افغانستان محیط زیست

امتناع از مسئله‌پنداری مشکلات زیست محیطی در افغانستان/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

داعش یکبار دیگر در ننگرهار سر برید
صدای امریکا ۱۸ جدی ۱۳۹۴ مقامات محلی ننگرهار می گویند که گروه دولت اسلامی در ولسوالی اچین سر هفت تن را بریده اند که در آن شش طالب و یک سرباز اردوی ملی شامل اند. یک مقام حکومتی که نخواست نامش افشا شود به صدای امریکا گفت که این رویداد امروز بعد از نماز جمعه در منطقه پیخه که تحت کنترول داعش قرار دارد صورت گرفته است. به گفته این مقام افراد داعش از مردم محل خواسته اند تا برای تماشا در محل حضور یابند.
اصابت یک مرمی هاوان در محوطه یک مکتب در خوست جان ۳ دانش‌آموز را گرفت

یک «کارت فروش» در کابل به قتل رسید

پژواک ۲۲ جدی ۱۳۹۴ قوماندانی امنیه کابل می گوید که یک فروشنده کارت های شرکت های مخابراتی از سوی افراد مسلح نا‌شناس در شهر کابل به قتل رسیده است. مل پاسوال فریدون عبیدی، رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل به آژانس خبری پژواک گفت این رویداد شام روز گذشته در نزدیکی منطقه «مکروریان» مربوط حوزه نهم امنیتی شهر رخ داده است.

یک شهروند کانادایی پس از پنچ سال از نزد طالبان آزاد شد
بخدی ۲۲ جدی ۱۳۹۴ گروه طالبان در افغانستان اعلام کرده که آنان یک شهروند کانادایی را به میانجیگری قطر آزاد کرده اند، این فرد روتر فورد نام دارد. وزارت خارجه کانادا در اعلامیۀ گفته که تلاش‌ های دیپلماتیک باعث آزادی شهروند این کشور از نزد گروه طالبان شده است. گفته شده که این شهروند کانادایی حدود پنچ سال پیش در شهر غزنی به دلیل آنچه طالبان او را جاسوس خوانده بود، بازداشت کرده بودند.

کشته شدن یک دختر از سوی پدرش در پروان
بخدی ۲۲ جدی ۱۳۹۴ مقامات محلی در ولایت پروان در شمال کشور تایید کردند که یک دختر در شهر چاریکار مرکز این ولایت از سوی پدرش به قتل رسیده است. وحید صدیقی، سخنگوی والی پروان به خبرگزاری بخدی گفت: “حوالی ساعت ۳:۳۰ پس از چاشت دیروز یک دختر ۲۱ ساله به نام بی بی حرم، باشنده شهرک معلمین شهر چاریکار توسط پدرش به نام عبدالقیوم در نتیجه خشونت های خانوادگی با ضربات چوب جان داده است.”

انفجار در بادغیس جان ۳ غیرنظامی را گرفت
یک ۱۶ جدی ۱۳۹۴ مسوولان محلی در ولایت بادغیس اعلام کرده اند که در نتیجه‌ی انفجار ماین در مربوطات ولسوالی آبکمری این ولایت، سه غیرنظامی کشته شده اند.عبدالعظیم کریمی، ولسوال آبکمری می‌گوید که انفجار ناشی از ماین جاسازی شده بود و بامداد امروز در منطقه‌ی کوکچایل این ولسوالی منفجر شد. او تاکید کرد، طالبان ماین را به منظور هدف قرار دادن نیروهای امنیتی جاسازی کرده بودند؛ اما غیرنظامیان قربانی این عملکرد شدند.

رسیدگی به یک پرونده از میان ۵۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در ۱۴ سال گذشته
اطلاعات روز ۲۱ جدی ۱۳۹۴ سالی که گذشت برای اهل رسانه‌، سالی پر از تنش و چالش بود. سالی که خبرنگاران بیشتر از سوی مخالفین دولت تهدید شدند، و دولت هم‌چنان بی‌توجه به چالش‌های فرا روی کار خبرنگاران بوده است. گفته می‌شود که ۱۴ سال حاکمیت حامد کرزی دوره‌ی خوبی برای رشد آزادی بیان و افزایش رسانه‌ها بوده است. اما سوال این‌جاست که آیا با شروع حکومت وحدت ملی رسانه‌ها همان رشد و آزادی بیان خویش را داشته‌اند؟

 زنان

غنی: در روند صلح، استقلال، قانون اساسی و حقوق زنان را معامله نمی‌کنیم
بی بی سی ۲۰ جدی ۱۳۹۴ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که مردم این کشور خواستار صلح پایدار، باعزت و قانونی هستند و در این روند استقلال، قانون اساسی و حقوق زنان به هیچ صورت قابل معامله نیست. آقای غنی این سخنان را یک روز پیش از آغاز دور تازه گفت‌وگوهای صلح در افغانستان که قرار است به میزبانی پاکستان برگزار شود، در ولایت ننگرهار ابراز کرد. این گفت‌وگوها فردا دوشنبه، ٢١ جدی (دی) و با شرکت نمایندگانی از افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین برگزار خواهد شد.

بررسی جامعه‌شناختی پدیده خیابان‌آزاری در افغانستان
۸ صبح ۲۳ جدی ۱۳۹۴ خیابان‌آزاری نوعی از خشونت علیه زنان است که در فضای عمومی- خیابان، پیاده‌روها، بازار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهرها– قابل مشاهده است. این مساله اجتماعی منفور و ناهنجار منوط و محدود به فرهنگ و سرزمین خاصی نیست، هر جایی که بشر است و زیست می‌کند، این پدیده با شدت و ضعف موجود بوده و است؛ زیرا انسان به‌طور غریزی و فطری گرایش به جنس مخالف دارد و این گرایش را خداوند در نهاد بشر قرارداده است. فلسفه وجودی چنین تمایلی بقا و تکثر نسل بشر است، این تمایل و جذبه در ذات خود منفی و مردود نیست. اما مشکل زمانی پدیدار می‌گردد که این مهم به افراط و انحراف کشیده می‌شود.

افزایش سرسام آور آمار طلاق در ولایت هرات

یک ۲۰ جدی ۱۳۹۴ مسوولان محلی ولایت هرات تایید کرده اند که آمار طلاق در میان زوج‌های این ولایت به گونه‌ی سرسام آور افزایش یافته است. عزیزاحمد میثاق، آمرحقوق ولایت هرات گفته است که در سال جاری خورشیدی، ولایت هرات شاهد افزایش آمار طلاق و اختلافات فامیلی بوده است. نبود زمینه‌های شغلی، اعتیاد جوانان به مواد مخدر، ازدواج‌های اجباری، بلند بودن سن یکی از زوج‌ها و سنت‌های ناپسند از عوامل اصلی افزایش آمار طلاق در این ولایت دانسته شده است.

عاملان چند خشونت خانوادگی در پروان بازداشت شدند
بخدی ۲۲ جدی ۱۳۹۴ مقام های محلی ولایت پروان در شمال کشور اعلام کرده اند که پولیس در این ولایت چهار تن را که پیش از این پدر و شخصی که دختر خود را به قتل رسانده بودند بازداشت کرده است. سلیم نوری، مسوول رسانه های قوماندانی امنیه ولایت پروان به خبرگزاری بخدی گفت: پولیس این چهار تن را بعد از تلاش های شبانه روزی بازداشت کرده اند.
یک دختر در ولایت غور به زندگی ده ساله‌اش پایان داد

برای نخستین بار گروه کاری توانمند سازی زنان در ریاست زراعت بامیان آغاز به کار کرد
رادیو آزادی ۲۲ جدی ۱۳۹۴ برای نخستین بار یک گروه کاری توانمند سازی زنان در ریاست زراعت ولایت بامیان آغاز به کار کرد. نذیره رحمن رئیس بخش اقتصاد خانواده در وزارت زراعت در صحبت با رادیو آزادی گفت، هدف از ایجاد این برنامه ارتقای ظرفیت زنان در بخش زراعت است. این گروه یکسال قبل در کابل نیز ایجاد شده بود.


حکومت باید سیاست تواضع در برابر قاتلان مردم را کنار بگذارد
سلام وطندار ۲۲ جدی ۱۳۹۴ بازمانده‌گان قربانیان کشتار پانزده سال پیش گروه طالبان در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان می‌گویند که حکومت وحدت ملی باید سیاست تواضع و گردن‌کجی در برابر قاتلان جنایت‌کار مردم افغانستان را کنار بگذارد. گروه طالبان در ۱۹ جدی/دی ۱۳۷۹ خورشیدی پس از تصرف بامیان و یکاولنگ ۳۸۷ تا ۶۰۰ غیرنظامی را به گونۀ دسته‌جمعی در این ولسوالی تیرباران کردند.

یونسیف: چهل درصد کودکان افغانستان به آموزش دسترسی ندارند
کلید ۲۲ جدی ۱۳۹۴ یونسیف اعلام کرده که ۴۰ درصد از کودکان افغانستان از خدمات آموزشی و رفتن به مکاتب محروم اند. در خبرنامه این نهاد آمده است که در حال حاضر در  ۲۲ کشور درگیر منازعه‌ی جهان، حدود ۲۴ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم استند.  به نقل این منبع، در افغانستان، ۴۰ درصد، در سودان جنوبی، ۵۱ درصد کودکان، در نایجریا، ۴۷ درصد، در سودان، ۴۱ درصد کودکان به خدمات آموزشی دسترسی ندارند.

معترضان در بامیان: پروژه «توتاپ» از مسیر بامیان اجرا شود
اطلاعات روز ۱۹ جدی ۱۳۹۴ صدها تن از باشندگان ولایت بامیان در تظاهراتی خواستار انتقال برق وارداتی از آسیای میانه به کابل، از مناطق مرکزی کشور شدند. معترضان می‌گویند که حکومت باید پروژه «توتاپ» را بر اساس پیشنهاد شرکت فیشنر که آن‌را از طریق بامیان کم هزینه و مصئون ارزیابی نموده، اجرا نماید.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

نهاد جهانی دموکراسی: بی‌کاری جدی‎ترین چالش فرا راه جوانان افغانستان است
اطلاعات روز ۲۰ جدی ۱۳۹۴ یافته‌های گزارش تازه‌ نهاد جهانی دموکراسی در افغانستان نشان می‌دهد که بی‌کاری جدی‌ترین چالش فرا راه جوانان کشور است. براساس این گزارش مشکل ۸۲ درصد جوانان افغانستان بی‌کاری است. یافته‌های پژوهش این نهاد نشان می‌دهد که جوانان در مقایسه به وضعیت سیاسی و امنیتی، بیشتر نگران وضعیت اقتصادی هستند.

انتقاد عبدالله از وزارت داخله در رابطه با عدم برخورد با فروشنده‌گان مواد مخدر
طلوع نیوز ۲۱ جدی ۱۳۹۴ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه امروز در حاشیه بازدید از اردوگاه فینکس (محل نگهداری معتادان تحت درمان) در کابل با انتقاد از وزارت داخله در رابطه با بازداشت نشدن فروشنده‌گان موادمخدر گفت که این وزارت در گرفتاری فروشنده‌گان موادمخدر کار چشمگیری انجام نداده و پس از این باید جلوی فروش مواد مخدر گرفته شود. وی که همراه با وزیران صحت عامه و مبارزه با مواد مخدر به اردوگاه فینکس رفته بود از مسئولان این اردوگاه خواست تا معتادان دیگری را که در جاده ها و زیرپل‌های پایتخت هستند را گردآوری کنند و برای درمان و کاریابی به این مرکز بیاورند.

افزایش خودکشی در بلخ
افغانستان رو ۲۰ جدی ۱۳۹۴ مسئولان شفاخانه ابوعلی سینایی بلخی مدعی اند که آمار خودکشی در جریان سالجاری در بلخ افزایش یافته است. به گفته خواجه نورمحمد فیض سرطبیب این شفاخانه، ازشروع سالجاری تاکنون حدود ۵۰ تن در نتیجه خودکشی جان خود را از دست داده و نزدیک به ۳۵ تن دیگر اقدام به خودکشی کرده که پس از انتقال به شفاخانه نجات یافته اند. شمار انتقال اجساد در نتیجه رویداد های گوناگون نیز کمتر از واقعات خودکشی دربلخ نیست. آقای فیض می گوید از شروع سال تا کنون بیش از ۵۰۰ جسد به شفاخانه انتقال یافته که اکثرشان در حادثات ترافیکی، سوختگی وفشار خون از بین رفته اند.

تیفا: مردم آمادۀ برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی اند

صدای آلمان ۱۷ جدی ۱۳۹۴ یک تحقیق تازه از سوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا نشان داده است که حدود ٨٠ در صد افراد واجد شرایط برای رأی دهی مایل اند که در انتخابات شورا های ولسوالی شرکت ورزند و در ولسوالی های مربوطۀ شان، شورا ها داشته باشند. تیفا این سروی را در دوازده ولسوالی ولایت های بلخ، بدخشان، ننگرهار، کابل، هرات و کندهار انجام داده است.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

امتناع از مسئله‌پنداری مشکلات زیست محیطی در افغانستان
اطلاعات روز ۱۵ جدی ۱۳۹۴ در کنار مسائل متعدد دیگر در کشور، مسایل زیست محیطی به‌ویژه آلودگی هوا، دشواری‌های زیادی را برای مردم به‌وجود آورده است. اگر آسیب‌های ناشی از آلودگی‌های هوا را محاسبه کنیم، هزینه آن می‌تواند هم سطح ناامنی، فقر و مواد مخدر در کشور باشد. معمولاً با آغاز فصل سرما در کشور، این مسئله در شهرها تشدید شده و به یک معضل جدی زیست- محیطی تبدیل می‌گردد. در حال حاضر شفاخانه‌ها و مرکزهای صحی پر از بیمارانی اند که به‌خاطر آلودگی مفرط هوا دچار بیماری‌های تنفسی شده و همه روزه با مضرات آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیل‌های شدید آلودگی هوا در کشور هم مشخص است. بخش عمده این مسئله به استفاده از مواد سوختی بی‌کیفیت در ماشین آلات، استفاده از ذغال برای گرمایش خانه‌ها، جاده‌های خاکی، انباشت زباله‌ها و ضعف در ارائه خدمات شهری بر می‌گردد.

جنگ

انتقادها از حکومت در رابطه با عدم توانمندی‌اش در مدیریت جنگ
طلوع نیوز ۲۱ جدی ۱۳۹۴ درحالی که ناتو بهار سال آینده را بسیار خطرناک گفته است، اما برخی از آگاهان می‌گویند که اگر جامعه جهانی نیروهای دولتی را از رهگذر هوایی و جنگنده ها کمک کند، در فصل آینده جنگ نیروهای دولتی پیروز خواهند بود. رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس می‌گوید که جنگ بگونهی درست مدیریت نمی‌شود و اگر در فصل آینده جنگ همین گونه مدیریت شود، افغانستان با دشواری‌های بزرگی روبرو خواهد شد.

گزارش تازه ناتو؛ وضعیت امنیتی افغانستان در سال پیش‌رو بدتر می‌شود
اطلاعات روز ۲۱ جدی ۱۳۹۴ سازمان ناتو با نشر گزارش محرمانه‌ای از بدتر شدن وضعیت امنیتی افغانستان در سال پیش‌روی میلادی خبر داده است. مجله‌ی اشپیگل آلمان که این گزارش محرمانه را منتشر کرده، در آن آمده است که نبود رهبری درست نیروهای امنیتی افغانستان و شدت جنگ‌ها سبب افزایش ۴۲ درصدی تلفات این نیروها و فرار سربازان ارتش از وظیفه‌های‌شان شده است.
هشدار در مورد احتمال سقوط دوباره کندز

تلفات
یک قوماندان طالبان در ولسوالی درقد تخار کشته و ۱۱ تن دیگر تسلیم شدند. کشته شدن ۱۸ داعشی و ۲۷ شورشی دیگر در حملات هوایی و عملیات نظامی در افغانستان. حمله انتحاری در شرق افغانستان دست‌کم دو کشته به جا گذاشت. یک فرمانده طالبان همراه با ۱۶ سربازش در قندهار کشته شدند. وزارت داخله: یک ولسوال نام‌نهاد همراه با ۱۰ عضو گروه طالبان کشته شدند. تلفات سنگین پولیس در ولسوالی گرشک هلمند. ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی کلا کاه ولایت فراه کشده شده است. علی خیل: ۳۳ طالب مسلح در جریان عملیات نظامی در کندهار کشته شده اند. در حمله طیاره بی پیلوت در کنر چهار مخالف مسلح کشته شدند. در نتیجه عملیات تصفیوی در تخار ۲۴ مخالف مسلح کشته شدند. در نتیجه عملیات نیروهای افغان در سرپُل ۴۰ مخالف مسلح دولت کشته شدند. چهار قوماندان گروه داعش در ننگرهار کشته شدند. یک ولسوال نام‌نهاد طالبان با ده همکارش کشته شد. بیش از چهل تروریست در عملیات‌های نظامی به قتل رسیدند. کشته شدن شصت تروریست در عملیات‌های اردوی ملی.

فرهنگ

زبان گویای کوچه
اطلاعات روز ۲۳ جدی ۱۳۹۴ «قریه اُنچی باغبانان»، در غرب شهر کابل توجه‌ام را جلب کرد. هوا چنان آلوده، گردآلود و متعفن بود که عنوان قریه را «نفی» می‌کرد! مرا به تأمل واداشت. چه چیزی باعث شده است که در دل شهر، عنوان «قریه» آزین تابلوی کوچه باشد. تابلوی «برنامه همبستگی ملی» بغل دیوار سرکوچه، حس کنجکاوی‌ام را بیشتر برانگیخت. همه می‌دانیم، برنامه همبستگی ملی، برنامه ملی انکشاف روستاهای افغانستان است، اما این‌جا و در دل شهر کابل چه می‌کند؟ پرسش‌هایی را در ذهن‌ام خلق کرد. سؤالی در خیال‌ام گذشت که بابا، کجای کابل مخصوصاً غرب کابل به شهر می‌ماند؛ اما دوباره آن حس با پرسش این‌که: کجای کابل به دِه، قریه و روستا می‌ماند، دوباره آن سوال را نفی کرد. شاید، حس نوستالژیک باشندگان قدیمی این کوچه ترجیح می‌دهند، محله‌ی شان اسم قریه را یدک بکشد، تا اسم شهر که اسم بی مسما و بارگرانی است بر گردن غرب کابل.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

پیوست‌ها: