بی‌بی‌سی: شماری از استادان دانشگاه‌های دولتی کابل بعد از چند هفته اعتصاب کاری، امروز با برگزاری یک نشست خبری به فرمان رئیس جمهوری افغانستان درباره تحصیلات عالی اعتراض کردند. رئیس جمهوری افغانستان اخیرا یک فرمان تقنیی صادر کرده که بر اساس آن افرادی که درجه تحصیل شان پایین‌تر از کارشناسی ارشد باشد، اجازه تدریس در دانشگاه‌ها را ندارند.

در این فرمان سن بازنشستگی استادان دانشگاه ۶۵ سالگی تعیین شده و استادانی که نتوانند در مدت شش سال اثر علمی بنویسند یا ترفیع کنند، از کار برکنار می‌شوند.

دانشگاه کابل بیش از ۸۰ سال سابقه دارد

دانشگاه کابل بیش از ۸۰ سال سابقه دارد

معترضان فرمان تازه ریاست جمهوری را مغایر قانون اساسی می‌دانند و ادعا می‌کنند که با اجرائی شدن آن، روند آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی افغانستان عملا متوقف خواهد شد.

برآورد شده است که با اجرای این فرمان بیشتر از ٢۵٠٠ استاد دانشگاه‌های دولتی شغل خود را از دست خواهند داد.

استادان معترض در نشست امروز خود خواستار تغییر سن بازنشستگی به ۷۰ سال شدند و از دولت خواستند که به جای برکناری استادانی که در بیشتر از شش سال اثر علمی نیافریده‌اند، زمینه آموزش آنها را فراهم کند.

در برخی از کشورها جهان، محدودیت زمانی نوشتن رساله‌ علمی برای استادان دانشگاه، بسیار کمتر از زمانی است که در فرمان رئیس جمهوری افغانستان مشخص شده است.

عزیزاحمد رهمند، یکی از استادان معترض در نشست امروز گفت که این قانون مخالف منافع ملی افغانستان است. او گفت تاز زمانی که دانشگاه‌های افغانستان ظرفیت آموزش در مقاطع تحصیلی بالاتر را به دست بیاورند، باید به استادانی که دارای مدرک کارشناسی هستند اجازه تدریس داده شود.

در حال حاضر دانشگاه کابل تنها در چند رشته معدود در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. شماری از دانشگاه‌های خصوصی افغانستان نیز مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌کنند.

در فرمان رئیس جمهوری به استادانی که مدارج عالی علمی نداشته باشند، اجازه کار همزمان در نهادهای دیگر نیز داده نشده است.