زنان-690x259

زنان دستفروش در خشونت خیابان

resized_1110823_422-e1452267136616

موارد نقض فاحش حقوق بشر

ثبت ۶۰۰ مورد اذیت و تجاوز جنسی به زنان در آلمان توسط پناهندگان
خبرگزاری افق ۱۱ جنوری ۲۰۱۵ مقام‌های آلمانی نتایج ابتدایی تحقیقات را در مورد تعرض‌های جنسی در مراسم سال نو در آلمان منتشر کرده است. درین تحقیق نشان داده شده در شهرهای مختلف آلمان تاکنون ۶۰۰ مورد شکایت از آزار زنان و تجاوز به آنها از سوی مهاجران به ثبت رسیده است.تاکنون ۵۱۶ مورد شکایت از شهرکلن، ۱۳۳ شکایت از شهر کامبورگ و چند مورد در شهر فرانکورت به ثبت رسیده است.

زنان شهر کولن پس از آزارهای جنسی شب سال نو چه احساسی دارند؟

ختنه دختران در میان اهل تشیع پاکستان و هند
رادیو زمانه ۱۱ جنوری ۲۰۱۶ مدرسه فمینیستی: ناجیه بیست و چند سال دارد. دقیق نمی‌داند کی متولد شده است. در نوجوانی ازدواج کرده است. حالا چهار فرزند دارد، دو دختر و دو پسر. یکی از فرزندانش را به زن برادرش سپرده است تا به‌وسیله آن بتواند گدایی کند. هر روز دم در داروخانه در گرمای طاقت‌فرسای جنوب به امید خرده اسکناس‌های ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی که متصدی داروخانه به مراجعین می‌دهد وقت می‌گذراند. دختربزرگش نازیه است. دختری شیرین و زیبا که فقط شش سال دارد و از صبح تا ظهر را در سطح شهر می‌چرخد و گدایی می‌کند. بیشتر از آن که به فکر پول درآوردن باشد شیطنت‌های کودکانه ذهنش را پر کرده‌اند.

ایران عکس: دخترکان ایرانی در انتظار اعدام
روزآنلاین ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ روزنامه گاردین گزارش و عکس های تکان دهنده ای از دخترکان زیر۱۸ ایرانی منتشر ش کرده است که به مرگ محکوم شده اند و منتظرند تا به سن قانونی برسند وآنها را از چوبه اعدام بیاویزند.مهسا ۱۷ ساله است. او عاشق پسری می شود و  تصمیم می گیرد با او ازدواج کند اما پدرش مخالف است. یک روز با پدرش دعوایش می شد و عصبانی می شود و او را با چاقوی آشپزخانه به قتل می رساند. برادران مهسا درخواست اعدام او را کرده اند.

ایران گزارش‌های ضد و نقیض از تعلیق احکام هشت بخشدار زن در خوزستان
رادیو فردا ۱۲ جنوری ۲۰۱۶ انتصاب زنان به عنوان بخشدار در استان خوزستان در پی اعتراض روحانیون متوقف شد و استاندار خوزستان در تازه‌ترین احکام خود پنج مرد را به عنوان بخشدار جدید معرفی کرد.به گزارش سایت رسمی استانداری خوزستان٬ عبدالحسن مقتدایی با صدور احکام جداگانه‌ای هشت مرد را به عنوان بخشدار و مدیرکل منصوب کرده است.

“شورای دیانت” ترکیه: نامزدها نباید دستان یکدیگر را بگیرند

دفاع از حقوق بشر

افغانستان ۳۰۰ زن از برنامۀ انکشاف رهبرى زنان فارغ شدند
پژواک ۱۱جنوری ۲۰۱۶ زنان نسبت به مردان مهربان تراند؛ در جاییکه زنان کار میکنند، فساد کمتراست؛ پس باید برای آنها در سطح رهبری مقام داده شود.این گفتۀ حماسه مجیدی یکی از فارغان کورس “جوانه” است که سه ماه قبل، ازسوی برنامه انکشاف بین المللی امریکا(یو اس آی دی) برای توانمندسازی زنان، در پوهنتون کابل راه اندازی گردیده بود. در این کورس، شماری از دختران، مهارت های رهبری را که جهت رسیدن به موقف های تصمیم گیری درحکومت، سکتور خصوصی، جامعه مدنی، سیاست، آموزش و صحت لازم است، فرا گرفتند.

آلمان «ما بازیچه نیستیم، حتی وقتی که برهنه‌ایم»
رادیو فردا ۱۲ جنوری ۲۰۱۶ یک هنرمند سوئیسی در واکنش به رخدادهای شب سال نو در شهر کلن آلمان و تجاوز و تعرضات جنسی به زنان، با نمایش اندام برهنه خود دست به اعتراض زد.میلو موآره که مقابل کاتدرال شهر کلن ایستاده بود پلاکاردی را دست گرفته بود که روی آن چنین عبارتی دیده می‌شد: «با ما به احترام رفتار کنید! ما بازیچه نیستیم، حتی وقتی که برهنه‌ایم.»

ایران هیلا صدیقی، شاعر ایرانی، به قید وثیقه آزاد شد
بی بی سی فارسی ۹ جنوری ۲۰۱۶ هیلا صدیقی، شاعر ایرانی و برنده جایزه حقوق بشر هلمن-همت که هنگام بازگشت به ایران، پنج‌شنبه شب ۱۷ دی ماه در فرودگاه امام بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شد.خانم صدیقی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود. شعر “صد واقعه چون دوم خرداد بسازیم” که از شعارهای اصلی ستاد انتخابات آقای موسوی بود، سروده خانم صدیقی است.

کودکان

ایران ازدواج کودکان آزار جنسی است
کانون زنان ایرانی ۱۰ جنوری ۲۰۱۶ گفت و گو: سارا امیری/ زهره معینی، فعال حقوق کودک چند سالی مدیریت موسسه مادران و کودکان رهیاب را بر عهده داشته است. او پدیده کودک همسری را موضوعی بسیار جدی و آزار جنسی علیه می داند. او معتقد است: «وقتی درباره ازدواج کودکان حرف می‌زنیم درواقع درباره آزارشان سخن می‌گوییم، کودکی که باید خلاقیتش رشد کند همه این‌ها را در بهترین زمان عمرش رها می‌کند و وارد بستری می‌شود که ازدواج نام‌گرفته است.» این موسسه در سال ۹۰ توسط دولت تعطیل شد.

حقوق مدنی و سیاسی

نقدی به نگاه جنسیتی رسانه های ایرانی
خرمگس ۱۱ جنوری ۲۰۱۶ ما در عصری زندگی می کنیم که رسانه های جمعی، قسمت بزرگی از زندگی ما را در اختیار خود گرفته و آن را متحول کرده اند. وسایل ارتباط جمعی، ابزاری نیرومند، درجوامع بشری هستند که قدرت تاثیری گذاری بسیاری درزندگی شخصی افراد و درک آنان از جهان پیرامون دارند.

ایران انواع عفونت‌ها؛ بیشترین علل مراجعه زنان سیستان‌وبلوچستان به پزشک/ چرا مادران این استان می‌میرند؟
مهرخانه ۱۰جنوری ۲۰۱۶  یک متخصص زنان و زایمان گفت: در استان سیستان‌وبلوچستان خانواده‌ها خواهان فرزند بیشتری هستند و به همین دلیل فواصل بارداری کم، تعداد بارداری‌های بالا و بارداری‌های مکرر در سنین بالا از عواملی‌ به‌شمار می‌آیند که موجب بروز مرگ‌ومیر مادران می‌شوند.

سیاست

افغانستان ناامنی؛ علت عمدۀ حضور کم‌‌رنگ زنان در انتخابات‌های گذشته
سلام وطندار ۶ جنوری ۲۰۱۵ مسؤولان نهاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) در تازه‌ترین گزارش خود می‌گویند که نبود آگاهی دربارۀ انتخابات، کم‌بود مراکز رأی‌دهی و مهم‌تر از همه نبود امنیت سبب شد تا زنان به گونۀ کم‌رنگ در انتخابات‌های گذشته اشتراک کنند.مسؤولان فیفا در نشستی امروز (چهارشنبه) در کابل می‌گویند که افزون بر کم‌رنگ بودن اشتراک زنان در انتخابات‌های گذشته، آنان در دیگر بخش‌ها نیز سهم مساوی با مردان نداشته اند.

افغانستان غنی: در روند صلح، استقلال، قانون اساسی و حقوق زنان را معامله نمی‌کنیم
بی بی سی فارسی ۱۰ جنوری ۲۰۱۵ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که مردم این کشور خواستار صلح پایدار، باعزت و قانونی هستند و در این روند استقلال، قانون اساسی و حقوق زنان به هیچ صورت قابل معامله نیست.آقای غنی این سخنان را یک روز پیش از آغاز دور تازه گفت‌وگوهای صلح در افغانستان که قرار است به میزبانی پاکستان برگزار شود، در ولایت ننگرهار ابراز کرد.

ایران پروانه فروهر، زنی که شبیه خودش بود
رادیو زمانه ۱۱ جنوری ۲۰۱۶ دو سال قبل از آن شب اول آذر که ۱۳ ضربه چاقوی امنیتی بر تن و جان منتقدش نشست، وقتی در سیاتل آمریکا او را متهم کردند که مأمور جمهوری اسلامی است و بدون روسری آزادانه رفت و آمد می‌کند، از روزی گفت که دانشجویان دانشگاه تهران برای آزادی او تحصن کرده بودند، از ایستادگی‌اش گفت و مقاومتش و هشدار داد نسبت به «تردیدهایی که پدید می‌آورند که دست‌های ما یکی نشود که نتوانیم صدایمان را یکی کنیم برای فروریزی.»

جمهوری اسلامی گامبیا حجاب را اجباری کرد
مدرسه فمینیستی ۶ جنوری ۲۰۱۶ ایسنا: رئیس‌جمهور گامبیا می‌گوید کارمندان دولتی از این به بعد باید با حجاب اسلامی در محل کار ظاهر شوند.به گزارش ایسنا، روزنامه جمهوری اسلامی با اعلام این خبر، یادآور شد: ماه گذشته، یحیی جامه، رئیس‌جمهور گامبیا، این کشور را جمهوری اسلامی اعلام کرد.خبرگزاری تقریب (تنا) نیز به نقل از رویترز نوشت: دولت گامبیا دستور داد زنانی که کارمند دولت هستند باید در محل کار روسری سرشان کنند.

فرهنگ و جامعه

روایت زنانه در سینمای افغانستان
سلام وطندار ۶ جنوری ۲۰۱۶ «سینما بدون روایت زنانه و راوی زن، به صحرایی بی‌آب و علف می‌ماند». این جملۀ آغازین شاید اغراق‌آمیز به نظر آید، اما باوری است که من به عنوان یک زن فیلم‌ساز دارم و معتقدم همان‌طور که در این دنیای مردانه، وجود زن و فعالیت زنان به زنده‌گی روح و معنا می‌بخشد، به همان اندازه حضور، صدا، قلم و تفکر زن به عنوان راوی اصلی قصه در سینما ـ که بیشتر در چنبرۀ سیاست و جهان‌بینی مردانه است و نگاه و کارکردهایی کاملاً مردانه دارد ـ می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مهمی در چه‌گونه‌گی روایت‌های سینمایی شود.

افغانستان هدف، انگیزه و فعالیت های بنیاد اجتماعی فرزانه ناز هنرمند افغان
رادیو آزادی ۱۱ جنوری ۲۰۱۶ فرزانه ناز ۲۱ ساله و یکی از آواز خوانان زن افغان است که امروزه بیشتر مردم با آواز، هنر و چهره اش آشنایی دارند. وی محصل حقوق در یکی از پوهنتون های خصوصی است.به گفتۀ خودش حدود هشت، نه سال از فعالیت وی در بخش هنر آواز خوانی میشود. اما در این اواخر وی در کنار پیشبرد هنر آوازخوانی یک بنیاد اجتماعی خیریه را نیز به خاطر کمک به مردم نیازمند و زنان بیوه و بی سرپرست بنا نهاده است.وی میگوید در مدت کم توانسته است از طریق بنیاد خیریه به مردم نیازمند به خصوص زنان افغان کمک های زیادی نماید.

نمایشگاه عکس “زنان سرکش” کابل در آلمان
دویچه وله ۴ جنوری ۲۰۱۶ ویلی برانت-هاوس در برلین، پایتخت آلمان نمایشگاه عکس”چهار زن سرکش در کابل” را راه اندازی کرده است. لیلا احمدی عکاس آلمانی-افغان در مورد کار دشوارش در افغانستان در مصاحبه با دویچه وله توضیح داده است.

گزارش، پژوهش و کتاب

ایران چرا علوم انسانی حضور زنان را پذیراتر است؟
ترجمان ۱۰ جنوری  ۲۰۱۶ علوم انسانی در بحران به سر می‌برد. این موضوع عقیدۀ درست و متعارف تلقی می‌شود. درحقیقت، توجه به مسئلۀ «بحران علوم انسانی» به‌قدری بوده است که کمتر کسی دربارۀ اصلِ وجودِ چنین بحرانی، تردید به خود راه می‌دهد. تنها طی چند نسل گذشته، تحصیلات دانشگاهی دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است. نتیجۀ این تغییرات، افزایش شایان توجه ورودی‌های هجده‌ساله به دانشگاه بوده است. این نه‌تنها در ایالات متحده، بلکه در اغلب کشورها منجر به افزایش چشمگیر جمعیت مطلق دانشجویان شده و درنتیجه، ترکیب جمعیتی دانشجویان ازلحاظ طبقه، جنسیت، قومیت و سایر مشخصه‌های کلیدی، تغییرات شگرفی کرده است. در هر نسلی، پیش‌بینی مفسران و انتظارِ سیاست‌گذاران حاکی از آن بوده است که علوم انسانی با هجمۀ رویکرد سودگرایانه، شغل‌محور و فناوری‌محور روبه‌رو خواهد شد؛ اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، خبرگزاری افق، دویچه وله، رادیوزمانه، روز آنلاین، رادیو فردا، بیدار زنی ، رادیو آزادی، پژواک، کانون زنان ایرانی، خرمگس، مهرخانه، سلام وطندار، مدرسه فمینیستی ، ترجمان.

پیوست‌ها: