افغانستان151215125502_bamiyan_literacy_624x351_bbcقصه‌هایی که سوار دوچرخه به کودکان بامیان می‌رسند/ مبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

غنی از وارثان قربانیان حادثه اخیر میدان وردک معذرت خواهی کرد
اطلاعات روز ۲۷ قوس ۱۳۹۴ رییس جمهور غنی که روز جمعه به ولایت میدان ورک سفر کرده بود، در دیداری با مردم و وارثان قربانیان حادثه اخیر این ولایت به نمایندگی از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور از خانواده‌های شهدا و مردم به‌خاطر وقوع این حادثه، پوزش خواسته است. آقای غنی در این سفر وضعیت امنیتی این ولایت را بررسی و با وارثان قربانیان حادثه اخیر میدان وردک که در آن ۸ نفر به شمول ۵ کودک کشته شد، دیدار کرده است.

کمیسیون حقوق بشر : تلفات غیرنظامیان در شمال افغانستان به ۲۰۰ تن رسیده است
افغانستان رو ۳۰ قوس ۱۳۹۴ سیدمحمد سامع مسوول کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان می گوید که آمار ثبت شده در این این کمیسیون نشان می دهد که میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ های داخلی از ۷۷ مورد در سال گذشته به ۲۱۷ مورد در سال جاری افزایش یافته و آمار واقعی بیشتر از این هم است. بیشترین میزان تلفات شامل کشته و زخمی شدن ۲۰۴ مرد در اثر انفجارها ، انتحاری ها و درگیری ها در جریان سال جاری در چهار ولایت شمال، سرپل، جوزجان، فاریاب و کندز است و تعداد تلفات خانم ها و کودکان نسبت به سال گذشته کمتر عنوان شده است.

رییس شورای ولایت هلمند: ۶۲ هزار خانواده براثر جنگ بیجاشده اند

بخدی ۲ جدی ۱۳۹۴ کریم الله اتل رییس شورای ولایت هلمند در یک نشست خبری موسوم به هلمند را دریابید، اعلام کرد که براثر جنگ در ولایت هلمند تا کنون ۶۲ هزار خانواده بی جا شده اند. آقای اتل می گوید که بیجاشد گان زنان و کودکان هستند که در هوای سرد زمستان جای مناسب ندارند و سردی هوا جان آنان را تهدید می کند.

یک ملا امام در کابل دختر افغان- امریکایی را با گلوله از پای درآورد

طلوع نیوز ۲۸ قوس ۱۳۹۴ ملا امام یک مجتمع مسکونی در کارته چهار کابل یک دختر امریکایی- افغانستانی تبار را با گلوله از پای درآورد. این دختر کارمند یک نهاد خارجی در کابل بود و هنگامی که از باشگاه ورزشی این مجتمع مسکونی ییرون شد از سوی این ملا آماج گلوله قرار گرفت. پولیس می‌گوید که این ملا از سه سال بدینسو در این مجتمع مسکونی به حیث ملا کار می‌کرد و هنگام فرار از سوی پولیس بازداشت شد.

کمیسیون حقوق بشر: رقم بی‌جاشدگان داخلی پنج برابر شده است
۸صبح ۲۸ قوس ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر با نشر گزارشی در مورد وضعیت و رقم بی‌جاشدگان داخلی می‌گوید که از شش سال به این‌سو تعداد افراد بی‌جا‌شده داخلی نزدیک به پنج برابر شده است. سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشر، شنبه ۲۸ قوس، در هنگام ارایه‌ی این گزارش در کابل گفت: «بی‌جاشدگان داخلی از حقوقی اساسی خویش از جمله حق داشتن مسکن، حق برخورداری از رفاه و آسایش، حق دسترسی به آب آشامیدنی صحی، حق مصونیت از گرسنگی، حق دسترسی به خدمات صحی، حق آموزش و پرورش و حق داشتن محیط‌زیست سالم محروم هستند.»

انفجار راکت ها شهرکابل را تکان داد
طلوع نیوز ۳۰ قوس ۱۳۹۴ مقام های امنیتی گفته اند که حوالی ساعت نو شب صدای انفجار راکت ها شهر کابل را تکان داد و گفته می شود که دست کم سه راکت در شهرکابل اصابت کرده است. مقام ها گفته اند که از این میان یک راکت در حوزه ده هم در منطقه چهاراهی زنبق اصابت نموده اند. تاکنون از تلفات برخاسته گزارش داده نشده است.

عامل اصلی قتل هشت عضو یک خانواده در ولایت ننگرهار بازداشت شد
کلید ۱ جدی ۱۳۹۴ مقام های محلی ولایت ننگرهار از بازداشت عامل اصلی قتل هشت عضو یک خانواده در ولسوالی بهسود این ولایت خبر میدهند. سلیم کندزی، والی این ولایت می گوید: عامل اصلی این رویداد برادر زاده ای ناتنی یوسف می باشد. یوسف مردی خانواده ی بود که در جریان هفته گذشته در بستر خواب از سوی افراد که ظاهرا مهمان وی بودند، با خانم و پنج کودک اش کشته شد.

 زنان

 زینب حسینی، نخستین دختری که ماراتون ۴۲ کیلومتری بامیان را تکمیل کرد
بی بی سی ۲۶ قوس ۱۳۹۴ ورزش همواره عرصه دشوار و پر جنجال برای زنان در افغانستان است. اما در سال‌های اخیر حضور زنان در این عرصه هر چند اندک ولی پیوسته درحال افزایش بوده است. در این میان زینب حسینی، دختری ۲۵ ساله‌ افغان است که با پیمودن راه دشوار و طولانی ولی مستحکم و ثابت به سمت حضور فعال در ورزش و برابری جنسیتی در این عرصه گام بر می‌دارد.

تحولی بر صنعت نمدبافی زنان بامیان
بی بی سی ۲۸ قوس ۱۳۹۴ بحران‌های سیاسی در کشور، کم‌توجهی حکومت مرکزی و ضعف اداره محلی بامیان سبب رکود صنایع دستی زنان در این ولایت شده است. با وجودی که صنعت دستی بامیان همیشه از اعتبار جهانی برخوردار بوده است، اما هم اکنون شماری از این صنایع در حال نابود شدن قرار دارند. نمد بافی، خورجین‌بافی، برگ‌بافی، قالین‌بافی، گلیم‌بافی، شال‌بافی، سوزن‌دوزی، خامک‌دوزی و فرش‌های سنتی از جمله صنایع دستی زنان هزاره‌جات‌اند که به اثر جنگ‌ها، مهاجرت‌ها و عدم حمایت دولت از خانواه‌های روستایی، بر تاق فراموشی سپرده شده‌اند.

فراغت بیش از شصت زن تجارت‌پیشه از یک دوره آموزشی
۸صبح ۲۸ قوس ۱۳۹۴ شصت‌و‌دو تن از زنان تجارت پیشه از یک دوره آموزشی چند ماهه فارغ شده‌اند. این دوره آموزشی که توسط مرکز بین‌المللی برای رشد اقتصادی زنان دانشگاه امریکایی- افغانستان در ماه اپریل گذشته راه‌اندازی شده بود، در آن زنان متشبث در مورد چگونگی رشد تجارت‌شان تحت آموزش قرار گرفته‌اند. مرکز بین‌المللی برای رشد اقتصادی زنان دانشگاه امریکایی- افغانستان، در اعلامیه‌ای می‌گوید که هدف اصلی از راه‌اندازی این دوره آموزشی «صیقل دادن توانایی و خلاقیت زنان تجارت پیشه» بوده است.

حامیان و فعالان

 ملل متحد: افغانستان باید در ۲۰۱۶ «بهترعمل» کند
صدای آلمان ۱ جدی ۱۳۹۴ هیسوم روز دوشنبه گزارش وضعیت یک ساله افغانستان را به شورای امنیت تقدیم کرد، او با نگاهی پیشبینانه به سال ۲۰۱۶ گفت: « این یک امر حیاتی است که حکومت وحدت ملی بیشتر از پیش مؤثریت خود را نه تنها به مردم افغانستان، بلکه به کشور های پول دهنده که افغانستان تا حدودی زیادی از لحاظ مالی به آنها وابسته است، نیز نشان دهد.»

ده‌ها نفر در ولایت غور به برکناری والی اعتراض کردند
بی بی سی ۲۸ قوس ۱۳۹۴ دها تن در ولایت غور در مرکز افغانستان نسبت به برکناری سیما جوینده، والی این ولایت تجمع اعتراضی برپا کردند. به گفته منابع محلی، معترضان که شماری از زنان هم در میان آنان بودند، خواستار بازگشت مجدد خانم جوینده به سمت والی غور شدند. سیما جوینده هفته گذشته از مقام ولایت غور برکنار و به عنوان معاون والی کابل، پایخت تعیین شد، اما او این پست را نپذیرفت.

فعالان جامعه مدنی: اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان به دنبال امتیاز طلبی هستند
طلوع نیوز ۳۰ قوس ۱۳۹۴ شماری از فعالان جامعه مدنی امروز در نشستی در واکنش به گفته‌های برخی از اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان می‌گویند که اعضای این شورا در پی امتیاز طلبی هستند. این فعالان شماری از اعضای این شورا را به خیانت‌های بزرگ ملی متهم می‌سازند و می‌گویند که آنان با این کار‌هایشان کشور را به بحران می‌کشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر: ۴.۴ درصد از کل نفوس کشور در داخل بی‎جا شده‎اند
اطلاعات روز ۲۸ قوس ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز شنبه، ۲۸ قوس، دو گزارش در مورد «بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان» و «وضعیت بازگشت‌کنندگان به افغانستان» را به نشر رساند. در گزارش این کمیسیون آمده که روند بی‌جاشدگی داخلی در سال‏‌های ‏اخیر به خاطر گسترش جنگ و ناامنی در کشور و نیز فقر و بیکاری و وقوع حوادث طبیعی، افزایش چشم‌گیری داشته است. براساس این گزارش، ۴.۴ درصد از کل نفوس افغانستان به صورت بی‌جاشدگان داخلی زندگی می‏‌کنند.

‘پارکور’ در افغانستان؛ پیام صلح در دامنه قصر جنگ زده دارالامان
بی بی سی ۲۵ قوس ۱۳۹۴ یگانه تیم ورزشی ‘پارکور’ در افغانستان گهگاهی در گوشه و کنار شهر بویژه در اطراف قصر جنگ‌زده دارالامان تمرین می‌کنند. آنها می‌گویند سعی دارند پیام صلح را به گوش جهانیان برسانند.

سومین همایش بین المللی ” گفتگوی های افغانستان و آسیای میانه ” در بلخ برگزار شد
افغانستان رو ۲۶قوس ۱۳۹۴ انستتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان به روز پنجشنبه هفده دسامبر سومین همایش بین المللی ” گفتگو های افغانستان و آسیای میانه ” را در بلخ بعنوان مرکز همگرایی های منطقه ای راه اندازی کرد. در این همایش که دو روز ادامه می یابد ده ها دیپلمات از کشور های آسیای میانه، کشور های اروپایی، فعالان سیاسی و مدنی کشور اشتراک کرده اند.

پنجاه‌و‌هفت درصد نمایندگان در جلسات حضور ندارند
۸صبح ۲۸ قوس ۱۳۹۴ انستیتوت زنان، صلح و امنیت، در نتیجه یافته‌هایش در مورد کارکرد مجلس نمایندگان از آغاز دوره نهم اجلاس کاری تا کنون، می‌نویسد که در اکثریت جلسات این مجلس نزدیک به پنجاه‌و‌هفت درصد نمایندگان غایب بوده و تنها چهل‌و‌سه درصد این نمایندگان در جلسات عمومی این مجلس حاضر بوده‌اند. انستیتوت زنان، صلح و امنیت می‌گوید که مشکل غیرحاضری در مجلس نمایندگان، پس از پایان دوره قانونی این مجلس و ادامه‌ی کارش براساس اعلامیه دفتر ریاست جمهوری، جدی‌تر شده و طوری که از هر سه جلسه، دو جلسه آن فاقد نصاب بوده است.

نی: حکومت باید جلو نشرات رادیو داعش را بگیرد
اطلاعات روز ۲۷ قوس ۱۳۹۴ به‌دنبال نشر گزارش‌ها از ایجاد یک ایستگاه رادیویی توسط گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار، دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‌های اطلاعات روز ۲۷ قوس ۱۳۹۴ آزاد افغا نستان می‌گوید که حکومت مکلف است تا جلو نشرات این رادیو را بگیرد. گفته می‌شود «رادیو صدای خلافت» در موج اف ام پخش می‌شود و صدای آن در شهر جلال‌آباد و شماری از ولسوالی‌های ننگرهار شنیده شده که بر ضد مردم و دولت افغانستان به تبلیغات پرداخته است.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

وزیر مهاجرین: امیدواریم پناه‌جویان افغان در فرانسه با اخراج اجباری مواجه نشوند
اطلاعات روز ۲۸ قوس ۱۳۹۴ سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان در دیدار با مقام‌های فرانسه گفته است، پناه‌جویان افغان که با سپری کردن رنج‌های بسیار خود را فرانسه می‌رسانند، امید که با اخراج اجباری مواجه نشوند. آقای بلخی هم‌چنان با اشاره به مشکلات مهاجران افغان در فرانسه گفته که روند رسیدگی به اسناد مهاجران افغان طولانی است و دولت افغانستان تقاضا می‌نماید که تا حد ممکن این روند کوتاه‌تر شود.

دو میلیون نفر در افغانستان بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار دارند
سلام وطندار ۲۹ قوس ۱۳۹۴ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) در گزارش تازه‌یی گفته است که دو میلیون نفر در افغانستان بیماری‌های واگیردار (ساری) و غیرواگیردار دارند. این گزارش که در جریان سال جاری میلادی تهیه شده، هم‌چنان نشان می‌دهد که ۲٫۲ میلیون شهروند افغانستان مصونیت غذایی ندارند. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد هر سال گزارشی را دربارۀ زنان و کودکانی که از رویدادهای طبیعی و امنیتی آسیب می‌بینند، از سطح جهان تهیه می‌کند.

۷.۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه ضرورت دارند
بی بی سی ۲۹ قوس ۱۳۹۴ یک گزارش تازه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد حاکی است که ۷.۴ میلیون نفر در افغانستان در رویداد های مختلف طبیعی و جنگ صدمه دیده اند و به کمک های فوری بشردوستانه نیاز دارند. سازمان ملل متحد همه ساله در ماه دسامبر، گزارش وضعیت جمعیت جهان را ارایه می‌کند. افغانستان در گزارش سال ۲۰۱۵ این سازمان همچنان در فهرست کشورهایی قرار دارد که میلیون ها انسان در آن به کمک های فوری نیاز دارند.

پس از ۸ ماه آموزش، ۷۴ معلول در بلخ وارد بازار کار می شوند
رشد ۲ جدی ۱۳۹۴ ۷۴ تن از معلولان ولایت بلخ پس از گذراندن یک دوره آموزشی از سوی کمیته سویدن برای افغانستان ابزار کار دریافت نموده و قرار است این افراد بعد از این با کار کردن به خودبسندگی اقتصادی برسند. نجیب الله یزدان پناه مسوول بازتوانی کمیته سویدن در ولایت بلخ می گوید که این افراد، حدود شش تا ده ماه در چندین رشته آموزش دیده اند و قرار است از این پس با دریافت ابزار کاری شان که مطابق رشته هر کدام آنها از سوی این کمیته برای شان توزیع شده است؛ با کار کردن نیازهای اقتصادی شان را برطرف نمایند.

قانون جدید تحصیلات عالی ۱۳۴ استاد دانشگاه را خانه‌نشین می‌کند
سلام وطندار ۲۹ قوس ۱۳۹۴ وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید که بر بنیاد قانون جدید تحصیلات عالی، ۱۳۴ استاد از جمع ۵۷۸۶ استاد دانشگاه بازنشسته می‌شوند. فریده مومند، وزیر تحصیلات عالی که امروز (یک‌شنبه) برای پاسخ‌دادن دربارۀ جنجال‌ها بر سر قانون جدید تحصیلات عالی افغانستان به مجلس سنا فراخوانده شده بود، گفت که مشکل استادان معترض به این قانون را با رییس جمهور غنی شریک کرده است. به گفتۀ او، رییس جمهور به زودی با این استادان دیدار می‌کند و مشکل آن‌ها نیز حل خواهد شد.

سیما جوینده: اداره‌های غور غرق در فسادند
سلام وطندار ۳۰ قوس ۱۳۹۴ سیما جوینده، والی تازه برکنار شدۀ غور می‌گوید که اداره‌های دولتی این ولایت غرق در فسادند و جنایت‌کاران جنگی بیش از حد در این اداره‌ها نفوذ دارند. خانم جوینده در گفت‌وگویی ویژه با سلام‌وطندار می‌گوید که بخشی از بودجۀ سالانۀ اکثر اداره‌های این ولایت به جیب شخصی شماری از مقام‌های بلندرتبه می‌ریزد و بخشی دیگر، صرف جنگ‌های قومی می‌شود.

۳۲۰ مهاجر افغان در تلاش بازگشت از آلمان به افغانستان
۸صبح ۳۰ قوس ۱۳۹۴ در کم‌تر از دو ماه اخیر بیش از ۳۲۰ پناهجوی تازه وارد افغان به آلمان، به سفارت و کنسولگری‌های افغانستان مراجعه کرده و درخواست بازگشت به افغانستان را داده‌اند. سفارت افغانستان در برلین می‌گوید شمار این افراد رو به افزایش است. این افراد نسبت به آینده خود در آلمان امیدوار نبوده و تلاش دارند به گونه داوطلبانه دوباره به کشور برگردند.

انتخابات
کار کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی پایان می‌یابد

سلام وطندار ۲۹ قوس ۱۳۹۴ مسؤولان کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی می‌گویند، بستۀ نهایی پیشنهادات اصلاح نظام انتخاباتی فردا (دوشنبه) به ریاست اجرایی ارایه می‌شود. صدیق‌الله توحیدی معاون کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی، به سلام‌وطندار می‌گوید که تغییر در نظام انتخاباتی، تغییر حوزه‌های انتخاباتی و ایجاد کمیتۀ شفافیت، سه مورد پیشنهادی‌یی بودند که رییس جمهور چندی پیش برای بررسی‌های بیشتر، به این کمیسیون ارجاع داده بود.

“برخی افراد نزدیک به رییس جمهوری اعتقاد به برگزاری انتخابات شفاف ندارند”
بخدی ۲ جدی ۱۳۹۴ صدیق الله توحیدی، معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان که دو روز پیش کار این کمیسیون به پایان رسید با انتقاد از برخی افراد نزدیک به رییس جمهوری و رییس اجرایی گفت: “متاسفانه برخی افراد در کنار رییس جمهوری و رییس اجرایی هستند که اعتقاد به دموکراسی، انتخابات شفاف، مردم سالاری، عدالت و مساوات ندارد.”

جنگ

 ولسوالی سنگین در ولایت هلمند به دست طالبان افتاد
بی بی سی ۲۹ قوس ۱۳۹۴ اعضای مسلح گروه طالبان در افغانستان، ولسوالی سنگین را در ولایت هلمند تصرف کرده‌اند. حدود ۴۰۰ سرباز ارتش افغانستان و مأمور پلیس در پایگاه ارتش در این ولسوالی در محاصره طالبان قرار گرفته‌اند.
یک فرمانده پلیس هلمند: جان نیروهای محاصره شده در خطر است

کابل با تمام قوت به جنگ هلمند رفته است
صدای امریکا ۲ جدی ۱۳۹۴ به دنبال اعزام مشاورین نظامی بریتانیایی به ولایت ناآرام هلمند، چهارشنبه لوی درستیز و معاون وزارت دفاع افغانستان هم به ولایت هلمند رفتند. این دو مقام ارشد دفاعی افغانستان عملیات سرکوب شورشیان طالب را رهبری خواهند کرد. مقام های افغان گفته اند که در جنگ هلمند از تمام امکانات نظامی به شمول نیروهای ویژه زمینی و طیاره های بم افگن کار گرفته می شود.

وجود ۲۶۴ گروه مسلح به شمول طالبان در مسیر پروژه‌ی تاپی در افغانستان
طلوع نیوز ۳۰ قوس ۱۳۹۴ ۲۶۴ گروه مسلح به شمول طالبان سد راه اجرای پروژه تاپی در پنج ولایت کشور هستند و این راه‏ها را ناامن ساخته اند. منابع به طلوع نیوز می‏گویند که بیشتر از ۳هزار و ۳۰۰ مرد مسلح در این گروه‏ها در ولایت‏های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار فعالیت دارند و در برابر عملی شدن پروژه‌ی تاپی تهدید به شمار می‌روند.

طالبان فقط بر ۱۱ ولسوالی افغانستان کنترول دارد
طلوع نیوز ۲۹ قوس ۱۳۹۴ بر اساس یافته های گزارش تحقیقی رادیو آشنا صدای امریکا، از جمله حدود ۳۹۰ ولسوالی در سراسر افغانستان، ۱۱ولسوالی به صورت کامل در تصرف گروه طالبان قرار دارد. این ولسوالی ها شامل وردوج و یمگان در بدخشان، غورماچ در فاریاب، کوهستانات در سرپل، درقد در تخار، ناوه در غزنی، بغران، دیشو، نوازد در هلمند، دیله در پکتیکا، و کاکران یا خاک افغان در ولایت زابل می باشد که حتی قوانین طالبانی در ولسوالی های یاد شده، نافذ است.

تلفات
کشته شدن ۹۱ طالب و ۱۱ سرباز اردوی ملی در عملیات‌ها. ده سرباز اردوی ملی به شهادت رسیدند.

فرهنگ

 قصه‌هایی که سوار دوچرخه به کودکان بامیان می‌رسند
بی بی سی ۲۸ قوس ۱۳۹۴ در کوچه پس‌کوچه‌های بامیان، این روزها مردی را می‌بینید که سوار بر دوچرخه با ظاهری آراسته و کت شلوار رکاب می‌زند، دوچرخه‌اش صندوقی مکعبی سرخ‌رنگ دارد و عنوانی روی آن نوشته شده: کتابخانه سیار. این مرد صابر حسینی نام دارد، ۳۵ ساله است و بنیانگذار بنیاد کودک و کتابخانه سیار بامیان. او تربیه معلم خوانده و در رشته ادبیات مطالعاتی داشته است، حالا مشغول تحصیل از راه دور در رشته تاریخ در مقطع لیسانس است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۷

پیوست‌ها: