international
ترکیه: تهاجم به مناطق کُردنشین زندگی ده‌ها هزار تن را به خطر انداخته است

Diyarbakir

عکس: سرتاج کایار/رویترز

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ترکیه بازداشت خودسرانه‌ی ۲۰ استاد دانشگاه و پژوهشگر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که از بازداشت خودسرانه ۲۰ استاد دانشگاه و پژوهشگر در سراسر کشور، از جمله آقای دکتر اومیت بیچِر، عضو هیأت مدیره‌ی بنیاد حقوق بشر ترکیه و استاد دانشگاه کوجا علی مطلع شده است. بنا به اطلاعات دریافتی، روز ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶ عملیات ضدتروریستی پلیس علیه بیش از ۱،۰۰۰ دانشگاهی که در ترکیه بیانیه‌ای را در محکومیت خشونت در استان‌های کُردنشین آغاز شد و به بازداشت بیش از ۲۰ تن از آنها انجامید. تحقیقات علیه دانشگاهیان بر اساس قانون ممنوعیت «تبلیغ برای سازمان‌های تروریستی» و «بدنام‌سازی ملت ترک» انجام می‌شود. این دانشگاهیان همان روز آزاد شدند ولی امکان دارد با اتهام‌های بالا روبرو شوند. روز ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶، بیش از ۱،۴۰۰ دانشگاهی در ترکیه و خارج، بیانیه‌ای را با ابتکار «دانشگاهیان طرفدار صلح» و با عنوان «ما شریک این جنایت نخواهیم بود»، منتشر کردند. این بیانیه از تداوم حکومت نظامی در چندین شهر در جنوب شرقی ترکیه و نقض فاحش حقوق بشر ساکنان این شهرها ابراز نگرانی کرده و خواهان پایان فوری حکومت نظامی و در پیش گرفتن راه حل‌هایی برای صلح پایدار شده است.

ترکیه تهاجم به مناطق کُردنشین زندگی ده ها هزار تن را به خطر انداخته است
عفو بین‌الملل ۲۱ ژانویه ۲۰۱۶ تهاجم دولت ترکیه به شهرها ومناطق کُردنشین، شامل حکومت نظامی شبانه روزی و قطع خدمات، زندگی ۲۰۰۰۰۰ تن را به خطر انداخته و معادل با مجازات دسته جمعی است. تحقیق عفو بین‌الملل در مناطق زیر حکومت نظامی و گزارش ها از باشندگان مناطقی که در حال حاضر دور از دسترسی ناظران بیرونی هستند، مشکلات شدید مردم را در اثر اقدامات شدید و خودسرانه را نشان می‌دهد. گزارش های متعددی در دست است که نیروهای امنیتی از ورود آمبولانس ها به مناطق زیر حکومت نظامی و رسیدگی به بیماران جلوگیری کرده‌اند. بنا به گزارش ها، در حالی که نبرد بین نیروهای دولتی و جنبش انقلابی میهن پرستان جوان وابسته به پ ک ک در جریان است، بیش از ۱۵۰ تن از باشندگان مناطق زیر حکومت نظامی از جمله زنان، کودکان و افراد مسن کشته شده‌اند.

ارتداد، بهانه‌ای برای سرکوب نویسندگان در کشور‌های عربی

ایران

چهار نفر در کرج اعدام شدند

دو فعال مدنی در تبریز به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند

حسین رونقی ملکی به اوین بازگشت

وضعیت سلامت سعید رضوی فقیه در زندان نگران کننده است

محاکمه عضو هیئت مدیره شرکت اتوبوسرانی تهران در دادگاه انقلاب

۱۰ سینماگر به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند

کتاب‌های دانشگاهی و کمک درسی بیشترین قربانیان خمیرسازی در ایران

عاملان غیردولتی

پاکستان حمله به دانشگاه باچا خان به احتمال جنایت جنگی است
عفو بین‌الملل ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ مردان مسلحی که امروز صبح به دانشگاه باچا خان در شمال غربی پاکستان حمله کردند، با هدف قرار دادن غیرنظامیان به صورتی که جنایت‌ جنگی به نظر می‌رسد، اصل محوری حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده‌اند. فرمانده عالی رتبه طالبان پاکستان که گویا در دسامبر ۲۰۱۴ طراح اصلی کشتار در مدرسه نظامی در نزدیکی پیشاور با ۱۴۲ کشته از جمله ۱۳۲ کودک بود، مسوؤلیت این حمله را پذیرفته است. با وجود این، در پی اظهارات او، گزارش های متناقضی منتشر شده است و سخنگوی ارشد طالبان پاکستان این حمله را محکوم کرده است. گزارش خبری: چندین نفر در حمله افراد مسلح به دانشگاهی در پاکستان کشته شدند

فرانسه جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان سه برابر شد

عراق

داعش، قدیمی‌ترین صومعه مسیحیان را نابود کرد

عفو بین‌الملل: نیروهای کرد هزاران خانه اقلیت عرب را ویران کردند

سازمان ملل متحد: خشونت‌های همچنان تکان‌دهنده است

سازمان ملل: ۳۵۰۰ زن و کودک در بردگی داعش به سر می‌برند

عدالت

اوگاندا با حضور دومینیک آنگوِن در دادگاه بین‌المللی جزایی، چشمان قربانیان به دادگاه است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ روز ۲۱ ژانویه، دادگاه بین‌المللی جزایی با تایید اتهام در جلسه دادگاه فرمانده ارشد پیشین ارتش مقاومت پروردگار، دومینیک آنگوِن، آغاز خواهد شد. سازمان‌های ما از این گام مهم برای بیش از ۲۰۰۰ قربانی و هزاران بازمانده اوگاندایی در فجیع ترین جنایت هایی که ارتش مقاومت پروردگار مرتکب شده و بیش از ده سال در انتظار عدالت به سر می برند، استقبال می‌کنند. دومینیک آنگوِن با اتهام کیفری مسوؤلیت برای ۶۷ مورد جنایت‌ جنگی و جنایت‌ علیه بشریت در فاصله جولای ۲۰۰۲ و دسامبر ۲۰۰۵ در چهار اردوگاه آوارگان داخلی در شمال اوگاندا روبروست. اتهام ها به سربازگیری و استفاده از کودکان سرباز، جنایت‌های جنسی و جنسیتی، حمله به اردوگاه های آوارگان داخلی و آزار آنها مربوط می‌شود. سازمان‌های ما از این که دادستانی تجاوز، ازدواج اجباری و بردگی جنسی را به اتهام‌های او افزوده استقبال می‌کنند. پرسش و پاسخ درباره‌ی پرونده آنگوِن در دادگاه بین‌المللی جزایی.

فرانسه دادگاه استیناف پرونده رِلیزان را کنار گذاشت؛ شاکیان خشمگین هستند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ در چرخشی عجیب، شعبه تحقیق دادگاه استیناف نیم امروز حکم نهایی برای آغاز محاکمه حسین و عبدالقادر محمد را که به پرونده رلیزان مشهور است، نقض و قربانیان را از اولین محاکمه به‌خاطر جنایت‌های ارتکابی در «سالهای سربی» الجزایر محروم کرد. برادران محمد علیه حکم قاضی تحقیق که در دسامبر ۲۰۱۴ برای آغاز محاکمه به‌خاطر ارتکاب به شکنجه و ناپدیدشدن قهری طی جنگ داخلی الجزایر در دهه ۱۹۹۰ صادر شد، اعتراض کرده بودند. این دو شبه نظامی که در فرانسه زندگی می‌کنند و زیر نظارت قضایی قرار دارند، به جنایت‌های شکنجه و ناپدیدشدن قهری در منطقه رلیزانِ الجزایر متهم شده بودند. تحقیق قضایی درباره‌ی این موضوع به درخواست فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه در یاری به هفت شاکی الجزایری در اکتبر ۲۰۰۳ آغاز شد. شهادت های تعیین کننده ای علیه متهمان گردآوری شد. در جولای ۲۰۱۳، دادستان عمومی نیم در دادگاه کیفری علیه برادران محمد اعلام جرم کرد.

مکزیک چگونه باید با معافیت از مجازات مبارزه کرد
دمکراسی باز ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ قتل فعالان اجتماعی، مبارزان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران در مکزیک روند جنایتکارانه مداوم است و در معافیت کامل از مجازات رخ می‌دهد که دولت‌ برای شرکایش تضمین می‌کند. شهردار تمیکزو روز ۲ ژانویه ۲۰۱۶ چند ساعت پس از انتخاب به پست شهردار، در خانه اش اعدام شد. روز ۲۳ دسامبر، یکی از رهبران محله در شهر چیلپانسینگو در نزدیکی خانه اش به قتل رسید. روز ۱۹ دسامبر، رهبر اتحادیه مستقل مردمی کارگران و دهقانان در گواناخواتو در نزدیکی دفترش کشته شد. روز ۲۵ دسامبر، پسر رهبر جنبش البارزون در چیهواهوا در تیراندازی در اخیدو خوارز به قتل رسید. اعضای تعاونی ناهوا در ایالت خالیسکو که به‌خاطر زمین هایشان مبارزه می‌کنند، به علت تهدیدهای مرگ درخواست محافظت کردند. پس از ۱۸ سال که از قتل عام ۴۵ سرخپوست می گذرد، هنوز کسی مجازات نشده است و گروه های شبه نظامی که مسؤول آن بودند به علت نبودِ تضمین های «موازین دادرسی» آزاد شده‌اند. قاتلان فعال اجتماعی گوستاوو سالگادو به زودی آزاد می‌شوند و طراحان اصلی قتل ـ که شهردار آیالا در میان آنهاست ـ بدون مجازات مانده اند. در بحبوحه حمله های مداوم مسلحانه که از حمایت معافیت از مجازات دولتی در سطوح مختلف برخوردارند، خبر خوبی در آغاز سال آزادی سمِهی وردیا، رهبر نگهبانان محلی استولا، به علت «نبود مدرک» بود که بی جهت از جولای تا دسامبر در زندان مانده بود. باید توجه داشت که آزادی او نتیجه مقاومت مردم استولاست و نه عملکرد عادی نظام قضایی رسمی که هنوز دیگران را گروگان نگه داشته است.

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه آیا روشنفکران قربانی آزار دولتی هستند؟
المُنیتور ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶ در پی فراخوانی که روشنفکران ترکیه و بین‌المللی مثل نوام چامسکی و امانوئل والرستاین و اتین بالیبار برای پایان یافتن حکومت نظامی و صلح با کردها، امضا کرده‌اند، رئیس جمهوری ترکیه واکنش شدیدی نشان داد. درست پس از انفجار ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ در استانبول، اردوغان در حالی که با زبان بازی ملایمی از قربانیان انفجار یاد می‌کرد، این روشنفکران را «به اصطلاح روشنفکر بی دانش» نامید. روز بعد، سادات پکر، یکی از رهبران جنایتکار که چند سال در زندان به سر برده، با رئیس جمهوری ابراز همبستگی و اعلام کرد که از «دوش گرفتن در خون [این روشنفکران] خوشحال خواهد» شد. شاید هنوز خون روشنفکران نریخته است، اما اردوغان راه کارزار مک کارتیستی تهمت زنی، تهدید و حتا حمله های فیزیکی را باز کرده است. در شهرهای سیواس و قیصریه در مرکز آناتولی، دو تن از استادان امضاکننده مورد حمله چاقوکشان قرار گرفتند و ناگزیر پست دانشگاهی شان را ترک کردند. در بسیاری از دانشگاه های دیگر نیز اقدامات اداری برای اخراج امضاکنندگان در دست است. در دانشگاه کوجا علی در شهر ایزمیت، ۱۴ دانشگاهی به اتهام «تبلیغ ترور» و «توهین به دولت» بازداشت شدند. در استان مرسین، ۲۰ دانشگاهی و در استان جنوب شرقی غازیان تپه نیز پنج دانشگاهی بازداشت شدند. این وضعیت یادآور بدترین روزهای آلمان به‌ویژه برای یهودیان در اوایل به‌ قدرت رسیدن نازی هاست.

واتیکان خطر ۸ سال زندان برای روزنامه‌نگاران
ایندکس سانسور ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ واتیکان دو روزنامه‌نگار ایتالیایی را به‌خاطر انتشار اطلاعات محرمانه تحت پیگرد قرار داده و آنها با خطر ۸ سال زندان روبرو هستند. این محاکمه به اصطلاح پرونده ویکی لیکس ۲ نامیده می‌شود و این دو روزنامه‌نگار اسنادی را در کتابشان منتشر کرده‌اند که بدکاری های مالی با مشارکت واتیکان را نشان می‌دهند. این روزنامه‌نگاران به «ارتکاب جرم علیه سرزمین پدری» متهم شده‌اند که بر اساس آن «هر کس که اطلاعات یا اسناد ممنوع را تهیه یا فاش کند، به شش ماه تا دو سال زندان یا از هزار تا پنج هزار یورو جریمه محکوم خواهد شد.» اما در صورتی که این عمل به اطلاعات یا اسنادی در زمینه منافع اساسی یا روابط دیپلماتیک واتیکان مربوط  باشد، مجازات زندان از چهار تا هشت سال است. سه تن دیگر در این پرونده محاکمه می‌شوند.

اسراییل احضار سفیر سوئد در پی درخواست تحقیق درباره اعدام بدون محاکمه شهروندان فلسطینی

لهستان کمیسیون اروپا درباره دموکراتیک بودن قوانین تحقیق می‌کند

کارفرمایان ‘اجازه دارند’ محتوای خصوصی چت کارکنان‌شان را بخوانند

ایران

صلاحیت «۵۵ درصد» از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید نشده است

آزادی چهار زندانی ایرانی – آمریکایی

عبدالفتاح سلطانی به مرخصی آمد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحران نابرابری مبارزه برای جهانی بهتر را تهدید می‌کند
عفو بین‌الملل ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ با گرد آمدن ثروتمندان و قدرتمندان جهان در داووس برای مجمع اقتصادی جهان، اتحاد سازمان‌های برجسته خیریه، حقوق بشری، حقوق زنان، جامعه‌ی مدنی و اتحادیه های کارگری نیز برای مبارزه با بحران رو به رشد نابرابری گرد هم آمدند. در بیانیه مشترکی، این اتحاد که اقدام امدادی، عفو بین‌الملل، اکسفام، گرین پیس و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه های کارگری را در بر می گیرد، هشدار داد که نابرابری رو به رشد پیشرفت در توسعه، محیط زیست، حقوق زنان و حقوق بشر را تهدید می‌کند. این بیانیه می گوید: «بحران نابرابری از کنترل خارج می‌شود و مبارزه برای جهانی بهتر را تهدید می‌کند. در سراسر جهان می بینیم که شکاف بین ثروتمندترین ها و بقیه به نهایتی رسیده که در یک قرن دیده نشده است.»

شکاف میان فقرا و اغنیای جهان ژرف‌تر می‌شود: ثروت ۶۲ نفر برابر با «ثروت» نیمی از مردم جهان
دویچه وله ۱٨ ژانویه ۲۰۱۶ روند تمرکز دارایی در دستان شمار اندکی از کلان ثروتمندان جهان هم‌چنان ادامه دارد. بنا بر گزارش نهاد مبارزه با فقر”آکسفام”، ثروتی که در سال ۲۰۱۶ در اختیار جمعیت یک درصدی ثروتمند جهان قرار می‌گیرد، با دارایی ۹۹ درصد بقیه‌ی ساکنان زمین (۷ میلیارد نفر) برابری خواهد کرد. سال پیش نیز اکسفام گزارش داده بود که نیمی از ثروت جهانی در دست یک درصد جمعیت جهان است.

اسراییل شرکت ها باید به فعالیت در کوچ نشین ها خاتمه دهند
۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارشی تازه اعلام کرد: شرکت ها باید به فعالیت، تامین مالی، خدمات دهی یا تجارت با کوچ نشین های اسراییلی خاتمه دهند تا به مسوؤلیت های حقوق بشری خود عمل کنند. این فعالیت ها به سیستم سوءاستفاده غیرقانونی ناقض حقوق فلسطینی ها کمک می‌کند و از آن سود می برد. در گزارش «اشغال با مسوؤلیت محدود: اقتصاد کوچ نشین ها چگونه به اسراییل در نقض حقوق فلسطینی ها کمک می‌کند»، یاری این اقتصاد به رشد و عملکرد کوچ نشین ها مستند شده است. این شرکت ها به عملکرد دولت‌مردان اسراییلی در توقیف غیرقانونی زمین های فلسطینی و منابع دیگر اتکا دارند و به آن کمک می‌کنند. آنها همچنین از این موارد نقض و سیاست های تبعیض آمیز اسراییل در ارایه امتیاز به کوچ نشین ها به هزینه فلسطینی ها، مثل دسترسی به زمین و آب، یارانه های دولتی و مجوز توسعه زمین، بهره می برند. بیش از نیم میلیون کوچ نشین اسراییلی در ۲۳۷ شهرک کوچ نشین در سراسر کرانه باختری اشغالی، از جمله در شرق بیت المقدس (اورشلیم) زندگی می‌کنند. دولت‌های پی در پی اسراییل این فرایند را تسهیل کرده‌اند، اما شرکت‌ها امروز نقشی اساسی در ایجاد و گسترش کوچ نشین ها و امکان کارکرد آنها بازی می‌کنند.

جمهوری دمکراتیک کنگو افشای کار کودکان در تولید باتری های تلفن هوشمند و اتومبیل های برقی
۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل و دیده بان آفریقا در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کردند: مارک های مهم تجاری، از جمله اپل، سامسونگ و سونی، از کنترل در زمینه استفاده از کُبالت استخراجی به دست کودکان کارگر قصور می‌کنند. گزارش «به این خاطر می میریم: نقض حقوق بشر در جمهوری دمکراتیک کنگو به تجارت جهانی کُبالت نیرو می رساند» رد فروش کُبالت مورد استفاده در باتری های لیتیوم یون را از معادنی که کودکانی به سن هفت سال و بزرگسالان در شرایط خطرناک در آنها کار می‌کنند، پی می گیرد. این گزارش سیرِ خرید کُبالت را از مناطقی که کار کک رایج است و فروش آن به شرکت معدنی کنگو دُنگفانگ که در مالکیت کامل شرکت عظیم ژجیانگ هوایو کُبالت با مسوؤلیت محدود است، مستند کرده است. گزارش خبری: اپل، سامسونگ و سونی به کوتاهی در برخورد با پدیده کودکان کار متهم شده‌اند

دفاع از حقوق بشر

ترکیه فراخوان برای محافظت از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای سوری در ترکیه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ نامه ۱۱ سازمان و گروه حقوق بشری به وزارت کشور ترکیه، شورای امنیت سازمان ملل، شورای حقوق بشر و یونسکو: قاتلان ناشناس «ناجی ال جرف» را در شهر غازیان تپه با اسلحه‏ی دارای صدا خفه‏کن کشتند؛ همچنین «ابراهیم عبدالقادر» را که یکی از اعضای «رقه بی‏صدا قتل عام می‌شود» بود؛ و همکار او «فارِس حمادی» را که با سر بریده در شهر اُورفه پیدا شد. داعش ناجی را تهدید کرده بود و او روز ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵ به سازمان امنیت ترکیه اطلاع داده و درخواست اقدام کرده بود، اما مسؤولان در ترکیه هیچ اقدامی برای محافظت از او نکردند. نظر به جدیت اوضاع و تکرار تهدید طرف‏‏های مختلف درگیری در سوریه به قتل روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای سوری، سازمان‌های امضاکننده‏ی زیر دولت ترکیه را فرا می‏خوانند از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای سوری محافظت کند و بر ضرورت اقدام جدی در مورد این تهدیدها و در پیش گرفتن کلیه‏ی اقدام‏‏های امنیتی برای تضمین امنیت روزنامه‌نگاران تاکید می‌کنند. قوانین داخلی ترکیه تضمین محافظت از شهروندان ترکیه و کلیه‏ی اشخاص ساکن سرزمین ترکیه را مقرر کرده‏اند.

چین دولت باید موازین دادرسی و حاکمیت قانون را رعایت کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ فراخوان برای آزادی ۳۶ وکیل حقوق بشر و مدافع حقوق بشر که در بازداشت غیرقانونی هستند. بیانیه مشترک ۱۱۵ گروه‌ و سازمان جامعه‌ی مدنی در سراسر جهان: درست شش ماه از ۹ جولای ۲۰۱۵ می گذرد که دولت چین بازداشت وکلا و مدافعان حقوق بشر را در سطح گسترده آغاز کرد. تا به امروز، ۱۴ وکیل و ۲۲ مدافع حقوق بشر به شکل های مختلف در حبس مانده اند و بعضی ناپدید شده‌اند. به علاوه، ۳۳ تن دیگر از سفر به خارج منع شده‌اند. گروه وکلای حقوق بشر چین و شبکه حمایت تایوان از وکلای حقوق بشر چین و ۱۱۱ سازمان جامعه‌ی مدنی در جهان یک بار دیگر از جامعه‌ی بین‌المللی می خواهند به همه ی کسانی که در حبس خودسرانه به سر می برند، وضعیت روانی و جسمانی آنها و نیز امنیت خانواده ها و آشنایان آنها توجه کند.

اتیوپی گروه‌های جامعه‌ی مدنی از جامعه‌ی بین‌المللی می خواهند به کشتار معترضان اورومو توجه کند
۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل، سیویکوس، اتحاد جهانی برای مشارکت شهروندان، پروژه مدافعان حقوق بشر شرق و شاخ آفریقا از شرکای بین‌المللی اتیوپی خواستند به موضوع کشتار بیش از ۱۴۰ معترض در منطقه ارومیا از دسامبر ۲۰۱۵ توجه کنند.  اعتراض های مسالمت آمیز روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ در این منطقه در جنوب غربی آدیس آبابا در واکنش به واگذاری مالکیت یک مدرسه محلی و بخش هایی از جنگل به سرمایه گذاران خصوصی آغاز شد. گستره و میزان اعتراض ها علیه گسترش آدیس آبابا به منطقه ارومیا تحت برنامه جامع توسعه دولت افزایش یافته است. این اعتراض ها خشونت بار هم شده و به کشتار معترضان و دستگیری معترضان و رهبران مخالفان انجامیده است.

ازبکستان به‌خاطر زندانیان سیاسی و مرگ زندانی به دولت فشار بیاورید
۱۵ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر و جامعه حقوق بشر آسیای مرکزی امروز اعلام کردند: مسؤولان آمریکا باید در مشورت های دو جانبه سالانه در روز ۱۹ ژانویه به‌طورِ رسمی به ازبکستان برای آزاد کردن زندانیان سیاسی فشار آورند. آمریکا به همکاری نظامی خود با ازبکستان به‌خاطر نقش آن در ائتلاف جهانی مبارزه با داعش و عملیات جاری آمریکا در افغانستان ادامه می‌دهد و وزیر خارجه ازبکستان قرار است با مسؤولان بالارتبه وزارت خارجه آمریکا دیدار کند. دیده بان حقوق بشر روز ۱۱ ژانویه مطلع شد که یکی از چهره های سرشناس دینی، اکرام یولداش اف، که از زندانیان سیاسی قدیمی ازبکستان بود، در سال ۲۰۱۰ در اثر سل در زندان درگذشته است. قرار بود او در فوریه ۲۰۱۶ آزاد شود، اما کسی از سرنوشت او اطلاع ندارد، چون دولت‌مردان او را درزندان ناپدید کردند و از سال ۲۰۰۹ از اعلام هرگونه اطلاعی در مورد محل او جلوگیری کردند.

آلمان فراخوان جشنواره ادبیات برلین به حمایت از اشرف فیاض، شاعر محکوم به اعدام در عربستان سعودی

ایران

انجمن آزادی بیان موسیقی خواستار تبرئه سه هنرمند شد

عبادی: چه زمان نوبت آشتی با ملت ایران فرا می‌رسد؟

زنان

زنان پناه‌جو قربانی حمله جسمانی، استثمار و آزار جنسی در سفر در اروپا
عفو بین‌الملل ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶ دولت‌ها و موسسه های امداد از تامین محافظت پایه ای به زنان پناه‌جویی که از سوریه و عراق سفر می‌کنند، قصور کرده‌اند. تحقیق تازه عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که دختران و زنان پناه‌جو در هر مرحله از سفر خود، از جمله در خاک اروپا، گرفتار خشونت، حمله، استثمار و آزار جنسی هستند. این سازمان ماه گذشته با ۴۰ دختر و زن که از ترکیه به یونان و سپس از طریق کشورهای بالکان به شمال اروپا سفر کرده بودند گفت‌وگو کرد. بیشتر آنها گفتند که تقریبا در همه کشورهای سر راه خود سوءاستفاده جنسی و استثمار، دست مالی و فشار برای رابطه جنسی با قاچاقچیان، کارکنان امنیتی یا پناه‌جویان دیگر را از سر گذرانده اند. دختران و زنانی که تنها سفر می‌کنند یا کسانی که کودکان خود را به همراه دارند به‌ویژه در مناطق عبوری و اردوگاه ها در مجارستان، کرواسی و یونان که مجبور بودند در کنار صدها مرد پناه‌جو بخوابند، احساس تهدید می‌کردند. در بعضی موارد، زنان مناطق تعیین شده برای خواب را ترک می‌کردند تا در هوای آزاد در ساحل بخوابند چون در آنجا احساس امنیت بیشتری داشتند. زنان گفته اند که ناگزیر از استفاده از همان دستشویی ها و دوش های مردان بوده اند و در یکی از مراکز پذیرش آلمان، مردان پناه‌جویان زنان را در دستشویی ها تماشا می کرده اند. بعضی از زنان در جاهایی که احساس ناامنی می کردند، برای این که ناچار از رفتن به دستشویی نباشند، دست به اقدامات افراطی مثل پرهیز از خوردن غذا و نوشیدن آب می زدند. گزارش خبری: عفو بین‌الملل: زنان پناهجو قربانی آزارهای جنسی می‌شوند

هفت مشکل رویاروی زنان آفریقا
دیده بان اشتباهات بشر ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶ حذف از عرصه اقتصادی، نظام های مالی که تبعیض را تداوم می بخشند، مشارکت محدود در زندگی سیاسی و عمومی، نبود دسترسی به آموزش و کمی حضور دختران در مدارس، خشونت جنسیتی، رویه های مضر فرهنگی و حذف زنان از میز مذاکرات موانع اصلی دستیابی به برابری جنسیتی در آفریقا هستند. این مشکلات در راس دستور کار «هشتمین نشست جنسیتی پیش از اجلاس سران اتحادیه آفریقا با توجه ویژه به حقوق زنان» از ۱۷ تا ۲۱ ژانویه ۲۰۱۶ در آدیس آباباست. زنان نیمی از جمعیت آفریقا را تشکیل می‌دهند، یعنی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر. بیش از ۲۵ درصد از جمعیت زیر ۲۵ سال دارد. در حدود نیمی از درگیری های جاری جهان در آفریقا در جریان است. زنان در اکثر خانه ها مسؤول خانه و تولیدکننده اصلی مواد غذایی هستند و ۴۳ درصد نیروی کار کشاورزی را تشکیل می‌دهند. این قاره با مشکلات بزرگی در زمینه رعایت، ترویج، محافظت و تحقق حقوق بشر روبروست که از این جمله هستند: تخصیص ناکافی منابع به موسسه های حقوق بشری، نبود ظرفیت، اراده ناکافی سیاسی، بی میلی کشورها به واگذاری اختیار به نهادهای نظارتی فراملی، بی میلی بعضی از کشورها به داخلی کردن عهدنامه های بین‌المللی حقوق بشری. علاوه بر اینها، خشونت مداوم در سراسر قاره به نابودی زندگی، دارایی و واژگون کردن دستاوردهای حقوق بشری، فقر گسترده، جهالت و ناآگاهی، تاثیر استعمار به شکل قوانین ناپسند برای حقوق بشر، حکومت داری بد، فساد و بی توجهی به حاکمیت قانون می انجامد.

داستان یک فمنیست ضد-امپریالیست

ایران

حجاب اجباری: خرده-‌هنجار، صنعت یا سیاست سرکوب؟

روایت تلخ زنانی که مجبورند چشم‌هایشان را ببندند، نبینند و نشوند! گفت‌وگو با شبنم راعی؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر «هذیان‌های زنی مرده که شوهر داشت»

واقعا به چه کسی باید تبریک گفت؟! (تبریک «کمیته من کاندیدا می شوم» بخاطر نام نویسی گسترده در انتخابات)

با یاد هما ناطق، پژوهشگر تاریخ نوین ایران، یار گذشته در”اتحاد ملی زنان”

فرهنگ و اندیشه

هند گفت‌وگو درباره‌ی جشنواره‌ی ادبی جایپور با ویلیام دالریمپل
دیپلمات ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ جشنواره‌ی ادبی جایپور در ماه جاری وارد نهمین دور خود می‌شود. این جشنواره‌ی «بزرگترین نمایش ادبی بر روی زمین» است که در مدت کوتاهی تمام جشنواره‌های ادبی جهان را به لحاظ گستره پشت سر گذاشته است. سال گذشته، ۲۴۵۰۰۰ تن در ۵ روز از این جشنواره‌ دیدار کردند. ویلیام دالریمپل، نویسنده و تاریخ نگار بریتانیایی ساکن هند، یکی از اعضای بنیانگذار این جشنواره‌ است. او می‌گوید «هر سال، چهار پنجم اشخاص در لیست من، نویسندگان بین‌المللی هستند. امسال از ۷۰ نویسنده، شصت تن آنها برای بار اول می آیند و همه از چهره های ادبی نقاط مختلف جهان هستند. برای مثال، مارگرت اتوود، دیوید گروسمن از اسراییل و مارلون جیمز، برنده جایزه بوکر، نویسندگان داستانی و نیال فرگوسن و توماس پیکتی نویسندگان غیرداستانی هستند.» در پاسخ سوالی درباره‌ی بحث جاری نارواداری در هند و تاثیر آن بر جشنواره‌ی ادبی جایپور، او می گوید: «ما همیشه روشن درباره‌ی آزادی بیان حرف زده ایم. چند سال پیش، سلمان رشدی دعوت شد ولی مجبور شد دیدارش را لغو کند. در دوران اخیر، سه نویسنده در هند به قتل رسیده اند و نیاز زیادی به همبستگی در میان نویسندگان به چشم می خورد. نویسندگان در سراسر جهان در چارچوب های مختلف سیاسی ناگزیر از مبارزه با دولت هستند. این جنگی قدیمی است. ما جلساتی در جشنواره‌ را به بحث درباره‌ی نارواداری و آزادی بیان اختصاص می دهیم.»

مبارزه بر سر سلطه نولیبرالی:‌ گفت‌وگویی با نانسی فریزر
دمکراسی باز ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ و ضعیت کارگران در شمال جهان با وضعیت در جنوب همگرایی دارد. در دو دهه گذشته، شاهد بحران دایمی جهانی در نظام های سیاسی بوده ایم، از بازارهای بی ثبات کار تا انحصار بر رسانه های عمومی. با فیلسوفِ پساسوسیالیست، نویسنده ثروت های فمینیسم: از سرمایه داری زیر مدیریت دولتی تا بحران نولیبرالی (۲۰۱۳) در پاریس درباره‌ی چارچوب تاریخی بحران اقتصادی، حرکت های جهانی و خودمختاری فراملیتی به گفت‌وگو نشستیم. این سه چشم‌انداز سیاسی در چارچوب رو به تکامل اقتصادی بحرانی که تفاوت های شمال و جنوب را به نمایش می گذارد، چگونه بر هم اثر می گذارند؟

درگذشت اندیشمند آمریکایی اِلِن میک‌سینز وود

ایران وقتی مرگ، اشرف پهلوی را از دستِ تاریخ نجات می‌دهد

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایندکس سانسور، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیپلمات، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر

پیوست‌ها: