زنان-690x259

img_zoom.php

موارد نقض فاحش حقوق بشر

فتوای “علمای داعش” درباره‌ چگونگی تجاوز به بردگان جنسی
دویچه‌وله ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ بنا به گزارش رویترز، گروه تروریستی “دولت اسلامی” حاکم بر مناطق اشغالی در سوریه، فتوایی ۱۵ ماده‌ای در مورد چگونگی برقراری ارتباط جنسی با زنان و دخترانی که به بردگی می‌گرفتند، تعیین کرده بود. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (۲۹ دسامبر/۸ دی) بخشی از متن فتوای “علمای داعش” در سوریه را منتشر کرد. در این فتوا، موارد و چگونگی تجاوز تروریست‌های “دولت اسلامی” به بردگان جنسی تعیین و تبیین شده است. این بردگان جنسی “غنیمت جنگی” خوانده می‌شدند.

افغانستان مردان مسلح یک کارمند بهداشتی زن را در شهر قندهار کشتند
بی بی سی فارسی ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ مقاماهای محلی ولایت قندهار در جنوب افغانستان اعلام کردند، افراد مسلح ناشناس صبح امروز در حوزه چهارم پلیس این شهر به دو کارمند بهداشت افغانستان تیراندازی کردند.این کارمندان هر دو زن و مایه‌کوبان فلج کودکان بودند.صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار می‎گوید که در این تیراندازی یکی از کارمندان که دختر ۱۶ ساله بود، کشته و مادر بزرگ او که ۵۵ سال سن داشت زخمی شده‌است.

افغانستان اکثریت دست آورد های زنان بسوی نابودی پیش می رود
خبرگزاری رشد ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ مسوولان شبکه زنان در افغانستان از حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و گفته اند حکومت وحدت ملی دستاورد های زنان در افغانستان را نادیده گرفته است.به گزارش رشد، حسنیه صافی رییس شبکه زنان امروز در یک نشست خبری گفت: اکثر دستاورد های زنان که در سال های گذشته به وجود آمده بود، حکومت وحدت ملی این دستاورد ها را به چالش مواجه ساخته است.این مسوولان برکناری سیما جویند از مقام ولایت غور، رد یک زن برای بدست آوردن عضویت در دادگاه عالی کشور از سوی مجلس و قتل های زنان در افغانستان را از دلایل نگرانی عمده شان قلم داد کرده اند.

افغانستان ابراز نگرانی از ترک تحصیل دختران دانش‌آموز در دزفول
رادیو زمانه ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵ غلام‌رضا نصرالله‌پور، مدیر آموزش و پرورش شهرستان دزفول در استان خوزستان «غیبت و ترک‌تحصیل» دختران دانش‌آموز را در این شهرستان «نگران‌کننده» خواند.به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، نصرالله‌پور گفت که ۶۰ درصد از ۵۰۰ دانش‌آموز دزفولی که در سه سال گذشته از تحصیل بازماندند، دختر بودند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان چرا زنان اعتراض می‌کنند؟
اطلاعت روز ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ این روزها شبکه زنان افغان از حکومت وحدت ملی به خاطر نادیده گرفتن زنان در پست‌های دولتی انتقاد می‌کند. این شبکه منتقد است که حکومت وحدت ملی فرهنگ زن‌ستیزی را تقویت می‌کند، حقوق زنان را اولویت درجه دوم به حساب می‌آورد و دست‌آوردهای زنان در سال‌های اخیر را به چالش می‌کشد. انتقادهای این شبکه به‌صورت مشخص اشاره دارد به افزایش خشونت در برابر زنان از یک سو و برکناری والی غور و عدم وجود زنان در مذاکرات صلح با مخالفان مسلح از سوی دیگر

حقوق زنان و ارتجاع مذهبی: راهبردهای فعالان فمینیست از ۱۱ کشور
۱۶دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در چارچوب بررسی ارتباط بین حقوق بشر و دین در منطقه‌ی موسوم به «هِلال بحران» سمیناری در رباط (مراکش) درباره‌ی تأثیر اسلام‌گرایی بر حقوق زنان برگزار کرد. در حدود ۳۰ کارشناس از ۱۱ کشور که در آنها گروه‌ها یا احزابِ اسلام‌گرا اداره‌ی امور را در دست گرفته‌اند، در دیداری به بررسی راهبردهای مبارزه علیه پس‌رفت‌ها یا خطر پس‌روی در حقوق زنان پرداختند. این بررسی به زودی منتشر خواهد شد. با وجود این‌که نقض حقوق زنان منحصر به احزاب سیاسی اسلام‌گرا نیست، پیش‌روی این احزاب و تأثیر نظریه‌های بسیار ارتجاعی آنها، نه‌تنها در زمینه‌ی اصلاحات قانونی بلکه در زندگی روزمره‌ی زنان، تهدیدی آشکار علیه حقوق زنان به شمار می‌رود. کلیه‌ی کسانی که در این زمینه‌ها از حقوق زنان دفاع می‌کنند با مشکلات مشخصی روبرو می‌شوند. در واکنش به این وضعیت، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه فعالان، پزشکان، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری و جامعه‌شناسانی از ۱۱ کشور برگزیده تأثیر سیاست‌های اسلام‌گرایانه را بر حقوق زنان مورد ارزیابی قرار دادند. بر اساس این ارزیابی، سمینار رباط موفق شد راهبردهایی را برای محافظت از حقوق به دست آمده‌ی زنان و جلوگیری از پس‌رفتِ‌ بیشتر تدوین کند. پروژه‌ی فدراسیون به ۱۱ کشور در منطقه‌ی موسوم به «هِلال بحران» توجه دارد، زیرا حقوق زنان در کلیه‌ی این کشورها با مشکلات مشابهی رودررو است. کشورهای زیر در این منطقه قرار دارند: مراکش، تونس، مصر، مالی، نیجریه، سودان، سومالی، ترکیه، ایران، افغانستان و پاکستان.

پوزش ژاپن از بردگی جنسی زنان کره‌ای در جنگ جهانی دوم
رادیو زمانه ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ تنش بین کره جنوبی و ژاپن بر سر ماجرای به بردگی جنسی کشیدن زنان کره‌ای در روسپی‌خانه‌های سربازان ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم، با عذرخواهی ژاپن از کره جنوبی پایان یافت.«زنان آسایشگر»، قربانیان بردگی جنسی در جنگ جهانی دوم«زنان آسایشگر»، قربانیان بردگی جنسی در جنگ جهانی دوم به‌گزارش خبرگزاری آلمان، یون بیونگ، وزیر امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی خود در سئول گفت در این‌باره دو کشور به «توافق قطعی و غیرقابل فسخ» دست یافته‌اند.

روسیه سازمان ملل دولت را به مقابله با تبعیض علیه زنان فراخواند
رادیو صدای فرانسه دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و آ د س «مموریال» از توصیه های کمیته رفع تبعیض علیه زنان که از دولت‌مردان روسیه خواسته به مسایل تبعیض علیه زنان مهاجر و زنان از اقلیت های جنیسی، قومی و فرهنگی توجه نشان دهند، استقبال کردند. این توصیه ها بازتابی از گزارش آ د س «مموریال» بود که با پشتیبانی فدراسیون پیش از بررسی کارنامه روسیه به کمیته ارایه شده بود. این نهاد سازمان ملل از روسیه خواست به جدا کردن زنان مهاجر از کودکان شان در بازداشتگاه های موقت خارجیان خاتمه دهند. همچنین دولت‌مردان باید دست از نگهداری زنان حامله خارجی متهم به نقض مقررات اقامت در بازداشتگاه ها بردارند.

ایران برنامه‌ریزی امنیت و کاهش خشونت
خانه امن ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵ اگر با خشونت خانگی مواجه هستید یا معتقدید که در خطر خشونت قرار دارید، ایجاد یک برنامه امنیت از قبل می‌تواند هم به شما و هم به خانواده‌تان کمک کند تا حتی‌الامکان در امنیت باشید. داشتن چنین برنامه‌ای از قبل بسیار مهم است چون برنامه‌ریزی در وسط یک بحران یا وضعیت خشونت‌آمیز بسیار مشکل است.اطلاعات موجود در این برگه به شما کمک می‌کند تا یک برنامه امنیتی ایجاد کنید که پاسخگوی نیازهایتان باشد و کودکان و دیگر افراد در معرض خطر در خانه را مد‌نظر قرار دهد. این برنامه را مرتب مرور کنید و آن را با فرزندانتان تمرین کنید تا بدانند در یک حادثه خشونت‌آمیز چه کارهایی باید انجام دهند.

کودکان

ترکیه “کودک‌تروریست‌”های پ کا کا
المُنیتور ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵ شمار کودکان محکوم در زندان های ترکیه از سال ۲۰۰۹ پنج برابر افزایش یافته و در سال ۲۰۱۴ به ۷۵۹۵ تن رسیده است. افزایش در سال ۲۰۱۴ به نسبت سال پیش از آن ۲۳ درصد بود. به گزارش موسسه آمار ترکیه، ۱۰۲۸ تن ۱۴ـ۱۲ ساله بودند و ۶۵۶۷ تن ۱۷ـ۱۵ ساله. علاوه بر محکومان، ده ها هزار کودک نیز در موسسه های تأدیبی زیر نظارت یا بازداشت هستند. قانون مجازات ترکیه کودک را فرد زیر ۱۸ سال تعریف و آنها را به سه گروه تقسیم می کند: کودکان زیر ۱۲ سال در صورت ارتکاب جرم مسوؤلیت کیفری ندارند؛ در مورد کودکان ۱۴ـ۱۲ ساله، مسؤولان توانایی آنها را در درک جرم و کنترل رفتار خود را بررسی می‌کنند؛ کودکان بالاتر از ۱۵ سال دارای مسوؤلیت کیفری هستند ولی مجازات کمتری می بینند. اما در مورد «جرایم تروریستی»، کودکان آن قدر خوش شانس نیستند. قانون ضد تروریسم بین بزرگسالان و کودکان تفاوتی قایل نیست.

سوریه صلیب سرخ: پنج و نیم میلیون کودک نیازمند کمک‌های فوری هستند
بی‌بی‌سی فارسی ۳ دسامبر ۲۰۱۵ صلیب سرخ بین‌الملل نسبت به بروز یک فاجعه انسانی در سوریه با فرا رسیدن فصل زمستان هشدار داده است. این نهاد بین‌المللی می‌گوید دوازده میلیون سوری از جمله پنج و نیم میلیون کودک نیازمند کمک‌های فوری هستند. صلیب سرخ بین‌الملل گفته است این افراد محتاج پناهگاه و مواد غذایی هستند و به کمک‌های پزشکی هم احتیاج دارند. این سازمان خواهان دسترسی بهتر آژانس‌های امدادرسانی به افراد نیازمند شده است.

آفریقا یونیسف: بوکوحرام از آموزش یک میلیون کودک جلوگیری کرده است
بی بی سی فارسی ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در گزارشی گفت به دلیل خشونت گروه اسلام‌گرای بوکوحرام، یک میلیون کودک در افریقا از رفتن به مدرسه محروم شده‌اند. این گزارش هم‌چنین درباره افزایش خطر آدم‌ربایی، بدرفتاری و افراط‌گرایی هشدار داده است.گروه‌ افراطی و اسلام‌گرای بوکوحرام از رفتن بیش از یک میلیون کودک به مدرسه در نیجریه و کشورهای همسایه آن جلوگیری کرده‌ است. بیش از ۲ هزار مدرسه و صدها موسسه آموزشی دیگر در نیجریه، کامرون، چاد و نیجر بسته شده‌اند. اینها بخشی از گزارش یونیسف، صندوق کمک به کودکان سازمان ملل متحد است که شامگاه روز دوشنبه (۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر) منتشر شده است.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان تحولی بر صنعت نمدبافی زنان بامیان
۸ صبح ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ بحران‌های سیاسی در کشور، کم‌توجهی حکومت مرکزی و ضعف اداره محلی بامیان سبب رکود صنایع دستی زنان در این ولایت شده است. با وجودی که صنعت دستی بامیان همیشه از اعتبار جهانی برخوردار بوده است، اما هم اکنون شماری از این صنایع در حال نابود شدن قرار دارند. نمد بافی، خورجین‌بافی، برگ‌بافی، قالین‌بافی، گلیم‌بافی، شال‌بافی، سوزن‌دوزی، خامک‌دوزی و فرش‌های سنتی از جمله صنایع دستی زنان هزاره‌جات‌اند که به اثر جنگ‌ها، مهاجرت‌ها و عدم حمایت دولت از خانواه‌های روستایی، بر تاق فراموشی سپرده شده‌اند.

امریکااعطای بالاترین نشان تحقیقات کاخ سفید به مونا جراحی
رادیو فرهنگ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ یک استاد جوان ایرانی دانشگاه میشیگان موفق به دریافت بالاترین نشان تحقیقاتی دانشمندان و مهندسان جوان از رییس جمهور آمریکا شد.خانم پروفسور مونا جراحی در مراسمی که در کاخ سفید برگزار شد، نشان «استعداد برتر حرفه ای جوان سال» را از رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما به خاطر تحقیقات و انجام پروژه های خلاق در گسترش و صنعتی کردن فناوری «تِراهِرتز» دریافت کرد. فناوری «تِراهِرتز» در صنایع پزشکی، دارویی و ماشین آلات کاربرد دارد.

گفت‌وگوی «شرق» با تنها زن رفتگر ایران
شرق ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵ آهنگ پیشواز تلفن همراهش شاد است و پرانرژی، مثل رنگ نارنجی لباس و در خانه‌اش که معلوم است از روحیه شادش ریشه می‌گیرد. تنها زن ایران است که روزی خود و همسر و پسران بی‌کارش را با تمیزکردن و رفت‌وروب زباله‌های خیابان‌ها و جوی‌ها درمی‌آورد. «صغری خانی»، زن رفتگری که مثل تمام زنان همشهری خود کار سخت می‌کند اما به جای کار در مزرعه پنبه و وجین‌کردن، تمیزکردن خیابان‌ها و جوی‌ها را انتخاب کرده تا چرخ زندگی‌اشان را بچرخاند. رفتگران همه‌جای ایران شرایط متعادل و خوبی ندارند، همه آنها یک کار را در شرایط سخت از سخت‌تر انجام می‌دهند و همه آنها حداقل حقوق را با حداکثر سختی و آسیب و احتمال بیماری دارند.

انتقال تابعیت، حق هر زن ایرانی است

سیاست

آنگلا مرکل شخصیت سال ۲۰۱۵ شد
خبرگزاری رشد ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ خبرگزاری فرانسه آنگلا مرکل را به عنوان بانفوذترین شخصیت سال ۲۰۱۵ انتخاب کرد. به گزارش رشد، در رای‌گیری میان کادر دبیران و خبرنگاران متعلق به همه سرویس‌ها و زبان‌های خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به عنوان شخصیت نخست سال ۲۰۱۵ از دید این خبرگزاری انتخاب شد و پس از وی نیز ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در رده دوم فهرست با نفوذترین اشخاص سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.

ماجرای تحریف شخصیت سمر به سلمان رشدی افغانستان
خبرگزاری فارس  ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در گپ‌وگفتی صمیمی از ماجرای تلخ زندگیش در دوره طالبان، اشغال افغانستان توسط شوروی، زندگی در مهاجرت، ازدواج، طبابت، ورود به عرصه سیاست و وضعیت فعلی خود در افغانستان گفت.

فرهنگ و جامعه

ایران  توقیف خانه دختر به دستور مستقیم وزیر
بیدار زنی ۳۰ دسامبر۲۰۱۵ ملودی خاچاطوریان- فیلم «خانه دختر» در آستانه اکران به دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف و به کمد بایگانی سازمان سینمایی سپرده شد. فیلمی  انگشت بر مشکلات و معضلات دختران جوان در جامعه گذاشته و آن را مورد هدف قرار داده است.محمد شایسته تهیه‌کننده این فیلم ضمن تاکید توقیف فیلم در گفتگو با خبرگزاری‌های ایران گفته است با این که این فیلم از بهمن ۹۳ تاامروز  ۴ بار پروانه نمایش گرفته است، با دستور مستقیم  وعلی جنتی توقیف شده و امکان اکران ندارد.

ایران پروین اعتصامی، شاعری که باید از نو شناخت
رادیو زمانه ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ آنچه در کودکی و نوجوانی از پروین اعتصامی در ذهن من نقش بسته است تصویر زنی خداپرست، واعظ و مطیع است که زنانگی و میل به آزادی و عدالت‌خواهی در اشعارش یافت نمی‌شوند. پس از انقلاب ۵۷ اشعار پروین اعتصامی از دوران دبستان در کتاب‌های درسی حضور داشت اما کمتر کسی مشتاقانه دیوان شعر این شاعر را می‌خرید و در کتابخانه شخصی‌اش نگاه می‌داشت.

ایران بررسی مزاحمت های خیابانی در «بیراهه»
جام جم انلاین ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه یک، برنامه بیراهه امروز به موضوع مزاحمت های خیابانی و دور دورهای شبانه می پردازد.حسین طلا جامعه شناس و نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی خانه ملت و خانم دکتر زارعی روانشناس بالینی مهمان و کارشناس این برنامه هستند تا درباره این دو معضل اجتماعی که متاسفانه در جامعه بروز و ظهور پیدا کرده است و آسیب هایی که این سوء رفتارها بر خلق و خوی مزاحمان و اقشار مردم ایجاد می کند، گفتگو کنند.

گزارش، پژوهش و کتاب

یک تحقیق تازه: پرده بکارت افسانه است
ایران وایر ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ برخی محققان می گویند چیزی به عنوان پرده بکارت وجود ندارد و این میزان از دانش اندک درباره بدن زنان، تاسف بار است. سازمان سکس و جامعه نروژ  با همکاری سازمان های همکار خود در اسکاندیناوی مدت هاست که بر روی این موضوع کار تحقیقاتی انجام می دهند، به تازگی در روزنامه آفتن پستن  مقاله ای در این باره منتشر کرده که نتیجه تحقیقات این پژوهشگران است. یافته های محققان این سازمان علاوه بر انتشار در روزنامه پرتیراژ این کشور، در وبسایت جوانان نروژ با عنوان  اسطوره بکارت هم منتشر شده و فضایی را برای گفت و گو در بین نوجوانان و جوانان فراهم کرده است.همچنین انیمیشنی هم از کانال ۴ سوئد با عنوان اسطوره بکارت پخش شده که به زبان ساده ماجرای افسانه پرده بکارت و دستگاه تناسلی زنان را شرح می دهد. این انیمیشن توضیح می دهد که پرده ای به نام پرده بکارت وجود ندارد.

بررسی آثار زنان نویسنده
ایسنا ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵ این نشست که با نمایشگاه خیریه کتاب همراه است؛ با بررسی آثار فریبا وفی و جمیله دارالشفایی روزهای ۱۰ و ۱۱ دی ماه در موسسه مهر طه، مرکز نگهداری دختران بد سرپرست و بی‌سرپرست برگزار می‌شود. روز ۱۰ دی‌ماه اولین اثر جمیله دارالشفایی «خالی بزرگ» توسط آتوسا افشین نوید ساعت ۱۸ مورد بررسی قرار می‌گیرد و ۱۱ دی ماه ساعت ۱۷ دکتر مریم‌السادات حسینی به بررسی آثار فریبا وفی می‌پردازد.

هرساعت، ۱۸ طلاق ثبت می‌شود
ایسکانیوز  ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند اینها تنها بخشی از آمارهایی بود که محمدابراهیم طریقت در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد. او در همین نشست، گزارشی از آمار طلاق و ازدواج ارایه کرد که حکایت از کاهش ٣,۴‌درصدی ازدواج و افزایش ۴.٢‌درصد طلاق در ٩ ماه گذشته داشت: «در این مدت ۵۲۰‌ هزار و ۲۴۰ ازدواج به ثبت رسید که ۴۲۷‌ هزار و ۴۱۷ مورد شهری و نزدیک به ۹۲‌ هزار و ۸۲۳ مورد روستایی بوده است که به‌طور میانگین ۳.۴‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.» آمار طلاق هم مورد اشاره این مسئول بود: «همچنین در این مدت ۱۲۲ ‌هزار و ۳۴۰ طلاق به ثبت رسیده که ۱۰۹‌هزار و ۸۰۲ مورد در مراکز شهری و ۱۲‌هزار و ۵۳۸ مورد نیز در مناطق روستایی بوده که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل ۴.۳‌درصد افزایش داشته است.»

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:بی بی سی فارسی، خبرگزاری رشد، رادیو زمانه، اطلاعات روز، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، رادیو زمانه، رادیو صدای فرانسه، خانه امن، المنیتور، رادیو فرهنگ، شرق، خبرگزاری رشد، خبرگزاری فارسی، بیدار زنی، رادیو زمانه، جام جم انلاین، ایران وایر، ایسنا، ایسکانیوز ، ۸صبح .

 

پیوست‌ها: