زنان-690x259
خشونت هر روز بر زنان وارد می‌شود

2

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک ملا امام در کابل دختر افغان- امریکایی را با گلوله از پای درآورد
طلوع نیوز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ ملا امام یک مجتمع مسکونی در کارته چهار کابل یک دختر امریکایی- افغانستانی تبار را با گلوله از پای درآورد.این دختر کارمند یک نهاد خارجی در کابل بود و هنگامی که از باشگاه ورزشی این مجتمع مسکونی ییرون شد از سوی این ملا آماج گلوله قرار گرفت.پولیس می‌گوید که این ملا از سه سال بدینسو در این مجتمع مسکونی به حیث ملا کار می‌کرد و هنگام فرار از سوی پولیس بازداشت شد.

افغانستان داستان تجاوز جنسی داعش از زبان دختر ۲۱ ساله ایزدی
خاورمیانه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ نادیا مراد باسی طاها، دختر ۲۱ ساله ایزدی شهروند عراق که به مدت سه ماه از جانب گروه تروریستی داعش به برد‌‌گی جنسی گرفته شده بود، از رهبران جهان خواست تا این گروه را سرنگون کند.به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طاها هنگامی که در سازمان ملل صحبت می‌کرد با چشمان پر از اشک گفت: من توسط آدم‌کشان گروه تروریستی “داعش” به حدی مورد تجاوز گروهی قرار گرفتم تا این که کاملاً بی‌هوش شدم.

ایران افزایش اعتیاد در میان زنان جای نگرانی دارد
ایلنا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، سهیل معینی افزود: همه دستگاه های دولتی و غیردولتی در این زمینه وارد عرصه عمل شوند تا بتوانیم طی بازه زمانی سه تا پنج سال موفق به کاهش اعتیاد در کشور شویم.وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر در همه کشورهای جهان وجود دارد ولی زمانی این موضوع مساله ساز می شود که تبدیل به مساله اجتماعی و بحران شود، یعنی بخش وسیعی از جمعیت فعال یک کشور درگیر اعتیاد شوند و سن اعتیاد نیز کاهش یابد.

افغانستان عروس افغان: بکارت یا مرگ
رادیو فردا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ سنت‌های قدیمی جامعه افغانستان حکم می‌کند که عروس باید باکره باشد و بکارت او باید ثابت شود.یک زن افغان به شرطی که نام او فاش نشود، در مصاحبه ای با بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گفت هنوز هم در برخی از مناطق کشور این سنت حاکم است که خانواده داماد فردای شب عروسی برای اثبات باکره بودن عروس باید لکه‌های خون را در رختخواب عروس و داماد ببینند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان رولا غنی: بیرون از حصار ارگ برای زنان کار می‌کنم
طلوع نیوز ۱۶ دسامبر ۲۰۱۵ رولا غنی همسر رئیس جمهور می‌گوید که در پنج سال حکومت آقای غنی انتظار می‌رود تا حد زیادی خشونت ها و ناامنی ها در افغانستان کاهش پیدا کند. بانو غنی در گفت‌وگویی ویژه با انسیه شهید خبرنگار طلوع نیوز اظهارداشت که در دفترش کوشش می‌کند تا به مشکلات بانوان افغان رسیده‌گی کند و در جلب کمک‌های جهانی به آنان تلاش زیادی انجام خواهد داد.

ایران مرگ یک زن نزدیک بیمارستان؛ اهمال یا “عملیات روانی” علیه پزشکان؟
صدای آمریکا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ وزیر بهداشت ایران می‌گوید پزشکان و پرستاران کشور هدف “عملیات روانی” قرار گرفته‌اند، و اگر این قشر “دلسرد” شوند، مردم ضرر خواهند کرد.حسن قاضی زاده هاشمی، به انتشار خبری درباره اهمال کادر بیمارستانی در تهران برای امدادرسانی به یک زن مصدوم که منجر به مرگ او شد، واکنش نشان داد و آن را بخشی از “عملیات روانی روی حوزه بهداشت و درمان” در دو ماه گذشته دانست.

افغانستان اعتراض زنان غور و مسدود ساخت دروازه اداره امور مهاجرین این ولایت
کلید گروپ ۱۴ دسامبر۲۰۱۵ در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور با تجمع در مقابل اداره عودت مهاجرین این ولایت به کم بودن بسته‌های کمک‌های زمستانی به خانواده‌های بی بضاعت اعتراض نمودند. عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به کلید گفت: نبود بسته‌های کمکی کافی برای خانواده‌ها و عدم دسترسی آنان به این بسته‌ها منجر به اعتراض زنان در این ولایت شد.

کودکان

ایران تحصیلات مادران، سلامت کودک و توسعه اجتماعی
بی بی سی ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵ تحصیل مادران بر الگوی فرزندپروری تاثیر می‌گذارد. مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از شروع عصر روشنگری، که آغاز مدرن شدن جوامع غربی بود، به شدت کاهش یافته است. پیش از آن در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی از هر سه کودک یکی تا قبل از رسیدن به پنج سالگی، جان خود را از دست می داد.این رقم در دهه های اخیر در کشورهای توسعه یافته به حدود نیم درصد رسیده است.

ایران به خاطر تنبیه بدنی دانش‌آموزان الیگودرزی، وزیر آموزش و پرورش عذرخواهی کرد
صدای آمریکا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ وزیر آموزش و پرورش ایران بابت تنبیه بدنی چند دانش‌آموز توسط معلمی در الیگودرز استان لرستان عذرخواهی کرد.علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به خبرگزاری ایلنا گفت که از دیدن فیلم این تنبیه بدنی “متاثر” شده و امیدوار است که تنبیه بدنی در مدارس “رو به کاهش باشد و به صفر برسد”.

قوانین و لوایح

قوانین ضد زن ایران در یک نگاه
ایران وایر ۱۶ دسامبر ۲۰۱۵ ایران کشور تضادها است.» این جمله تکراری را بارها شنیده ایم. می دانیم با وجود سرکوب های فراوان حکومتی، جنبش زنان با قوت در ایران شکل گرفته و با وجود تمایل حکومت، در سال های اخیر تعداد دانشجویان دختر در بسیاری از رشته ها از دانشجویان پسر پیشی گرفته است.

ایران صفحه آخر، تبعیض جنسیتی در قانون مجازات اسلامی
صدای امریکا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ شادی صدر: تغییر فرهنگ طولانی تر از تغییر قانون است. اما با تغییر قانون می توان فرهنگ را تغییر داد. برنامه صفحه آخر روز جمعه ۲۷ ابان ۱۳۹۴ تلویزیون صدای آمریکا به قوانین تبعیض آمیز جنسی در قانون مجازات اسلامی پرداخته است. در این برنامه شادی صدر وکیل دادگستری و مدیر سازمان عدالت برای ایران به چگونگی این قوانین و راه های مبارزه با آن ها می پردازد.

حقوق مدنی سیاسی و اقتصادی

زنان ایران و منطقه حکومت‌های جامانده از زنان
رادیو زمانه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، قبرس، سوریه و بحرین نمونه‌هایی از کشورهای منطقه هستند که همگی سال‌هاست شاهد مشارکت سیاسی زنان هستند اما لزوما این مساله به آن معنا نیست که جامعه یا روحانیون سنتی و همچنین قدرت‌مند موافق این حضور باشند. همان‌طور که در افغانستان که بیشترین تعداد زن را در مجلس دارد، هنوز زنان را سنگسار می‌کنند، بدن‌شان را به آتش می‌کشند یا در ترکیه که خشونت خانگی شدیدی علیه زنان در جریان است. به تعبیر برخی از کارشناسان کشورهای مسلمان، جوامع کشورهای منطقه از حکومت‌های خود در خصوص زنان عقب‌تر هستند.

برگزاری همایش بین المللی پیشگیری از ازدواج زودهنگام با حضور ایران
ایرنا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ به گزارش ایرنا در این همایش یک روزه برپا شده توسط کمیته دولتی امور خانواده ، زنان و کودکان جمهوری آذربایجان با همکاری سازمان بین المللی یونیسف نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه ، ازبکستان ، افغانستان ، تاجیکستان و نیز نهادهای بین المللی فعال در باکو حضور داشتند .پوران ولویون مشاور وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و قاضی دیوان عالی طی سخنانی در این کنفرانس بین المللی ازدواج را از حساس ترین وقایع زندگی انسان عنوان کرد و گفت: موفقیت و شکست این پیوند مقدس می تواند بر جامعه تاثیر بسزای بگذارد.

‘نخستین’ رفتگر زن ایران
بی بی سی فارسی ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ صغری خانی، نخستین زن رفتگر ایرانی است که از ۹ سال پیش تاکنون در شهر پیش قلعه از شهرهای تابعه شهرستان مانه در ۴۰ کیلومتری شمال غرب بجنورد در استان خراسان شمالی مشغول به کار است.

سیاست

آمادگی زنان نظامی انگلیس برای انجام ماموریت های نظامی زمینی
دری نیوز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ روزیکشنبه دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا اعلام کرد، نیروهای مسلح بریتانیا در سال آینده آماده سازی زنان نظامی انگلیس را برای مبارزه در میدان های جنگ در دست می گیرند.براساس گزارش آژانس خبری”Press Association ” به نقل از صدراعظم بریتانیا، “من و مایکل فالون وزیر دفاع کشور خوهان اشتراک زنان در تمام وظایف نظامی در سال ۲۰۱۶ هستیم.

افغانستان وضعیت زنان زندانی در افغانستان
سلام وطندار ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ یکی از نهادهای فعال در بخش زنان، با نشر یک تحقیق دربارۀ وضعیت زنان زندانی می‌گوید که این زنان چه در هنگام بازداشت و رسیده‌گی به پرونده‌های قضایی و چه در هنگام رهایی از بند، با بدترین برخوردها و ممانعت‌ها روبه‌رو می‌شوند.

ایران انتخابات مردانه و حق خواهی زنان پس از سی و هشت سال
مدرسه فمینیستی ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ رضوان مقدم: راه‌اندازی کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس» توسط گروه هایی از فعالان حقوق زنان در آستانه انتخابات، موضوعی است که از یک سو اظهار نظرها و اختلاف نظرهای بسیاری را بین فعالان سیاسی و مدنی و حتا برخی از فعالان حقوق زنان برانگیخته است؛ و از دیگر سو نیز بخش اقتدارگرای حکومت برانگیخته شده تا پیشاپیش، فضا را مشتنج کرده و از هر گونه اقدام عملی در جهت گسترش کمپین و حضور زنان در مجلس، پیشگیری کند.

ایران یک زن کاندیدای مجلس خبرگان شد
رادیو زمانه ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در نخستین روز ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان در ایران، حضور یک زن در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌ نام بحث‌برانگیز شد. به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز پنج‌شنبه ۲۶ آذر، ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان آغاز شد. در این روز زنی به نام عصمت سوادی که متولد ۱۳۴۰ و مدرس دانشگاه و حوزه علمیه است از حوزه انتخابیه تهران ثبت ‌نام کرد.

تونس ۷۰۰ زن تونسی به صفوف داعش در سوریه پیوسته‌اند
رادیو صدای فرانسه ۵ دسامبر ۲۰۱۵ “سمیره مرعی” وزیر زنان تونس، می گوید که ۷۰۰ تن از زنان این کشور به صفوف گروه داعش در سوریه پیوسته اند. او همچنین نسبت به گسترش پدیدۀ تروریسم در بین زنان و کودکان کشورش ابراز نگرانی کرده است. وزیر زنان تونس در ادامۀ سخنانش می افزاید که به غیر از ۷۰۰ زن تونسی که به صفوف داعش در سوریه پیوسته اند، شمار دیگری از زنان تونس به دلیل مشارکت در عملیات تروریستی هم اکنون در زندان های این کشور به سر می برند.

فرهنگ و جامعه

افغانستان زینب حسینی، نخستین دختری که ماراتون ۴۲ کیلومتری بامیان را تکمیل کرد
بی بی سی فارسی ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵ زینب (وسطی) می‌گوید ورزش زندگی‌اش را تغییر داده است و از زنان دعوت می‌کند که به ورزش رو آورند.ورزش همواره عرصه دشوار و پر جنجال برای زنان در افغانستان است. اما در سال‌های اخیر حضور زنان در این عرصه هر چند اندک ولی پیوسته درحال افزایش بوده است.در این میان زینب حسینی، دختری ۲۵ ساله‌ افغان است که با پیمودن راه دشوار و طولانی ولی مستحکم و ثابت به سمت حضور فعال در ورزش و برابری جنسیتی در این عرصه گام بر می‌دارد.زینب نخستین زن افغان است که ماراتون ۴۲ کیلومتری بامیان را اخیرا پیمود و در سرخط خبرها قرار گرفت.

موسیقی و سینما زندگی دختر افغان را نجات داد
صدای آمریکا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ سونیتا، نام فلم جدیدی از ساخته های فلمساز ایرانی است که زنده گی هنرمند موسیقی “رپ” سونیتا علیزاده را به تصویر کشیده است. رخساره قایم مقامی برای ساختن فلم مستند خود موضوع دشوار “ازدواج اجباری” را در مورد دختر هژده سالۀ افغان انتخاب کرده  که او توانسته است از ازدواج اجباری فرار کند.

زنان افغان، ایرانی و تاجیک برنده جایزه صلح سیمرغ شدند
بی بی سی ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ جایزه چهارمین دور جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ به زنانی از افغانستان، ایران و تاجیکستان رسید. جایزه بین المللی صلح سیمرغ در سال ٢٠٠٩ به ابتکار بنیاد آرمان‌شهر (OPEN ASIA) ایجاد شد. این جایزه، هر ٣٠ ماه یک بار، به افراد فعال در عرصه‌های هنر، فرهنگ و فعالیت‌های مدنی و شهروندی که بر وضعیت حقوق بشر، صلح و آزادی تاثیرگذار باشند، اهدا می‌شود.

ایران مصاحبه صدای آمریکا با نیلوفر بیضایی کارگردان “در حضور باد”
صدای آمریکا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ “در حضور باد”عنوان نمایش جدید نیلوفر بیضایی کارگردان ایرانی ساکن آلمان است که با رویکردی طنزآمیز به بررسی روابط  سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایرانیان در سال‌های اخیر می‌پردازد.

ایران ما در میان قصه ها
مدرسه فمنیستی ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ فیلم سینمایی جامه‌دران ساخته حمیدرضا قطبی از یک قصه، نوشته ناهید طباطبایی اقتباس شده است. انتخاب این قصه‌ در میان ادبیات داستانی معاصر، دقیق و هوشمندانه است و برای سینمای ایران انتخاب فیلمنامه‌ای بسیار دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر؛ چرا که در ایران جفای به قصه و رمان «بیشتر» از جفا به سینما است و این «بیشتر بودن» به این معنا نیست که سینما اوضاع خیلی بهتری نسبت به قصه و رمان دارد، اوضاع سینما فقط اندکی بهتر از اوضاع قصه و رمان است. در حقیقت هردو، هم رمان و هم سینما، دو هنر جذاب و سازنده برای جامعه معاصر هستند که به نوعی در تنگنای خوانده نشدن، دیده نشدن، نقد نشدن و حتا متولد نشدن قرار گرفته‌اند.

گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان سه روز کارگاه؛ بررسی سه سند بین‌المللی در باره زنان
آرمان شهر ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ بنیاد آرمان‌شهر ضمن برگزاری بزرگ‌داشت هفته “حقوق بشر” از ۷ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ کارگاه‌های آموزشی را برای جمعی از شرکت‌کنندگان در خصوص بررسی کنوانسیون رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان (سیدا) و قطع‌نامه‌های ۱۳۲۵ و ۱۸۲۰ سازمان ملل در حوزه زنان و وضعیت ایشان حین منازعه و جنگ دایر کرد. گفت‌وگوهای جاری در برنامه‌های این سه روز نیز حول همین محور شکل گرفت. این برنامه‌ها به همت آرمان‌شهر و با همکاری و حمایت اتحادیه اروپا، سفارت و انستیتوت فرانسه، نهاد زنان سازمان ملل و همچنین اداره همکاری‌های سوییس در افغانستان به انجام رسید.

ایران حکومت‌های جامانده از زنان
رادیو زمانه ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ آذر ماه برابر با ۱۲ دسامبر سال جاری، عربستان سعودی با اعطای حق رای به زنان، توانست نام خود را به عنوان آخرین کشوری ثبت کند که حق رای زنان را به رسمیت شناخته است. کشوری با حکومتی اسلامی که طبق قانونی نانوشته و بر اساس عرف جامعه زنان همچنان از حق رانندگی در آن محروم هستند.

ایران دوگانه زن عادی – زن سیاسی
مدرسه فمینیستی ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ دوگانه «زن عادی»- «زن سیاسی» دست از سرها برنمی‌دارد! البته چنان که روشن است این دوگانگی بر پایه هیچ منطق زبانی هم نیست. چرا که در مقابل «عادی»، «غیرعادی» است و در مقابل «سیاسی» هم جز «غیرسیاسی» معلوم نیست که چیست! شاید هم دوگانه مذکور همان دوگانه کهن «عام» و «خاص» باشد! در مقابل «زن عادی» در گفتمان‌های جاری به شکل ضمنی یا آشکار «زن فرهیخته»، «زن روشنفکر»، «زن هنرمند» و غیره هم قرار داده‌اند. منظور شاید به طور کلی زنانی باشند که از محدودیت‌های فرهنگ مردسالار به نوعی بر جسته‌اند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:بی بی سی فارسی، خاور میانه، طلوع نیوز، رادیو فردا، ایلینا، کلید گروپ، ایران وایر، ایرنا، دری نیوز، سلام وطندار ، مدرسه فمنیستی، رادیو زمانه، آرمان شهر

 

پیوست‌ها: