام طالبان: روزی که دفتر قطر باز شد ملاعمر کشته شده است

تلفات.
شش عضو داعش در عملیات هوایی در شرق افغانستان ‘کشته شدند’. درگیری در شهر قندهار، با کشته شدن دو مهاجم پایان یافت. کشته و زخمی شدن ۱۳ مخالف مسلح دولت در سمنگان. امنیت ملی: ۲ عضو طالبان در تخار بازداشت شدند. نظامیان اردوی ملی، ۳۹ عضو داعش را در اچین کُشتند. انفجاری در میدان‌وردک سه کشته و ۱۱ زخمی برجا گذاشت. نظامیان افغان هفت عضو داعش را در ننگرهار کُشتند. ۱۸ کشته و ۱۱ زخمی در حملۀ طالبان بر میدان هوایی کندهار. منابع دولتی افغانستان: درگیری بین طالبان و داعش شانزده کشته برجای گذاشت. ۱۱ شورشی در حمله‌ی هواپیماهای بی سرنشین در ننگرهار کشته شدند. در عملیات پاک‌سازی نیروهای امنیتی ۱۶ طالب کشته شدند. در عملیات نظامی روز دوشنبه ۸۶ طالب کشته شده‌اند.

فرهنگ

نمایشگاه عکس “زنان سرکش” کابل در آلمان
صدای آلمان ۱۱ قوس ۱۳۹۴ویلی برانت-هاوس در برلین، پایتخت آلمان نمایشگاه عکس”چهار زن سرکش در کابل” را راه اندازی کرده است. لیلا احمدی عکاس آلمانی-افغان در مورد کار دشوارش در افغانستان در مصاحبه با دویچه وله توضیح داده است. او گفت: من عاشق نمایشگاه هستم، زیرا در یک نمایشگاه عکس ها کاملا یک تاثیرگذاری دیگر دارند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر
هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۵

پیوست‌ها: