افغانستان151211120310_open_asia_award__624x624_openasia_nocredit

زنان افغان، ایرانی و تاجیک برنده جایزه صلح سیمرغ شدند/ بی بی سی

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

یوناما: در سقوط کندز ۸۴۸ نفر کشته و زخمی شدند
۸ صبح ۲۲ قوس ۱۳۹۴ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با انتشار گزارشی در مورد میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه سقوط شهر کندز بدست جنگجویان گروه تروریستی طالبان، می‌گوید که در این جنگ ۲۸۹ غیرنظامی کشته و هم‌چنین ۵۵۹ نفر دیگر زخمی شدند. یوناما در گزارش خود عاملان این قتل‌ها را مشخص نساخته است. شهر کندز در نتیجه یورش جنگجویان طالبان در اوایل ماه میزان سقوط کرد. این شهر برای چهار روز تحت کنترول طالبان قرار داشت. نیروهای امنیتی پس از چند روز آمادگی توانستند دو باره کنترول این شهر را بدست گیرند.
لزوم رعایت حقوق بشردوستانه در منازعات مسلحانه داخلی

گروه هماهنگی عدالت انتقالی: دولت در رسیدگی به جرایم جنگی ناتوان است
۸ صبح ۲۵ قوس ۱۳۹۴ گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌گوید که دولت افغانستان طی بیش از یک دهه گذشته در پیگرد متهمان به جنایت جنگی در کشور ناتوان و بی‌اراده بوده و از همین‌رو نیاز است تا زمینه برای ادامه تحقیقات دادگاه جزایی بین‌المللی، آی‌سی‌سی، در باره جرایم جنگی در افغانستان فراهم شود و این دادگاه به روند پیگرد متهمان به جنایت جنگی آغاز کند.

طالبان خانواده‌های سربازان پولیس محلی را در نجراب گروگان گرفته‌اند
یک ۲۵ قوس ۱۳۹۴ طالبان در ولسوالی نجراب کاپیسا نزدیک به هشتاد تن از اعضای خانواده‌های پولیس محلی را اسیر گرفته اند. برخی از فرماندهان پولیس محلی به نقل از طالبان گفته‌اند اگر تا بیست و چهار ساعت دیگر خودشان را به طالبان تسلیم نکنند، ممکن است طالبان عزیزان شان را بکشند. برخی از نماینده گان این ولایت در مجلس نیز هشدار داده‌اند اگر توجه جدی در این مورد نشود طالبان دست به جنایت کلان خواهند زد.

دستور وزیر داخله برای بازداشت عاملان کشتار اعضای یک خانواده در ننگرهار
۸ صبح ۲۵ قوس ۱۳۹۴ نورالحق علومی وزیر امور داخله، به نیروهای پولیس در ولایت‌های ننگرهار، پکتیا و همچنین ریاست عمومی مبارزه با جرایم جنایی وزارت امور داخله دستور داده عاملان کشتار اعضای یک خانواده در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند. برخی از گزارش‌ها حاکیست که سه روز قبل تمامی اعضای یک خانواده هشت نفری در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار بدست افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند. پنج کودک به شمول یک دختر دو ماهه شامل قربانیان هستند.|

برادر سفیر افغانستان در هند، در کندهار کشته شد
یک ۲۴ قوس ۱۳۹۴ مسوولان محلی ولایت کندهار تایید کرده اند که برادر سفیر افغانستان در هند، دیروز در یک حمله در کندهار کشته شده است.سردار محمد، برادر شیدا محمدابدالی، عصر روز گذشته در مربوطات حوزه سوم امنیتی شهر کندهار هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد.

ترور یک تن از سران قومی در کندهار
صدای امریکا ۲۴ قوس ۱۳۹۴ مقامات محلی در کندهار می گویند که در تازه ترین خشونت ها برادر سفیر افغانستان در هندوستان در نتیجه تیر اندازی افراد ناشناس در این ولایت کشته شده است. ضیا درانی سخنگوی پولیس ولایت کندهار گفت که افراد مسلح ناشناس ظهر دیروز زمانی سردارمحمد خان یکی از سران قوم پوپلزایی و برادر شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هندوستان را هدف قرار داد که وی در مسجد درحال ادا نماز بود.

 زنان

 زنان افغان، ایرانی و تاجیک برنده جایزه صلح سیمرغ شدند
بی بی سی ۲۰ قوس ۱۳۹۴ بی بی سی جایزه چهارمین دور جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ به زنانی از افغانستان، ایران و تاجیکستان رسید. جایزه بین المللی صلح سیمرغ در سال ٢٠٠٩ به ابتکار بنیاد آرمان‌شهر (OPEN ASIA) ایجاد شد. این جایزه، هر ٣٠ ماه یک بار، به افراد فعال در عرصه‌های هنر، فرهنگ و فعالیت‌های مدنی و شهروندی که بر وضعیت حقوق بشر، صلح و آزادی تاثیرگذار باشند، اهدا می‌شود.
شرح زندگی و فعالیت برگزیدگان دور چهارم جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ – ۲۰۱۵
بیانیه مطبوعاتی آرمان‌شهر؛ اعلام برگزیدگان چهارمین دوره از جایزه صلح سیمرغ

سه روز کارگاه؛ بررسی سه سند بین‌المللی در باره زنان
آرمان شهر ۲۳ قوس ۱۳۹۴ بنیاد آرمان‌شهر ضمن برگزاری بزرگ‌داشت هفته “حقوق بشر” از ۷ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ کارگاه‌های آموزشی را برای جمعی از شرکت‌کنندگان در خصوص بررسی کنوانسیون رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان (سیدا) و قطع‌نامه‌های ۱۳۲۵ و ۱۸۲۰ سازمان ملل در حوزه زنان و وضعیت ایشان حین منازعه و جنگ دایر کرد. گفت‌وگوهای جاری در برنامه‌های این سه روز نیز حول همین محور شکل گرفت. این برنامه‌ها به همت آرمان‌شهر و با همکاری و حمایت اتحادیه اروپا، سفارت و انستیتوت فرانسه، نهاد زنان سازمان ملل و همچنین اداره همکاری‌های سوییس در افغانستان به انجام رسید.

رولا غنی: بیرون از حصار ارگ برای زنان کار می‌کنم

طلوع نیوز ۲۵ قوس ۱۳۹۴ رولا غنی همسر رئیس جمهور می‌گوید که در پنج سال حکومت آقای غنی انتظار می‌رود تا حد زیادی خشونت ها و ناامنی ها در افغانستان کاهش پیدا کند. بانو غنی در گفت‌وگویی ویژه با انسیه شهید خبرنگار طلوع نیوز اظهارداشت که در دفترش کوشش می‌کند تا به مشکلات بانوان افغان رسیده‌گی کند و در جلب کمک‌های جهانی به آنان تلاش زیادی انجام خواهد داد.

صلح‌ بدون زنان امکان‌پذیر نیست
آرمان شهر ۲۳ قوس ۱۳۹۴ ۱۵۴مین گفت‌وگو آرمان‌شهر در چهارچوب بزرگ‌داشت هفته “حقوق بشر” (۷ – ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵) در تاریخ دهم دسامبر برابر با ۱۹ قوس/ آذر ۱۳۹۴ مصادف با روز جهانی حقوق بشر با عنوان «زنان افغانستان؛ حفاظت از دست‌آوردها، مبارزه با افراط‌گرایی و ترویج صلح و کثرت‌گرایی»‌ در کابل برگزار شد. در پایان میزگرد، برگزیدگان چهارمین دور از جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ نیز اعلام شدند. همچنین به مناسبت ۱۹ سالگی آرمان‌شهر کنسرت موسیقی با هنرنمایی استاد وحید قاسمی نیز برگزار شد. این برنامه‌ها به همت آرمان‌شهر و با همکاری و حمایت اتحادیه اروپا٬ سفارت و انستیتوت فرانسه، نهاد زنان سازمان ملل و همچنین اداره همکاری‌های سوییس در افغانستان به انجام رسید.

حامله‌های خیابانی
۸ صبح ۲۳ قوس ۱۳۹۴ مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر با ابراز نگرانی شدید از وضعیت زنان و دخترانی که دارای مشکلات روانی هستند و در روی جاده‌ها بود‌و‌باش دارند، می‌گویند که این کمیسیون طی سیزده سال گذشته دوازده مورد تجاوز جنسی بر این زنان و دختران را در افغانستان ثبت کرده است. مقام‌های این کمیسیون می‌افزایند که شماری از این دختران و زنان در نتیجه تجاوزهای جنسی حامله شده و در روی جاده‌ها ولادت کرده‌اند.

بازبینی استراتژی‌ها و ارائه طرح جدید برای حمایت از صلح و حقوق زنان در جنگ
آرمان شهر ۲۳ قوس ۱۳۹۴ صدوپنجاه‌ودومین گفت‌وگوی بنیاد آرمان‌شهر با عنوان “بازبینی استراتژی‌ها و ارائه طرح جدید برای حمایت از صلح و حقوق زنان در جنگ” با پشتیبانی و همکاری اتحادیه اروپا، سفارت فرانسه، انستیتوت فرانسه در افغانستان، نهاد زنان سازمان ملل در افغانستان، اداره همکاری‌های سوییس در افغانستان به تاریخ ۱۶ قوس ۱۳۹۴ برابر با ۷ دسامبر ۲۰۱۵ برای اولین‌بار در چهارچوب “هفته حقوق بشر” در مقر اتحادیه اروپا در کابل برگزار شد.

سیما سمر: برای حفظ کرامت انسانی مبارزه می‌کنیم
۸ صبح ۲۲ قوس ۱۳۹۴ سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشر کشور در مراسم گرامیداشت از شصت‌وهفتمین سال روز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، شنبه ۲۱ قوس در کابل گفت سال روز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر یک‌بار دیگر یاد‌آور مسوولیت‌های انسان‌های مسوول در قسمت دفاع از ارزش‌های حقوق بشری و در دفاع از عدالت شد.

اعتراض زنان غور و مسدود ساخت دروازه اداره امور مهاجرین این ولایت
کلید ۲۳ قوس ۱۳۹۴ بیش از ۱۵۰ زن در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور با تجمع در مقابل اداره عودت مهاجرین این ولایت به کم بودن بسته‌های کمک‌های زمستانی به خانواده‌های بی بضاعت اعتراض نمودند. عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به کلید گفت: نبود بسته‌های کمکی کافی برای خانواده‌ها و عدم دسترسی آنان به این بسته‌ها منجر به اعتراض زنان در این ولایت شد.

حامیان و فعالان

 چهارمین جایزه صلح سیمرغ و ۱۹ سالگی آرمان‌شهر
آرمان شهر ۲۴ قوس ۱۳۹۴ دهم دسامبر ۲۰۱۵ به مناسبت روز جهانی “حقوق بشر” در چهارچوب بزرگ‌داشت هفته‌ای به همین نام و همزمان با جشن ۱۹ سالگی بنیاد آرمان‌شهر، تندیس‌های چهارمین دور جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ اهدا شد. این جایزه این‌بار به زنان و ابتکاراتی از آن‌ها اختصاص یافت که در سه کشور همسایه در قلب آسیا – افغانستان، ایران و تاجیکستان – پاسداران واقعی صلح‌اند؛ زنانی که ازجنگ‌افروزی بیزارند و با ابتکارات مدنی و پیگیر خویش در مقابل آن ایستاده‌اند؛ زنانی که با اندیشه و عمل‌کرد خود با جهان خودکامه و جنگ‌زده مقابله کرده و ما را نیز به ادامه‌ی این مبارزه برای تغییر روابط ناعادلانه و در خدمت برابری امیدوار می‌کنند.
گزارش تصویری هفته “حقوق بشر” آرمان‌شهر

اعتراض بازمانده های قربانیان به قانون معافیت جنایتکاران جنگی در افغانستان
یورو نیوز ۲۳ قوس ۱۳۹۴ بازمانده‌های پنج هزار قربانی در افغانستان می گویند که قانون عفو و مصالحه ملی باعث معافیت جنایتکاران جنگی از مجازات شده و منجر به گسترش فعالیت‌های تروریستی، سنگسار، گروگان گیری و غصب زمین شده است. بیشتر این بازماندگان از اقارب پنج هزار قربانی سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ شمسی در دوره حاکمیت خلق و پرچم در افغانستان هستند.

والی تخار در نقش یک خبرنگار به حرف‌های مردم گوش داد
۸ صبح ۲۳ قوس ۱۳۹۴ محمد یاسین ضیا، والی تخار به عنوان یک فرد عادی به شهر تالقان مرکز این ولایت گشت و گذار و با مردم دیدار کرده است. آقای ضیا به عنوان خبرنگار از باشندگان شهر تالقان در مورد مشکلات‌شان پرسیده و گفته که دولت و والی تخار چه کارهایی را باید انجام دهند.

عدالت انتقالی برای مردم افغانستان چه معنایی دارد؟
آرمان شهر ۲۰ قوس ۱۳۹۴ دومین روز هفته حقوق بشر با موضوع «عدالت انتقالی برای مردم افغانستان چه معنایی دارد؟ از نیت تا اراده و عمل برای صلح‌سازی در سطح ملی» در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۵ برابر با ۱۷ قوس/ آذر ۱۳۹۴ با مشارکت شماری از فعالان عدالت انتقالی، دانشجویان و رسانه‌ها در مقر اتحادیه اروپا برگزار شد.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

 قاچاق انسان در افغانستان جرم‌انگاری می‌شود
۸ صبح ۲۴ قوس ۱۳۹۴ وزارت امور مهاجران در آستانه روز جهانی مهاجرت اعلام کرده که می‌کوشد در طرح قانون مبارزه با قاچاق انسان، قاچاق انسان را جرم‌انگاری کند. حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجران در مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز بین‌المللی مهاجرت گفته که این موضوع به منظور کاهش میزان مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان در این طرح قانون درج می‌شود.

کارمندان اخراجی اداره توزیع تذکره الکترونیک: از بی‌کار شدن ما جلوگیری کنید

۸ صبح ۲۵ قوس ۱۳۹۴ شماری از کارمندان اداره توزیع تذکره الکترونیک نسبت به بی‌سرنوشتی‌شان ابراز نگرانی کرده و از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته تا به اختلافات سیاسی‌شان پایان داده و از بی‌کار شدن آنان جلوگیری کنند. در تابستان امسال نزدیک به هشت‌صد تن از کارمندان اداره توزیع الکترونیک بدلیل نبود بودجه از وظایف‌شان برکنار شدند.

در ریاست معارف ولایت بامیان، فساد گسترده مالی وجود دارد
کلید ۲۴ قوس ۱۳۹۴ مقام های ریاست سارنوالی استناف ولایت بامیان، از بازداشت آمر معارف ولسوالی شیبر این ولایت به اتهام اختلاس وفساد اداری خبر می دهند. به گفتهآانان، این فرد در حال حاضر زندانی است و پرونده شان نیز تحت بررسی قرار دارد.

افغانستان عقب مانده ترین کشور در آسیا رده بندی شد
صدای امریکا ۲۳ قوس ۱۳۹۴ برنامه انکشافی سازمان ملل (یو ان دی پی) دوشنبه گزارش سالیانه توسعه بشری جهان را نشر نمود. در این گزارش شاخص های توسعهء انسانی در ۱۸۸ کشور بررسی شده و بر اساس آن در چهار کتگوری رده بندی شده اند. افغانستان در کتگوری کشورهای کمتر توسعه یافته در این گزارش قرار داد و در رده بندی جهانی، جایگاه ۱۷۱ را گرفته است.

  نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

 پیامد نشست پاریس برای افغانستان
۸ صبح ۲۵ قوس ۱۳۹۴ سرانجام به‌گفته بان کی مون، دبیر کل سازمان مللی متحد پیچیده‌ترین، دشوارترین و مهم‌ترین مذاکرات برای بشریت با توافق همه ۱۹۵ کشور شرکت‌کننده در نشست پاریس به پایان رسید. پاریس از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر شاهد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نشست‌های زیست‌محیطی بود. این نشست با این هدف اصلی که چگونه می‌توان از گرمایش زمین در اثر تصاعد گازهای گلخانه‌ای جلو گیری کرد و چه تعهداتی سیاسی الزام‌آور باید به‌وجود بیاید تا بتوان سقف گرمای کره زمین را الی سال ۲۰۵۰ تا دو درجه نگهداشت، برگزار شده بود.

جنگ

 پنجاه کشته و زخمی در درگیری میان طالبان و داعش در ننگرهار
یک ۲۵ قوس ۱۳۹۴ درگیری میان طالبان وافراد وابسته به داعش در ننگرهار، از هردوطرف پنجاه کشته وزخمی برجا گذاشته است. این درگیری از شب گذشته در بخش‌‎هایی از ولسوالی چپرهار این ولایت آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفته است در جریان این درگیری چهار عضو گروه داعش و یازده عضو طالبان کشته شده اند.

تلفات
کشته شدن بیش از سی طالب در عملیات‌های هدفمند در غزنی و کندز. یازده کشته و زخمی در حمله به مهمان‌خانه‌ خارجی. بازداشت یازده عضو داعش و کشف مخفیگاه مهمات طالبان در شرق کشور. ولسوال بورکه ترور شد.

فرهنگ

 نمایشگاه کتاب‌های آرمان‌شهر در حاشیه هفته “حقوق بشر”
آرمان شهر ۲۵ قوس ۱۳۹۴ همزمان با سه روز برنامه بزرگ‌داشت هفته “حقوق بشر” در کابل، نمایشگاهی از کتاب‌های تازه منتشر شده این بنیاد نیز برای نمایش و توزیع برگزار شد. در این برنامه نزدیک به ۵۰۰ جلد کتاب از انتشارات آرمان‌شهر به شکل رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قررا گرفت. بیشتر کتاب‌هایی که توزیع شد در خصص جنسیت و زنان بود.

کنسرت استاد وحید قاسمی؛ ای چنگ پرده‌های سپاهانم آرزوست

آرمان شهر ۲۴ قوس ۱۳۹۴ دهم دسامبر ۲۰۱۵ در مراسم اختتامیه بزرگ‌داشت هفته “حقوق بشر” و پس از اهدای جوایز سیمرغ به برگزیدگان، به مناسبت ۱۹ سالگی بنیاد آرمان‌شهر کنسرت موسیقی استاد وحید قاسمی، آوازخوان، آهنگ‌ساز و پژوهش‌گر نام آشنای موسیقی افغانستان برگزار شد. وی علاوه‌ بر اجرای چند آهنگ، در مورد ریشه‌های موسیقی فلکلور در افغانستان سخنرانی کرد. آرمان‌شهر در پایان کنسرت با اهدای تندیس سیمرغ به وی، از این هنرمند قدردانی کرد.

«رقص و رنگ» در حاشیه “هفته حقوق بشر”
آرمان شهر ۲۵ قوس ۱۳۹۴ همز‌مان با بزرگ‌داشت هفته “حقوق بشر” که از ۷ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ توسط آرمان‌شهر در کابل برگزار شد، نمایشگاه نقاشی و مینیاتور «رقص و رنگ» با آثار مرضیه نظری نیز به نمایش در آمد. مرضیه نظری پیش از افتتاح این نمایشگاه و پس از صحبت‌های سخنرانان نخستین پنل از مجموعه سخنرانی‌های سه روز بزرگ‌داشت “هفته حقوق بشر” درباره نمایش آثارش در این مراسم گفت: «امروز من به وسیله آرمان‌شهر حرف دلم را در نقاشی‌ها و میناتوری‌هایم بیان می‌کنم.»

بامیان عضو شبکه شهرهای خلاق جهان شد
۸ صبح ۲۴ قوس ۱۳۹۴ ولایت بامیان عضو شبکه شهرهای خلاق جهان در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، یونسکو شد. داشتن قدمت تاریخی، آثار باستانی، فرهنگ بومی و صنایع دستی از معیارهای عضویت در این شبکه است. ۴۷ شهر از ۳۳ کشور دنیا از سوی کمیته اعضای سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد یا یونسکو به عنوان شهرهای خلاق دنیا پذیرفته شده‌اند.

کتابخانه‌یی به ارزش ۲٫۷ میلیون دالر در میدان‌وردک ساخته می‌شود
سلام وطندار ۱۹ قوس ۱۳۹۴ کتابخانه‌یی به ارزش ۲٫۷ میلیون دالر در میدان‌شهر ولایت میدان‌وردک ساخته می‌شود. قرار است این کتابخانه پس از یک سال و در ساحه‌یی به اندازۀ پنج جریب به بهره‌برداری برسد. قرار است این کتابخانه با جدیدترین تجهیزات مجهز شده و بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب دینی، ادبی و معلوماتی را در آن جا داده شود.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۶

پیوست‌ها: