افغانستانهفت روزنامه
 ۲۰۱۵ و تداوم جنگ در افغانستان/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

پولیس لوگر کودکان بازداشت‌شده را شکنجه می‌کند
سلام وطندار ۵ جدی ۱۳۹۴ کودکانی که به اتهام فعالیت‌های تروریستی در ولایت لوگر بازداشت شده اند می‌گویند که در جریان بازجویی از سوی نیروهای امنیتی به گونۀ فجیعی لت‌وکوب شده و بارها تحت شکنجۀ برقی قرار گرفته اند. شماری از این کودکان در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار گفتند که آنان بر بنیاد روابط، تبعیض قومی، مذهبی و زبانی متهم به فعالیت‌های تروریستی می‌شوند. این کودکان افزودند که حین بازجویی به گونۀ بی‌رحمانه‌یی لت‌وکوب شده اند و بارها به آن‌ها شوک برقی داده شده است. آن‌ها می‌گویند که پس از ضرب‌وشتم بسیار، شکنجه‌های برقی در اعضای حساس و فروبردن آهن گداخته بر بدن‌شان، مجبورند به جرم‌های نکردۀ‌شان اعتراف کنند.

افراد گروه طالبان شش عضو یک خانواده را در ولایت کنر تیرباران کردند

اطلاعات روز ۶ جدی ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت کنر خبر داده‌اند که افراد وابسته به گروه طالبان شش عضو یک خانواده را در این ولایت کشته‌اند. مل پاسوال عبدالحبیب سید خیلی، فرمانده پولیس کنر به رسانه‌ها گفته که طالبان مسلح نیمه شب یک‌شبنه شش عضو یک خانواده را در منطقه بریکوت ولسوالی ناری این ولایت به ضرب گلوله کشته‌اند.

غنی دستور تحقیق سربریدنها در ننگرهار را داد
صدای امریکا ۷ جدی ۱۳۹۴ ریاست جمهوری افغانستان عملکرد ملیشه های وابسته به معاون اول ولسی جرگۀ افغانستان را “خلاف اصول و قوانین ملی و بین المللی حاکم بر جنگ” خوانده است. سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به ایمیلی به صدای امریکا نگاشته است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی از نهاد های عدلی و قضایی خواسته است تا تحقیقات همه جانبه را در این خصوص انجام داده و عاملان و دستور دهندگان این عمل را به پنجۀ قانون بسپارد. ملیشه های وفادار به ظاهر قدیر معاون ولسی جرگۀ افغانستان روز یک شنبه پس از آنکه چهار جنگجوی داعش را سربریدند، اجساد آنان را در روی جاده های ولایت ننگرهار به نمایش گذاشتند.
ظاهر قدیر: در ننگرهار مردم به دلیل ضعف دولت، علیه داعش به پا خاسته‌اند

یک واکسیناتور زن در ولایت قندهار توسط افراد ناشناس کشته شد
اطلاعات روز ۷ جدی ۱۳۹۴ مسئولان محلی ولایت قندهار گفته‌اند که افراد مسلح ناشناس صبح روز یک‌شنبه یک واکسیناتور زن را حین کمپاین واکسین پولیو در شهر قندهار به قتل رسانده‌اند. به گفته‌ی مسئولان محلی قندهار، افراد مسلح ناشناس دو خانم واکسیناتور را مورد شلیک قرار دادند که یک تن آن‌ها کشته و یک تن شان زخم برداشته‌ است. این رویداد در منطقه «لرگو گنج» شهر قندهار رخ داده است.

انفجار امروز کابل یک کشته و ۳۱ زخمی برجای گذاشت
طلوع نیوز  ۷ جدی ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی می‌گویند که در نتیجۀ حملۀ انتحاری امروز در شهر کابل یک تن کشته و ۳۱ تن دیگر زخم برداشتند. عبدالرحمان رحیمی فرمانده پولیس کابل می‌گوید که یک حمله کنندۀ انتحاری مواد انفجاری همراهش را در منطقۀ هواشناسی در نزدیکی میدان هوایی شهر کابل منفجر کرد. وی ادامه داد که در این رویداد یک تن کشته شده است، اما وزارت صحت عامه می‌گوید که در این حمله ۳۱ تن دیگر زخم برداشته‌اند.
پسر وزیر دفاع سابق افغانستان کشته شد

 زنان

شبکه زنان افغان: زنان به حاشیه برده می‌شوند
۸صبح  ۸ جدی ۱۳۹۴ شبکه زنان افغان نگرانی جدی خود را مبنی بر وضعیت حقوق زنان و سیر نزولی آنان در پست‌های عالی و تصمیم‌گیرنده در حکومت وحدت ملی ابراز کرد. مسوولان این شبکه می‌گویند که سران حکومت وحدت ملی ضمن این‌‌که تعهد‌های‌شان را در قبال زنان فراموش کرده‌اند، اکثر دست‌آورد‌های زنان را نیز به چالش کشیده‌اند.

حامیان و فعالان

راه اندازی پروسه نظر سنجی از کار والیان شمال و شمال شرق کشور
بخدی  ۸ جدی ۱۳۹۴ شماری از نهادهای مدنی و رسانه یی، پروسه نظر سنجی آنلاین از کار والیان شمال و شمال شرق کشور را راه اندازی کرده اند. کارکرد والیان بدخشان، تخار، سرپل، فاریاب، بغلان، جوزجان و سمنگان شامل نظر سنجی است کارکرد والیان بدخشان، تخار، سرپل، فاریاب، بغلان، جوزجان و سمنگان شامل نظر سنجی است. مختار وفایی، روزنامه نگار در شمال افغانستان و از برگزار کنندگان این پروسه به خبرگزاری بخدی گفت که کارکرد والیان بدخشان، تخار، سرپل، فاریاب، بغلان، جوزجان و سمنگان شامل این پروسه است.

انتقاد جامعه مدنی کندز از عدم آغاز پاکسازی مخالفان مسلح در این ولایت
طلوع نیوز  ۷ جدی ۱۳۹۴ فعالان جامعه مدنی کندز با اشاره به تعهد رئیس جمهور در رابطه با آغاز عملیات پاکسازی تمامی بخش‌های کندز از وجود مخالفان مسلح خواستار آغاز این عملیات در آینده‌ای نزدیک شدند. آنان امروز در نشستی مشترک با سرپرست این ولایت و شماری از مقام های امنیتی از آنان خواستند تا امنیت کندزیان را تأمین کنند. سرپرست ولایت کندز راه اندازی عملیات سراسری را در کندز یک نیاز جدی می‌داند و از حکومت مرکزی می‌خواهد که برای آغاز این عملیات به نیروهای امنیتی در این ولایت دستور بدهد.

دفتر نی والیان بامیان و دایکندی را به نقض آزادی بیان متهم کرد
طلوع نیوز  ۶ جدی ۱۳۹۴ دفتر نی یا نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان؛ والیان دایکندی و بامیان را به نقض حق دسترسی خبرنگاران به اطلاعات متهم می‌کند. این نهاد می‌گوید که والیان این دو ولایت به اداره های محلی دستور داده‌اند که پیش از دادن اطلاعات به رسانه‌ها با دفتر والی هماهنگ سازد. درهمین حال والی دایکندی می‌گوید که از دستور او تعبیر نادرست شده است و هدف او جلوگیری از اطلاع رسانی نادرست بوده است.

سازمان ملل متحد تحریم ها بر گروه طالبان افغان را تمدید کرد
کلید ۱ جدی ۱۳۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست اختصاصی اش برای افغانستان، تحریم ها علیه طالبان افغان  را برای ۱۸ ماه دیگر تمدید کرد. بر بنیاد اعلامیه که از سوی این سازمان پخش گردید، اعضای شورای امنیت این تصمیم را  در نشست روز گذشته در شهر نیویارک امریکا اتخاذ کردند. این تحریم ها بر سفر مقام های طالبان و منابع مالی این گروه محدودیت های بین المللی إعمال می کند.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

اتهام اختلاس ۹۰ میلیون افغانی مقام محلی بامیانی را زندانی کرد
بی بی سی ۷ جدی ۱۳۹۴ والی بامیان تایید کرده که رئیس پیشین معارف (آموزش و پرورش) بامیان به اتهام دست داشتن در اختلاس ۹۰ میلیون افغانی بازداشت شده است. محمدطاهر زهیر به بی‌بی‌سی گفت که این مقام پیشین پرونده‌ای در دادستانی این ولایت داشت و دیروز (۶ جدی/دی) این اداره اقدام به بازداشت او کرد.

فرار گروهی از افغانستان در زمستان هم ادامه دارد
صدای آلمان ۸ جدی ۱۳۹۴ هزاران افغان همواره در تلاش ترک کشور شان اند. حتی سردی زمستان هم نتوانسته به گونۀ چشمگیر جلو مهاجرت گروهی اتباع افغانستان را بگیرد.

بیش از ۳۵۰ معتاد از زیر پُل‌سوخته جمع‌آوری و برای درمان به آسایشگاه منتقل شدند
صدای آلمان ۶ جدی ۱۳۹۴ مسئولان از وزارت‌های صحت عامه، مبارزه با مواد مخدر، کار و امور اجتماعی، اقتصاد و داخله روز یک‌شنبه از ساحه پُل‌سوخته در غرب کابل، بیش از ۳۵۰ معتاد را برای تداوی و فراگیری آموزش‌های حرفوی به کمپ فینکس انتقال دادند. وزیران صحت عامه، مبارزه با مواد مخدر، کار و امور اجتماعی، اقتصاد و معین مبارزه با مواد مخدر امور داخله روز گذشته شخصاً در ساحه پُل‌سوخته در جمع‌آوری معتادان سهم گرفته و با خبرنگاران صحت کردند.

بودجه مالی سال ۱۳۹۵ با اکثریت آرا از سوی ولسی جرگه رد شد
کلید ۶ جدی ۱۳۹۴ بودجه مالی سال ۱۳۹۵ خورشیدی،  با اکثریت آرا، از سوی نمایندگان مردم  در ولسی جرگه رد شد. در رای گیری که امروز از سوی نمایندگان صورت گرفت، به استثنای هشت رای موافق،  سایر نمایندگان به بودجه سال آینده رای مخالف دادند و به این ترتیب بودجه را رد کردند. عدم توازن در بودجه و سرنوشت مبهم پروژه های انکشافی از دلایل اصلی در رد  بودجه گفته شده است.

اشرف غنی: تلاش داریم تا برنامه های زیر بنایی را به اجرا بگذاریم
رادیو آزادی ۳ جدی ۱۳۹۴ رئیس جمهور افغانستان در جریان دیدارش از ترکیه گفته است تلاش دارند تا برنامه های زیر بنایی را در افغانستان به اجرا بگذارند. ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه گفته است محمد اشرف غنی امروز در یک نشست که در آن وزیر اقتصاد ترکیه و رئیس شورای روابط اقتصاد خارجی آن کشور نیز حضور داشتند در مورد زمینه های سرمایه گذاری در افغانستان صحبت کرد. در این نشست رئیس جمهور غنی موجودیت منابع خوب اقتصادی را در این کشور یکی از فرصت های مهم خوانده است.

انتخابات
انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی افغانستان سال آینده برگزار می‌شود
بی بی سی ۸ جدی ۱۳۹۴ اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته‌است که انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی، بین تابستان و خزان سال آینده برگزار می‌شود. دفتر آقای غنی با ارسال خبرنامه‌ای به خبرنگاران، نوشته‌است که او در دیدارهای جداگانه‌ای با اعضای کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی و اعضای کمیته گزینش این موضوع را اعلام کرده است. رئیس جمهوری گفته‌است که تعیین تاریخ دقیق برگزاری انتخابات از وظایف کمیسیون مستقل انتخابات است و این نهاد باید آن را مشخص کند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

اداره حفاظت از محیط زیست: فقط باران می‌تواند آلودگی هوای کابل را کاهش بدهد
یک ۷ جدی ۱۳۹۴ شماری از شهروندان پایتخت با انتقاد تند از مسوولان دولتی و افزایش آلودگی هوا در شهر گفته اند که روزانه ده‌ها نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی روانه‌ی بیمارستان می‌شوند. پایتخت نشینان انتقاد می‌کنند که گردوخاک بیش از حد و دود مواد سوخت جامد، به حدی هوا را آلوده ساخته که مردم را به بیماری تنفسی حتا به حالت کوما روبرو کرده است. باشنده‌گان پایتخت می‌گویند که ظاهراً اداره‌یی زیر نام “حفاظت از محیط زیست” در چارچوب دولت فعالیت می‌کند؛ اما در جریان یک و نیم دهه‌ی گذشته، تنها هوای آلوده‌ی شهر را نظاره‌گر بوده است.

جنگ

۲۰۱۵ سال جنگ‌های خونین برای افغانستان
صدای آلمان ۸ جدی ۱۳۹۴ نگاه اجمالی به رویداد های سال ۲۰۱۵ میلادی، که برای مردم افغانستان سال دشواری بود: طالبان جنگ‌های شدیدی در چندین ولایت به راه‌انداختند، بیکاری و فقر افزایش یافت و دورنمای صلح و ثبات در این کشور تاریک‌تر شد. با آغاز کار حکومت وحدت ملی، مقام‌های حکومت تلاش کردند که به منظور تامین صلح و ثبات مستقیما با مقام‌های پاکستانی گفتگو کنند. نتیجه این شد که هیاتی از حکومت افغانستان به پاکستان رفت و در مری اسلام‌آباد با نمایندگان طالبان روبرو گفتگو کردند.

در جریان یک عملیات در لوگر ۷ تن از قوماندانان طالبان کشته شدند
رادیو آزادی ۳ جدی ۱۳۹۴ مقامات امنیتی ولایت لوگرمی‌گویند در جریان یک عملیات هفت تن از قوماندانان طالبان کشته شده اند. داوود احمدی قوماندان امنیه ولایت لوگر امروز به رادیو آزادی گفت نیروهای مشترک افغان همراه با نیروهای کماندو در قریه شیخان ولسوالی چرخ این ولایت عملیات را در جریان شب گذشته راه اندازی کردند.
هلمند: عملیات تصفیوی با رسیدن نیروهای تازه نفس در سنگین آغاز شد

تلفات
ملیشه های محلی ۴ جنگجوی داعش را سربریدند. وزارت دفاع: ۱۷ طالب مسلح در عملیات نظامی کشته شدند. وزارت دفاع: در چندین عملیات نظامی ۳۵ دهشت افگن کشته شده‌اند. حملات سنگین قوای هوایی ارتش در ننگرهار؛ ۶۸ عضو داعش کشته شدند. نیروهای خارجی، پنج عضو داعش را در حملات هوایی کُشتند. در ۲۴ ساعت گذشته در مناطق مختلف کشور ۸۲ مخالف مسلح کشته شدند.

فرهنگ

صدها اثر باستانی موزیم ملی افغانستان در موزیم ملی جاپان به نمایش گذاشته شد
اطلاعات روز ۶ جدی ۱۳۹۴ صدها اثر باستانی موزیم ملی افغانستان در موزیم کیوشو در شهر فکوکاى جاپان، به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه ٢٣١ اثر گنجینه‌ی «باختر» دو روز پیش آغاز شده و قرار است تا ۲۲ ماه دلو ادامه داشته باشد. این نمایشگاه که توسط زردشت شمس، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و شیما تانی، رییس موزیم کیوشوی جاپان گشایش یافته است که در آن ۲۳۱ اثر از ساحات باستانی تپه فلول، طلا تپه، آی خانم و بگرام نمایش داده شده است.

دیجیتالی شدن کتاب‌های درسی؛ مدرسه برای دانش آموزان افغان جذاب می‌شود؟
بی بی سی ۶ جدی ۱۳۹۴ دولت افغانستان و یک شرکت خصوصی، نرم‌‎افزاری را وارد سیستم‌های درسی شماری از مدارس در کابل کرده‌اند که به کمک آن مضامین علمی به گونه دیجیتال آموزش داده می‌شود. هزینه این برنامه حدود ۱۷ میلیون دلار اعلام شده که دولت افغانستان آن را می‌پردازد. اجرا کننده‌های این برنامه از آن به عنوان انقلاب آموزش و پرورش در افغانستان یاد کرده‌اند.

آثار تاریخی بلخ بطور غیر قانونی استخراج و قاچاق می شود
رادیو آزادی ۶ جدی ۱۳۹۴ مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در مورد استخراج و قاچاق غیر قانونی آثار باستانی این ولایت ابراز نگرانی می کنند. مسئولان این ریاست می گویند که در برخی از ولسوالی های این ولایت آثار باستانی با تهدید قاچاق مواجه است. رئیس اطلاعات و فرهنگ بلخ می گوید که کشور های امریکا، جرمنی ، ترکیه و بعضی دیگر از کشور های اروپایی ۱۰ ساحه و آثار باستانی بلخ را طی سال روان هجری ترمیم نموده اند. به گفته وی، در ولسوالی های دولت آباد، خلم و بلخ این ولایت هنوز هم افراد زورمند محلی و قاچاقبران به گونه خودسر دست به حفریات زده و آثار تاریخی را بعد از استخراج به کشورهای بیرون قاچاق می کنند.

کتاب‌های ثبت احوال نفوس افغانستان دیجیتالی می‌شود
بی بی سی ۶ جدی ۱۳۹۴ دولت افغانستان با همکاری سازمان بین المللی مهاجرت (آی، او، ام) برنامه‌ای را برای دیجیتالی کردن ‘کتاب‌های اساس ثبت احوال نفوس’ این کشور به راه انداخته است. از بیش از چهل سال به این سو اطلاعات شخصی شهروندان افغان در ۱۸ هزار ‘کتاب اساس’ درج شده و تا به حال این کتاب‌ها به گونه سنتی در اتاق‌های معمولی اداره ثبت احوال نفوس نگهداری می‌شوند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۸

پیوست‌ها: