international

۲۰۱۵، سالی پرتلاطم برای پناهجویان و آوارگان

0,,18924633_303,00

عکس: د پ آ/گ لیکووسکی/سامانه اینترنتی دویچه وله

موارد نقض فاحش حقوق بشر

بیلان سالانه روزنامه‌نگاران کشته شده در جهان: ۱۱۰روزنامه‌نگار کشته شده در ۲۰۱۵

ترکیه یک روزنامه‌نگار سوری مخالف کشته شد

نهادهای دولتی

عربستان سعودی صد وپنجاه و سومین محکوم در سال جاری گردن زده شد

بحرین ۲۹ نفر محکوم به زندان و سلب تابعیت

سوریه مرگ «۱۰ کودک و ۱۸ غیرنظامی دیگر» در حملات دولت

آمریکا

پلیس بار دیگر دو شهروند سیاه‌پوست این کشور را کشت

مامور پلیس در ارتباط با کشتن پسر ۱۲ ساله در اوهایو متهم نمی شود

اسراییل

چهار فلسطینی به دست نیروهای امنیتی کشته شدند

نیروهای امنیتی دو جوان فلسطینی را کشتند

ایران

۲۴ اعدام در یک هفته

در یک هفته ۱۶ نفر در قزوین اعدام شده‌اند

بازداشت فاطمه رضوانی و آذر کروندی

بستگان یک خانواده بهایی در سنندج بازداشت شدند

حراست ارشاد اسلامی مجید درخشانی را از فعالیت هنری منع کرد

توقیف فیلم «خانه دختر» به دستور مستقیم وزیر

تشکیل پرونده‌ای دیگر برای نرگس محمدی

عاملان غیردولتی

پاکستان انفجار بمب بیش از بیست قربانی گرفت

عدالت

اسراییل محکومیت قطعی نخست‌وزیر سابق اسراییل به ۱۸ ماه زندان

ایران توافق جریان‌های سیاسی داخل حکومت برای روشن نشدن حقیقت درباره اعدام‌های دهه شصت

حقوق مدنی و سیاسی

یمن سال وحشتناک
شبکه‌های اطلاعات منطقه‌ای ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای یمن سال ۲۰۱۵ سال وحشتناکی بود. در فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان، خیزش حوثی ها و حمله های هوایی به رهبری عربستان سعودی برای کنار زدن آنها از قدرت به بحران کامل انسانی انجامید. سپس، در ماه نوامبر، مناطق ساحلی سنگین ترین توفان چند دهه اخیر را از سر گذراندند که به سیل و آوارگی وسیع منجر شد. خبرهای سال را به ترتیب زمانی ببینید. نمایندگان طرف های جنگ در یمن روز ۱۷ دسامبر توافق فوری درباره‌ی امکان تامین کمک به شهر محاصره شده تعز را اعلام کردند. اما شهروندان می گویند این آتش بس هنوز کمک به شدت مورد نیاز را به بار نیاورده است. یمنی های محاصره شده می پرسند:کمک؟ چه کمکی؟ در ماه نوامبر، رئیس کمک های بشردوستانه سازمان ملل استفن اُ برین گفت که ۲۰۰۰۰۰ تن در شهر تعز در «محاصره کامل» به سر می برند.

فرانسه برای ما قطعاْ خیر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ فدراسیون به همراه در حدود ۷۵ سازمان‌ و اتحادیه مستقر در فرانسه با انتشار فراخوانی درباره‌ی تغییرات قانون اساسی فرانسه اعلام کردند: «نه به محرومیت از تابعیت، نه به دمکراسی زیر قید شرایط اضطراری، نه به اصلاحات در قانون اساسی بدون بحث و با بهره برداری از ترس به‌حق ناشی از حمله ها. ما حکومت با تکیه بر ترس را نمی پذیریم؛ حکومتی که هیچ تضمینی نمی دهد اما نقض اصول اساسی ما را مجاز می‌کند. جواب ما به‌طورِ مطلق «نه» است. همه کسانی را که عقیده دیگری درباره‌ی فرانسه دارند، فرا می خوانیم آن را ابراز کنند. این فراخوان را امضا کنید.»

ترکیه نقض قانون اساسی، اتهام جدید رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها

ایران

۱۵ سال زندان بدون حتی یک روز مرخصی

آزادی دو روزنامه‌نگار پس از سپری کردن سه سال زندان

اقدام برای حذف مجازات اعدام در مورد قاچاقچیان مواد مخدر

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مروری تصویری بر ۲۰۱۵ سال پرتلاطم پناهجویان و آوارگان

دست‌کم ۲۱ پناهجو در سواحل ترکیه و یونان غرق شدند

ایران

مرز قصه و واقعیت کجاست؟
اخبار روز     ۲۶ دسامبر ۲۰۱۵ گوشه سالن کوچک انتظار سفارت، کنار زن می نشینم . سرش پایین است و با انگشتان دستانش بازی میکند. تمام وجودش پر از اضطراب است. یکی یکی فرزندانش را صدا می کنند تا از آن ها پرس وجو کنند. به سختی سر صحبت را با او باز میکنم. معلوم است دلش نمیخواهد حرف بزند ولی بالاخره گفت حکایت زنی را که حالا فقط سی و چهار سال دارد. …

سوءاستفاده سپاه از فقر در سیستان و بلوچستان

هشدار درباره «کاهش شدید» قدرت خرید کارگران

«ما ۴۵ میلیون نفریم»، اما جداییم! گزارش از میان کارگران

ایران با بیش از ۹ میلیون بیسواد در رتبه ۱۲۰ جهان از لحاظ میزان باسوادی

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ترکیه

فراخوان اعتصاب اتحادیه‌های سراسری برای برقراری صلح

راهپیمایی برای صلح: از بودروم تا دیاربکر

دفاع از حقوق بشر

اسراییل آزار غیرقابل قبول مدافعان حقوق بشر را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین متوقف کنید

مرکز خبر سازمان ملل ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ کارشناسان مستقل سازمان ملل امروز از گزارش های مربوط به تلاش آشکار دولت‌مردان اسراییل و کوچ‌نشینان برای جلوگیری از فعالیت مسالمت آمیز مدافعان حقوق بشر با حمله های جسمی، آزار، دستگیری و بازداشت و تهدید به کشتن آنها به‌ویژه در الخلیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ابراز نگرانی کردند. اوایل ماه، گروهی از کارشناسان سازمان ملل از دولت اسراییل خواسته بودند محافظت از مدافعان حقوق بشر را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تضمین کند تا آنها بتوانند بدون محدودیت غیرقانونی و ترس از انتقام به کارشان بپردازند. میشل فورست، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای وضع مدافعان حقوق بشر گفت: «آزار مداوم مدافعان حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین که از حق آزادی بیان و آزادی تشکل خود بهره می برند، قابل قبول نیست و باید فوری متوقف شود.

زنان

بریتانیا تصویب مجازات برای خشونت خانگی آنلاین

ایران

مروری بر حق خواهی زنان در این سی و هشت سال؛ نه «پس از سی و هشت سال»
اخبار روز     ۲٨ دسامبر ۲۰۱۵ سارا صدیقی (تریبونی برای زنان چپ) ـ آیا اِشکال و کاستی این انتخابات و تمامی انتخابات‌های دیگر فقط مردانه بودن آن است؟ آیا حق زنان در انتخابات فقط داشتن چند کرسی بیشتر نمایندگی است، آن هم در مجلسی که قوانین بسیاری علیه زنان تصویب کرده و حتما خواهد کرد؟ کمپین«تغییر چهره‌ی مردانه مجلس» چندی است که به راه افتاده. هر چند که اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند که از دو سال قبل کار در این مورد را آغاز و راه‌هایی را برای کشاندن مردم پای صندوق‌ها و به نفع خود شروع کرده بودند. و زنان را به عنوان مخاطب خود انتخاب کردند. این کمپین اولین گام خود را افزایش تعداد کاندیداهای زن، طرح مطالبه ۵٠ کرسی برای زنان برابری‌طلب و کارت قرمز برای کاندیداهای زن ستیز عنوان کرده است… همچنین بخوانید: فمنیست های اسلامی به بوی کباب می آیند

نامزدهای زن انتخابات مجلس: ۱۰ درصد

تکرار “توهین‌های شنیع” روزنامه یالثارات به معاون رئیس جمهور در امور زنان

فرهنگ و اندیشه

ترکیه من حقیقت را درباره‌ی رئیس جمهوری اردوغان و سوریه فاش کردم؛ او مرا زندانی کرد
گاردین ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ چان دوندار:  انتقال پنهانی اسلحه دولت ترکیه به سوریه باز هم به بحثی دامن زده است. در اوایل ۲۰۱۴، کامیونی که گویا به سازمان اطلاعات ترکیه تعلق داشت در نزدیکی مرز سوریه متوقف شد. ژاندارمری و مأموران اطلاعاتی مسؤول کامیون ها به روی یک دیگر اسلحه کشیدند. پس از جستجوی کامیون، در زیر جعبه های دارو، اسلحه و مهمات پیدا شد. اما پس از مداخله مسؤولان دولت، کامیون اجازه عبور به سوریه را یافت. دولت بلافاصله دادستان و مسؤولان ژاندارمری را از کار برکنار و آنها را دستگیر کرد. پنهان کاری درباره‌ی این حادثه که به ادعای مربوط به مداخله دولت اردوغان در جنگ داخلی سوریه دامن زد، به سرعت گسترش یافت. روزنامه جمهوریت که من سردبیرش هستم در مارچ ۲۰۱۴ فیلم این واقعه را دریافت کرد و مشخص بود که کامیون پر از اسلحه است و سازمان اطلاعات به‌طورِ غیرقانونی در جنگ داخلی کشور همسایه اسلحه می فرستد. ما جزییات را با عکس منتشر کردیم و فیلم را در وبسایت روزنامه قرار دادیم. اردوغان نمی توانست موضوع را انکار کند. بنابراین، تصمیم به سانسور روزنامه گرفت و مرا تهدید کرد. او در برنامه زنده تلویزیونی گفت: «شخصی که این خبر را نوشت بهای گزافی خواهد پرداخت.» او اضافه کرد که فیلم «اسرار دولتی» بوده و انتشار آن «جاسوسی» است. به علاوه اردوغان، انگار برای تأیید این که این سّر دولتی نیست بلکه سّر شخصی اوست، شکایتی شخصی به دادستانی تقدیم کرد. او خواهان دو حبس ابد برای من شد: برای «خیانت» و «دریافت و انتشار اطلاعات طبقه بندی شده به منظور جاسوسی». روز ۲۶ نوامبر، من و رئیس دفتر روزنامه در آنکارا، اردم گُل، دستگیر شدیم. گُل هم گزارش ژاندارمری را با عنوان «بله، کامیون ها حاوی اسلحه بودند» منتشر کرده بود. درست ۱۰ روز پیش از آن، من جایزه آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز را به نمایندگی از جمهوریت دریافت کرده بودم.

آمریکا فروش اسلحه در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۰ بیلیون دلار افزایش یافت
نیویورک تایمز ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ تحقیق تازه کنگره آمریکا نشان می‌دهد که با آنکه بازار جهانی اسلحه در سال ۲۰۱۴ در سطح قبلی ثابت ماند و رقابت در میان تولید کنندگان افزایش یافت، فروش اسلحه ایالات متحده در این سال نزدیک به ۱۰ بیلیون دلار، یعنی ٣۵ درصد افزایش یافت، یعنی از ۲۶،۷ بیلیون دلار در سال ۲۰۱٣ به ۳۶،۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۴ که ناشی از افزایش معامله با قطر، عربستان سعودی و کره جنوبی است. بدین ترتیب، آمریکا بزرگترین فروشنده اسلحه در دنیا در سال گذشته بود که بیش از ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد. روسیه با فروش ۱۰،۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با ۱۰،۳ بیلیون دلار در سال ۲۰۱٣، سوئد با فروش تقریبا ۵،۵ بیلیون دلار، فرانسه با ۴،۴ بیلیون دلار و چین با فروش ۲،۲ بیلیون دلار به ترتیب در ردیف های دوم، سوم، چهارم و پنجم قرار دارند. کره جنوبی، متحد اصلی آمریکا، با خرید ۷،۸ بیلیون دلار اسلحه بزرگترین خریدار اسلحه در ۲۰۱۴ بود. عراق با خرید ۷،۳ بیلیون دلار در ردیف دوم قرار داشت.

سلطه شرکت‌های آمریکایی و غرب اروپا بر بازار سلاح
رادیو فردا ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵ موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، موسوم به سیپری، دوشنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵، به روال هر ساله، گزارش خود را درباره روند فعالیت‌های صد شرکتِ برترِ سازنده سلاح و خدمات نظامی در سال ۲۰۱۴، منتشر کرد. به اساس این گزارش، فروش سلاح از سوی صد شرکت مذکور در سال ۲۰۱۴ برابر با ۴۰۱ بیلیون دلار بود که در مقایسه با سال پیش از آن ۱،۵ در صد کاهش یافت – کاهشی که برای چهار سال متوالی به درجات مختلف ادامه داشت. به رغم این، درآمد این صد شرکت در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۰۲، یعنی طی ۱۲ سال، ۴۳ درصد افزایش یافته است. صنایع تسلیحاتی جهان تحت سیطره شرکت‌های مستقر در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی است و در سال ۲۰۱۴ این شرکت‌ها ۸۰،۳ درصد کل درآمد تسلیحاتی جهان را به خود اختصاص دادند. [در این گزارش، علاوه بر اطلاعات مشروح دیگر نام و رتبه ۲۰ شرکت بزرگ فروشنده اسلحه نیز آمده است.]

برخوردِ انتقادی میانِ هابرماس و گادامر

تاجیکستان هفته فیلم‌های ایرانی و رونق سینما در این کشور

ایران فرامرز سلیمانی، بنیان‌گذار جریان «موج سوم» در شعر فارسی درگذشت

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 

منابع این شماره: ایران وایر، بی بی سی فارسی، دویچه وله، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های اطلاعات منطقه‌ای، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گاردین، گزارشگران بدون مرز، مرکز خبر سازمان ملل، نیویورک تایمز، یورو نیوز

 

پیوست‌ها: