international

آمریکا نماد بی‌عدالتی بین‌المللی در گوانتانامو را تعطیل کند

guantanamo-bay

عکس: وبگاه گلوبال ریسرچ – کانادا

موارد نقض فاحش حقوق بشر

عراق درگیری میان قوم ها غیرنظامیان را به خطر می اندازد
دیده بان حقوق بشر ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ گروه‌های مسلح کُرد و شیعه ترکمن از اکتبر ۲۰۱۵ در درگیری در منطقه توز خورماتو در استان صلاح الدین عراق مکرر به غیرنظامیان صدمه زده اند. آنها غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده‌اند و ربوده اند و ده ها و شاید صدها خانه و مغازه را ویران کرده‌اند. پس از انفجار بمبی در توز خورماتو در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ که دست کم دو غیرنظامی را کشت و چندین تن را زخمی کرد، ترکمن های شیعه از نیروهای بسیج مردمی مورد حمایت دولت عراق خودسرانه دست کم ۱۵۰ باشنده عرب سنی شهر را دستگیر کردند. گرچه اغلب آنها چند روز بعد آزاد شدند، بعضی از ربوده شدگان به دیده بان حقوق بشر گفتند که شاهد شکنجه بوده اند یا خود شکنجه شده‌اند. به گفته آنها، بین هشت تا ۳۴ تن از ربوده شدگان کشته شدند و در حدود ۵۰ تن هنوز در حبس هستند. درگیری های قومی پس از انفجار ۲۲ اکتبر به شدت گسترش یافته است. پس از تبادل آتش بین پیشمرگه های کٌرد و ترکمن های شیعه از نیروهای بسیج مردمی در پست بازرسی در ۱۲ نوامبر، این دو گروه در اطراف بیمارستان عمومی توز خورماتو درگیر شدند. دست کم ۳ تن از جمله یک پزشک کشته شدند. توز خورماتو ۱۰۰۰۰۰ تن جمعیت مخلوطی از کُردها، ترکمن ها و عرب ها دارد و مدت ها محل درگیری قومی بوده است.

سوریه سازمان ملل وجود قحطی و گرسنگی را تأیید کرد ؛ فاجعه انسانی؛ خطر مرگ ده‌ها هزار سوری بر اثر گرسنگی

نهادهای دولتی

چین آزار فعالان کارگری افزایش می یابد
۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: دولت چین باید فوری چهار فعال کارگری را که به دلایل سیاسی روز ۸ ژانویه ۲۰۱۶ در استان گوانگ دونگ دستگیر شده‌اند، آزاد کند. این چهار تن در میان ده ها فعال حقوق کارگری از چهار سازمان کارگری بودند که روز ۳ دسامبر دستگیر و سپس آزاد شده بودند.

ترکیه

قتل سه تن از فعالان سرشناس زن به دست نیروهای امنیتی

۱۶۲ غیر نظامی در شش ماه گذشته در جنوب شرقی کشور کشته شدند

اتیوپی دیده‌بان حقوق بشر: نیروهای امنیتی معترضان را می‌کشند

سوریه کشته‌ شدن زنان و کودکان در حملات ائتلاف جهانی

یمن ۱۳ کشته و زخمی بر اثر اصابت راکت به یک مرکز درمانی در یمن

ایران

شش زندانی در ارومیه اعدام شدند

چهار نفر در لرستان و فارس اعدام شدند

دست‌کم ۹ نفر در زندان رجایی‌شهر کرج در آستانه اعدام قرار دارند

دست‌کم پنج زندانی در کرج اعدام شدند

هیلا صدیقی، شاعر دستگیر شده، به قید وثیقه آزاد شد

هیلا صدیقی: مرا در قفس جابجا می‌کردند

عاملان غیردولتی

سوریه یک عضو داعش ‘مادرش را اعدام کرد’

ترکیه انفجار در استانبول چندین کشته بر جای گذاشت

پاکستان انفجار در درمانگاه فلج اطفال کویته ۱۵ کشته بر جای گذاشت

عراق ادامه خشونت‌های مرگبار فرقه‌ای در مقدادیه

لیبی انفجار بمبی حداقل ۶۰ پلیس را کشت

عدالت

آمریکا نماد بی عدالتی بین‌المللی در گوانتانامو را تعطیل کند
۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل در چهاردهمین سالگشت اولین انتقال به گوانتانامو اعلام کرد: جلوگیری کنگره آمریکا از بستن بازداشتگاه گوانتانامو این خطر را دارد که آمریکا را در کنار کسانی قرار می‌دهد که پیوسته موازین مورد توافق عدالت بین‌المللی و حقوق بشر نادیده می‌گیرند. هنوز ۱۰۴ زندانی در این بازداشتگاه هستند. وضع ۴۵ تن روشن و با انتقال آنها موافقت شده ولی باز هم در زندان مانده اند. اباما پس از انتخاب در سال ۲۰۰۹، فرمانی را برای بستن این بازداشتگاه ظرف یک سال امضا کرد. پس از هفت سال، گوانتانامو هنوز باز است.

کامبوج محاکمه ها درس های مهمی را پیش رو می گذارند
دمکراسی باز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ محاکمه های رهبران خمر روژ در دادگاه ویژه با حمایت بین‌المللی در کامبوج درس های مهمی را پیش روی پی‏گیرانِ پاسخ‌گویی برای جنایت‌های علیه بشریت در نقاط دیگر می گذارند. دسامبر گذشته ۳۷ امین سال پس از خاتمه یافتن حاکمیت خشونت بار خمر روژ بود که ایدلوژی کژاندیش آن یک چهارم از هشت میلیون تن جمعیت آن را به کام مرگ فرستاد. ایالات متحد آمریکا و متحدان آن که در پی پیروزی های کمونیستی در کشور همسایه ویتنام در نبردهای جنگ سرد درگیر بودند، تا سالها پس از آن با دورویی از خمر روژ شکست خورده در سازمان ملل حمایت کردند. این یکی از دلایلی بود که باعث شد تشکیل دادگاه برای محاکمه مسؤولان جنایت های هولناک بیش از یک چهارم قرن طول بکشد. در ده سال گذشته، شعبه های فوق العاده دادگاه های کامبوج (ECCC)  با حمایت سازمان ملل با دشواری تلاش کرده‌اند سه محاکمه را به پایان برسانند. درست پیش از کریسمس، دو رشته تحقیقات دیگر با ظاهر شدن داوطلبانه دو مظنون و تفهیم اتهام آنها کمی پیش رفت و تضمین کرد که محاکمه ها در ۲۰۱۷ ادامه یابند.

گواتمالا تصمیم شرم آور برای تعویق محاکمه‌ ریوس مونت لکه دیگری بر دامن نظام عدلی
عفو بین‌الملل ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ تعویق دوباره محاکمه‌ افرن ریوس مونت به اتهام نسل کشی و جنایت‌های علیه بشریت سیلی به صورت قربانیانی است که هنوز می کوشند از زخم های چندین دهه جنگ داخلی خشن شفا یابند. «با دادن اجازه به ریوس مونت برای چندین دهه فرار از دادگاه، دولت‌مردان گواتمالا با ده ها هزار تن قربانی شکنجه، قتل، ناپدید شدن و آوارگی اجباری و خویشان این قربانیان به فرمان او بازی بی رحمانه ای را پیش می برند.»

سوریه تحقیقات سازمان ملل در مورد احتمال وقوع “جنایت جنگی” در مضایا

حقوق مدنی و سیاسی

عربستان سعودی سرکوب خشن معترضان سعودی صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‎کند
۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر سرکوب رو به افزایش زندانیان و معترضان سیاسی سعودی به دست وزارت کشور شاهزاده محمد بن نایف و افزایش نگران کننده‏ی اعدام‏ها در این کشور از سال ۲۰۱۳ را محکوم می‌کند. روز ۲ ژانویه ۲۰۱۶، ۴۷ مرد اعدام شدند که از جمله متهم به جرایم مرتبط با اقدامات تروریستی در سال‏های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ شده بودند. بعضی از این عده در زمان دستگیری نوجوان بودند. اعدام آنها در پی محاکمه‏ای انجام شد که در آن حق دفاع رعایت نشد و ادعاهای شکنجه مطرح شد. این تعداد بیشترین شمار اعدام در عربستان از سال ۱۹۸۰ تاکنون بود. ۱۵۸ تن در سال ۲۰۱۵ اعدام شدند که ۶۸ درصد بیش از ۲۰۱۴ بود.

فرانسه خروج از شرایط اضطراری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ دولت در واکنش به حمله های تنفربرانگیز شرایط اضطراری برقرار و آن را سه ماه تمدید کرد. سازمان‌های ما فوری نگرانی خود را از این حاکمیت اضطراری ابراز کردند و این نگرانی ها با حمله به آزادی ها در هفته های اخیر تایید شده است. ما شاهد شرایط اضطراری هستیم که موذیانه علیه کسانی به کار می‌رود که هیچ ارتباطی با حمله‌های تروریستی ندارند. این سوءاستفاده باید پایان یابد. پس از حمله به شارلی ابدو و هیپر کَشِه در ونسان در ژانویه ۲۰۱۵، مردم برای شرکت در تظاهرات احساس ضرورت کردند. این حس هنوز زنده است. با وجود این، پس از ۱۳ نوامبر تظاهرات عمومی ممنوع شده است. تظاهرات دیگر حق شمرده نمی‌شود. اداره های دولتی دیگر به ندرت این حق را برای مردم قایل هستند و اگر اجازه بدهند در آخرین لحظه است.

تونس مدارک شکنجه و مرگ در زندان حاکی از پس‏رفت رو به افزایش حقوق بشر
عفو بین‌الملل ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ مدارک تازه ای از مرگ و شکنجه در زندان نشان می‌دهد که پنج سال پس از سرنگونی رژیم استبدادی قبلی در «انقلاب یاسمین» تونس که به موجی از خیزش ها در سراسر خاورمیانه و آفریقای شمالی انجامید، سرکوب خشن دوباره در این کشور رو به رشد است. عفو بین‌الملل مدارکی درباره مرگ در بازداشت نزد پلیس و ادعاهای شکنجه طی بازجویی های پلیس گرد آورده است. بنا به این اطلاعات، از سال ۲۰۱۱، دست کم شش مرگ در زندان رخ داده که مورد تحقیق کافی قرار نگرفته یا تحقیقات به پیگرد کیفری منجر نشده است.

آمریکا میراث شکننده رئیس جمهوری در زمینه حقوق بشر
دیده بان حقوق بشر ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ اباما شب گذشته آخرین سخنرانی سالانه خود را انجام داد. در زمینه حقوق بشر، اباما ناگزیر از حرکت فردی، بدون هر اقدام کنگره، بوده است. بعضی از ابتکارهای اصلی او بر بنیادی ضعیف قرار دارند، چون بر قانون گذاری در کنگره بنا نشده اند. و چون فرمان اجرایی هستند، این خطر وجود دارد که جانشین او آنها را تمدید نکند. اباما در بعضی از مسایل اساسی حمایت از حقوق بشر در آمریکا با مشکل روبرو بود. کنگره نمی خواست در اصلاحات جامع مربوط به مهاجرت شریک باشد. اباما با فرمان اجرایی هم نقش مثبت بازی کرده و هم با بازگشت دولت به اخراج خانواده های دارای کودکان کم سن و سال که اخیرا از خشونت در آمریکای مرکزی گریخته اند، نقش منفی ایفا کرده است. اما حمایت از مهاجرانی که سالها در آمریکا زندگی کرده‌اند اقدام اوست. با وجود این، هیچ یک از این اقدامات اجرایی تضمینی برای وضعیت ثابت حقوقی و اعطای شهروندی به میلیون ها مهاجر غیرمجازبه شمار نمی رود. یکی از مسایلی که اباما به آن نپرداخت، ضرورت پاسخ‌گویی برای انجام شکنجه به دست مسؤولان آمریکایی به‌عنوان بخشی از برنامه بازداشت و بازجویی سیا بود. حتا با وجود قانون تازه ضد شکنجه فدرال، دولت‌های بعدی ممکن است بکوشند از اجرای قانون منع شکنجه پرهیز کنند چون می دانند که این کار پیامد چندانی نخواهد داشت.

ایران وضعیت بحرانی زندان‌ کارون در اهواز

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسراییل/فلسطین توقف قرارداد بین پارتنر و اورانژ

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ سازمان‌های ما ملاحظه کرده‌اند که پارتنر ـ شرکت مخابرات اسراییلی که در شهرک‎‏های کوچ‌نشین اسراییلی فعال است ـ توقف قرارداد خود با اورانژ برای پروانه‎ی استفاده از مارک تجاری را در فوریه‎ی ۲۰۱۶ اعلام کرده است. این خبر در پی گفت‌وگوهای دوباره درباره‌ی قرارداد بین اورانژ و پارتنر در ژوئن ۲۰۱۵ اعلام شده است. هشت ماه پیش از اعلام این خبر، سازمان‌های ما گزارشی را با عنوان «ارتباطات خطرناک اورانژ در سرزمین‎های اشغالی فلسطین» منتشر کردند. در آن گزارش، کمک غیرمستقیم اورانژ به حفظ شهرک‎‏های کوچ‌نشین اسراییلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از طریق روابط اقتصادی با پارتنر محکوم شد. شهرک‎‏های کوچ‌نشین اسراییلی بر اساس حقوق بین‌المللی غیرقانونی هستند، چون موارد متعددی از نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر را موجب می‌شوند و به آن کمک می‌کنند. این خبر همچنین در پی پنج سال فعالیت سازمان‌ها و اتحادیه‎ها و فشار بر اورانژ برای دست زدن به اقدام برای اطمینان از رعایت حقوق بشر منتشر شده است.

پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام: نگرانی های جدی در مورد حقوق بشر
۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار پرسش و پاسخی اعلام کرد: پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام (TPP) در مورد روابط اقتصادی و تجاری نگرانی های جدی در مورد حقوق بشر مطرح می‌کند با وجود کوشش های بی سابقه ای که برای توجه به حقوق کارگری در جریان است. به این مشکلات باید پیش از به اجرا در آمدن این توافق توجه شود. این موافقت نامه باید بیشتر به حمایت از حقوق کارگری توجه نشان می داد. نگرانی های جدی درباره‌ی مقررات مربوط به حق بهداشت، آزادی بیان و حریم خصوصی آنلاین در آن وجود دارد. فصل مربوط به حقوق کارگری در این موافقتنامه و موافقتنامه های دوجانبه مربوط تضمین های کافی برای کشورهایی با کارنامه ضعیف در این زمینه، همچون ویتنام، مالزی، مکزیک، پرو و برونئی ندارند. دغدغه دیگر درباره‌ی مقررات مربوط به صنعت داروسازی است که با گسترش حق امتیاز انحصاری و مقررات حمایتی دست یافتن به داروهای نجات بخش به قیمت مناسب را سخت خواهد کرد. به علاوه، مقررات مربوط به مالکیت معنوی سوءاستفاده دولت ها را برای سرکوب مخالفت آنلاین آسانتر می سازد.

جمهوری دمکراتیک کنگو کار کودکان در زنجیره های ساخت تلفن هوشمند و اتومبیل برقی فاش می‏شود
۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل و «دیده بان منابع آفریقا» در گزارش تازه ای کار کودکان و سوءاستفاده های دیگر را در معادن کُبالت در جمهوری دمکراتیک کنگو فاش خواهند کرد. تاثیر مواد معدنی به دست آمده از مناطق درگیری در شرق کنگو به خوبی مستند شده است. اما این اولین گزارش جامع در باره تبدیل ماده معدنی کُبالت به محصولات مصرفی است که در فناوری های تازه مصرفی نیز مورد استفاده است. این گزارش بر اساس مدارکی که از معادن گردآوری شده و گفت‌وگو با معدنکاران و بازرگانان در کنگو و تحلیل مصالح شرکت تهیه شده است و کُبالت را از معادن تا شرکت های تولید کننده چینی و کره جنوبی فروشنده باتری های لیتیوم یون به شرکت‌های چند ملیتی تامین کننده نیمی از تلفن های هوشمند جهان و بازار به سرعت رو به رشد اتومبیل برقی پی می‌گیرد.

لبنان «من فقط می خواستم مثل آدم با من رفتار شود»
دیده بان حقوق بشر ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ در ژانویه ۲۰۱۵، لبنان به سیاست درهای باز خود برای سوری ها پایان داد. مقررات تازه ورود بسیاری از سوری های فراری از درگیری مسلحانه و آزار را ممنوع کرد. اداره امنیت عمومی مقررات پرهزینه ای برای تمدید اجازه اقامت برقرار کرد. این مقررات، سوری ها را به دو دسته تقسیم می‌کند: آنهایی که نزد سازمان ملل ثبت شده‌اند و آنهایی که نشده‌اند و باید برای اقامت قانونی در لبنان، حامی لبنانی پیدا کنند.

دانمارک لایجه جنجالی: ضبط اشیای قیمتی و پول پناهجویان

ایران

وضعیت معلمان بازنشسته در ایران

مرد مستاصل جلوی ساختمان شورای شهر تهران اقدام به خودسوزی کرد

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی یک سال سرکوب خونین پس از شلاق زدن رائف بداوی
۸ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل گفت: وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی در سال گذشته از زمان شلاق زدن وبلاگ نگار رائف بداوی به‌خاطر استفاده از آزادی بیان بدتر شده است. به تازگی، اعدام ۴۷ تن در یک روز تمام منطقه را تکان داد. با وجود مشارکت زنان در انتخابات شوراهای شهر در ماه گذشته، عربستان سعودی به سرکوب فعالان حقوق بشر ادامه داده و بمباران ویرانگری را در یمن پی گرفته است که به ارتکاب نقض جدی حقوق بین‌المللی بشردوستانه از جمله جنایت‌های جنگی انجامیده است. معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان گفت: «رائف بداوی و ده ها زندانی عقیدتی هنوز در زندان هستند و به‌خاطر فعالیت مسالمت آمیزشان در خطر مجازات های ظالمانه و بدرفتاری به سر می برند.» دکتر زهیر کتبی نویسنده به اتهام هایی ناشی از فعالیت های مسالمت آمیز به چهار سال زندان محکوم شده است. او در خطر شکنجه و بدرفتاری و نیازمند مراقبت پزشکی است.

عربستان سعودی دستگیری مدافع حقوق بشر سمر بداوی آخرین کوشش برای ترساندن فعالان
عفو بین‌الملل ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ دستگیری سمر بداوی، مدافع سرشناس حقوق بشر آخرین نمونه از بیزاری کامل عربستان سعودی از تعهدات حقوق بشری خود است و نمونه دیگری از قصد دولت‌مردان برای سرکوب هر اعتراض صلح آمیز را به نمایش می گذارد. سمر بداوی ۱۲ ژانویه در جده دستگیر و به همراه دختر دو ساله اش به مرکز پلیس در جود منتقل شد. وی را پس از چهار ساعت بازجویی به زندان ذبحان فرستادند. گویا یکی از دلایل دستگیری او مدیریت حساب توییتری فعال برای آزادی همسر پیشین اش ولید ابوالخیر است.

بحرین سازمان‌های غیردولتی احکام اعدام را محکوم کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ ژانویه ۲۰۱۶ سازمان‌های غیردولتی بحرینی و بین‌المللی به شدت استفاده مکرر دولت‌مردان بحرین از مجازات اعدام را محاکمه کردند و خواهان تخفیف در احکام اعدام و ابد شدند. دادگاه چهارم کیفری بحرین ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵، مردی را به اعدام و ۲۲ تن دیگر را به حبس ابد محکوم کرد و به این ترتیب شمار محکومان به اعدام در این کشور به ۱۰ تن رسید. به علاوه، دولت تابعیت متهمان را لغو کرده و شمار لغو تابعیت را در ۲۰۱۵ به ۲۰۰ مورد رسیده است. درخواست استیناف محکوم به اعدام سلمان عیسی رد شد. ۲۳ تن از متهمان غیابی محکوم شدند، از جمله حسین عبدالله خلیل ابراهیم که به اعدام محکوم شد.

آمریکا/اسراییل کلیسا پنج بانک اسراییلی را در لیست سیاه قرار داد
نیویورک تایمز ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ کلیسای متدیست پنج بانک اسراییلی را در لیست سیاه قرار داده و به دلایل حقوق بشری در آنها سرمایه گذاری نخواهد کرد. این کلیسا یکی از بزرگترین فرقه های پروتستان در آمریکا است و هفت میلیون عضو دارد. این بانک ها در ساختمان سازی در شهرک های کوچ نشین اسراییلی ـ که بیشتر جهانیان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و غیرقانونی می دانند ـ سرمایه گذاری می‌کنند. طرفداران فلسطین این گام را پیشرفت مهمی در جنبش تحریم (B.D.S.) تولیدات شهرک های کوچ نشین  دانستند.

چرا مبارزه برای لغو حکم اعدام در خاورمیانه ضروری است؟

مبارزه با راسیسم و سکسیسم؛ دو روی یک سکه‌

ایران درخواست افزایش تلاش‌ها برای آزادی جیسون رضاییان

زنان

فیلیپین گامی به پس برای زنان
دیده بان حقوق بشر ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ دولت فیلیپین در زمینه حمایت از بهداشت مادران، کاهش آمار مرگ و میر نوزادان و پیشگیری از گسترش اچ آی وی گامی جدی به عقب برداشته است. هفته گذشته، کنگره فیلیپین تامین بودجه برای پیشگیری از بارداری را از بودجه سال ۲۰۱۶ حذف کرد و بدین ترتیب از حمایتی اساسی از خانواده کم درآمد که برای پیشگیری از بیماری های مسری جنسی به حمایت دولتی تکیه دارند، کاست. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که ۵۰ درصد بارداری ها ناخواسته و به علت در دسترس نبودن خدمات مدرن پیشگیری است.

حکومت و رسانه ها زنان را برای زینت مجلس می خواهند

“دستمزد نابرابر زنان با مردان یک افسانه نیست”

ایران

نگاهی بر کمپین «پیش به‌سوی تغییر چهرۀ مردانۀ مجلس»

«توقف انتصاب زنان» به عنوان مقام‌های اجرایی در خوزستان

زنان؛ کسب‌وکار و قانون

کافه در ایران: زن ممنوع!

چرا سیاست فراجنسیتی نیست

نقدی به نگاه جنسیتی رسانه‌های ایرانی

یک نظرسنجی در ایران: نزدیک به ۵۰ درصد مردم به پوشش چادر علاقه ندارند

انتقاد وب‌سایت محافظه‌کار از سیاست‌های مربوط به حجاب

کودکان

محرومیت ۲۴ میلیون کودک از حق تحصیل در مناطق بحران‌زده

فرهنگ و اندیشه

بریتانیا حداکثر انتقاد مجاز از عربستان سعودی: «تاسف بار»
ایندیپندنت ۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ رابرت فیسک ـ گویا فقط شش تن از نظامیان بریتانیایی ما به سنی های عربستان سعودی برای کشتن یمنی های شیعه کمک می‌کنند. و آنها در یمن نیستند، فقط به انتخاب هدف ها کمک می‌کنند که تاکنون شامل بیمارستان ها، بازارها، یک عروسی و محلی روبروی سفارت ایران بوده است. آنها فقط به رفقای سعودی کمک می‌کنند ـ به قول وزارت دفاع ما ـ تا «مقررات جنگ را رعایت کنند.» البته «مقررات» سعودی لزوما مقررات «ما» نیست، گرچه اعدام شهروندان بریتانیا به وسیله پهپادها جای مانور برای جنگندگان بریتانیایی در ریاض باقی می گذارد. اما وقتی محکومیت از قولِ مدیر دیده بان حقوق بشر دیوید مِفان را خواندم، نتوانستم از خنده خودداری کنم. او می‌گوید سعودی ها «در یمن مرتکب موارد متعدد نقض حقوق جنگ می‌شوند» و بریتانیایی ها «دست در دست سعودی ها کمک می‌کنند و توانایی آنها را برای ادامه این جنگ که به مرگ بسیاری از غیرنظامیان انجامیده، تقویت می‌کنند.» اما اضافه می‌کند که به نظر او تمام این کارها «به شدت تاسف بار و غیرقابل قبول» است. «تاسف بار» و «غیرقابل قبول» یک بام و دو هوایی است که ما وقتی به کار می گیریم که دوستان ثروتمند سعودی ما دستشان را در خون فرو می‌کنند. وقتی چیزی «تاسف بار» است یعنی باعث اندوه و یاس ماست. یعنی سعودی های خوب از اصول اخلاقی عالی خود عدول کرده‌اند. این واژگان در فرهنگ واژگان حداکثر انتقادی است که مجازیم درباره‌ی سعودی ها به کار بگیریم. هر چیزی بیش از آن ما را وادار می‌کند از دیوید کامرون بپرسیم چرا پرچم کشور را در مرگ آخرین پادشاه این رژیم استبدادی عجیب پایین آورد.

بریتانیا نمایندگان پارلمان بررسی صادرات اسلحه به عربستان سعودی را از سر می‌گیرند
ایندیپندنت ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ صادرات تجهیزات دفاعی بریتانیا به عربستان سعودی در ماه جاری در پارلمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کمیته کنترل صادرات اسلحه پس از انتخابات عمومی بی تحرک است، اما در پی اعدام های ماه جاری در عربستان سعودی، نمایندگان از منشی های پارلمان خواستند جلسه این کمیته را دوباره تشکیل دهند. عربستان سعودی بازار پردرآمدی برای بریتانیا بوده است. شرکت‌ سیستم های ب آ ئی با فروش جت های تایفون به مبلغ ۱۰ بیلیون پوند جنجالی برانگیخت. بنا به گزارش نهایی کمیته کنترل صادرات اسلحه، ۲۸ «کشور مورد نگرانی» با کارنامه بد حقوق بشری وجود دارند. در گزارش سؤال شده که چرا بریتانیا اسلحه و تجهیزات نظامی از جمله نارنجک دستی و اسلحه نیمه اتوماتیک دستی به عربستان سعودی فروخته است.

تاجیکستان هشدار پیشاپیش: فشارهای داخلی، تهدیدهای خارجی
گروه بین المللی بحران ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ تاجیکستان، فقیرترین کشور آسیای مرکزی، از داخل و خارج زیر فشارهای خطرناک است. حکومت ۲۳ ساله رئیس جمهوری امامعلی رحمان با خشونت، نبودِ پاسخ‌گویی، فساد و مهاجرت دسته جمعی همراه بوده است. ارسال پول و قاچاق مواد مخدر منابع اصلی درآمد هستند. کنترل بر دین و مخالفان سیاسی، از جمله حزب میانه روی رنسانس اسلامی تاجیکستان، بر آزردگی و رنجش افزوده است. امنیت در مرز ۱۴۰۰ کیلومتری با افغانستان در بهترین حالت ناهمسان است و افزایش بی ثباتی در افغانستان شمالی که جنگجویان آسیای مرکزی در آنجا با طالبان متحد هستند، تهدیدی برای تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان به شمار می‌رود. حمایت روسیه از تاجیکستان عنصر اساسی در امنیت منطقه است اما نگرانی روسیه از مخالفت داخلی با رحمان رو به رشد است. اتحادیه‌ی اروپا و ایالات متحد آمریکا توانایی زیادی برای نفوذ بر دولت تاجیکستان ندارند، اما آنها و روسیه و دیگران باید برای جهت گیری نگران کننده رهبری رحمان، خطر شکست دولت و احتمال بهره برداری اسلام گرایان آماده باشند. پیامی که اسلام گرایان و سکولارها دریافت کرده‌اند این است که فرایند سیاسی به روی هر مخالف رحمان بسته است. پیوستن رئیس واحد ماموریت ویژه پلیس، ژنرال گلمراد خلیم اف، به داعش در سوریه در ماه مه شکاف در درون نخبگان امنیتی را نشان داد و مشخص شد که رحمان دیگر نمی داند به چه کسی اعتماد کند. گزارش خبری: هشدار گروه بحران درباره خطر سرکوب و بی ثباتی در تاجیکستان

ترکیه مشکل واقعی در مورد اظهارات اردوغان درباره‌ی هیتلر

المُنیتور ۸ ژانویه ۲۰۱۶ روز اول سال ۲۰۱۶، خبرگزاری ها گزارشی عجیب از ترکیه ارسال کردند.  رئیس جمهوری اردوغان به «آلمان هیتلری» به‌عنوان نمونه ای از نظام سیاسی پیشنهادی اش برای ترکیه اشاره کرد. عنوان های نگران کننده ای در روزنامه ها منتشر شد، مثل اردوغان آلمان هیتلری را نمونه دولت کارآمد می داند. دفتر رئیس جمهوری یکی دو ساعت بعد اصلاحیه رسمی منتشر و اعلام کرد که رئیس جمهوری به آلمان هیتلری به‌عنوان نمونه بسیار بدی از «نظام ریاست جمهوری» اشاره کرده است و مطبوعات را در تحریف آن مقصر دانست. درست است. اردوغان از رایش سوم تجلیل نکرد و آن را الگوی خود ندانست. اما او باید حساب می‌کرد که هر اشاره ای به آلمان هیتلری بدون توضیح به چنین سروصدایی می انجامد. منابع مخالف اظهارات او را لغزش فرویدی یا حتا تاکتیک محاسبه شده برای کاشتن بذر الگوی استبدادی که او در ذهن دارد، می دانند. این نویسنده اشتباه دیگری را در اظهاراتی حساب نشده دید که بسیاری از مردم از آن غفلت کردند. او گفت: «ما این الگو [ی ریاست جمهوری] را در اکثریت غالب کشورهای توسعه یافته می بینیم.» اما یک جستجوی ساده در اینترنت نشان می‌دهد که اکثر کشورهای توسعه یافته یا پادشاهی مشروطه هستند یا جمهوری پارلمانی. نظام ریاست جمهوری مورد تشویق اردوغان را در نمونه خوب آمریکا و نیز در بسیاری از دیکتاتوری های آفریقا و آسیا می توان دید.

ایران

سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلم برلین

خمیر شدن ۱۳ کامیون کتاب آموزشی پزشکی

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، مشیانه، نیویورک تایمز، هیلا صدیقی (صفحه فیسبوک)

پیوست‌ها: