international

arton19085

خطرِ کشتار عمومی در شهرهای کُردنشین ترکیه
عکس: فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

 

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ترکیه خطر کشتار عمومی در جزیره، سیلوپ، سور، نصیبین و دارگجیت … صدای ما را می‌شنوید؟
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ پیام رسانه‌یی زیر را جامعه‌ی حقوق بشر (IHD)، یکی از سازمان‌های عضو فدراسیون در ترکیه، منتشر کرده است. از صبح زود روزِ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵، فرماندهان ارتش ترکیه اعلام کرده‌اند که ساکنان این شهرها باید خانه‌هایشان را ترک کنند. در غیر این صورت، دولت‌مردان نمی‌توانند مسوؤلیت بپذیرند. مردم کُرد در سور، نصیبین و دارگجیت وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. دولت ترکیه سنگرها و راه‌بندها در شهرهای کُردنشین را بهانه‌یی برای توجیه حکومت نظامی قرار داده است که بر اساس قانون کشور ترکیه کاملاً غیرقانونی است. دولت‌مردان راهبردِ تنبیه عمومی و نقض خشونت بار حقوق بشر را برای از کار انداختن شمارِ معدودی افراد مسلح دنبال می‌کنند. مردم کُرد در مناطقی که حکومت نظامی برقرار است، زیر حمله‌های جدی نیروهای نظامی ترکیه، نیروهای ویژه‌ی عملیاتی پلیس، از جمله «تیم اسدالله» (گروه شبه نظامی فاشیست و جهادگرا)، قرار دارند. بر اساس اطلاعات جامعه‌ی حقوق بشر، ۱۵۷ غیرنظامی در فاصله‌ی۲۴ جولای ۲۰۱۵ و ۹ دسامبر ۲۰۱۵، جان خود را در کشتار از دست داده‌اند. این جنگی غیرعادی، خشونت بار و کثیف است. قانون مجازات ترکیه معلق شده و اصل برائت، حقوق متهمان، منع شکنجه، و حق مطلق زندگی در سطح گسترده نقض می‌شود. قوه‌ی قضاییه ترکیه به‌طورِ کامل از کار افتاده و دولت‌مردان درباره‌ی نقض جدی حقوق بشر تحقیق مؤثری انجام نمی‌دهند.

بریتانیا دولت شریک خاموش عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن
ایندیپندنت ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵ موشک ها و جت های ساخت بریتانیا که به عربستان سعودی فروخته شده‌اند بخشی از جنگی هستند که دولت می خواهد ما نادیده بگیریم. در ۹ ماه گذشته، هواپیماها و موشک های ساخت بریتانیا بخشی از حمله های هوایی روزانه ائتلاف ۹ کشور به رهبری عربستان سعودی در یمن بوده اند. در این جنگ پنهان، هزاران نفر کشته شده‌اند. بمباران های ائتلاف زیر رهبری سعودی مسؤول مرگ ۶۰ درصد از ۴۴۹۳ غیرنظامی در هفت ماه اول امسال است. یک ماه پس از آغاز حمله های هوایی در مارچ، سعودی ها فخر می‌کردند که در ۱۲۵ حمله در روز دست کم ۱۰۰۰ بمب انداخته اند. بریتانیا فروشنده رده اول اسلحه به عربستان سعودی در سال گذشته بوده و نیروی هوایی عربستان سعودی ده ها جت جنگنده ساخت بریتانیا را با کمک فنی بریتانیا به پرواز در می آورد. به این ترتیب، مشارکت بریتانیا انکارناپذیر است. برای همه کسانی که از آغاز جنگ در یمن بوده اند، آشکار است که غیرنظامیان بار اصلی جنگ را به دوش دارند. گزارش عفو بین‌الملل: بمباران مدارس حمله آشکار به آینده کودکان یمن

سوریه
عفو بین‌الملل: حملات روسیه ممکن است جنایت جنگی باشد

‘۲۰۰ غیرنظامی در حملات روسیه کشته شده اند’

عراق عفو بین‌الملل: فروش سلاح جنایات داعش را ممکن کرد

نیجریه دیده‌بان حقوق بشر: ارتش صدها شیعه را کشت و اجسادشان را بی‌اجازه دفن کرد

چین بازداشت فعالان حقوق کارگری

ایران
حکم های دوباره اعدام برای متهمان نوجوان، اهانتی به حقوق کودکان
۸ دسامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: ایران با صدور دوباره حکم اعدام برای دو مرد جوان به‌خاطر جرایمی که پیش از ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، موقعیت شرم آور خود به‌عنوان بیشترین اعدام کننده نوجوانان تحکیم کرد. سجاد سنجری و حمید احمدی که به‌خاطر سن کم در هنگام ارتکاب جرم از امکان محاکمه دوباره برخوردار شده بودند، با رأی دادگاه که آنها را برخوردار از «رشد عقلی» در زمان ارتکاب جرم دانسته، به اعدام محکوم شدند.

انتقاد مجمع عمومی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران

ایران، «سومین زندان» بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵

سه نفر در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند

یک جوان نوشهری در برابر دیدگان مردم به دار آویخته شد

نوید اقدسی ‘به دلیل پیگیری قتل یک شهروند بهایی بازداشت شده است’

یک شهروند بهایی و یک نوکیش مسیحی بازداشت شدند

دو نویسنده چپگرا بازداشت شدند

یک شاعر جوان بازداشت شد

بازداشت سه نفر در سراب به اتهام تبلیغ «یمانیه»

بازداشت ۷۲۳ نفر در هشت ماه به اتهام جرایم اینترنتی در تهران

عدم رسیدگی به بیماری های زینب جلالیان در زندان خوی

دادستانی: برخورد پلیس با بدحجابی و ماهواره جدی‌تر شده است

جلوگیری نیروهای امنیتی از مراسم یابود پوینده و مختاری در کرج

عاملان غیردولتی
اسرائیل ‘گروه تروریستی یهودی’ مسؤول قتل طفل فلسطینی

عدالت

جمهوری مرکزی آفریقا پیشرفت درباره‌ی دادگاه ویژه کیفری: تلاش بیشتری برای به کار افتادن دادگاه لازم است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ بیست و سه گروه‌ حقوق بشری آفریقای مرکزی و بین‌المللی امروز اعلام کردند که جمهوری مرکزی آفریقا، سازمان ملل و تأمین کنندگان مالی بایستی تلاش هایشان را برای تشکیل دادگاه ویژه کیفری شدت ببخشند. دولت موقت گذار در جمهوری مرکزی آفریقا قانونی را که درمورد تشکیل این دادگاه در درون نظام قضایی کشور با شرکت کارکنان محلی و بین‌المللی برای تحقیق و پیگرد جنایت‌های فاحش در این کشور از سال ۲۰۰۳ به بعد، شامل جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت را در آپریل تصویب شده بود در جون ۲۰۱۵ ابلاغ کرد. نقضِ فاحشِ حقوق بشر هنوز در این جمهوری رخ می‌دهد. سازمان‌های غیردولتی به تازگی بیش از ۱۰۰ قتل و تخریب زیرساخت های اساسی و ۲۰ مورد خشونت جنسی را از آخر سپتامبر به بعد ثبت کرده‌اند. این میزان به احتمال زیاد فقط بخشی از جنایت‌های فاحش است که با معافیت از مجازات در جمهوری مرکزی آفریقا رخ داده است.

ایران مدیران ارشد رسانه‌ای ایران در فهرست تحریم‌های اروپا می‌مانند

حقوق مدنی و سیاسی

فرانسه خطر قانون تازه این است که وضعیت اضطراری را به عادی تبدیل کند
۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل گفت: تغییر پیشنهادی در قانون اساسی فرانسه با دادن چک سفید به نیروهای امنیتی برای بستن سازمان‌ها، حمله بدون حکم به خانه ها، بستن مسجدها و محدود کردن آزادی تحرک مردم، عده زیادی را در معرض نقض حقوق بشر قرار می‌دهد. در صورت تصویب این پیشنهاد، دولت‌مردان می توانند اقدامات وضعیت اضطراری را پس از پایان این وضعیت، شش ماه دیگر ادامه دهند. بر اساس وضعیت اضطراری جاری، از ۱۳ نوامبر تاکنون، دولت‌مردان تاکنون بدون حکم ۲۷۰۰ خانه را گشته اند و با محدود کردن آزادی تحرک، محدودیت اقامت را بر صدها تن تحمیل کرده‌اند. دلایل و نتایج تجدید نظر در قانون اساسی فرانسه – گفتگو با عبدالکریم لاهیجی. گزارش خبری: دولت به دنبال گنجاندن وضعیت اضطراری در قانون اساسی.

اوکرایین ممنوعیت حزب کمونیست، ضربه ای قاطع به آزادی بیان در کشور
۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل اعلام کرد: ممنوعیت حزب کمونیست در اوکرایین نقض آشکار آزادی بیان و تشکل است و باید فوری لغو شود. دادگاه اداری در کیف درخواست وزیر دادگستری اوکرایین را برای ممنوعیت حزب کمونیست تأیید کرد و این حزب دیگر نخواهد توانست در انتخابات شرکت کند یا فعالیتی انجام دهد. استفاده از واژه «کمونیست» در قانون ممنوع شده است ولی حزب کمونیست حاضر نشده نام، لوگو یا منشور خود را تغییر دهد.

بریتانیا وکلای برجسته می گویند دولت با فروش اسلحه به عربستان سعودی قانون را می شکند
عفو بین‌الملل ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ بنا به تحلیلی که کارشناسان برجسته حقوق بین‌المللی به سفارش عفو بین‌الملل شاخه بریتانیا و جهان امن‌تر ـ که هر دو عضو ائتلاف کنترل اسلحه هستند ـ تهیه کرده‌اند، دولت بریتانیا با فروش اسلحه به عربستان سعودی در چارچوب مداخله نظامی و بمباران آن در یمن حقوق بین‌المللی و مقررات اتحادیه‌ی اروپا را نقض می‌کند. این وکلا در نظریه جامع حقوقی خود بر اساس اطلاعات موجود به این نتیجه رسیده اند که دولت بریتانیا با ادامه انتقال اسلحه و تجهیزات قابل استفاده در یمن به عربستان سعودی، تعهدات خود بر اساس عهدنامه تجارت اسلحه، موضع مشترک اتحادیه‌ی اروپا و معیارهای جامع بریتانیا در مورد صادرات اسلحه را نقض می‌کند.

ایران
مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ به گزارش جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، در روز جهانی حقوق بشر، گزارش «مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران» منتشر شد. این گزارش بخشی از گزارش کامل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام است که در روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (۱۰ اکتبر ۲۰۱۵) با عنوان «مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در آسیا» به زبان انگلیسی منتشر شده بود. بخش ایران در همکاری با «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» تهیه شده است. ایران درمیان دیگرِ جرایم پرشمارِ مستوجب مجازات اعدام، ۱۷ جرم مشخص مربوط به مواد مخدر دارد که مستوجب اعدام هستند. شمار کل اعدام‌ها در ایران، در ۱۰ سال اخیر، از ۹۴ مورد در سال ۲۰۰۵ به ۶۹۴ مورد در ۷ ماه اول سال ۲۰۱۵ رسید. در ۷ ماه اول سال ۲۰۱۵، دست‌کم ۴۵۳ تن به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. تا پایان تابستان سال جاری، شمار کل اعدام‌ها از ۸۰۰ مورد و شمار اعدام‌ها به‌خاطر مواد مخدر از ۵۰۰ مورد گذشت. این رقم‌ها، حتا بدون در نظر گرفتن سه ماه آخر سال، بالاترین میزان اعدام در ۲۵ سال گذشته به شمار می‌روند. اما برآورد می‌شود که شمار کل اعدام‌ها تا آخر سال ۲۰۱۵، از ۱۰۰۰ نیز بگذرد. گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی در باره‌ی این گزارش.

ممنوع شدن ثبت‌نام در علوم انسانی در مدرسه‌های دولتی تهران

حکم اعدام محمدعلی طاهری نقض شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

روز بین‌المللی مهاجران:‌ «بحرانی بی سابقه و احتمالاً ادامه دار»
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ به مناسبت روز بین‌المللی مهاجران، فدراسیون با ژنویو ژاک، رئیس CIMADE و مسؤول سیاست گذاری فدراسیون درباره‌ی مسایل مهاجرت گفت‌وگو کرده است. رویدادهای غم انگیزی در سال ۲۰۱۵ رخ داده اند: هزاران نفر در مدیترانه جان خود را از دست داده اند و میلیون ها نفر در مرزهای اروپا مانده اند. چگونه این رویداده را خلاصه می کنید؟ ژنویو ژاک: نظیر این رویدادها را پس از جنگ جهانی دوم ندیده ایم. مهاجرتی گسترده به دلایل فوق العاده، جنگ سوریه، خشونت داعش و فروپاشی لیبی. می توان گفت دو بحران در جریان است. اول، بحرانی که هزاران تن را وادار به ترک سوریه می کند و وضعیت در عراق و لیبی. دوم، این واقعیت که کشورهای مقصد که اکثر این مردم را دریافت می‌کنند، به‌طورِ کامل پر شده‌اند و کمک بین‌المللی برای این پناه‌جویان کاملاً ناکافی است و آنها را در شرایط غیرانسانی رها کرده است. حرکت مردم به سوی اروپا استثنایی ولی فقط بخش کوچکی از آن است، یعنی فقط ۵ درصد از آوارگان. آیا این بحران کوتاه مدت است؟ خیر، چون دلایل این آوارگی در آینده نزدیک برطرف نخواهد شد؛ همان طور که دلایل مربوط به چارچوب جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه یا دلایل ساختاری خشونت برطرف نخواهد شد. اینها مردم را وادار می‌کنند در جایی دیگر در جستجوی زندگی بهتر باشند. این بحران استثنایی است، اما به زودی حل نخواهد شد. عکس هایی از بحران جهانی پناه‌جویی در سال ۲۰۱۵

ترکمنستان اخراج های اجباری در محله های عشق آباد
۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و «ابتکار حقوق بشر ترکمنستان» در نامه ای سرگشاده به شهردار عشق آباد از او خواستند با اقدام فوری به چاره جویی درباره‌ی پیامدهای اخراج های اجباری در این شهر بپردازد. از مارچ ۲۰۱۵ در مجموع ۳۰۰۰۰ ساختمان مسکونی در سه محله شهر ویران شده‌اند. در حدود صدهزار نفر بی خانمان شده‌اند و فقط بخشی از مردم به جبران ساختمان های ویران شده آپارتمان دریافت کرده‌اند، ولی بقیه نه خسارتی دریافت کرده‌اند و نه اطلاعی درباره‌ی آن.

نژادپرستی، تبعیض و پناهنده ستیزی، تهدیدی جدی علیه حقوق بشر

 ۱۸ پناهجو در پی واژگون شدن قایق چوبی در دریای اژه غرق شدند

۵۰۰۰ پناهجو در سال ۲۰۱۵ جان خود را از دست دادند

سازمان ملل: بیش از ۶۰ میلیون نفر در جهان آواره شده‌اند

سازمان ملل ۲۰ میلیارد دلار برای کمک به ۸۷ میلیون نفر نیاز دارد

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست… & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس

خشکسالی و گرمایش زمین

دفاع از حقوق بشر

تصویب قطعنامه‌ی محافظت از مدافعان حقوق بشر با افزایش آرای موافق
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) از تصویب نهایی قطعنامه‌ی محافظت از مدافعان حقوق بشر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روز پنج‌شنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ با ۱۲۷ رأی موافق (۱۰ رأی بیش از آرا در کمیته‌ی سوم) استقبال کرد. برنامه‌ی نظارت بر اهمیت پشتیبانی اکثریت بزرگی از کشورهای عضو سازمان ملل از این قطعنامه‌، در شرایطی که فعالیت مدافعان حقوق بشر به‌شدت خطرناک شده و در بسیاری از کشورها جرم انگاشته می‌شود، تأکید می‌کند. این قطعنامه‌ با عنوان «تشخیص نقش مدافعان حقوق بشر و ضرورت محافظت از آنها» خواهان پاسخ‌گویی برای حمله به مدافعان حقوق بشر (از جمله به اعضای خانواده‌ی آنها) شده و به اصرار از دولت‌ها می‌خواهد مدافعانی را که به‌خاطر استفاده از از حقوق اساسی آزادی بیان، آزادی گردهمایی مسالمت آمیز و آزادی تشکل به روش خودسرانه بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

اِکوادور فدراسیون روز پنج‌شنبه ۱۰ دسامبر گزارش خود را در کوئیتو منتشر کرد
۸ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن در اکوادور، کمیسیون حقوق بشر جهانی و بنیاد منطقه‌یی مشاوره درباره‌ی حقوق بشر روز ۱۰ دسامبر به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، گزارشی را منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد جرم انگاری اعتراض‌های اجتماعی در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. این گزارش در پی دیدار هیأت تحقیق در ژانویه‌ی ۲۰۱۵ منتشر می‌شود.

عربستان سعودی سازمان ملل خواهان آزادی فوری رائف بدوی، وکیل او و ۷ مدافع دیگر حقوق بشر شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ دسامبر ۲۰۱۵ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه‌ی مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) از رأی گروه تحقیقِ حبس‌های خودسرانه سازمان ملل استقبال کرد. این گروه، حبس مدافع حقوق بشر ولید ابوالخیر و هشت مدافع حقوق بشر دیگر را خودسرانه تشخیص داده و خواهان آزادی فوری آنها شده است. در این رأی که در نشستی در سپتامبر ۲۰۱۵ به تصویب رسیده، گروه تحقیقِ حبس‌های خودسرانه سازمان ملل خواهان آزادی ولید ابوالخیر و هشت مدافع حقوق بشر دیگر از حبس خودسرانه شد: دکتر محمد القحطانی، دکتر عبدالله الحامد، دکتر عبدالکریم الخضر، رائف بدوی، محمد البجادی، فاضل المناسف، فوزان الحربی، شیخ سلیمان الرشودی و عیسى النخیفی. در آوریل ۲۰۱۵، برنامه نظارت و شش سازمان دیگر پرونده‌‌ی ولید ابوالخیر را به گروه تحقیقِ حبس‌های خودسرانه ارجاع کردند. ولید ابوالخیر وکیل حقوق بشری، بنیانگذار و رئیس «نظارت بر حقوق بشر در عربستان سعودی» (MHRSA) است. او وکیلِ مدافع حقوق بشر سرشناس رائف بدوی نیز بود: یکی دیگر از هشت مدافع حقوق بشر که گروه تحقیق حبسشان را خودسرانه تشخیص داده است.

ویتنام پارلمان اروپا خواهان نظارت بهتر اتحادیه‌ی اروپا بر حقوق بشر شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که روز ۱۷ دسامبر تصویب کرد مشخص کرد که رعایت حقوق بشر، حاکمیت قانون و دمکراسی باید در دو توافق مهم آتی بین اتحادیه‌ی اروپا و ویتنام ـ قرارداد تجارت آزاد و چارچوب توافق درباره‌ی مشارکت و همکاری جامع ـ ترویج شود.

مالزی پارلمان اروپا وضع رو به وخامت حقوق بشر را محکوم کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ پارلمان اروپا روز ۱۷ دسامبر با تصویب قطعنامه‌ای نگرانی خود را از وضع حقوق بشر در مالزی ابراز کرد. در پی فعالیت فدراسیون و سازمان عضو آن سورینام برای افزایش آگاهی نمایندگان پارلمان اروپا برای درخواست از اتحادیه‌ی اروپا در مورد تعهدات محکمتر حقوق بشری در مالزیا، این قطعنامه‌ تصویب شد. پارلمان اروپا تداوم مجازات اعدام، مجرم انگاری دگرباشان جنسی و سرکوب جامعه‌ی مدنی به‌ویژه فعالان سیاسی و رسانه ای را محکوم کرد و خواستار الغای مجازات اعدام، الغای قانون فتنه و سازگاری تمام قوانین با موازین بین‌المللی آزادی بیان، آزادی گردهمایی و محافظت از حقوق بشر شد.

آذربایجان شورای اروپا درباره‌ی کارنامه نگران کننده حقوق بشر تحقیق می‌کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ دبیر کل شورای اروپا تصمیم گرفت بر اساس مقررات ماده ۵۲ کنوانسیون حقوق بشر اروپا که به ندرت مورد استفاده قرار گرفته، در پی نقض مستمر این کنوانسیون در آذربایجان، تحقیقی را آغاز کند. دبیر کل با اشاره به پرونده ایلقار ممداف که در زندان است، گفت: «آرای دادگاه حقوق بشر اروپا اجرای خودسرانه قانون را در آذربایجان برای خاموش کردن صدای منتقدان و محدود کردن آزادی بیان آشکار کرده‌اند.» این دادگاه در ماه مه ۲۰۱۴ رأی داد که محاکمه ممداف بی اساس بوده و دستور آزادی فوری او را صادر کرد. دولت‌مردان آذربایجان تا امروز این رای را اجرا نکرده اند. شورای اروپا نماینده ای را برای درخواست توضیح به آذربایجان اعزام خواهد کرد. فدراسیون، به‌عنوان عضوی از ائتلاف «ورزش در حمایت از حقوق بشر»، مبارزه دادخواهی شدید و مداومی را از جمله در شورای اروپا پی گرفته است. گرچه تعلیق اخیر احکام لیلا و عارف یونس مورد استقبال است اما عدالت هنوز در دسترس آنها نیست. منتقدان رئیس جمهوری علی اف با حکم های سنگین و حتا قتل روبرو هستند.

مجارستان قطعنامه‌ی تازه خواهان واکنش محکمتر علیه حمله به حاکمیت قانون و حقوق بشر شد
۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از تصویب قطعنامه‌ی دیروز پارلمان اروپا درباره‌ی وضع دمکراسی، حاکمیت قانون و حقوق اساسی در مجارستان استقبال کرد. این قطعنامه‌ که پنجمین قطعنامه‌ درباره‌ی مجارستان در چهار سال گذشته است، نگرانی های جدی سازمان‌های بین‌المللی و جامعه‌ی مدنی را درباره‌ی تحولات حقوقی و سیاسی و قانون اساسی بازتاب می‌دهد. قطعنامه‌ از کمیسیون و شورای اروپا می خواهد به تهدید یک کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا نسبت به ارزش های بنیادی این اتحادیه‌ واکنش نشان دهند.

آمریکا فراخوان کم‌سابقه نیویورک تایمز علیه «بیماری سلاح» در آمریکا

ایران
گروهی از نویسندگان خواهان آزادی همکاران بازداشت‌شده خود در ایران شدند

زندان اوین: میراث پایداری ایرانیان برای جهان

زنان

حقوق زنان و ارتجاع مذهبی: راهبردهای فعالان فمینیست از ۱۱ کشور
۱۶ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در چارچوب بررسی ارتباط بین حقوق بشر و دین در منطقه‌ی موسوم به «هِلال بحران» سمیناری در رباط (مراکش) درباره‌ی تأثیر اسلام‌گرایی بر حقوق زنان برگزار کرد. در حدود ۳۰ کارشناس از ۱۱ کشور که در آنها گروه‌ها یا احزابِ اسلام‌گرا اداره‌ی امور را در دست گرفته‌اند، در دیداری به بررسی راهبردهای مبارزه علیه پس‌رفت‌ها یا خطر پس‌روی در حقوق زنان پرداختند. این بررسی به زودی منتشر خواهد شد. با وجود این‌که نقض حقوق زنان منحصر به احزاب سیاسی اسلام‌گرا نیست، پیش‌روی این احزاب و تأثیر نظریه‌های بسیار ارتجاعی آنها، نه‌تنها در زمینه‌ی اصلاحات قانونی بلکه در زندگی روزمره‌ی زنان، تهدیدی آشکار علیه حقوق زنان به شمار می‌رود. کلیه‌ی کسانی که در این زمینه‌ها از حقوق زنان دفاع می‌کنند با مشکلات مشخصی روبرو می‌شوند. در واکنش به این وضعیت، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه فعالان، پزشکان، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری و جامعه‌شناسانی از ۱۱ کشور برگزیده تأثیر سیاست‌های اسلام‌گرایانه را بر حقوق زنان مورد ارزیابی قرار دادند. بر اساس این ارزیابی، سمینار رباط موفق شد راهبردهایی را برای محافظت از حقوق به دست آمده‌ی زنان و جلوگیری از پس‌رفتِ‌ بیشتر تدوین کند. پروژه‌ی فدراسیون به ۱۱ کشور در منطقه‌ی موسوم به «هِلال بحران» توجه دارد، زیرا حقوق زنان در کلیه‌ی این کشورها با مشکلات مشابهی رودررو است. کشورهای زیر در این منطقه قرار دارند: مراکش، تونس، مصر، مالی، نیجریه، سودان، سومالی، ترکیه، ایران، افغانستان و پاکستان.

روسیه سازمان ملل دولت را به مقابله با تبعیض علیه زنان فراخواند
۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و آ د س «مموریال» از توصیه های کمیته رفع تبعیض علیه زنان که از دولت‌مردان روسیه خواسته به مسایل تبعیض علیه زنان مهاجر و زنان از اقلیت های جنیسی، قومی و فرهنگی توجه نشان دهند، استقبال کردند. این توصیه ها بازتابی از گزارش آ د س «مموریال» بود که با پشتیبانی فدراسیون پیش از بررسی کارنامه روسیه به کمیته ارایه شده بود. این نهاد سازمان ملل از روسیه خواست به جدا کردن زنان مهاجر از کودکان شان در بازداشتگاه های موقت خارجیان خاتمه دهند. همچنین دولت‌مردان باید دست از نگهداری زنان حامله خارجی متهم به نقض مقررات اقامت در بازداشتگاه ها بردارند.

عربستان سعودی زنان برای اولین بار رای دادند؛ ورود دست‌کم ۱۵ زن به شوراهای شهر

تاثیر خصوصی سازی بر فرودستی زنان

فمینیسم فقط برای دانشگاهیان نیست: غلبه بر تفکیک و تقسیم

ایران

از تبعیض جنسیتی تا بیکاری

سوژگی زنانه در حراج خصوصی‌سازی شهر

کودکان

ترکیه “کودک‌تروریست‌”های پ کا کا
المُنیتور ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ شمار کودکان محکوم در زندان های ترکیه از سال ۲۰۰۹ پنج برابر افزایش یافته و در سال ۲۰۱۴ به ۷۵۹۵ تن رسیده است. افزایش در سال ۲۰۱۴ به نسبت سال پیش از آن ۲۳ درصد بود. به گزارش موسسه آمار ترکیه، ۱۰۲۸ تن ۱۴ـ۱۲ ساله بودند و ۶۵۶۷ تن ۱۷ـ۱۵ ساله. علاوه بر محکومان، ده ها هزار کودک نیز در موسسه های تأدیبی زیر نظارت یا بازداشت هستند. قانون مجازات ترکیه کودک را فرد زیر ۱۸ سال تعریف و آنها را به سه گروه تقسیم می کند: کودکان زیر ۱۲ سال در صورت ارتکاب جرم مسوؤلیت کیفری ندارند؛ در مورد کودکان ۱۴ـ۱۲ ساله، مسؤولان توانایی آنها را در درک جرم و کنترل رفتار خود را بررسی می‌کنند؛ کودکان بالاتر از ۱۵ سال دارای مسوؤلیت کیفری هستند ولی مجازات کمتری می بینند. اما در مورد «جرایم تروریستی»، کودکان آن قدر خوش شانس نیستند. قانون ضد تروریسم بین بزرگسالان و کودکان تفاوتی قایل نیست.

سوریه صلیب سرخ: پنج و نیم میلیون کودک نیازمند کمک‌های فوری هستند

یونیسف: بوکوحرام از آموزش یک میلیون کودک جلوگیری کرده است

ایران
هولناک ترین پرونده قتل های زنجیره ای / قتل یک شاعر به همراه برادرزاده نه ساله اش

تنها ۱۰ درصد کودکان افغان در ایران از حق تحصیل برخوردارند

فرهنگ و اندیشه

مرکز دین و ژئوپولتیک: بیشتر شورشیان سوری با داعش همفکر هستند
گاردین ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ به ادعای یک اندیشکده برجسته، بیش از نیمی از شورشیان مخالف بشار اسد رییس جمهوری سوریه با دیدگاه های داعش موافق هستند. “مرکز دین و ژئوپولتیک” می گوید تلاش ها برای نابودی داعش در سوریه و عراق به تهدید ناشی از گروه های جهادی در جهان پایان نمی دهد، زیرا تمام جناح های شورشی سوریه در دیدگاه های افراطی داعش مشترک هستند. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که دست کم ۱۵ گروه شبه نظامی، با حدود ۶۵ هزار جنگجو، قادرند هر گونه خلاء ناشی از شکست داعش در سوریه و عراق به دست ائتلاف به رهبری آمریکا را پر کنند. این گزارش می افزاید، حدود ۶۰ درصد جنگجویان در جناح های شورشی در سوریه ایدئولوژی مذهبی و سیاسی مشابه این گروه تروریستی دارند. مرکز دین و ژئوپولتیک که بنیاد تونی بلر آن را اداره می‌کند، می گوید «غرب با معطوف کردن تمام توجه اش به داعش، خود را در برابر خطر یک شکست استراتژیک قرار می دهد. شکست نظامی این گروه نقطه پایانی بر جهادی‌گری در جهان نخواهد گذاشت. ما نمی توانیم یک ایدئولوژی را با بمب از بین ببریم، ولی جنگ ما یک جنگ ایدئولوژیک است.»

ترکیه خونریزی به احساسات جدایی خواهانه کردها دامن می زند
المُنیتور ۹ دسامبر ۲۰۱۵ در تشییع جنازه وکیل حقوق بشری طاهر الچی در ۲۸ نوامبر، رهبر حزب دمکراتیک خلقها صلاح الدین دمیرتاش علیه خصومت ضد کردها در کشور صحبت کرد. او نه‌تنها دولت بلکه ترکهای عادی را که نسبت به ستم علیه کردها بی اعتنا هستند یا حتا از آن حمایت می‌کنند، محکوم کرد. سرکوب شدید و خشن آنکارا که به مرگ ده ها غیرنظامی انجامیده بسیاری از کردها را به این فکر انداخته که شاید باید به جای مبارزه به‌خاطر حقوقشان به دنبال استقلال باشند. دمیرتاش گفت: «کردها به خوبی می دانند که آن چه طاهر را کشت کشور نبود بلکه بی کشوری بود.» گفته دمیرتاش بحثی درباره‌ی منظور او به راه انداخت: اگر کردها کشور داشتند، الچی کشته نمی شد یا کشور ترکیه از کردها مثل مردم خود دفاع و حمایت نمی کند. او چند روز بعد گفت هر دو منظور را در نظر داشته است. «کردها کشور ندارند. عرب ها ۲۲ کشور دارند.» به گزارش بنیاد حقوق بشر ترکیه، دست کم ۶۷ غیرنظامی و اعضای شاخه جوانان پ کا کا در مناطق زیر حکومت نظامی کشته شده‌اند. در ۹ ماه اول امسال، ۶۳ اعدام فوری رخ داده، دلیل قتل ۴۳ تن ناروشن است و ۱۰ غیرنظامی، ۱۰۵ عضو نیروهای امنیتی و ۱۰۴ عضو پ کا کا کشته شده‌اند. به اعلام رسانه های طرفدار دولت، ۹۲۵ نفر، اغلب از اعضای پ کا کا، در فاصله ۲۲ جولای و ۱۴ اکتبر کشته شده‌اند. ۳۶۰۰ نفر در عملیات نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و از این میان ۸۶۴ در انتظار محاکمه در زندان به سر می برند. رسانه های طرفدار دولتی ابایی ندارند که بگویند ۱۶۹ غیرنظامی از جمله ۷ کودک نیز کشته شده‌اند.

بریتانیا دولت می کوشد جزییات قرارداد محرمانه امنیتی با عربستان سعودی را پنهان نگه دارد
ایندیپندنت ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ دولت بریتانیا قرارداد محرمانه امنیتی با عربستان سعودی امضا کرده و اکنون می کوشد از علنی شدن جزییات این معامله جلوگیری کند. وزیر کشور ترزا مِی «تفاهم نامه» را طی سفر به عربستان سعودی در سال گذشته امضا کرد. وزارت کشور در آن زمان هیچ اطلاعی درباره‌ی سفر او یا امضای قرارداد منتشر نکرد. تنها تایید رسمی یک سال بعد در گزارش وزارت خارجه بود که به شیوه ای غیر مستقیم به آن به‌عنوان قراردادی برای «مدرن کردن وزارت کشور [عربستان]» اشاره کرد. اما اکنون مشخص شده که قرارداد بسیار وسیعتر است. وزارت کشور بریتانیا تایید کرده که تفاهم نامه «حاوی اطلاعات مربوط به همکاری امنیتی بریتانیا با عربستان سعودی است» ولی حاضر نیست جزییات را اعلام کند و می گوید انتشار سند آن «به روابط دو جانبه بریتانیا لطمه می زند» و به امنیت ملی بریتانیا صدمه می زند. گروه‌های حقوق بشر درباره‌ی ماهیت پنهانی این معامله با رژیمی که به‌خاطر کارنامه حقوق بشر خود محکوم شده، ابراز نگرانی کرده‌اند. پادشاهی عربستان سعودی در فوریه قانون تازه ضد تروریسم را تصویب کرد که تروریسم را عبارت ها یا اقداماتی توصیف می‌کند که دولت‌مردان مستقیم یا غیرمستقیم «مزاحم» نظم عمومی یا «بی ثبات کننده» امنیت جامعه می دانند. در ماه مارچ، وزارت کشور عربستان سعودی این تعریف را گسترش داد و «تبلیغ اندیشه الحادی» و «تماس با هر گروه یا فرد مخالف با پادشاهی» و نیز «کوشش برای اخلال در وحدت ملی» از طریق دعوت به اعتراض را در آن گنجاند. وزارت کشور در عین حال مسؤول انجام اعدام ها و اجرای حکم گردن زدن علی محمد النمر ۱۷ ساله به‌خاطر شرکت در اعتراض های ضد دولتی و حمله به نیروهای امنیتی است.

ایران

جای خالی جهان در ادبیات ایران

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: المُنیتور، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، نیویورک تایمز، یوتیوب

شماره ۱۲۷ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: