زنان-690x259

طرح از مانا نیستانی – رادیو زمانه

mana-neyestani1-11

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان بالاى دختر ٩ ساله در بادغیس تجاوز گروهى صورت گرفت
پژواک ۵ جنوری ۲۰۱۵ مسوولان محلى میگویند که یک دختر ٩ساله در ولسوالى  جوند ولایت بادغیس، مورد تجاوزجنسى دسته جمعى  قرارگرفته است.فرید اخى زى عضو شوراى ولایتى و باشندۀ ولسوالى یادشده، به آژانس خبرى پژواک گفته است که حدود ١١ روز قبل درقریه پیراجى ولسوالى جوند، ١١ تن بالاى یک دختر ٩ ساله تجاوز جنسى کرده اند.وى مدعیست که درمیان این ١١ تن، چهارتن از سربازان پولیس قوماندانى امنیه ولسوالى جوند وباقى افراد مسلح غیرقانونى میباشند .

افغانستان افزایش آمار خودکشی دختران در درزاب ولایت جوزجان
بی بی سی فارسی ۵ جنوری ۲۰۱۶ یک مقام محلی در ولایت جوزجان در شمال افغانستان تایید کرده که از آغاز سال جاری خورشیدی، در یکی از مناطق این ولایت بیش از۲۰ دختر اقدام به خودکشی کرده اند.رحمت الله حشر ولسوال/فرماندار درزاب به بی‌بی‌سی گفت که دست کم شش نفر از آنها در پی این اقدام جان داده اند.

افغانستان یک خانم همراه با شوهر و دو فرزندش قبل از حمله در ننگرهار بازداشت شد
بخدی نیوز ۵ جنوری ۲۰۱۶ مقامات محلی در ولایت ننگرهار در شرق کشور اعلام کردند اعضای یک خانواده که قصد انجام حملات تخریبی را داشتند، بازداشت شدند.جنرال فضل احمد شیرزاد، قوماندان امنیه ولایت ننگرهار امروز در جلال آباد به خبرنگاران گفت که دستگیر شان خانم، شوهر و دو دو فرزند آنها هستند که خانم مسلح بوده است.

افغانستان پدر رخشانه: هیچ خبری از بازداشت عاملان سنگسار دخترم نیست
طلوع نیوز ۴ جنوری ۲۰۱۵ با گذشت بیش از ۲ ماه هنوز هم سنگسار کننده گان رخشانه در غور بازداشت نشدهاند؛ پدر رخشانه می‌گوید که هیچ کس به فکر ما نیست، در حال حاضر بدون سرپناه در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور زنده‌گی می‌کند و کودکانش نان کافی برای خوردن ندارند.با آنکه مقام‌های حکومتی از تلاش‌های جدی برای بازداشت عاملان این رویداد سخن گفتند و هیأت ریاست جمهوری برای بررسی این رویداد و رسیده‌گی به وضعیت خانواده رخشانه به غور رفتند، اما تاکنون هیچ یک از سنگسار کننده‌گان رخشانه بازداشت نشده‌اند.

اکثر عاملان قتل زنان در افغانستان از قانون فرار می کنند
صدای آمریکا ۵ جنوری ۲۰۱۵ فعالان گفته اند که موارد خشونت علیه زنان در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته است.فعالان گفته اند که موارد خشونت علیه زنان در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته است.کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارش داده است که درشش ماه نخست سال روان خورشیدی به تعداد ۱۹۰ زن در نقاط مختلف افغانستان کشته شده است.ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش زنان این کمیسیون گفت که در شش ماه نخست سال ۱۳۹۴ به تعداد ۲۵۷۹ مورد خشونت در برابر زنان از سراسر افغانستان ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل هفت درصد افزایش را نشان می دهد.

مواردی از تعرض به زنان در شب سال نو در چند شهر آلمان
دویچه وله ۵ جنوری ۲۰۱۵ به گفته اتحادیه پلیس ‌آلمان در شهرهای هامبورگ و اشتوتگارت هم برخی از زنان قربانی آزار جنسی در شب سال نو شده‌اند. به گزارش روزنامه بیلد در هامبورگ گرو‌ه‌های متعددی از مردان جوان آشکارا به دنبال زنان جوان افتاده و آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار داده‌اند. در این گزارش‌آمده است که بیشتر آن‌ها آفریقایی‌تبار بوده‌اند. این مردان سینه و سایر نقاط بدن زنان را دستمالی کرده‌اند. تا کنون ۶ شکایت در این مورد به پلیس رسیده است.

اعزام زنان پاکستانی به سوریه برای جهاد نکاح
مهرخانه ۵ جنوری ۲۰۱۵ کامران‌گوجر عضو ارشد داعش در ایالت پنجاب پاکستان در اعترافات خود گفت: همسرش و یک زن دیگر در شستشوی ذهنی زنان و دختران جوان برای پیوستن به داعش دست دارند و آنها را برای جهاد النکاح به سوریه اعزام می‌کنند.

ایران احتمال افزایش مرگ مادران باردار به‌دلیل برخی سیاست‌های وزارت بهداشت
مهر خانه ۵ جنوری ۲۰۱۵ برخی از این مراقبین سلامت، ماما نیستند و از رشته‌هایی مانند بهداشت، بهداشت عمومی، بهداشت خانواده یا بهداشت مبارزه با بیماری‌ها هستند که هیچ‌کدام تبحر و مهارت لازم را برای مراقبت‌های دوران بارداری ندارند، اما متأسفانه وزارت بهداشت با ۲۰ ساعت بازآموزی، رسیدگی به پرونده‌های مادران در برخی مراکز را برعهده این افراد گذاشته است.دبیر کارگروه بهداشت، سلامت و محیط زیست معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در طرح تحول سلامت در برخی نقاط به جای ماما برای مراقبت از مادران از تخصص‌های غیرمرتبط مانند کارشناسان بهداشت استفاده می‌کنند که امکان افزایش مرگ مادران باردار را به دنبال دارد

ایران افزایش آمار خشونت­ در میان زنان/ تحقیر زنان در دنیای مجازی
ایلنا ۲ جنوری ۲۰۱۵ افشار نادری در گفت­‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره علل بروز خشونت در میان زنان با بیان اینکه در حال حاضر فشارهای ساختاری همچون فشار فرهنگی، فشار اقتصادی، فشارهای آموزشی و فشار وارده از سوی برخی باورهای عمومی برتمامی افراد جامعه زیاد است، گفت: اما میزان فشارهای وارد بر زنان مضاعف است، به عنوان مثال زمانی که بنابر وجود مشکلات، موضوع تعدیل نیرو پیش می‌­آید، ابتدا معمولا این زنان هستند که از کار اخراج می‌­شوند، همچنین وقتی برخی قوانین جدید تصویب و ابلاغ می‌شود، این قوانین ابتدا اغلب زنان را محدود می‌کند.

دفاع از حقوق بشر

تصویب مجازات برای خشونت خانگی آنلاین در بریتانیا
دویچه وله ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ پارلمان بریتانیا قانونی را تصویب کرد که طبق آن قربانیان خشونت خانگی آن‌لاین می‌توانند به دادگاه‌ها شکایت کنند. در صورت اثبات جرم٬ مجرم ممکن است تا پنج سال حکم زندان دریافت می‌کند.طبق قانون جدید بریتانیا که از روز سه‌شنبه (۲۹ دسامبر/ ۸ دی) به اجرا در آمد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین نظیر فیسبوک یا هر شیوه‌ی آن‌لاین دیگری برای کنترل قربانیان خود استفاده کنند ممکن است به مجازاتی تا پنج سال محکوم شوند. پنج سال زندان برای کسانی که همسران‌شان را از نظر روانی آزار می‌دهند

ایران مروری بر حق خواهی زنان در این سی و هشت سال؛ نه «پس از سی و هشت سال»
اخبار روز ۲٨ دسامبر ۲۰۱۵ سارا صدیقی (تریبونی برای زنان چپ) ـ آیا اِشکال و کاستی این انتخابات و تمامی انتخابات‌های دیگر فقط مردانه بودن آن است؟ آیا حق زنان در انتخابات فقط داشتن چند کرسی بیشتر نمایندگی است، آن هم در مجلسی که قوانین بسیاری علیه زنان تصویب کرده و حتما خواهد کرد؟ کمپین«تغییر چهره‌ی مردانه مجلس» چندی است که به راه افتاده. هر چند که اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند که از دو سال قبل کار در این مورد را آغاز و راه‌هایی را برای کشاندن مردم پای صندوق‌ها و به نفع خود شروع کرده بودند. و زنان را به عنوان مخاطب خود انتخاب کردند. این کمپین اولین گام خود را افزایش تعداد کاندیداهای زن، طرح مطالبه ۵٠ کرسی برای زنان برابری‌طلب و کارت قرمز برای کاندیداهای زن ستیز عنوان کرده است…

ایران افزایش هزینه اجتماعی برای مزاحمان‌خیابانی
آرمان ۵ جنوری ۲۰۱۶  زهرا سلیمانی: در حالی که حدود دو ماه آمار جنجال برانگیزی که نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه درباره مزاحمت‌های خیابانی ارائه کرد می‌گذرد، روز گذشته مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون آنکه آمار مشخصی از مزاحمت‌های خیابانی ارائه دهد بر افزایش هزینه اجتماعی مزاحمان تاکید کرد.درباره میزان مزاحمت خیابانی در ایران و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن آمار و ارقام درستی وجود ندارد، اما عمده برخوردها با آن سلبی است. بنابر نظرات جامعه شناسان بروز هرگونه بزه یا معضل اجتماعی به علل و عوامل خاصی بستگی دارد و باید با بررسی آن به کاهش این نارسایی‌ها پرداخت. اما در سال‌های اخیر فقط شاهد اعمال رفتارهای سلبی برای کنترل و کاهش مزاحمت‌های خیابانی بوده‌ایم، این در حالی است که اگر فرهنگ‌سازی و آگاهی‌سازی عمومی در این زمینه انجام شود بی‌شک تاثیرگذارتر از رفتار‌های سلبی خواهد بود.

کودکان

راهی جدید برای پیشگیری از دیابت و چاقی در کودکان
بی بی سی فارسی ۴جنوری ۲۰۱۵ در بریتانیا، مقام‌های بهداشتی از پدر و مادران خواسته‌اند که از یک اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند، برای سنجش میزان قند خوراکی‌های فرزندانشان استفاده کنند. دولت در تلاش است با این روش با پوسیدگی دندان‌ها، دیابت و چاقی مفرط در کودکان مقابله کند. گزارش آدام بریمـلو خبرنگار حوزه سلامت بی بی سی را ببینید

اجساد تعدادی پناهجوی بزرگسال و کودک در سواحل ترکیه یافت شد
بی بی سی فارسی ۵ جنوری ۲۰۱۵ بسیاری از پناهجویان با قایق‌های نا مناسب عازم اروپا می‌شوند.اجساد تعدادی پناهجو در سواحل دریای اژه در ترکیه یافت شده است.روز سه شنبه، ۱۵ دی (۵ ژانویه)، مقامات ترکیه گفتند که اجساد متعلق به بیست و هفت پناهجو، از جمله دست کم سه کودک خردسال در سواحل دریای اژه یافت شده است. ظاهرا این اجساد متعلق به کسانی است که با قایق عازم جزیره لزبوس در یونان بودند و قایق قبل ار رسیدن به مقصد غرق شد.

کودکان ایرانی مدرسه را دوست ندارند
شهروند ۶جنوری ۲۰۱۶ آمار ترک‌تحصیل درکشور وحشتناک است، ثبت ۴٨‌هزار مورد مردودی برای دانش‌آموزان کلاس اولی در سال‌جاری، صحه‌ای بر این موضوع می‌گذارد. نگران‌کننده‌تر زمانی است که به بررسی‌های فعالان حقوق کودک، استناد و اعلام کرد که کودکان ایرانی مدرسه را دوست ندارند و از شروع‌ سال تحصیلی لذت نمی‌برند. اینها بخشی از موضوعاتی است که در میزگرد بررسی ابعاد حقوق کودک در ایران مطرح شد، میزگردی با حضور شیوا دولت‌آبادی، بنیانگذار و مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودک، طاهره پژوهش، نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان و همچنین شیرین صدرنوری، مددکار خط مشاوره تلفنی انجمن حمایت از حقوق کودک (صدای یارا) که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افزایش حضور زنان خوستی در مکتب‌های شبانه
سلام وطندار ۵ جنوری ۲۰۱۵ مسؤولان ریاست آموزش و پرورش ولایت خوست، از حضور پرشور دختران و زنان این ولایت در مکتب‌های شبانه خبر می‌دهند و می‌گویند که شمار زنان لیسه‌های شبانه در سال جاری، افزایش چشم‌گیری داشته است.بختنور بختیار رییس آموزش و پرورش ولایت خوست، به سلام‌وطندار می‌گوید که با وجود چالش‌های فراوان فرهنگی و اجتماعی، علاقه‌مندی زنان این ولایت به سوادآموزی در حال افزایش است.بر بنیاد آمار، در مکتب‌های شبانۀ ولایت خوست نزدیک به ۱۶۰۰ دانش‌آموز ـ که بیشترشان زیر سن ۳۰ سال قرار دارند ـ مشغول آموزشند. ۶۰ تن از این دانش‌آموزان زن هستند و شغل بیشترشان نیز خانه‌داری است.

ایران تکرار “توهین‌های شنیع” به معاون روحانی در یالثارات
دویچه وله ۲۸ دسامبر ۲۰۱۵ معاون رئیس جمهور در امور زنان در واکنش به مطلبی از هفته‌نامه یالثارات، این نوشته را حاوی توهین‌ها و دشنام‌های “شنیع و سخیف” خواند. ارگان انصار حزب‌الله جوابیه‌ای منتشر کرده که به مراتب تندتر از مطلب قبلی است.هفته‌نامه یالثارات در مطلبی که دوم دی‌ماه منتشر شد معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده را فمینیست و طرفدار “به رسمیت شناختن روسپیگری زنان” خواند.ارگان انصار حزب‌الله حسن روحانی را دارای دیدگاه‌های لیبرالی خوانده و او و شهیندخت مولاوردی را متهم می‌کند که به برخورد با “زنان لاابالی و بی‌حیا و حجاب” اعتقاد ندارند. هیات نظارت بر مطبوعات پروانه نشریه «یالثارات» را لغو کرد

سیاست

افغانستان سیما جوینده چرا پُست معاونیت ولایت کابل را نپذیرفت؟
رایو ازادی ۳ جنوری ۲۰۱۵ والی پیشین ولایت غور می‌گوید در دورهء کاری اش اقدامات قابل ملاحظۀ را در راستای تأمین حقوق زنان، محو فساد اداری، منع قاچاق مواد مخدر و گسترش معارف در این ولایت انجام داده است. سیما جوینده روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت دلیل برکناری اش از سِمَت ولایت غور و تقرر اش به حیث معاون والی کابل را به درستی نمی‌داند.

افغانستان جنرال حکمت شاهی رسولی زن فعال و با استقامت
رادیو آزادی ۴ جنوری ۲۰۱۵ به گفته جنرال حکمت شاهی رسولی در حدود ۳۷ سال می شود که در خدمت مردم افغانستان قرار دارد. وی با پیمودن پله های مختلف وظیفوی توانسته مقام یک جنرال خودش را تثبیت نماید.

یک خانم همراه با شوهر و دو فرزندش قبل از حمله در ننگرهار بازداشت شد
بخدی نیوز ۴ دسامبر ۲۰۱۵ مقامات محلی در ولایت ننگرهار در شرق کشور اعلام کردند اعضای یک خانواده که قصد انجام حملات تخریبی را داشتند، بازداشت شدند.جنرال فضل احمد شیرزاد، قوماندان امنیه ولایت ننگرهار امروز در جلال آباد به خبرنگاران گفت که دستگیر شان خانم، شوهر و دو دو فرزند آنها هستند که خانم مسلح بوده است.آقای شیرزاد گفت: “ماموران امنیتی یک زن و دو فرزند او را زمانی دستگیر کردند که می خواستند یک ماین را انفجار بدهند، این خانم مسلح بوده است.”به گفته شیرزاد، این زن از ناحیه ششم شهر جلال آباد با یک ماین چسپکی و یک میل تفنگچه بازداشت شده است.

اففانستان حضور زنان در عرصه سیاست به صلح و آشتی منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند
مهر خانه ۵ جنوری ۲۰۱۶ به دلیل دو انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری و همچنین اهمیت مشارکت سیاسی زنان و حضور آنان در لایه‌های قدرت برای جریان‌های دفاع از حقوق زنان در هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و همچنین منافعی که طرح این موضوع برای هر دو جناح دربردارد، از ابتدای سال تاکنون، مفهوم مشارکت سیاسی زنان در دستور کار فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفت. مشارکت سیاسی زنان، مناصب سیاسی زنان، سهیمه‌بندی جنسیتی، زنان و قدرت، برابری جنسیتی در عرصه سیاسی، مشارکت زنان در سطح تصمیم‌سازی و…؛ کلیدواژه‌های سیاسیون و فعالان حوزه زنان در پرداختن به این امر بود. گذشته از آن، تشویق زنان به کاندیداتوری، با تمسک به تفاسیر گوناگون آیات، روایات، سیره معصومین، سیره و اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، مورد توجه ویژه از ناحیه هر دو جناح سیاسی قرار گرفت.

فرهنگ و جامعه

از ۲۸ مرداد تا ۱۱ سپتامبر؛ گفت‌وگو با مهرنوش مزارعی، نویسنده ‘انقلاب مینا’
بی بی سی فارسی ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ مهرنوش مزارعی داستان نویس، فعال حقوق زنان ساکن سن دیگو و یکی از چهره های داستان نویسی در صحنه ادبیات مهاجرت اخیرا نخستین رمان خود به زبان انگلیسی را به نام “انقلاب مینا” (Mina’s Revolution) منتشر و طی مراسمی در شهر لس آنجلس رونمایی کرد.وقایع این کتاب ۲۷۸ صفحه ای با پس زمینه ای تاریخی از یک سال قبل از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران آغاز می شود و با وقایع تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا به پایان می رسد.

ایران از ماست که بر ماست؛ به یاد هما ناطق
بی بی سی فارسی ۵ جنوری ۲۰۱۶ هما ناطق یکی از برجسته‌ترین تاریخ‌نگاران دوران قاجار و مشروطه ایران، پژوهشگر و نویسنده‌ پُرکار، در نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴(اول ژانویه ۲۰۱۶) در روستای آرو، جنوب پاریس، چشم از جهان فروبست. با مرگ وی، روزگار ما، یکی از پیشروان تاریخ اجتماعی ایران معاصر را از دست داد.

ایران گزارش نشست بررسی پدیده کودک همسری و نمایش فیلم عروسک ها نمی دانند
انجمن انسان شناسی ایران ۲ جنوری ۲۰۱۶ نشست «بررسی پدیده کودک‌همسری با نمایش فیلم عروسک‌ها نمی‌دانند» روز چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ در سالن اجتماعات انجمن انسان‌شناسی ایران برگزار شد. در این نشست آقای دکتر مهرداد عربستانی، آقای حمیدرضا واشقانی فراهانی و خانم نوا رضوانی حضور داشتند. ابتدا فیلم عروسک‌ها نمی‌دانند به کارگردانی نوا رضوانی و تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نمایش داده شد. پس از آن حمیدرضا واشقانی فراهانی، فعال حقوق کودک به سخن‌رانی پرداخت.

گزارش، پژوهش و کتاب

ایران فمنیست های اسلامی به بوی کباب می آیند،
اخبار روز ۲۵ دسامبر۲۰۱۵ فرض بر این که که ۵۰ کرسی قدرت را هم زنان اصلاح طلب و فمنیست های اسلامی، و حتی نوشین خراسانی تصاحب کرد و به مجلس راه یافت و در زیر لوای اسلام و شریعت اجرا ش، می خواهد کدام “حق زن” را در مجلس تصویب کند!. لطفا به نوشته های خانم رضوان مقدم و نوشین خراسانی توجه کنید. بسیار زیرکانه دم از “حق زن” می زنند اما حتی کلمه ای از “حق آزادی زن” نمی گویند ..

تبعیض جنسیتی در ساختارهای اجتماعی افغانستان
مدرسه فمینیستی ۲ جنوری ۲۰۱۵ یکی از مؤلفه های مهم در جوامع نوین برابری انسان‌ها بدون در نظرداشت ویژگی های نژدای، مذهبی، سمتی و جنسی است. یعنی انسان‌ها باتوجه به امتیازات و حقوق شهروندی‌که دولت‌های ملی برای‌شان تأمین می‌نماید، می‌توانند که برابرانه از فرصت‌ها و امتیازات موجود در جامعه‌ی‌خود بهره ببرند. و برای احراز موقعیت های سیاسی و اجتماعی به رقابت بپردازند. اما با توجه به مشکلات و ممانعت هایی‌که در ابعاد گوناگون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراروی همه جوامع به نسبت‌های متفاوت وجود دارد. مانع برابری‌ها و باعث تفاوت‌ها و ایجاد فاصله های اجتماعی میان شهروندان می‌شود. از مهم‌ترین تمایزات موجود در همه جوامع بشری، یا شاید بتوان گفت که برجسته ترین تفاوت میان انسان‌ها تفاوت‌های است که برحسب جنسیت افراد به‌وجود آمده است.

ایران رفع تبعیض در ساختار مردانه سیاست؟
مدرسه فمینیستی ۴ جنوری ۲۰۱۵ خواسته رفع تبعیض جنسیتی در ساختار سیاسی، که به ویژه در یک قرن گذشته در اکثر کشورها توسط جنبش زنان پیگیری شده، هدف اش آن نیست که فقط برای زنانی با «رویکرد سیاسی خاص» و همسو با «خودش»، حق برابر در مشارکت سیاسی به دست آورد. برای نمونه دستاورد جنبش زنان در فرانسه برای تبعیض زدایی از ساختار سیاسی لزوماً باعث نشده که زنانی به مجلس شان راه یابند که همگی همسو با فمینیست ها باشند یا لزوماً دارای یک گرایش خاص سیاسی باشند. در انتخابات سال ۲۰۱۲ پارلمان ملی فرانسه، زنانی که به مجلس فرانسه راه یافتند ۳۷ درصدشان همراه با حزب سوسیالیست بودند و ۱۴ درصد از زنانی که به مجلس راه یافتند از حزب طرف دار آقای سرکوزی یعنی از جناح محافظه کار و دست راستی جامعه سیاسی فرانسه بودند. در واقع همین امروز هم در مجلس ملی فرانسه به رغم این همه سال مبارزه فمینیست های فرانسوی برای کسب صندلی های مجلس، بیش از ۴۰ زن با گرایش سیاسی محافظه کار حضور دارند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی ، صدای آمریکا، پژواک، بخدی نیوز، طلوع نیوز، دویچه وله، مهرخانهف ایلنا، اخبار روز، آرمان، شهروند، سلام وطندار، رادیوآزادی، انجمن انسان شناسی ایران

 

پیوست‌ها: